Politik iFokus

Politik

Etikett: kyrkan-religion-och-politik
Läst 2704 ggr
[Highonbluetomorrows]
0

Uppdrag granskning: imamernas råd

Programmet finns att se HÄR.

Vad som framkommer i programmet.

• Flertalet imamer uppmuntrar muslimska kvinnor att stanna med sina män - och rent av förlåta dem och ha sex med dem - trots att mannen slår dem och har gift sig med en annan fru.
  • Att imamerna utåt sett inte har denna åsikt.
  • Att en eller två imamer sa att kvinnan skulle polisanmäla den misshandlade mannen. Denna imam var från moskén i Malmö.
  • Att muslimska kvinnor och män bara har två anledningar att neka sex: sjukdom eller mens. Annan anledning är inte acceptabel. Att bli misshandlad är ingen anledning att neka sex.
  • Att kvinnor ska visa sin man extra mycket kärlek och förståelse om de bråkat, om mannen slagit henne etc. Det verkar ligga på kvinnans lott att hålla ihop förhållandet.
  • Det är ok att mannen gifter sig med flera - max fyra - fruar.

ALLA muslimer tycker inte såhär, och ALLA imamer ger inte sådana råd.

Jag har egentligen två frågeställningar:

1. Åsikter om det ovan?
  2. Varför sänder SVT ett sådant program nu? Är de ute på djupt vatten? Ger de underlag till Sverigedemokraterna och andra muslimkritiker? Eller gör de bara det de ska - vilket är att granska makten, vilket även religiösa institutioner som moskéer är en del av? Är det bra eller dåligt att sådant här kommer till allmänhetens kännedom?
[Highonbluetomorrows]
0

Del 18 av 20: imamernas råd

Del 18 av 20. Vilka värderingar sprider muslimska ledare i svenska moskéer? Med dold kamera avslöjar Uppdrag granskning råden imamerna ger till utsatta kvinnor. Alla svenska församlingar som får ta del av statens bidrag till trossamfund tar samtidigt på sig rollen att "upprätthålla och stärka samhällets grundläggande värderingar". Det betyder bland annat att samfunden ska arbeta för jämställdhet mellan män och kvinnor och att de ska motarbeta diskriminering, våld och brutalitet.

[drummer]
1

Naturligtvis är det bra att dom tar fram sådant här. Om nu dom får statliga bidrag så måste dom kunna granskas också. Även om SD kanske får lite vatten på hjulen så kan man inte låtsas att det inte sker.

Men helt allvarligt så är det väl få som är överraskade. Majoriteten av dom muslimska utövarna i världen är knappast kända för jämställdhet mellan könen. Det här tar bara fram det i ljuset.

Men det är väl så att vissa kanske trodde att bara för att dom är i Sverige så skulle dom ha anammat en mer liberal syn på jämlikhet mellan könen.

[Moa-]
2

Viktigt att påpeka att alla som uttalade sig i programmet var faktiskt inte Imamer, fortfarande lika skrämmande att enkilda individer har denna typ av åsikter, dock tror jag att det i grunden handlar om enskilda individer (både imamer och "vanliga").

[sakring]
0

De granskades därför att en av kvinnorna gjorde det för Islmams skull. Det finns enligt henne inget i Koranen som säger att man kan slå sin hustru. Detta med månggifte är ett problem i Sverige.

Min man arbetar tillsmammans med en man som har tre hustrur. men han bor i Indonesien.

Det var beddrövlig att de rådde kvinnan att inte gå till polisen.

[Highonbluetomorrows]
0

Vill förövrigt påpeka att den här diskussionen INTE ska handla om islam i världen, utan enbart svenska moskéer och granskning av vissa verksamheter. Viss gradskillnad. Passar på att påpeka detta innan diskussionen eventuellt drar iväg!

Jag tycker också det är bra att de granskade det hela. Överlag tycker jag att SVT blivit bättre på att lyfta fram lite mer "förbjudna" frågor. Tanken slog mig dock: hade man vågat göra ett liknande program om judiska föreningar? Jag är faktiskt inte säker. Kristendomens instanser är ju "ok" att granska och har så varit i flera år, även om det blir en del sura miner även där givetvis. Religion är känsligt och det kan vara svårt att skilja mellan "institutionerna", "värdegrunden" och "enskilda religiösa individer".

På sikt kan man nästan säga att SVT gjorde muslimerna som grupp en tjänst, då de större moskéerna (rimligen) diskuterar det här och försöker tillämpa svenska rättsvärderingar i högre grad (som att polisanmäla en misshandlande man). Vill de behålla statligt stöd så måste de ju i princip göra detta. Det kan bli en tjänst för muslimerna då 1) sverigedemokraterna har mindre att gå på. Det var inte SD som gjorde denna "upptäckt" utan det var "PK-media!" 2) om "ledarna" inom islam i Sverige börjar ändra sin praktik till att passa den svenska mer, så finns det desto mindre anledning att kritisera islam för att vara kvinnohatande och annat som man hör. Just nu var det kanske ett bakslag, dock.

[GunillaR]
0

Detta inslag har inget med judendomens traditioner att göra, ej heller kristendomens eller någon annan religion att göra, det har med islam i Sverige att göra.

Stor credit till Janne Josefsson!

Vi måste vara storsinnade och se "förbi" Sverigedemokraterna för detta är en verklighet som råder i Sverige idag. De flesta av de stora islamska centerna och moskéerna är finansierade av Förenade Arabemiraten där synen på kvinnan är högst skrämmande och motbjudande.

Vi måste också lära oss inse, att i samband med dessa stora islamska center så är det inte bara tillgång till bönestunder som gäller utan fritidsaktiviteter, läkare, skolor, bibliotek, viss form av idrott osv. Avsikten är att de som tillhör dessa församlingar inte ska "beblanda" sig med övriga befolkningen i Sverige utan hålla sig för sig själva. Här existerar inga planer på integration.

Att det förekommer våld i hemmen är inget nytt under solen. Det där vet vi sedan flera år tillbaka.

[sakring]
0

Det är Saudi-Arabien som finansierar dessa center inte Förenade Arabemiraten.

[GunillaR]
0

# 7 - Förlåt faktafel. Flört

[Highonbluetomorrows]
0

"Detta inslag har inget med judendomens traditioner att göra, ej heller kristendomens eller någon annan religion att göra, det har med islam i Sverige att göra."

Nej. Ja. Och vadådå? Så därför får jag inte säga att jag inte tror att man vågat granska judendomen på samma sätt? Jag råkar nämligen tycka det är väldigt intressant vad man "får prata om" och vad man inte får prata om. Kanske för att jag för tillfället skriver en uppsats om det Oskyldig. Oavsett så förstår jag inte din poäng, då jag är väl medveten om att programmet inte handlar om vare sig judar eller kristna - då jag kollade på programmet och var den som länkade det..

Vad är för övrigt din källa på att "de som tillhör dessa församlingar inte ska beblanda sig med övriga befolkningen i Sverige" etc?

[GunillaR]
0

# 9 -Vad är det som är så konstigt?

Det har ju med islam i Sverige att göra, ingenting annat.

För övrigt så är det ett stort projekt på gång i Malmö, där ett jättestort kvarter är köpt av Islams Center. Där ska det bli alla de aktiviteter jag nämnde, detta är inte alls någon hemlighet. Byggprojektet har dock inte satt igång eftersom det finns en lång protestlista från Malmös invånare.

och förresten så säger en av imanerna i reportaget att de själv har sina läkare m m.

Det är ok att ifrågasätta!

[Moa-]
1

GunillaR; och alla som presenteras som imamer i inslaget är ej heller imamer, så allt som presenteras som fakta bör granskas.

Att det skall finnas muslimska läkare, vet inte riktigt vad det skulle innebära? Botar de andra sjukdomar än de "kristna" läkarna?  Om det helt enkelt skulle innebära att läkaren talar ett språk alternativt från svenskan så ser jag inga som helst problem med det.

[GunillaR]
0

# 11 - Jo jag vet att Janne Josefsson fick en del kängor för att han hade "granskat" fel. Men jag litar ändå på honom och hans program. Han har fått ta mycket skit genom åren av dem som blivit granskade, och jag tror inte att han skulle ge sig på att "vinkla" sina reportage.

Jag vet inte vad de muslimska läkarna kan göra som inte kristna kan. Detta får du fråga imanerna om, inte mig.

Sen vad gäller språket så har jag den åsikten att bor man i Sverige så ska det svenska språket användas. Vi kan inte ha samhällen i samhället.

[Highonbluetomorrows]
4

#10. Nej. Det har med uppdrag gransknings granskning av moskéer i Sverige att göra. Dels handlar det om imamer/moskéer i Sverige, dels om media och vad de får lov/bör granska. Ska allt granskas, även om resultaten inte blir vad vissa kanske önskar sig? Även om resultaten ger näring till rasistiska eller främlingsfientliga grupper? Det är också del av diskussionen.

Väldigt onödigt att sitta och försöka styra och snäva in en diskussion. Särskilt när det gäller typ två meningar och i synnerhet när det är en tanke som väcktes av programmet och diskussionen i fråga. Nog om det, ty det HÄR är OT.

Eller menar du att du ska berätta för alla andra att nu diskuterar vi islam i Sverige och ingenting annat? I så fall kan du starta en egen tråd om det. Min handlar ju om imamer i Sverige ;).

[GunillaR]
1

Det är inte rasism att diskutera olika religioner. Rasism är en helt annan sak. Det är inte heller främlingsfientligt att ifrågasätta olika religioner.

Var sak på sin plats!

[Moa-]
4

GunillaR; rättsäkerheten är av mindre betydelse för dig? Att förstå till 100 % vad läkare säger är livsnödvändigt, samma sak gäller rättsväsendet där alla som inte har svenska som första språk har rätt till tolkningsassistent. Om jag skulle flytta till ett annat land så skulle jag ej tala det språket flytande innan jag haft gott om tid att lära mig… Gällande viktiga saker som läkarbesök skulle jag önska att få dem tolkade alternativt på svenska/engelska så att jag fullt ut kan förstå vad som sägs, eller du kanske vill ha dina läkarbesök på arabiska eller mandarin?

[Highonbluetomorrows]
2

#14. Läs det jag skrev igen… Det var mer allmänt skrivet då jag skrev "ska ALLT granskas - även om..?" Det är du som är insnöad på att det bara handlar om imamerna, dvs, du läste "får imamerna granskas även om det ger näring till.."

Dessutom är ju rasistiska och främlingsfientliga grupper tacksamma för precis allt som nedvärderar araber eller afrikaner eller andra folkslag utom de själva, och då islam inte är en i grunden "vit" företeelse så kan de givetvis använda sig av det precis som av all annan negativ fakta. Det "bevisar" ju för dem att muslimer inte är som oss och därmed inte har något här att göra. Så hur man än läser det så funkar det, faktiskt.

Många "islamkritiker" som jag stött på på nätet har något emot även sekulariserade araber eller andra folkgrupper från de länderna, dvs, de är förtäckta rasister. Om man nu måste gå in på en sådan detaljnivå. Så klart som korvspad att religion kan kopplas till både rasism och främlingsfientlighet! Även om det inte är rasistiskt att vara emot religioner i sig. Men det vet uppenbarligen både du och jag så det behöver vi knappast sitta och berätta för varandra.

För övrigt har jag vare sig tid eller lust att diskutera sådana här petitesser mer. Det förstör diskussionen. Så.

[drummer]
2

Dom islamiska organisationerna i Sverige har förbindelser med länder där man har en annan syn på kvinnor. Med tanke på detta så tror jag att dom muslimska organisationerna i Sverige leds av folk med liknande uppfattningar.

När man har en stor invandring av folk från en viss kultur så skall man inte tro att dom kommer att anamma den inhemska synen på jämställdhet direkt. Sådant tar normalt många generationer och i vissa fall när det finns stora grupper av vissa kulturer så kommer det ändringarna att ta ännu längre tid.

Jag tror att majoriteten av den äldre generationen och även en stor del av den yngre manliga generationen har dom uppfattningarna som avslöjades i programmet. Det är bara normalt att det blir så. Jag ser detsamma med svenskar som flyttar utomlands. Många fortsätter att leva som svenskar i det nya landet.

[FruStein]
1

Kanske tas detta upp då det nyligen varit blåsväder kring andra samarbeten med Saudiarabien och det är ju ingen hemlighet att en hel del moskéer i Sverige har fått sina imamer tillsatta av Saudiarabiens ledning. De finansierar också en stor del av aktiviteterna och vill då ha inflytande i utbyte. Det är jättebra att detta granskas - och vilken reklam för de moskéer där man faktiskt sa ifrån och manade till polisanmälan!

[GunillaR]
0

# 16 - Hej hej, lugna gatan nu, tack!

Vad är rasism för dig?

För mig är det när man kränker någon annan pga rastillhörighet, exempelvis om jag är hyresvärd och vägrar hyra ut en lägenhet till en svart man. Det är rasism.

Men om jag ifrågasätter olika religioner som kommer hit till Sverige, och vad detta betyder för det svenska samhället, då är det inte rasism. Det är helt enkelt ifrågasättande av religioner.

Sen har vi ordet "främlingsfientlighet", ett ord som skapats av någon politiker eller någon i media, jag vet inte. Men det är ett ganska nytt ord i svenska språket.

Och vad är då främlingsfientlighet? Som jag ser det är det fientlig inställning mot någon man inte känner. Och denna någon har ingenting med kön, ras, religion eller etnisitet att göra. En främling är någon jag inte känner.

Sen kan vi gå vidare och betrakta betydelsen i grupp-perspektiv. Det är en naturlig företeelse för människor att vara misstänksam mot en eller flera som är ny/nya i gruppen. Vad vill denna person/grupp? Vad kommer denna person/grupp att innebära för vårt dagliva liv? Är personen/gruppen ett hot mig mig eller gruppen?

Att bara häva ur sig att någon har rasistiska/främlingsfientliga åsikter bara för att man ifrågasätter den eventuella följden av det är på media och politiknivå. Rasism och främlingsfientlighet är så känsloladdade begrepp, eftersom media och politikerna har skapat dessa. Det är ett vapen som golvar motståndaren direkt i politiska debatter. (S) bevakar sina motståndare, i första hand (M) så att (M) inte säger något som kan uppfattas som rasistiskt. - Inget annat än pajkastning i mina ögon.

För min del är diskussionen i denna sak med dig slut.

[GunillaR]
0

# 15 - Du har helt rätt i att det är livsviktigt att förstå vad ens läkare säger.

I de fall som patienten inte talar samma språk (nte hunnit lära sig) som läkaren bör naturligtvis tolk följa med.

Självklart!

[Highonbluetomorrows]
2

#19 Främlingsfientlighet/xenofobi har att göra med rädsla för "den andre", dvs "de som inte är som oss". Ofta baserat på kulturella skillnader. Det är inte rädsla för vilken obekant som helst på gatan som du verkar tro. Jag gör dig en tjänst och hänvisar till NE HÄR.

"Att bara häva ur sig att någon har rasistiska/främlingsfientliga åsikter bara för att man ifrågasätter den eventuella följden av det är på media och politiknivå." Ok, jag såg nyss att du var med i konspirationsforumet.. Oavsett vilket, om folk ogillar andra folkslag än sitt eget så är de rasister eller xenofober. Det var vad jag skrev, men du verkar inte särskilt noga med att faktiskt försöka förstå något som skrivs. För antingen förstår du verkligen ingenting, eller så argumenterar du otroligt fult som vinklar allt till något man nästan sa - men faktiskt inte sa. Ett tips är att läsa inlägg fler än en gång så att du inte gör dig själv otjänsten att missförstå precis allting.

Ett bevis på denna bristande läsförståelse:

Jag "Även om det inte är rasistiskt att vara emot religioner i sig. Men det vet uppenbarligen både du och jag så det behöver vi knappast sitta och berätta för varandra."

Du: "Men om jag ifrågasätter olika religioner som kommer Hit till Sverige, och vad detta betyder för det svenska samhället, då är det inte rasism. Det är helt enkelt ifrågasättande av religioner."

Läs ovanstående stycken igen för dig själv och fundera över om vi egentligen inte skrev samma sak :)?

[GunillaR]
0

# 21 - Oj som du krånglar till det. Och jag som tyckte att det var så enkelt.

Vi är så långt ifrån varandra att det fungerar helt enkelt inte. Vi ser på saken ur helt olika perspektiv,

och det har ingenting, absolut ingenting med att göra att jag är värd på Konspirationssajten,

Du måste borsta av dig en del fördomar min vän. Men det kommer kanske med åldern,Flört

[Highonbluetomorrows]
0

#22. Jag syftade på att du skrev "media och politikerna" som om de vore helt andra människor än oss andra. Det lät rätt konspiratoriskt. Jag kan dock ha varit helt fel ute där, erkänner jag.

För övrigt är det kanske lättare att säga att någon "krånglar till det" än att säga att man läst fel. En gång avgick en Medarbetare pga dig. Kanske dags att bättra på attityden lite? (Edit: övertramp, sorry) Är det inte roligare att ha en trevlig diskussion än att sitta och tjafsa på folk?

För övrigt ligger angreppet på min ålder rätt nära ett personangrepp då det inte handlar om vad jag skriver utan om vem jag är. Jag väljer att borstse från det nu dock, då det kanske var skämtsamt menat, och hoppas att du håller tonen i fortsättningen.

[sakring]
0

Det är inte rasism att inte hyra ut till någon som är svart. En privat hyresvärd får hyra ut till vem den vill. Att däremot vräka någn pga av hudfärg är rasism.

Håller med om att svenska är det srpåk som bör talas i Sverige. Gör man inte det så har man rätt till tolk. Dessutom så har jag ibland svårt att förstå vad läkare säger då de inte talar svenska så bra. Jag ber därför att få en som talar svenska. Är detta rasistiskt?

[Moa-]
3

sakring; jag anser att du har fel på den punkten. Det är ingen som helt skillnad på rasismen i att inte hyra ut till någon för att denne är svart eller att vräka någon på grund av att denne är svart. Problemet med rasismen ligger nämligen i "på grund av dennes hudfärg". Det känns som om du borde känna till innebörden av begreppet rasism om du är medlem på en politiksajt… Det är dessutom olagligt enligt diskrimineringslagen, se citat nedan.

Diskrimineringslagen, 2 kap, 12 §:

"Diskriminering är förbjuden för den som

• 1. utanför privat- och familjelivet tillhandahåller varor, tjänster eller bostäder till allmänheten, eller
  • 2. anordnar en allmän sammankomst eller en offentlig tillställning.

[](https://lagen.nu/2008:567#K2P12S2 ""Permalänk till detta stycke" ")Den som i förhållande till allmänheten företräder den som avses i första stycket ska likställas med denne.

[](https://lagen.nu/2008:567#K2P12S3 ""Permalänk till detta stycke" ")Förbudet gäller dock inte diskriminering som har samband med ålder. Förbudet mot diskriminering som har samband med kön gäller inte tillhandahållande av försäkringstjänster och hindrar inte heller att kvinnor och män i fråga om andra tjänster eller bostäder behandlas olika, om det har ett berättigat syfte och de medel som används är lämpliga och nödvändiga för att uppnå syftet."

[GunillaR]
0

# 23 -  En gång avgick en Medarbetare pga dig. Kanske dags att bättra på attityden lite?

Nu tycker jag verkligen att du börja leka sandlåda. Att någon Medarbetare skulle slutat hos mig på någon sajt har ingen som helst betydelse i trådens sakfråga. Att bara slänga ut något sådant påstående visar i vilken klass du sitter och leker i.

Som jag ser det så har dina kommentarer till mig blivit personliga påhopp och detta skulle jag inte tro står för sajtens regler.

Som jag ser det så bidrar inte längre diskussionerna mellan dig och mig till något som har med tråden att göra, så därför föreslår jag att vi bryter här och nu.

[sakring]
0

# 25 Enligt ett inslag i TV-programet PLUS så hade en privat fastighetsägare hyrt ut till en romsk kvinna. Denne tilläts sedan inte att flytta in. PLUS kollade upp fallet och där intervjuades bl.a en jurist som sa att det står fritt för en privat fatighetsägare att hyra ut till vem som denne vill hyra ut till. Däremot så var det diskriminering att inte låta den romska kvinnan flyttan in då hon hade ett påskrivet kontrakt.

Dessutom var inlägget riktat till # 19 Inte till dig Moa-.

[Highonbluetomorrows]
0

#26. Din attityd är fullt relevant för diskussionen, då det är du själv som skriver den. Jag gjorde dock ett övertramp, sorry. Jag står däremot fast vid att min ålder är irrelevant i detta sammanhang. Det hade knappast varit ok om jag sa "men det förstår väl inte du, som är så gammal!". Nä, att vid upprepade gånger ha en "gåpåig" och dålig attityd kommer jag inte se mellan fingrarna på. Högt i tak i åsikter gäller även högt i tak i argumentation. Att försöka domdera i någon annans tråd och försöka berätta för denne vad tråden handlar om är oförskämt. Så även att förolämpa denne för dess ålder.

Jag håller för övrigt med och vill mer än gärna fokusera mer på en sakfråga.

Jag vet inte hur det här med tolkar fungerar. Är det den sjuke själv som ska "ringa in" en sådan eller finns de tillgängliga på sjukhusen? Betalas det av landstingen? Vad gör man (idag) i mindre kommuner där det eventuellt inte finns tolkar för diverse språk?

#24. Ja det är jätteviktigt att läkare och andra myndighetspersoner talar bra svenska i första hand. Kan de andra språk utöver svenskan är det ett plus i kanten dock. Personligen har jag aldrig ens haft annat än svenska läkare, och de kan vara nog så svåra att förstå de med ibland :P.

#25. Ja det är rasism att inte låta en svart person hyra en lägenhet om det beror på att hen är svart. Officiellt beror det dock på en massa andra anledningar, och då är det lagligt. Oskyldig

[Moa-]
3

sakring; så jag får inte säga att du har fel i en sakfråga eftersom inlägget ej var riktat mot mig? Nej, använd begreppen korrekt istället så kan jag vara tyst.

Ja, hyresrätten har rätt att välja vem denne hyr ut till och den kan bli en mycket svårt bevisfråga, dock, om en hyresvärd nekar en hyrande med hänvisning till dennes hudfärg/religion/etnicitet så är detta ett brott mot ovanstående paragraf och kan därmed medföra ansvar. Att däremot välja en annan hyresgäst utan motivering på samma sätt som en hyresvärd kan välja en etnisk svensk framför en annan etnisk svensk på grund av dennes personlighet är tillåtet. Så är du som privat hyresvärd smart kan du tillämpa ditt rasistiska filter vid uthyrning så länge du inte offentligt uttalar detta (det är rasistiskt och fel enligt mig, men möjligt).

[cala02]
0

Det är lika viktigt att granska islamistiska skolor och då främst den wahabittiska kritiskt, percis som vi bör göra med livets ord eller andra extrema kristna församlingar. Man har granskat livets ord och man har granskat maranata. Utan kunskap så kan de fortsätta sina irrläror, oavsett religion. Personligen tror jag inte det har så mycket med religion att göra utan att behålla makt och säkerställa den.

[Highonbluetomorrows]
0

#30. Menar du religiösa friskolor för barn eller är det en annan sorts skola? Det förstnämnda är under statlig utredning nu (pådrivet av folkpartiet), om jag inte minns fel. Jag tror det är svårt för journalister att få tillgång till de skolorna, men man vet ju aldrig..

Hm, får starta en tråd om religiösa friskolor för/emot en annan dag ^^.

[Jimmy.L]
1

Informera är väl den bästa vägen för att få bort denna typ av kvinnosyn. Man måste va bättre på att vara tydligare med vad som gäller.

[cala02]
2

Islams olika delar Sunni och Shia består i sin tur av olika "skolor". I dessa lärs olika tolkningar av koranen och islam ut. En del av dessa är väldigt moderata och sekulariserade som vår protestantiska tro i Sverige. Sen finns det ju en massa grenar av kristendomen även här. Inom islam fungerar det på samma sätt, vissa delar är mer boksatavstrogna, ortodoxa eller frireligiösa som här eller var som helst i världen. Det som är viktigt är att man vet och lär sig vad de olika delarna, skolorna, samfunden etc står för. Likväl som man inte ska dra alla över en kam så ska man inte heller blunda för extremism i vilken form den än kommer. Politisk, religiös eller någon form. Extremvänstern har ju utfört mer terror i Europa än någon anna muslimsk inriktning som helst. För inte så längesedan var det extremhöger både i Grekland och Spanien med civila offer som följd, vilket jag kan tycka också var terrorism.

[Highonbluetomorrows]
0

#33. Ok det var sådana skolor du menade, då är jag med. Oavsett vilken extremistgrupp det gäller så är det nog ändå svårt att nå in där - och då såväl som för journalister som för diverse tjänstemän. För att man faktiskt ska få höra det som sägs inofficiellt så måste man ju få förtroende och wallraffa. Få journalister vågar det. Så då får man nästan vänta på 1) att det läcker info från en avhoppad medlem eller 2) att polisen börjar infiltrera. Eller vad tror du?

Och inte att förglömma terroristen Breivik.. (borde inte dom avläggas snart btw?)

bandi43
3

Jag sörjer för vad som skapats i vårt samhälle där rädslan för att tala i klarspråk för att klassas som rasist eller dessa vad jag upplever av vinna sista ordet istället för att vilja utvecklas med ordet och varandra. Idag är flertalet som på äggskal och säga något som bevisligen är sant ändå ger frågoställningen,om det är rasistisk att säga sanningen.All denna idioti och skrämsel hysterisk tro mig skapar just,rasism.Låt inte rädslan för ordet bli så stark att skärpan i att göra något gott med det försvinner.

Thaeri
2

Problemet är att man ser på "islam" som något allenarådande, när den religionen i själva verket är minst lika skiftande som kristendomen.

fatcat
1

#36 Islam lika skiftande som kristendomen? Dagens skratt.. Finns ingen reformation inom islam att jämföra med skolastiken eller renässansen på 1500-talet. Om du kan lägga fram argumentation för liknande trosinriktning som tex protestantismen så lyssnar jag gärna! 🙂

Annars anser jag tyvärr att ditt argument fallerar.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Moa-]
2

fatcat; shia och sunni, två inriktingar med stora skillnader, samt mer och mindre sekulariserade tillämpningar. Skiljelinjen mellan shia och sunni skedde snabbt efter Muhammeds bortgång. Inom sunni finns sedan flera rättsskolor och teologiska inriktningar. Även shiamuslimerna som är en klart mindre grupp jämfört med sunni har splittrats i omgångar och är nu uppdelade i olika skolor.

Om du inte vill se världen som helhet, så visst blunda, men dylika uttalanden får dig endast att låta dum.

fatcat
3

Shia och Sunni sekterna utgör dock ingen betydande inriktning inom Islam Moa, endast 8% för att vara exakt. Denna uppdelning inom Islam bygger på olika trosuppfattningar. Liknande "reform" inom kristendomen skulle vara Jehovas vittnen.  

Sen att övergå till personliga påhopp att säga jag låter dum eftersom du inte gillar mina åsikter är bara löjligt barnsligt.

[Moa-]
3

fatcat; va? 8 % vad? Cirka 90% av muslimerna tillhör sunni… Hur kan du anse att detta är betydande? Du verkar ju inte alls veta vad du talar om just nu…

Jehovas vittnen skiljer sig väl ganska markant från många andra kristna grupperingar och jag skulle ej vilja att deras åsikter ålades mig för att jag hör till en kristen befolkningsgrupp… Deras åsikter finns, de är kristna men ej representativa för det stora kollektivet, detta då kristendomen ej är homogen, på samma sätt som islam ej är en homogen religion. 

Definitionen av sekt bör du slå upp även den.

fatcat
0

Syftar på att Shia utgör 8% eller cirka 10 enligt Wikipedia, är bra att du är snabb med korrekturläsning. Som vanligt när argumenten tryter 😎

Återigen så bygger dem på olika trosuppfattningar och inte någon reformerad trosinriktning kära Moa. 

Vet inte hur mycket du skolkade från religionskunskapen men tycker dina argument för det mesta känns som upprepningar.

[Moa-]
3

fatcat; hur skall jag kunna läsa något annat än vad du skriver? "Shia och Sunni sekterna utgör dock ingen betydande inriktning inom Islam Moa, endast 8% för att vara exakt." Hur skall jag kunna utläsa det du skrev i inlägget ovan från detta?

Spelar det någon större roll om det är något som kallas reformation eller om det kallas något annat? De har olika syn på profeter, texttolkning och mycket annat. Saken är den att islam inte är mer homogen är kristendomen, något de med kunskap ej kan neka till. Sedan finns det som jag skrev olika inriktningar och formationer inom de två huvudinriktningarna, precis som inom kristendomen.

Återigen bör du använda korrekta termer, inte kränka en hel religion och vad du ens försöker uppnå här kan jag omöjligen se…

fatcat
1

För mig spelar det roll om reformation enligt dig inte har något med demokratisering att göra. Försöker inte svartmåla Islam till något ondskefullt och oföränderligt men religionen som sådan är ännu inte jämförbar med kristendomens reformerade trosläror.

[Mustangcab]
2

"Svenskt samhällsmagasin från 2013. Säsong 13. Avsnitt 8. En förlorad skola. I två program sätts den svenska skolan under lupp. Rosengårdsskolan i Malmö rankades 2011 som Sveriges sämsta skola. "Uppdrag granskning" ger en bild inifrån. " Källa tv.nu

I kväll i SVT 1 kl 20.00

fatcat
2

Kanske dags att ta bort skolrankningen då. Den kan sprida främlingsfientlighet🤫