Jag skäms över Sverige
Ja det stämmer, jag skäms över mitt land när man tittar på att vi har ett främlingsfientligt parti som är vårt tredje största parti.
Jag skäms i det avseendet att folk fortfarande hävdar att partiet inte alls är främlingsfientligt, utan värnar bara om "bättre invandringpolitik"
Jag skäms i det avseendet när jag ser min facebook proppad av artiklar som folk har delat från sidorna Exponerat och Fria tider och tar dessa sidor som pålitliga.
Jag skäms i det avseendet att människor i Sverige är beredda att skicka ut BARN tillbaka till oroligheter.
Jag skäms i det avseendet att människor i Sverige gör skillnad på människor utifrån deras bakgrund och religion.
Det värsta är att folk är inte källkritiska, de delar länkar med varandra för att det verkar intressant, och så råkar det komma från Exponerat eller Fria tider eller någon annan propagandasida. Senast idag skrev jag till en tjej på min facebook efter att hon delat med sig av en länk från Exponerat. Henne egen pappa kommer ifrån mellanöstern och hon delar länkar från främlingsfientliga och direkt rasistiska sidor. Hennes och många många andras ursäkter är: Jag delade bara vad en kompis lagt upp. Efter att jag bett henne granska sidan så förstod hon som tur var, vad det var för sida hon faktiskt stått bakom genom sitt agerande och faktiskt hjälpt till att påverka Sverigedemokraternas starka plats i riksdagen. Förhoppningsvis är hon mer källkritisk i framtiden och kollar igenom vad det är för sidor hon delar ifrån.
Jag tror rent bestämt att den absoluta majoriteten röstar på SD på grund av brist på kunskap. Jag tror även att bristen av källkritik är en stooor bidragande faktor.
Om jag ska berätta om alla jag VET röstar på SD eller har främlingsfientliga eller rasistiska åsikter, då ser jag ett mycket starkt mönster:
Jag bor i en bruksort i Värmland, det bor MÅNGA bidragstagare, arbetslösa, missbrukare, vuxna barn till missbrukare/psykiskt sjuka föräldrar och har denna bruksortsanda som bara få av er vet vad jag faktiskt pratar om. Det finns väldigt dåligt med invandrare här. Generellt sett och då menar jag nästan alla av dessa som röstar på SD eller finner invandrare mindre värda har låg utbildning, kanske inte ens läst klart gymnasiet, har lågutbildade föräldrar som är förtidspensionerade, missbrukare eller bara gör så gott de kan. Det är dessa människor i mitt samhälle som kör med "lilllördag" och som "tar dagen som den kommer" utan några större ambitioner. Självklart finns det de som lever såhär och inte röstar på SD. Men jag ser verkligen mönstret. Jag tror att dessa människor vill ha någon annan att skylla sin olycka på. Om de har lite pengar i månaden för att socialbidraget bara ligger på 3680 kr/månaden, ja då är det självklart invandrarna som tar pengarna ifrån dem. Eller om gamla Asta sitter i sin lägenhet och räknar sin lilla pension som knappt räcker till levebrödet, då är det lätt att skylla på en grupp människor.
"Här sitter jag och har det dåligt, jag som är född i Sverige, och se där, där åker en sån där jävla blatte i sin fina BMW, dessa invandrarna får ju för fan mer pengar än mig."
Jag tycker att du har fel, bara för att en människa inte tycker som andra så betyder inte det på okunskap. Då kan jag säga att jag skäms över att folk är så naiva. Källkritisk ska man alltid vara oavsett om man är moderat, sosse, sdare osv. Det är ju lite fel också att du så säkert vet att dom är främlingsfientliga men dom som inte tycker att dom är det har fel. Ja, det finns idioter i SD men säg mig vilket parti som inte har idioter? Moderaterna var mer nationalistiska förr som hade ett ungdomsförbund som hette Sveriges Nationella Ungdomsförbund som var så högerextrema som SvP. Sossarna gjorde rasbiologi förr i tiden. Ingen nämner det. Och SD vill bara ha en begränsad invandring. Det finns extrema sidor på båda sidor, tycker inte att du bara ska kolla på det från ett håll. Ta expo tillexempel dom är vänsterextremister, ingen pålitlig källa det heller.
May the spirit of the wolf guide me in life.
#1 Du pratar om moderaterna och socialdemokraterna för flera år sedan. Jag trodde vi pratade om dagens tidsålder. Isåfall kan vi lika gärna skylla på att moderaterna inte vill att kvinnor ska ha rösträtt, eftersom de var motståndare för det 1919. Vi pratar om DAGENS politik, inte om den för 20 år sedan och bakåt.
Sa jag att Expo är en bra sida? Nej, jag sa att man ska vara källkritisk när man länkar information så att det inte innehåller tydlig propaganda eller kommer från en skribent som har en tydlig agenda.
Många jag pratat med säger: De får vara i landet sålänge de inte bryter lagen, då får de dra dit de kom ifrån.
Men NEJ, de är inte rasister säger de. Rasister är när man gör skillnad på människor på grund av hudfärg och etnicitet. Vilket man gör om man hävdar att nysvenskar som begår brott ska dömmas hårdare för sina brott än vi infödda svenskar. Det ser jag som att man gör skillnad på människor.
Sverigedemokraterna råkar ut för flera missöden, då de uttrycker sig främlingsfientligt, våldtar kvinnor, hamnar i slagsmål.
SD väljarnas gensvar: Vadå? Det är ju vara några få individer, de har ingenting med partiet att göra?
Mitt gensvar: Fast om ni inte kommit helt bakom flötet så ingår det individer i politiska partier, partier styrs inte av maskiner, utan av människor, sådana som dessa som faktiskt tabbat sig ordentligt. Sluta försöka skydda er ifrån att ni röstat in inkompetenta hatare som inte är ett dugg bättre än "dessa jävla muslimer". Face the fact!
#2 Våldtar kvinnor? Vet du att du att en moderat nyss blev häktad för sexuella övergrepp? Att jag pratar om förr är för att alla tjatar om SDs rötter. Det är inte rasistiskt att utvisa människor som har gjort grova brott. Om en svensk gör brott vart fan ska man då utvisa denne person? Rasist är att man hatar en för ens färg inte för att man utvisar för ett brott den personen har begått. Och man gör inte skillnad på människor för det. Jag förnekar inte att dom har hamnat i slagsmål MEN åter igen så kollar du bara på saken åt ett håll. Många vågar inte säga att dom sympatiserar med SD för dom blir hotade, nerslagna, trakasserade tycker du DET är rätt? Jag trodde detta land var såpass demokratiskt att man fick ha vilka åsikter man ville utan att få hot osv för det. Ni säger att ni är emot dom för att ni tror att dom drivs av hat när ni själva drivs av hat mot dom. Dubbelmoral något?
#0 Jag håller helt med dig!
Sparka neråt och slicka uppåt helt enkelt. Det är väldigt få av de som röstar på dem, som jag stött på, som vet någonting om politik överhuvudtaget. Utan, precis som du säger, alltid skönt att skylla sin olycka på någon annan. Eller medelåldersmän som på något sätt känner sig hotade utav invandringen, innan det blev så stor grej sket de fan i om deras barns skolavslutning var i kyrkan eller ej, men nu! Då handlar det om den ack så viktiga kulturen! Barnen ska minsann ha sin avslutningen i kyrkan, och det med basta! Ingen ska komma här och ändra mina vanor i mitt land!
Sedan att det hade varit schysst om alla kunde få bestämma över sig själva är en annan femma.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
#4 Dom jag har stött på som röstar på SD är faktiskt väldigt kunniga i politik liksom många sossar osv jag har träffat också är det. Att påstå att människor är okunniga för att dom röstar på ett parti du inte tycker om är löjligt. Vad är det för fel att vilja bevara sin kultur? Många länder är väldigt måna om sin kultur och vill inte att andra ska komma och förstöra den, vilket jag kan förstå dom. Varför ska inte vi få ha samma möjlighet utan att bli kallade för rasister?
#5 Jag påstod att de flesta jag träffat inte är kunniga, inte att ingen är det. Du behöver inte lägga ord i min mun.
Sedan får du t ex fira jul på ditt eget lilla vis hur mycket du vill. Att andra firar annorlunda eller inte alls spelar väl inte dig någon roll?
#6 Då handlar det om den ack så viktiga kulturen! Barnen ska minsann ha sin avslutningen i kyrkan, och det med basta! Ingen ska komma här och ändra mina vanor i mitt land!
VARFÖR är det så fel att värna om sin kultur när så många andra länder gör det?
#7 Jag har gett dig ett svar. Och att något är rätt och riktigt för att "alla andra gör det" tar jag inte som något vettigt argument.
#8 Du svara med julfirande vilket inte var så detaljerat på varför det är fel att värna om sin kultur. Jag tycker inte att säga att man har okunskap om man röstar på ett visst parti är vettigt. Tycker det är ett litet påhopp som att säga att dom som röstar på dom är korkade och dumma i huvudet vilket dom inte behöver vara.
#9 Men nu får du faktiskt läsa vad jag skriver.
Mitt inlägg #4 "Det är väldigt få av de som röstar på dem, som jag stött på, som vet någonting om politik överhuvudtaget."
Mitt inlägg #6 "Jag påstod att de flesta jag träffat inte är kunniga, inte att ingen är det. Du behöver inte lägga ord i min mun."
Och nu lyckades du åter igen tilldela mig åsikter som jag inte yttrat, väldigt irriterande och oproffsigt dessutom.
#9 "Tycker det är ett litet påhopp som att säga att dom som röstar på dom är korkade och dumma i huvudet vilket dom inte behöver vara" Det var det du som skrev, inte jag.
#10 Jag syftade mer på TS
#0 ''Jag tror rent bestämt att den absoluta majoriteten röstar på SD på grund av brist på kunskap.''
Och eftersom du höll med i vad hon skrev så måste ju du tycka så? Att skriva absoluta majoriteten är nästan som att skriva alla då hon menar att typ 1% har kunskap. Tycker du inte att det är samma sak som att säga att någon är korkad?
#11 Om du vill ifrågasätta TS så tagga inte mina inlägg i dina kommentarer. "Absoluta majoritet" och 99% är inte synonymt. Du tolkar in väldigt mycket konstigt.
"…då hon menar att typ 1% har kunskap" Det har hon väl aldrig skrivit?
Nej, det är inte samma sak som att skriva att någon är korkad. Jag tycker däremot att majoriteten av de som röstar på sd är otroligt bekväma i offerkoftan iallafall, detta är min erfarenhet.
#12 Offerkoftan är klassiskt av någon som är anti SD att dra upp. Så du förnekar att hot mot SDare, att dom blir nerslagna och trakasserade händer?
#13 Skrev jag att jag förnekar det? Det här med att du tilldelar mig åsikter tycker jag fortfarande inte är ett juste sätt att diskutera på.
Det finns hot mot sdare, vänsterfolk, invandrare, kvinnor eller homosexuella som exempel.
#14 Jag tilldelar dig inte åsikter utan jag FRÅGAR dig vilket är skillnad.
#15 Du skrev "Så du förnekar…" inte "Förnekar du…"
Men som i den andra tråden, detta ger mig verkligen ingenting så även om det var trevligt att någon annan var vaken denna sena timma så avslutar jag här. Och kommer inte svara dig på några fler frågor.
#16 Märkte du inte att det var ett frågetecken efter? Då är det en fråga.
Here we go again…
Jag håller med TS om att man skall vara källkritisk. Frågan är om du själv är det när du läser t.ex. Aftonbladet eller lyssnar på Alex Bengtsson när han får breda ut sig oemotsagd i TV-sofforna? Min uppfattning är att SD-motståndarna är de som är dåligt pålästa och okunniga i politiska frågor. Sådana här diskussioner brukar oftast till 99% gå ut på att man får förklara och leta upp fakta åt dessa okunniga personer som enbart spammar kommentarsfälten med sådant de fått inpräntat av Ullenhag, Billström och Aschbergs pojkar att man skall tycka.
Beträffande utvisning av kriminella utlänningar så är det ju så redan idag och har så varit under lång tid, både under rödgrön och borgerlig majoritet. Det innebär alltså, med din definition, att samtliga riksdagspartier är rasistiska eftersom man står bakom detta.
Jag orkar inte läsa alla inlägg nu men tänker svara så gott jag kan.
#18 Varför tar folk förgivet att jag köper allting aftonbladet sänder ut?
Säger jag att man ska vara källkritisk, ja då menar jag väl inom allting. Däremot så är det mer pinsamt att folk länkar till direkt rasistiska sidor och skyller sedan på att de bara delade vad en kompis delat. Jag tror inte på allting aftonbladet skriver, däremot handlar inte 100% av deras nyheter om hur invandringen missgynnar Sverige. Jag ber folk att efterforska själv. Till exempel: Min rasistiska kusun på 45 år hävdade för ett tag sedan att hon fått reda på att vänsterpartiet vill öka månadsinkomsten till invandrare ännu mer, då hon sa de fick de typ 10 000 i månaden utan direkt anledning (jag kommer inte ihåg helt hur det var). Hur som helst, detta hade hon såklart fått reda på en högerextrem hemsida, jag ringde istället upp vänsterpartiet och frågade rakt ut, eftersom inte ens jag skulle stödja en ytterligare höjning. Vänsterpartiet var själva motståndare till det höga "arvodet" och det stämde ingenstans vad min kusin sagt. Hon framstod alltså för mig som en riktigt korkad människa, som inte ens ifrågasätter själv innan hon slänger ut hat mot ett parti på facebook för att sedan få reda på att det inte alls stämmer.
#0 Det är skönt att du har så mycket tid och energi att du orkar skämmas för vad andra folk tycker och tänker. Och att du dessutom vet varför de tänker som de gör, och varför de röstar som de gör.
Själv skulle jag aldrig få för mig att skämmas för hur någon annan röstar, oavsett om det är för att personen är ordentligt påläst och verkligen tycker att part i x är det bästa, eller om det är för att sambon tycker att man skall rösta så, föräldrarna tycker det, för att man alltid har gjort det eller för att man inte är påläst alls utan bara tror en massa.
Jag kan tycka att det är beklagligt (om det nu är så att de som röstar gör det utan att veta vad de röstar på, men jag tror inte heller att det är hela sanningen - oavsett vilket parti vi pratar om), men jag tänker inte skämmas för det. Och jag tänker absolut inte skämmas för mitt land för något som en stor minoritet gör (oavsett om jag är för eller emot SD så är det ju ändå en minoritet som röstar på dem, ungefär 1 av 10 enligt senaste mätningarna).
För många år sedan, om det var första eller andra gången jag själv var röstberättigad så hade ett parti en slogan med "max 100 dagars arbetslöshet för ungdomar" eller något liknande. Väldigt många av mina vänner röstade på det partiet, enbart på den frågan utan att egentligen veta var de stod i en mängd andra frågor. Så att rösta på ett parti av en eller några anledningar utan att ha koll på resten har hänt innan och kommer hända igen. Jag tror inte att majoriteten gör det, men det finns alltid några som gör det. Och jag tror att det är ganska lika för alla parti, oavsett om vi pratar om etablerade partier eller enfrågepartier (och då menar jag inget av de partier som tidigare nämnts i tråden).
mvh Martin
Men menar du att de så kallade "rasistiska sidorna" alltid har fel?
Den mest kända alternativa media-sidan är väl Avpixlat. De har gjort några övertramp men att de skulle ha direkt fel har jag inte sett någon gång. I alla fall inte oftare än andra media som ju tvingas komma med rättningar då och då. Det mesta de skriver om handlar ju om att de letar upp nyheter från lokalmedia i Sverige och från utlandet och sedan skriver en kort text om det inträffade och sedan också länkar till exempelvis norsk statstelevision, som i detta fallet;
http://avpixlat.info/2013/11/07/fyra-somalier-doms-for-grov-misshandel-i-norge/
Man har krönikörer som skriver om Sverige och världen utifrån ett visserligen annorlunda sätt än MSM (Mainstream Media), men inte på något sätt felaktigt. Som här t.ex.
http://avpixlat.info/2013/11/07/konflikter-mellan-icke-vita-etniska-grupper-i-sverige-en-tidsfraga/
Det blir även ohållbart att du argumenterar i termer av "min kompis sa att" eller "jag har minsann bara träffat puckade Sverigedemokrater" osv.. Det kallas för anekdotisk bevisföring och är inget värt om man hoppas övertyga någon om att man har rätt och de har fel. Hur vet jag t.ex. att du inte bara ljuger? Jag säger inte att du gör det men jag kan ju inte veta säkert, eller hur?
#0 Du tar upp är typiska normer som antagligen funnits en längre tid på landsbygden bland outbildade människor. All form av rasism ska självfallet uppmärksammas vilket Svenska medier också gör. Tror inget land i världen har ett sådant respektabelt och jämställt folk.
På senare tid har Sverigedemokraterna vuxit enligt väljarbarometern till att bli det tredje största partiet. Nya människor lockas varje dag till SD på grund av regeringens misslyckade invandringspolitik. Tror du den ökade tillväxten beror på outbildade människor som aldrig sett en "mörkhyad" så är du tyvärr ute och cyklar.😎
Känner många högutbildade som sympatiserar med Sverigedemokraterna. Inte för att dem per definition är rasister men för ett stort missnöje mot regeringens integrationspolitik.
Dina egna argument bygger i stort sett på generaliseringar och fördomar. Du menar kort sagt att dem flesta Sverigedemokraterna är "lågutbildade rasister" eftersom många i din hemort är det.
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law
Vilket sammanträffande, bor också i Värmland och tog så sent som igår bort en Facebook"vän" efter att hon hade delat en artikel från den rasistiska hatsajten "exponerat".
resten(ja, nästan alla):
Var finns beläggen för att Expo skulle vara vänsterextremt, har hört det repeteras om och om igen på högerextrema sidor à la avpixlat, men aldrig sett belägg.
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
#24 Haha jaså? kanske är samma facebook"vän" vi har då :P
Vad var det för artikel? Jag konfronterade personen och fick henne att inse att hon inte delat från en optimal sida
#24 Det är inte svårt att missa att expo är vänsterextremister när saker dom skriver är rakt taget ifrån luften. Som när Alex Bengtsson skrev att tårt incidenten var något dom ville skulle hända och att Åkesson provocerade fram det för att han va på södermalm. Det är rent taget ur luften och finns inga bevis på den teorin. Plus så är hatet så starkt på den sidan.
#26 Han skrev att det var fel gjort och gynnar SD. Det är en viss skillnad.
''Också ett tecken i tiden, tänkte jag. Politik handlar så mycket om symbolik och signaler att Sverigedemokraterna. Vars evighetsstrategi är att provocera fram motreaktioner som går överträder så väl lagens som anständighetens gränser förlägger givetvis ett torgmöte där.''
''Men så fick Sverigedemokraterna det de ville ha. Åkesson fick en tårta upptryckt i ansiktet. Något mer idiotiskt får fan leta efter. Ett försök till pr-kupp som i bästa fall kunde mötas med vända ryggar, hånskratt eller total ignorans blev något helt annat.''
Dessa teorier är tagna från luften.
Om den övergivna hunden i Göteborg, fokus i exponerats "artikel" var, förutom att hänga ut med namn och bild, att hon minsann hade gått och kärat ner sig i nån med mörk hy. Suck…
Är definitionen på en vänsterextremist att du tycker att de "tar något direkt från luften"?
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
#29 Haha var samma artikel som hon som jag skrev till också hade.
Eller hur, de använde bara hunden till att väcka hat mot att hon åkte till hennes UTLÄNNING.
Avpixlat och exponerat hänger ut folk på grund av deras etnicitet vilket såklart är en form av rasism.

#31. De hänger ut folk som begått grova brott, även vita/svenskar. Är det också "racism"? Alla har väl en etnicitet.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Hur vanligt är det att dessa sajter hänger ut vita svenskar egentligen? Ytterst sällan vill jag påstå. Nästan allt kretsar runt invandrare och hur mycket dem kostar samhället. Däremot är jag öppen för alternativa medier men inte om dem bygger på någon form av främlingsfientlighet.
#29 På sätt och vis, dom är extrema och överdriver i det dom skriver och är väldigt hatiska mot oliktänkande. Sett sympatisörer med expo som har skrivit väldigt hatfulla kommentarer och inlägg. En annan vänsterextrem sida där hittar man en kommentar som löd ''hade vart bättre med en 9mm'' om tårt incidenten. Så det är demokratiskt att önska livet ur någon som inte tycker som andra?
Hatiska? Jaså? Kan du inte ge mig lite exempel. Jag följer Alex Bengtsson på Twitter och läser en del artiklar som Expo skriver och har svårt att se det hatet.
Sympatisörer är inte samma sak som organisationen, det enda Expo gör är att kartlägga extremhögern och det uppskattas av liberaler så väl som militanta anarkister, så "sympatisörer" är i stort sett alla.
En kommentar på en annan sajt? Nu är du på djupt vatten! Westling skrev, när han satt i partitoppen 2010, att han djupt hatade vänstern och kommenterade det med "PSG-90" under, och det partiet tycker du är helt legitimt, men nu är detta ett bra exempel på hur Expo är vänsterextremt?!
Vi lever ju i ett rättssamhälle, därför bör vi avvakta hur det gick till med denna hund.Tragiskt nog så plågas djur dagligen i Sverige, men att som exponerat saluföra nyheten som att Makedonier är orsaken till det onda är befängt och rasism. Hade hon åkt till Umeå så vore det väl ingen skillnad!
#35 Bengtsson är väldigt extrem i sina uttalanden. Jag tycker också han har en tendens att utse sina åsikter som fakta.
''Med tanke på din profilbild så vill jag bara uppmärksamma dig om att vildsvin inte har rösträtt i dom allmänna valen.''
Hans svar på en motargumentation emot honom. Kanske var menat som ett skämt kanske inte tyckte ändå det var en dryg kommentar.
Skrev en kommentar på Bengtssons blogg på expo, ifrågasatte honom. Men han har varken svarat eller gjort så att kommentaren syns.
#26 ja det är uppenbart att de är vänsterextremister, det räcker med att kolla vilka sponsorer de har för att förstå et.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag ifrågasätter fortfarande din definition på vänsterextrem, du får ju tycka att han uttrycker sig plumpt( jag vet ju inte vad frågan var så jag tänker inte uttala mig om det) men hur kan plumpt vara en synonym med vänsterextrem?
Precis, Nordstedts förlag har ju länge planerat för en kommunistisk samhällsomstörtning!

#40. Om man skriver lite plumt om invandringen, är man då högerextrem, eller är du lika generös i din tolkning där?
Du skriver i #35 "Sympatisörer är inte samma sak som organisationen," vilket jag helt håller med dig om, men Avpixlat blir ofta kallade hatiska även om de bara rapporterar nyheter från tex en dansk tidning. Det hatiska ligger i kommentarerna, inte i själva artikeln/blogginlägget.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Är frågan om vildssvins rösträtt en vänsterfråga?
Jag skulle inte kalla det högerextremt, men invandrarfientligt, eller om det är riktigt grovt rasistiskt.
Är detta ett seriöst inlägg eller enbart framtaget på skämt?
It's nice to be important, but it's more important to be nice!
#42 Det där med vildssvins saken var mer att han ansåg att han som skrev inte hade någon rösträtt för att han sa att många som han känner på landsbygden kommer rösta på SD.
Jag tycker expo är odemokratiska då man får tycka vad man vill bara man inte tycker som SD. Man har rätt att tycka som man vill oavsett vad det är utan att bli påhoppad för det.
EXPO grundades av bl.a Tobias Hübinette.
Han är dömd för ett flertal brott, bland annat mordhot av av ledande Sverigedemokrater. Han närvarade också när AFA stormade Sverigedemokraternas årsmöte och kastade in syra och gatstenar i möteslokalen i Norrköping 1995.
Han greps för två fall av mordbrand år 2006 men dömdes senare för "framkallande av fara för annan", sedan han tänt på i sitt ex samt hennes nya pojkväns hem.
År 2007 var det dags igen, denna gång åtalad för att ha hotat en jurist, hällt lacknafta genom hans brevinkast och krossat fönster – hos fel person. Han dömdes för dessa brott.
Här finns en del domar att ta del av.
http://pdfcast.org/pdf/domar-2007-2008-hubinette-pdf
Mordet på Anders Gustafsson
Tobias Hübinette har av utredande poliser hörts om det olösta mordet på 16-årige Anders Gustafsson, det sk fryshusmordet nyårsnatten 1995. Bevisen har dock inte räckt för ett frihetsberövande.
År 2008 blev han åtalad för olaga hot och genomgick ytterliggare en rättspsykiatrisk undersökning då han uppgivit att han smetat ketchup på sina skinkor och fotograferat detta för att lura ett kriminellt mc-gäng. År 2008 i samband med åtalet för olaga hot framkom det att Tobias Hübinette skickat hotfulla mail till personer med anknytning till en fakultet vid Stockholms universitet. I mailet beskriver Tobias Hübinette mordet på Anders Gustafsson.
Tobias Hübinette skrev följande i tidningen Creol 1996: ”Att känna eller t.o.m. tycka att den vita rasen är underlägsen på alla upptänkliga plan är naturligt med tanke på dess historia och nuvarande handlingar. Låt den vita rasens västerland gå under i blod och lidande. Leve det mångkulturella, rasblandade och klasslösa ekologiska samhället! Leve anarkin!”
Den andre grundaren av EXPO, Stieg Larsson må ha skrivit några bra skönlitterära böcker som rönt framgång även som filmer. Han har dock ett gediget förflutet på den absoluta vänsterkanten.
Stieg Larsson engagerade sig för den vietnamesiska befrielsekampen redan 1968 när han bara var 14 år gammal. I Umeås radikala vänstermiljöer kom han i början av 70-talet i kontakt med Socialistiska partiets föregångare KAF – Kommunistiska Arbetarförbundet – där hans blivande livskamrat Eva Gabrielsson var aktiv. KAF var den svenska sektionen av Fjärde Internationalen, den världsrörelse som hade bildats av Leo Trotskij på 1930-talet mot stalinismen i den kommunistiska rörelsen. I KAF var han med och spred förbundets soldattidning – Röd Soldat – vid det regemente, I 20, där han gjorde sin värnplikt. Mot slutet av 1970-talet började Stieg också skriva för KAF:s veckotidning Internationalen. Under det följande decenniet skrev han ett stort antal väl undersökta fördjupningsartiklar om USA-imperialismen, högerextremism och fascism.
Näste person som vill framstå som en mysig liten Judge Dredd är EXPO:s "researchgruppens" ansvarige Martin Fredriksson.
http://expomakt.wordpress.com/martin-fredriksson-2/
Fredriksson är dömd för misshandel och var även med och startade den så kallade Piratbyrån. Han var misstänkt gärningsman i samband med att McDonalds i Linköping brändes ner och har även dödshotat passagerare på tunnelbanestationen i Högdalen 2008, där han sedermera åtalades för brott mot knivlagen då han vid tillfället bar på en expaderbatong.
Martin är styrelseledamot i Piscatus AB, där EXPO:s ansvarige utgivare Robert Aschberg är ordförande (klicka på Om Piscatus). Precis som Fryshuset så anlitar alltså EXPO våldsbrottslingar inom extremvänstern för sina syften, något som är anmärkningsvärt då man på EXPO ju säger sig står för tolerans, anständighet och god ton i debatten.
Några citat från Expos hemsida för att understryka vilket hyckleri som pågår;
"Tillsammans kan vi istället ta ansvar för att skapa ett samhälle som präglas av tolerans och respekt för de mänskliga rättigheterna."
"Expo Research samlar och analyserar information om intoleranta grupper, nätverk och fenomen."
(tydligen är det tolerant att misshandla och bränna ner byggnader i sina goda syften)
Från Expos FAQ:
"Har Stiftelsen Expo kopplingar till AFA?
Nej, stiftelsen Expo är motståndare till våld och samarbetar inte med någon som använder våld som politiskt vapen."
Nyss nämnde Martin Fredriksson har även twittrat om att han gärna vill ha tag i debattsidan Flashbacks databas över användare och erbjuder 50 000:- till den som lämnar ut den.
"Antirasisterna" drar sig inte för ljusskygga metoder som mest påminner om Stasis eller IB, men eftersom offren är Sverigedemokrater eller högerextrema så spelar politiker, myndigheter och media med i Expos och de övrigas spel.
Avpixlat törs inte ens nämna vilka som står bakom sidan, Ekeroth lånade ju bara ut sitt konto åt några vänner. Vilka vill de ju inte berätta.
1. Tobias Hübinette har enligt egen utsago varit med och grundat Expo, Aschberg tycker tydligen att det är trams. Jag hittar för övrigt inga kopplingar mellan Expo och TH efter 1997(!). Det är för övrigt EXTREMT märkligt att ta upp händelser där en person pekats ut som gärningsman, har vi iså lite rättsäkerhet i det här landet att vi kan ange blotta misstankar som karraktärshämmande?!
2. Stieg Larsson var med i FNL-grupperna på sextiotalet och kanske Trotte på sjuttiotalet. Är det här på riktigt ett argument?!
3. Att benämna researchgruppen som en del av Expo ser jag ingen som helst grund för. Varifrån hämtar du beläggen för att kalla Reseachgruppen för "EXPOs"?
#46 I en annan tråd så har inte folk som slutat i SD någon relevans, för de slutade 2005. När det gäller Expo Så ska tydligen synder från 60talet grävas fram från eventuella personer inblandade i Expo. Hur tänker du där?
"Lagen har sina blottor.
Hund får de fattiga ha.
De kunde väl skaffa sig råttor,
som är skattefria och bra. /…/
Något måste beslutas:
Hundarna skjuts! Inte sant?
Nästa åtgärd: De fattiga skjutas,
så spar kommunen en slant."
Stig Dagerman.
Min farfar var en av de första västerländska socialdemokrater som inbjöds att officiellt besöka Sovjetunionen. Naturligtvis var allt väldigt iscensatt, precis som min egen genomresa av USSR 1969.
Som väldigt ung globetrotter så var USSR o Indien de enda länder jag kände mig trygg i som kvinna.
Researchgruppens ansvarige Martin Fredriksson är styrelseledamot i bolaget Piscatus där Robert Aschberg är styrelseordförande. Aschberg är även ansvarig utgivare för EXPO.
Detta framgår ovan om du läser mitt inlägg ordentligt och följer upp länkarna.
Den aktuella debatten om Rom- och Syrianregister är förresten intressant eftersom det rör sig om fullt lagliga register, upprättade av polismyndigheten. De register, hackningar och annat som sfären runt EXPO håller på med däremot är fullständigt olaglig utan att någon etablerad media reagerar. Det säger lite om klimatet i Sverige och hur demokratin är på dekis.
Här ser vi vad Researcgruppen/Piscatus/Expo anser om vita män, dvs flera av er som debatterar här, mot mig.
https://twitter.com/Researchgruppen/status/256819322427686912
Ett tydligt bevis för att etablissemanget accepterar denna vänsterextremism och ser mellan fingrarna när lagbrott begås av "antirasisterna" är att Göteborgs universitet tidigare i år bjöd in just Martin Fredriksson som föreläsare i ämnet;
"Nätet erbjuder många oanade möjligheter för den som vill kartlägga människor, mönster, handlingar och skeenden. Om man behärskar metoderna och knepen. Med Martin Fredriksson, från Piscatus och Researchgruppen."
När varande var, som synes, även Robert Aschberg, Expos ansvarige utgivare och styrelseledamot.
http://www.jmg.gu.se/aktuellt/jmgtv/avancerad-research-pa-internet/
Jösses, annan verksamhet hos Ashbergs styrelsepolare alltså? Aschberg sitter också i Sjöräddningssällskapets styrelse tillsammans med Olof Stenhammar som i januari 2010 donerade 10 miljoner kronor till SOK:s talangprogram, kopplingen är lika hård så jag väntar otåligt på din granskning "EXPOs OS-satsning".
Du har inga argument märker jag och ägnar dig då istället åt att reljera.
Du inser väl att Piscatus och Resarchgruppen i allt väsentligt är samma sak? Att man med hjälp av Aschberg startar ett bolag är förstås för att det ger ekonomiska fördelar, man kan anställa folk, göra avdrag för utgifter kopplat till verksamheten osv.
Det är samma personer som är engagerade men i olika former. Piscatus/Researchgruppen hackar, kartlägger, lägger upp olagliga register över personer osv. Sedan förser man främst EXPO med denna information och "läcker" eller säljer den även till tidningar som Aftonbladet och Expressen. Var tror du hela upplägget till artiklarna om Avpixlats donatorer kom ifrån? Givetvis är det Expo-sfären som hackat och gjort olagliga dataintrång för att skaffa fram information som sedan delgivits kvällstidningarna. Man skaffar sig genom detta en slags immunitet mot att tidningarna ska skriva om dem själva och deras olagliga metoder, en sorts symbios.
Kan förstå att du tycker att jag raljerar, men dina argument är ju så kassa och dina kopplingar så lösa att alla liknelser blir absurda. I #55 ser jag inget annat än obelagda konspirationsteorier.
Vill för protokollet påpeka att jag, efter att ha kollat på föredrag, Picatus och Researchgruppens hemsidor säga att jag tycker den där Martin Fredriksson på inget sätt verkar vara en sån ful fisk som extremhögern försöker framställa honom som. Detta hindrar ju inte på något sätt Magnuz absurda försök till konspiratoriska kopplingar, men så är det iaf.
#55 Källan till information var närmare SD än så. Har du något som helst bevis på att Expo hackar datorer borde du göra en polisanmälan. Något som SD är duktiga på annars, gråterskor som de är. SD har en mängd missnöjda fd medlemmar, har glömt vad han hette som ledde den tekniska delen av SDMedia, den som nu är outsourcad till Ungern. Svenska arbetare duger visst inte.
Haha, nej, de framställer ju honom såklart som en snäll helyllekille. Man skulle såklart kunna göra en film föreställande ledande personer inom den svenska naziströrelsen och få dem att framstå som trevliga och vettiga personer också.
Om du tittar igen så kommer du t.ex. att hitta kopior av domar, det är knappast påhittat av "extremhögern". Dina försök att försvara honom och Expo är tyvärr bara patetiska. Du blundar helt för alla de komprometterande fakta som jag visar dig. Det är otroligt faktiskt.
Jag har fått en rätt positiv bild av dig som resonerande och intelligent, även om vi tycker totalt olika i sakfrågorna. Det är synd att du nu inte kan leva upp till den bilden och åtminstone erkänna vissa grundläggande fakta.
Till skillnad från dig kan jag erkänna och problematisera kring vad vissa Sverigedemokrater har gjort. Det är såklart inte bra när företrädare för SD beter sig som idioter och det är trist. Det vore smakligt om SD-motståndarna hade lite distans till sig själva och kunde vara lite mer nyanserade kring all skit som faktiskt finns även på vänsterkanten. Den stora skillnaden är även att SD gör upp med de avvikande elementen och utesluter samt tar avstånd ifrån dem medan man inom vänstern snarast belönar kriminellt beteende.
Här är ett annat exempel på detta, gällande vänsterpartisten David Jonssons hatiska twitterinlägg mot Jimmie Åkesson;
http://sverigesradio.se/sida/play.aspx?ljud=4719016
Hade David varit Sverigedemokrat hade han blivit utesluten medan David fortfarande är medlem.
Haha, nej, de framställer ju honom såklart som en snäll helyllekille. Man skulle såklart kunna göra en film föreställande ledande personer inom den svenska naziströrelsen och få dem att framstå som trevliga och vettiga personer också.
De? Det var när jag slutade lita på dina källor och gick direkt till källan som det du skrev helt uppenbart var överdrifter och förvanskligar av sanningen. Varken Researchgruppen eller Piscatus är några hemska vänsterprojekt utan framgångsrika journalistiska projekt. Till exempel så är Researchgruppen noga med att inte hänga ut privatpersoner med namn, inte ens när de avslöjar att den högerextrema hatsajten Exponerats ledare är pedofildömd, trots att det är en sida som gjort det till sitt signum att hänga ut brottsmisstänkta och menigsmotstångare(inkl minderåriga) med namn.**
Om du tittar igen så kommer du t.ex. att hitta kopior av domar, det är knappast påhittat av "extremhögern". Dina försök att försvara honom och Expo är tyvärr bara patetiska. Du blundar helt för alla de komprometterande fakta som jag visar dig. Det är otroligt faktiskt.**
Det jag hittar om jag förljer dina länkar är att han varit i slagsmål med en nasse för tio år sedan.**
Jag har fått en rätt positiv bild av dig som resonerande och intelligent, även om vi tycker totalt olika i sakfrågorna. Det är synd att du nu inte kan leva upp till den bilden och åtminstone erkänna vissa grundläggande fakta.**
Inga fakta, halvmessyrer och trams när det gäller Expo.**
Till skillnad från dig kan jag erkänna och problematisera kring vad vissa Sverigedemokrater har gjort. Det är såklart inte bra när företrädare för SD beter sig som idioter och det är trist. Det vore smakligt om SD-motståndarna hade lite distans till sig själva och kunde vara lite mer nyanserade kring all skit som faktiskt finns även på vänsterkanten. Den stora skillnaden är även att SD gör upp med de avvikande elementen och utesluter samt tar avstånd ifrån dem medan man inom vänstern snarast belönar kriminellt beteende.****
Här är ett annat exempel på detta, gällande vänsterpartisten David Jonssons hatiska twitterinlägg mot Jimmie Åkesson;
http://sverigesradio.se/sida/play.aspx?ljud=4719016
Hade David varit Sverigedemokrat hade han blivit utesluten medan David fortfarande är medlem.**
1. Westling skrev att han kände hat mot vänstern och kommenterade med "PSG-90". Vilka efterspel fick denna händelse? (som hjälp på traven så kan jag berätta att det är den siffran som liknar en frittyrmunk)
2. David Johansson var inte ens medlem i Vänsterpartiet. Däremot så ombads han inom 24 h lämna alla sina uppdrag inom kommunpolitiken och av allt att döma så är han helt borta från Ung Vänster, tack och lov.
Verkligheten är sålunda helt tvärt emot hur du beskriver den.
För att återgå till Expo, innan denna tråd har jag hört att vissa på den extrema högerkanten vill stämpla dem som vänsterextrema men jag har aldrig hört argument för denna ståndunkt. Nu vet jag att de bästa argumenten är:
1. Stieg Larsson var kanske trotte på sjuttiotalet.
2. För femton år sedan var en snubbe Medarbetare som visade sig vara skogstokig.
Och den hetaste potatisen:
3. En polare och kollega till Aschberg var i slagsmål med en nasse för tio år sedan.
Wow!
Ja…vad ska man säga. Ditt inlägg vore intressant för en psykolog att studera i och med att det kan sammanfattas med ett ord; förnekelse.
Det jag återgett ovan är ju bara en liten del av all skit som finns kring sfären EXPO/Piscatus/Researchgruppen. Du bemöter ju dessutom inte ens hälften av det jag tar upp, som t.ex. uttalandet om att det bör vara skottpengar på alla vita. Jag tolkar det som att du stödjer det uttalandet och alltså i rimlighetens och konsekvensens namn borde skjuta dig själv.
I Researchgruppen ingår fler tveksamma personer, bland annat den före detta(?) AFA-aktivisten Mathias Wåg som verkar ha otroligt svårt att ta avstånd från politiskt motiverat våld. Av den anledningen kritiseras Researchgruppen även av "sina egna".
http://debatt.svt.se/2013/03/28/researchgruppen-ar-ni-emot-vald-maste-ni-vanda-afa-ryggen/
Thabo Muso och Torbjörn Jerlerup kan knappast anklagas för att tillhöra "extremhögern", eller vilket epitet du nu föredrar, tvärtom.
1. När argumenten tryter så sjunker du till hobbypsykolognivån, fräscht.
2. Du har fortfarande inte lyckas belägga en koppling mellan Expo och researchgruppen, nu drar du dina kopplingar ÄNNU lösare. En arbetskollega till en styrelsekompis till Robert Aschberg.
3. Finns det mer på EXPO så efterlyser jag gärna det.
4. Skottpengar? Är det Hübinette du menar? Jag har bemött det, jag skriver som det är att det inte finns kopplingar mellan honom och EXPO efter 1997 vad jag kan se, dessutom har jag kallat honom skogstokig. Ditt patetiska angrepp över att jag borde skjuta mig själv är lika löjligt som din hobbypsykologi.
5. Researchgruppen är återigen inte samma sak som EXPO. Dessa två debattörer pratar alltså inte alls om Expo.
Det känns inte meningsfullt att fortsätta mata dig med fakta och länkar. Det kommer såklart inte hjälpa eftersom du vad jag än skriver uppenbarligen inte är förmögen att ta in information som inte bekräftar din egen världsbild.
Alternativet ör att du innerst inne inser kopplingarna och förstår vad jag menar, bara att du för allt i världen inte kan ge mig rätt på någon ounkt alls. Det är bara ohederligt.
Bara det faktum att du nu, förmodligen medvetet för att försöka trassla till detta och smyga ut bakvägen, blandar ihop Hübinette med Researchgruppen visar att du inte tar detta seriöst och inte är ute efter någon mogen diskussion.
Jag repeterar;
https://twitter.com/Researchgruppen/status/256819322427686912
Detta är alltså vad du benämner som: "Varken Researchgruppen eller Piscatus är några hemska vänsterprojekt utan framgångsrika journalistiska projekt."
Med tanke på att du själv verkar vara vänsterpartist är jag iofs inte förvånad att du försvarar detta.
#63 Helt otroligt, i ena tråden gör det inget vad SDare gjorde för tre år sedan. I denna tråd räcker inte med 40 år sedan man var röd. Med din logik i denna tråd så är alla vänsterextremister som läser/skriver på Expo, inte är väl alla som läser Avpixlat högerextremister? Om det är så meningslöst med länkar, varför fortsätta? När fasen blev Twitterlänkar fakta, eller youtube? Din okunnighet överträffas enbart av vältalighet.
#64 Lustigt att varenda gång någon inte har samma åsikt som er så är man okunnig. Jag kan skriva ett helt inlägg av mina åsikter och vet redan vad svaret skulle bli ''Du är okunnig''.
#65 Lika lustigt att Twitter och youtube blir sanning och fakta bara man länkar till det. Den dagen någon visar upp vilka som står bakom Avpixlat, så blir det relevant att prata om vänster eller högerextrema element. Kommentarerna där är minst lika extrema, bara det att man är för feg för att stå för sidan. Dessutom ljuga ihop någon story om hur kriminella de är på Expo är löjligt. Alla vetvar Alex står politiskt, han är dessutom antirasist, det är problemet sen får försöka dölja det bäst man vill. Diskutera hellre varför Expo är en antirasistisk organisation. Personangrepp på Aschberg, Bengtsson eller andra är ju bara ett försök att förringa sidan.
#65 Om personen man pratar om har yttrat sig på twitter så är det väl fakta? Jag är emot rasism men ''antirasister'' är dom emot rasism egentligen? Allt är rasism för dom, dom hittar så mycket dom påstår är rasism så man undrar om det är dom som tänker något rasistiskt och illa när dom hör det ordet eller vad det är dom har hittat som dom påstår är rasism.
dom dom dom dom dom dom.. 😴
#67 Är man emot rasism är man antirasist, sen finns det de som använder det som skällsord och läser in en massa annat. Sen blir det ju väldigt svårt att bemöta vad du tror att de som är antirasister tror. Om jag tycker något på Twitter om något, så blir det ju inte fakta. Därför blir länkar till vad någon skrivit där ingen fakta utan en åsikt.
#69 Jag tycker inte allt dom påstår är rasism, är rasism. Jag tycker inte att vara pepparkaka i lucia är rasism, jag tycker inte kinapuffar är rasism som tydligen ''antirasister'' tycker.
Så om man försöker bevisa att en person har uttalat sig på ett vis och den personen faktiskt har uttalat sig så på twitter och man länkar det uttalandet så är inte det fakta på att personen har uttalat sig så?
#70 Du kan ju inte på allvar mena att alla antirasister tycker exakt likadant? Att de tycker pepparkaka på lucia är rasism? Att en lärare fick fnatt förra året betyder ju inte att alla tycker så. Jag är antirasist och tycker det var löjligt hela historien, lika löjligt var ju alla som rasade mot detta. En historia som slutande med att killen fick vara pepparkaksgubbar till slut. När det gäller Twitter så är det inget som automatiskt blir fakta, mer än att en person tycker något om något vid ett givet tillfälle. Om jag twittrar om att mjölken blivit sur, så betyder inte det att all mjölk blivit sur. 148 tecken ger ju bara ytlig beskrivning och ingen djupare analys. Taget ur sin kontext kan det användas hur som helst.
#71 Varför dömer du då hela SD för vad några SDare gör?
Du förstår tydligen inte vad jag menar. Vi säger att jag säger att någon har uttalat sig på ett visst sätt och du tror inte på det. Om det nu kommer sig att den personen personligen har skrivit så på twitter och jag länkar det då har jag ju bevisat att den personen har uttalat sig så.
För att citera Errol Nordstedt: En efterbliven treåring förstår ju att det där är ironi…
Förstår överhuvudtaget inte vad du menar med att Youtube och Twitter inte skulle vara fakta? Youtube är ju bara en samlingssajt för en mängd olika klipp tagna från andra sammanhang. Om man t.ex. lägger upp ett klipp från en SVT-partiledardebatt på Youtube och sedan länkar till detta så är det ju inte Youtube som är källan, det är SVT.
Nu är det ironi, ok. Men om Westling skriver "PSG90" på Facebook så är det blodigt allvar och inte alls ironi? Bara så jag vet vilka dubbla måttstockar som gäller.
Noterar återigen att du enbart väljer att kommentera delar av alla de saker jag presenterar och att du inte längre tar Researchgruppen i försvar utan nu ändrar dig till att enbart prata om EXPO. Det är ju iofs positivt att du inser att Researchgruppen och Piscatus har hel den skelett i garderoben.
Det är inte dubbla måttstockarna, utan det är situationerna som är helt annorlunda:
1. Den ena en folkvald politiker och de andra är reportrar.
2. Den ena skriver om hat på eget bevåg, de andra trollas av ett välkänt främlingsfienligt twittertroll.
3. Den ena hotar att avrätta andra människor(vänstern), de andra om att utrota sig själva.
Du läser som du har vett till tydligen, och pådyvlar mig åsikter jag inte har som en följd av det. Otroligt oärligt sätt att debattera på. Jag frågade på vilket sätt EXPO var vänsterextrema och du är ute och försöker att prata om Ashbergs styrelsekollegas kollega, något som i sammanhanget är totalt ointressant.
Men om du nu ska tramsa om Researchgruppen och Piscatus så ser jag inget i deras beteende som är spektakulärt, men jag förstår att extremhögern har intresse av att svartmåla verksamheter som avslöjar deras lögner och beteende.
När det gäller Wåg så har jag ingen anledning att tro annat än att han har lämnat AFA för länge sedan, eftersom han själv skriver det.
http://debatt.svt.se/2013/03/27/den-antirasistiska-rorelsen-maste-diskutera-sina-metoder/
Vilket/vilka politiska uppdrag satt Westling på som folkvald?
"SD:s utrikespolitiska råd och är styrelsesuppleant för Sverigedemokraterna i Stockholms stad."
I övrigt har jag svarat på varför Expo är en vänsterextrem organisation;
1. Expo grundadesav vänsterextreme Stieg Larsson och Tobias Hübinette.
2. Expos ansvarige utgivare är gammal maoist i Sveriges kommunistiska parti.
3. Man omger sig genom sina olika bolag, grupper och partners med brottsdömda vänsterextremister och våldsverkare från främst AFA.
Och hur exakt är han framröstad av folket i allmänna val till dessa befattningar?
#77 Att expo är vänsterextremister är väl ändå inte svårt och missa? Eftersom grundarna är vänsterextrema som du redan har fått förklaringar på så är ju expo uppbyggt på dom värderingarna.
Koka soppa på en spik är du så bra på att du borde skriva en dylik kokbok.
Ah, sant. Rikspolitisk Partiföreträdare ska det vara.
Det är så skoj när såna argument kommer från Sverigedemokratsympatisörer. Denna gången släpper jag den pucken, det är för enkelt.