Politik iFokus

Politik

Etikett: ideologi
Läst 1476 ggr
Susanne
0

Patriotism är INTE nazism.

Såg för en tid sedan en banner om en websida för patrioter.
Som den sanna patriot jag är knappade jag in adressen och väntade med spänning på att få läsa om likasinnade.
Döm om min förvåning! Vilken besvikelse denna sida är!
En grundpelare är att ena norden vilket jag tycker låter helt ok men sedan gick det ju bara utför.
Hur kan man ens komma på att blanda ihop vikingar med nazister och lyckas dupera folk att tro att det är patriotism?
Nazism är inte patriotism vilket grundarna till sidan helt missuppfattat.
Vi äkta patrioter struntar fullständigt i Hitler och hans påhitt, det går inte ihop med vår ideologi alls.
Sida upp och sida ner med blaha blaha judar hit och dit och till råga på allt finns en webshop där man t ex. kan köpa ett porträtt av Hitler eller varför inte en bunt böcker/skrifter om utrensningen av judar.
Ska verkligen en sådan sida få representera patriotism, hur göra för att få bort en sådan lögnaktig sida?

För er som inte vet… Patriotism är inte samma som rasism eller dylikt. Patrioter är icke våldsverkande och har inget intresse i nazismen. Patrioter värnar om sitt land och sitt folk. Patrioter har inget behov av att hävda sig då alla människor har lika värde.

Susanne Förvånad 
besviken och förfärad över att folk inte kan sära på begreppen.

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Milka
0

Jo det finns ju många nazistiskaosv grupper som spelar på att de är patrioter, säkerligen på grund av okunskap lika mycket som att ha något att gömma sig bakom.

WiktZac
0

Mitt sätt att se på det är att patriotism givetvis inte per automatik är nazism, men däremot att nazism, fascism och andra främligsfientliga
 ideologier i stort sett alltid har patriotiska strömningar i sina centrala budskap. För dessa grupper finns det alltid anledning att överdriva sitt egna arv, och därför skydda det.

Mina fem ören.

//Zac

AnneN
0

Nu har jag ju inte sett den sidan så jag vet inte vad som finns där men om det finns material där som kan tolkas som hets mot folkgrupp eller annat olagligt så går det anmäla den till polisen

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Oskar
0

Enligt mig är inte patriotism samma sak som nazism. Absolut inte. Däremot känns begreppet patriotism ganska gammeldags. Patriotism hänger så hårt ihop med landsgränser och folk, och båda de begreppen blir ju mer och mer ointressanta och urvattnade. Risken med patriotism kan vara att den blir extremt konservativ, man tittar så hårt på historien att man blir rädd för nya fenomen.

Så fram för en liberalpatriotism. :)

mvh
Oskar

AndersE
0

Eftersom nazism i sig inte lockar stora skaror så måste man ju försöka locka folk med annat.

Det är ju precis som när (sd) byter symbol till något blågult och skriver en massa om folkhemmet.

Tyvärr lurar det ju en del…

zzTCM
0

# 4 Jag tror på miljöpartipatriotism. Betyder kärlek och omsorg om fosterlandets miljö:)! 

Patria länge leve vårt fädernesland!

Patriotism är inte samma sak som nazism anser jag.

Oskar
0

#6 Jo det låter som en bra patriotism. :)

Fast återigen…du skriver fosterlandets miljö. Egentligen kan du väl skippa ordet fosterland? För gränserna har ju inte så stor betydelse när det gäller miljön.

mvh
Oskar

zzTCM
0

# 7 Nej det har du rätt i:)! Men vi behöver börja i vårt eget land, gå i spetsen så att andra tar efter, därför så kan man använda ordet fosterland:)