Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 569 ggr
vanessa
0

Krigsfotografier

Tittat på en dokumentär om krigsfotografier och fotograferna. Har sett många sådana dokumentärer, men för första gången tänkte jag till lite mer.

Föreställ er att varje ledare/grupp som krigar, låter sitt folk svälta, godkänner barnarbete och annan skit fick se fotografierna. Den sanna bilden av det de står för. Om man dessutom kunde lägga till intervjuer med folk som blir utsatta för allt detta. Visa för de som uppmanar andra att kriga i religionens/politikens namn, låter sitt folk svälta m.m.. För en bild säger mer än vad en massa ord gör många gånger. Om det väcker en ledare så skulle det vara en vinst.

Bilderna är så hemska, och då visade de inte de vidrigaste ändå. Kanske något att sätta upp i FN husen och på deras möten.

Så kan det bli när man tittar på TV. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

zzTCM
0

Ja instämmer så kan det bli när man tittar på TV fast man sett massor av dokumentärer förut. Ibland tänker man till lite extra. Men vi matas också mycket med hemskheter och människan kan nog inte ta in hur mycket som helst utan att stänga av ibland.

Det som förbryllar mig är att människor många gånger följer dessa ledare. Att en "sjuk" ledare väcks av bilder tror jag inte så mycket på för de tror nog någonstans att de hemskheter de gör är rätt. De kan göra det i Guds namn t.ex. Eller dra in Gud som en ursäkt för att få makt och pengar. Men om bilder kunde väcka en ledare så skulle bara det vara bra som du säger.

Ta Bush t.ex. Han pratar om att Gud ska skydda det amerikanska folket. Det är inte många som stöder honom idag. Samma människor som stött honom lägger idag hela skulden enbart på honom och säger att kriget var fel. Där kan man prata om kappvändning. Så jag för min del kan inte tycka att man alltid enbart kan skylla på ledarna. De är hemska men det är lika hemskt att följa dem anser jag.

Sedan så finns det givetvis ledare som den stora massan inte följer. Men som har makt ändå.

Lisbeth

precis
0

#1 :) ;) och när en amerikansk president säger "God Bless America" så låter det faktiskt som att han pratar om Gud som en enbart amerikansk Gud och att Gud bara ska välsigna det amerikanska folket och "apseluut" inga andra…
alltså rätt väntat för att komma ifrån en normalbegåvad, extrem-kristen, insnöad, inskränkt, territoriell, diktator…

Och att visa foton på döda barn och andra civila offer (eller siffrorna över onödiga dödsfall) skulle nog knappast ha inverkan på någon högre ledare i något land… Många har olika syn på moral och vad som krävs för att få mat för dagen eller vatten eller makt eller pengar… än vad du och jag har… :(

Det finns mängder av rundturnerande utställningar, duktiga krigsfotografer, dokumentärfilmare, årliga prisutdelningar… men det är nog bara vanliga medborgare som går och tittar på sånt och berörs av död och svält och bryr sig om offren…

(jag snodde "apselut" ifrån Madickens lillasyster Lisabeth, bara för att det passade in…)