Sårbart utan kontanter
Telias nät låg nere under flera timmar. Det ledde till att kortbetalningen slutade fungera i många butiker.
"För många butiker ställde driftstörningarna till med problem. Kortbetalning blev omöjlig och banker kunde inte genomföra transaktioner. Hos Akademibokhandeln i Stenstan fungerade inte internet och personalen fick skriva upp köp på papper och be kunderna att hämta ut kontanter."
Källa:http://st.nu/medelpad/1.6158611-driftstorningarna-avhjalpta
Jag personligen anser att man verkligen binder ris på egen rygg när man vill ta bort all kontanthantering. Vad är det som säger att det inte kommer att bli fler haverier? Om man då inte har möjlighet att betala med kontanter så kan man bli utan mat och lite annat smått och gott under lite längre tid än man känner sig nöjd med.
Helt plötsligt så verkar de där Doomsday Preppers som bunkrar mat inte så tokiga 😮

Det kommer att bli fler haverier, det räcker ju med att nån gräver av en kabel så kan näten slockna.
Jag har själv aldrig kontanter på mig, men håller helt med dig. Samhällena är otroligt sårbara nu eftersom vi förlitar oss helt på de olika näten (koppar, el, fiber osv).
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Här gick strömmen i större delen av inre delen av staden. En av mina grannfruar som alltid använder kontanter sa at där ser ni. Men sa jag om strömmen går så fungerar det inte att betala med kontanter heller för de kan inte läsa av några koder eller slå i det i kassorna.
Upplands Väsby dödde ju här om dagen, alla affärer slog igen, trafikljusen var släckta o allt var dött. Då hjälpte inga kontanter i världen.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Köpa el kontant? 😉

Strömavbrott händer ju inte så ofta, men det är ju inte helt sällan som affärer får fel på kopplingen mellan sig och vissa banker eller alla, men det ändå funkar att ta ut i bankomaten.
Kan så vara men det är värre när det blir strömavbrott än när affärer förlorar kontakten med en bank. För den skull har jag 4 olika bankkort samt 2 bensinkort som går att använda.
Kan de få upp kassaapparaten om det är strömavbrott? Då hjälper det ju inte med kontanter i så fall.
/Maria
# 7 Nej, det vad just vad min grannfru insåg😃