Annons:
Etikettövrigt
Läst 4964 ggr
[Carpinus]
12/15/15, 10:23 AM

Aftonbladets chefredaktör till SVT

"Aftonbladets publisher och affärsområdeschefen för Schibsted Publishing Jan Helin blir ny programdirektör på Sveriges Television. Jan Helin tillträdde som chefredaktör och ansvarig utgivare för Aftonbladet 2008 och blev även vd för mediehuset 2012."---

SvD

Låter som om uppfostringsarbetet av licensbetalarna kommer att fortgå…

Vilken kraft som kommer som ny chefredaktör på Aftonbladet har inte offentliggjorts. Törs man hoppas på någon som kan hålla vänsterpredikanterna i ett fast grepp ?

Annons:
[Hayabusa]
12/15/15, 10:32 AM
#1

Där ser man. Tur att man inte måste se på allt som visas.

72mm
12/15/15, 10:55 AM
#2

Tur att man inte måste betala för vare sig Aftonbladet eller SVT. 😃

Friskt kopplat är hälften brunnet!

gruvel
12/16/15, 10:39 AM
#3

Tecken på att SVT:s fostrande gärning bör stramas upp . Får Uppdrag Granskning vara kvar? Debatt avslutas tydligen nu.

Kan jobb-bytet ha att göra med upplagesiffror/annonsintäkter ("rädde sig den som kan") eller att någon profilvindkantring är i faggorna för AB? På SVT är statens kaka rätt säker.

[Carpinus]
12/16/15, 1:21 PM
#4

#3 Ja, tillsättningen känns som ett led i en pågående kulturrevolution på SVT.

Och om jobbytet så är det är ju ingen hemlighet att mediautredningen förutspått att Aftonbladets pappersupplaga kommer att försvinna 2017.

Man ser nu hur vissa som haft dukat bord under tidigare ledare på tidningen börjar se till sina egenintressen - ett sätt är att oreserverat hylla den avgående chefen, för att därigenom lägga ribban för efterträdaren.

[helga21]
12/16/15, 1:24 PM
#5

Ja det ska bli intressant att se vad som händer. Men som chef kan han inte detaljstyra.

Tride
12/16/15, 1:38 PM
#6

Har ingen TV. Ser vissa program på datorn eller paddan. Undviker de mest uppfostrande programmen. Jag är ett hopplöst fall. 😇

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
[Carpinus]
4/6/16, 12:14 PM
#7

#0 Det blev den som fungerat som t.f. som blir efterträdare som "publisher": Sofia Olsson Olsén.

Ser inte Caintwell t.v. lite snopen ut?

[Hayabusa]
4/6/16, 12:25 PM
#8

#7 Tycker att Caintwell ser närmast sur ut 😉

kamera0710
4/6/16, 12:36 PM
#9

Är Aftonbladets ägare Schibsted styrt av vänstern?

72mm
4/6/16, 2:30 PM
#10

"Är Aftonbladets ägare Schibsted styrt av vänstern?"

Nä, däremot är de judar och ingår givetvis i den globala judiska konspirationen. Varför frågar du?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kamera0710
4/6/16, 3:39 PM
#11

#10 Varför jag frågar? Därför att det många gånger låter som om det är vänstern som styr medierna. Ägare som familjen Bonnier eller Schibsted har väl ändå något att säga till om? Men dessa ägare kanske står till vänster politiskt?

[Hayabusa]
4/6/16, 4:24 PM
#12

Bonnier & Schibsted är nog, rent principiellt, mest intresserade av antal klick och pengar. Vilken politisk sida de står på har nog ingen som helst betydelse i det avseendet.

kamera0710
4/6/16, 4:41 PM
#13

#12 Kanske är det så. Den som inte gillar detta kanske får starta en egen tidning.

Wallenbergarna, när de ägde Svenska Dagbladet, sparkade en redaktör för att de inte gillade den självständiga ekonomijournalistiken. 

Peter Wallenbergs kommentar till detta var: "Vi ska inte ha en chefredaktör som inte vet att lära journalisterna vilken hand som matat dem."

Men det har ju runnit en del vatten under broarna sedan dess.

http://www.svd.se/atta-kanda-citat-av-peter-wallenberg

Annons:
[Hayabusa]
4/6/16, 4:43 PM
#14

#13 Eller bara låta bli att köpa/läsa dessa tidningar.

[Bermudas]
4/6/16, 6:01 PM
#15

#13 "Men det har ju runnit en del vatten under broarna sedan dess." Vad menar du? Är nyfiken.

Tjeja
4/6/16, 7:55 PM
#16

😭

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kamera0710
4/7/16, 6:22 AM
#17

#15 Jag menade helt enkelt att ägarna kanske inte använder lika hårda nypor längre.

kamera0710
4/7/16, 6:25 AM
#18

Vad gäller Aftonbladet, Helin och vänsterpredikandet skriver medieforskaren Kent Asp följande i ett debattinlägg om valet 2010 (efter att ha analyserat de fem största dagstidningarna):

"Aftonbladet uppvisar också en stor andel negativt vinklade artiklar om Sahlin och de rödgröna. Men de negativt vinklade artiklarna om Reinfeldt och alliansen är ungefär lika många. Rapporteringen om blocken i Aftonbladet blir därför i huvudsak balanserad om än starkt negativ."

http://www.dn.se/debatt/starkt-negativ-rapportering-om-mona-sahlin-i-expressen/

[Carpinus]
4/7/16, 7:48 AM
#19

#18 God morgon, nu är det 2016! Sedan 2010 har det passerat ytterligare ett val. Att då ge sig in i en debatt om hur media bevakade den förrförra partiledaren i Socialdemokratiska partiet i det förrförra valet kommer att kräva en omfattande medieanalys som jag tror vi inte har samlad kompetens till, så med lösryckta citat kan man i stort sett tvinga andra att lägga ner en massa onödig tid på att fördjupa sig i 2010 års förhållanden. Fisklirstaktiken känns välbekant…

Jag skall nöja mig med ett klipp från samma debatt, ur Mediavärlden 29 september 2010, Där skriver chefredaktören Axel Andén:

"Martin Jönsson uppmärksammade mig på att jag feltolkat siffrorna, att det är andel och inte antal artiklar som avses i tabellen: "Det Asp och hans kollegor gjort är att granska 'de mest tongivande nyhetsartiklarna om valet' och sedan tolka om de är negativt vinklade. Då hamnade de på 58 %”, skriver han.

Efter att ha fått svar från Kent Asp har Martin Jönsson skrivit ytterligare ett blogginlägg. Han skriver att: Totalt är det 130 artiklar som granskats. Väldigt få av dessa artiklar handlade dock specifikt om Sahlin, närmare bestämt 19 stycken, enligt Asp. Av dem hade en "positiv vinkling", sju var neutrala och 11 "negativt vinklade". Det var intressant information att få. Det innebär att 8,5 procent av de undersökta valartiklarna i SvD var "negativt vinklade mot Sahlin". Om man i tabellen börjar med 58 procent innebär det att det inte finns så mycket kvar för den som vill måla upp en bild av en massiv Sahlin-bashing.

Att det var fler negativa artiklar om Mona Sahlin än det var om Fredrik Reinfeldt förklarar han med att Socialdemokraterna och Mona Sahlin hade sämre opinionssiffror.

"Samma förklaring ger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson, vars tidning hade flest negativa artiklar, inte bara om Mona Sahlin utan även om Fredrik Reinfeldt."--- (Mina fetmarkeringar.)

Nu rör detta alltså en annan Schipstedtidning, men Asps granskning har sannolikt gått till på samma sätt över hela fältet. Andén igen: "Aftonbladets chefredaktör Jan Helin har ännu inte skrivit något inlägg om valbevakningen, men han har lovat att han ska göra det. "Jag avser återkomma om detta i senare blogginlägg om medierna och valet. Min kalender är dock elak mot skrivtid, varför jag inte törs lova när”, skriver han."

kamera0710
4/7/16, 3:49 PM
#20

#19 Jan Helin var i alla fall chefredaktör på Aftonbladet redan då. Och vad man än anser om det "lösryckta" citatet kommer det från en person som gått igenom vad som faktiskt står i tidningarna. Har försökt hitta några liknande studier från senaste valet, men utan framgång.

Jag noterar i din länk följande citat av Thomas Matsson: "Jag tror nog att Kent Asps slutsatser ändå är korrekta."

Av nämnde Asp finns för övrigt åtskilligt mer att läsa på nätet. Och som knappast stöder alla svepande påståenden om att journalisternas vänstersympatier med automatik slår igenom i journalistiken.

Annons:
[Carpinus]
4/7/16, 4:13 PM
#21

#20 Eftersom du inte hittat några uppgifter om hur media hanterade partierna  det senaste valåret så kommer här lite uppgifter från första kvartalet 2014. Håll till godo!

kamera0710
4/7/16, 4:33 PM
#22

#21 Till slut lyckades jag hitta en färskare intervju med nämnde medieforskaren Kent Asp (som även nämns i din länk). Lyssna och begrunda, det är mindre än fem minuter.

Ur intervjun: "Det är en myt att public service i sin valrapportering eller politiska rapportering över huvudtaget har en politisk tendens."

https://soundcloud.com/bjornwidmark/kent-asp

[Carpinus]
4/7/16, 5:17 PM
#23

#22 Ja, det var minsann en märklig intervju! Han ogiltigförklarar resultatet i den undersökning han själv lagt fram som  visade ett kraftigt stöd för MP i journalistkåren 2011 med att de flesta som egentligen skulle velat ha sagt Socialdemokraterna inte gillade Håkan Juholt så då fick det bli Miljöpartiet i stället. (C:a 1:50> in i intervjun).

kamera0710
4/7/16, 5:24 PM
#24

#23 Ogiltigförklarar resultatet av den undersökning han själv lagt fram? Inte alls, snarare betonar han även i din länkade källa att partisympatier inte med automatik påverkar journalisters yrkesutövning.

Sidan 226 i din länk: "Svaret är komplicerat, men mot bakgrund av den forskning som existerar inom området talar mycket för att den enskilde journalistens partipolitiska åsikter påverkar nyhetsrapporteringen i begränsad omfattning i förhållande till andra, viktigare faktorer. Jag har tidigare fört fram tre olika skäl till varför det förhåller sig på det sättet: (1) I modern nyhetsjournalistik är professionella nyhetsvärderingsprinciper viktigare än partipolitiska värderingar. Den speciella arbetslogik journalisterna och medierna använder sig av väger tyngre än journalisternas personliga åsikter, (2) Nyhetsarbete är i stor utsträckning en kollektiv, redaktionell arbetsprocess med många inblandade journalister och ofta med en långt driven arbetsfördelning. Utrymmet för påverkan av enskilda individers åsikter är därigenom begränsat, (3) Journalister identifierar sig känslomässigt i mycket mindre grad än allmänheten med de politiska partierna. Det är få journalister som uppfattar sig som övertygade anhängare till ett visst parti. De kan därmed antas vara ännu mer trolösa gentemot partierna än vad allmänheten är. Se Patterson and Donsbach (1996) för ett något annorlunda synsätt. Se även Bergstrand (2006) för en kort men utmärkt koncis genomgång av den vetenskapliga litteraturen inom problemområdet."

[Carpinus]
4/7/16, 5:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

#24 "Inte alls?" Han säger det ju i klartext - det är bara att lyssna!

Sedan kan man hålla på och dra fram citat av Kent Asp till dess Moses kommer ner med sina stentavlor en andra gång - din tro på Asp verkar lika stor som Moses tro på stenhuggaren.

Här är tabellen som Asp själv presenterar, och om vilken han nåra år senare säger i intervjun att sossereportrarna proteströstade på MP för att de inte gillade Juholt. Vilken vetenskaplig grund han hade för att påstå det är högst oklart.

kamera0710
4/7/16, 5:47 PM
#26

#25 Så "sossereportrarna proteströstade på MP för att de inte gillade Juholt", visst. Men säger han någonstans att detta påverkar journalistikens innehåll? För det är väl det vi diskuterar?

[Carpinus]
4/7/16, 5:58 PM
#27

#26 Ja, det är det vi diskuterar, och du har en åsikt och jag har en annan. Med Kent Asp förhåller sig det så att hans undersökningar är som hämtmat - det är bara att gå in i butiken och komma ut med det man vill ha. Är man förtjust i att rycka ut enskilda stycken så kan man i stort sett bevisa vad som helst med hjälp av dem - åtminstone för sig själv.

Min förhoppning i TS var att det nu skall komma en som kan hålla vänsterpredikanterna i ett fast grepp. Den förhoppningen kvarstår. Och, för att du skall slippa påpeka det: ja, man kan avstå från att läsa Aftonbladet.

Annons:
[Bermudas]
4/7/16, 6:54 PM
#28

#17 eller så är ägarna lite smidigare och uttalar sig inte öppet idag på det viset om de är minsta kloka.

[Hayabusa]
4/7/16, 7:25 PM
#29

#28 Vilket man skulle kunna översätta till: Politiskt korrekt.

[Bermudas]
4/7/16, 7:33 PM
#30

#29 Exakt! Mycket smidigare så.

kamera0710
4/8/16, 6:09 AM
#31

#27 Du som säger dig vara så samtidsorienterad verkar totalt ha missat hur många borgerliga debattörer som hänvisar till Asp som "bevis" för att journalistiken är vänstervriden. Detta med hänvisning till att journalisterna står längre till vänster än den allmänna opinionen.

Vad gäller Moses stentavlor så har Asp trots allt granskat och följt medierna sedan 1979. Och framför allt har han granskat vad som  faktiskt sägs och skrivs i medierna. Detta väger för mig tyngre än vad de privat har för åsikter.

 Har han fått något om bakfoten så ska det självfallet upp på bordet. Du hävdar ju att han säger emot sig själv, jag har fortfarande inte sett något belägg för detta.

(Du kan ju för övrigt göra en egen studie av vad några tidningar faktiskt tar upp, det gjorde jag i ett examensarbete för några år sedan. Det gällde dock ett helt annat ämne.)

Nåja, vi kommer kanske inte längre i denna diskussion. De som läser får väl avgöra vem de anser har mest kött på benen.

[Carpinus]
4/8/16, 7:02 AM
#32

#31

Var säger jag mig vara "så samhällsorienterad"?

Jag polemiserar inte mot Kent Asp. Det är ditt sätt att använda hans forskning jag vänder mig emot.

Varför skulle jag göra någon "studie" av vad tidningar tar upp?  Jag är nyhetskonsument och bildar mig en personlig uppfattning utifrån det jag läser.

Som jag ser det finns det slagsida i opinionsbildningen i vårt land, och ser det då som min medborgerliga rättighet att ge uttryck för min åsikt.

Jag bryr mig inte om vad andra tycker om "vem som har mest kött på benen". Det här är ingen arenaidrott, utan ett forum att uttrycka sin åsikt på.

kamera0710
4/8/16, 7:18 AM
#33

#32 Jag skrev "samtidsorienterad". 

Inlägg #26 i länkad tråd: "Antagligen lever de i övertygelsen att de som läser deras krönikor är så pass samtidsorienterade att de vet ungefär vad som sker i omvärlden utan att skribenten måste gå ner på detaljförklaringar för precis alla åsikter."

Men du kanske inte syftade på dig själv?

Ditt svar stärker i alla fall mitt intryck att du har svårt att skilja på åsikter och fakta och att vi därför inte kommer längre i denna diskussion.

http://politik.ifokus.se/discussions/555c27b28e0e74313d000c24-varfor-ar-sverige-sa-fyllt-av-hat-och-radsla?discussions-3

[Carpinus]
4/8/16, 7:46 AM
#34

#33 Finns inget i det citatet där jag talar om mig personligen, det är en allmän förhoppning.

Lite rolig slutknorr, precis som om du själv är den som lägger fram "fakta" medan jag bara har "åsikter". Men saken är ju den att det du väljer ur Kent Asps material är sådant som gagnar dina åsikter. Så gör vi alla, men skillnaden är att du inte tycks uppfatta det så när det gäller dig själv - du är ju den som kommer med "fakta"…

Annons:
kamera0710
4/8/16, 12:05 PM
#35

#34 Har inte påstått att du bara kommer med åsikter. Det du tar upp i exempelvis #25 är självfallet fakta, i form av resultatet från en studie, inte någon åsikt.

[Nomen Nescio]
9/19/16, 7:58 AM
#36

Den som hoppades att det skulle ske en tillnyktring på Aftonbladet efter Helins avgång kan nog tänka om - Sofia Olsson Olsén verkar ha blivit varm i kläderna, eller om hon snärjts in av PK-krafterna på redaktion och omgivning. I tidningen har hon idag en krönika som är svår att uppfatta annat än en förtäckt hyllning av henne själv, och hon avslutar den med följande pompösa statement:

"Vi har möjligheten och kunskapen att verkligen göra skillnad, göra svenska folket klokare och vardagen enklare."---

Jag ryser inför tanken på vad SOO menar med att göra svenska folket klokare. Inte bara inför vad det kan innebära, utan från den upphöjda position SOO talar till "folket" från. Läsarföraktet står som skrivet i neon…

[Nomen Nescio]
9/29/16, 9:52 AM
#37

#36 Verkar som Jan Helin också börjar bli varm i kläderna på sin nya befattning, även om han i gårdagens förvirrade debatt i Aktuellt  (Nike igen…) förnekade vad redaktionen uppfattat att han sagt på ett möte om vad och med vem man fick och inte fick diskutera  i Public Service nyhetssändningar.

[Nomen Nescio]
10/2/16, 8:13 AM
#38

"Det går en röd tråd genom många av den senaste tidens infekterade debatter. Jag tänker på striden om Världskulturmuseerna, kritiken mot UR, spänningarna inom SVT och synen på hur värderingsstyrda våra generaldirektörer ska vara."---

"Det för oss osökt över till UR, där identitetspolitiken numera är styrande för verksamheten och det arrangeras temadagar kring sådant som vithetsnorm och heteronorm. Den mångårige Medarbetare Per-Axel Janzon ville göra ett reportage om vad som händer när normkritiken blir norm, men möttes av kalla handen av sina chefer. Det slutade med att Janzon fick lämna företaget. Liknande vindar verkar blåsa på SVT. Det har bland annat skapats riktlinjer för ett mer inkluderande språk och upprättats ett särskilt team för att "stötta och utmana" redaktioner i frågor som rör mångfald.

En nyckelperson som har knutits till gruppen är Behrang Miri, tidigare känd för att som konstnärlig ledare ha rensat ut Tintinböcker från barnavdelningen på Kulturhuset. Till interntidningen Vipåtv har han förklarat att det är viktigt i denna process "att arbeta med intersektionella och normkritiska perspektiv". Representativitet tycks numera värderas högre än kompetens i traditionell bemärkelse. Eller som det uttrycks i en artikel i Vipåtv: "Frågan är bara vad kompetens är, eller om det finns andra kriterier som bör väga lika tungt".

Ingen har heller kunnat undgå debatten om en ideologisk slagsida i flera av de rekryteringar som har gjorts till SVT på senare tid, däribland Jan Helin som har brännmärkt SD som ett fascistiskt parti. Det är uppenbart att veckans krismöten på SVT har sin grund i detta spänningsfält kring var gränsen går mellan det opartiska och värderingsstyrda i public services uppdrag."---

http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/radda-museerna-fran-normpoliserna/

[Nomen Nescio]
10/3/16, 9:21 AM
#39

"Hur hamnade vi i ett samhälle där allmänt tyckande, hitte-på och känslor upphöjs till fakta?", frågar sig Sofia Olsson Olsén på Aftonbladet. Hur vi hamnade där är en längre historia i detta delvishumanismens land,, men att vi hamnat där är ju sammansättningen av hennes kolumniststall  ett tydligt bevis för - Fadakar, Virtanen, Lundberg, Torehammar och Wollin är ju inga faktafenomen direkt, men tyckemaskiner är de sannerligen!

[Hayabusa]
10/3/16, 9:31 AM
#40

#39 Bra fråga. För ganska exakt ett år sedan upplevde Sverige en tillströmning av välutbildade individer från övriga världen. Dessutom till en kostnad som var försumbar. Det var likt en en invasion av läkare, ingenjörer och vetenskapskvinnor/män. Fakta som presenterades från bl a regeringen som stod i bjärt kontrast till rasister & nazisters vidriga åsikter

 Eller var det önsketänkande? Rent av "hitte-på"?

 http://tino.us/2015/11/aftonbladet-fyra-av-tio-nyanlanda-syrier-ar-akademiker-om-man-med-akademiker-menar-svetsare-och-mekanier/

[Nomen Nescio]
10/3/16, 9:47 AM
#41

#40 Ett bra exempel från nyhetsfabriken!

Annons:
[Hayabusa]
10/3/16, 10:21 AM
#42

" SVT hävdade nyligen att mer än var tredje syrisk flykting är högutbildad, och målade upp bilden av ett kompetensregn. Uppgiften stämmer inte och bygger på en knasig definition av högutbildad där även enkla yrkesutbildningar har räknats in."

"Hur många läkare brukar ha två års utbildning? I själva verket är endast några enstaka procent av de nyanlända läkare och civilingenjörer. SVT skriver på samma sätt: ”Det regnar kompetens över Sverige just nu. Studieår, doktorsavhandlingar och tunga examina”.

SVT borde här ha nämnt att endast 0.3 procent av de nyanlända har forskarutbildning."

http://www.svt.se/opinion/svt-borde-ha-namnt-att-endast-0-3-procent-av-de-nyanlanda-har-forskarutbildning

gruvel
10/4/16, 9:33 AM
#43

#38 Läste också om detta på ett annat ställe, och i Kvartal, artikel av Dan Korn.

I AB igår hade Åsa Linderborg blivit arg på att ett möte ställts in på Stockholms stadsbibliotek, arrangerat bl.a av bibblan, en scenkonstinstitution och organisationen Black Coffee. Den senare gillade inte, i identitetspolitikens och även UR:s (Utbildningsradion) normkritiska princips efterföljd, de deltagande och deras hudfärg och hotade med störande motåtgärder. Linderborg irriterades starkt  över det normkritiska genomslaget och den identitetspolitiska vinkelns primat i alltfler sammanhang. 

Om jag förstått det identitetspolitiska tänket, skulle, bara som exempel, en man med säg afrikanska rötter och en delvis dito kulturbakgrund, aldrig kunna lämpa sig för att intervjua en renskötande samekvinna om hennes liv och ev. problem. Verkar befängt som idé.

Det normkritiska går tydligen ut på att alla försök att  särskilja, olikvärdera människor, efter någon egenskap, är fel. Alla de normer folk kan ha som medför sådant bör bekämpas. Sålunda är kön mest en social konstruktion, inget mer. Men hur denna idériktning ser på ifall olika kulturell bakgrund medför beteendeskillnader, attitydskillnader, känns oklart.  - Här förstår jag inte hur Linderborg får ihop "normkritik" med vissa reaktioner inför mötet.

[Nomen Nescio]
10/4/16, 10:05 AM
#44

#43 Bra att Åsa Linderborg börjat ompröva sina värderingar, samtidigt som det väl är så att just hennes kultursida varit en av de plattformar där en stor del av likriktarna bereds välvilligt utrymme.

Dan Korn är ett salt i den svenska vattgröten!

[Nomen Nescio]
10/4/16, 10:40 AM
#45

#39 Ganska typiskt är att Olsson Olsén inleder sin krönika med vad en kompis skriver på Facebook, och där är ju just det mediet kvällspressen bygger upp stora delar av sin verksamhet på. Man underblåser "hyllningar" till de "goda krafterna" och ökar samtidigt antalet "likes" till dem. Erdman, Larsson och Scheringer behöver bara ställa ut åsiktsskorna på nätet för att de skall bli putsade i Aftonbladet och Expressen.

Okritiskt tar man in uppgifter från främst unga tjejer som gjort någon hjältemodig insats, typ tystat en otrevlig gubbe i busskuren, utan att sanningshalten styrkts på något sätt. Däremot så publiceras en bild på en välmejkad "hjältinna" med plutmun som därmed får sina 15 minuters kändisskap och kanske t.o.m. kan bli "stjärnbloggare" på kuppen. SOO skriver att "tekniken gjort det lätt för egenkonstruktioner att cirkulera med en hastighet som bara för några år sedan var helt otänkbar", men förtiger att tabloiderna är med och håller egenkonstruktionerna vid liv genom att citera dem. Vad  var det hon skrev mer, jo:  "vi ska fortsätta vara en motpol mot fördumningen, mot polariseringen och mot indoktrineringen." Jo, mors…

Här är ett typexempel på hur en total poänglös historia om ett "bus" blir en jätteartikel i en av tidningarna. Det skulle knappast ha kunnat ske på den tiden tidningarna främst var nyhetsförmedlare och samhällsgranskare.

(Jo, jag vet att man kan strunta i att läsa, och oftast gör jag det, men vissa saker kollar man av "ren leda". Men Facebook är jag inte på.)

gruvel
10/4/16, 12:21 PM
#46

#44 Ja, blev lite överraskad av hennes skarpa  reaktion med tanke på hennes profil annars. Hon tycks se en gräns för en del företeelser.

Mitt inlägg #43 var kanske på gränsen till OT men det var roligt söka formulera sig kring dessa idétrender.  - Dan Korn och nog även Alice Teodorescu i GP argumenterar att en sträng normkritisk skola lite faller på eget grepp då den knappast tillåter att den själv, med följder, får kritiskt granskas. Linderborg får fram detta.  Lite allsmäktig ofelbar Stasimentalitet över tingesten.  Nog bör man motverka diskriminering och helt ogrundade fördomar men inte i form av en uppfostrande absolut magisterroll med kanske hot och räfst. 

(Apropå fördomar förresten, en del behövs i vardagen, man slipper opraktiskt ta ny ställning ideligen till många företeelser. Ekonomiskt för hjärnan. Dr Martin Luther King gav en gång ett talande exempel.)

[Nomen Nescio]
1/10/17, 11:17 AM
#47

#0 Karin Magnusson går från Aftonbladet till SVT. Hon var bl.a. debattchef på tidningen under Helins tid och kommer säkert att passa väl in i hans team, till att börja med som ankare i det nya morgonprogram som skall ersätta "Gomorron Sverige". Helin skriver "Utvecklingen av vårt nya morgonkoncept ska ses som en del i ett bygge av en strategi som nu håller på att ta form för SVT Nyheter." Aftonbladiseringen av SVT är här…

http://www.svt.se/kultur/medier/karin-magnusson-till-svt-s-nya-morgonprogram

[Hayabusa]
1/10/17, 11:36 AM
#48

"…hela Sveriges epicentrum för nyheter i rörlig bild".  Jaja…

Annons:
[Carpinus]1
6/10/17, 1:18 PM
#49

Äntligen börjar frågorna ställas om Helins roll i en journalistik som gått maktens ärenden och hans ansvar för att allmänhetens förtroende för den politiska journalistiken mer eller mindre har havererat. Alice Teodorescu skriver i GP idag:

"Jan Helin, tidigare ansvarig utgivare och chefredaktör på Aftonbladet och numera programdirektör på SVT, ställde sig nyligen frågande till påståendet om att något skulle ha förtigits ifråga om invandringen (DN Kultur 1/6)."---

"I sin artikel tog Helin bestämt avstånd från påståendet om att hans dåvarande ledarsida och andra journalisters agerande "skulle ha förlamat hela journalistkåren och piskat in dem i en åsiktskorridor" (DN 1/6). Det är kvalificerat struntprat, vilket Hedenmo så precist fångar: "När högt profilerade ledarskribenter, kulturskribenter och krönikörer klistrar främlingsfientliga etiketter på journalister som försöker lyfta även de svåra frågorna, riskerar en tystnad att breda ut sig. Alla orkar inte framhärda, priset blir för högt." (Expressen 6/7)."---

Att förtroendet för rapporteringen i en ödesfråga som den om invandringen är avsevärt lägre än för bevakningen av andra samhällsfrågor är talande och borde rendera självkritik, inte minst från Helin. Om medierna hade tagit sitt ansvar hade politikerna inte kunnat fly från sitt. Då hade exempelvis hedersförtrycket i svenska förorter granskats långt tidigare samtidigt som det knappast hade varit någon nyhet att många ensamkommande ljugit om sin ålder."---

[Hayabusa]
6/10/17, 3:22 PM
#50

Två artiklar från AB. Den första hävdar, som så många andra politiker & media, att Sverige upplevde ett "kunskapsregn". Tino Sanandaji visade dock en annan bild som, dessvärre, bättre motsvarade verkligheten. 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/paflykt/article21758341.ab

http://tino.us/2015/11/aftonbladet-fyra-av-tio-nyanlanda-syrier-ar-akademiker-om-man-med-akademiker-menar-svetsare-och-mekanier/

fatcat
6/10/17, 7:28 PM
#51

Maktens män håller hårt om varandra. Jan Helin har alltid fascinerat mig då han är en väldigt intelligent person med åsikter som kanske kan tyckas vara ganska liberala. Förstår bara inte hur han lyckats driva en så politisk tidning som aftonbladet utan att ha egna åsikter och kanske t.o.m stoppa oseriös journalistik. Kanske därför svt rekryterade honom..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Carpinus]1
6/10/17, 9:26 PM
#52

#51 Kan du utveckla lite hur man märker jan Helins liberala åskådning, och på vilket sätt han kan tänkas ha stoppat oseriös journalistik på Aftonbladet.

fatcat
6/11/17, 12:20 AM
#53

Bra fråga! Jag minns en artikel i Aftonbladet för flera år sedan då Jan Helin ville bjuda hackare på kaffe efter att de kapat Aftonbladets hemsida. Det tillsammans med flera små "brödsmulor" då han mer förespråkar dialog istället för tystnad kan tyda på en liberal åsiktsskådning. Dessutom väger han orden väldigt noga och är försiktig med politiska utspel vilket många liberaler är.. Men är man tidigare chefredaktör och programansvarig på SVT så måste man också följa rådande maktstrukturer. Att ha egna åsikter som är främmande för chefer och politiker i det absoluta toppskiktet kan väldigt snabbt sluta med en avskedan.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Carpinus]1
6/11/17, 5:33 AM
#54

#53 Jag tror mer att han agerar efter Wallenbergs devis, "verka men inte synas". 

Att erbjuda hackare på fika är ju ett taktiskt bra knep, de ville givetvis se honom förbannad, men det bjöd han däremot inte på. Smart, men avsiktligt liberalt -nja…

Att Helin varit och är  mån om att följa rådande maktstrukturer är uppenbart, annars hade han inte hamnat där han är. Därmed inte sagt att H. själv är maktlös, han har givetvis haft inflytande på laguppställningen på Aftonbladet - det är självklart ingen slump att man har den samling krönikörer och andra tyckare som man har. Där har coachen givetvis inflytande på vilka han vill se i sin laguppställning. 

I sin nya roll håller Helin tydligen på att plocka över en del av dem till SVT, som Carina Bergfeldt och Karin Magnusson.  Hoppas dock att ledarskribenterna inte får någon chans…

fatcat
6/11/17, 9:35 AM
#55

Hoppas inte jag heller. Åsiktskorridoren känns tillräckligt full på det skattefinansierade och "politiskt oberoende" public service. Att Helin enligt mig är mer liberal förändrar ju tyvärr inte hans arbete att fortsätta gulla med etablissemanget..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
fatcat
6/11/17, 10:16 AM
#56

Undrar vad som hade hänt om Alice Teodorescu tilldelats jobbet som programansvarig på SVT? Förmodligen hade en ordentlig hatstorm skapats men knappast från vanliga människor ute i förorterna. De som innehar "åsiktspatent" sitter inte ute på landsbygden och tuggar snus, de bor i centrala Stockholm, på Östermalm eller i något annat litet idyll-samhälle. Oftast har de också välbetalda arbeten på större tidningar som just Aftonbladet eller Dagens Nyheter.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Carpinus]1
6/11/17, 10:53 AM
#57

#56 Ja, Alice T. har en viss förmåga att reta upp många av de etablerade politiska tyckarna! Kanske är det för att hon själv har utländska rötter och därmed inte är lika lätt komma åt med de vanliga schablonerna? När Aftonbladet kastade skit på henne bad hon om en precisering, men de verkar försöka "tiga ihjäl" henne istället.

[Carpinus]1
10/25/17, 10:39 PM
#58

#0 Önskan från TS om någon ny chefredaktör som kunde hålla vänsterpredikanterna i ett fast grepp verkar inte ha uppfyllts, och den då avgående Jan Helin säger sig inte ha skyddat någon, men verkar nu ha insett att inte heller han bidrog till ett öppet arbetsklimat på tidningen.

"Flera av de som de båda tidningarna (DN & SvD) har pratat med menar att beteendet kändes till av cheferna – men ändå fick fortgå. Jan Helin, SVT:s programdirektör, var chefredaktör för Aftonbladet under 2008-2015 och känner inte igen bilden att profilerna skulle ha skyddats av cheferna.

Däremot så reflekterar han om han kunde ha gjort mer för att ha ett öppet klimat på redaktionen, efter de många berättelser om sexuella trakasserier som nu kommit upp till ytan."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jan-helin-vi-har-inte-aktivt-skyddat-nagon

[Hayabusa]
10/25/17, 11:03 PM
#59

#58 Att skylla på "jag visste inte" duger givetvis inte. Det är hans jobb att veta = skyldig. Han är lika skyldig som Virtanen.

[Carpinus]1
1/17/18, 10:53 PM
#60

#47 Och så gick det med den saken…

Expressens TV-kritiker Anders Björklman är inte nådig:

"Morgonstudion" blev ett fiasko. Är någon förvånad? Det förstod varenda tittare från första dagen."---

"Att SVT inte hade bättre koll på sin publik, det är förvånande. Hur blev det så? Jo, den nye programdirektören Jan Helin var nyhetsknarkande journalist från Aftonbladet och ville förstås åstadkomma två timmar blixtrande nyhets-tv varje morgon. Det blev avslagna bulletiner i repris varje kvart. Mest var det Trumps senaste tweet."---

https://www.expressen.se/noje/kronikorer/anders-bjorkman/ingen-ar-forvanad-over-morgonstudions-fiasko/

[Göstage]
5/29/18, 10:05 AM
#61

"Inte synas men verka", var de gamla Wallenbergarnas valspråk. För andra går det ju att göra både och…

#58 "Det doftar mycket Aftonbladet om SVT just nu. Samma vecka som "Uppdrag granskning" ska rentvå den förre Aftonbladet-profilen Fredrik Virtanen, startar tidningens tidigare chefredaktör Jan Helin, i dag programdirektör för nyheter och sport på SVT, ett eget medieprogram. Den första gästen är – häpp – Karin Pettersson, alldeles nyligen politisk chefredaktör på Aftonbladet som jobbat nära Helin i många år. Nu är hon public policy-chef på Schibsted, företaget som äger Aftonbladet. Helin berättar i ett klipp om programmets syfte och det är inte att vara granskande."---

"Att produktionen inte ens klippte bort den inledande grodan när han presenterade Karin Pettersson som före detta chefredaktör för Aftonbladet är berömvärt."--- 

https://www.expressen.se/kultur/karin-olsson/helins-eget-tv-program-ger-vibbar-fran-1985/

[[eskils_]]
9/2/18, 3:31 PM
#62

"Efter omfattande skriverier lämnade Benny Fredriksson, vd för Kulturhuset Stadsteatern, sitt jobb och tre månader senare tog han sitt liv. Fredrikssons änka Anne Sofie von Otter säger att Aftonbladets rapportering bidrog till hans självmord, och riktar kritik mot tidningen. – Man ser ju att de har gjort ett gigantiskt fel, säger hon i SR:s Söndagsintervjun. (…)

– Det som stod i tidningen var för honom så enormt obehagligt och skadande att det i förlängningen tog hans liv."

SVT

Ja, leder man en tidning har man ett stort ansvar. Det gäller att vara vuxen det ansvaret…

Annons:
[Hayabusa]
9/2/18, 5:21 PM
#63

Händelsen med Benny Fredriksson var minst sagt tragisk. Fruktansvärt att det ska gå så långt.

Upp till toppen
Annons: