Experiment "kvinnor på facebook"
Tänkte genomföra ett experiment efter att ha läst "feminism behövs".
De flesta har hört talas om kvinnohat på internet. Och även att polisen inte verkar ta det på allvar. Såg för ett tag sedan en dokumentär om det, men kommer inte ihåg om det var insider/ouusider/….utifrån.
Om någon vet vad jag pratar om får ni gärna länka, försökte hitta men misslyckades.
Åter till mitt experiment: Jag tänker starta en ny facebook eftersom jag inte vill använda mitt riktiga namn då jag riskerar att få dödshot och liknande. Jag kommer ha ett kvinnligt namn och sedan söka på facebookgrupper/sidor som kan ha innehåll att ifrågasätta.
Exempel: Jag såg igår när jag sökte lite att det finns en grupp på facebook som heter "My whore wife", om jag går in på den sidan och kommenterar en bild eller ett inlägg med att skriva "varför måste världen vara så sexistisk?" eller liknande, fast på engelska om jag är på en engelsk sida och på svenska om jag är på en svensk sida.
Ni får gärna följa mina "framsteg". Det jag vill kolla är om det verkligen är så illa, att man så enkelt kan få på sig hemska kommentarer och hot av små, obetydande kommentarer eller frågor.
Ni får gärna tipsa mig om var/hur jag ska hitta sidor som kan innehålla något kvinnoförnedrande eller vad jag ska ställa för frågor. Men jag vill inte göra personangrepp mot någon eller vara otrevlig. Jag ska vara så oprovocerande som möjligt.
Min sambo sa igår att jag får "skylla mig själv" om jag skulle få dödshot när jag testar det här, redan där inser jag hur fel världen ser ut. Jag ska ju inte vara taskig mot någon.
OBS! Jag vill inte ha några taskiga kommentarer här inne.
Har du något syfte med detta?
/Maria
#1 Tolkade detta som syfte : "Det jag vill kolla är om det verkligen är så illa, att man så enkelt kan få på sig hemska kommentarer och hot av små, obetydande kommentarer eller frågor."
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Jo jag förstår det men finns det någon tanke bakom de "resultat" man kommer att få? Eller är det bara ren nyfikenhet?
/Maria
Jo kanske att jag går vidare med detta, jag dokumenterar och skriver ner eventuella hot, gör polisanmälningar och ser hur många som det blir något av (troligen ingen). För att sedan kanske skriva en insändare, eller ännu bättre, kontaktar någon. Men jag har inte så höga ambitioner, men jag vill uppmärksamma det om det så bara gäller att jag gör det här på iFokus, för min familj, mig själv eller större publik.
Självklart kommer du få en massa skit, precis som man får om man går in på nån miljösida och skriver om att klimathotet är överdrivet eller på en tokfeministsida och ifrågasätter teserna om att alla män är djur osv. Hat och hot finns och kommer från alla håll, inte minst från de som påstår sig kämpa för motsatsen.
#5 Visst gör det. Men sedan tror/behandlas hot på internet inte alls lika allvarligt som i "verkliga livet". Det vill jag uppmärksamma eftersom det är lika allvarligt, och om man börjat någonstans så tror jag det sprider sig. Kvinnohatet är ju bara en av måååånga dåliga aspekter som inträffar på internet. Mobbingen är ännu större, och även där verkar folk tro att det inte är olagligt att mobba, hota, trakasera för att det är på internet.
#5: Du får gärna visa mig en "tokfeministsida" som har testen att "män är djur". Jag är nämligen väldigt skeptiskt till att sådana existerar utanför retoriska halmgubbe-argumentationer.
#7 Vet inte om jag sett hemsidor med den åskådningen, men jag har sett individer med det:p
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#6 Det kommer alltid att finnas människor som sprider "hot" eller "hat" på internet, för folk vågar mer bakom en skärm, där kan dom vara kaxiga och elaka, något dom kanske inte skulle vara i verkligheten.
Sen tror jag det finns lika mycket hat mot män som det finns mot kvinnor, bara det att männen inte tar åt sig lika mycket och polisanmäler o.s.v.
Det går inte att ta saker seriöst på internet, börjar hoten komma i brevlådan, då kanske man ska agera, men internet är fullt av idioter, så det är inte konstigt att hot tas lika allvarligt på internet.
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
SCUM-manifestet
#9 Jag tror faktiskt inte att det gäller lika grovt hat. Det är inte ofta man ser någon skriva "Hoppas du blir våldtagen din hora"
Eller i stil med "Jag ska leta upp var du bor och sedan köra ner en trasig glasflaska i halsen på¨dig". Men jag kan såklart ha fel, det är vara vad jag tror. Men om det hade varit lika utbrett borde man ha uppmärksammat det också, eftersom detta förekommer mycket vid yngre åldrar också då det kan vara tonåringar involverade.
#11 Behöver ju inte vara samma ord man säger för att det ska vara lika grovt hat/hot, folk tar allt olika seriöst, men jag tror inte det bara är kvinnor som är utsatta för det grova på internet.
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px

#12 "Visst existerar det män som blir både hotade för sina åsikter, och som blir hatade, men, de är betydligt färre. Så är det bara."
Sagt av en av reportrarna bakom den uppmärksammade dokumentären för Uppdrag Granskning, "Män som näthatar kvinnor", som ett svar på kritiken att de bara fokuserat på kvinnor.
Och jag tycker att detta talar sitt tydliga språk, att hatet inte är lika fördelat eller lika grovt mot män och kvinnor, även om näthat i alla former är lika fel såklart.
Dessutom konstaterar de att det är en stor skillnad på hur hatet ser ut. Hatet mot kvinnor är väldigt sexualiserat (och därmed grövre enligt mig), och frågan är varför vissa män anser att sexuellt våld är ett redskap att använda specifikt mot kvinnor, för att trycka ner och tysta dem? I detta blottas en väldigt skev kvinnosyn, när så många blir så oerhört provocerade av vad kvinnor gör och säger.
#13 Nu är inte jag den personen som litar på Uppdrag granskning till 100% precis, men själv tror jag inte kvinnor blir hatade mer, och det är liksom egentligen inget som går att bevisa heller.
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
#13 TACK det var den dokumentären jag kollade på som jag skrev i #0.
#14 Nej uppdrag granskning kanske inte är ett väldigt pålitligt program, men jag ser det som värdigt och tar till mig det som sägs i programmet. Och jag tror som de säger, att det förekommer mer hat mot kvinnor. Sedan är det skillnad mellan näthatet i sig och näthatet riktat mot dig som person beroende på ditt kön. Och det är väl där det skiljer sig. Män får säkert ta massa skit på internet precis som kvinnor, men hatet riktar sig inte på att han är ju en man, utan kanske på politiska skäl, utseendet eller ja, inte vet jag. Kvinnor däremot riktas det hat mot just för att de är kvinnor, och ingen annan anledning. Det är det som de pratar om på uppdrag granskning. Om jag skriver på Chris Browns facebook sida att det är hemskt det han gjort mot Rihanna så kan jag få hat och hemska kommentarer just för att jag som kvinna motsäger det som Chris Brown har åstadkommit mot en annan kvinna. Där är skillnaden, och det är det jag menar med mitt inlägg, att jag som kvinna utan att provocera kan få så mycket hat just för att jag är kvinna.
#15 Men dom män som står bakom kvinnomisshandel eller själva misshandlar kvinnor, ska inte kallas sig män, för dom är inga män.
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px

#14 Klart att det går att bevisa. Kanske inte med en exakt enhet i näthat, men genom att undersöka hatet, undersöka vilka som drabbas och hur hatet ser ut, se vilka skillnader som finns, osv. Och sedan analysera och dra slutsatser.
Vilket är exakt vad UG-reportrarna har gjort och kommit fram till att kvinnor drabbas i större utsträckning. Jag säger inte att det måste vara den enda sanningen såklart, men i jämförelse med deras gedigna arbete så liksom… vad baserar du din "tro" på? Vad har du för argument för att UG har dragit fel slutsatser?
Säger inte att UG drar fel slutsatser, menar bara att jag inte litar på dom till 100% procent, då dom dragit fel slutsatser förr.
Jag har egentligen inga argument emot det, känner bara fler män än kvinnor som har blivit utsatta för hot och hat från det motsatta könet.
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px