Politik iFokus

Politik

Etikettvård-och-omsorg
Läst 1297 ggr
bandi43
0

var ska man göra?

Varit sjuk under flera år med flera operationer.Försöker hitta hjälp för att göra livet mer drägligt,men möts mer och mer av kyla och ointresse.Efter att varit skriven på city kliniken i snart ett år blivit remitterade 2ggr av samma läkare för undersökning men fick nu reda på att jag inte av vad de sjskriven längreåpekat eget fel inte längre var skriven där och om jag ville lämna in ansökan igen fick jag acceptera att jag fick inte samma läkare samt att väntetiden var mkt lång……..Och det finns ingenstans att vända mig,som bryr sig!!

Maria
0

Du är ju fri att välja vilken vårdcentral du vill.

Här kommer en länk om vart du kan vända dig om du är missnöjd.

http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Lagar--rattigheter/Klagomal-om-vard/

/Maria

bandi43
0

Tackar för tipset,och förstår att greppa situationen till fullo är omöjlig om man inte är där.Men även om jag lägger ner tiden och energi som den tar för det tar mycket,vet tyvärr av erfarenhet så är de myndigheter som sitter och som ska skydda de sjuka och dess rätt inom vården så maktlösa och de vet de så det gör inte dem mer engagerade utan man får höra att de känner med mig och hoppas verkligen att allt kommer lösa sig för mig…….Men det gör det inte tyvärr,jag mer och mer försvinner från mitt gamla jag och jag med fru t.o.m. några vänner försöker men vi är chanslösa.För mig är det försent.Det jag skriver är egentligen inte för mig själv utan för alla de som växer upp nu och vad som väntar om inte någon börjar göra något nu.Alla blir någon gång sjuk,alla.Och tro mig de som läst något av det jag skrivit kommer komma ihåg vad jag sagt och att jag inte är helt ute och cyklar.Önskar flera att vakna.

Maria
2

Jag förstår inte riktigt vad du menar och vad hur har för problem?

Jag har själv varit väldigt sjuk men har inte riktigt samma erfarenheter som du har.

/Maria

bandi43
0

Nej jag läste att din hjärntumör opererats bort med lyckligt slut och jag gläds för dig.Och när man kommer till fall liknande mitt eget så fungerar vården långt ifrån lika förstklassigt.Så fort de möter någon som först nervskador sen har du flera diagnoser då är du lika intressant eller uppskattad som värmebölja på julafton. De försöker antingen ignorera eller agera så att de får en till att byta läkare.Summa kardemumma är att jag sitter med smärtor i min kropp som trots starka morfin tabletter eskalerar,tarmbesvär där jag fiser så jag inte kan dela sovrum med min fru eller hämmar hela mitt sociala liv.Jag har diarré konstant plus går ner hela tiden i vikt.Det var en del av problemet,skulle ta för lång tid att skriva allt.

Maria
3

#4 Nu är det ju visserligen bra att min tumör är borta (för tillfället) men det kvarstår funktionshinder och nedsatt minne bland annat så jag har mycket kontakt med vården och kommer nog alltid att ha. 

Ledsamt att du upplever dig så besviken på vården.

Jag har däremot väldigt positiv erfarenhet.

/Maria

bandi43
0

Skönt att höra någon med så positiv upplevelse av vården.Bara när jag skrev till Arga Doktorn så fick de tyvärr av så oerhört många som av vården inte bara behandlats illa utan ingjutit rädsla inför att våga säga något för att då bestraffas och det finns många sätt att i detta maskineri att komma ordentligt i kläm,Och var ska tex klaga…….de instanser som ska skydda patienterna mot orättvisor och felbehandling är så tandlösa att det finns 90åringar med bättre bett. Visst har jag som person den fina förmånen att få välja någon annan läkare om jag inte skulle vara nöjd.Finns bla en som jag blivit rekommenderad det kostar 250kr och högkostnadsskyddet ej gäller samt att ska det göras prover får jag,betala doktorn ur egen ficka .Visst är hon duktig men för inte ett ideellt arbete och såna pengar har jag inte.Och se alla lyckliga svenska patienter inom svensk vård vi har eller fått.Får helt välja själv,pops glömde nåt att det kan de läkare vi vill lista hos med göra.De vill som alla affärsidéer tjäna pengar och i detta fall handlar om sjuka.Allmänt vill de inom diverse vårdcentraler ha personer som genererar så mycket pengar som möjligt med lite utgifter som möjligt,vilket är idén handlar om.Jag är en sämre affär för både vårdcentraler och våra styrande .Återigen är jag uppriktigt glad att du fått den hjälp som gjort dig frisk.Men måste säga att förutom mig själv vet jag många med tyvärr upplevelser och behandlingar som är så under all form av värdighet och kritik som personer som inte ekonomiska förutsättningar och kan välja vad de skulle behöva.Och man behöver inte vara speciellt religiös utan villig till empati och verkligen tillåta sig satt se alla dem som far så illa att det är inte fråga om vård utan vanvård.Titta på arga doktorn och få ett smakprov på alla dessa lyckade och väl omhändertagna patienter vi har i vårt välfärdssamhälle.

Maria
1

#6 Visst är det illa att många känner sig så besvikna och det ska man givetvis kämpa för att minimera.

Sen får man inte glömma alla de som faktiskt är nöjda, som har fått/får bra vård och som tillhör majoriteten men som med allt annat så blir vi matade med allt det negativa.

.Återigen är jag uppriktigt glad att du fått den hjälp som gjort dig frisk

Jag är inte helt frisk som jag försökte förklara. Jag har en förvärvad hjärnskada och kommer alltid ha täta kontakter med vården.

/Maria