Lundsberg stängs
Tidigare tråd: http://politik.ifokus.se/discussions/4ed4b77b88f4724ccc006564-elitskolorna
Bevakningen i media har varit intensiv senaste dygnen. Tankar, känslor?
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1967127-jan-guillou-stang-skolan-for-gott
Jag anser oxå att beslutet kommit för sent o borde kommit tidigare. Visserligen behövs dessa internatskolor för en del svenska barn, jag har själv gått på Grännaskolan, detta beroende på att när vi flyttade tbx till Sverige när jag var knappa 15 år inte behärskade språket utan behövde undervisning på engelska o franska, de språk som jag behärskade bäst, tänkte o drömde på.
Tyvärr lyckades inte skolan, jag sattes i 1 ring samtidigt som jag fick gå vissa lektioner i ortens realskolas sista år. I det skolsystem jag gått så gick jag i andra ring, så det blev ett totalt nerköp som jag inte kunde hantera o inte fick någon hjälp att hantera.
0ning o pennalism förekom inte så vitt jag vet, kanske blev jag skonad för att min bror samtidigt gick i 3:e ring på samma skola, i den kultur vi växte upp så försvarade brödrar sina systrar mot allt.
Det som störde mig mest i nyhetsrapporteringen var en förälder som påstod att de som drabbats värst av stängningen var elever som satts på skolan pga att de mobbats på skolor i sin hemkommun, hur många föräldrar kan sätta sina barn på internatskola? Det är ju inte gratis direkt.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Jag håller med om att den borde stängas för gott, och att det borde ha gjorts för länge sedan. Mentaliteten sitter i väggarna och så länge skolan finns kvar så kommer beteendet att finnas kvar.
Splittra upp och blanda ut Lundsbergeleverna bland "vanliga elever" som inte accepterar waterboarding som en del av skolkulturen.
T.S Det faktum att det är en internatskola gör det inte omöjligt för föräldrar att sätta sina elver där, däremot så är Lundsberg en dyr internatskola. Jag har själv gått 2 år på internat då jag läste in gymnasiekompetens och det enda som kostade var logi och mat samt böcker. Så är det fortfarande på de flesta folkhögskolor.
Dock anser jag att beslutet togs helt fel och meddelades på ett katastrofalt sätt. Steg ett måste vara att informera skolledningen och ansvariga, steg två informera de berörda eleverna och i steg tre så kan allmänheten få kännedom om det hela…
Att flytta och splittra elever och placera ut dem i nya klasser med helt andra seder är inte heller humant, jag kan tänka mig att elever från Lundsberg inte kan anpassas till vilken högstadie- eller gymnasieskola som helst. Att komma ny till en etablerad klass är sällan roligt.

#3 Så du menar att det inte är humant att placera ut eleverna i skolor där de inte blir misshandlade?
Jag tror att det kan vara på tiden att de får smaka på det verkliga livet och inte leva kvar i det feodalistiska samhället där de kan fortsätta att se ner på "pöbeln". Det kan nog bli "folk" av dom också 😉
👍
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Mitralis; jag vet inte om det är rimligt att dra alla över en kam. Sedan är inte alla utsatta som sagt, det är som vissa av eleverna uttalade sig; sedan när är kollektiv bestraffning tillåtet och norm? Är det inte mer rimligt att de som missköter sig omedelbart omplaceras?
När eleverna uttryckligen vill gå kvar så anser jag inte att det är humant att under påbörjat skolår försöka placera in dem i en annan klass. Särskilt inte när många har just den synen som du nu visar upp, och anser att alla är överklassnobbar. (Jag har samma bild i stort, därför ser jag problemen med omplaceringar.)
De har ju haft kniven mot strupen sen tidigare, så det här var droppen som fick bägaren att rinna över. Strykjärnsincidenten är ingen enskild händelse utan en del av en penalistisk struktur. Uppenbart är det en mycket ohällsosam miljö att vara i, oavsett vad stockholmssydromdrabbade barn (och föräldrar) tycker.
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

#6 Eftersom du skrev att de inte klarar av att vara i en vanlig klass så utgick jag från att du ansåg att de var överklassnobbar som inte "klarar av" att blandas med vanligt folk, det var därför som jag svarade som jag gjorde. För om du har sagt att det är så, så brukar det ju oftast vara så, eftersom du brukar göra läxan.
Det kan ju vara så att de säger att de vill stanna kvar bara för att det förväntas av dem, men inombords kanske de drar en lättnadens suck av glädje och befrielse. Jag skulle vilja gissa att många av de som motsätter sig en nedläggning är de som tillhör "den coola klicken" på skolan och antagligen är de som utför nollningen på andra. De som blir mobbade vågar nog inte säga något själva. Det var ju sjukhuspersonalen som anmälde brottet, inte de som blivit misshandlade.
Om man tänker på det så kan man säkert hitta paralleller till kvinnomisshandel där kvinnan stannar kvar hos mannen som slår.
Här är en lista på sådant som har kommit fram genom åren. Gissar att man kan ta det gånger en ansenlig siffra för att få fram det egentliga värdet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17367016.ab
Skulle du vilja att ditt barn gick i en sådan skola där vardagen verkar vara direkt hämtad ur Ondskan?
Mitralis; jag anser att Lundsberg har en särskild kultur, som kanske är svår att direkt omvandla, jag vet inte hur många unga kvinnor som niger år 2013? Jag gör det inte. Eller hur många som tre dagar i veckan inleder skoldagen med gudstjänst? Att skolan är särskild är ingen nyhet eller något uppseendeväckande.
Därför, för att det är en särskild kultur och ordning, så tror jag att det kommer vara svårt att komma in i vilken gymnasieklass som helst och passa in. Jag tror vi alla vet att det i den åldern är viktigt att passa in, oavsett vad man i vuxen ålder tycker om det eller inte. Frågan är vad dessa elever mår bäst av? Jag skulle nog inte framhålla "överklasseriet" egentligen, utan en märklig konservatism, kanske kan de fungera och passa in i en kristen friskola? De gymnasieskolor jag gått på där det är "okej" att skrika åt lärare eller komma och gå som man önskar kan bli en kulturkrock att tala om.
Jag försvarar på intet sätt vad som skett, men frågan är vad som är mest humant? Jämför med en kvinna som kommer från Afghanistan och aldrig har talat ensam med någon annan man än sina syskon/far och sin make, kommer till Sverige och placeras i ett förhörsrum med två manliga poliser och en manlig tolk, är detta humant? Ja, givetvis bör det vara målet att anpassa människor till det svenska samhället och inte se skillnader mellan kön och annat, men skall det ske när allt redan är upp och ned och utan möjlighet till stöd och särskild anpassning? Jag ser samma problem med att sätta ut eleverna från sin skyddade (i vissa aspekter, men uppenbarligen långt ifrån alla) miljö rakt ut i dagens högstadium/gymnasieskola… Den struktur som verkar föreligga på Lundsberg ser jag inte på många andra platser i dagens samhälle.

Skoledningen har ju totalt misslyckas med att stoppa mobbningen, finns ju ingen annan utväg att stänga skolan. Elever och föräldrar borde ha ställt större krav på ledningen.
Folkhögskolor kan inte jämföras med internat för rikas/globetrotters barn. Folkhögskolor är en nordisk tradition för bildning av arbetarklassen, Brunnsvik var den första. Man måste oftast vara över 18 år för att antagas.
När man går på folkhögskola är man ung vuxen/myndig o har knappast sina föräldrar på andra sidan jordklotet.
# 12 Jag har gått på Wendelsbergs folkhögskola som ägs av nykterhetsrörelsen och lärt mig att det är den äldsta rörelseägda folkhögskolan.
http://www.wendelsberg.se/om-wendelsberg
De första folkhögskolorna startades av landstingen på 1800talet.
De allra flesta på Lundsberg har faktikst sina föräldrar i Sverige.
Men man måste var minst 18 år för att bli antagen, helt riktigt.

Jag har växt upp i området där Lundsberg ligger, och den skolan hade inte speciellt bra rykte. Jobbade ihop med en kille som gått där, och han hävdade att en inte så betydande del utav eleverna var ungdomsbrottslingar som skickats dit. Vet dock inte hur mycket sanning det ligger i den saken.
Som det ser ut nu så står eleverna utan skola och utan möjlighet till skolgång vad det låter som, är detta verkligen en bättre lösning? Grundskoleeleverna har det enklare med skolplikt och lär placeras ut i skolor så fort det är möjligt. Gymnasie som du måste söka vet jag inte riktigt hur de hanterar, någon information har ännu inte gått ut till eleverna.
Det var på tiden att någon satte ner foten! Det tråkiga är att det inte gjorts tidigare. För mig känns det helt orimligt med dessa skattefinansierade "dagis" som mer eller mindre utgör isolerade reservat för överklassen. Ett stor eloge till skolinspektionen!

Mitralis; jag tror inte att skolan är direkt farlig, däremot har mycket gått fel. Jag tror att det är långt mer skadligt för eleverna att inte få en gymnasieutbildning än att gå kvar i skolan.
Alla garanteras plats på kommunala hög- och gymnasieskolor.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
olaka; "kommunala hög- och gymnasieskolor", vad är detta? Hur förhåller sig detta till att eleverna ansöker om platser till gymnasieskolan? Att tillhandahålla platser efter påbörjad termin vet jag inte om de har skyldighet till…
#18 Skolan har ju misslyckas gång på gång att komma åt mobbningen. Hur tycker du att Skolinspektionen skall göra när skolan misslyckas hela tiden att komma åt mobbningen trots alla artiklar och kritik mot skolan från samhället?

#18 Vad tycker du är farligt?
Är det här ofarligt eller farligt?
Oktober 2012 Nya övergrepp uppdagas på skolan. Vittnen berättar omvåldtäkter med kvastskaft och "sexuella övergrepp på flickor som pojkar gör i grupp för att skapa sammanhållning".
Källa i #8
#20 Den kommun där barnet är folkbokfört, hemkommunen, ska se till att skolpliktiga elever får den utbildning de har rätt till. Hemkommunen ska även erbjuda gymnasieutbildning.

#18 Farligt, eller ofarligt?
" 24 augusti 2013 Två pojkar, 14 och 15 år, ska ha fått ögonbindel, hållits fast och bränts på ryggen med ett hett strykjärn av ett stort gäng äldre elever på internatskolan Lundsberg. 14-åringen får så svåra brännskador att han får slussas runt till flera sjukhus. Sjukhuspersonalen polisanmäler händelsen."
Källa i #8
Händelser som skett är farliga, inte skolan som sådan. Skall alla skolor som haft upprepade problem anses farliga och stängas? Sätt hellre in väktare, inför restriktioner eller utöka persontätheten.
Jag vet flera skolor som haft problem med att elever kommit beväpnade, slagsmål och sexuella trakaserier, få har sagt att skolan därför skall stänga…
Om man trots upprepade påpekande misslyckas med att säkra elevernas säkerhet borde det vara ett definitivt vara ett alternativt.
Det finns en ytterligare dimension här och det är att detta är ett internat, eleverna är under skolans ansvar 24/7 och då finns det ett särskilt tungt ansvar som skolan måste ta. Elever som utsätts har ingen möjlighet att undkomma sina plågoandar.
#13 Att du gått på folkhögskola ger dig knappast insikt i hur barn på internatskolor har det.
Intressant läsning för okunniga:
http://sv.wikipedia.org/wiki/ABF en av grundarna: http://sv.wikipedia.org/wiki/Gunnar_Hirdman
Såg på gårdagens Debatt. Enligt en medverkande folkpartist hade skolan kunnat stänga av dessa plågoandar men avstod.

Mitralis; det är skillnad på människor som befinner sig på en plats frivilligt eller ej. Vidare har jag aldrig försvarat handlingarna, utan varit emot metoden för att motarbeta dem. Jag hade inte heller ansett att det var acceptabelt att kasta ut familjehemsplacerade barn på gatan med motiveringen att de far illa i familjehemmet/HVB-hemmet.
"Att flytta och splittra elever och placera ut dem i nya klasser med helt andra seder är inte heller humant, jag kan tänka mig att elever från Lundsberg inte kan anpassas till vilken högstadie- eller gymnasieskola som helst."
Skall vi pga eventuella anpassningsproblem fortsätta att med skattemedel understödja denna sektliknande värld?
# 27 Som jag sa man kan inte dra alla internat över en kam. Jag har gått på internat och bott där 40 mil hemmifrån.
Nej inte vet jag hur barn har det på Lundsberg men det förefaler vara förfärligt.
Man är mer än lovligt naiv om man tror att relegering av vissa elever kan bryta åratal av ritualiserad pennalism. Utlandssvenskar o deras barn har ingen hemkommun eftersom de inte folkbokförda i någon.
# 33 Are You talking to me?🤔
#34 Inte bara dig, utan flera skribenter i tråden

Jag undrar om Lundsberg har någon plan om skolan skulle brinna ner till grunden, och varför har de inte tillämpat denna plan i så fall.
Hur tycker ni, som anser att Lundsbergarna är så missanpassade att de inte klarar sig ute i det svenska samhället, att en situation där Lundsberg brann ner till grunden skulle hanteras?
Skolan bör inte öppnas igen, man har bevisat nu att skolan är inte lämplig när man gång på gång lovar att ta tag i mobbningen men hela tiden inte lyckas nå fram till eleverna. Varför inte samla elever och föräldrarna första dagen där samtliga får skriva under att mobbning inte är tillåtet. Förstår inte hur föräldrarna till dom eleverna tydligare tar avstånd från det som har hänt än skylla på Skolinspektionen att dom stänger skolan.
Både föräldrar och elever måste ta sig i kragen och fördömma mobbning på skolan istället för att gråta ut i media och skylla ifrån sig ansvaret.
Det är inte Skolinspektionens fel att man tvingas stänga skolan utan eleverna själva och föräldrarna som blundar för det som händer där.
# 35 Ursäkta mig men harj ag någostans sagt att de skulle räcka med att vissa elever skulle sluta. Vad jag sagt var att man ska inte döma alla internat efter samma måttstock som Lundsberg. Läs lite bättre innan du skriver.
Efter ett blogginlägg från John Andersson som är s-politiker i Skurup om just Lundsberg har han fått starka reaktioner från läsarna. Blogginlägget var en text som stog "Sedan 1896 har Lundsberg skolat Sveriges förnämsta ungdomar till att bli landets elit genom bland annat skojiga lekar - framtagna av eleverna själva!".
http://www.expressen.se/kvp/s-politiker-hotad-efter-inlagg-om-lundsberg/

#39. Den här artikeln är en lite rolig motpol: http://www.di.se/artiklar/2013/8/30/ledare-vem-ar-eliten/
"Ta bara vd:arna för de tio största bolagen i Sverige. Här finns inte en enda Lundsbergare. Och bara ett enda ”familjenamn”, Persson i H&M. I övrigt dominerar personer uppvuxna i svensk landsort som har tagit civilingenjörsexamen och sedan jobbat sig upp till toppen."
#38 Läs på innan du anklagar mig för någonting öht. Du har tydligen 0 koll.
Vad har du för erfarenhet av internatskolor annat än att du som vuxen gått på folkhögskola?
Bra att den stängs. Hoppas dock man tar krafttag mot detta nu och sedan öppnar igen, vilket jag också tror kommer hända.
# 41 Ursäkta mig men det där ser jag som ett Personangrepp. Om jag nu inte skrivit det du påstår så angriper du mig som person istället för att be om ursäkt.
Respektera varandras åsikter i tråden så slipper det bli onödigt bråk. Det går att föra en diskussion utan att man angriper varandra!
Nu får skolan öppna igen efter beslut av förvaltningsrätten.
Jag tycker det är märkligt att vi överhuvudtaget har kvar dessa förlegade riksinternatskolor med så många år av socialdemokratiskt styre.
/Maria