Politik iFokus

Politik

Etikett: livskvalitet
Läst 827 ggr
Mitralis
0

Patientsäkerheten hotad efter avregleringen

"– Personalen får mindre tid för kompetensutveckling efter omregleringen, vilket vi tycker är lite oroande. Det är en risk för patientsäkerheten på sikt, säger Statskontorets utredare Thomas Ringbom."
"Det finns brister i kommunernas kontroll av försäljningen av receptfria läkemedel, men att det trots kritiken har det givit fördelar för kunderna sedan avregleringen.  

– Vi bedömer att tillgängligheten till läkemedel har förbättrats för de flesta konsumenterna. Det har blivit 360 apotek fler efter omregleringen, kraftigt förbättrade öppettider på apoteken och fler söndagsöppna apotek, säger statskontorets utredare Thomas Ringbom."
Källa:http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5551160

Hur upplever du det hela?

[Mustangcab]
0

Iställer för 1 apotek så har jag nu 3 att välja på inom en radie av 1 km. Sen finns det 2 inne i stan också 8 km härifrån plus det som finns på lasarettet som ligger 5 km härifrån. För min del så har det blivit mycket bättre men för dem som bor i norra kommundelen så är det illa.

Det finns 1 apotek på det stället som jag handlar mat och det använder jag mig oftats av. Det är dessutom öppet till kl 21.00 och lördagar och söndagar precis som affären. Men det hjälper föga för dem som bor 4 mil härifrån.

Har man å andra sidan inga recpet som man måste hämta så är det en fördel att det går att köpa receptfria läkemedel i affärer som det finns på orten.

Om det dessutom är läkemedel som man inte behöver omgående så finns det möjlighet att skicka efter dessa på apoteket via post under förutsättning att man har dator och ett bank-id.