Politik iFokus

Politik

Etikettvård-och-omsorg
Läst 2184 ggr
Lisbeth
0

Uppdelade klasser

Pojk och flickklasser?

Var någonstans i Evolutionen befinner vi oss?

Jan Björklund skolminister föreslår att man ska kunna dela upp flickor och pojkar för sig i skolan. Ska vi inte gå framåt och inte tillbaka i utvecklingen?

Några synpunkter?

//Lisbeth

AndersE
0

Jag såg ett TV-program för några år sedan där man delade upp klasserna delar av veckan. Där fanns positiva effekter.

Jag tror jag läst att pojkar får favörer genom att ta mycket uppmärksamhet i klassrummet.

Annars ogillar jag uppdelning av folk i grupper. Jag tror på att se människor som individer. Vilket är en orsak till varför mina barn går/gått i Montessoriskolor.

jen
0

det vore tråkigt om man började dela upp klasser  pga vilket kön man tillhör. Det skulle leda till att man inte  lär känna det andra könet lika bra. Det kan även leda till tråkigheter och risken blir att det åter kan bli ett samhälle där kvinnan blir svagare….

Lisbeth
0

# 1 Jag tror precis som dig att man kan dela upp klasserna delar av veckan. Kanske några enstaka timmar. Pojkar tar ofta större plats. Jag ogillar också uppdelning av grupper vilka grupper det än gäller. Det skapar en vi och dom känsla. Konsekvensen av det blir att vissa är mer värda än andra.

# 2 Jag tror också att det kan leda till att det skapar åtskillnad mellan könen och att det inte stärker kvinnornas roll i samhället.

Men jag undrar lite om det här förslaget inte rinner ut i sanden av sig självt. De större eleverna kommer nog att protestera. Jag tror att de flesta killar och tjejer vill vara tillsammans. Risken finns att man delar på de yngre barnen. De protesterar inte och så är vi tillbaka på plattform ett igen, istället för att gå framåt.

Det här med att killar ALLTID är senare i utvecklingen stämmer inte heller anser jag. Det är diskriminering. Det är kanske så att de flesta pojkar är lite senare i utvecklingen än flickor. Det har det ju forskats på. Men vad händer med en pojke som inte är det. Ska han vara bland en massa busiga killar om han har en stor begåvning. Vad händer med honom?….

Lorita
0

Jag tycker att man ska ha mindre klasser och mixade, jag har alltid haft fler killkompisar och hade blivit mycket ensam i en flickklass. Jag trivs mycket bättre med killar och deras ofta lite mer raka attityd.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

AndersE
0

Mina barn går/har gått i Montessori-skola. Där försöker man uppnå jämn spridning i såväl kön som ålder. Ålders- och könsblandningen är en del i pedagogiken.

Ida
0

Jan Björklund har inte "föreslagit" det här, utan svarade snarare på en fråga gällande detta. Han meddelade att han tycker att detta är något skolan själv måste få bestämma och inte kan beslutas av politiker.

Frihet att välja själv alltså, det är en del av Alliansens politik.

Kusin_Knase
0

Jag tror inte att uppdelade klasser är rätt lösning för att flickor ska ta för sig mer och pojkar att vara tysta. Om problemet är att killarna snackar för mycket, och jag kan hålla med om att killarna tar mer plats i skolan än tjejerna eftersom jag går i skolan ser jag det, men det vore mycket bättre om man försökte göranågot för att tjejerna ska få bättre självförtroende i stället. Att dela upp människor ii grupper beroende på vilket kön man tillhör tror jag iten är någon bra idé.

precis
0

Det är också grymma skillnader på hur lärarna beter sig mot en elev beroende på kön. Jag såg en dokumentär om ett experiment där alla lärare filmades i någon månad. och alla blev chockade av hur dom ändrade beteende fast samma situationer uppstod. ända ifrån dagis pågår detta…

Jag hade gärna gått i delad klass, och hade försökt fått välja den gruppen som är tystare och mer intresserad av skolarbetet.

AndersE
0

#8 I Montessoriklasser är det tyst. Redan på dagis får man lära sig att inte störa den som arbetar. Mycket av arbetet sker individuellt, och när man samarbetar gör man det med den man vill och om man vill.

Skolan kallas ibland "skolan med arbetsglädje".

Att dela upp barn i grupper är en metod, en annan är en pedagogik som tar hänsyn till att barn är individer, inte kollektiv…

diii
0

Nja jag tkr att man kan sära tjejer och killar på idrotten om man ska köra hårda sport, kropsskontakt sport, många tjejer grina då killar var så hårdhänta…

Annars tkr jag inte dem ska delas, man måste lära sig att kunna hantera och diskutera med motsatts kön!

Stravaganza
0

I min skola har flickor och pojkar idrott för sig, i vissa klasser i alla fall.

I min klass är det stökigt hela tiden, och det är ALLTID pojkarna som håller på. Så visst, varför inte dela upp klasserna? Vi som ändå ÄR intresserade av arbetet får inte vår chans, när vi vill  fråga läraren någonting så har h*n inte tid, för hon ska självklart springa efter pojkarna som ställer till bråk! Det är dålig, det.

Pudding
0

Jag tror inte på att dela upp klasserna i pojk- och flickklasser.

AndersE
0

#12 Inte jag heller. Det är fel lösning på ett kombinerat pedagogiskt- och ordningsproblem.

blombuketten
0

Jag tror inte heller på att man ska dela upp klasserna på flickor och pojkar.

[mingdie]
0

Intressant att ingen tror på att dela upp klasserna. Bor i ett land där det både finns vanliga skolor och flick/pojk skolor. En sak som har kommit fram dom sista åren är att framför allt pojkar vinner på att gå i skola med bara pojkar. Ett faktum är att vi lär oss på olika sätt där skillnader finns först mellan könen och naturligtvis individuellt. Det är omöjligt att anpassa undervisningen alla olika individer men det har visat sig att undervisningen i pojkskolorna som är anpassade för pojkar har gett mycket bra resultat. Flickorna klarar sig mycket bättre i samskolorna och skillnaden mellan det och flickskolorna är inte lika markant.

Så om det fungerar varför inte?

Eddie

Stravaganza
0

Varför ska vi inte dela upp klasserna? Varför inte då?

Ska vi flickor behöva gå i samma klass som alla pojkar som förstör för oss, som gör att vi inte kan ta tag i våra studier på riktigt?

AndersE
0

#15 Det finns skolor som låter barn utvecklas som individer. För mig är det - som jag skrev - ett pedagogiskt, och ordningsproblem.

Och om det nu är så att många pojkar är störiga och tar mycket plats. Alla pojkar är inte sådana! Ska dessa få möjlighet att gå i tjejklass? Eller ska vi dela in barn i andra grupper?

Jag tycker inte det…

Oskar
0

Äh, inte ska man dela upp på pojk och flickklasser! Däremot kan jag möjligtvis tänka mig att man kan dela in klasserna efter personlighetstyper. Klart mer relevant än att dela in dem på kön i allafall.

mvh
Oskar

[mingdie]
0

#17 Det är inte så mycket att pojkar är störigare utan att dom lär sig på ett annat sätt. Naturligtvis är det också personligt men att låta varje individ få lära sig på sitt eget sätt är svårt att utföra i praktiken. Det jag ville få fram var att pojkarna gjorde bättre ifrån sig akademiskt när dom var själva. Det visade sig också att dom själva var nöjda med att gå i pojk skola.

Eddie

AndersE
0

#19 "att låta varje individ få lära sig på sitt eget sätt är svårt att utföra i praktiken"

Nej, så svårt är det inte. Så har det varit i Montessoriskolor de senaste 100 åren.

En uppdelning i två klasser utan ändrad pedagogik innebär ju bara att alla pojkar ska anpassa sig efter någon pojknorm. (Och motsvarande för flickor). Så enkelt är det inte.

zeretki
0

Håller med #18 och #20. Bättre att dela upp klasserna på andra sätt än kön.

[mingdie]
0

#20 Naturligtvis har du olika pedagogik i pojk och flick skolor. Inom tex pojk skolan har du sedan anpassat utbildningen efter dom olika individerna i så stor utsträckning som möjligt.

Vad jag försöker säga är att om det fungerar med pojk och flick skolor varför skall man inte kunna ha det. Jag tror vi idag har gått så långt med att alla skall vara lika att tanken med att dela upp elever i olika grupper blir politiskt okorrekt.

Dagens skola har många problem. Om någon kommer med ett förslag som skolministern är det då inte bättre att titta igenom förslaget istället för att som trådskaparen bara kapa förslaget utan att tänka igenom eventuella för och nack delar. 

Jag har tycker det är trevligt att diskutera med dig Anders och jag tror att vi inte ligger så långt ifrån varandra med våra åsikter. 

Eddie

AndersE
0

#22 Varför ska bara pojkar få gå i skolor som är anpassad efter individer?

Är verkligen uppdelning i pojkar/flickor den optimala uppdelningen? Är det den synen vi ska ha på människor?

För mig är den uppdelningen orimlig på t.ex min arbetsplats - varför skulle jag då ha vuxit upp med den?

Dessutom har du fortfarande inte komenterat #17. Hur gör man med de pojkar som inte är som "pojknormen"? Som är mer lik "flicknormen". Och vice versa…

Det är ju faktiskt bättre att dela upp på andra vis, som några skrivit här. De störiga barnen kanske behöver särskilt stöd i egen grupp? De extra duktiga kan behöva undervisning på en högre nivå? De med språkproblem behöver kanske vara för sig själv

Jag tycker faktiskt #0 har en poäng. "Var någonstans i Evolutionen befinner vi oss?"

Jag gillar många av Björklunds förslag. Inte detta!

(Sen skulle jag gärna se en länk så jag visste hur förslaget är formulerat…)

zzTCM
0

# 23 Det är länge sedan detta inlägg skrevs men jag kommer ihåg att jag hörde om detta på nyheterna.

Så jag lägger in denna länk. OBS titta under "Skolministern öppen för uppdelade klasser".

Själv så tycker jag att det räcker med att han är öppen för detta för att det ska vara en återgång till 50-talet i "själva tänket". Dessutom så säger sig Fp vara ett feministiskt parti. Jag säger samma sak som jag sa i # 3 Jag tror att det kan skapa åtskillnad mellan könen och att det inte stärker kvinnornas roll i samhället. Att skolorna själva får avgöra tar inte bort denna konsekvens för de elever som går i skolor som eventuellt inför detta anser jag för egen del.

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=57449&a=673606

//Lisbeth

zeretki
0

#22 Eller så har vissa inte insett att det skapar en trygghet mellan könen att ha samlade klasser. Vi ska kunna leva sida vid sida genom hela livet. Varför ska då könen separeras i skolan?

Ska vi ha olika manliga och kvinnliga arbetsplatser också??

Nej, bättre är det om man lär sig samarbeta med varandra och acceptera varandras olikheter, som det kanske finns mellan könen.

AndersE
0

Jag har för mig jag läst om någon skola där man under några timmar, eller i samband med ett projekt, gjorde en sådan här uppdelning.

Det är ju skillnad från permanenta uppdelningar och sådant tycker jag man kan vara öppen för…

Stravaganza
0

Som sagt - på idrotten har vi det uppdelat med pojkar och flickor i vår klass. Det är dem bästa lektionerna då vi slipper pojkarna.

[mingdie]
0

#23 Jag tror att jag skall dra mig ur den här debatten eftersom det verkar bli en debatt om könsroller i samhället.

Hur gör man med de pojkar som inte är som "pojknormen"? Som är mer lik "flicknormen". Och vice versa.. Naturligtvis finns det plats för individens krav också. I dom skolor jag har varit involverad i så delas det naturligvis upp så att dom duktiga får utökad undervisning, dom med läsproblem extra hjälp och störiga barn blir inte direkt problem om man har bra disciplin. (Disciplin är väl också ett fult ord).

#25  Eller så har vissa inte insett att det skapar en trygghet mellan könen att ha samlade klasser. Du har alltså erfarenhet av båda skoltyperna för att kunna säga detta. I min erfarenhet har jag inte sett någon skillnad mellan dom som gått i samlade skolor eller enskilda skolor när det gäller umgänge mellan könen. Tryggheten är precis samma.

Om det fungerar bättre med utbildningen med uppdelning så varför inte. Eller skall vi låtsas att det inte finns några skillnader mellan könen.  

Eddie

AndersE
0

#28 Det låter ju som en märklig skola. Man tar fullständiga hänsyn till alla individer, man har inga problem med bråk, men känner sig ändå tvungen att dela på könen?

Varför delar man på barnen överhuvudtaget? Vad är motivet?

Pudding
0

Jag kan inte heller förstå varför man  skall dela på barnen. Jag har gått i klasser där inte bara killar har surrat mest utan ibland så har det varit tjejer som "surrat" (varit mer stökiga) mest men tror absolut inte att det skulle ha blivit bättre bara för att dela upp klassen i pojk- respektive flickklass.

[mingdie]
0

# 29 Jag kanske är lite otydlig. Man delar på könen pga att man har funnit att pojkar lär sig på ett annat sätt en tjejer. Man kan på det sättet lägga upp undervisningen för att passa pojkar respektive flickor.

#30 Det har inget med stökiga barn att göra.

Eddie

AndersE
0

#31 Jo, det har du skrivit innan. När jag då påpekar att alla pojkar ju knappast lär sig enligt "pojknormen" så säger du att man anpassar sig efter individer. I så fall tycker jag argumentet för uppdelning faller?

Pudding
0

#31. Jag har hört att den orsaken till att vilja dela upp klasser av den orsaken (stökiga barn…), sedan att dela upp klasserna för att man funnit att pojkar lär sig på ett annat sätt än flickor tror jag inte heller på.

AndersE
0

#31 Jag kanske är otydlig?     ;-)

Jag tolkar dig som så att skolan anser att man kan dela upp en klass i två grupper - pojkar/flickor - och då få två grupper som man kan utbilda på olika sätt.

Jag anser att en sådan indelning tar hänsyn till några grova könsskillnader, men missar individuella skillnader. Det kommer att finnas pojkar som är mer "flicklika" i sitt sätt att lära än vad vissa av flickorna är - och vice versa.

Jag uppfattar att du bemöter det med att man klarar av att anpassa sig efter sådana skillnader. För mig faller därmed argumentet för en uppdelning. Har man en god pedagogik, som ger individuellt utrymme, finns det ingen anledning att skilja könen åt. De negativa effekterna blir då större.

Jag köper nämligen inte argumentet att det inte skulle ha någon betydelse - jag tror det finns mängder av positiva effekter i att blanda könen.

[mingdie]
0

Jag tror att vi få komma överens om att inte komma överens. Som jag har sett så är det inget negativt med att separera könen och jag vet inte vad som skulle vara positivt. Det enda jag vet är att det fungerar bra med separata skolor och som jag sa förut så har det visat sig att akademiskt så gör framför allt pojkarna bättre ifrån sig.

Själv tror jag på att kunna ha ett val vilket vi har där jag bor.

Eddie

Oskar
0

#35 Vad tror du om att skippa tänket med pojke/flicka och istället dela upp klasserna efter personligheter och förutsättningar istället? Och sedan givetvis anpassa pedagogiken efter det? Vore inte det mer relevant?

zeretki
0

#36 Jag kan bara hålla med till 100%. Pedagogik SKA anpassas efter individen, nåt annat funkar inte. Människor har ju olika starka sinnen, vissa lär sig visuellt, audiellt, taktilt osv.

En bra lärare måste lära sig att ge alla elever samma chans, med olika medel.

Jag tvivlar starkt på att det finns så starka skillnader mellan pojkar och tjejer just med inlärning. Det finns andra skillnader mellan könen, absolut, men när det gäller inlärning så ser jag mera individuella skillnader med olika sinnen och kommunikation och också beroende på deras bakgrund.

Också när det gäller bråkighet så har jag sett exempel, med en klass bestående av 4 pojkar och resten flickor. Vilka bråkade mest? Ja inte var det killarna iallafall…

Prata med tjejer som har gått utbildningar bestående av enbart kvinnor. Bråk? Ja, det kan du ge dig på. KOnflikter och tjafs i massor. ;)

charlie
0

Jag är övertygad om att killar har större behov av framförallt rörelse. Eftersom barn åker allt mer bil/buss/.. till skolan så tillgodoses inte denna "rörelseenergi" på rasterna så får de inte ens leka herren på täppan utan påvisas en bänk där de kan sitta stilla.

Då inte energin tappas så försvinner möjligheterna för pojkarna att koncentera sig under skoldagen. Flickor har lättare att koncentera sig får därmed avsevärt bättre betyg.

---

AndersE
0

#38 Det måste ju vara enklare att tillåta att man inte måste sitta på en bänk, än att dela upp klasserna..

Dessutom har inte alla pojkar det rörelsebehovet. Och många tjejer har precis lika mycket rörelsebehov.

blombuketten
0

Tror också att lärandet bör anpassas efter individen. Inte efter pojkar och flickor. Alla barn har ett stort behov av rörelse. Eftersom gymnastikens timmar har minskat drastiskt den senaste tiden så missar de en hel del där. Lika är det väl hemmavid. Vad gör många barn idag? Jo, tillbringar massor av tid framför datorn där de t o m umgås med sina kompisar via MSN (heter det så?). När det gäller aktiviteter nu för tiden, ska det tydligen vara sådana som barnet ska skjutsas till.

Mina barn får då leka och röra sig på rasterna. Inte behöver de sitta stilla på en bänk inte. Ena dottern min brukar spela bordtennis på långrasterna och har blivit en hejare i det. I skolan finns det flera bordtennisbord.

Jag gillar (som sagt) Montessoripedagogiken. Där är jag helt ense med Anders. Har själv en son som gått där och det var helt suveränt. Individen togs tillvara på ett helt annat sätt än vad som sker i den svenska traditionella skolan.

charlie
0

#39 Jag skrev större, och med det menar jag att generellt så finns det skillnader mellan pojkar och flickor. Där pojkar _oftast_ har ett större behov av att röra sig, detta har att göra med (tadaa!) testosteron som produceras i större mängd av pojkar redan i livmodern.

---

WiktZac
0

De senaste mätningar jag sett visade med all tydlighet att barn är betydligt mer aktiva än rådande rekommendationer, samt att pojkarna är ungefär 20% mer aktiva än flickor.

Så generellt sett, baserat på forskning så har faktiskt pojkar sannolikt större rörelsebehov än flickor. Detta gällde då 8-11-åringar i Malmöområdet.

//Zac

AndersE
0

#41 och 42 Det finns ingen som ifrågasätter att det finns skillnader mellan könen. Strängen handlar om att dela upp klasser könsvis. Betyder era inlägg att ni anser det?

charlie
0

#42 I sådana fall kan jag säga att det inte stämmer i vår andra stora region Västra Götaland eftersom min mor arbetar just i gruppen som har hand om hur skolungdomar rör sig i regionen.

#43 Nej bara att under de rådande förhållanden med att barn/ungdomar istället för att gå/cykla till och från skolan åker något bensindrivet fordon. Samt att barn stannar hemma framför TVn/Datorn istället för att vara ute o leka/sporta. Så kommer pojkars betyg forsätta vara lägre än flickors, detta är ingenting som ändras av att man delar på klasserna. Det är som att bota cancer med alvedon.

---

WiktZac
0

I den bästa av världar så tar man alltid hänsyn till individen och dess behov, i dagens samhälle så är det mycket, mycket få skolor förunnat att ha ekonomi för att kunna göra sådana insatser.

Så på sätt och vis är en enklare, dock grovare indelning enklare - könsvis.

Men själv så anser jag att skolan måste vara en spegling av ett någorlunda idealt samhälle - och där ingår knappast sådan åtskillnad mellan könen.

Gymnastiken lämpar sig dock för uppdelade klasser, då det är tydliga skillnader mellan killarna och tjejerna. I mina barns skola löser man det enkelt, de flickor som är mer grabbiga spelar innebandy med killarna, och de killar som är mindre intresserade av konfrontationssporter kör med flickgänget. Jag höftar till det med att kanske 1-2 flickor spelar med killarna och ingen kille är direkt intresserad av tjejgruppen. En ganska normal fördelning förstår jag av bekanta.

Vad gäller det där med mer favörer för killarna som du tog upp i det första inlägget #43 handlar inte det om uppmärksamhet? Det som feminister brukar missa att uppge är att det är negativ uppmärksamhet som det handlar om… Pojkarna får mer uppmärksamhet eftersom de får mer tillsägelser att vara tysta, att sitta still etc etc. Flickor får också följdaktligen generellt bättre slutbetyg än pojkarna, så nog skiljer det alltid rejält mellan könen.

Min tro är att om man nu skulle göra uppdelning på individnivå, så lär det vara en tydlig pojk-flick-fördelning på grupperna i alla fall.

//Zac

Lorita
0

Vänta, nu om man delar upp klasserna via kön, då är man väl för att dela upp arbetsmarknaden via kön också……….oj, jag som trivs där jag jobbar nu, 50% arbetsplats. I skolan var jag nog mer med killarna men flickor hade jag blivit ensam då jag trivs i stora grupper.

Jag har jobbat som ensam hona med hanar och även kvinnodominerat. Bäst trivs jag 50% sen med haner även om jag är en gift hetro kvinna ……är inte skolan en förberedelse för arbetslivet en del av utbildingen måste ju vara att förstå det andra könet….eller

Stravaganza
0

Varför får vi barn inte bestämma hur vi ska dela upp klassen, när det är vi som går i skolan? Eller så kan läraren eller rektorn välja det.

Dem som bestämmer hur vi har klasserna just nu går inte ens i skolan, varför ska då dem bestämma!

Lorita
0

#47 Ja, varför kanske för att dom har varit barn och även vet vad skolan ska förbereda för. Men lyssna på er och få er att trivas allihopa det är alla vuxna skyldighet.

jag hade möte på jobbet om det i går (även om det är vuxna anställda) så är de som som sitter över och betemer som ska se till att trivseln finns där, för alla. Jag fick fram ett nytt tänk som nog kan få företaget att ta ett stort kiv framåt, om det inte stannar i någon byråkrati.

Stravaganza
0

Men ändå.

AndersE
0

#45 Varför är det dyrare med god pedagogik?

Generellt sätt är det mindre personal i Montessoriskolor, som har en pedagogik som lämnar mer individuellt utrymme.

WiktZac
0

#50 Har jag sagt att det är dyrare med god pedagogik?

//Zac

Lorita
0

#50 det är inte dyrare det kräver bara mer av ledingen Flört

#59 Därför att ni är elever och ska lära, den som lär ut har gått igenom det stadiet i livet där ni är plus en massa utbildning till. Däremot ska man lyssna mycket lyhört till eleverna men inte låta er bestämma fullt ut.

AndersE
0

#51 Du skrev så här i #45 "I den bästa av världar så tar man alltid hänsyn till individen och dess behov, i dagens samhälle så är det mycket, mycket få skolor förunnat att ha ekonomi för att kunna göra sådana insatser."

WiktZac
0

Nej, jag har inte påstått att det är dyrare med god pedagogik.

//Zac

AndersE
0

#54 Vad är det som blir så dyrt då?

Lorita
0

bra och kompetens chefer Hemlis

WiktZac
0

Jag tänkte mig först och främst personal och kompetensbrist. Och visst i det längsta tänkbara utdragna resonemanget så kan man nog tolka det som att det blir dyrt att skaffa mer personal.

Men var pedagogiken kommer in vete sjutton… Anställer man en kass lärare så blev det ju de facto dyrare med dålig pedagogik!? ;o)

//Zac

AndersE
0

#57 Sorry, jag begriper inte.

Jag tolkade det du skrev i #45 som att det var resursbrist som gjorde att skolor inte kunde anpassa sig efter individer.

Jag har hela tiden hävdat att individuell anpassning uppnås med pedagogik - inte med klassuppdelning och inte med pengar.

WiktZac
0

Hahaa! Jo, det blev ett mysko inlägg det där, jag kan bara urskulda mig med att jag var trött… :o)

Resursbrist i form av personal- och kompetensbrist är inte alltid automatiskt samma sak som att det är dyrare med bra pedagogik.

//Zac

AndersE
0

#59 OK, tack!