App-guiden för ramadan
En appguide för ramadan som puplicera i Aftonbladet. Man får hoppas att det inte finns så många muslimer i norra delarna av vårt land då de skulle svälta ihjäl om de inte skulle äta eller dricka när det är ljust.
Alarm för måltider lär nog knappast behövas för de måste vara väldigt hungriga när det är dags att äta😉
Annars är det ju en smart app.
En arbetskamrat till mig följer fastan men de har inte de strikta tiderna med ljuset utan tar ett mellanting. Ramadan är ju inte alltid sommartid.
/Maria
Men just nu är det ramadan och det måste vara besvärligt😃 I december skulle t.o.m jag klara av det.

Jag pratade faktiskt om detta med en muslimsk kompis, och han går efter tiderna för solnedgång och soluppgång i Mecka, men förskjutet så att det passar vår tidzon.
Nu är solen visserligen nere ca 6 timmar varje dygn här, men han behöver sova då för att klara sitt jobb, och han räknar som så att Muhammed knappast hade koll på hur det såg ut på våra breddgrader, och även om religionen som sådan är menad att vara för hela världen så anpassade ängeln som kom med budskapet detta på ett sätt som Muhammed kunde förstå.
Det gäller även på vintern för min kompis, så även om solen går ner strax efter tre äter eller dricker han inte på ytterligare ett par timmar.
# 4 Ja man får nog göra på det sättet😃
en släkting till mig som konverterat äter innan 4 eller 5 på morgonen och får sedan äta kvart i tio på kvällen.