Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1131 ggr
Mitralis
1

Busstrejken avblåst

Nu har de kommit överens.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17035811.ab
Blev du drabbad av strejken?
Tror du att det skulle vara samma löneutveckling utan fackliga förhandlingar?

[Calle64]
0

Är inte riktigt säker, men var det inte i högerstyrda kommuner man mana till strejk? Någon som har koll på det?

Michaela-N
0

Hurra!

kamera0710
2

Nej, jag har inte drabbats eftersom jag har promenadavstånd till mitt jobb.

Jag stöder de strejkande fullt ut. Synliggör konflikterna är mitt måtto. Sedan må Reinfeldt så mycket han vill påstå att det inte finns någon annan konflikt än den mellan bidrag och arbete.

[Mustangcab]
1

Här har vi en högerstyrd kommun men ingen strejk.

Nej naturligtsvis så skulle det inte vara samma löneutveckling utan facket. Men stridsfrågan nu var att de skulle få behålla sina anställningar då ett nytt bolag vann någon upphandling. Sen var det också så att det fanns utländska arbetsgivare som inte är vana vid de svenska förhållandena och att det är arbetsmarknadens parter som gör upp om anställningsvillkor och löner.

Mitralis
0

#4 Bra synpunkter. Ser nu när jag läser igenom #0 att den biten föll bort för mej.

[Moa-]
0

Jag anser att alla skall ha rätt till en trygg anställning och korrekt lön. Däremot anser jag inte att ett nytt företag skall vara bundet till att ha samma anställda, vad skulle då syftet vara med upphandlingen? Varje företag har sina egna anställda, egna rutiner och logistik. (Sedan att jag även råkar vara emot LOU i dagens utformning det är en annan fråga, men att binda nya avtalspartner till tidigare personal är så märkligt att det knappt går att kommentera.)

Däremot skulle ett nytt företag köpa upp det tidigare företaget, skulle givetvis de anställda följa med, vilket även gäller idag och är reglerat i lag. Skillnaden är att företaget, anställda och uppdrag då säljs, vilket inte är fallet när en konkurrent vinner en upphandling.

Jonna
0

#6 De flesta upphandlingar om lokaltrafik jag känner till handlar om att vilket bolag som ska stå för bussparken och ansvara för att turtäthet hålls. De budgivande parterna försöker komma under varandra i vad det ska kosta och har inga förare anställda under sig då de inte har vunnit budgivningar. De kan inte heller tvinga förare från en del av landet till en annan bara för att de har vunnit de platserna, eftersom förare oftast är vuxna människor med fast bostad och familj. Det är relativt vanligt att om de nyanställer så blir det mer kostnader i form av upplärningstid och många felkörningar av turer och att de slutligen väljer att anställa de tidigare förarna fast de kräver en högre lön. De rutinerade förarna skulle slippa de månaderna av osäkerhet när det nya bolaget experimenterar med lågavlönade dit lockade nyutbildade förare.

Givetvis skulle garantier mot de lokala förarna kunna göra det svårare att hålla nere kostnader i de föregående kalkylerna under förhandlingarna, men om det är lika för alla förhandlande parter så gör det inte så stor skillnad. Där emot så kanske bolaget måste kunna avskeda eller nyanställa utifrån behov. De bör inte garantierna gälla mot.

Där jag bor har vi en förare som alla bolag anställer gång på gång eftersom han inte verkar vara så noga med lön eller fack bara de ser mellan fingrarna på att han ofta kör påverkad av "gräs". Då det senaste bolaget fick klagomål så införde de alkoholmät-apparatur som förarna får blåsa i.😮

Nu innebär (enligt vetenskapliga studier) att hasch och liknande gör förare mindre risktagande men jag har åkt med nämnda förare då denne varit påverkad och då körde mot rött för att hen inte la märke till det. Efter det står jag gärna över att åka med hen. Jag kan skamset säga att jag inte orkat anmäla den påverkade men mycket trevliga föraren. 

Det vore ett bra om anställningsvillkor oftare var fasta och inte visstid eller projekt inom kommunala verksamheter. Museum är ett annat exempel som praktiserar att gång på gång anställa samma individer med uppehåll emellan för att hålla nere löner och försämra andra villkor.

Jag vet inte hur det är med bespisningsverksamheter villkor för anställda som också som också drivs genom upphandlingar i kommunerna. De som nu är engagerade i frågan om de anställdas villkor kanske ska se på olika verksamheter som är upphandlade och se om frågan har löst på ett bra sätt annorstädes. Kommunerna brukar lyssna på konkreta förslag. Om ett förhandlingsvillkor kan formuleras som både ger populistisk godwill åt politiker och bättre trygghet åt förare så skulle det lätt bli en standard del av upphandlingsvillkoren.