Politik iFokus

Politik

Etikettoff-topic
Läst 925 ggr
CupcakeGod
0

Ryssland vs Sverige

Har jag missat något? Varför vill Ryssland helt plötsligt bomba sönder Sverige? Jag är inte så insatt i nyheterna om omvärlden så det kom som en shock när jag av misstag gick in på Aftobladets hemsida. 

Funderar faktiskt på att flytta till Kiruna… Få vet om stadens existens och ännu färre vill bomba den :D

Thaeri
0

Ryssland vill inte bomba Sverige direkt, däremot vill Ryssland visa sig starka inför omvärlden och speciellt EU, vilket de bland annat gör genom att placera robotar i Kaliningrad och nära Estlands nordöstra hörn, och dessa robotar skulle tillsammans nå sydöstra Finland (inklusive Helsingforsregionen), hela Baltikum, stora delar av Polen, Bornholm i Danmark, Gotland, Öland, Blekinge och sydöstra hörnet av Småland. Men det handlar som sagt mer om att visa att man inte låter sig hunsas än några långt gågna angreppsplaner, åtminstone i nuläget.

Men visst, de skulle kunna bestämma sig för att anfalla en vacker dag, problemet är att gör de det får de hela EU emot sig, och med dem förmodligen NATO också.

Vetitusan om Kiruna är det bästa stället, jag har en känsla av att ryssarna mycket väl vet om att det är därifrån vi får merparten av vår järnmalm😉

CupcakeGod
0

#1 Ja, om ryssarna får för sig att anfalla oss så är det kört. Jag ser verkligen ingen mening i det hela. 

Det känns som att hela världen snurrar runt USA. Så fort dem går i konkurs så börjar alla länder krigshota varandra. Skumt.

[Jimmy.L]
0

Den ryska krigsmakten har länge förfallit sen Sovjet tiden, nu har man börjat att satsa på armén och satsar på 40 nya brigader med modern utrustning fram till 2020. Ryssarna genomförde även en övning för någon vecka sen med 70.000 man tillsammans med Vitryssland lite som en signal till Nato att man åter igen är en stormakt som #1 säger.

Martin
1

Om du skall flytta till Kiruna så se upp med var du bosätter dig. Centrum skall flyttas ca 3 km pga gruvan som gruvmalmen bryts från på sikt kommer att dela nuvarande centrum annars.

Så se upp för billiga hus, om du inte har kollat så att det ligger på ett framtidssäkert ställe :)

Källa

mvh Martin