Politik iFokus

Politik

Etikett: 15-politiska-partier
Läst 2269 ggr
[Kempis]
0

Debattera med en folkpartist! :-)

Hej!

Det vore kul om vi såhär strax ett år innan valen kunde ha en liten "debatt". Jag är folkpartist och ni får gärna komma med frågor och synpunkter om Folkpartiets politik och gärna föra fram vad ni tycker vore ett bättre alternativ.

Så, låt oss debattera! Nån som känner för en öppningsreplik?? :)

Mitralis
1

Om jag röstar på Folkpartiet, är det då Folkpartiets politik eller Moderaternas politik som kommer att drivas igenom?

[Kempis]
0

Självklart kommer det bli en kompromiss, det är resultatet av de förhandlingar som alla partier idag måste göra om de aspirerar på regeringsmakten. Men faktum kvarstår att med ett starkare Fp ökar chansen att dess politik drivs igenom :-) Nån övrig åsikt om själva politiken? :)

Mitralis
0

Hur ställer sig Folkpartiet i frågan gällande föräldraledigheten?

[Kempis]
0

Folkpartiet vill stärka den jämställdhetsbonus som finns i föräldraförsäkringen idag så valfriheten för föräldrar finns kvar, men att det ändå blir mer attraktivt att dela på föräldraledigheten.

Fp vill även införa en jämställdhetsbonus i den tillfälliga föräldrapenningen för vård av sjukt barn.

Dessutom vill Fp utreda möjligheten att införa ett så kallat föräldraavdrag. Det ska sänka arbetsgivarnas kostnader för att ta in vikarier. På detta vis blir det kanske mindre riskfyllt att anställa exempelvis kvinnor eftersom de, som det ser ut idag, är borta mer från arbetet på grund av föräldraledighet.

Några tankar kring det? :)

[Kempis]
0

Ingen fler som har åsikter? :)

[Mustangcab]
2

Fp vill ge en tusenlapp mer till de som blir lärlingar och ge arbetsgivarna ännu mera för att de ska ta emot dem. Är det inte arbetsgivarnas problem att de inte får tag i utbildat folk när de behöver utan att skattebetalarna ska gå in och täcka utbidlningen av dessa?

[Kempis]
0

Jag tror att det är viktigt att staten kan stötta upp för att underlätta för fler jobb att skapas i Sverige. Då måste vi kolla vad som lyckats i andra länder. Både Tyskland och Österrike har utvecklade lärlingssystem och de har betydligt lägre ungdomsarbetslöshet än Sverige. Jag tror det kan vara klokt att se till att ungdomarna får en bättre arbetslivsanknytning i sin utbildning, dels för att det blir mer "på riktigt" att vara på en arbetsplats, men även för att de får in en fot på ett företag. Samtidigt måste man ha förståelse för att det kräver en del av en arbetsgivare att  ta en lärling till sin arbetsplats, därför kan det vara klokt att höja anordnarbidraget för att höja incitamenten att ta emot en lärling. Anledningen till att lärlingen själv får en tusenlapp mer per månad är helt enkelt för att en lärling har högre kostnader än en vanlig gymnasieelev i form av transport till arbetsplatsen och måltider osv.. En elev ska ju inte missgynnas ekonomiskt av att välja en lärlingsutbildning.

[Mustangcab]
0

# 7 Men jag har gått 2 utbildningar där jag varit lärling först inom landstinget och senare på universitetsnivå då jag praktiserade en termin på ett kommunkansli. Jag hade studiebidrag och arbetgivare fick ingeting. Själv fick jag dock mat på den andra praktikplatsen som tack för hjälpen.😃Exmanen fick jag på bägge utbildningarna.

[Kempis]
0

Trevligt att du fick mat som tack för hjälpen, det är alltid trevligt :))

Nämen i övrigt vet jag inte riktigt om det går att jämföra eftersom dessa lärlingssystem som Fp presenterat nu sker inom gymnasieskolan :) Vad tycker du annars om att gå såna lärlingsutbildningar? :)

[Jimmy.L]
1

Hur ser ni på att fotbollsklubbarna som är AB måste betala polisnotan medans andra AB inom bank och resturang slipper?

http://dif.se/2013/08/20/polisen-morkar-hur-de-satter-priserna/

[Kempis]
0

Jag är inte så jätteinsatt i denna fråga, men jag försökte läsa på lite fort nu. Jag vet inte helt vart Fp står i denna fråga, jag vet däremot att regeringen håller på att utreda detta nu. Här är dock mina spontana tankar:

Som liberal tycker jag att en av de viktigaste uppgifter en stat har är att upprätthålla en fungerande rättsapparat. Polisen ska vara den huvudsakliga aktören som upprätthåller lag och ordning och domstolar ska göra rättssäkra prövningar av fall. Jag tycker det känns fel att alla de människor som besöker dessa arrangemang och som betalar skatt riskerar att bli utan det polisskydd de betalar skatt för om föreningen i fråga inte skulle ha råd att betala för polisnotorna. Polisen ska upprätthålla ordningen i hela samhället, d v s även på fotbollsarenorna är min åsikt.

Vad tycker du själv i frågan? :-)

[Mustangcab]
0

# 9 Praktik ingick i utbildningen och jag skulle inte kalla en utbildning på 4 år på univestitet en lärlingsutbidlning och  inte den andra heller då jag gick 2 terminer och  hade 9 veckors praktik.

[Jimmy.L]
0

#11 Jag och väldigt många andra supportar tycker det är fel att klubbarna ska få betala för polisen. Björn Erikssons rapport har man ju lagt i malpåsen av någon konstig anledning och hittar på saker som inte stämmer. Visst måste man komma åt dom risksupportar som finns men man jobbar på fel sätt genom att kräva klubbarna på kostnaden för polisbevakningen. Klubbarna hjälper många ungdomar till att vara aktiva men om dom måste fortsätta betala polisnotan kommer det att drabba ungdomsfotbollen i slutändan.

Lyssna på idrottsklubbarna dom har försökt väldigt länge nu att berätta vad som behövs för att komma åt problemen som finns.

[Mustangcab]
0

Inte heller skulle jag kalla undersköterskor och sjuksköterskeutbildningen för lärlingsutbildning trots att det ingår praktik i dessa. Men de får ingen lön utan måste ta studielån och inte får landstingen någon ekonomisk ersättning för dessa heller. Men det är ju nästan bara kvinnor och lärlingar är oftast män.

Halvdansken
3

Kommer FP att samarbeta med SD om det gör att ni får igenom era krav, eller skrotar ni hellre ner era egna löften för att slippa bli sammankopplade med SD?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

kamera0710
2

Varför är det så tyst från det kunskapspredikande folkpartiet när det gäller KD:s mer fundamentalistiska falang? Förra året kom från KD-medlemmar ett förslag om att undervisning i så kallad intelligent design borde införas i svenska skolor, se första länken. Denna lära har ungefär lika starkt vetenskapligt stöd som att det funnits talande ormar som lurat kvinnor att äta förbjudna äpplen. Eller att jultomten finns på riktigt. 

Över huvud taget tycker jag att KD har drag av Livets Ord, och att de ingår i en allians som gärna talar om "vår kunskapskola mot den socialdemokratiska flumskolan" känns för mig väldigt märkligt.

Jag skall dock ge flera enskilda folkpartister jag talat med erkännandet att de rakryggat tagit avstånd från dessa flumtankar. Så även expressens ledarsida, se andra länken.

Hos många andra företrädare för alliansen har jag dock märkt att det är en väldigt öm tå att ställa frågor om detta.

http://claphaminstitutet.se/2012/07/03/debatt-om-intelligent-design-i-almedalsveckan/

http://www.expressen.se/ledare/niklas-elmer/niklas-elmer-ointelligent-design/

kamera0710
2

Hur ser du på ekonomen Kenneth Bouldings klassiska uttalande "Den som tror på obegränsad tillväxt på en begränsad planet måste vara antingen en obotlig idiot eller också nationalekonom"?

kamera0710
2

Har du tröttnat på att debattera?

[Kempis]
0

Ledsen för sena svar, jag har haft så mycket att göra, men nu kan jag fortsätta debatten, så jag hoppas det finns folk som hänger med fortfarande ;)

Jag delar din åsikt. Polisen ska ansvara för att alla människor är säkra i samhället, det spelar ingen roll om detta är på ett torg eller en fotbollsarena - idioterna kan finnas överallt. Jag hoppas regeringen landar i samma slutsats.

Förslaget gäller gymnasieskolan, alltså inte universitetsutbildningar, så din jämförelse blir lite att jämföra äpplen och päron.

Fp kommer aldrig ha ett organiserat samarbete med ett, enligt min åsikt, rasistiskt parti som SD. Om dom väljer att rösta som alliansen är deras ensak, men förvänta dig inga initiativ till samarbeten från Fp's sida.

Jag vill INTE att vi ska införa Intelligent Design i svenska skolor. Skolutbildningen ska grundas på vetenskap och den ska vara konfessionell. Det vill säga den ska vara fri från religiös påverkan.

Vill betona att jag som liberal inte har så överdrivet mycket gemensamt med konservativa Kristdemokraterna. De fungerar att samarbeta med, enligt min åsikt, för att dom är ett litet parti :P Hade dom haft större inflytande i alliansen hade jag definitivt hellre sett att Fp sökt sig till någon ny allians.

Jag tror inte att evig tillväxt är möjligt om vi fortsätter att leva precis som idag och om vi slutar att utveckla tekniken och låter den förbli precis som idag. Men är det något som historien lärt oss är ju det att utvecklingen går framåt! Forskning och utveckling av nya produkter leder utvecklingen framåt. Jag tror vi kan uppnå en varaktig tillväxt om vi lär oss att tillverka produkter på ett sätt som inte skadar ekonomin. D v s om vi lär oss att utnyttja förnyelsebar energi och utnyttjar de bra alternativen till oljan istället för oljan. På detta sätt tror jag att vi kan tillverka produkter miljövänligt, sedan när vi använt dem klart borde vi människor bli bättre på att återvinna dem - då kan de sedan bli en ny produkt som kan gå till försäljning.

Sedan ska man komma ihåg att det inte bara är tillverkningsindustrin som står för tillväxten. Jag tror att tjänstesektorn kommer bidra starkt till en framtida tillväxt.

På detta sätt tror jag att framtida tillväxt är möjlig - just därför att jag väljer att se möjligheterna som den gröna omställningen ger. Jag väljer att ha inställningen att det är genom att utveckla framtidens lösningar vi ska nå tillväxt och rädda vår planet - enda alternativet att rädda vår planet är inte att backa bandet 100 år!

Hur ser du på denna stora fråga? :)

[Mustangcab]
1

# 19 Undersköterskeutbildningen ingår i gymnasieskolan. Du är väldigt dåligt påläst måste jag säga.

kamera0710
0

Svaret på mitt inlägg #16 gläder mig. Håller du med om att delar av KD har drag av Livets Ord-flummande?

PC Jersild skrev på 90-talet en kolumn som etsat sig fast i mitt minne, där han menade att ett problem är att KD har inte mindre än 3 ansikten. Dels det småfolkliga, dels småföretagarens, dels den kristna fundamentalismens. (Den kan läsas i sin helhet i hans bok Hundra kolumner.)

Om det sistnämnda skriver han:

"KDS tredje ansikte är partiets mörka baksida, den kristna fundamentalismen. Den syns inte alltid men sticker fram då och då. Här finns det rabiata abortmotståndet och försöken att sabotera många av medicinens nyare landvinningar, som genteknik, fosterdiagnostik och transplantationer. (…)

På KDS baksida håller också kreationismen hus, den kristna rörelse som försöker ersätta Darwin med Första Mosebok. Det är också här man träffar på partiets ideologer och filosofer. Det 'obildade' småfolket har ofta visat en tolerans som helt tycks saknas hos dessa svaveldoftande, benhårda yngre akademiker som hämtar inspiration från den djupt reaktionära kristna högern i USA. Det är också här som förbindelserna löper till Livets Ord i Uppsala och andra organisationer, som Alf Svensson inte så gärna vill tala om. Vilket inte torde förvåna, ty KDS fundamentalister är knappast demokrater. Snarare är de teokrater, anhängare av en kristen gudsstat med Bibelns som 'koran'.

När KDS inhöstar beröm för att man skött sig i regeringen och lagt fram en ambitiös sparplan glöms partiets violetta baksida bort. Den frånsida som är lika litet demokratisk som stalinismen en gång, men som borgerliga opinionsbildare inte anser sig behöva ifrågasätta, i varje fall inte i valtider."

Förutom att partinamn och partiledare ändrats kan jag inte se annat än att denna beskrivning alltjämt står sig ganska bra. När Göran Hägglund utnämnde sitt parti till representanter för verklighetens folk tog jag och läste om denna kolumn och gapskrattade rakt ut…

kamera0710
0

#19, angående svaret på #17 Själv tror jag inte att evig ekonomisk tillväxt är möjlig. Detta bl. a eftersom det, enligt många forskare, finns ett klart samband mellan BNP-nivån och storleken på det ekologiska fotavtrycket. D v s det finns ett klart samband mellan summan av värdet på alla varor och tjänster som produceras i ett land under ett år och den yta som behövs för att producera dessa varor och tjänster och ta hand om avfallet. Man måste också ha materialprincipen och termodynamikens grunder i åtanke: ingenting försvinner, allting sprids. När vi exempelvis pratar om att förbättra reningstekninken innebär det ofta egentligen bara att vi flyttar problemen. Konkret: till skorstenarnas filter, till reningsverkens rötslam etc. Det är visserligen bättre att farliga ämnen befinner sig där än i luft, mark och vatten, men nya problem uppstår med växande avfallsberg som måste ta vägen någonstans. (Just när det gäller kunskaperna om detta finner jag många liberaler så naiva att det gränsar till ren bondkomik.) Man kan ju också, som Göran Greider, uttrycka det hela lite mer filosofiskt: "Tillväxt mäts i årligt ökande BNP. Måttet är den moderna ekonomins heliga Graal och de flesta tar för givet att det är något närapå tidlöst. I själva verket var det först på femtiotalet - ett led i det kalla kriget mot kommandoekonomierna i öst - som ökad tillväxt blev ett officiellt proklamerat mål för västvärldens regeringar. Men sen länge är tillväxtimperativet så självklart att det knappt alls bedrivits någon forskning om vad ett jämviktssamhälle, med nolltillväxt, skulle innebära. Den kanadensiske ekonomen Peter Victor har emellertid utvecklat en LowGrowmodell, som visar att ett samhälle utan tillväxt kan fungera alldeles utmärkt - också under en fortsatt kapitalistisk regim, även om det krävs mycket mer av offentliga investeringar och en annan syn på arbete (vi måste dela på jobben). Mikael Malmaeus har matat in svenska siffror i modellen och konstaterat att det skulle kunna fungera (Se Ekonomi utan tillväxt, Cogito rapport 10). Men det är sidospår, ja kätterier i debatten. Jag stannar till inför slutorden i Malmeus skrift: ”Människor har levt större delen av historien i samhällen utan ekonomisk tillväxt och kan givetvis göra det igen.” Givetvis? Det lilla ordet är så underbart oväntat att man tror att man läser en diktsamling. Evig tillväxt är det sekulära samhällets trosbekännelse, en närmast totalitär utopi som gladeligen offrar ekosystem och stampar fram klimatflyktingar för ytterligare en BNP-procent. Tillväxtimperativet ordnar här och nu fram ändlösa krediter för att hålla konsumtionen igång hos de tomma jagen och upprättar för dem som inte inkluderas de ”sociala minfält” (Zygmunt Baumans uttryck) varifrån explosionerna plötsligt kommer, vare sig det är i Paris eller Londons förorter." Jag är heller inte lika optimistisk till möjligheten att tillväxten ska kunna ske i främst tjänstesektorn.

[Kempis]
1

Tror snarare det handlar om ett missförstånd eftersom du nämnde både undersköterskeutbildningen och sjuksköterskeutbildningen, då svarade jag för sjuksköterskeutbildningen som ligger på universitetsnivå - men glömde att du också nämnde undersköterskeutbildningen.

Det stämmer att undersköterska kan man bli genom bara gymnasieexamen, det är jag medveten om, och den utbildningen finns i vissa kommuner som en ren lärlingsutbildning. Då utgå jag ifrån att de får samma villkor som alla andra lärlingsutbildningar på gymnasieskolan, konstigt vore annars. Om det var frågan? :-)

[Kempis]
0

Jag tror nog att det i KD dels finns de som du beskriver, de som inspirerats av Livets Ord och är väldigt fundamentalistiska, men att det nog även finns de som kanske inte är lika religiösa och fastnar mer för sakpolitiska förslag och så vidare.

Dock hur det än må vara så stödjer jag inte Kristdemokraterna eftersom jag tycker att man ska göra tydlig skillnad på religion och politik. En stat ska inte styras religiöst anser jag! Det inkräktar på människors frihet. Inte minst visas det ju genom KD's tveksamma inställning till homoäktenskap, aborter och jämställdhetspolitik.

[Kempis]
0

Förstår ditt resonemang, dock är jag inte helt enig. Jag inser att vi måste ändra vårt sätt att leva för att klara klimathotet, men jag tror att detta är möjligt genom forskning och utveckling av nya produkter. Om man ser tillbaka i historien ser man ju en fantastisk utveckling exempelvis inom industrin. Vid industrialiseringens början släppte fabrikerna ut alla farliga avgaser rätt ut i luften - idag, som du säger, kan dom åtminstone samlas i filter och liknande. Vi gör alltså framsteg som förbättrar vårt klimat. Jag tror inte att utvecklingen kommer stanna som den är nu- saker och ting kommer att fortsätta att utvecklas. Vi kommer hitta nya miljövänligare sätt att producera varor på. Till exempel jobbas det ju mycket just nu med att ersätta oljan i plastprodukter, där är de förnyelsebara biobränslena en het ersättare. Det tycker jag är ett bra bevis på att utveckling av nya produkter kan både vara klimatmässigt ansvarsfullt och leda till tillväxt.

Hur kommer det sig att du är tveksam till tillväxt i tjänstesektorn? Hushållstjänster, friskvårdsanläggningar, personlig träning är ju tre exempel på branscher som går starkt framåt just nu. Jag tror det är positivt för miljön om vi gynnar tjänstesektorn och försöker hjälp den att växa.

[Kempis]
0

Någon mer som har åsikter? ;)

kamera0710
0

Hur ser du på moderaternas försök till historieförfalskning om att de varit pådrivande för allmän rösträtt?

kamera0710
0

Hur ser du på att KD och M hemlighåller vilka som skänker pengar till partierna? Och är det med tanke på detta rimligt att många borgerliga politiker och debattörer gnölar om LO:s stöd till S, som sker öppet (se länken)? Själv undrar jag om det kan vara så att KD till stor del stöds av fundamentalistiska sekter som Livets Ord, men om detta får vi ju inget veta. http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/ollesvenning/article12200621.ab

[Kempis]
1

Det tycker jag är lite töntigt av Moderaterna. Nästan alla vet att dom var emot rösträtten, bättre dom accepterar sin historia ;) Deras historia behöver ju inte betyda att dom tycker det idag- därför tycker jag det är bättre om dom åtminstone inte ljuger och istället berättar vad dom tycker idag.

Att inte alla partier redovisar sina partibidrag tycker jag är ett demokratiproblem som inte ska underskattas. Väljarna måste kunna få veta vilka som finansierar partierna, detta skulle minska risken för korruption. Folkpartiet stödjer en lagstiftning om alla partiers skyldighet att redovisa partibidrag.

Ang. Socialdemokraterna och LO så tycker jag det är bra iaf att S redovisar att de får detta stöd. Dock är det ju tråkigt för alla LO-medlemmar som inte sympatiserar med S att de måste finansiera Socialdemokraternas verksamhet.. Men så länge fackets medlemmar inte tydligt protesterar mot detta så har jag väl inget vidare att invända mot att dom väljer att ge stöd till S. Även om jag tycker det är synd förstås.

kamera0710
0

Stöjder du FP:s vurmande för EMU-medlemsskap?

[Kempis]
1

Ja, det gör jag. Jag tror att i grunden är euron en klok idé. Rent generellt är en liten valuta som den svenska kronan mer känslig och utsatt vid internationell oro än en större och tyngre valuta som exempelvis euron. Det är svårare att "spekulera sönder" euron som man gjorde med den svenska kronan under 90-talskrisen.

Dessutom tror jag euron kan vara en viktig del i fredsprojektet EU. En gemensam valuta knyter de europeiska länderna närmare varandra och de blir därför mer beroende av varandra. Då kommer man sannolikt att undvika krig eftersom man vet att den gemensamma valutan gör att det egna landet drabbas också om man attackerar ett annat euroland.

Dessutom ökade ju handeln mellan euroländerna lite vid införandet av euro. Det är ju positivt för svensk tillväxt och därmed välfärden om vi kan öka vår handel.

Dock kräver ju euron att alla länder har ordning på sin ekonomi och de måste därför så klart följa de budgetregler som finns. Vissa motståndare till euron vill gärna framställa det som att dom länder som gick med i euron klev rätt ned i avgrunden nu - men titta på länder som är lika oss och har euro - Tyskland och Finland går ju bra.

[Mustangcab]
1

T.S Du glömmer att det var S som startade LO. En gren för att arbeta politiskt och en gren för att arbeta fackligt. LO har ju repesentanter inom S-styrelsen och nuvarande ordförande är f.d ordföranden i Metall. Så där finns en naturlig koppling.

[Kempis]
2

Jo det vet jag, därför är det ju som du säger inte så konstigt. Men jag vidhåller ändå att jag tycker det är synd eftersom att jag som socialliberal också tycker att facket är bra för att öka människors inflytande över sitt liv och därmed öka friheten. Men skulle jag gå med i ett LO-förbund skulle jag samtidigt behöva stötta Socialdemokraterna.. Det är det som jag tycker är synd.

[Mustangcab]
1

# 33 Om man ser det hela på lite histroiskt sätt så förstår man varför det är på det sättet. Men om du vill gå med i en a-kassa utan att stötta något fack så står det dig fritt att göra detta. Men du ska ha klart för dig att det är samarbete som lett till att Sverige har blivit ett föregångsland i många stycken då det gäller arbetstagare och deras rättigheter.

[Kempis]
1

Jodå det förstår jag, jag är ganska insatt i arbetarrörelsens historia faktiskt eftersom jag länge såg mig som socialdemokrat :)

Yes, och ibland tror jag att personer på vänster-sidan läser in sig mycket på sin egen politik och sin egen historia men glömmer att läsa om motståndarna. En socialliberal politik hade aldrig hävt de arbetsrättsliga lagarna eftersom dessa skapar frihet åt arbetstagarna.

Det enda som jag på rak arm kommer på som Fp vill förändra i arbetsrätten är att de vill förlänga provanställningstiden från 6 månader till ett år och de vill ändra turordningsreglerna så de går efter kompetens istället för anställningstid. Hur kompetens ska definieras ska förhandlas fram mellan arbetsmarknadens parter. Det tycker jag faktiskt är bra förändringar.

[Mustangcab]
0

# 35 Men speciellt för de arbetsrättsliga lagarna har ni då inte varit. Och varför skulle provanställningen behöva var 1 år istället för 6 månader och varför ska komptens gå före sist in först ut-principen? Du vet att de går att förhandla med facket om vilka som ska ha kvar sitt arbete. Och vill mansom arbtesgivare bli av med någon så är det bara att sparka denne. OK. man får betala ett skadestånd men vill man inte ha någon så är det bättre.

[julatopp7018]
3

#0 När jag läser er försvarspolitik så undrar jag hur ni har tänkt er att försvaret skall kunna uppnå dom målen ni satt när lönekostnaden och materialkostnaden ökar väldigt snabbt. Finland får så mycket mer ut av sin budget än vi. Tycker du att vi borde gå tillbaka till värnplikten?

kamera0710
0

Något jag slagits av är att alliansen, mitt i allt kunskapspredikande, är väldigt ovilliga att ta till sig kunskaper som är ideologiskt osmakliga. Jag såg till exempel Upddrag granskning om Förbifart Stockholm. Där intervjuades flera trafikforskare som framhöll att forskningsresultaten är entydiga: fler vägar ger mer biltrafik och därmed ökade totala utsläpp. Och inget tyder på att det kommer att bli annorlunda om man bygger förbifarten. Per Unckel fick frågor om detta och höll inte med. Han fick då frågan om han anser sig vara kunnigare än trafikforskarna och svarade ett ödmjukt "ja" på frågan. Några metodfel eller andra brister i gjorda studier kunde hann dock inte påtala. Själv kan jag inte se sådant som annat än kunskapsförakt, och det gör mig spyfärdig att i sådana sammanhang höra allt predikande från alliansen om kunskap, kunskap, kunskap.

kamera0710
0

#24 Tycker du att FP borde visa tydligare att man tar avstånd från KD:s fundamentalister? Om man nu gör det, ibland undrar jag.

olaka
5

#38 Det påminner mig om betygsdebatten som Björklund förde efter valet -06, där de forskare som presenterade sin kritik mot hans resonemang brännmärktes som "företrädare för flumskolan". Vi har en utbildningsminister som föraktar kunskap.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

kamera0710
0

Hur ser du på USA:s självutnämnda roll som världspolis? Ledningen i ditt parti verkar vara väldigt varma anhängare av dem. Kommer ihåg när Jan Björklund debatterade invasionen av Irak, som han stödde varmt. Det faktum att USA stödde Saddam under kriget mot Iran, på 80-talet, verkade han dock inte vilja höra talas om. Eduardo Geleano uttryckte USA:s hyckleri ungefär så här: Saddam Hussein var god och goda var de kemiska vapen han använde mot Iran och kurderna. Därefter blev han ondare. Han kallades redan Satan Hussein när USA, som just hade invaderat Panama, invaderade Irak eftersom Irak hade invaderat Quwait.

Imasy
2

När två människor går och bildar familj, varför ska då olika partier bestämma vem som ska vara hemma med barnet?

Personligen tycker jag det känns väldigt knepigt att ha en tredje part i vårt förhållande som ska styra och ställa i våra vardagsbestyr och hur vi lägger upp vår vardag.

Att det "alltid" är mamman som är hemma för att det "alltid har varit så", eller att "kvinnor är bättre föräldrar" eller liknande köper jag inte.

Man pratar om jämställdhet. Verkligen jätteimponerande att då männen ska ha en klapp på axeln och en extra bonus för att de tar sitt ansvar som förälder. Hur motiverar man att detta ska vara jämställt?

Varför börjar man inte i den andra änden, att se till att kvinnors löner/inkomst är på samma nivå som mannens, så man faktiskt har råd att låta mannen vara hemma och vara föräldraledig?

Av alla de jag känner som fått barn, inklusive mig själv x 3 föräldraledigheter, har det alltid varit mamman som har varit hemma och tagit alla dagarna. Att det har varit så har väl mer varit ett "tvång" då man inte fått ekonomin att gå ihop annars.

Så vart är min bonus för alla sömnlösa nätter?

kamera0710
0

Hur ser du på att ledarskribenter sitter och raljerar om generösa ersättningar och bidrag när de själva avlönas av tidniningar som hålls under armarna med hjälp av statligt stöd? Själv kan jag inte se det som annat än hyckleri.

Jag tänker närmast på Svenska Dagbladet och länkar till ett konkret exempel.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/sa-gjorde-valfarden-oss-till-sjuklingar_8498960.svd

kamera0710
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad säger du om det här inlägget av Håkan Juholt:

kamera0710
0

Skulle gärna fortsätta denna debatt, men tyvärr har det ju varit tyst från signaturen Kempis.