Politik iFokus

Politik

Etikettutrikespolitik
Läst 11108 ggr
[KosmosBill]
6

USA - Polisstat !

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nya tongångar i USA.

Väldigt intressant ljudinspelning hur det går till vid Canadas gräns mot USA.

[KosmosBill]
9

USA har för vana att med stöd av olika lögner ockupera olika länder och mörda miljontals människor i dessa länder.

Man har tydligen också en strategi att förgifta barnen/folket så deras liv blir ett helvete.

Man använder bl.a. radioaktiv strålning för att förstöra människornas liv i diverse länder.

Hur kommer det sig då att USA anses rumsrent?

Sverige har ju blivit en lydstat till detta land.

Varför är det så attraktivt med krig för en ond stat som USA?

Hur kommer det sig att svenska folket och media inte genomskådar dess syfte.

Svenska media kör sina teaterföreställningar inför folket som ofta sväljer allt med hull och hår.

Tyvärr är det nog också så att stora delar av svenska folket är korrumperade.

Regeringar i väst kontrolleras av stora bolag som har våra politiker i sina fickor.

Konstigt att majoriteten av befolkningen inte inser detta. Antagligen så väljer man medvetet att blunda för vad som pågår. Ett synnerligen fegt förhållningssätt m.a.o.

[FruStein]
1

Det där är en video som florerat på olika forum i flera år och visar bara på att den här specifika gränspolisen utnyttjar sin position.

[KosmosBill]
3

Det är bara ett av massor med exempel på hur USA nu förvandlas till en polisstat.

Dessa tongångar hörs nu alltmer. Bl.a. av TSA

JonasDuregard
2

#1 Det finns mycket att klaga på med USAs politik, men att överdriva så här gör det bara enkelt för dem som vill att avfärda kritiken. Om någon av dina konspirationer verkligen existerade så skulle människor som du vara deras största tillgång - finns det minsta sanning i det du säger så dränker du det i så mycket påhitt att det blir omöjligt att hitta det!

[sakring]
1

Inte för a tt jag tror USA om mycket gott, utöver de amreikanska bilarna. Men att tro det som # 1 säger gör jag inte.

[KosmosBill]
2

Vad i #1 är det ni inte finner trovärdigt. Jag kan säkert förtydliga.

[sakring]
1

Bl.a att stora delar av svenska folket är korrumperade. Det gäller väl oss också Sajtvärd och Medarbetare på politik?

[KosmosBill]
6

Vore det inte så så skulle vi inte ha korrupta ledare. Om folket inte vore aningslöst/korrupt/skrämda så skulle vi inte ha den värld vi har idag.

Ett bra exempel på det korrupta hos folket är det faktum att de inte vill ta till sig att man faktiskt håller på att förstöra planeten. Karriären är viktigare. Ett enat folk skulle kunna få till ett sunt paradisiskt samhälle på kort tid.

Andra ex. från #1 är hur USA bestrålar folken med radioaktivitet från det utarmade uranet man använder.  Missbildade barn föds nu i massor tack vare USA i Irak och Afghanistan. Något man ska se mellan fingrarna på eller?

Att starta krig med en lögn och sedan mörda miljontals människor och giftbespruta landet eller förstöra miljön med utarmat uran som sedan sprider sig runt hela planeten.

Gång på gång så leker USA världspolis och våldtar olika länder.

Är det någon som är för kriget USA startade 2003 mot Irak ?

Ska vi ha överseende med det?

Är det någon som vet vad Irakkriget gällde ? WMD!

[sakring]
0

# 8 Och vad  vill du att Sverige som land och vi som medborgare ska göra emot 360 miljoner människor?

JonasDuregard
3

#6 "Jag kan säkert förtydliga"

Ta inte illa upp, men det tror jag inte du kan.

Jag är säker på att du kan länka till andra människor som säger samma saker som du, och de kanske kan länka till andra männskor som också säger det och så vidare. Till slut blir det en cirkel, där källor hänvisar till varandra. I slutändan är det bara tomma ord.

[KosmosBill]
4

#10 Ledsen att göra dig besviken Jonas. Kolla #8

Geru
2

Någon som tänkt på att strålningskador brukar visa sig rätt fort? Jag menar, kolla bara på människor som får cancer behandling. Symptomen är glasklara, så borde det inte vara massvis med dokumentationer på strålningskador då?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[KosmosBill]
4

Menar du att det utarmade uranet inte är en mänsklig katastrof geru ?

Geru
2

#13 Nä, det är en riktig fin energikälla till dom nya kärnreaktorerna. Riktigt nice ju.

Varför skulle det vara en mänsklig katastrof? Gå runt med en geiger mätare vet ja, vet du om någonting radioaktivt är nära dig.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

JonasDuregard
2

#14 Jag tror KosmosBill syftar på användningen av utarmat uran i ammunition. Det finns tecken på att det är skadligt för folkhälsan i områdena där det använts, men det är mer än långsökt att anta att det var syftet. Vad skulle USA ha att tjäna på det? Om något så har det ju varit en stor PR-förlust?

Det betyder så klart inte att det var rätt att använda det, men syftet var inte som KosmosBill påstår "en strategi att förgifta barnen/folket så deras liv blir ett helvete".

Geru
0

#15 Anser väl inte att det är någonting som är speciellt bra. Men det är inte speciellt vanligt heller.

Håller med dig om att det verkar långsökt. Och varför USA skulle tjäna på det. Och precis som du säger, jag tycker inte det är rätt heller.

-Stephen Hawking

[sakring]
0

Men du har fortfarande inte svarat på min fråga i # 9.

[KosmosBill]
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Vi har samma elit bakom kulisserna som där borta. Samma politik på många områden. Det gäller att vakna ang. på vad som pågår. Sedan kommer allt att rulla på av sig själv när antalet vakna överstiger en viss gräns.

#15 "Det finns tecken på att det är skadligt för folkhälsan i områdena där det använts"

Men Jonas …är det inte ett understatement?

En bild säger mer än tusen ord. Låter den vara i litet format.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/krigmetaller-kan-orsaka-missbildning

Tänk om en stor del av Svenska barn skulle ha dessa missbildningar. Skulle vi inte bli lite irriterade på de som åstadkommit detta ???

#14 Javisst Geru…visst är det nice.

#16  "inte speciellt bra" Jaha, det är så du uttrycker det. Säg det till de missbildade barnen

#15"Vad skulle USA ha att tjäna på det? Om något så har det ju varit en stor PR-förlust?

Tjäna på det…??? Inte vet jag…men det faktum att de gör det är OFÖRLÅTLIGT !!!

Vete tusan vad syftet är. Strålningen från ammunitionen dödar även de amerikanska soldaterna. Metallen får en väldigt hög densitet och tränger igenom det mesta. Grundvattnet förgiftas för miljontals år framåt.

[sakring]
1

# 18 Det enda du har att komma med är svammel! Inget konkret.

[KosmosBill]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är vad utarmat uran gör med barnen !!!

[KosmosBill]
0

Inget konkret !!!??? Säg det till barnen i Irak och Afghanistan SAKRING !!!

Era missbildningar är inte konkreta !!!

[KosmosBill]
0

Sakring…du som är Medarbetare på politik.

Vad har du för uppfattning att Irakkriget handlar/handlade om ?

[sakring]
1

# 22 Jag frågade dig i # 9 vad du anser att Sverige och medborgar här kan göra och du svarar

"#9 Vi har samma elit bakom kulisserna som där borta. Samma politik på många områden. Det gäller att vakna ang. på vad som pågår. Sedan kommer allt att rulla på av sig själv när antalet vakna överstiger en viss gräns."

Detta anser jag inte var något konkret.

[KosmosBill]
1

#23 Att vakna upp är något synnerligen konkret då det skapar nya handlingsmönster som omintetgör den nuvarande situationen.

Planeten Jorden är ett helvete för många med masssvält, krig, total skövling av planeten.

Vore en majoritet vakna på vad som sker och orsakerna till detta så kommer förändringen mycket snabbt då man nu vet vad det är som skapar detta elände.

Man skulle t.ex. inte tillåta att megabankernas spelskulder av derivater ska betalas av folket som nu sker. Finanskrisen är medvetet skapad.

Varför tror du att både Greklands och Italiens regeringschefer kommer från Goldman Sachs ?

Som det är nu så är de flesta sövda av media och kemikalier.

Geru
1

#20 Tvekar starkt på att den där är verklig.

-Stephen Hawking

[sakring]
1

# 24 Inte tillräckligt konkret om vad du vill att Sverige ska göra och svenska medborgare. Det var vad jag frågade om.

JonasDuregard
3

#18, 19: Dina bilder ser väldigt fejkade ut. Har du efterforskat att källan är genuin och att det verkligen är barn som fallit offer för utarmat uran? Nej, just det - du sysslar ju inte med källkritik.

(I min mening är dina bilder inte riktigt lämpliga för iFokus publik heller. Hoppas någon Medarbetare kan se över om de ska vara kvar)

"Vore en majoritet vakna på vad som sker och orsakerna till detta så kommer förändringen mycket snabbt då man nu vet vad det är som skapar detta elände."

Om du med "vaken" menar att man tror på alla rykten man hör, så tror jag inte det skulle göra världen bättre. Och att som du dela upp världen i onda och goda stater (eller finns det bara onda?) tror jag inte heller hjälper. Det finns nyanser i världen som kräver att man gör lite mer än att skrapa på ytan. Mitt råd till dig alltså: vakna upp och se att allt inte är så sanslöst förenklat som du tror att det är!

[KosmosBill]
1

Ändra sina matvanor så att all toxisk föda inte kan säljas.

På den här planeten så sprutar vi farliga gifter på maten(bekämpningsmedel) Hur kommer det sig att människan blivit så mentalt förlamad att man accepterar detta ??? Ett barn skulle förstå att det är helt vansinnigt. Men inte de vuxna(utom en minoritet)

Avskaffa ekonomi som drivkraft och mening med tillvaron.

Inte tillåta företag våldta planeten.

Komma till insikt om vad människan/skapelsen är.

Upptäcka att där finns en guldgruva i vårt inre. Något för skolan kanske som nu förstör barnens inneboende kraft för att de ska bli så produktiva som möjligt och generera rikedom till de redan rika och mäktiga.

När människan får självkännedom och kommer till insikt att det finns en källa i vårt inre som man bör utforska så kommer mycket att ge sig själv.

Den här löjliga kommersiella kulturen som råder nu kommer man något generad att lämna bakom sig.

[KosmosBill]
1

#28 Men Jonas. Varför forskar du inte själv om detta i stället för att ifrågasätta uppgifterna.

Hur tror du själv att utarmat uran påverkar havande kvinnor ???

Du verkar inte bry dig !!!

Viktigast för dig verkar vara att ifrågasätta.

JonasDuregard
4

"Men Jonas. Varför forskar du inte själv om detta i stället för att ifrågasätta uppgifterna."

Hur skall jag kunna veta var du hittat dina bilder? Så vitt jag vet kan du ha gjort dem själv. Enda sättet för mig att forska i det är ju att fråga dig.

"Hur tror du själv att utarmat uran påverkar havande kvinnor ???"

Vilken underlig retorisk fråga. Väntar du dig att jag skall svara "det måste leda till att de får photoshoppade missfoster istället för barn"?

Mitt svar: det är ju definitivt inte bra i alla fall. Huruvida det är saltlakrits-dåligt eller tjernobyl-dåligt beror väl rimligtvis på dos och en hel rad andra faktorer som varken du eller jag kan ha någon aning om.

"Du verkar inte bry dig !!!"

Du verkar inte bry dig. Jag tycker helst inte man skall använda någon ammunition alls, ocg särskilt inte uranammunition eftersom det finns tecken på att det leder till leukemi och kanske även fosterskador. Så för mig vore det utmärkt om de förbjöds. Problemet jag ser med att göra som du och basera mitt motstånd mot DU på feta lögner är att till slut avslöjas lögnerna och vi kommer då att stå längre ifrån ett förbud än vad vi gjorde från början.

"Viktigast för dig verkar vara att ifrågasätta."

Är inte sanningen viktig för dig?

[KosmosBill]
2

"Enda sättet för mig att forska i det är ju att fråga dig."

Aha…javisst , spela dum bara…nog ingen som går på det.

Klart att du kan forska själv. Du har ju internet till hands !!!

"Hur tror du själv att utarmat uran påverkar havande kvinnor ???"

"Vilken underlig retorisk fråga. Väntar du dig att jag skall svara "det måste leda till att de får photoshoppade missfoster istället för barn."

Håller med om att missbildningarna ser underliga ut. Så vitt jag förstår så är det den hemska sanningen. Strålning under graviditet orsakar mycket underliga missbildningar. I stället för att avfärda det som photoshoppat så borde du googla, om du nu vill veta!

". Problemet jag ser med att göra som du och basera mitt motstånd mot DU på feta lögner är att till slut avslöjas lögnerna och vi kommer då att stå längre ifrån ett förbud än vad vi gjorde från början.

Hoppsan, här är nog bäst att du förklarar dig. Vad är det för feta lögner du talar om ?

"Är inte sanningen viktig för dig?

Jo, det är där vi skiljer oss åt. Du väljer att tro att barnen inte kan få de missbildningar som visas på bilderna. Vad har du för anledning att tro att just radioaktiv strålning inte skulle ge dessa konstiga missbildningar ?

Vore ju en smal sak att ta reda på.  ELLER ???

Kanske finns andra här som inte tänker som Jonas.

[drummer]
1

Hej KosmosBill. Du är en skön lirare.

Jag tittade på fotot i #20. Vem är Staffan? För det är ju han som är artisten.

Om man sedan tittar på Google sökningen så ser man att dom bilderna är manipulerade. Väldigt ofta så har man efter manipuleringen använt LEAD mjukvara för att dölja ändringarna. Det är så uppenbart att det blir löjligt.

[Björn.B]
4

Suck yttligare en med foliehatt, borde inte den här tråden ligga vid humor? Skrattande

[sakring]
3

Uppenbarligen så funger inte den nya sajten med konspirationsteorier.

Joppo
2

#35 Cool

Kosmos och stillness kanske inte känner till adressen? Jag kan hjälpa dem lite på traven:

http://www.andlighetochkonspirationer.se/

Därinne får ni säkert mer gehör för era teorier.

[sakring]
1

Tack JoppoGlad

[KosmosBill]
0

#35 Vad menar du sakring.

Jag tror att det är dags att du förklarar dig. Ni har ju t.o.m. en konspirationsgrupp här inne…så vad menar du egentligen.

Att du som medarbretare uttalar dig på detta vis är intressant. Undrar om det stöds av sajtvärden.

Kan ju fråga med en gång Mitralis, hur ser du på detta.

Ska man hånas av medarbetarna på sajten för att jag presenterar uppgifter om kriget i Irak. I så fall kommer det att kasta en stor skugga över dig också. Bäst vore kanske att plocka bort sakring från sajten.

Intressant hur sakring undviker frågan i #22

Sajten som joppo refererar till har jag inget intresse av.

Nåväl, här kommer lite mer uppgifter om missbildningarna som nu ökar dramatiskt i Irak.

"Ms Hamdan said that based on data from January this year, the rate of congenital heart defects was 95 per 1,000 births - 13 times the rate found in Europe.

"I've seen footage of babies born with an eye in the middle of the forehead, the nose on the forehead," she added."

Jonas ! Vad var det för feta lögner du avsåg. Börjar bli dags att svara på det nu.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/8548707.stm

[KosmosBill]
0

….birth defects and spikes in sometimes odd health problems seem to follow closely behind in communities unfortunate enough to have been the site of the heavy use of such ammunitions. U.S. and NATO forces used D.U. penetrator munitions in the 1991 Gulf War, the Bosnia war, Serbia and the 2003 invasion of Iraq.

http://www.americamagazine.org/blog/entry.cfm?blog_id=2&entry_id=5425

[KosmosBill]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

"There’s not a sound out of the US about the use of Depleted Uranium (DU) weapons against Iraq that have led to tens of thousands of cancers, child birth defects and other serious medical conditions among the native populations."

Kian Mokhtari

[KosmosBill]
0

Lite fakta om utarmat uran i Irak.

https://www.youtube.com/watch?v=rbSuJLm0gsw

Verkar som det kommit en ny generation av uranvapen. Anrikat uran hittar man nu i området.

https://www.youtube.com/watch?v=0MnIbcq7jnU

Leuren Moret, tidigare hos Lawrence Livermore Labs, talar här om utarmat uran

https://www.youtube.com/watch?v=2DVhUcld4oY

[KosmosBill]
0

ÄR DETTA OCKSÅ PHOTOSHOPPAT ???

http://www.afghanistanafterdemocracy.com/page10.html

https://www.youtube.com/watch?v=f3osd1Iahp4

Har ni fortfarande samma uppfattning ?

JonasDuregard
2

#39, 40 Det var väl ungefär det jag sa?

Som jag sagt hela tiden så hoppas jag att man skulle sluta använda DU (depleted uranium), men det betyder inte att dina bilder är äkta och om de är det så det betyder det ändå inte att de är offer för DU. Det betyder inte heller att det var någon USA-politikers avsikt att förgifta befolkningen som du säger, då verkar det mer trovärdigt att de använder DU för dess pansarbrytande egenskaper.

Du lägger fram saker som jag själv har sagt, och säger "här ser du att du har fel" Skrattande.

#42 "ÄR DETTA OCKSÅ PHOTOSHOPPAT ???"

Antagligen. Men jag tycker fortfarande att det är du som borde försöka ta reda på det, eftersom du lade fram bilden som någon slags bevis.

"Har ni fortfarande samma uppfattning ?"

Vilken uppfattning är det du talar om? Att bilderna är PS? I så fall ja, jag har samma uppfattning.

JonasDuregard
2

#38 "Vad var det för feta lögner du avsåg."

Listan kan göras lång och kan grovt delas upp i övergripande lögner och mer specifika lögner. De photoshoppade bilderna och svamlet i dina vanliga YT-kanaler är exempel på specifika lögner. En mer övergripande lögn: att "Illuminati" ligger bakom varenda påhittad och äkta orättvisa i världen.

Sedan spär du ut dina extrema påståenden med ett par sanna (eller i alla fall möjliga) påståenden - och när jag kritiserar dina extrema påståenden så försöker du vända det till att jag kritiserar de sanna påståendena! Som ovan där du försöker vända det till att jag skulle förneka att DU är dåligt eller att det ömöjligtvis kan orsaka cancer eller missbildningar. Märker du inte att de enda seriösa källorna du hänvisar till inte alls ger stöd för dina extrema påståenden?

Sedan har vi ju den ständiga inkosekvensen, i ena andetaget säger du "alla medier ljuger" och i nästa hänvisar du till mainstream media som utmärkta källor för dina fantasier.

Joppo
3

@KosmosBill

"Sajten som joppo refererar till har jag inget intresse av."

Intressant. Hur kommer det sig att du inte vill skriva där?

[sakring]
3

# 38 KosmosBill Jag ber om ursäkt. Fortsättningsvis ska jag vare sig kommentera eller läsa något som du skrivit. Personligen så tror jag att Mitralis föredrar att ha mig kvar här på politik.

[KosmosBill]
0

#43, 44 "men det betyder inte att dina bilder är äkta och om de är det så det betyder det ändå inte att de är offer för DU"

Jodu , det betyder med stor sannolikhet att de är offer för D.U.

"då verkar det mer trovärdigt att de använder DU för dess pansarbrytande egenskaper."

Nja, de använder D.U. även i mindre ammunition som uppenbarligen inte avser stridsvagnar.

"Listan kan göras lång och kan grovt delas upp i övergripande lögner och mer specifika lögner. De photoshoppade bilderna och svamlet i dina vanliga YT-kanaler är exempel på specifika lögner."

Jag är övertygad om att bilderna är äkta. På vad sätt gör det detta till en specifik lögn ? Du får nog förklara det! Hur kan det vara en lögn om det är något jag tror på.

Verkar som om du missförstått något här eller skarvar och använder ordet lögn på ett sätt som det knappast var avsett.

"Svamlet i mina vanliga YT-kanaler" Ja du Jonas. En svepande formulering som du tydligen inte anser behöver anges. Specifikt….vilka lögner då ?

Du kan ju inte bara kasta ur dig sådana formuleringar utan att förklara vad du avser. Annars så bli det ju kontraproduktivt för din del när alla förstår att du inte kan stå för din formulering.

" En mer övergripande lögn: att "Illuminati" ligger bakom varenda påhittad och äkta orättvisa i världen."

Har jag väl aldrig påstått ? Var får du det ifrån ? Nog bäst att du visar det så du inte framstår som en lögnare.

"Sedan har vi ju den ständiga inkosekvensen, i ena andetaget säger du "alla medier ljuger" och i nästa hänvisar du till mainstream media som utmärkta källor för dina fantasier.

Mycket i MM är rena teaterföreställningarna. Där finns också sanningar. Blir lite lättare att få folk att gå på lögnerna då.

#45 "Intressant. Hur kommer det sig att du inte vill skriva där?

Har inte tid. Finns miljoner forum därute. iFokus har rätt många läsare så jag håller mig till det.

#46 "Fortsättningsvis ska jag vare sig kommentera eller läsa något som du skrivit.

Nu var det inte det jag avsåg, utan att du som Medarbetare bör avstå från hånfulla kommentarer, men jag noterar din ursäkt, även om den inte känns så äkta p.g.a. det du skrev efter ursäkten.

[KosmosBill]
0

Åter till ämnet för tråden. Håller USA på att bli en polisstat.

Verkar tyvärr så. Jag tror att ett inbördeskrig är rätt nära förestående.

Man har nu checkpoints lite här och där för att kontrollera befolkningen.

Kommer dagligen in exempel på hur det numera går till i USA.

Mannen som fick ett epileptiskt anfall på gatan är ett bra exempel på detta.

I stället för att ambulansen dök upp så kommer polisen som sätter på honom handbojor under anfallet och börjar ge honom elstötar med deras taser om och om igen.

Sedan kommer ambulansen som injicerar något i honom så att han får en hjärtattack. Det tog 11 minuter att återuppliva honom efter att han slutat andas. Han har nu fått permanenta hjärnskador.

NDAA är en ny lag som Obama godkänt. Den går ut på att myndigheterna kan arrestera folk utan att behöva ange varför och dessutom hålla dem fängslade under obestämd tid.

Geru
0

Varför ska jag seriöst bry mig om vad som händer med USA? Dom har sig själva att skylla?

-Stephen Hawking

Joppo
3

@KosmosBill_**

"Verkar tyvärr så. Jag tror att ett inbördeskrig är rätt nära förestående."**_

Kan du ge mig en tidsestimering när detta inbördeskrig kommer att inträffa? 2013? 2015? 2020?

[KosmosBill]
4

#49 Nja, ligger lite i det. Varför väljer folket dessa skurkar/miljardärer där alltid plånboken ligger dem närmast om hjärtat.

Det är egentligen ingen skillnad på demokrater och republikaner. På djupet är det samma agenda som råder. Samma folk som drar i trådarna bakom kulisserna.

Valfusk har blivit standard då det är lätt att manipulera det elektroniska valmaskineriet. Men det spelar ingen större roll då det är samma typ av skurkar som ställer upp i valet. De oberoende är alldeles för små.

Det som händer i USA kommer att påverka oss också. Får krigshetsarna som de vill så bombar de kärnkraftverken i Iran och släpper lös en ny kärnkraftskatastrof.

Hörde att USA ska lägga ner 2.300 miljarder skr på nya kärnvapen.Oddsen att planeten går åt skogen ökar med denna politik….så..Vad USA gör angår oss alla.

#50 Skypade med en broder från Lousiana i morse som tror att det bara är 2 månader bort. Jag vet inte , men det drar ihop sig snabbt nu. Inom ett år tror jag.

JonasDuregard
3

#51 [Angående när det blir inbördeskrig i USA] "Jag vet inte , men det drar ihop sig snabbt nu. Inom ett år tror jag."

Med facit i hand måste jag nog säga att jag tror du har fel.

[KosmosBill]
2

Det är betydligt närmare ett inbördeskrig idag.

Checkpoints överallt. Övningar som går ut på att avväpna folket.

Kommer inte att lägga ner någon som helst energi på att diskutera med dig jonas.

JonasDuregard
5

#53 "Det är betydligt närmare ett inbördeskrig idag."

På samma sätt som man blir närmare att vara Usain Bolt av att springa en halvtimme på ett löpband 😃.

Att USA kommer utstå ekonomiska och politiska prövningar kunde vilken analytiker som helst berätta för mer än ett år sedan - och det gjorde de. Detsamma kan sägas om Sverige det närmsta året, det är inte samma sak som att det är inbördeskrig.

"Kommer inte att lägga ner någon som helst energi på att diskutera med dig jonas."

Det är nog den säkraste vägen att gå i det här läget.

[Mustangcab]
1

Men snälla T.S Vem är det som ska anfalla vem i så  fall? Är det svarta mot vita eller latinamerikaner, native americans finns det inte så många av längre.

Magnuz
1

Det närmaste inbördeskrig man kan komma i USA är väl mellan de klassiska syd- och nordstaterna. Titta på en karta över vilka stater som vinns av demokrater respektive republikaner och jämför med en karta från amerikanska inbördeskriget. 

Och nej, bara för att det finns spänningar tror jag inte på inbördeskrig i ordets rätta bemärkelse (Syrien, Jugoslavien, Libyen) men däremot ett hårdare politiskt klimat ihop med fler upplopp, demonstrationer och andra oroligheter. Resultatet kan mycket väl bli ett större egenbestämmande på statnivå och minskat federalt inflytande över t.ex. skatteuttag.

[Calle64]
3

Avväpning av folket, precis samma ordval och teorier som framlagts av Tea-party rörelsen och NRA. Efter de olika tragedier som inträffat med skolskjutningar och annat så används detta mot de som vill begränsa TUNGA vapen till vem som helst. Observera inte vanliga jaktgevär och handeldvapen. Är det någon som blir lurad så är det de som sprider detta budskap vidare. Ju mer konstiga slutsatser man sedan drar av detta, desto gladare blir de med dold agenda.

Magnuz
2

Nja, det handlar inte om "tunga vapen" (dessa är förstås redan olagliga) utan främst om olika attribut som får vapnen att se aggressivare ut såsom infällbara kolvar och pistolgrepp samt om magasinstorlek. 

Denna utveckling ser vi även i Sverige och EU där man ständigt försöker minska möjligheterna för lagliga vapen, t.ex. k-pistar för sportskytte. Detta samtidigt som Europa och Sverige svämmar över av olagliga vapen, de vapen som i princip uteslutande används vid kriminell verksamhet. Ett klassiskt "sila mygg och svälja kameler" således.

[Calle64]
2

Menar automatvapen, höghastighetsvapen etc. Sådana som inte är för jakt eller sportskytte. Visserligen kan man väl hävda att alla kan användas i sportskytte. När jag var på en skjutrange i North Carolina så sa ägaren att det är hårdare regler för tävlingsskytte än allmänna skjutbanor.

JonasDuregard
3

#57 "Avväpning av folket, precis samma ordval och teorier som framlagts av Tea-party rörelsen och NRA."

Ja, det här är en sådan där undelig smältdegel där folk som vanligtvis är lite New-age flummiga sådär plötsligt allierar sig med högerextremister och konservativa kristna.

Fast KosmosBill tror så klart att det var Obama som ordnade skolskjutningarna för att ta ifrån de stackars amerikanerna deras vapenarsenal 🤮

#58 "Ett klassiskt "sila mygg och svälja kameler" således."

Även om du har rätt (vilket jag inte är övertygad om) så är ditt ordval lite underligt.

Vad menar du med "svälja kameler"? Det är väl ingen som förespråkar fler olagliga vapen 🤔. Det är bara svårare att komma åt dem (men det jobbas konstant med det).

Så då blir ju frågan: Om vi inte kan sila alla kameler, vad är det då för fel på att sätta upp ett enkelt och effektivt myggnät? 🙂

Magnuz
2

Eftersom vi drar ner på tullverkets personal så anser jag att vi visst sväljer mer kameler än vi behöver.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tomma-tullar-i-skane-oroar_8684154.svd

"Enligt Tullverkets statistik gjordes 75 procent av alla vapenbeslag under första halvåret 2012 vid Öresundsbron och hamnarna i Malmöområdet. Samtidigt har Tullverket skurit ned på antalet tullinspektörer i Skåne och Blekinge. På nyårsdagen 2008 fanns 269 inspektörer, i dag har siffran minskat till 198. Bantningen har gjort det enklare att föra in illegala vapen…"

Sedan är ju myggnätet inte alls effektivt, om man med effektivitet menar att få bort vapen som används vid kriminell aktivitet. För det finns ju inget självändamål med att ta bort de legala vapnen som används för jakt och sportskytte.

JonasDuregard
2

"Eftersom vi drar ner på tullverkets personal så anser jag att vi visst sväljer mer kameler än vi behöver."

Fast tullen kostar ju mer än "myggnätet" (strängare vapenlagar).

Hur som helst förstår jag inte hur det du skriver ger stöd till mer liberala vapenlagar. Att ha fler tulltjänstemän är det väl ingen här som opponerat sig mot?

"Sedan är ju myggnätet inte alls effektivt, om man med effektivitet menar att få bort vapen som används vid kriminell aktivitet."

Pratar vi Sverige eller USA nu?

Hur förhåller sig antalet brott med lagliga respektive olagliga vapen i de olika länderna?

Det är så klart möjligt att Sverige redan har så stränga lagar att det inte längre lönar sig att strama åt dem (även om du ännu inte visat att det är så). Men det kan ju fortfarande vara aktuellt för USA att strama åt till samma nivå i så fall.

Magnuz
0
JonasDuregard
3

#63 OK, kanske i en annan tråd då?

fatcat
2

Amerikanska gränspoliser är förmodligen värst i världen. Regelverket är enormt. Att skaffa visum är minst lika jobbigt som att ta sig förbi tulltjänstemän.

Har för mig att det i visumformuläret finns en fråga om man har anledning till att skada Obama. Helt sjukt.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Mustangcab]
1

# 65 Det var ett tag sen jag var i Staterna och när jag sökte visum så fick jag ett multiple indefenitly så de log så vackert åt mig i immigration😃

vallhund
1

#65 Ja dom byter förmodligen namn i formuläret beroende på vem som är president.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.