Politik iFokus

Politik

Etikett: ekonomi
Läst 2615 ggr
Rustibuss
1

Barnbidraget borde vara inkomstprövat

Jag sa redan som 10 åring till min mamma att barnbidraget borde vara inkomstprövat hon svarade att hon trodde det skulle leda till en klasskillnad i samhället men en klasskillnad har vi redan och glipan är väldigt stor. Redan då tyckte jag det var orättvist att rika personer också får ta del av bidrag. Ta t ex kungafamiljen de får 2,5 miljoner kronor i veckan och får 1050 kronor i barnbidrag när barnen var under 18 år. Jag tjänade rätt bra på mitt arbete som jag hade, jag fick 1050 kronor i månaden i barnbidrag. Nu är  jag förtidspensionär med en urusel inkomst och får 1050 kronor i månaden i barnbidrag. Om regeringen skulle ändra på reglerna och inkomstpröva barnbidraget skulle de kunna ge högre barnbidrag till dem som verkligen behöver det. Vad gränsen går för barnbidrag skulle man  kunna diskutera.

Medarbetare för Welshponny ifokus

Lumac
1

Barnbidraget var inkomsprövat när det infördes en gång i tiden, men det ändrades på 40-talet. Inte minst Socialdemorkaterna är för generella bidrag. Förmodligen för att det ger en större acceptans för ett högskattesamhälle om alla också får något tillbaka.

Centerpartiet föreslog tidigare under den här mandatperioden att just barnbidraget ska inkomstprövas. De övriga Allianspartierna var mer skeptiska och de rödgröna helt emot.

AndersE
2

#0 Jag har samma uppfattning som Lumac i #1. Anledningen till att bidrag ges även till höginkomsttagare är att (s) velat skapa en acceptans för ett högskattesamhälle i breda inkomstgrupper genom att inte bara alla betalar utan också att alla får.

Jag tror att (s) haft en poäng där.

Inkomstutjämning sker via skatten, inte via de generella bidragen.

Barnbidrag är en utjämning från de som inte har barn till de som har barn eftersom samhället gynnas av att det föds barn och eftersom barn innebär en extra utgift.

Alltför omfattande inkomstprövningar leder också till marginaleffekter.

Men jag kan hålla med om att det kan tyckas stötande att extrema höginkomsttagare får barnbidrag och tidigare även fick räntesubventioner för sina bostäder.

Det finns säkert fler exempel.

Ett sådant kan ju vara att man ger subventioner till köp av miljöbilar. Även till de som skulle ha råd att köpa miljöbil ändå…

Någonstans tycker jag principen är rätt. Vill vi subventionera något - miljöbilar, solfångare eller barnafödande - ska vi göra det rent av. Inkomstutjämning ska ske genom inkomstskatten. Det räcker.

vallhund
2

Mig veterligen så skulle inkomstprövning av BBD kosta väldigt mycket mer än nuvarande system i form av administration o kontroller.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Mustangcab]
3

Det är ett bidrag till barnen, vad deras föräldrar tjänar är ointressant.

Halvdansken
1

#4. Tror du att barnen får pengarna? De går ju till föräldrarnas konto.

Varför är det ointressant? Jag tycker helt klart att det ska behovsprövas. Om man tänker som du (i detta fallet) så borde alla barnfamiljer automatiskt på bostadsbidrag också.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Mustangcab]
4

# 5 Ja det går till vårdnadshaveren men är avsett för barnen. Att det går till vårdnadshaveren är självklart. Det kostar mer att inkomstpröva än vad det kostar att betala ut och så är det inte meningen att man ska stå med mössan i handen för att få detta.

Thaeri
7

Som andra har sagt så skulle det kosta mer att inkomstpröva än att betala ut en fast summa per månad för varje barn som idag.

Barn kostar mer än barnbidraget dessutom.