Politik iFokus

Politik

Etikettmiljö-klimat
Läst 2422 ggr
precis
0

Elfri dag 1:a augusti

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har utlyst ett litet experiment i elbesparing. Läs mer (och kommentera gärna) på: konsumentmakt eller Svensknatur

Bengan.
0

Ersätter du min mat som böir förstörd i kylen och frysen, samt håller mig med varmvatten till duschen så kan jag väl ställa upp.

Mvh Bengan

zzTCM
0

Underbart med initiativ Glad det blir som ringar på vattnet till fler.

Ska försöka så gott det går.

Precis som # 1 har jag mat i frysen och kylen. Så kylen och frysen stänger jag inte av.

Lisbeth

AndersE
0

#0 Det känns som att meningslöst slag i luften.

Ska man ha gott samvete resten av året då? Det som behövs är nog något helt annat än symbolhandlingar.

precis
0

#1 o #2 Ang. mat i frysen så skrev jag nyss om det i artikeln på svensknatur… bara ni håller dörren stängd så drar den pyttelite el. …du kan väl duscha ändå… tänk själv, vad du kan och vill spara in några kilowattimmar på… (personligen så har jag dragit ner totala antalet duschtimmar från ca 2 timmar per vecka till ca 6-15 minuter per vecka…)

#3 rätt väntat svar ifrån en så dryg och blasé person :) många små meningslösa slag i luften kan få många fler att tänka till lite… jag gör inte det här för att jag har dåligt samvete, det är mer en symbolisk solidaritetshandling med alla de miljoner som inte har kyl o frys eller ens vatten eller lägenhet… …men tack för responsen, det sporrar! :) detta är frivilligt, var med om du kan eller vill…

zeretki
0

Jag tycker det låter bra! Förutom att kylskåp p frys står på, så kommer jag att ta en dag där jag använder så lite el som möjligt. För sen blir det nog så, att gör man det en dag så märker man att det inte var så farligt. Och sen blir det fler dagar. Och kanske mer och mer? :)

Jag tror på symbolhandlingar. Ringar på vattnet som sprider sig. :)

AndersE
0

#4 Finns det något i skrivreglerna som säger att man får göra peersonangrepp om man klämmer i med en smiley efteråt?

Kan man inte låta bli att vara otrevlig när man debatterar tycker jag man kan låta bli.

precis
0

#6 det var väl knappast ett personangrepp om det sammanfattar mitt intryck av dina åsikter efter alla debatter och duster vi haft??? isåfall så redigerar jag naturligtvis meningen, om det är så!

och smileyn var naturligtvis bara där för att vi börjar väl känna varann vid det här laget???

Och det var väl knappast ett vettigt inslag i debatten genom att säga "ett meningslöst slag i luften"??? :)

kom med nån påtaglig, konstruktiv, och vettig kritik/kommentar istället för att posta sånt meningslöst!

zzTCM
0

Bättre med raka rör än tjyvnyp? Tror också på symbolhandlingar!

CarlS
0

Tycker Johan, alltså precis, kommer med ett jättefint initiativ här. Men av andras inlägg här inser man så svårt det kommer att bli att rädda vår planet!

Inte ens en enda dag kan man tänka sig att dra ner lite på sin elkonsumtion. Det är skrämmande. Om alla tänker så…..

Måste säga att jag är ganska pessimistisk vad det gäller vår planets framtid. Ärligt talat tror jag att det kommer att gå åt skogen, bildligt talat.

Men jag hoppas och ber att jag har fel….:(

//CarlS

precis
0

#9 tack för det, Carl. :)
Detta lilla test är alltså definitivt inget som jag naivt eller enfaldigt tror kommer minska några utsläpp (denna dag) ett minsta lilla dugg…
Det är främst en informationskampanj, hur varje person/hushåll kan kolla runt där hemma och snåla in lite grann,några procent här & där, på de största bitarna till utsläpp, onödiga eller helt lyxproblem.
Och för att börja förändra attityderna en liten pytteaning i taget, till hur vi slösar med el, bensin och konsumtionshysteri…
Om jag och kanske du/ni kan hjälpa till att sprida & informera om smarta besparingstips och få en person i taget att börja, några procent i taget, så kanske vi snart är där…

Din Tv som står på standby dygnet runt, året runt t.ex. Det är en extremt liten kilowatt-timme som just din tv kostar i din elräkning, men gör en överslagsräkning på 2 miljarder tvapparater… :)
Att ytterdörr/fönster är otäta/oisolerade brukar vara största delen av elslöseriet i hus,
varje ruta toapapper som du snyter dig med spolar du ner i toan, istället för att gå o lägga den i kompostpåsen eller pappersinsamlingen…
Gävle har haft ett kommunalt komposteringsprojekt i ett par år GästrikeÅtervinnare, jag vet inte hur utvecklingen går i resten av Sverige?
En sån här kväll kan man passa på att gå igenom alla glödlampor i huset och räkna dom, kolla vilka wattantal man behöver, för att dagen efter gå o köpa några lågenergilampor, för att byta ut ett par stycken varje månad…
Snart kommer det tack gode gud ett totalförbud på gammeldags glödlampor och lysrör som innehåller bly och kvicksilver… Philips är den första tillverkaren som själv sagt att de kommer sluta tillverka sånt…

kanske en kran i köket står o droppar ljummet vatten, som skulle hjälpas av en ny packning för ett par spänn,
många droppar små blir till en stor strömflod…

Jag är också ganska pessimistisk till framtiden för de som bor i de mest utsatta delarna av världen, men jag försöker hålla mig optimistisk över att vi fortfarande har en liten chans att börja vända på struts-beteendet och slöseriet i västvärlden…

AndersE
0

Jag tror att Lennart Hyland körde en grej en gång. Via direktsändning fick alla hushåll uppdraget att släcka lampor samtidigt - i studion fanns en mätare som visade elförbrukningen, och man fick då se hur förbrukningen sjönk. Pedagogiskt!

Jag hörde sedan berättas att detta inte går att göra idag. Den hushållsel som förbrukas är så betydelselös i jämförelse med uppvärmning, men framförallt i förhållande till industrins förbrukning, att det inte skulle synas någon skillnad.

(Ovanstående som bakgrund till varför jag står fast vid att #0 blir ett slag i luften. Om man nu får lov att framföra något utan att få personangrepp och kritik för ovettiga inlägg och meninsglöshet…)

precis
0

#11 Jag tror det Hyland-experimentet var lokalt, enbart i förorten Vällingby?
(jag är inte så gammal att jag var med, men jag tror det visats på Tekniskt magasin eller vetenskapens värld)

bara för att hushållselen är "betydelselös" eller marginell i jämförelse med annat slöseri på annat håll betyder det väl ändå inte att vi kan fortsätta att blint slösa??? eller vara rent egoistiska som: det är 24 grader varmt ute, och jag har f*n laglig rätt i att bränna min AC på full whack!

varje liten procent eller promilleminskning är väl ändå en besparing???

Om du har två hål i plånboken, ett som det trillar 50-öringar ur och ett annat som det faller tusenlappar ur… skulle du bara laga det ena hålet??? eller försöka se över båda???

OM man pantar en aluminiumburk eller lämnar in en konservburk till återvinning, så kan industrin göra en ny burk, för en tjugondel till en tiondels energi som det går åt att göra en helt ny, från grunden… ungefär lika inom kartong och wellpappindustrin…

Alltså är det bara genom konsumentmakt som man kan göra skillnad i butiks- eller industrivärlden…
men det är skitlätt för var o en att börja med hushållselen!

zeretki
0

Små stenar bildar också ringar i vattnet… :)

Bengan.
0

Nej jag tror inte heller på symbolhandlingar. Det är nog mer än sånt som behövs. Men ni kan väl stänga av er ström den 1 augusti, samtidigt som ni tar bilen/tunnelbanan till arbetet. Själv cyklar jag, som jag gör varje dag. Miljövänligt och bra för ölmagen.

Mvh Bengan

CarlS
0

Det låter sunt Bengan! Du är ett riktigt miljötroll…:)

Hur långt har du till jobbet?

blombuketten
0

Tja, om ingen gör någonting utan att säga att det man gör inte leder någonstans, ja, då blir ju ingenting någonsin gjort Fundersam. För att något ska hända så må ju någon börja, eller hur? Vad som idag är en droppe i havet kanske är hela havet i morgon. Även små tankar har ett värde, för det är oftast där det kloka och tänkvärda föds.

Jag och min familj har mestadels varit ute i stugan, men några korta besök här hemma. Då har vi bara kylen i gång här och där ute i stugan har vi ingen el alls. Fotogen är det som gäller där.

AndersE
0

Det är ju alldeles självklart att all sparad energi är positiv. Men om jag slår ifrån en glödlampa idag, eller väntar till 1. augusti…?

Eller om min nästa bil  blir en SUV eller en snål diesel…?

Eller om vi i familjen bestämmer oss för att ställa ner värmeregulatorn med en grad och låter den stå så resten av anläggningens liv…?

För mig är frågan om var man ska lägga sin "energi" - om man nu vill ta del i att förbättra klimat och miljö. Och då tror jag inte att några människors jippo en dag är effektivt.

Men var och en ska ju göra det den tycker är bäst.

Bengan.
0

#15, Jag har bara tre kilometer så det är lungt. Tidigare hade jag 12 km enkel resa och det cyklade jag på sommaren, men inte den kalla årstiden. Men då hade man ju kondition eftersom jag tränade cykel och körde en del motionslopp, men det var 9 år sen Glad

Mvh Bengan

CarlS
0

Och vad vill du vi ska lägga vår energi på? Vem ska börja?

3 km om dagen blir ändå en hel del mil Bengan! :) Många giftfria mil…

zzTCM
0

Vad som idag är en droppe i havet kanske är hela havet i morgon skrev Blombuketten. Det stämmer så bra tror jag när någon startar blir det som ringar på vattnet och så märker man att det inte var så farligt som zeretki säger och sedan blir det fler dagar och sedan mer och mer. Man kanske även sporras till att göra något eget projekt som i sin tur flera hoppar på osv. osv…

Det är något mer som behövs. Ja det är väl mycket mer som behövs! Ingen påstår nog motsatsen. Men det betyder väl inte att den enskilde människans goda vilja är meningslös? Det är ju den enskilde individens kraft vi pratar om och den är nog så viktig.

Det som behövs ytterligare är väl att vi kräver av politikerna att de satsar helhjärtat på miljön och framförallt att vi röstar fram politiker som verkligen gör det.

precis
0

#17 Det här är inget jippo!
Live Earth-galorna, det var ett jippo! Med artister från Kalifornien som flögs till japan, australien och london för att bara lira 3-4 låtar och sen hem igen…

Jag lovar att denna elspardag inte kommer kräva några flygresor, limousinetransporter, fula t-shirts, heliumballonger eller ens ett enda papper i slöseri…

Du får jättegärna göra det du tycker är bäst och smidigast att snåla på… men berätta det gärna för andra också, varför du valt och hur bra resultatet blir… :)

zeretki
0

Vill bara tala om: Mina föräldrar har skaffat speciella kontakter till datorer och TV, där man med en knapp stänger av ALL el till apparaterna. Så numera står dom aldrig på och drar el på natten. :)

blombuketten
0

#22. Sån kontakt har vi också. Ganska praktiskt egentligen.

precis
0

Jag hittade detta projekt på nätet: http://www.hjalpjorden.se

:D
Lite lustigt, hur många tror egentligen att man kan städa naturen och atmosfären genom att meditera??? :) skumt.
Men, det är klart, om massor av folk sitter hemma på arslet i soffan i mörkret och "tänker", utan att shoppa loss eller köra bil i en timme per dag, så visst ger det ingen miljöförstöring den stunden… ;)

#22 det finns visst sån kontakt med inbyggd räknare/elmätare, så att man kan flytta runt den i huset och se vad som drar lite resp. mycket och hitta ev. glapp eller onödiga läckor… (har själv inte sett nån sån, men har inte heller behov av det just nu)

zzTCM
0

# 24 Jag är en av de "tokarna" som städar atmosfären och naturen genom att meditera och fokusera! Var på en kurs nyligen. Efter kursen uppmärksammade en kvinna oss på att man klockan 19 den kvällen skulle meditera över klimatförändringarna världen över. (tidsskillnader gör det omöjligt att göra detta samtidigt men ändå…) Det  handlar OCKSÅ om den enskilde individens kraft. Alla försök borde uppmuntras…

Så jag och en annan kvinna mediterade på tåget hem. Såg kanske lite mysko ut för en del. Men faktum är att vetskapen om att många mediterar över samma sak är fantastisk!!!

Eftersom jag tror att allt i universum består av energi så tror jag givetvis att även våra tankar gör det. Goda tankar föder gott onda ont. Vi kan skippa djävulen:);) anser jag!

Ni får gärna skratta åt mig. Det bjuder jag på!

Så Johan det är massor av människor världen över som mediterar över kimatförändringarna……varför inte prova;)

precis
0

#25 det går väl visst att göra saker samtidigt!!! bara man vet vilket klockslag och hur många tidszoner bort det är, så man kan räkna själv.

Meditation och religion ser jag som rent egoistiska status-saker att pyssla med, alltså en person ber, mediterar, offrar ett litet lamm eller sänder ljus för någon som är sjuk, bara för sin egen skull, för att man själv ska känna sig bättre och friskare och mer välsignad (än alla andra) (och att man tror att man får förtur i nån kö på andra sidan)

Så att du själv, som mediterar eller snurrar på bönetrummor, känner dig fantastisk och att du ingår i nåt större är bara en synvilla, eller vad det nu kallas när det inte är synen som spelar en ett spratt. Det är väl samma sensation av att spela pingpong tillsammans på en turnering, eller vara på en riktigt gripande teaterföreställning och inse att fler ser och upplever samma sak just nu…

Jag skrattar inte åt dig, min vän, snarare är jag lite skrämd av utvecklingen när allt fler "går på" medier, tarot, healare och allt annat mumbo-jumbo, som bara är en fet svart bransch, för att dom fattat att det är lätt att sno pengar av lättlurade (du minns väl mitt inkliv på övernaturligt eller var det insidan?)

Att massor med personer mediterar gör förhoppningsvis inte mig eller nån annan oskyldig nån skada, så fortsätt gärna, om ni går igång på det.

Men sitt inte och tro att ni gör nån nytta, eller att man kan ta flyget/bilen ändå för att den är "ren-mediterad"… :D

zzTCM
0

# 26 Jag kan inte räkna:) GeneradOskyldigLedsen

Ni är lättskrämda ni ateister;) Varför är du så rädd? Tror ni att vi är "blåsta i huvudet"? Ja jag minns ditt inlägg på Insidan:);) Ingen snor pengar av mig, jag lovar att jag inte är speciellt lättlurad:)

Att vi går igång på att meditera vet jag inte direkt. Vi tror förhoppningsvis att det gör nytta!

Att människor mediterar världen över klimatförändringarna blir som ringar på vattnet. Det föder även förhoppningsvis tankar på att engagera sig politiskt eller att man även i sin vardag gör förändringar för miljön. Det är ju som med din Elfria dag…..Oskyldig

CarlS
0

"Meditation och religion ser jag som rent egoistiska status-saker att pyssla med, alltså en person ber, mediterar, offrar ett litet lamm eller sänder ljus för någon som är sjuk, bara för sin egen skull, för att man själv ska känna sig bättre och friskare och mer välsignad (än alla andra) (och att man tror att man får förtur i nån kö på andra sidan)"

När du skriver så här Johan nedvärderar du verkligen alla de kristna (Tar kristna här som ett exempel. Det finns säkert andra religioner som också utför enorma insatser..) hjälporganisationer runt om i världen som utför enorma hjälpinsatser där människor är sjuka, svälter eller lider umbärande i andra former som krig med mera.

Tror du verkligen själv på att de gör det av egoistiska skäl?
De jobbar i områden ofta med risk för eget liv och lem för att de vill göra något för andra. De har stor empati och medmänsklighet och är verkligen inte egostiska! Då skulle de ju hellre stanna på hemma plan med all den välfärd vårt land har att ge dem…

Tror du även att "Läkare utan gränser" gör det de gör av egoistiska skäl? Nej, det kan jag inte tro att du tror….

precis
0

#27 Tänk att det är jag som är värst på att gå offtopic i mina egna trådar… :)

Min elfria dag går ju ut på att aktivt göra något, stänga av elen i tio minuter upp till 24 timmar…
Jag föredrar att skriva artiklar, måla tavlor och sprida info, istället för att passivt sitta och "tänka fram" världsfred.

Sen är jag inte så orolig över din hälsa, men vet att det finns många tomtar o troll som sitter och stirrar på vita ljusblänk (i en liten 1megapixel telefonkamera, med skitkass optik och extremt hård jpg-komprimering) och "ser" orber och andar och ansikten… precis som det finns galna nötter som "ser" heliga jungfru Maria i en skiva rostat bröd bbc

Jag är alltså rädd för en utveckling där logik och vetenskap ignoreras och slutar utbildas till förmån för healing och andra kvacksalvare som "vet" att världen är 4.000 år bara för att det står i en bok. (när det finns vetenskapliga bevis om att varelser levt på världen i minst 5 miljoner år)

precis
0

#28 Se den andra egoistiska sidan med religion, CarlS. Det jag skrev om i #26 var just bönen och välsignelsen "på distans" till andra. Och det värsta finns i katolicismen, där det är helt ok att bryta mot ett eller flera av guds tio budord, för att bara gå till bikten, ta nattvarden, och så är det klart. och gå ut i livet på nytt och bryta mot ett par andra av guds bud.

Att organisationer hjälper till och gör gott, det vet jag också. Och jag tycker det är bra att de individerna hjälper till.
Men… det är inte på individnivå det finns problem, det sitter högre upp… jag ser missionerandet och biståndsarbetet som en reklamkampanj, och ett värvningsförsök av fler medlemmar som ska lägga in kollekt i påsen/kistan, ett pyramidspel, varför tror du Påven satsar enormt mycket pengar på PR och ungdomsmöten i Brasilien just nu???

jag tycker inte själv att jag nedvärderar kristna individer eller andra religiösa, för de lever ju i sitt och vet inte om något annat sätt att leva. så de får fortsätta om de vill, och om det är deras fria vilja. Men alla får gärna veta att jag har en skarpt kritisk inställning till religion och kyrkornas överhuvud.

zzTCM
0

# 29 Vetenskapen och andligheten närmar sig varandra……Det diskuterades på bokmässan i Göteborg. En del vetenskapsmän är "smygandliga". När man hör ditt resonemang så förstår man varför! De vill inte att deras vetenskapliga sida ska ifrågasättas.

Jag är mycket för vetenskap och intresserad av fysik. Men jag tror att det är mycket mer än så. Vetenskapen har inte alla svar anser jag.

CarlS
0

Logik och vetenskap kan ha fel Johan. Eller…? Finner du inga exempel på det? :)

//CarlS

CarlS
0

Om nu en till exempel kristen organisation går in i en by. Hjälper befolkningen med att gräva brunnar så de kan få friskt vatten, ger de läkemedel och hjälp med deras sjukdomar, mat så de kan bli mätta, filtar och tält så de kan hålla sig varma. Vad gör det då att de gör lite "Reklam" för Jesus? Absolut inget i mina ögon. Men jag förstår att det sticker i dina. Och det får mig att tänka på det Jesus sa till Farieseérna:

"Varför ser ni grandet i er broders öga men inte bjälken i ert eget"!

Jag är inte katolik men deras bikt har de säkert fått från Jesus ord när han en lärjunge frågade honom hur många gånger man skulle förlåta en broder. Då sa Jesus "Inte en gång utan sju gånger sjutttio"!

Men han sa också till kvinnan som de lärda ville stena enligt lagen:

"Jag förlåter dig. Gå och synda inte mer"

Sedan vet jag inte vad Påven gör med alla pengar han samlar in i kollekt som du säger. Jag hoppas och tror att han använder de till att hjälpa behövande runt om.

zzTCM
0

# 29 "Jag föredrar att skriva artiklar, måla tavlor och sprida info istället för att passivt sitta och "tänka fram" världsfred"

Och jag min vän föredrar att skriva artiklar, målar gärna:), sprider mitt miljöintresse, och så sitter jag och "tänker fram" världsfred….;)

Det låter som om att när man mediterar så gör man bara det…..kan du se det som en symbolisk solidaritetshandling;)? så som du ser på ditt projekt?

AndersE
0

#26 Det är ju rätt roande att se hur en person som startar ett personligt korståg för "elfri dag" samtidigt dömer ut andra människors meditation och religion som "rent egoistiska status-saker"…

;-)

(Kanske dags att meditera lite grand kring sådana tankar som ödmjukhet…?)

zzTCM
0

Ni kanske kan meditera tillsammans! Glad fniss

precis
0

#35 där kom gamla Anders tillbaka. Och utmålar mitt förslag till ett "personligt korståg"… Undrar hur han fick till det??? :)
Jag bara påminner om det gamla initiativet från Planet Alliance, som faktiskt uppmanat till att sprida detta till fler personer i fler länder och göra en sån här elbesparing varje första dag i varje månad.

Så varför tror du att det är jag ensam, med vild stirrande blick och vinstsyfte i baktankarna, som står på barrikaden???

Läs vad jag skrev! Det var den lilla bönen och meditationen som är riktad mot ett syfte som jag anser är helt egoistisk. och som inte har verkan.
Och mig veterligen så går det åt massa tid att meditera, upp till en timme per dag? eller?
om jag försöker göra nytta eller diska tallrikar under den "bortslösade" tiden så är det väl upp till mig???

AndersE
0

#37 Ja, det är upp till dig hur du vill använda din tid.

Det jag inte förstår är varför du måste vara så nedlåtande mot människor som ser annorlunda på världen än du gör?

precis
0

#38 och du kan väl låta bli att feltolka mig hela tiden. :) Bara för att jag ser en logisk miss i meditation eller en biktstol, eller att be på någons dödsbädd för hälsa och välgång, betyder inte att jag är nedlåtande mot individen i sig som utför den. Utan det är företeelsen som jag är kritisk mot och försöker bena ut varför den finns till… (förlåt dom, för de veta inte vad de göra… tror att det citatet är ifrån nån känd bok)

precis
0

#32 och vetenskapen är ingen fast lag eller bok med regler. Vart efter utvecklingen i mätverktyg, testmetoder o dylikt framskrider, så upptäcker man nya grundstenar inne i atomer osv…

Jag finner massor med exempel genom världshistorien när "lärde män" visste att t.ex. jorden var platt, och försökte vidhålla det, trots att teleskop och andra saker uppfanns och bevisade att den var rund…

Så, det beror mycket på vilken inställning man har till vetenskap… Har du själv några bra exempel på att vetenskapen är felaktig?

AndersE
0

#39 Har du nånsin vågat närma dig tanken att det är de som vet vad de gör, och att det kanske är du som skulle förlåtas?

precis
0

#41 Varför skulle jag behöva förlåtas? och av vem? :)
Du är rolig du. (hoppsan, var det där ett personangrepp nu???)

Jag gör som jag själv vill, och tar konsekvenserna för mina handlingar…

jag tror inte att den boken är en lagbok eller ens en dokumentär, utan tycker att den är skönlitteratur, alltså kan jag citera ur den utan att grubbla särskilt mycket…

Det är det som är största skillnaden på vetenskap och hörsägen. Ett fenomen eller företeelse måste kunna testas i kontrollerade former och att kunna återupprepas för att kunna bevisas vara riktig. allt annat är fiktion, tills man kan bevisa eller avskriva det.

Nu ska jag sluta vara så extremt offtopic, men starta gärna nya trådar i de olika ämnena, eller skicka privat till mig om du/ni vill fortsätta harva…

zeretki
0

Jag kan bara säga, jag tycker ni är rätt gulliga nu när jag börjat lära känna er alla här. ;)

Kanske ska vi starta en ny tråd, Johan, där vi diskuterar andlighet och vetenskap? Eller New Age? Tro mg, jag har rätt många åsikter om new Age, även om en ateist skulle se det som att jag är en New Ageare. ;)

AndersE
0

#42 Det är fullt möjligt att jag bara misstolkar, men när jag läser din kommentar så är den så full av förakt för alla som ser världen på ett annat sätt än du gör. Trist!

zeretki
0

#37 Hur menar du, om meditation inte har nån verkan? Menar du allmänt eller i just det här fallet, att göra världen bättre? ;)

CarlS
0

"Det är det som är största skillnaden på vetenskap och hörsägen. Ett fenomen eller företeelse måste kunna testas i kontrollerade former och att kunna återupprepas för att kunna bevisas vara riktig. allt annat är fiktion, tills man kan bevisa eller avskriva det."

I Bibeln står det att Gud skapade himmel och jord Johan!

Det kan jag bevisa. Jag och du går dagligen runt på det lilla klot vi kallar jorden. Solen värmer oss alla , onda som goda, rika som fattiga och på nätterna kan vi se upp mot den oändliga rymden med dess miljoner galaxer och stjärnvärldar.
Se, där har du beviset!

För om inte Gud skapade himmel och jord får du bevisa motsatsen! Cool

Har inga exempel just nu på när vetenskapen varit helt ute och cyklat men hoppas någon här hjälper mig med det annars får du ge dig till tåls till jag hittat några riktiga grodor! :)

precis
0

#45 det är varken förakt eller nedlåtande att tycka tvärtom, eller att ha en tanke om att vilja förändra en företeelse! CarlS kan ju skriva mot fasta hinder i fälttävlan. Det är ju bara hans vilja att förbättra förhållandena för hästen och att undvika dödsolyckor inom ridningen…

Bara för att du själv känner dig förnärmad av någons ord så är det inget Personangrepp.

#45 Jag menar i den betydelsen att göra en extern förändring på annan plats, s.k. telekinesi. Att sitta & vila & blunda & tänka, kan möjligen göra en person lugnare, friskare och harmonisk. Men inte ta ett ton koldioxid och stoppa ner det i en liten box, för att sen få den att försvinna. Eller att böja skedar eller få klockor att stanna.

#46 du kan tyvärr inte bevisa att Gud skapade någonting, eller ens att din Gud existerar. (men du får gärna tro på honom, så länge det inte skadar nån annan)
Jag vet dock att i lab & partikelacceleratorer så kan man bevisa hur organismer, bakterier, växter , djur, grundämnen o annan fast materia kommer till. Mononukleidsyror, kolvätekedjor, proteiner, kolhydrater, energi o explosioner m.m.

Vetenskapsmissar: Asbest, att blanda bly i bensin, Tobak, opium, kokain m.m. allt detta var så underbart bra en gång i tiden, hälsosamt att nyttja, rekommenderades i medicinalbruk…
När potatis importerades till sverige och man började odla den, hann flera personer dö, för att de delar som växer ovan jord utvecklar gift. (man trodde alltså att man skulle äta blasten och blommorna, tills man fattade att det var knölarna på rötterna som var ätliga, om man kupade den, så att inga knölar fick dagsljus på sig)
Innan vetenskapen utvecklades ytterligare och man insåg de dödliga effekterna…

Alltså är vetenskapen föränderlig beroende på vad man kommer fram till och utvecklar metoder…

och en annan gammal bok som förbjuder folk från att äta "orent" griskött, för att det kan innehålla trikiner som gör dom sjuka,
borde kanske uppdateras till: att så länge du har en bra stektermometer och tillagar den ordentligt, så är gris helt okej.

CarlS
0

Att himmel och jord finns är bevis nog..i alla fall för mig.

Men jag tror inte att allting har kommit till i ett lab & partikelaccelerator…:)

Bra att du själv tar upp vetenskapliga missar Johan!

Vad det gäller griskött så är det nog så att det fortfarande inte är så nyttigt, med eller utan stektermometer…För visst är det feta grisköttet indirekt orsak till många hjärtinfarkter..?

Själv äter jag i stort sett bara fisk, mest lax, sill och makrill. Och fiskar åt dem även på Jesus tid..:)

zzTCM
0

# 47 Griskött gynnar uppkomsten av ledinflammationer. Man kan alltså få reumatism.

Att meditera kan vara bra på många sätt. Många behöver mindre smärtstillande eftersom de mediterar. Själv klarar jag mig så gott som utan smärtstillande mediciner trots fibromyalgi. Tar endast Alvedon ibland. När jag låg på sjukhus nyligen för min andra sjukdom Ulcerös kolit så tyckte dom att det var jättekonstigt att jag inte ville ha någon smärtlindring. Även då klarade jag mig med meditatationsqigong. Så meditation är inte att förakta enligt min erfarenhet iallafall!

Sedan så tror ju jag även på tankens kraft! dvs. att man kan meditera i princip över vad som helst. För mig är det viktigt dock att meditera över för mig viktiga saker som klimatet t.ex. inte över att jag vill ha en större bil, en snygg karl eller något annat oviktigt:)

precis
0

Att jorden finns till är ju bara bevis på att jorden finns! :D
Det är omöjligt att bevisa eller påstå att skaparen bakom är Gud eller nån annan person och att han finns… För isåfall skulle jag lika gärna kunna "bevisa" att man får diabetes av att spela Monopol. om jag bara hittar en person som spelat monopol och sen fått diabets. Eller att Pippi Långstrump & Karlsson på taket finns, för att det är skrivet i en bok.

Ingen planet har tillkommit i lab, (men ett par tusen provrörsbefruktade barn) Det jag vill säga med lab-förklaringen är att man med metoder och experiment kan bevisa hur jorden och allting skapades, för flera miljarder år sedan… medans din bibel "påstår" att jorden bara är 4.000 år…

Men det blir för mycket religionsteori här, vi tar det i annan tråd, i ideologi t.ex. :)

Och din grisfettsteori kan du kanske ta på kolhydrater.ifokus.se, där kommer dom skratta gott åt din fettskrämdhet.

AndersE
0

#42 Det finns inget som är bevisat. Allt är tro.

precis
0

#51 äntligen är vi överens. :D för du menade väl religioner?

Det finns många saker som går att bevisa! ph-halten i ett vattendrag… hur tungt ett kilo bly är… Att en glödlampa förbrukar elektricitet… m.m.

zeretki
0

#50 *Asgarv*  Nej då, vi är snälla. Fast annorlunda. ;)

--Anti-kolhydratist

CarlS
0

"Att jorden finns till är ju bara bevis på att jorden finns! :D Det är omöjligt att bevisa eller påstå att skaparen bakom är Gud eller nån annan person och att han finns… För isåfall skulle jag lika gärna kunna "bevisa" att man får diabetes av att spela Monopol."

Du är rolig du Johan. Att jorden finns till beror väl på att den har skapats en gång. Av något? Av någon?
Sedan är min gud ingen person. Men du kanske tror att gud är en liten gubbe med långt vit skägg som sitter uppe bland molnen? Nej, Gud är ljus. Och så stor att vi inte kan fatta det…inte ens Johan!
Gud har koll på alltings materia på ett sätt som vi människor inte förstår lika lite som en bacill förstår vad en människa är…

Jo, vi kan ta "Skapelseteorier" någon annanstans. Jag håller med dig. Men griskött var det du som drog upp! :)

precis
0

#54 läs första meningen i #29 :)

Jag drog upp Koranen, inte fläsk! :) Du tolkar lika illa som Anders du! :)

Jag tror inte på Gud, och min uppfattning är inte att det är en liten gube, som bodde i en lådda… :)

CarlS
0

Men du skriver under #47

"och en annan gammal bok som förbjuder folk från att äta "orent" griskött, för att det kan innehålla trikiner som gör dom sjuka, borde kanske uppdateras till: att så länge du har en bra stektermometer och tillagar den ordentligt, så är gris helt okej."

Så du menade att den gamla boken var Koranen aha. Men det står i Bibeln också faktiskt. Och visst nämner du orent griskött. Alltså snackar du om grisar här. Rätt ska vara rätt! :)

AndersE
0

#52 Nej, du kan inte bevisa något av det du nämner…

blombuketten
0

Nej nu förstår jag inte varför ni "rackar ner" på Johan. Han säger ju bara sin åsikt och det må han väl har rätt till? Jag kan inte läsa in något direkt nedlåtande i det han skriver. När jag läser så ser jag att han skriver så som han tänker och det stämmer inte överens med vad en del av er tror. Det blir lätt lite fel när man skriver och inte kan se varandra i ögonen och alltså missar en hel del där av.

Ska man hårddra det så kan man inte bevisa ett skvatt. Vi kanske inte ens lever här på det vi kallar jorden. Allt kanske bara är en dröm…………..Hemlis. Självklart kan en del av de saker Johan beskriver ovan bevisas. Detta om känslor t ex och hur hjärnan reagerar och vilken del av den som reagerar på olika saker.

precis
0

#57 nu, du, så undrar jag verkligen över din logiska förmåga??? jag startar en ny tråd, så jag får se vad det är du menar… och inom vilket område… ??? Ideologi, eller?

CarlS
0

Jag "rackar inte ner" på Johan blombuketten. Tvärtom tycker jag det är trevligt att debattera med honom fast vi har så olika åsikter om religion till exempel. Han sitter också på mycket kunskaper om miljö och har många sunda synpunkter om det ämnet som jag också känner starkt för.

Huvudsaken är att vi respekterar varandra trots olika meningskiljaktigheter och det tycker jag vi gör.

Jag förstår så väl hur Johan och många andra tänker och resonerar om tro. Har ju själv tänkt och resonarat liakdant än gång som jag berättat i ett annat inlägg.

Intressant det där om att vi i själva verket kanske inte ens finns eller existerar här på jorden. En dröm säger du…tänk om det är Gud som drömmer? :)

blombuketten
0

"60. Jag menar inte så illa som det kanske ser ut. När jag skrev rackar så gjorde jag "-tecken för att markera det. Fast ibland blir det ju, som jag skrev, lite fel när man läser för du/ni ser ju inte mitt kroppspråk och inte hör ni heller tonläget.

Ja, det vore något det, att Gud drömmer och att när han vaknar så är allt lugnt och och fridfullt :).

Nu är det dags för mig att drömma. God natt med er och sov gott.

CarlS
0

Gonatt blombuketten. Dröm vackra drömmar…:)

precis
0

#60 Ja, jo, jag rackar inte ner på någon individ för dennes tro eller något annat. Jag vill heller inte omvända någon. Men jag är extremt nyfiken på att höra hur de får allt att gå ihop, rent logiskt… Plus att jag är övertygad om att kålsuparna som sitter i Vatikanen är de största myglarna och skenheliga typer som finns. och de har inte enbart goda avsikter i sitt värv. En sak som var svårt att säga på den förre påvens tid, för att han gjorde så mycket för att få de stora världsreligionerna att närma sig varandra lite grann i samförstånd över vilka kriser vi alla gemensamt står inför… Men den nye tyske påven har ju på bara ett år förstört väldigt mycket av det "kapitalet", tyvärr… :)

Sorry, jag kom just på vilken tråd detta var… Det är f*n jag som är värst på Off-topic!!! :) haha… kan då upprepa det jag skrev i El-spar-tråden på svensknatur: jag har fr.o.m. första juni bara vattenkraftsel och vindkraftsel i mina sladdar!!! :D jihaa…

CarlS
0

Samma här Johan! Vi använder oss av Kraft & Kultur. Sedan eldar jag ju med ved året runt i vedpanna med ackumulator. Har så gjort i 30 år nu…

Sedan vet jag inget om Påven och Vatikanen. Men det är inte de jag tror på heller…:)

precis
0

:) Du tror inte på påven och hans småpåvar? :) haha… Men du känner till att dom finns? Och att dom påstår att påven är guds närmaste sändebud här på marken? ungefär som när abraham kom ner från berget med budord huggna i stenblock eller tavlor eller vad det nu var…

Kraft&Kultur här också. Det verkar som deras förlagsverksamhet tjänar pengar och på så vis sänker elpriset lite… och det är ju bra, så att folk inte tar kärnkraftsel eller kolkraft, bara för att det är billigast

CarlS
0

Vad jag menar är förstås att jag inte stirrar mig blind på andliga ledares misstag och förehavande. Och jag tror inte att Påven är guds närmaste sändebud på jorden. Inte närmare än mig och alla andra troende kristna.

Alla som tror på Jesus som guds son och hans uppståndelse och det glada budskapet han vill erbjuda oss är hans sändebud Johan!

Just nu har han sänt mig in på iFokus.se för att alla ni här som läser detta just nu ska få ta del av budskapet. Det kanske ni har gjort förr men Gud är envis…:) Så ser jag på det. Vet att det nu säkert kommer flera protester angående min syn…:)

zzTCM
0

Jag glömde bort din elfria dag Johan Generad Den försvann helt bland allt prat om påvar och griskött tyvärr. Hur gick det för er andra?

CarlS
0

Hmmm, jo, det var ju det tråden handlade om egentligen. Nog mitt fel..sorry Johan!