Politik iFokus

Politik

Etikettutrikespolitik
Läst 1379 ggr
Emo
0

Krig?

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Jimmy.L]
6

Kikar man på vad Nordkorea kan använda sig av så saknar dom moderna vapen, deras stridsflyg är så gott som obefintligt, lika så deras pansar dom har ca 3000 stridsvagnar av
 T-55, T-62 och Type-59. Många av dessa saknar troligen lasersikte och lär bli utslagna innan dom ens hinner att se en sydkoreansk eller amerikansk stridsvagn. Dom har endel artilleri och fasta pjäsplatser längs gränsen som kan ställa till endel skada. Dock är pjäserna väldigt gamla, när man sköt mot ön Yeonpyeong använde man ca 200 granater och dödade två sydkoreaner ur armén. Så träff säkerheten är inte så god.

Emo
0

#1 Läser man Aftonbladet så gäller det även USA:s fastland.

citat:"De strategiska raketenheterna är redo att slå till mot USA:s fastland, Hawaii och Guam, enligt Nordkoreas statliga medier."

[Jimmy.L]
6

#2 Raketer går nu mer att slå ut med hjälp av olika robot försvar, en radar upptäcker roboten och datan går till en stridsledningcentral eller till ett robotbatteri som sänder robotar mot hotet. USA använder det systemet och har olika baser runt om i världen för att möta det hotet.

Joppo
3

Nordkoreanerna borde vara medvetna om att efterspelet efter en attack mot exempelvis USA  knappast blir roligt för dem. Detta borde rimligtvis avskräcka mycket.

Men man ska väl aldrig säga aldrig. Deras diktator verkar onekligen rätt efterbliven, vilket gör det svårare att sia om utgången.

[sakring2]
1

# 4 Det är vad de hoppas på att USA ska invadera dem så att det blir ordning i Nordkorea också och att folk slipper svälta ihjäl.

Jonna
1

Vad gäller efterspel. Så kan det vara bra om FN redan nu jobbade på hypotepiska strategier i hur få landet efter ett övertagande att bli en fungerande demokrati.

Den allvarliga hotbilden finns i farhågor om att andra länder / grupper blandar sig in i striden. Kanske rent av Kina bestämmer sig tidigt att rulla in i och "hjälpa" NordKorea.

Du har områden i närheten med opium odlande krigsherrar som skaffar mannar genom en "falsk" religös fana eller kidnappar unga bybor och tränar dem för "sin sak" och krigsherrarna har försetts med vapen både från Ryssland och Usa genom svart vapenmarknad.

Genom att viktiga handelsvägar störs av strider. Åkrar åter blir minfält och flyktingläger i krigens utkanter uppstår. Kommer världsekonomin än mer i obalans. Andra konflikter på andra platser kan bli intensivare, just för att människor är rädda och eventuellt hungriga.

NordKorea om ensam stat är inte hotet. Men det är sällan stater blir ensamma särskilt länge om konflikter ligger och pyr från andra. Kina ser fortfarande USA som fiende…

[Jimmy.L]
5

Kina skulle förlora mycket på ett krig, dom har USA och Europa som viktiga kunder när det gäller handel. Kina har tröttnat på Nordkorea och stoppat viss handel med dom. Kina kommer inte gå med i ett krig det skulle kosta för mycket.

[sakring2]
1

Troligtvis så kommer inte Kina att hjälpa Nordkorea. De står tämligen ensamma.

VeVeN
3

Man kan ju undra vem det är som styr i Nordkorea idag egentligen. Är det den där senaste Kim:en, uppvuxen på nån exklusiv internatskola i Schweiz, utan några praktiska politiska erfarenheter att tala om, eller är det någon, några andra som totalt saknar kunskaper om hur omvärlden verkligen ser ut.

Den senaste tiden agerande talar starkt för att det finns krafter i nordkorea som denna gån inte, som det brukade vara, vill pressa fram ekonomiska fördelar, utan är ute efter att starta ett fullskaligt krig.

Vad konsekvenserna kan bli är svårt att sia om. Att Kina inte är roade av ett sådant krigsföretag, möjligen med kärnvapen inblandade, är uppembart, men hur skulle de agera i en konkret situation? Kommer Japan att känna sig hotat? USA?

Emo
0

pyromanen
2

Ja, som bonddotter så ser jag (passande nog i påsktider) bilder framför mig som jag sett i min hönsgård. Där det finns en stortupp som är suveränt störst och starkast och ett antal mindre tuppar som ibland försöker se stora ut eller utmana den stora, fast oftast flyr undan. Ibland finns det små och väldigt aggresiva småtuppar som trots att de är minst av alla och det för vem som helst är uppenbart att de kommer få stryk som faan änddå ger sig på stortuppen. Och visst kan en sån liten aggressiv faan göra skada när den är så öppenbart struntar i den risk den utsätter sig själv för och bara går till attack och ger allt den har i fighten. Utgången är dock given, den lilla får stryk som bara den och kan i extremfallen dö av sina skador.

Nordkorea är klart farliga, på så vis att de kan ställa till med krig. Den största förloraren lär bli dom själva, men de kan klart ställa till med en massa skada innan det är över.

Vingklippning och isolering kan vara värt ett försök, men hjälper inte det är soppgrytan bästa alternativ.