Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 3404 ggr
[Bermudas]
1/25/16, 7:08 PM

Dags att sluta hymla!

Skrev ett inlägg för att posta i tråden om barn som våldtagits på badhus antagligen av ensamkommande barn. Men det blev så långt och lite OT så det bliven egen tråd: Det sitter långt inne för många att erkänna de kulturella skillnader som gör att man kan se ett mönster. Det är så att dessa killar nu kommer till badhus och ovana som de är med naken hud (alltså vi snackar miiiiilsvida skillnad i kulturer här) så kan de tydligen inte, många av dem hålla tassarna borta. Synen på barn är också annorlunda än hos oss. Barngifte är ju som alla vet inte helt tabu som det är hos oss. I Afghanistan är det dessutom vanligt att man har sex med småpojkar, en företeelse som till och med har ett namn: bacha bazi. Det är ett känt faktum och har diskuterats en hel del i internationell press. Vi har redan haft våldtäkt på asylboenden av just pojkar. Häromdagen på en tioåring. Att blunda för att vi fått ett problem på halsen med dessa sexuella ofredanden, att det handlar om att vi fått in massor med killar från en helt annan kultur och de kommer i grupper….är oansvarigt och inte särskilt medmänskligt mot barnen och de unga tjejerna som nu blir antastade överallt. Det duger inte att upprepa om och om igen, "ja men svenskar våldtar också, och det handlar inte om VEM som gör det, etnicitet har inget med saken att göra!" Jag vet inget om etnicitet som roll i det hela men K U L T U R tycks defentivt ha med saken att göra. Det ÄR skillnader i synen på sex i olika delar i världen. Vi har vant oss vid en viss nakenhet här, vi är vana att basta kvinnor och män tillsammans sen urminnes tider. Vi ( många av oss) gillar att bada näck och det är helt enkelt inte så tabubelagt med nakenhet samt närhet mellan de båda könen till vardags. Återigen så är det inte alls i vissa länder….vi snackar tältklädda kvinnor som aldrig går ut utan sällskap för då kan hon råka illa ut och betraktas som en hora. En imam har nyligen sagt att Kölntjejerna fick skylla sig själva, de luktade parfym och var lättklädda ( på vintern?) . Hans uttalande säger en del, även om inte alla imamer skulle säga så så finns tankegångarna där, attityden finns där bland en hel del män de tycker att kvinnor som beter sig som horor förtjänar att våldtas. Så vad jag vill ha sagt kort och gott: Dags att sluta hymla om dessa ting, hymlandet kommer bara göra saken ännu värre. Och när väl talgdanken ramlar ner hos dem som tycks vilja stoppa huvudet i sanden mest helst tiden, så kommer många av dem bli värre än värsta nazisterna, det befarar jag, eftersom det har jag sett förut på folk, de har inte processat utan verkligheten slår dem i skallen som en hög med tegelsten och då kan saker hända. Bättre att ta i saker i tid med andra ord. Här en artikel om basha bazi och amerikansk soldater som fått tillsägelse att inte bry sig om övergreppen på småpojkar som vissa av de allierade militära afghanerna pysslade med. http://www.nytimes.com/2015/09/21/world/asia/us-soldiers-told-to-ignore-afghan-allies-abuse-of-boys.html?_r=0 “At night we can hear them screaming, but we’re not allowed to do anything about it,” the Marine’s father, Gregory Buckley Sr., recalled his son telling him before he was shot to death at the base in 2012. He urged his son to tell his superiors. “My son said that his officers told him to look the other way because it’s their culture.”

Annons:
Tjeja
1/25/16, 7:13 PM
#1

😭😡😭😡💔😡😡😡😭

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Lummer]
1/25/16, 7:55 PM
#2

Tycker det är olustigt att det förklaras med att antasta , ofreda och tom våldta är en lek som tillochmed har ett namn och nu kommer jag inte ihåg vad det hette…. Det kan väl ändå inte rättfärdigas med att vara en lek?

[tk1971]
1/25/16, 7:56 PM
#3

Skillnad? Du tror inte svenska män glor och tar på en på badhus?

Tjeja
1/25/16, 8:15 PM
#4

#3 Svenska män är i alla fall inte uppfostrade med att det är ett ok beteende som t o m är klassad som en lek… … … …

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[tk1971]
1/25/16, 8:22 PM
#5

#4: men resultatet blir detsamma.

[Lummer]
1/25/16, 8:43 PM
#6

Den norska polischefen i oslo går ut öppet med att 99% av våldtäkterna i oslo begås av icke etniska norrmän. Våran pk press skulle aldrig våga gå ut med sanningen. Man kan ju bli kallad rasist. Kod 291

Annons:
Zyperior
1/25/16, 8:46 PM
#7

#3 Det är givetvis skillnad. Media, polis, badhusägare/anställda reagerar ju nu. De har inte reagerat tidigare, åtminstone inte på samma sätt.

Jag tror tveklöst att det har hänt innan massinvandringen, och att även svenskar gör sån här skit. Men det är liksom, något som vi redan vet och snackat om i den jämställdhetsdebatt som pågått i årtionden. Det sker också sporadiskt och en viss del övergrepp kanske sker naturligt i ett samhälle där kvinnor och män blandas fritt. (obs, naturligt betyder inte att det är ok).

Helt plötsligt så börjar sådana här anmälningar välla in. Självklart måste detta hanteras på ett annat sätt än andra fall. Första steget är att sluta förneka att det skulle ha kulturell betydelse eller att det skulle ha med invandringen att göra.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Tjeja
1/25/16, 8:50 PM
#8

#5 det blir det ju knappast! Det är ju inte ens i närheten av så stor andel svenska män som bär sig åt så som dessa invandrarpojkar från en helt annan kultur och uppfostran och värderingar än vår!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[tk1971]
1/25/16, 8:55 PM
#9

#8: och hur vet du det?

Tjeja
1/25/16, 9:04 PM
#10

#9 För att vi inte hade samma mängd med dessa problem innan massinvandringen! Jag var aldrig rädd att gå till badhus tidigare. På sin höjd att en och annan gubbe kändes obehaglig. Men rädd nej. Nu vågar jag inte gå och bada längre och skulle aldrig låta mina döttrar gå själv till badhuset på samma sätt som jag fick när jag var 12-13 år.

Det är inte ok att det blivit värre. Utvecklingen mot mer jämlikhet och respekt för kvinnor har helt vänt om och nu gör man bäst i som kvinna att bara på kvinnotider om man skall vara trygg alls. 

DET är tecken nog på att det INTE är svenska män som är i majoritet bland antastarna. Att någon man, oavsett etnisk härkomst gör så är inte ok. Men det hjälper inte att släppa lös ännu fler män med helt annan kultur och värderingar än våra här innan dem visat att de respekterar våra värderingar och lagar här och följer dem.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zyperior
1/25/16, 10:01 PM
#11

#9 Sen är det ju fakta sedan 1996 att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken, inklusive våldtäkter. (Hänvisar dig till närmaste BRÅ-rapport för källa). Dvs, de har i snitt en sämre moral än svenskar om man ser till svensk lagstiftning som måttstock för moral.

Sen vet du, jag och resten av alla människor i detta landet med IQ högre än en fiskmås att hade det funnits fakta som visade på motsatsen, att det inte va så, hade denna fakta ekat över gator och torg. Den hade skrivits i himlen för oss alla att beskåda.

Men gissa vad.. det är knäpptyst. Tystare än i graven.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

72mm
1/25/16, 10:53 PM
#12

#3 "Skillnad? Du tror inte svenska män glor och tar på en på badhus?"

Ska du verkligen börja med ditt hopplösa ursäktande och förnekande igen? Kan du på fullaste allvar säga att du inte ser någon som helst skillnad? Att du inte ser några kulturella anledningar till varför vi nu har de här problemen? Att multikulturalismen och den fullständigt vansinniga migrationspolitiken är fullständigt och totalt skyldiga till vad som håller på att hända?  

Jag fattar inte, är du på riktigt? De andra multikultur-människorna har ju åtminstone vett att hålla tyst i den här typen av trådar. 

Du får nog inse att slaget är förlorat.  "Rasisterna" har vunnit. Vinden håller på att vända, känner du inte det?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[Bermudas]
1/26/16, 9:17 AM
#14

#11 "Sen vet du, jag och resten av alla människor i detta landet med IQ högre än en fiskmås att hade det funnits fakta som visade på motsatsen, att det inte va så, hade denna fakta ekat över gator och torg. Den hade skrivits i himlen för oss alla att beskåda." Så sant som det var sagt! #13 jag undrar om det inte är DU som är den verkliga rasisten här? Jag drar inte alla invandrare över en kam. Nej långt ifrån. Men du hoppar på svenskar som adresserar ett faktiskt problem med andra kulturer som kommit hit i mängd, som ligger bakom den mängd sexuella trakasserier som nu sker. Så du kanske är rasist mot svenskar? I synnerhet mot svenskar som inte stilla tiger om problemet.. Och vad ska du kalla de invandrarkvinnor och invandrarmän som säger samma sak som vi? Är dom också rasister? #10 "Det är inte ok att det blivit värre. Utvecklingen mot mer jämlikhet och respekt för kvinnor har helt vänt om och nu gör man bäst i som kvinna att bara på kvinnotider om man skall vara trygg alls. " Det är så lustigt att denna förändring krypit sig på oss allt mer på sista tiden. I Tyskland har man skapat "fredade" kvinnoplatser på bussar. Korrelation med massinvandring med folk från annan kvinno-kultur, någon? #12 "Att du inte ser några kulturella anledningar till varför vi nu har de här problemen? Att multikulturalismen och den fullständigt vansinniga migrationspolitiken är fullständigt och totalt skyldiga till vad som håller på att hända? " Multikulturalismen är helig, får ej ifrågasättas. Eller FICK ej ifrågasättas. Man kopplade alla som kritiserade denna demografiska snabba förändring som "rasister". Men nu är det skördetid. Facit är här…även om man fortfarande gör allt för att blanda bort korten, och mörka.

Schnauzertik
1/26/16, 10:11 AM
#15

Det är väldigt lätt att hitta problem, det har det alltid varit, och det kan jag också göra inom alla samhällsområden.

Men ännu mer intressant vore att få förslag på hur vettiga  lösningarna ska se ut.

Värd för Pensionärer

72mm
1/26/16, 11:13 AM
#16

#13 "Att rasister gör väsen av sig på nätet i såna här trådar på såna här forum är inte konstigt, för i riktiga livet är vi andra fortfarande i majoritet."

Är du helt säker på det? 

"Tänk när vi bildar ett politiskt parti för invandrare - då blir vi en maktfaktor att räkna med!"

Menar du att "invandrare" skulle vara en homogen grupp som alla tänker lika och har samma politiska åsikter? Herregud. 

Syftar du på ett parti för den (huvudsakligen) invandrade och bidragsberoende underklassen som vi har skapat så skulle jag sätta mina pengar på att S kommer vara det parti som fokuserar på dem. Pratar du om ett islamistiskt parti så är väl juryn fortfarande ute om det kommer bli S eller MP som tar täten där.

Vanliga arbetare röstar numer SD i växande utsträckning. 

#15 "Men ännu mer intressant vore att få förslag på hur vettiga  lösningarna ska se ut."

Känns det vuxet och initierat efter att i åratal ha förnekat själva existensen av problemet och konsekvent skjutit ner de som faktist vågat tala, först nu efterfråga "vettiga lösningar"?  

Eller du kanske fortfarande tror att detta överhuvudtaget inte har något att göra med multikulturalism, förlusten av svensk kultur & värderingar eller den självpåtagna massinvandringen? Att peka på sådant kanske är "att fiska i grumliga vatten", "främlingsfientligt" eller att föreslå "enkla lösningar"?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Vanja
1/26/16, 11:31 AM
#17

#15 :Men det är här det blir intressant, de som lutar höger har haft lösningar helt tiden på dessa problem. Men alla andra har skrikit rasister och sen inte lyssnat överhuvudtaget på dom. 
Vänstern har ju påstått hela tiden att det inte finns några problem, att invandrade inte alls tar med sig farliga kulturskiftningar till Sverige. De händelser som inträffade in köln, sthlm och det här badhuset bevisar det motsatta. 
De har en helt annan kultur och kommer inte att ändra den över en natt, och det är inte så konstigt. Om jag skulle åka ner till Irak så skulle jag knappast börja våldta små pojkar bara för att det är de som bor där gör så. Jag skulle behålla mina kultur. Vilket dessa människor också kommer att göra. 

Så nu när det gått för långt, vi snackar alltså om att de antastar våra döttrar, då kommer vänstern och skulle vilja se lösningar. 
Jag röstar inte SD, inte heller V. Men jag har efterlyst lösningar länge.  Vet du vilka som är de enda människorna som kommer med förslag?  De som lutar höger. 
Letar jag efter lösningarna så springer vänstern och gömmer sig.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Schnauzertik
1/26/16, 11:41 AM
#18

#16 Ja det känns mer vuxet att föreslå vettiga lösningar än att bara klaga.

Du pekar fortfarande på vad du uppfattar som problem och kommer inte med lösningar.

Eller ska jag tolka som att detta är din lösning?

Kör ner den "svenska kulturen" i halsen på alla och f_n tar den som inte tar till sig denna, av någon, definierade " svenska kulturen".

Skicka tillbaka så många invandrare så snart det bara går. OK de som är lönsamma kan få stanna ett tag.

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
1/26/16, 11:41 AM
#19

#17 Menar du Reinfeldt?

Värd för Pensionärer

72mm
1/26/16, 11:58 AM
#20

"Letar jag efter lösningarna så springer vänstern och gömmer sig."

Det beror på att de, såsom Schnauzertik här ovan, inte ens vill kännas vid problemen. Skulle de behöva erkänna grundproblemen faller hela deras verklighetsbild och den ideologi som de byggt på den. Det är en omöjlig ekvation för dem helt enkelt.

"Kör ner den "svenska kulturen" i halsen på alla och f_n tar den som inte tar till sig denna, av någon, definierade " svenska kulturen"."

Absolut. En sund nationalism över multikulturalism alla dagar i veckan.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Schnauzertik
1/26/16, 12:06 PM
#21

#20  Vad får dig att tro att jag röstar på den vänstra planhalvan?

Vi ska ha ett rättssamhälle och skyddsnät för de svagaste men sen ska vi ha så mycket individuell  frihet som möjligt.

Värd för Pensionärer

72mm
1/26/16, 12:10 PM
#22

"Vad får dig att tro att jag röstar på den vänstra planhalvan?"

Det skrev jag inte, jag skrev att du inte ville kännas vid problemen. Vilket ofta är  kännetecknande för "vänstern". Så då antar jag att du är icke-vänster men ändå inte kan se verkligheten. Grattis. Du kombinerar det sämsta från bägge världar.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Schnauzertik
1/26/16, 12:21 PM
#23

😃

Men herregud PiF är ju fyllt av personer som bara ägnar sig åt att klaga och se verkliga eller påhittade problem. Varför ska jag sälla mig till denna massa och säga "hu så hemskt" .

Identifiera problemen  och se möjligheter och lösningar verkar i min värld vara en bättre väg att gå. Även om jag personligen inte kan göra mycket skillnad mer än att rösta på de som jag tror kan uträtta något.

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
1/26/16, 12:43 PM
#24

#20  "Kör ner den "svenska kulturen" i halsen på alla och f_n tar den som inte tar till sig denna, av någon, definierade " svenska kulturen"."

Absolut. En sund nationalism över multikulturalism alla dagar i veckan. 

Jag tror på individens rätt till frihet inom rättssamhällets ramar.

Värd för Pensionärer

[Otippbar]
1/26/16, 1:46 PM
#25

Ja det är dags att sluta hymla, verkligen! Men att sitta bakom skärmen och beklaga sig och förfasas över att det är förjävligt nuförtiden och över allt fruktansvärt som händer, gör ingenting bättre. De flesta svenskar tycker att våldtäkterna som sker är fruktansvärt, men det vet vi väl redan att vi tycker!

#23 Jag håller med dig. Det enda som kan göra en förändring är att försöka identifiera och hitta de konstruktiva lösningarna. Men jag ser faktiskt att vi kan uträtta något mer än att gå och rösta. Varje dag kan vi ut och möta människor och diskutera "lösningar" och  konstruktiva o medmänskliga förhållningssätt med varandra, i vår lilla vardag. Även det minsta vi kan göra sprids och gör nytta, det är jag säker på.

Vi får kanske titta mer på vad Norge gör och ta efter! :)  Utbildningsföretaget Hero påbörjar nu dialogbaserade kurser på asylboenden i Sverige, med syfte att förebygga sexuellt våld.  Vart det leder går inte att veta såklart, men det är alltid något. Ett positivt nyhet och bra initiativ tycker jag: http://www.dn.se/insidan/flyktingar-diskuterar-sexuellt-vald-och-granssattning/

Ebolaa
1/26/16, 3:21 PM
#26

Jag blir bara att fundera på varför inte alla män från en vissa kultur, en viss region eller land gör såhär. Liksom; vad är det som dessa män har gemensamt som gör att de beter sig så himla "ociviliserat" ? Jag vill så gärna veta, stör mig på att det inte har gjorts forskning på dessa förövare.

Har någon en idé om saken? För kultur är EN gemensam nämnare, men det måste ju vara flera…

#25 Ja, jag tror att det skulle vara bra att de på något vis integreras mer i våra "sexuella-normer". Någon tyckte att man kan bjuda hem folk, men jag har själv funderat på mansgrupper, med en manlig ledare som har en invandrarbakgrund och som är medveten om dessa "förtryckande" idéer och åsikter som vissa bär på "hemifrån". Då kan de ju också snabbare identifiera väldigt "avvikande" åsikter och värderingar också, och kanske på ett intensivare plan arbeta med dessa individer.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Otippbar]
1/26/16, 11:47 PM
#27

#26 Jag har en idé . Får gå tillbaka så långt som till förbrytares födelse för att hitta en gemensam nämnare som känns säker. Brist på anknytningspersonens fulla känslomässiga/fysiska närvaro, brist på tröst och omsorg, rädsla eller oro. Vilket påverkar hur barnet utvecklas mentalt, dvs hur det sedan kommer att bemöta och samspela med omgivningen. Och sedan upplevelser av grovt våld, övergrepp, kränkningar eller krig även i sin senare uppväxtmiljö. Detta föder behovet av att ta tillbaka sin makt/ha makt. Hur personen då agerar beror på den tidiga mentala utvecklingen och värderingarna som har formats i miljön.

Otrygghet är alltså en stark gemensam nämnare…kanske :)

Ang att träffas i grupp med en manlig ledare som  är medveten på ett djupare plan än vad en svenskfödd person kan vara. Ja det känns som ett bra sätt att integreras bättre/snabbare in i våra normer. En sådan person kan kanske också bättre uppfatta väldigt subtila signaler som "avvikare" sänder ut. Så att som du säger de blir uppmärksammade och ytterligare arbete kan göras med dessa. För att informationen ska ge någon verkan och nytta så krävs de ju att kommunikationen fungerar bra dessutom. Så språket är viktigt med ju.

Annons:
Ebolaa
1/27/16, 7:06 AM
#28

#27 Ja det vore intressant med lite djupgående forskning på dessa förövare, då skulle ju sånt komma fram :)

Upplevelser av våld tror jag att många av de som utsätter andra har varit med om. Jag har funderat överlag i banor av att de som gör sånt här, av rätt svåra och kontrollerade uppväxter, samt att de till på det är väldigt radikala eller till och med extrema när det kommer till deras värderingar. För det här handlar ju i botten om makt, precis som du resonerar. För i länder som Egypten är det ju kvinnor som försöker återfå makt och bli mer jämställda med män, där är det ju vissa män som håller på trycker tillbaka dem med just hemska övergrepp i grupp  - att de gör det för att kvinnorna ska "veta sin plats" och skrämmas till tystnad. Tur är så finns det offer som går ut med detta.

(Tror dom är påväg att ändra lagstiftningen där, för det räknas inte som våldtäkt om en kvinna blir förgripen analt, och en man kan inte ens bli våldtagen enligt juridiska termer.)

Ja, jag tror också på det om typ mans- och pojkgrupper, men också för kvinnor så att de ska förstå hur deras rättigheter och vart de ska vända sig om de inte blir respekterade. :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

72mm
1/27/16, 12:45 PM
#29

#25 #26 #27 #28 Dyrt flum.

Istället, vad sägs om;  

Hej och välkommen till Sverige!  För att du ska kunna stanna ett par år här tills situationen stabiliserar sig i ditt hemland så behöver du få temporär asyl. För att få det ställer vi ett antal krav på dig. De är inte komplicerade eller svåra att förstå, men om du inte lever upp till dessa krav blir konsekvensen att du omedelbart får avslag på din asylansökan. Efter du fått asyl kan det när som helst dras in om du gör dig skyldig till allvarligare brott. Det finns många andra som gärna vill ha din plats. 

  • Tala sanning.  
  • Följ alla de regler och lagar som gäller.
  • Det är ditt ansvar att ta till dig muntlig och skriftlig information om svenska förordningar. Migrationsverket kommer göra allt de kan för att tillhandahålla det material som du behöver.  
  • Försök att lära dig de sociala koder och oskrivna regler som gäller i Sverige.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[tk1971]
1/27/16, 12:49 PM
#30

Och hur genomför man den fjärde punkten?

72mm
1/27/16, 1:00 PM
#31

#30 "Man genomför" inget alls. Det var en uppmaning till den asylsökande. Detta för att förmedla vad som förväntas av denne.

Det här var i princip hela min poäng. Det är den asylsökandes ansvar att göra vad den kan för att förenkla processen. Det ska inte vara vårt, Sveriges eller Migrationsverkets ansvar att "genomföra" några åtgärder för att våra krav ska efterlevas överhuvudtaget.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[tk1971]
1/27/16, 1:03 PM
#32

Hörrudu, hur kan du kräva en sån sak av nån som inte vet nåt om landet?!

72mm
1/27/16, 1:12 PM
#33

Kravet var att de skulle försöka lära sig någonting om landet. Vad är konstigt med det?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[tk1971]
1/27/16, 1:15 PM
#34

Dina punkter avslöjar att du inte har förstått hur saker och ting funkar i praktiken.

Annons:
72mm
1/27/16, 1:30 PM
#35

"Dina punkter avslöjar att du inte har förstått hur saker och ting funkar i praktiken."

Eller så är det precis det jag har gjort. Hur det fungerar "i praktiken" är ju inte i närheten av hur det borde fungera, eller hur? 

Men du svarade inte på frågan. Är det konstigt att ställa krav på asylsökare?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[[eskils_]]
1/27/16, 1:32 PM
#36

#29 Bra förslag!

#34 Jodå, det skulle säkert fungera i praktiken. Häromdagen visades i TV en syrisk läkare som sökt asyl i Sverige. Han väntar på besked och vill gärna börja arbeta som läkare och göra rätt för sig så snart som möjligt. Han längtar också efter att få hit fru och barn. Det han gör nu under väntetiden är att tillbringa en massa tid på biblioteket, med att lära sig svenska och fakta om det svenska samhället. Han tar eget ansvar för sin integrering, och bråkar inte med någon.

Så kan alla (seriösa) asylsökande också göra, om vi bara ger dem en puff i rätt riktning. Och självklart måste de också få tydlig information om den viktigaste kulturskillnaden - den svenska kvinnosynen. Det är bara att skriva ihop ett informationsmaterial på de viktigaste invandrarspråken och se till att alla nykomna läser och förstår det.

Krav och konsekvens är vad som behövs, för allas skull. ("Ordning och reda" som Löfvén brukar tala om, fast på riktigt, inte bara i ord.)

[tk1971]
1/27/16, 1:35 PM
#37

#35: självklart inte, men det måste ju vara realistiskt och genomförbart!

72mm
1/27/16, 1:40 PM
#38

#37 Vad i mina punkter är inte realistiska krav menar du? Varför skulle det inte vara genomförbart att koppla konsekvenser (avslagen asyl i detta fallet) till enkla krav som vi normalt ställer på vilken sexåring som helst?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
1/27/16, 1:41 PM
#39

Personligen tycker jag att punkterna i #29 känns rimliga på så vis att så skulle jag själv resonera quasi: "Det här måste jag göra om jag ska lyckas i det nya landet". Faktum är att samma tänk gäller många saker i livet - byta arbetsplats, ny skola, nytt fotbollslag etc (banala exempel, visst men samma princip).

I Sverige måste man inte integreras, det sker på frivillig basis. Att det inte är lätt, det förstår jag mer än väl, men det finns ingen genväg. Den som anpassar sig bäst är också den som har bäst möjligheter att lyckas (vilket inte är liktydigt med assimilering).

RobinEH
1/27/16, 1:53 PM
#40

#2 & #4 Vad för lek talar ni om? Mig veterligen finns det ingen lek med sexuellt övergrepp som mål.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

72mm
1/27/16, 1:57 PM
#41

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
RobinEH
1/27/16, 2:00 PM
#42

#41 Och leken är vad? Du tar ett ord som på arabiska betyder trakasserier. Det är ett begrepp, ingen lek.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

72mm
1/27/16, 2:07 PM
#43

#42 Det var det som avsågs. Jag svarade på din fråga. Sluta spela dum. Aporna som utför trakasserierna tycker nog det är en rolig lek. Jag har inga illusioner om att offren tycker det är en lek.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

RobinEH
1/27/16, 2:09 PM
#44

#43 Och ännu en gång hittar du på egna definitioner av ord. 😂

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Ebolaa
1/27/16, 2:11 PM
#45

#29 Håller definitivt med om att det är ett rimligt krav för att värna om vår jämställdhet. Jag utgick från att vi hade någon form av information om vad som gäller i Sverige - vi har inte det? Sen är jag helt för att man borde ställa hårdare krav för att detta ska tillämpas -  att man har lägre tolerans och faktiskt skickar hem folk som inte håller sig till Sveriges eller EU´s lagar, regler och normer.

Däremot så ställer jag mig med lite förbehåll angående den första punkten gällande att "tala sanning". Kan du utveckla din tankegång gällande det? Är bara nyfiken på hur du resonerar. Jag blir bara att tänka att det kan vara svårt att "kräva" att folk ska tala sanning, ingen myndighet kräver det av svenska medborgare heller, klart att om något talar för motsatsen så måste man ju gå på det. Men annars ska man (som myndighetsperson) utgå ifrån det som personen framför en säger. Vi ska väl inte ha någon "lie detector" hos alla myndigheter ? ;) Hihi.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Hayabusa]
1/27/16, 2:18 PM
#46

Det finns inga krav på integration eller att någon måste ta till sig vad som gäller i Sverige. Det är helt och hållet upp till varje individ. 

En, nästan, på dagen ett år gammal artikel i HD:

http://www.hd.se/opinion/med-andra-ord/2015/01/29/skapa-ett-gemensamt-program-for-en-fungerande-integration-i-sverige/

Av dessa funderingar blev det intet, kan man med fog säga.

72mm
1/27/16, 4:30 PM
#47

#45 "Däremot så ställer jag mig med lite förbehåll angående den första punkten gällande att "tala sanning". Kan du utveckla din tankegång gällande det?"

Det är en självklar, grundläggande förutsättning för att ett asyl-system ska fungera, tycker du inte det? 

- Om man kommer från Syrien får man asyl i Sverige. 

- Om man säger att man kommer från Syrien får man asyl i Sverige. 

Vilket av ovanstående är sant med befintligt system och inställning till krav och konsekvens? 

- Varför ljög du? 

- Jag trodde att jag inte skulle få asyl annars. 

 Utan tydliga krav (ljug inte) och konsekvenser (ingen asyl) så finns det ju en logik i ovanstående, eller hur? Varför skulle man annars inte säga det som maximerar ens chanser att få stanna?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Skadrovyan]
1/27/16, 6:12 PM
#48

TS. Jag förstår din mening. Frågan är vad för ditt resonemang till? hur tar du ditt resonemang vidare och vad skulle en sådan syn få för konsekvenser?

Du menar att om man har en viss kultur så har man en tendens till en viss människosyn. Om man vill spinna vidare på ett sådant resonemang landar man automatiskt i att de flesta som kommer från ett särskilt område eller tillhör en viss kultur har en särskild typ av människosyn. Sen då? Vi måste särbehandla folk som kommer från detta område i värn av 'våra' värderingar? Om vi särbehandlar dessa, vilka måste vi då mer särbehandla om vi ska vara konsekventa? Hur gör vi ex. med de som har extrema politiska åsikter? Marxister? Är människor som är marxister ett hot mot våra värderingar? Människor som delar Fis världsbild? Nazister? Ska vi särbehandla dem? Människor som kommer från Gottsunda? Kista? Har också de vissa tendenser?

Det går liksom inte att börja något vettigt i din diskussion. Om vi ska kunna ha en realistisk och nyanserad bild av verkligheten MÅSTE vi gå till enskilda fall, vad tycker varje enskild individ? vad har varje enskild individ för värderingar och människosyn? Annars kommer vi ALLTID att piska upp en stämning och förstärka grupperingar som splittrar samhället och falla tillbaka i typiska gamla strukturer där man hierarkiserade människor efter härkomst, grupp istället för efter vilka de faktiskt är, vad de kan och vad de uträttat i livet.

Ett rakt svar på hur du inleder. Det är nog få som hymlar, däremot försöker vi se verkligheten för vad den är och tänka kritiskt istället för att falla tillbaka i mänskliga men ack så primitiva tankemodeller av svart och vitt, vi och dem. Kom igen liksom… det är dags att resa sig ur soppan.

Annons:
[Bermudas]
1/27/16, 6:26 PM
#49

#48 Kort svar det är inte få som hymlar. Hymlandet i detta land har gjorts till stor konst. Att bortse från kulturella skillnader och fortsätta kläcka ur sig floskler och snömos har blivit PK Sveriges lilla specialitet. Inte konstigt att vi misslyckats så totalt.

Tjeja
1/27/16, 6:50 PM
#50

#29 mycket bra förslag att börja med. Kan nog lägga till och skriva om någon punkt i detaljer men i det stora hela är detta precis vad som behövs tycker jag med!!! Och för min del räcker det med enklare lagbrott för att utvisas. I USA kan du bli utvisad för fortkörning t e x… helt rätt i min mening! Kommer man till ett annat land måste man göra vad man kan för att följa dess lagar, annars är det tack och hejdå och det är helt okej. Varför skulle det inte vara det liksom?

Tk1971 Ingenting i livet är gratis, allt har sina konsekvenser och för att FÅ så behöver man ställa KRAV. Det gäller ju för oss, så varför ska det vara annorlunda för asylsökande att följa lag och rätt? De är asylsökande, inte efterblivna eller förståndshandikappade, för då hade dem inte lyckats ta sig hit, speciellt inte ensamkommande "barn". De har eget ansvar att själv följa landets lagar.

Och ställer man det kravet på dem och skickar ut/tillbaka folk som bryter lagen, ja då sprids det ganska snart till deras hemländer och de kommer bli noggranna med att hålla lagarna och lär antagligen känna till dem också när de väl kommer.

De har ju inte flytt 1800-talet utan krig! de har själva smartphones och har tagit reda på hur dem kan ta sig hit, då kan dem också ta reda på vilka lagar som gäller här! Inte svårare än  så! tvärt om.. lättare än att ta sig hit är det att följa vår lag om att inte begå våldtäkt eller misshandel!!! Det är bara att LÅTA BLI och inget du måste tvingas till att göra mot din vilja!

GAH så TRÖTT på alla daltande ursäktande dumförklarande översittande korkade resonemang om att "vi ska ta ansvar för dem".!!! 😡… de kan tänka själva!!! de är inte dumma,  utan tvärt om! De är så smarta att de utnyttjar våra system till MAX!!!

Dalta och dutta med en mördare för att denna eventuello kan vara under 15 år? vaddå??? Den har mördat.. då är denna även mogen att ta sina konsekvenser.. konsekvensen att inte få vara kvar!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

72mm
1/27/16, 6:53 PM
#51

#48 "Sen då? Vi måste särbehandla folk som kommer från detta område i värn av 'våra' värderingar?"

Jag tror du har fått det runt baktassen. Vad folk vill är att vi INTE särbehandlar utifrån kulturell bakgrund. Vad folk vill är att svensk kultur och värderingar ska gälla, även om du råkar komma från Afghanistan. Det är kulturrelativiseringen som gör folk så förbannande. Kravlösheten och de ständiga offerkoftorna som man stickar och tvingar in invandrare i. 

"Annars kommer vi ALLTID att piska upp en stämning och förstärka grupperingar som splittrar samhället och falla tillbaka i typiska gamla strukturer där man hierarkiserade människor efter härkomst, grupp istället för efter vilka de faktiskt är, vad de kan och vad de uträttat i livet."

Det där är annars en extremt träffande bild av vad över 30 år av multikulturalism har gjort med Sverige.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
1/27/16, 7:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Den här kartan över värderingar borde ha en betydelse.

Tjeja
1/27/16, 7:08 PM
#53

Exakt #51 "Det där är annars en extremt träffande bild av vad över 30 år av multikulturalism har gjort med Sverige.  "

Precis så!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zyperior
1/27/16, 7:14 PM
#54

#52 Bra bild. Att blanda gult med grå-lila (eller vad det nu är för färg) är tydligen helt riskfritt. Kör på bara. 100.000 pers, varför inte 200.000 pers per år borde göra susen. Då hamnar säkert Sveriges prick ännu längre upp och till höger på den tabellen. 😴

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Hayabusa]
1/27/16, 7:24 PM
#55

#54 Det är en vetenskaplig undersökning, vill nog tro att den betyder en hel del. Givetvis innebär det, rent praktiskt, att om jag (som exempel) flyttar till en region som ligger långt ifrån Sverige på kartan så är det inte utan betydelse för min vardags liv & leverne. Känns tämligen självklart. Lika självklart vem som bör anpassa sig (dvs jag).

Annons:
Zyperior
1/27/16, 7:29 PM
#56

#55 Precis. Det är solklart för många av oss. Men tydligen inte för de som räknas just nu. De som kan göra skillnad hävdar att det bara finns en prick på den kartan och att alla länder tillhör den pricken.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Skadrovyan]
1/27/16, 7:29 PM
#57

Jag delar din bild av att invandrare får en offerkofta och att de får vissa fördelar framför andra och det är bara patetiska kampanjer media driver. Ska vi dock hålla oss till frågan kring kultur och frågan om vad som är vi och vad som är dom. Vad som är svenskt och vad som är inte så är det en lite annan diskussion.

Det är kulturrelativiseringen som gör folk så förbannande. Kravlösheten och de ständiga offerkoftorna som man stickar och tvingar in invandrare i.

Det är intressant att du nämner just kulturrelativisering. Kulturrelativism är oundvikligt såtillvida att du inte eftersträvar ett samhälle där man bedriver censur, hetsjakt och exkludering. Det 'svenska' du nämner är något som var representativt för Sverige då Sverige var ett homogent land. Idag lever vi i en global värld, det är ett oundvikligt faktum. Och överallt över världen kommer det alltid finnas de som visar motstånd mot att världen blivit mer global och att enskild samhällen inte är lika homogena. Det finns inte ett set av svenska värderingar, det finns så många sätt att vara svensk på. Du vet inte vad jag tycker exempelvis. Jag är svensk, men du och jag har antaligen väldigt skilda världsbilder och människosyner. Låtsas inte om eller inbilla dig att du och jag har en massa gemensamt med grundval av att vi är 'svenska'.

_Det där är annars en extremt träffande bild av vad över 30 år av multikulturalism har gjort med Sverige. 
_

Detta är en modernisering och utveckling ingen kan stoppa min mening. Vi kan dock göra allt för att olikheter ska kunna samsas och leva sida vid sida och det gör man inte genom att generalisera kring olika grupper.

Ebolaa
1/27/16, 8:03 PM
#58

#57 Jag är helt på din sida gällande den saken, man måste ju i princip anta multikulturalism om man tycker att det finns ett enda människovärde. Var, som jag tjatat om tidigare, respekt för mänskliga rättigheter, barnkonvention, EU lagstiftning, samt den nationella lagstiftningen ska respekteras. Då kan man inte göra skillnad på "folk och folk".

Men problemet är ju att vissa personer inte respekterar vårt samhälle, då växer idéer som just främlingsfientlighet, otrygghet och misstänksamhet. Hur ska vi då göra för att ta ställning mot det vi tycker är kontrast i jämförelse mot vårt samhälle? Hårdare krav är i princip ett måste. Men man får ju helt enkelt behandla ALLA uppehållstillstånd eller asylansökningar på samma sätt. Inte beroende på vart människor kommer ifrån, det är förstås diskriminering.

Jag har sagt här flera gånger att jag däremot är för utvisning, men tydligen får ju inte Sverige lämna ut människor till vissa land, just för att man måste respektera mänskliga rättigheter, och dessa människor som skyddas av denna stadga är i fara om de hamnar i sitt hemland igen. Kan Sverige frångå dessa regler? Tror inte det. Sverige kan däremot fängsla dem tills utvisningen, men många försvinner..  

#46 Ja, du menade så ja; att OM det liksom visar sig att någon har ljugit i processen så avslutas den. Ja, men det kan jag begripa. Tror dock att myndigheter prövar om en asylansökning om de får reda på information, som gör att de annars inte skulle fått asyl eller uppehållstillstånd, då upphävs det väl. Så är det ju för andra former av utredningar i alla fall. Då har det ju motbevisat sig, då är det inte giltigt längre. Eller fungerar det inte så för asylsökningar?

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Zyperior
1/27/16, 8:16 PM
#59

#57 Se på kartan i #52. Det är knappast modernisering och utveckling att överföra en kultur från botten av den kartan till toppen av den kartan. Landet i botten stannar där det är, och landet i toppen åker stjärtlapp ner mot mitten.

Man måste generalisera kring olika grupper. Man måste sätta samhällens generella värderingar mot varandra och jämföra dem. Kommer det funka att dessa sitter brevid varann vid bordet eller ska de kanske sitta vid varsitt bord istället?

För mig är det givet att ett samhälle med kass syn på kvinnors rättigheter, på demokrati och som är så långt ifrån sekulariserat som det går att bli, inte ska pusslas ihop med ett samhälle som har (förhållandevis) bra syn på kvinnors rättigheter, en väl grundad demokrati och som är (läs:varit) bland de mest sekulära i världen.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Hayabusa]
1/27/16, 8:17 PM
#60

#57 "Vi kan dock göra allt för att olikheter ska kunna samsas och leva sida vid sida och det gör man inte genom att generalisera kring olika grupper."

Men kan man då överhuvudtaget tala om "vi"? Vem är "vi" och vem ska dra upp regelverket?  Har vi ett samhälle som består av X olika kulturer/värderingar så uppstå givetvis slitningar beroende på att varje en skild grupp anser sig ha valt "rätt väg", vilket inte heller går att förneka. Naturligtvis går det, i den bästa av världar, att leva i fredligt samförstånd sida-vid-sida men blir skillnaderna för stora är det knappast realistiskt på lång sikt. Åtminstone har jag personligen svårt att se ett sådant samhälle fungera friktionsfritt.

Jag anser att det är ett mänskligt drag att vilja tillhöra ett sammanhang, en gemenskap. Identitet och igenkänning.

[Lummer]
1/27/16, 8:30 PM
#61

Visst. Kan vara en väldig skilnad på att vara svensk och svensk. Men nu sticker jag ut hakan här och påstår att ingen av oss tycker att det är ok att antasta våldta och utsätta andra varesig svenskar eller landsmän för övergrepp. Med det rådande hymmel och hyckleri i press och media att inte ta upp detta som det problem det blivit, får en del svenskar att tro att när det läcker ut någon händelse är det en isolerad händelse, och förövarna vid detta speciella tillfälle är speciellt krigsskadade och mycket synd om. Detta är ett utbrett problem inte bara i sverige. Detta är ett problem som måste belysas. Personligen tror jag inte det räcker att informera nyanlända om att detta och fler andra kulturella skillnader, idéer eller vilket ord som nu skulle passa i samanhanget,som könsstympning, barnagifte och hedersmord inte är förenligt med svensk lag. De som ägnar sig åt detta kulturella utövande vet , de är som nämnts tidigare i tråden inte efterblivna, att det mycket sällan får påföljd att bryta mot vår lag. Dessa händelser ska in absurdum tystas ner, det får inte nå allmänhetens öron för ve och fasa det kan ju uppfattas som rasistiskt. Och de få gånger det inte kan tystas ner helt viskas det om. Nej det måste bli ändring på detta daltande med uppenbar kriminalitet och total hänsyslöshet mot våra lagar. Förslag som någon efterlyste i tråden. Skicka omedelbart tillbaka dom som inte kan anpassa sig efter vår lag och låt polis få utöva sitt yrke. Kod 291

Zyperior
1/27/16, 8:34 PM
#62

#61 Kunde inte sagt det bättre själv! 👍

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
[Skadrovyan]
1/27/16, 8:37 PM
#63

#60 Nej man kan ju ifrågasätta vad som då blir vi, men svenskar tycker jag såklart kan vara vi, i betydelsen att vi tillhör nationen Sverige och med det följer att vi lever under ett regelverk som reglerar vår integritet och vår säkerhet och där finns såklart värden till grund som garanterar vårt demokratiska medborgarskap vilket ger oss rätt till frihet och integritet. Sen finns det massor med sätt att vara svensk inom det regelverket. Att våldta, mörda, kränka, diskriminera eller hetsa tycker jag aldrig borde vara godkänt inom Sverige, men mer än så kan vi inte sträcka oss. Vissa som ser svensk kultur som något viktigt poängterar också värdet av kulturella petitesser som hur vi hälsar, hur vi för oss, hur vi talar, vilka traditioner vi firar eller vilka kläder vi bär. Där tycker jag att man rör sig inom ett område av kultur som jag tror man aldrig kan uppnå konsensus kring.

Självklart behöver vi ett sammanhang och det söker vi oftast, familjen, gruppen, politiska partier, intresseföreningar, yrkeskåren, religiösa institutioner. Personligen var det länge sen jag kände mig att någon slags nationalidentitet var viktig för mig, jag hittar mina sammanhang i andra saker. Sen förstår jag att nationalidentitet kan vara viktig för vissa och det accepterar jag så länge som man inte bedriver hetsjakt på människor som man ser som ett hot mot det egna på grundval av att de inte är födda här och har olika kulturella uttryck.

[Skadrovyan]
1/27/16, 8:51 PM
#64

#59 Att kränka och diskriminera, att begå brott mot det demokratiska samhället är aldrig okej, men det finns odemokratiska värderingar överallt, man kommer ingen vart genom att generalisera kring människor från vissa områden i världen (och då är vi tillbaka till var jag gav mig in i den här diskussionen igen). Nazister, militanta kommunister, fascister osv. Vad gör du med dem? Även de skriver inte under på dessa demokratiska värden, de har du inga kontroll på, vad ska du göra? Lämna dem vid gränsen? Det går att resonera och bedröva sig på en teoretisk nivå hur våra demokratiska värderingar hotas av folk som står för andra saker, javisst, men det enda du kan göra är att vidhålla lagen och stå upp för de värderingar, det kommer alltid finnas de som tycker annat överallt, även bland de som är födda här. Det har du ingen kontroll på.

Men vad får dig att tro att nationen Sverige inom en överskådlig framtid kommer representeras av kulturella värderingar i vänstra botten på kartan? Det är ganska osannolikt. Inom ex antal år kommer det inte finnas något kvar av denna kultur då samhället förändras. Vad hade man för värderingar och kultur i Sverige på 1800-talet? Tidigt 1900-tal. Hur kommer man resonera år 2150?

Vi blir påverkade hela tiden i denna globala värld, det finns ingen homogen kultur, det finns dock demokratiska världen om frihet och integritet som vi ska vidmakthålla.

Zyperior
1/27/16, 8:53 PM
#65

#63 Hur ser du på det kulturhistoriska arvet då? Är det värt att bevara?
I min mening är det svårt att veta vem man är och var man ska, om man inte vet var man kommer ifrån. Något som kan bli svårt att konkretisera om det enda beviset för det är vad som står i böcker. (Text går lätt att ändra på för den som vill)
Kultur är inte nödvändigtvis det varje svensk förknippar sig själv med. Men det är omöjligt att påstå att den svenska kulturen historiskt sett inte präglat det samhälle vi har och därmed också vilka vi är. Detta innefattar att imitera grodor kring en fallosymbol på midsommar. Det betyder inte nödvändigtvis att man gör det själv men att det tillhör det samhället man kommer ifrån och kan relatera till det på något sätt. Det är det som är den gemensamma nämnaren i Svensk kultur.

Den dagen vi slutat med det, för att det verkar "löjligt" eller "sexistiskt" i förhållande till andra kulturer, den dagen har vi tappat en del av som innebär att vara svensk.

Sen kan såklart traditioner förändras. Om 300 år kanske vi firar midsommar på något helt annat sätt, men om det är svenskt eller inte beror helt på vad det baseras på. Innefattar det att vi ber till Allah och inte käkar gris den veckan, så skulle inte jag säga att det är svensk kultur, då är det muslimsk kultur.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Hayabusa]
1/27/16, 8:54 PM
#66

#63 Men då blir det  som att "vi" ska sätta regelverket för "de andra". "Vi" är normen med värderingar som "de andra" får rätta sig efter. Om de nu accepterar det, vill säga.  Det har egentligen inget med svenskhet (vad det nu är), etnicitet eller kultur att göra. Här ligger, enligt min mening, den hårdaste nöten att knäcka. 

Heidi Avellan (HD):

"En utmaning i dessa dagar av rekordstor invandring är att hålla fast vid det som är Sverige. Inte ”svenskheten”, den hopplöst svårfångade, utan den kärna av normer som gäller alla i landet: respekt för lagarna och demokratin, för jämlikhet och jämställdhet, för yttrandefrihet och religionsfrihet och allas rätt att välja sitt liv.

Det svåra är inte att omfatta värderingarna, utan praktiken.

Idag har 54 procent av Malmös skolelever minst en förälder med ett annat modersmål än svenska. Det är inte djärvt att anta att somliga kommer från hem där jämlikhet och allas rätt att välja sitt liv själv inte är självklara.

Det är inte heller djärvt att anta att den lärare som tar strid för att också en muslimsk flicka ska få lära sig simma – helt enligt läroplanen – oavsett vad hennes föräldrar anser, kan skapa dålig stämning. Då gäller det att inte böja sig. Kulturrelativism är inte humant och samhället får inte svika flickan."

[Otippbar]
1/27/16, 9:06 PM
#67

#29 72mm

Det du säger är bra i stort sett, men jag tycker lite både-och istället för "istället". Att asylsökande får information om våra lagar, krav och ev. påföljder tog jag för givet. Men man kanske inte ska vara så säker på något alls ;)

"Tala sanning"…

Jag tycker att det istället borde finnas krav på att personer som kommer hit kan identifiera sig med giltigt pass eller legitimation. Det ger inget att säga åt de som är beredda att ljuga, att tala om att de inte får ljuga.

"Försök att lära dig de sociala koder och oskrivna regler som gäller i Sverige."…

För att kunna följa dessa så står jag fast vid att jag tycker att det borde finnas obligatorisk undervisning bl a i vad våra "sexuella normer" är och innebär. Jag ser det som en långsiktig besparing(för diverse myndigheter, vården etc), eftersom denna kunskap mycket väl kan minska antal brott som begås. För det andra så måste integration (förening till en fungerande helhet/ ett samhälle) vara ett samspel. För om vi inte är villiga att satsa aktivt på introduktion i hur vi vill att samhället ska fungera, så gör vi det enbart svårare för alla. Utan engagemang så kommer integrationen att ta längre tid, om den ens blir lyckad. Målet borde vara att få det hela att fungera så snabbt som möjligt tycker jag. Vi kan heller inte skärma av oss ifrån omvärlden, det vore en omöjlighet. Vi är beroende av t o m ett globalt samspel, så enkelt är det! :)

Därmed har jag inte sagt att handlingar som är ett lagbrott i Sverige inte ska få påföljder. Om någon kommer hit och överträder våra lagar innan asylrätt, då ska man skickas ut direkt.

[Hayabusa]
1/27/16, 9:16 PM
#68

#67 Ja, det borde finnas obligatorisk undervisning/utbildning. Saken är den att all integration sker på frivillig basis dvs det blir upp till var individ att välja väg, så att säga. Personligen anser jag att Sverige inte lyckats särskilt väl inom området integration. Samtidigt som en stor del av ansvaret ligger på de individer som kommer hit.

Zyperior
1/27/16, 9:18 PM
#69

#64 "..det kommer alltid finnas de som tycker annat överallt, även bland de som är födda här. Det har du ingen kontroll på."

Nej, jag har ingen kontroll på nazisterna. Mycket riktigt. Men de är ett separat samhällsproblem som måste hanteras på sitt sätt.
Däremot har vi kontroll på invandringen, eller snarare, vi kan ta kontroll om rätt personer sitter vid makten. Det kan vi styra och hantera. Att det finns nazister ursäktar inte att att vi kan ta hit hur många som helst med störd syn på demokrati, kvinnors rättigheter och tycker att alla som inte underkastar sig deras gud eller ritar en bild på en sagofigur förtjänar att dö. Nu menar jag inte att alla är så, men med okontrollerad invandring så är det omöjligt att veta hur många som är så.

Det stämmer att det inte finns någon homogen kultur, men att ha så mycket gemensamt som möjligt inom ett samhälle som förutsätter det som du själv pekar på, demokrati och mänskliga rättigheter är ett bättre samhälle.
Ju mer man i grunden tycker olika ju mer konflikter kommer uppstå.

En gemensam kultur, oavsett vilka influenser den får utifrån, eller i måttliga mängder påverkas inifrån av andra kulturer, är bättre än två olika kulturer som ska försöka hålla sams bredvid varandra.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
[Lummer]
1/27/16, 10:37 PM
#70

Tyvär gick ju mycket av vår kultur åt skogen när vi tvångskristnades och i förföljandet av de som vidhöll gammal tradition som pågick i århundranden därefter. MEN att påstå att vi inte har tradition som vissa vill påstå är helt fel. Detta är dock enligt mig av underordnad brtydelde i denna tråd. Oavsett om vi dansar runt en fallossymbol på midsommar eller inte så blir vi lurade, förda bakom ljuset , invaggade i en falsk bild av verkligheten och det är dags att upphör NU

[Daisy-Moa-Elsa]
1/27/16, 10:57 PM
#71

# 4 allvarligt hur kan du se att resultatet blir detsamma? Svenska medborgare är uppvuxna med att även kvinnor badar i badkläder. Helt ärligt du känns som så otroligt världsfrånvarande i de flesta av dina inlägg på iFokus. Går du nånsin utanför din bubbla och möter all världens människor i verkligheten?

[Daisy-Moa-Elsa]
1/28/16, 12:07 PM
#72

#71 skall vara ref till #3 o #5 ej 4

Upp till toppen
Annons: