Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 2041 ggr
[VSK]
2/3/16, 8:19 PM

Rikspolischefen förminskar misstänkt mördares.....

"Rikspolischef Dan Eliasson sitter i SVT:s Gomorron Sverige den 26 januari och har möjlighet att på ett ärligt sätt beklaga den oerhörda sorg som drabbat anhöriga och vänner efter mordet på Alexandra Mezher på ett HVB-hem i Mölndal.

Dan Eliasson ägnar sina tankar åt brottsoffret och hennes anhöriga endast några få sekunder"

http://www.expressen.se/gt/debatt-rikspolischefen-forminskar-misstankt-mordares-handlingar/

Törs man hoppas på en avgång för Dan Eliasson omgående. Han är en skam för Sverige och Sveriges poliskår. Är han man nog så ber han alla Alexandras anhöriga om ursäkt, Sveriges poliskår om ursäkt, det svenska folket om ursäkt och sen bör han inte sätta sin fot inom det polisiära nåt mer. 

Tyck till vad ni vill om detta. Ordet är fritt.

Annons:
Gronstedt
2/3/16, 8:24 PM
#1

Polisers arbetsuppgift är att ägna sig åt brott och misstänkta förövare. Det finns andra instanser vars uppgift är att hantera offer och efterlevande.

Zyperior
2/3/16, 9:16 PM
#2

#1 Typ lokala politiker;

http://www.molndalsposten.se/marie-osth-karlsson-vi-har-kontakt-med-boendet-och-stottar

"Sen kan jag inte låta bli att låta tanken gå till mannen som gjort dådet, det är också en människa bakom, säger Mölndals stads kommunalråd Marie Östh Karlsson."

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Lummer]
2/3/16, 9:27 PM
#3

Har inte farbror Dan varit på andra poster och gjort bort sig fullständigt? FK var väl en av dom tror jag….

Fillifjonkan60
2/3/16, 10:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

På tal om "det är en människa bakom"

Hoppas ni hinner se bilden för jag tror mitt inlägg kommer plockas bort snabbt som attans.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Vanja
2/3/16, 10:31 PM
#5

#4 Varför skulle de plockas bort?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Fillifjonkan60
2/3/16, 10:41 PM
#6

#5 Jag trodde inte man fick lägga in vilka bilder som helst och denna kan ju få vissa att flyga i taket….

Jag vet inte varför jag trodde det 🤔


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Annons:
Leffe
2/4/16, 12:05 AM
#7

#6 Jag kan tycka illa om personerna på bilden, men så länge du inte bryter mot copyright och bildrättigheter kan väl ingen hindra dig lägga in bilderna.

De påminner ju en om att det har funnits och finns otrevliga människor

72mm
2/4/16, 12:32 AM
#8

Jävlar i min låda! Bra rutet av Anders Karlsson. Han måste gå. Det borde inte finnas något sätt runt det nu.

#3 Jodå, han har varit generaldirektör på Migrationsverket (2007-2011). Dan är en första klassens politruk. Han har ställt till det många gånger förut.  

FB-tråd om det hela: https://www.flashback.org/t2682261

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Bermudas]
2/4/16, 10:12 AM
#9

Äntligen skriver MSM om Eliassons uttalande. De har varit tysta tills nu tror jag? ..det var bara i fria nätet sociala media som saken togs upp.

[Alvsyssel1967]
2/4/16, 1:57 PM
#10

Dan '' jag spyr när jag hör Åkesson tal '' Eliasson var med i ett punkband där han sjöng svordomsmässigt om kvinnors underliv bland annat : https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwj-mf7Kk97KAhUDDiwKHYYHCkgQFgguMAM&url=http%3A%2F%2Fsverigesradio.se%2Fsida%2Fartikel.aspx%3Fprogramid%3D94%26artikel%3D5493480&usg=AFQjCNHbiyGPatV9xVgkojHVnEfroNACVg&sig2=t3FyZyoDt2Vtah1LxiGSDw
Denne man är en fullkomlig katastrof och en skam för får vårt land. Ett visst parti ( det 3:e största ) och enligt de flesta opinionsundersökningar det största … kräver Eliassons avgång. Han har inget förtroende ens från sina egna, vare sig från tiden i FK eller MV och definitivt inte i RPS.

AVGÅ DAN ELIASSON … NU … !!!

[VSK]
2/4/16, 9:16 PM
#11

"Polisinspektör Anders Karlssons svidande kritik mot rikspolischef Dan Eliasson blev på onsdagen en av de mest lästa och delade texterna i landet.

Nu översköljs den frispråkige polisen av hyllningar.

– Det har ringt kollegor från hela Sverige. Stationen har svämmat över av blommor och presenter. Detta otroliga engagemang vill jag tillägna alla brottsoffer i hela landet, oavsett bakgrund, säger Anders Karlsson".

http://www.expressen.se/gt/polisen-hyllas-efter-kritiken-mot-chefen/

[helga21]
2/4/16, 11:13 PM
#12

Rikspolischefen har även jobbat på regeringskansliet och jag har en känsla av att någon ville bli av med honom där.

[Bermudas]
2/5/16, 8:21 AM
#13

Länkar den här tråden så man kan följa hela förloppet i denna historia. http://politik.ifokus.se/discussions/56a8ca588e0e7425d2000561-ommar-for-mordare #11 har hela tiden tyckt synd om vanliga poliser, dom kan definitivt inte gilla sin ledning i nuläget. Men politikerna lyssnade inte heller på poliserna när de klagade på "kapten klänning" men sen fick dom rätt….denne chef var ju som alla vet en sexualbrottsling. ( fast han har kanske en taskig barndom han med)

Annons:
[[eskils_]]
2/5/16, 12:21 PM
#14

#11 Härligt civilkurage från polisinspektör Anders Karlsson!! 🙂🌺🏆 Sanningen ska kunna sägas.

Tjeja
2/6/16, 9:05 PM
#15

😭 Stackars poliskåren att försöka jobba med den chefen över sig…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[[eskils_]]
2/7/16, 5:29 PM
#16

Fler som protesterar mot rikspolischefen. 🙂Hur länge kan han sitta kvar?

"Katharina von Sydow, vice ordförande i Polisförbundet Väst, vittnar om den ansträngda relationen mellan landets poliser och polisledningen.

– Jag är oroad över var vi är på väg. Som det är nu upplever inte mina medlemmar och kolleger att de har möjlighet att göra det jobb de är satta att göra. Förtroendeklyftan är stor, säger hon.

Också fackets förbundsordförande kritiserar Dan Eliasson.

– Det finns definitivt en förtroendeskada mellan Sveriges poliser och Dan Eliasson. Det djupa missnöjet har funnits under en lång tid, säger Lena Nitz."

Expressen

72mm
2/7/16, 5:54 PM
#17

Kommer polisen bli den yrkeskår som först sätter ner foten och säger - Det är nog nu!?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Zyperior
2/7/16, 6:02 PM
#18

#17 Det är nog tyvärr en av de yrkesgrupper som drabbas värst men som kommer vara sist att säga precis det då det är en myndighet direkt underställd regeringen. Det enda dem kan göra är att säga upp sig, en protest vi redan ser exempel på. I en tid då fler poliser behövs, inte färre. Och Sverige "har aldrig varit tryggare".

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[[eskils_]]
2/10/16, 12:06 AM
#19

Ytterligare krav på Eliassons avgång:

"Med en karriär som S-märkt statssekreterare uppfattades hans samhällsengagemang som en merit när han lyftes in från Försäkringskassan.

Hittills finns inget som tyder på att Eliasson är mogen uppgiften."

"Riksdagsledamöter har krävt Eliassons avgång och det har även enskilda poliser, som bryter tystnadskulturen, också gjort.

I ljuset av vad som kommit fram på senare tid är avgångskraven naturliga."

Dalarnas tidning

[helga21]
2/10/16, 2:44 PM
#20

# 19 Den tidningen har så rätt så 😃

Annons:
[Carpinus]1
8/16/17, 5:11 AM
#21

Det är nu ett och ett halvt år sedan rikspolischefen gjorde sitt famösa framträdande i SVT, och det är bara att konstatera att han kom undan med det. Medan småhandlare i form av onyanserade bygdepolitiker, fylletwittrare och andra icke rumsrena röster i kakafonin snabbt skiljes ur flocken och får stå vid skampålen i media så kan Sveriges högste polischef obehindrat träda fram och hålla en försvarsplädering för förövaren av en brutal avrättning på en oskyddad ung kvinna. På Aftonbladet debatt idag ställer sig en initierad debattör frågan hur det kan vara möjligt. Här är ett utdrag ur inlägget:

"Om man googlar på ”synd om förövare” dyker Dan Eliasson upp som en av de första träffarna. I en numera famös SVT-intervju i ”Gomorron Sverige” från förra året uttalar sig rikspolischefen på följande sätt om en mördare: ”Vad har den personen varit med om för någonting? Vilka omständigheter har den killen växt upp under? Vad är det för trauma han bär med sig?” Det handlar om den 22-åriga Alexandra Mezher som knivmördades av en asylsökande man på ett asylboende den 25 januari 2016. Rikspolischefens uttalande är ett exempel på hur en förövare kan mötas med större förståelse än offret och dess anhöriga."----

 "Den skeva inställningen till förövare och brottsoffer förvärras ytterligare av samhällets konflikträdsla och handlingsförlamning. Våldtäkter och sexuella ofredanden på musikfestivaler? Vi lägger ned festivalen! Gäng som terroriserar medborgare med nyårssmällare? Vi förbjuder smällarna! Hot och stök på bibliotek? Vi stänger biblioteken! Allt utom att gripa och lagföra de skyldiga."---

"Jag är tveksam till uttrycket ”fredsskadad”, men kanske kan ändå begreppet förklara den svenska konflikträdslan och undfallenheten gentemot mobbare, kriminella och jihadister."---

"Om vi ska kunna lösa de allvarliga problem som Sverige lever med måste vi kunna skilja på skyldig och drabbad när brott begås. En bra början vore att prioritera offren framför förövarna."

Stefan Krakowski, på Aftonbladet debatt. Krakowski är överläkare i psykiatri och  författare. Han har tidigare varit Sveriges representant i Europarådets kommitté för mänskliga rättigheter.

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/KVd9y/vi-maste-sluta-tycka-synd-om-forovarna

[Carpinus]1
8/16/17, 6:02 AM
#22

#21 Även Frida Boisen i Expressen reagerar på hur samhället viker sig förövarna. I en krönika i Expressen skriver hon: "Nu kapitulerar ungdomsfestivalen för sexförbrytarna. I år stänger "We are Stockholm" festen redan kl 22 med hänvisning till att alla ska få känna sig trygga."---

(Synd bara att begreppen "sexförbrytare" och "kvinnohatare" slentrianmässigt urvattnas till att i vanlig omfatta män i största allmänhet. Det finns mer att göra där - bara samhället inte hade denna konflikträdsla och handlingsförlamning som Krakowski nämner. )

[Hayabusa]
8/16/17, 8:31 AM
#23

#21 & #22 Sannerligen vettiga synpunkter 👍

[Carpinus]1
1/21/18, 11:14 AM
#24

Paulina Neuding, gästkrönikör i GP, uttrycker viss häpnad över Polisledningens förståelse för de kriminella:

"I den kris som uppstått rör sig ansvariga politiker och myndigheter mellan extremer. Medan det denna vecka är tal om möjligheten att sätta in militären i förorten, har polisen de senaste veckorna gjort uttalanden som varit uppseendeväckande i sin vekhet och psykologiserande över grova brottslingar.

”Det är svårt att vara kriminell. Vi vill hjälpa dem att komma ur det”, säger polischefen Jan Evensson, polismästare i region Stockholm i SVT Aktuellt (7/1), efter att en 60-årig man dödats av en handgranat vid tunnelbanan. Våldet är enligt Evensson – ”inte enbart” ett polisiärt problem – det är ett ”tillsammansprojekt”. Han ber de kriminella elementen att ”sansa sig”.

Till Sveriges Radio säger Evensson: ”Det här är personer som bryter å det grövsta mot samhällskontraktet – men som nog ändå inte vill skada andra än dem som de har konflikten med – men glömmer bort att tredje man har stor risk att skadas” (SR 9/1).

Rikspolischefen Dan Eliasson beklagade sig över att ”Gängen vill inte hjälpa till och tala om vad som hänt” (Aftonbladet 10 jan).

Linda Staaf, chef för underrättelseverksamheten vid polisens Nationella operativa avdelning, citerades i SvD om kriminellas användning av handgranater: ”De kriminella bör förstå att de utsätter sig för en enorm risk att hantera dem” (DN 8/1).

Så handfallet talar man inför en brottslighet som på allvar riskerar att underminera staten."

http://www.gp.se/nyheter/debatt/varför-så-valhänta-inför-de-grova-brotten-1.5071448

”Här gäller det å kam' in så mycke' tycksyndom som de bar' ä möjligt! ", som Pentti Varg nog skulle uttrycka det.

[Carpinus]1
1/22/18, 12:01 PM
#25

#24 "Förra året sköt kriminella vid över 100 tillfällen i Stockholm, fler än 30 personer skottskadades och 17 sköts till döds. Polisen och gangstrarna är överens: vapentillgången är hög. Trots det minskade Stockholmspolisens vapenbeslag med 30 procent förra året."---

"– Antingen har vi lyckats få bort vapen så att det finns färre på gatan att hitta, eller så är det sämre polisarbete, säger kriminalkommissarie Gunnar Appelgren, Stockholmspolisens gängexpert. Han fortsätter: – Sämre polisarbete kan till exempel vara att vi har legat på de kriminella för lite, gjort för få visiteringar och haft sämre underrättelseinhämtning än vi borde ha."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yv7X4x/61-vapenbeslag--i-hela-landet-vi-ar-inte-alls-nojda

Man kanske inte vill besvära de kriminella i onödan - de har det väl svårt nog ändå…😭

Upp till toppen
Annons: