Politik iFokus

Politik

Etikett: övrigt
Läst 3379 ggr
vallhund
0

Polisens registrering av Romer

Samtidigt som det debatteras om presstöd till högerextrema tidningar.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/256054?programid=1120

Någon som lyssnade?

Debatteras just nu på TV4 Nyhetsmorgon.

http://www.tv4.se/search?utf8=%E2%9C%93&q=romer

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Jimmy.L]
0

Någon i polisledningen i Skåne  har gjort fel, och bör ju minst få avgå.

Imasy
2

Någon som vet vad som ska vara poängen med detta register? För jag antar att det inte var någon som hade tråkigt på kontoret en dag och fick en snilleblixt.

Har bara läst att det finns ett register, men inte varför.

fatcat
2

Tror det rör sig om vanligt polisiärt arbete med kartläggning av kriminella som spårat ut. Tror samma sak skulle kunna ske med etniska svenskar inom en viss kommun eller av andra folkgrupper. Slarvigt och ansvarslöst av polisen.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

olaka
5

#4 Märkligt osannolikt att det "råkade" ske mot en liten minoritetsgrupp då, statistiskt sett borde varenda polisdator då vara proppfull med register över "etniskt svenska" tvååringar. Vilken osis att det blev just den här, som får polismakten att verka rasistisk, som avslöjades.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Jimmy.L]
3

Gissar att det blir en utredning som senare läggs ner, polisen är bra på att hålla varandra bakom ryggen.

fatcat
2

Det är ingen direkt slump att det upprättats ett register från första början för att kartlägga kriminella olaka, där är inget olagligt. Du vet väl också att vissa folkgrupper toppar brottsstatistiken? Då är det inte heller så osannolikt att listan innehåller just romer. På glada 80-talet skapades väl förmodligen listan i brottsförebyggande syfte för att kartlägga kriminellas miljöer och denna lista har idag vuxit till att bli okontrollerad med bland annat barn som inte gjort nånting. 

Jag ser det hela som slarv och tjänstefel. Tror man syftet var att svensk polis ville bli nya Gestapo, då är man nog långt ute o cyklar.

Edit: Visst finns de säkert rasister inom polisen som dragit glädje av denna lista. Skulle inte förvåna mig! Hoppas de ser över rutinerna och inte hänger ut oskyldiga på detta odemokratiska sätt igen!

olaka
6

Vem har sagt något om Gestapo? Stor halmgubbe från dig! Jag skrev att det var rasistiskt. Det är rasistiskt att bara på grund av etnisk tillhörighet registrera människor(i synnerhet om det är tvååriga barn, det är bara patetiskt att påstå att det bara skulle vara kriminalitet bakom). Det är inte bara rasistiskt, det är olagligt också.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

fatcat
1

Ingen har sagt något om Gestapo men jag drog den jämförelsen då journalister gärna refererar till Nazityskland. Alltså all statistik som förs av gärningsmännens ursprung är rasistisk enligt dig? Hur ska man då veta vilka samhällsgrupper som behöver prioriteras för brottsförebyggande syfte?

Det fungerar tyvärr inte i praktiken.

fatcat
0

För att det inte ska uppstå förvirring vill jag poängtera att jag givetvis är emot denna lista! Hade bränt upp den själv om jag kunnat. Men, att den skulle existera för något rasistiskt syfte ställer jag mig tveksam till.

Det är bra om man läser lite mer än bara Aftonbladet..

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/liverapport-ny_8549342.svd

olaka
8

Återigen halmgubbar, här har man registrerat en hel drös oskyldiga medborgare, många av dem barn. Det har inte ett enda skit med statistik eller gärningsmän att göra.

Aftonbladet..

Jag läser fler källor, tråkigt att du ska vara så tramsig.

Här är diplomat Thomas Hammarberg i DN:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/krav-pa-kommission-om-registrerade-romer/

De allra flesta andra är djupt kritiska och pekar ut att detta med etiska tillhörigheten är särskilt allvarlig.

fatcat
3

Halmgubbar? börjar du få slut på argument?😎

Jag har varit tydlig med att listan spårat ut och pekar ut oskyldiga människor. 

Sen har det visst med gärningsmän o göra då listan skapades för att kartlägga kriminellas miljöer. Polisen själva har sagt att materialet varit till hjälp. Vad tror du annars att listan användes till? Den skapades i brottsförebyggande syfte men blev tillslut okontrollerad och växte så pass att den kom att inskränka människors rättigheter. Poliserna som lagt in uppgifter om barn och andra oskyldiga människor bör anmälas för tjänstefel.

Sen att jag är tramsig är lite barnsligt o säga. Jag försöker vara konstruktiv, det får du faktiskt tåla!😎

fatcat
0

Jag försöker inte se allting i svart o vitt. Visst förstår jag att människor uppfattar listan som rasistisk men samtidigt verkar den ha ytterst lite med rasism o göra. Att den inskränker människors rättigheter är dock inga tvivel om!

olaka
7

Halmgubbar? börjar du få slut på argument?

Varför ska jag bemöta argument mot en halmgubbe? Argumenterar du mot något jag faktiskt hävdat så kommer jag svara.

Jag försöker vara konstruktiv, det får du faktiskt tåla!

Konstruktivt att påstå att jag bara stöder mina åsikter på Aftonbladet? Tjenare.

Människor som på det här sättet listas endast för att de tillhör en viss etnisk grupp, det är enligt mig rasism per definition. Men om detta verkar vi vara oense, så då är det meningslöst att förtsätta.

fatcat
1

Jag är för en kartläggning av kriminellas miljöer i brottsförebyggande syfte men självklart inte om man väljer ut folk på grund av deras etnicitet. Det hoppas jag de ansvariga polismännen kan svara på.

Samtidigt om man kartlägger kriminella romer är det förmodligen naturligt att deras släktingar också är romer vilket sedan skrivs ner i samma Excel fil. Finns säkert en o annan etnisk svensk med där också vilket isf betyder att listan inte har något med själva ursprunget o göra.

Jag tror det mest handlar om slarv o tjänstefel, inte rasism. Det är vad jag hoppas annars har jag förlorat all respekt för svenskt rättsväsende.

[Mustangcab]
1

JimmyL Vem ska avgå i så fall? Den politiska ledningen eller den polisiära? Den politiska  ledningen vet knappast om vad poliser sysslar med de har hand om ekonomin. I synnerhet som registret började ta form i början av detta sekel. Och länspolismästaren har nyligen tillträtt.

http://www.polisen.se/Skane/Om-polisen/lan/Sk/op/Polisen-i-Skane-lan/Organisation/Styrelse/

[Jimmy.L]
2

Polis ledningen ska inte sitta kvar om dom känner till registret. Jag hoppas man tar detta på allvar både inom polisen men även politikerna och ser över rutinerna och ställer dom ansvariga mot väggen.

[Mustangcab]
1

# 17 Men menar du den politiska ledningen. De byts varje gång det är val? Det är enligt uppgift från Sydnytt upgifter om att 70-tal poliser känt till registren.

[Jimmy.L]
1

#18 Tror tyvärr ingen ur polisledningen kommer sparkas eller åtalas för detta. Anmälan mot polisen brukar sällan leda till något.

[Mustangcab]
1

# 19 Det återstår att se om registren är lagliga det ska bli spännade att se.

Själv har jag varit ledamot i en Länspolisstyrelse och inte 17 fick vi veta vilka register som fanns. Vi sysslande med ekonomin.

[ludden]
0

Finns det inga polisbefäl som kan ställas som ansvarig för registret?

olaka
6

Tror vi pratar förbi varandra kring ordet rasism i detta fall. Jag har aldrig tänkt mig att poliskommisarie X har en KKK-kostym i garderoben och drömmer våta drömmar om den ariska rasen.

Rasism i min värld handlar till exempel om ett ofta omedvetet pådyvlande av egenskaper på en människa enbart på grund av dennes etniska tillhöighet. Personen som gör detta är inte medveten rasist, men gör sig "skyldig" till rasistiska fördomar och handlanden.

Jonna
7

Min erfarenhet av romer är de flesta kriminella handlingar av romer som poliser får ingripa mot är övergrepp mot andra romer. De lever ibland i en kultur vid sidan av samhället. Har en egen domstol och ett rådsväsen (Kris-romani). Ibland blir barnen hemskolade. Det uppstår ibland tvister mellanfamiljer som spårar ur om de inte gått till sin domstol för att lösa. Om polisen då blir inkopplad behöver de ibland veta vilka familje kopplingar som finns, men de familjeträd som då skissas upp under utredning och ev. medling, bör inte vara något som sparas och använd vid fler tillfällen.

Jag har både som barn och vuxen umgåtts med romer men det gör inte mig till någon expert. Jag vet oftast vilken etnisk eller kulturell grupp individer tillhör eller kommer ifrån när jag umgås med folk, men jag avser inte göra skillnad utifrån sådant annat än att försöka undvika att göra något sedvänje misstag. Tex klappa en, med thaikultur i bakgrunden, lekfullt på huvudet (Jo jag råkade göra det misstaget som tonåring så nu vet jag bättre :/).

Jag är medveten om att det kan uppfattas som jag ursäktar polisens registrering av icke kriminella. Jag ville bara ge möjlighet för er att förstå hur något kommit till utan att det var inriktat mot just kriminella. Ibland måste polisen försöka tänka något steg före och se vilka som kan behöva skydd och stöd eller till frågas om att vittna.

Kort sagt det behöver inte handla om att vilja spåra kriminella, men de har brutit mot PUL när de fört en sådan registrering under längre tid och utan koppling till något särskilt ärende och dela den mellan flera.

Det är olyckligt att det nu vinklas till att romer är av särskilt intresse för polisen, som om de var mer kriminella än andra.

fatcat
2

Jag var inne i exakt samma tankar Jonna. Att detta är ett resultat av polisarbete som spårat ut. Alltså inget rasistiskt motiv men listan inskränker ju människors rättigheter. Det är bra att du sammanfattade dina tankar extra noga då många här hugger tillbaka väldigt snabbt då man sticker ut som kontroversiell😎

olaka
1
[Jimmy.L]
0

Märkligt att detta har fått fortgå så pass länge.

fatcat
1

Jag slår vad om att liknande register används av SÄPO och övriga underrättelsetjänster båda här och utomlands. Sen att utomstående länder skulle kritisera oss för att vår polis arbetat klantigt är föga komiskt. 

Se på USA/NSA som haft den största övervakningen av människor på internet i modern tid.

[julatopp7018]
0

Finns väl massa listor som tex Nova-listan, huligan listor mm.

Imasy
3

Men är inte ev listor på huligan just för att de begått brott? Romerna har ju registrerats pga sitt etniska ursprung, kriminella eller ej.

[julatopp7018]
0

#29 Vad jag har hört så för man register på folk som inte är med i firmor. Tex ultras folk, och dom som sysslar med tifon.

Halvdansken
2

Fråga :  ni skulle hyra ut er lägenhet/hus under en månad, fullt möblerad, inklusive lösöre (böcker, porslin, mattor, tavlor, skivor osv). Ni hade två familjer att välja mellan, två vuxna två barn. En pursvensk Svensson, och en Zigenarfamilj. Vilken av dem hade ni valt?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

olaka
3

Så korkat skrivet att det inte ens är värt att bemöta.

monstermash
1

#31 - Vad vill du få sagt med det inlägget egentligen?

fatcat
1

Som svar till halvdansken spelar det ingen roll vem man väljer. Romfamiljen kan vara lika hederliga som svensken! Tänk om du träffar en jätteskötsam zigenare och en missbrukande svensk som tar amfetamin, vem hade du då valt? Svensken kan ju också vara en zigenare.

Vi är mer lika än olika.

Halvdansken
1

Ja, jag kanske var lite skarp, men jag står i princip för vad jag skrev.

monstermash
1

Så att du har dålig erfarenhet av romer rättfärdigar polisens registrering av romer, eller vad vill du få fram med dina inlägg?

[Mustangcab]
1

Personligen så har jag också dålig erfarenhet av rumänska romer då jag blev rånan i min bil av dessa då jag var i Spanien 2006. Detta rättfärdigar inte polisen att föra register över dem som bor i Sverige.

fatcat
1

Polisen får mycket väl registrera romer monstermash. Om det nu skulle ske på grund av deras etnicitet så är det förbjudet och tjänstefel. 

Finns dock inget som tyder på rasism, att polisen skulle valt ut romer eftersom de är romer vilket media så gärna vill få oss tro. Snarare handlar katalogiseringen om ett tjänstefel där polisarbete har gått före principen om mänsklig integritet.

Skånepolisen har ändå gjort rätt som anmält sig själva och blivit granskade av internutredare. Ska ledningen tvingas ge vika av hets börja sparka polischefer som endast gjort sina jobb vilket många vänstermedier vill så är vi tyvärr tillbaka till medeltiden.

monstermash
0

Och nu är nästan hela inlägget av #35 raderat. 😕

"Polisen får mycket väl registrera romer monstermash. Om det nu skulle ske på grund av deras etnicitet så är det förbjudet och tjänstefel."

Och vart påstår jag att de inte får det/att de får det? Jag har inte ens yttrat mig om vad jag anser om att dem registrerat romer, om man ska vara riktigt petig. Jag frågade bara #35 om det rättfärdigar att de registrerar romer för att hen har dåliga erfarenheter av romer.

fatcat
1

Du skrev rättfärdigar polisens registrering av romer. Kan uppfattas många olika sätt 😎

vallhund
1

Òm man står för vad man skriver så raderar man inte meningar i sina inlägg

Halvdansken
2

Jag får radera mina inlägg om jag själv inte tycker att de var särskilt bra.

Det jag skrev var bara att jag själv har haft dålig erfarenhet av romer, men sen kom jag att tänka på att det ju (som påpekat) inte är nåt skäl till att polisen ska föra register över dem, så jag tog bort det.

Martin
2

#25 "Skandalen växer…"

Skandalen minskar (?). Migrationsverket förnekar att man tagit del av registret och den ansvarige bakom uttalandet (SIgurd Heuman, kontrollmyndigheten Säkerhets- och integritetsskyddsnämndens ordförande) backar nu från uttalandet:

– Om man har gjort på det här sättet, eller om det bara vara var en möjlighet, det fick jag inte klart för mig, säger han till TT.

Heuman säger att han kan ha "uttryckt sig lite felaktigt" i DN. Just Migrationsverket nämndes inte uttryckligen av polisen, säger han.

Källa: Sydsvenskan (2013-10-01)

Personligen har jag inga problem med register med bara romer (eller andra etniciteter för den delen) - förutsatt att det finns någon annan anledning än att de är just romer. Hur barn som är 2 år har hamnat där verkar ju svårförklarat kan jag tycka.För övrigt är jag ganska övertygad om att det finns andra register som skulle kunna sägas vara etniska, utan att det för den sakens skull är etniciteten som är grunden till dem. Skall bli intressant att se om de får skadestånd, för då kommer säkert fler att börja eftersöka register för att få skadestånd för att de också är med i diverse olika register.

mvh Martin

Ketang
4

Jag tycker nog det märkligaste är hur media osv kan se rasistiska saker i ALLT nu för tiden. Det hade inte blivit en så stor skandal om det kom fram om etniska svenskar. (Jag tror att det finns register på svenskar också, är man i kriminella kretsar får man nog räkna med att man finns med i undersökningar och register, förstår inte varför det skulle vara så hemskt?)

För ett tag sen var det två stora släktfejder bland Romer i Skåne där dom misshandlade varandra och jag tror att ett par stycken strök med. Det var ett jäkla liv och jag tycker inte att det är ett dugg konstigt om polisen har kartlagt dessa två släkter för att se vilka som hör till vilken släkt osv. Att registret sparas ser jag heller inget konstigt med. Det är ju massor med timmar polisen lagt på att kartlägga kriminella. Om dom börjar slå ihjäl varandra igen så är det väl jätte bra att registret finns kvar? 

Är innerligt trött på att folk letar efter anledningar till att skrika rasist…

[Jimmy.L]
3

#44 Så oskyldiga skall föras i ett register? Romer har länge varit utsatta för olika typer av diskriminering i samhället.

Ketang
3

Jag tror som sagt inte att dom är dom enda som finns registrerade. Det finns garanterat barn till etniska svenska brottslingar registrerade också. Men det är ju mycket roligare att blåsa upp allt som kan tolkas som rasistiska handlingar. Att romer ofta känner sig diskriminerande kan ju ha med den ganska höga andelen tjuvar bland dom. En kompis till mig jobbar på en Statoil station där Romer inte är välkomna av denna anledning. 100% av gångerna romer besökt butiken så har minst en av dom stulit något. Tillslut tröttnade ägaren på alla stölder. Och jo, det fanns bevis för stölderna på övervakningskamera.

Martin
1

#45 Det finns lagliga register där oskyldiga finns registrerade, så det är inga konstigheter med det. Både hos polisen och andra myndigheter. Och vanliga arbetsgivare också för den delen.

Problemet med detta registret som jag ser det är inte att alla är oskyldiga. Det är att man verkar ha frångått en hel del elementära saker när man registrerat folk. Polisen får lov att i vissa fall registrera folk, även om de inte är skyldiga eller dömda. Ett sådant register får innehålla enbart folk av viss etnicitet - sålänge det är helt klart och tydligt uttalat att det inte är därför de registreras. I alla register skall också uppgifter gallras, såklart. Det verkar vara en hel del med detta registret som inte har fungerat, men jag är inte säker på att det i grunden, när det en gång (när det nu var) skapades, var olagligt. Idag vill jag påstå utan att ha mer uppgifter än vad som finns i media att om det inte är ett olagligt register så är det i vart fall felaktigt hanterat (och därmed är någon form av brott begånget som jag ser det, men det är skillnad på det och att ett register är olagligt); för mycket uppgifter har sannolikt registrerats och det har inte gallrats/skötts som det skall.

mvh Martin

olaka
2

Ketang: Jag tycker du har en vidrig, rasistisk människosyn.

Ketang
5

#48 Ja men där kom det! Vad baserar du det på? Är det för att jag inte tycker att det är konstigt att polisen för register över kriminella och dess familj. Eller störde du dig på att jag berättar om kompisens arbetsplats? Ärligt talat så är jag väldigt trött på folk som bara letar efter anledningar till att få skrika rasist!

fatcat
1

Ketang, du skrev om romer. Alltså har du rasistisk människosyn.. 🤪😎

[julatopp7018]
5

Dom som inte tycker att detta är fel med registrering skulle ni själva det är okej att hamna i ett där man skriver allt om er och eran familj?

fatcat
3

#51 Om jag umgicks i kriminella kretsar och registret är avsett att vara för mitt egna bästa o kartlägga farliga individer så, ja! Absolut.

[julatopp7018]
2

#52 Många av dessa romer har ju inte ens en kriminell historia eller känner någon som är kriminell.

Ketang
1

#53 Vad baserar du det på?

fatcat
2

Någon anknytning till kriminella kretsar finns nog. Visst att lägga in barn som bara är några månader gammalt är fel, det håller jag med om. Där måste nått blivit galet i polisens underrättelsearbete.

Du vill antagligen ha det till att polisen lagt in romer pga att dem är romer. Någon sådan intention finns inte i dagsläget.

[julatopp7018]
3

#54 Genom att läsa stort antal tidningar där romer har uttalat sig.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ivans-foraldrar-dodades-nu-ar-han-registrerad-av-polisen/

Tänker man till lite så är det omöjligt att så många som flera tusen skulle röra sig bland kriminella.

[julatopp7018]
2

#55 Inte? Hur ofta döper man en fil till "kringresande".

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ex-polis-jag-skapade-registret-over-romer/

fatcat
2

Står inget om gamlingarnas barn finns med i belastningsregistret eller nått. Självklart kan jag förstå deras frustrationer att som oskyldiga bli registrerade hos polisen. Dock ska vi ha klart för oss att detta register endast är ett register och tycks inte ha några främlingsfientliga intentioner. 

Min farmor var av zigenarfamilj o flydde undan Nazisterna hit till Sverige under andra världskriget. Hon blev väldigt bra bemött och omhändertagen. Vi lever i ett bra land!

olaka
3

Nej, för att du trivialiserar och förnekar diskrimineringar och för att du kollektivt lägger skulden på en hel folkgrupp och däribland barn, i en händelse där de är offer. (bland annat)

Martin
5

#51 Nu skall vi nog inte överdriva, det står nog inte allt om ens familj osv. De flesta av oss finns redan i register där man enkelt kan kartlägga oss. Jag har inget större problem med det. När jag tänker, bryr jag mig faktiskt inte alls. Vi lever i ett land där i princip vem som helst kan kartlägga vem som helst och dess familjer, jobb, inkomster osv så det vore konstigt om inte myndigheterna kunde göra det.

Och för att förtydliga för de som inte läst mina inlägg tidigare i tråden (mest så jag slipper bli kallad rasist): Jag menar att detta registret har inte skötts på rätt sätt och borde inte finnas i den omfattning det finns (allt baserat på mediauppgifterna som förvisso gått lite isär också).

mvh Martin

Ketang
2

#56 Media, ja journalister är ju ett ärligt släkte… #59 Du vrider det jag skriver för att du ska få skrika rasist. Jag tänker inte ens diskutera med dig. Men undrar samtidigt vad som gör att du tycker att det är okej att kalla mig vidrig mm.

olaka
1

#61 Meningen "att romer ofta känner sig…" i #46 är en början.

Ketang
2

#62 Nu pratar vi ju just om Romer och som alla minoriteter så känner sig även dom ofta diskriminerande. Det har inget med att jag har en vidrig människosyn. Jag börjar verkligen bli trött på sånna som du, som bara älskar att "jaga" folk och skrika saker som rasist osv.

olaka
2

#63 Eller så är de diskriminerade och du förnekar och förstärker den diskrimineringen.

Ketang
2

#64 Jag har faktiskt aldrig skrivit att dom inte är diskriminerande. Det är en tolkning du har gjort. Jag har skrivit att dom känner sig diskriminerande. Som sagt, du läser och tolkar det som du vill tolka det. Att sen kalla mig fula saker säger mer om dig än om mig. Nu orkar jag inte fortsätta att diskutera detta med dig.

olaka
2

Då ska du inte behöva göra det, men det är inte att "bara skrika rasist" när jag motiverar mina inlägg.

Jag är så oändligt trött på rasister som blir indignerade när de vräker ur sig fördomar långt bortom anständighetens gräns och får mothugg. Att påstå att man ingår i kriminella kretsar, endast för att man är rom är ett oanständigt uttalande.

[julatopp7018]
2

#61 Förstår inte hur man kan försvara ett register som anses var olaglig. Så det är okej att polisen öppnar en fil om dig och hela din familj och vänner?

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/en-skam-for-sverige/

Ketang
2

#67 Jag ser inte poängen med att skrika rasist så fort något händer. Sen förs det register över allt idag. Kommer ni inte ihåg allt rabalder det var när ICA började erbjuda sina kunder varor som var anpasade efter deras vanligaste köp? Då kände sig vissa kränkta för att ICA "höll koll" på sina kunder osv. Nu är det ju så att polisen har gått ut och sagt att registret inte har skapats helt ur det blå bara för att det är romer. Men dom vågar väl inte yttra att det rörde sig om kriminella människor och deras släktingar för då går media och vissa andra i taket och börjar skrika rasist…

[ludden]
4

#68 Polisen har döpt registreringen till kringresande och alla i den filen är romer. Det finns klara regler och lagar som säger att man inte får registrera folkgrupper men ändå har man gjort det. Även jag gillar inte när folk plockar fram rasistkortet men i detta fall har man gjort fel inom polisen.

Sluta håll polisen bakom ryggen.

vallhund
4

…….jag är inte rasist, men…..

Imasy
1

Vad det gäller Ica så håller de fortfarande koll på sina kunder 😉

olaka
2

Det är ju inte första gången skånepolisen utmärker sig.

Bara för några  år sedan till exempel uppmärksammandes det att man använt namnen "Neger Niggersson" och "Oskar Neger" som namn på fiktiva brottsningar.

Ketang
1

#69 Vad borde dom döpt filen till? Kan hända att jag överdriver åt andra hållet men jag är innerligt trött på att man inte kan göra eller säga NÅGOT utan att bli stämplad som rasist. Vad Skånepolisen gjort innan har inget med detta att göra och inget jag försvarar. Men detta är så uppblåst så man blir galen. Hade dom varit etniska svenska så hade vi aldrig haft en diskussion!

Ketang
1

#71 Jag vet, men det har inte med saken att göra. Grejen var att vissa valde att känna sig kränkta när dom började med det.

[Mustangcab]
3

Såg på Brottskod precis. De kartlade Ioan Ursut. Alla närstående ,vem han umgicks med osv. Han var rumän var har rom också eller….
Det är fakitskt så polísen arbetar. Att det sen har gått övestyr här är det väl ingen som ifrågasätter.

[Jimmy.L]
1

#68 Att man döper filer och liknande till kringresande eller romer är ju inte okej, skillnad och man skriver namn på personer eller liknande. Vad har brotten med att göra om man är svart, vit, gul eller röd? Ser heller ingen som helst koppling till varför barn eller helt oskyldiga människor finns i ett register. Polisen ska hantera brott och inte och sitta o föra register på människor som inte har gjort något. Är detta vi får för våra skattepengar poliser som kartlägger vanliga människor istället för att ta i tu med kriminella?

Ketang
2

#76 Läs vad föregående talare skrivit. Menar du att registret skulle ha samma namn som alla som finns i det. Lite opraktiskt kan jag tycka. Sen förstår jag Inte varför "kringresande" skulle vara så fult? Är det ett skällsord? Hade det hetat "romer" då hade inte det heller varit okej. Jag tror att folk letar efter saker att klaga över helt enkelt. Hela tiden. Det går aldrig att göra någon nöjd nu förtiden.

fatcat
3

#72 Såvitt jag vet var det en enskild polisman som uttalade sig så. Det betyder väl inte att alla polismän i Skåne ska ha uttalat sig rasistiskt?

[Jimmy.L]
2

#77 Tycker du på allvar att polisen skall på jobbet sitta och registrera oskyldig människor istället för att lösa brott? Är det vettigt att tyngre brott inte går först, inte undra på att dom inte är omtyckta av många. Istället för att lösa brott på gatan sitter dom på ett kontor och fifflar med siffror för att det skall se snyggt ut och dom kan säga "titta så duktiga vi har varit".

Ja det är ett skällsord många av Romerna har tagit illa vid.

olaka
2

#78 Absolut inte. Men det finns en gräns då "enskilda individer" slutar funka som ursäkt och i det fallet så vill jag minas att ledningen betedde sig väldigt blasé…

Ketang
2

#79 För att kunna lösa vissa brott måste polisen kartlägga kriminellt belastade och dess närmaste i vissa fall. Det är inte upp till folk som inte vet eller förstår hur polisiärt arbete går till att sitta och döma ut deras metoder. Om Romerna tar illa vid sig om man kallar dom kringresande är en sak och så ska det ju givetvis inte vara. MEN det hade blivit lika uppblåst om det stått "Romer"…

[julatopp7018]
2

#81 Du som vet mer än oss dödliga kan ju berätta hur polisarbetet går till. Åklagare skall ju granska fallet då måste det ha varit något fel. Nä det kan väl inte stämma polisen gör aldrig fel 🤫.

[Mustangcab]
1

# 81 Och romerna kräver en oberoende kommission inte poliser där det ska ingå just precis - romer. Hur oberoende blir den då tror du?

Ketang
1

#82 Åklagare ska granska och kommer givetvis hitta fel. För gör han inte det så kommer han jagas och utpekas som rasist.

[julatopp7018]
3

#84 Jaha så nu är vi inne på konspirationsteorier 😂 vad blir nästa steg? Sen när står polisen över lagar och regler som gäller även dom? Kan du berätta för oss när den lagen kom?

Martin
1

#69 Som jag sagt tidigare i tråden tror jag också att detta är fel.

Men man får visst ha register med vissa etniska grupper, sålänge det inte är etniciteten som gör att de finns i registret. Det är stor skillnad.

Men som sagt, denna gången är det nog inte helt rätt, även om det kanske inte var helt fel från början.

mvh Martin

Thaeri
0

#83, att det ingår romer behöver ju inte betyda att den inte blir rättvisande, för de har väl inte krävt att kommissionen enbart eller övervägande ska bestå av romer? 

Att de inte vill att polisen ska utföra granskningen är ganska naturligt, vi vet ju alla hur svårt det är att få polisen att erkänna fel även när det finns klara bevis och offren är helt vanliga svenssons. Lägg då till att romer i allmänhet har ännu lägre förtroende för polisen än vad gemene svensk har.

[Mustangcab]
1

# 87 Det är polisens sak att göra denna typ av utredning och man knappast välja någon pga etnicitet likaväla som man inte  kan registera någon pga detta.

Thaeri
0

#88, nu hör ju jag iofs till dem som inte tycker att polisen ska utreda grejer inom polisen, men även bortsett från det har kommissioner tillsatts förr trots att det egentligen hör till någon viss myndighets område.

[Mustangcab]
2

# 89 Oavsett vad du tycker så är det en utreding i gång. Om du såg "Veckan brott" nu ikväll med Leif GW Person så sa han det som jag sa tidigare att det är polisens sätt att arbteta. Man kartlägger någon som är kriminell så kommer hela registret av de som denne umgås med också att kartläggas. Det är inget konstigt med det. Det som är dåligt är att de inte rensar i registren.

Det finns flera register av detta slag men de är då inte romer utan MC-gäng och andra förbrytare som kartläggs. Har du något bättre förslag på hur polisens arbete ska gå till?

Att det just var romer i skånes polisregister beror på att det finns många av dem där och att 80 % av åldringsrån begås av dessa. Också siffror från programmet Veckans brott.

fatcat
1

Hoppsan, tror du trillade nära sanningen nu mustangcab 😎Lär dock inte spela någon roll för somliga. Kommer nog alltid förknippas med rasism i deras ögon fastän inga bakomliggande motiv eller intentioner av främlingsfientlighet finns, mer än i fantasin.

[Mustangcab]
1

# 1 Men det var ju inte jag som det utan Leif G W Persson för 17, det är en viss skillnad😂

vallhund
0

#91 En del av oss kan läsa innantill.

fatcat
3

#93 Då borde du kommit fram till samma slutsats som mig. Är ju precis det jag gör då media vill att registret ska framstå som något främlingsfientligt.

Thaeri
4

#90, av det jag förstått så började registret genom en sådan utredningsrelaterad kartläggning som du pratar om, och så långt säger jag inget om det.

Men som du också säger så rensade man inte i registret, och det verkar som att man också byggde på det långt utanför de grupperingar som var relevanta, och även hur man döpte det känns lite konstigt, att istället för typ "kartläggning av inblandade i fall x" så namngav man det mer eller mindre direkt efter en specifik folkgrupp.

Att romer förekommer i olika register på andra grunder än att de är romer är inte så konstigt, jag lär finnas med i ett antal också (ingenting kopplat till någon brottsutredning dock) och jag är nästan så helsvensk som man kan bli. Men jag tror ju knappast att jag skulle hamna i ett hos polisen bara för att två tornedalsfinska familjer råkar i luven på varandra, inte ens om ett par av mammas kusiner skulle vara inblandade då de bor så långt bort. Och min brorson som är 10 månader? Knappast. Jag tror inte heller att Norrbottenspolisen skulle döpa ett register kopplat till bråket till "finsktalande".

vallhund
1

#94 Nu vet jag inte vilken verklighet du lever i, i min verklighet finns inte likhetstecken mellan läskunnighet o rasism.

fatcat
1

#96 Då lever vi i samma verklighet 😎

[Mustangcab]
2

# 95 Nej när det gäller MC-relaterat våld så står det nog respektie klubbs namn och när det gäller  fotbollshulliganer så står det nog fotbollshulliganer. Jag har väl aldrig försvarat att de kallar registret för vad de gör och att de inte rensat i dem säger jag är dåligt. Läs innantill i det jag skriver tack!

Thaeri
0

#98, jag läste precis det du skrev och svarade på det i relation till ämnet i tråden i stort. 

Det kanske är du som behöver läsa innantill och se att jag skrev att jag inte säger något om hur det började?

[Mustangcab]
0

# 99 Ursäkta mig men jag förstår ingenting av det du skriver i detta inlägg?

fatcat
1

Låter som ingen förstår vad någon försöker säga.. 😎

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.