Earth Hour
En knasig sak som jag lagt märke till på TV bl.a. är att när människor släcker ner belysning för earth hour så tänder dom stearinljus istället. Stearinljus innehåller ofta ganska mycket parrafin vilket är ett fosilt bränsle. Ett sånt ljus är ett väldigt inneffektivt sätt (självklart) att skapa ljus på, det blir mest värme och genom att gå från lågenergilampa till levande ljus är alltså helknasigt, en variant som är OK är ljus av bivax såklart.😕
Instämmer i det du säger. Jag deltar aldrig i detta. Jag har sällan några ljus tänd öht heller för den delen.
#0 Ironiskt! Intressant, rolig iakttagelse. Om så är fallet så blir ju Earth Hour närmast kontraproduktiv 😛
Earth Hour och framtida konsekvenser
Earth Hour evenemanget börjar ikväll även detta år. Samtidigt så rapporterade Met Office ( Englands SMHI ) att den globala uppvärmingen avstannade för 16 år sedan. I Australien så infördes det koldioxidskatter under året 2012 och detta har nu visat sig vara direkt negativt för små och medelstora företags möjligheter att överleva.
"For companies which have exposure to energy, and other factors which are affected by the carbon tax in a significant way, the carbon tax and the costs related to it are having a significant impact on the ability of these companies to continue,'' Mr Gammel said.
Så vad händer om dessa skatter införs i Sverige med våra energikrävande företag?
Vi släcker alltså ljuset för att inte jorden skall värmas upp för mycket och samtidigt så blir fartyg fastfrusna i Bottenviken. Skön ironi!

http://www.dn.se/ledare/signerat/tand-lampan-da-men-sluta-gnall
Det går att planera en promenad för att sedan gå och lägga sig tidigt. Att ha vax, paraffin eller stearin ljus är inte ett måste men väldigt många medborgare gör sådant även andra dagar för att de gillar den typen av mys.
Oavsett om du är för eller mot jordtimmen så har du berörd och engagerats att tänka över klimat och miljö i det globala perspektivet. Det var tanken med jippot inte något annat egentligen.
Vi som släkte ner elektronik hemma gjorde också oss själva medvetna om hur många apparater förutom belysningen som står och drar energi.
Att påminnas och medvetande göras om olika viktiga områden i vårt vardagliga liv behövs. Hur mycket gör vi inte utan att reflektera. Inköp av kläder Tex.
Jag tycker att det mest är naivt och ignorant att tända levande ljus, då har man helt fel perspektiv. Visst är det "mysigt" men man sparar ju inget på klimatet, det måste väl ändå ses som ganska dumt?