Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 1330 ggr
[Mustangcab]
0

Partiledardebatt

"Direktsänd partiledardebatt. Medverkande: Fredrik Reinfeldt (M), Annie Lööf (C), Jan Björklund (FP), Göran Hägglund (KD), Stefan Löfven (S), Åsa Romson (MP), Jonas Sjöstedt (V) och Jimmie Åkesson (SD." källa tv.nu

I SVT 2 kl 20.00 till 21.00 fortsättning kl 21.15 till 22.00

Undrar vem som ska stå bredvid Jimmie ÅkessonSkrattar

Magnuz
3

Ja, det är verkligen hög nivå när det viktigaste i politiken verkar vara hurvida man kan stå brevid Jimmie, sminkas i samma loge som honom eller dricka kaffe ur samma automat som han nyss försåg sig ur…

[julatopp7018]
6

Kan hålla med #1 att det börjar bli lite löjligt att man inte vill stå sida vid sida i en debatt. Bättre att man för ut sin politik till tittarna.

[Mustangcab]
3

Ja det ansr jag också och att göra som Lars Ohly gjorde när SD kom in var bara löjligt.

Martin
2

Hoppas hinna se det mesta, kan bli intressent.

Jag har inga synpunkter på att man skall tycka om alla, vara beredd att samarbeta med alla osv, men att man visar någon form av grundläggande respekt för varandra kan jag tycka är ganska rimligt när vi pratar om vuxna människor. När vi pratar om folkvalda politiker är det i grunden självklart för mig (även om jag vet att det inte är så).

Att inte vilja/våga/välja att ställa upp i debatt med ett parti som fått viss andel röster i ett demokratiskt anordnat val känns 2013 mycket konstigt, och jag menar på att det missgynnar de som väljer att inte göra det. Om man nu menar på att de, i detta fallet SD, har en så felaktig syn på allting och inte kan räkna osv osv, så måste det väl alla gånger av alla vara bättre att ta en diskussion och för den stora massan visa detta - än att inte ta diskussionen och låta dem stå oemotsagda?

Skall som sagt bli intressant att se om diskussionen (oavsett partitillhörighet) kan hållas på en bra nivå med saklig debatt eller om det bara skall rinna ut i pajkastning.

mvh Martin

[Mustangcab]
0

Jag undrar hur många som såg på den? Själv ger jag min röst till Löfvén utan några betänkligheter. Jag tycker att S har lyckats få fram en bra ledare i honom med en bra stab.

Sen får Reinfeldt säga vad han vill om majoritetsregeringar. Och jag anser också att vi måste ha ett blocköverskridande beslut om energin.

Var det någon mer än jag som tyckte att SD inte fick den tid de skulle ha i jämförelse med de andra småpartierna?

Sämst tycker jag om  Lööf som började med att hålla Löfven ansvarig för sjukvårdspolitken i Dorotea. Tack och lov så tag han inte den bollen.

olaka
0

Trots att jag som vänsteranhängare rent pragmatiskt borde "tjäna" på cementerad blockpolitik så tycker jag att Löfvén redde ut tramset om regeringsbildningar väldigt bra. 

Låt väljarna säga sitt på valdagen, vi har ett regelverk som styr regeringsbildandet efter det.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Mustangcab]
0

# 6 Instämmer i det du säger.

Magnuz
2

#4 Problemet är ju att som politiken och samhället ser ut idag rent logiskt och sakligt inte går att vinna en debatt mot en insatt och duktig Sverigedemokrat som Jimmie Å eller Gustav K. Många har försökt, ingen har lyckats.

olaka
3

Och samtidigt som han debatterade delade han röda havet och förvandlade vatten till vin?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Calle64]
0

Åkesson blev ju väldigt passiv, han brukar göra bra ifrån sig men denna gång var han inte med i matchen. Han gjorde ju inget för att komma in heller. Björklund framstod som den ointressanta figur han är, skylla ifrån sig istället för att ta ansvar. Reinfeldt var mer på hugget, fast den överlägsna attityden tror jag inte går hem. Lööf svarade men hade tyvärr en hel del fel i skolfrågan, UF är inte alliansens idé, den är äldre än henne nästan. Löfvén gjorde en hyfsad insats men har svårt att replikera på framförallt Reinfeldt. Romson (?) make till ointressant får man leta efter. Hägglund verkade mest luta sig mot alliansen och vad som är korrekt att tycka inom densamma, Lööf också. Sjöstedt gjorde bäst ifrån sig men VPK stämpeln sitter fortfarande kvar som ett rött skynke för mig.

Detta är mina högst personliga tankar efter denna debatt.