Politik iFokus

Politik

Etikett: livsmedel-jordbruk-fiske
Läst 13029 ggr
fatcat
7

Aftonbladet gillar Halalslakt

Aftonbladets något naive krönikör Anders Lindberg skrev om hysterin i Skåne angående halalkött som han själv verkar försvara varmt om hjärtat. Enligt honom  spelar det tydligen ingen roll att köttet välsignats av en imam, bara det är billigare.

Själv är jag kristen och vill kunna köpa kött i butikerna som inte välsignats av en imam. Tänk om vi gjort samma sak med allt kött som exporteras utomlands och välsignar det med en präst. Hur många muslimer skulle inte då känna sig kränkta? Varför kan inte vi kristna få känna oss kränkta?

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/anderslindberg/article17789444.ab

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

LinneaJohaanson
3

Åh herregud.. 
Jag är helt emot halalslakt, dock inte av religiösa skäl utan mer av dom skälen att jag inte vill äta av djur som blivit dåligt slaktade, eller ja slaktade på ohumana sätt.

Tycker det är mycket som är ex att det är mycket synd om muslimerna att dom blir kränkta och känner sig kränkta med ex halalslakt men även med mycket annat så som deras "kyrkor" och så. Men som du säger, skulle vi kommer till deras länder och välsigna köttet eller bygga egna kyrkor så skulle det bli en väldans rabalder. Då tror jag inte att någon skulle prata om att vi känner oss kränkta eller att vi borde få känna oss hemma och så. Tror vi skulle bli utkörda ögona böj!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Persifone
8

Djur som halalslaktas i Sverige har det bättre än andra djur som slaktas, oftast. Djuret som går till slakt måste vara vid bra hälsa och får inte se andra djur döda, eller dödas. I Sverige ska djuret, enligt lag, bedövas innan avblodning. Svenska kycklingar dödas så (alltså bedövas och sedan avblodas).

Så halalslakt är mer "humant" mot djuret än vanlig slakt.

Kosherslakt däremot är inte tillåtet i Sverige då dessa djur inte får vara bedövade innan avblodningen.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

LinneaJohaanson
2

Du det var en miss av mig, har suttit och läst på nu och det stämmer. I sverige bedövas alla halalslaktade djur. Däremot är det ju lagligt att inte bedöva innan slakt i andra länder och vi köper in sådant kött från andra länder så jag håller mig gärna borta ändå för att vara på det säkra sidan. 

Plus att jag inte vill äta kött som är välsignad av en religion jag inte är med i eller vill vara med i!

Persifone
5

#3 Om en måste ha kött är det bäst med svenskt ekologiskt sådant.

Sedan kan jag verkligen inte förstå vad det spelar för roll om djuret hört en bön eller inte innan det dör. Tänk allt annat djuren får höra under sina liv och precis innan de dör (ångestskri från andra grisar stressar nog upp djuret mer än en bön)?

Det viktigaste kan ju inte vara om djuret hört en bön eller inte innan det dör utan huruvida djuret haft en någorlunda bra liv innan de slaktas och blir till mat, det är min tanke iallafall.

Men ingen tvingar dig att äta halalslaktat :)

LinneaJohaanson
1

Jo svenskt ekologiskt försöker jag äta så gott det går och försöker köpa kött av vänner som har gård med mera. 

Min tanke är också självklart att dom ska ha haft ett bra liv och mått bra samt en bra slakt. Dock är jag inte direkt så mycket för att stödja islam på något sätt och vis och det är väl mycket där också stenen ligger. Så jag håller mig undan! 

Drömmen är väl att kunna föda upp egna djur och slakta och äta så man vet exakt vart det kommer ifrån och så! Så kan man väl också säga vad man vill till dom innan dom dör!

vallhund
8

Allt fågelkött klassas som halal oavsett imam eller inte.

#5 Din islamofobi hör inte hemma på sajten.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Persifone
4

#6 Var lite osäker, men nu är jag med 👍

fatcat
8

#6 Är man inte för allt som heter islam så är man tydligen per automatik en islamofob. Ungefär som att kalla någon rasist eftersom den personen röstar på SD.. Fast det sker ju trots allt. Nåja, dessa normer är en produkt för sin tid. 

Morgondagens generationer kommer lyckligtvis skapa nya normer. Människor ska inte behöva bli påhoppade av fördomar eftersom dem har egna religiösa eller politiska åsikter.

Maria
6

Jag förstår inte problematiken. Man kan ju välja att inte köpa halalslaktat kött.

Är det valfriheten som är frågan?

/Maria

fatcat
8

Nej problemet är att halalslaktat oftast inte märks. Konsumenterna vet inte vad dem köper för något. Dessutom serveras det i Svedala kommun till skolor och äldreboenden, ingen religiös valfrihet alltså.

http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/svedala/halalslaktat-kott-uppror/

Maria
11

#10 Du menar att köttet är smittat av Gud?

/Maria

[Memento Mori]
6

Det borde väl vara lika fel att dölja för muslimer att de äter gris som att dölja för kristna att de äter halal? Funderar

Själv så har jag väl inga problem med halalslakt så länge som det är med bedövning (är i för sig vegetarian) men då bör det märkas upp så man kan välja att avstå om man vill.

fatcat
6

Nej men det inskränker den religionsfrihet vi har i landet. Jag är kristen fast är väl till största del inte av den orsaken som jag är emot halalslakt. Vill helt enkelt inte ta del av religiösa sedvänjor, verkligen inte bli påtvingad det.

[Calle64]
9

Mig stör det inte om en imam välsignat djuret. Likväl som det inte stör mig om man ber bordsbön.

fatcat
6

Bra att det inte stör dig Calle men du representerar tyvärr inte alla icke-troende.

[Mustangcab]
3

Och om man inte har någon religon? Halalslakt i Sverige ska jag inte uttala mig om men i en del arabländer ger jag inte mycket för det. Får transporteras från Nya Zeeland och Austrailein till Mellanöstern på stora fartyg, där de hålls i fållor som är km långa innan de slaktas. De som dör under resans  gång dumpas över bord.

[Calle64]
8

Jasså jag representerar inte alla icketroende, hur kom du fram till det?

Jag har kanske problem med buddistisk syn på djur och slakt metoder. Hur vet jag att inte buddister slaktat djuren? Det kanske skulle finnasen märkning för vilken religion slaktaren har? Tänk om en vodoopräst dödat kycklingen, tvi vale!

fatcat
5

Ja, hur kom jag fram till det? Sunt förnuft kanske? 🙂

Säljs inget buddistiskt ritualslaktat kött till Sverige eller Europa för den delen vad jag vet. Om det existerar så skulle vi nog redan haft en märkning för längesedan då religiösa grupperingar av bland annat islamister krävt det. 

Är du för religionsfrihet så borde du också vara för att människor har rätten att bestämma vad dem äter.

Magnuz
7

Mycket fördomar om hur Halalslakt går till… Innan man uttalar sig bör man stålsätta sig och titta på dessa filmer;

http://www.youtube.com/watch?v=LAQJ-FZo1cA

http://www.youtube.com/watch?v=D_NJ5IsepY0

Även om det inte går till riktigt såhär i Sverige så är det som någon skrev givetvis så att svenska affärskedjor, restauranger och andra importerar kött som är slaktat på detta sätt.

LinneaJohaanson
11

Så om jag inte vill vara kristen och gå i kyrkan.. har jag fobi för kristna då och är inte välkommen på sajten? 
Hm.. nej du det där köper jag inte för fem öre. 

Säger jag så om kristendomen så säger ingen något men näms Islam i något som kanske inte är bara positivt så anses man som rasist eller islamofob..? Går det ens ihop i ditt huvud? 

Lite ligger väl också i att jag bor i Sverige och vi har.. eller ja vi hade i alla fall.. våra traditioner och kyrkor med mera. Snart har vi inget av det kvar och då känner jag att jag inte är en av dom som skyndar på det så att säga. Jag äter gärna svenskt kött som inte är slaktat på något religiöst sätt utan den vanliga slakten!

vallhund
8

#20 Det går alldeles utmärkt ihop i mitt huvud, jag kan inte ansvara för att du har problem med att förstå det.

Jag särbehandlar ingen religion, var fick du det ifrån? Vem hindrar dig från att behålla dina traditioner?

Ja tror man att Sverige håller på att islamiseras o att man bidrar till det genom att äta halalslaktat kött då är man islamofob. 

Islamofobi är inte synonymt med rasism.

Magnuz
4

Vad menar du med islamiseras?

Halvdansken
7

Halalskaltat kött där islamiska böner ropas ut är sharia. Varför ska Sverige som är ett sekulariserat land med religionsfrihet införa sharia när det gäller kyckling? Givetvis smakar köttet detsamma, och nej det är inte "smittat av Gud". Det handlar om att man accepterar införandet av en annan lag, en religiös sådan. Det är principen.

Om det nu inte spelar nån som helst roll (enligt de flesta här), varför kan man inte säga detsamma till muslimerna? Däremot är det inte samma som attsäg att muslimerna ska äta gris. Där har man ett val. Om all kyckling är halalslaktad (som den är i Danmark) så har jag inget val.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
6

#14. "Mig stör det inte om en imam välsignat djuret. Likväl som det inte stör mig om man ber bordsbön.". Nej, för där har man ett val. men om du var tvungen att be en islamsk (eller buddistisk eller kristen eller whatever) bön varje gång du käkade biff eller morötter skulle du tycka det var ok?

Magnuz
5

http://www.dn.se/debatt/i-sverige-skrams-kritiker-av-islam-till-tystnad/

"Till skillnad från våra grannländer och stora EU-länder sopar Sverige obekväma frågor under mattan. Sverige hör till de länder i Europa som präglas av en snedvriden och konfliktskygg debatt om islam. I Sverige attackeras företrädare för en konstruktiv kritik av islam och de utpekas som islamofober i syfte att skrämma dem till tystnad."

LinneaJohaanson
2

Jaja, mig spelar det ingen roll vad du tycker att det kallas och inte kallas 😉

[Calle64]
3

#24 Vem har sagt att jag ska be? Det handlar om hur slakten går till. Är du tvungen att be när du äter halalslaktat kyckling i Danmark? Sharia är mycket mer än enbart slakt. Det är samma sak som att säga att jag äter ren för jag har en tradition av västerländsk traditionell rättssystemets baserad på kristendom. Alltså ett fånigt sätt att tolka ett dagligt behov av att äta vanlig mat. Som du påstår i #23.

Halvdansken
4

#27 Det var du som tog upp ett exempel med bordsbön ""Mig stör det inte om en imam välsignat djuret. Likväl som det inte stör mig om man ber bordsbön."

Därför gjorde jag en jämförelse med om du var tvingad att läsa bön om du åt speciell mat. Du har ett val att läsa bordsbön - tänk om du inte hade det. Hade det varit ok?
Om all kyckling är halal/sharia så har jag inget val, mer än att strunta i att äta kyckling eller accepterar religiös fundamentalism.
Vad är nästa steg som ska accepteras i religionens namn (vilket alltså kan vara vilken religion som helst, jag tycker lika illa om dem allihop).

[Calle64]
9

Har inte pratat om tvång, bara att det inte stör mig om man gör det, eller om köttet är halalslaktat.

Tycker det verkar mer som folk KÄNNER sig tvingade snarare än att de är det. Mycket gråt och tandagnisslan men inga fakta. Se bara rubriken "Aftonbladet gillar halalslakt"

Hur kan man väga in deras smak i det hela? Vad jag vet så är tidningen ingen fysisk person eller ens en homogen grupp med samma tycke och smak. Ändå känner jag en hel del folk som jobbar där eller har jobbat där, både som journalister och chefredaktörer, Alsing till exempel. Dessutom har jag besökt redaktionerna några gånger och pratat med diverse folk där.

Hela #0 bygger på okunskap, och ovilja att förstå.

JonasDuregard
14

#0 "Hur många muslimer skulle inte då känna sig kränkta?"

Och kan en muslim så kan så klart du 😴.

Alla har så klart rätt att känna sig hur kränkta som helst av hur meningslösa saker som helst. Och vi som tittar på har så klart rätt att sucka och skaka på huvudet åt era tävlingar i lättkränkthet 🙂.

Thaeri
11

Jag hade lugnt kunnat starta ett gårdsslakteri som varit svenskt ekologiskt och halal på samma gång.

Problemet i det fallet hade nog varit att rasister lackat ur bara för att det varit godänt som halal, att det varit en produkt av vårt svenska djurskydd är inte lika viktigt som att kasta skit på muslimer vad det verkar…

Winrey
8

#21 att inte tycka om islam är inte rasism, rasism är när man hatar en annan ras och islam är inte en ras utan en religion. Finns europeiska muslimer, asiatiska, arabiska, afrikanska muslimer osv. Så ateister som inte stödjer någon religion är rasister? Jag gillar inte muslimer och det är inte för vad dom kommer ifrån för land utan tycker inte om deras syn och värderingar.

May the spirit of the wolf guide me in life.

JonasDuregard
11

#32 "Xenofobi" eller "främlingsfientlighet" kanske beskriver din inställning bättre än rasism då. Bra invändning. Rasism är ju en separat om än närbelägen form av främlingsfientlighet.

"Jag gillar inte muslimer och det är inte för vad dom kommer ifrån för land utan tycker inte om deras syn och värderingar."

Menar du alla muslimer eller bara de som har de värderingar du ogillar?

Om du mnear det senare så är det ju närmast en tautologi, givetvis ogillar du människor som har åsikter som du ogillar - oavsett om de är muslimer eller inte antar jag (även om en del väljer att skilja på sak och person, och säger inte att de ogillar människorna som har åsikterna utan bara att de ogillar själva åsikterna).

Om du menar det förra så har du endera en orealistisk bild av hur homogena en grupp med flera hundra miljoner medlemmar kan vara, eller så hatar du helt enkelt alla värderingar som finns 😃.

fatcat
5

För det mångkulturella samhällets överlevnad är det extra viktigt med valfrihet, inte påtvinga människor religiösa seder. Nu är det faktiskt något som hänt i Svedala kommun där skolbarn inte givits andra val än halalslakt. Länge har kristendomens seder varit en het potatis som också förbjudits på skolavslutningar. Samma kritiska synsätt måste få existera om andra religioner, inte på grund av köttet som säkert smakar gott men själva principen att främja religionsfrihet.

Tycker det är en självklarhet för demokratin. Förresten finns det något motsvarande ord till islamofob om kristendomen? Har nog aldrig hört något..😎

Magnuz
5

Jag tror att när man säger "muslimer" så menar man troende muslimer som oftast går till någon typ av moské och lever efter koranen, t.ex. när det gäller Halalslaktat kött. Gör man inte det är man ju per definition inte muslim.

De man oftast inte menar är de som visserligen kommer ifrån ett muslimskt land och som säger att de är muslimer på en direkt fråga, men som inte i någon större omfattning utövar sin religion. Alltså ungefär som jag själv har ett kristet kulturarv, är både döpt och konfirmerad, men jag går aldrig i kyrkan och lever sekulärt utan särskilda religiösa inslag.

Magnuz
5

Nej, det är för att det är helt ok att kritisera kristendomen då den ju representerar det västerländska, europeiska och svenska.

Winrey
3

#33 Islam är så långt ifrån demokrati man kan komma. En utav orsakerna jag ogillar dom. 

När man säger att man inte stödjer islam så blir man både kallad islamofob och rasist. Men säger man att man inte stödjer kristendomen, hinduismen, buddismen eller judendomen då är det helt okej och man blir inte kallad någonting.

JonasDuregard
11

#37 "Islam är så långt ifrån demokrati man kan komma."

Ja, det ena är en religion det andra är ett vagt definierat politiskt begrepp.

"När man säger att man inte stödjer islam så blir man både kallad islamofob och rasist."

Vi provar igen (se här).

Jag, Jonas Duregård stödjer inte Islam. Jag skulle till och med kunna gå så långt som att säga att jag ogillar Islam (dock inte avsevärt mer än andra religioner).

Ska bli spännande det här. Du förutstpår att jag kommer bli kallad "islamofob och rasist". Jag bävar redan inför etablissemangets vrede…

JonasDuregard
11

#37 "Men säger man att man inte stödjer kristendomen, hinduismen, buddismen eller judendomen då är det helt okej och man blir inte kallad någonting."

Om du tar det du säger i #32 "Jag gillar inte muslimer" och byter ut det mot "Jag gillar inte judar" och postar det i en tråd på ett forum om politik så tror jag absolut att du kommer bli kallad det ena och det andra.

Men du har ju rätt till exempel i att man inte kallas rasist om man står och skriker på något torg om att buddisterna är på väg att invadera landet (du kanske skulle kallas tokig eller så). Anledningen till att du blir kallad rasist när du kritiserar Islam är att du gör det på precis samma sätt som rasisterna gör det.

Det betyder så klart inte att du är rasist, bara att du beter dig på samma sätt som som en rasist skulle göra. Fast om någon ser ut som en anka, simmar som en anka och så vidare, så är det kanske inte fel att åtminstone fråga personen i fråga om hen möjligtvis råkar vara en anka?

Winrey
2

#39 Så man är rasist för att man tycker dom är odemokratiska och ogillar deras syn och värderingar? Rasist är man ju om man hatar en ''ras'' och vad jag vet så är muslimer ingen ras utan tillhör en religion.

JonasDuregard
11

#40 Nu är det lite som att du upprepar det jag skrev i #33 om att man kan vara främlingsfientlig utan att vara rasist. Och jag håller med mig själv måste jag säga, även om jag inte tycker distinktionen är så otroligt viktig som du verkar tycka.

Om du tycker att jag skrev att "man är rasist för att man tycker dom är odemokratiska och ogillar deras syn och värderingar" så förstår jag varför du tror att alla anklagar dig för att vara rasist: Du inbillar dig anklagelser där de inte finns.

"vad jag vet så är muslimer ingen ras utan tillhör en religion"

Wow! Det är som att du hittat ett kryphål i reglerna nästan! Det här kan bli hur stort som helst, kanske till och med går att komma in i riksdagen på. [Edit: nej förresten - googlade lite och det var visst några som gjort det redan]

Winrey
3

#41 Så jag inbillar mig att dom är odemokratiska och förtrycker kvinnor?

JonasDuregard
9

#42 Det skrev jag inte, även om jag inte är främmande för tanken.

Några av dem är det så klart, andra inte. Om du tror att alla är det så är jag benägen att kalla det inbillning.

olaka
7

Winrey: Konstigt att du måste dras med negativa epitet när din omvärldsanalys är så nyanserad och underbyggd. (Ironi)

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Winrey
5

#44 Konstigt också hur du har tendens att säga att alla som inte tycker som du har fel ^^

fatcat
2

#42 Kvinnoförtryck finns tyvärr också i bibeln mer eller mindre.. Nej orkar inte rabbla upp varför jag ogillar vissa delar ur koranens troslära, kortfattat så bygger den på en strängare gud vilket jag personligen inte gillar.

Odemokratisk kan man kalla islam när länder som Saudiarabien med fler utnyttjar religionens sharialagar för att styra folket. Hoppas verkligen på förbättring i Mellanöstern!

Halvdansken
6

#46. Men nu lever vi ju inte efter de (minst) 2000 år gamla reglerna som finns i bibeln, och försöker heller inte införa dem. Kyrka och stat är dessutom skilda åt.

Att det finns kvinnoförtryckande texter i bibeln påverka inte oss i vardagen.

Halvdansken
10

"Anledningen till att du blir kallad rasist när du kritiserar Islam är att du gör det på precis samma sätt som rasisterna gör det."

Det är skillnad på att kritisera muslimer och att kritisera Islam som religion och statsskick.
Jag kan säga att jag inte gillar Islam, Judendom, Hinduismen eller Kristendomen, det är inte samma sak som att säga att jag inte gillar muslimer, judar, indier eller västerlänningar i allmänhet. Man kan kritisera en religion utan att kritisera de som råkar vara födda in i den.

Jag gillar inte religioner överhuvudtaget, men det betyder inte att jag vare sig är rasist eller är rädd för andra. Däremot tycker jag att det kan vara obehagligt med fundamentalister som tar till vapen för att trycka sin religion ner över andra, och ja - det sker också med tossiga kristna.

fatcat
4

#47 Word. 

Samma utveckling måste få ske i Mellanösternländerna. En demokratisering där man skiljer religionen med staten. Tyvärr verkar internationella samfundet mer vilja bevara nuvarande läget än förändra känns det som.. Hur många har hört en FN politiker kritisera muslimska brödraskapet?

Halvdansken
4

#49. Saken är att det måste komma underifrån, från folket. Sverige blev en demokrati när folket började protestera mot orättisorna, när fackföreningarna sakta växte fram, när kvinnorna krävde rösträtt. Det går inte att USA mfl går in och försöker bomba demokratin in i ett land.
Spännade att se hur det går i Egypten, där var Muslimska Brödraskapet starka i början, men jag undrar hur det går med det.

Tyvärr sker det en typ av etnisk rensning där (för nu att använda ordet rasism) då kopterna förföljs och dödas i stor stil, och kyrkor bränns. Kanske kan Egypten bli nån sorts demokratisk muslims stat.

JonasDuregard
8

#48 "Man kan kritisera en religion utan att kritisera de som råkar vara födda in i den."

Jag vet inte varför du skrev det här till mig, kanske blandar du ihop mig med någon annan.

Personen jag svarade skrev ju bokstavligen "Jag gillar inte muslimer" så det finns ju inget utrymme för den invändning du nämner 🙂.

"Jag gillar inte religioner överhuvudtaget, men det betyder inte att jag vare sig är rasist eller är rädd för andra."

Du skriver det här som ett svar till mig (eller?), men det är också en nära nog en upprepning av det jag själv skrev i #38, så jag är inte säker på varför du vänder dig till mig.

Halvdansken
4

#51 - Därför att du skrev "Anledningen till att du blir kallad rasist när du kritiserar Islam är att du gör det på precis samma sätt som rasisterna gör det."
Jag ville bara påpeka skillnaden mella att kritisera islam och att kritisera muslimer. Resten var nog inte riktat till dig personligen, bara en utveckiing av mina tankar.

equestphoto
5

Hur kan man tycka att det är ok att slakta ett djur genom att skära upp halsen och sedan låta djuret förblöda till döds? Det är så fruktansvärt hemskt att jag inte förstår hur ett land som Sverige kan tillåta det?

Nej tacka vet jag ekologiskt svenskt kött från gårdar i närheten, där man låter djuret få en snabb och smärtfri död!

olaka
5

Svensk kycklingslakt går till så här:

"Slakten inleds med att djuren bedövas och i svenska slakterier finns en person som kontrollerar att bedövning och avlivning sker i enlighet med svensk lagstiftning. Djuren är således inte vid medvetande vid avlivningen, och avlivningen görs med kniv på ett sätt så att kycklingen snabbt töms på blod."

http://www.svenskfagel.se/?p=1035&m=640

Det halalslakt som är aktuell här innefattar bedövning och är sålunda exakt samma sak ur djurskyddssammanhang.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

fatcat
2

Tyvärr importeras ju mycket från utlandet som möjligtvis kan vara djurplågat kött..

equestphoto
4

#54 all annan slakt då? Det är ju inte bara kyckling man slaktar på detta vis.

Jag kan ha fel, men är det inte emot Islam att bedöva djuret innan? Dvs man vill hålla djuret "rent" innan.

olaka
6

Enligt SvD-artikeln:
"De halalslaktade kycklingar som köps in av Svedala kommun kommer från företaget Danpos slakteri i Aar i Danmark. Enligt det intyg som företaget lämnat till kommunen följer man danska djurskyddsbestämmelser, vilket bland annat innefattar bedövning precis som i Sverige."

Nu handlade detta om kycklingslakt som man köpte in, mig veteligen så hade man minikrav när det gällde etik.

Annan slakt får man väl relatera till hur den industriella slakten sker i Sverige, enligt en kompis som jobbat på slakteri så slaktas får genom att man elchockar dem och sedan skär av halspulsådern och det är vissa som inte avlider av den behandlingen, så i det fallet är kanske en garanterad bedövning minst lika humant. 

Det är vissa tolkningar som inte tillåter bedövning, men den slakten är inte tillåten i Sverige och jag misstänker att upphandlingsregler omöjliggör import.

Sen håller jag med dig om att lokalt slaktat kött borde premieras framför långa transporter och industriell slakt men det är ju liksom en helt annan fråga.

vallhund
1

Du verkar ha blandat ihop halal o kosherslakt.

fatcat
4

Huvudpoängen med denna tråd var: 

* Om vi värnar religionsfrihet och mångkultur så kan vi inte heller tvinga skolbarn att äta halalslaktat kött. Lika lite som vi kan tvinga muslimska eller judiska skolbarn att läsa ur bibeln på en skolavslutning i en kyrka.

Det är ju inte så farligt med ritualslaktat kött om det bedövats men är det verkligen så farligt för muslimska skolbarn att vara i en kyrka? 

Hoppas ni förstår poängen.

Winrey
3

#58 Nu är halal också brutal, såg en video om hur dom gör dom skär av strupen släpper lös kon så får den springa runt i lokalen tills den dör. Humant?

JonasDuregard
5

#59 "Om vi värnar religionsfrihet och mångkultur så kan vi inte heller tvinga skolbarn att äta halalslaktat kött."

Är det någon som har gjort det då? Om man ansöker om att få halal-fri mat kan man säkert få det. Vegetariskt om inte annat.

"Lika lite som vi kan tvinga muslimska eller judiska skolbarn att läsa ur bibeln på en skolavslutning i en kyrka."

Det håller jag inte riktigt med om. Kött är knappast lika tydligt religiöst laddat som religiösa texter. Själva köttet går ju inte att skilja från annat kött.

"Det är ju inte så farligt med ritualslaktat kött om det bedövats men är det verkligen så farligt för muslimska skolbarn att vara i en kyrka?"

Det där är väl ändå en helt annan fråga? 🤔

Menar du att du är beredd att acceptera Halal-kött i skolorna om bara muslimernas går med på att deras ungar ska gå i kyrkan? 🤔

#60 Så har det alltså inte gått till i det här fallet, men tack för en helt irrelevant anekdot om hur det kan gå till i totalt orelaterade situationer.

fatcat
4

#61 "Är det någon som har gjort det då? Om man ansöker om att få halal-fri mat kan man säkert få det. Vegetariskt om inte annat."

Svedala kommun. Det skulle innebära att alla icketroende som inte vill ha halalkyckling eller annat halalkött måste äta vegetariskt. Är det verkligen religionsfrihet? 

"Det håller jag inte riktigt med om. Kött är knappast lika tydligt religiöst laddat som religiösa texter."

Ja, det är din personliga uppfattning.

"Menar du att du är beredd att acceptera Halal-kött i skolorna om bara muslimernas går med på att deras ungar ska gå i kyrkan?"

Nej det har jag inte sagt. Det var en jämförelse.

Winrey
4

#61 det är inte irrelevant, hur är det orelaterat när vi pratar om halal? Nu serverade ju dom halal kött i en skola är inte det att påtvinga? Låter lite konstigt att vi måste ansöka efter icke halal slaktad mat när vi lever i ett land som inte är muslimskt.

JonasDuregard
6

#62 "Det skulle innebära att alla icketroende som inte vill ha halalkyckling eller annat halalkött måste äta vegetariskt."

Hur många tror du vi talar vi om här? 😃

Skämt å sido: Bara de dagarna när det är halalkött på menyn. Om det är tillräckligt många kan skolan kanske gå med på att köpa annat kött till dem.

Har man mycket specifika krav på sin kost, som vilken leverantör köttet ska komma från, får man räkna med att man inte alltid kommer kunna få precis samma mat som de andra får. Det är väl ganska oproblematiskt?

"Är det verkligen religionsfrihet?"

Det har väl nästan ingenting med religionsfrihet att göra.

Alla har rätt att utöva sin religion, men skolan kan inte göra hur stora anpassningar som helst så klart. Det finns alltid en gräns för hur absurda krav man kan tillmötesgå från religiösa människor, bortom den gränsen står medborgarna fortfarande fria att själva ordna det som de vill ha det. Vi har alltså total religionsfrihet även med halalkött i skolmatsalen.

fatcat
3

#64  "Hur många tror du vi talar vi om här? Skrattar"

Det ska inte ha någon betydelse hur många. Minoriteter, även om i detta fall en skolmatsal skall respekteras.

"…Bortom den gränsen står medborgarna fortfarande fria att själva ordna det som de vill ha det. Vi har alltså total religionsfrihet även med halalkött i skolmatsalen."

Finns det alternativ till halalkött som framställts utan ritualslakt så självklart! Om inga andra valmöjligheter finns bör det inte tillåtas då religionsfriheten hotas.

Magnuz
5

Menar du att det är "mycket specifika krav på kost" att inte vilja ha ritualslaktat kött där avlivningen strider mot svensk djurlagstiftning?

Thaeri
6

#66, men nu handlar det om slakt som följer svensk lagstiftning. Enda skillnaden mot vanligt svenskt industrislaktat kött är att någon läst ett par ord över djuren när de dött i det här fallet.

Och hela meningen med halalslakt är dels att djuret faktiskt dör genom avblödningen för att så lite blod som möjligt ska stanna kvar i kroppen och därigenom göra det orent. Och nej, det handlar inte om någon ogrundad religiös föreställning utan om att blodigt kött lättare drar till sig mikroorgnaismer än oblodigt, särskilt i ett varmt klimat utan några större kylmöjligheter. Dels är meningen att djuret inte ska plågs i onödan, utan slakten ska gå så smärtfritt till som möjligt.

Vad grundar sig slaktmetoderna på i modern svensk industrislakt? Effektivitet och inte myckt annat, även om de måste följa rådande djurskyddslagstiftning, men den är rätt tandlös i ärlighetens namn, och det fuskas en del på den punkten.

Nu finns ett problem med bedövningsmetoderna som man använder i Sverige ur halalsynpunkt, och det är att man riskerar hjärtestillestånd innan halspulsådern skärs av, så det där med att djuret dör av just avblodning kan det bli si och så med. Samt att löpande band-metoden som används när man halalslaktar på de stora svenska slakterierna knappast följer påbudet om att ett djur inte ska se ett annat dö.

Men som jag skrev tidigare i tråden, jag tror inte att det skulle vara något problem att driva ett gårdsslakteri där man bedrev en slakt fruktansvärt mycket humanare än vad som sker på de stora slakterierna, men som så gott som alla muslimer skulle godkänna som halal.

olaka
5

avlivningen strider mot svensk djurlagstiftning?

Nu var det ju så att "Enligt det intyg som företaget lämnat till kommunen följer man danska djurskyddsbestämmelser, vilket bland annat innefattar bedövning precis som i Sverige."

JonasDuregard
7

#66 "Menar du att det är "mycket specifika krav på kost" att inte vilja ha ritualslaktat kött där avlivningen strider mot svensk djurlagstiftning?"

Gör den det? Strider mot lagstiftningen alltså.

I artikeln i #0 (som kanske är det vi talar om fortfarande?) står det "Kycklingen är slaktad helt i enlighet med djurskyddslagen och har halalmärkning".

Handlar det om olagligt kött ska det så klart inte serveras någonstans.

Om man har etiska invändningar mot lagligt producerat kött får man väl avstå från att äta det.

Winrey
1

#67 #68 #69 Så ni tycker det är okej om majoriteten av slaktat kött i Sverige är halal? I ett land som inte är muslimskt?

fatcat
4

#70 Tror jag själv skulle svara ja på den frågan. Har ingen betydelse om ett land är "muslimskt" eller inte. 

Huvudsaken är att det finns valmöjligheter för alla icketroende eller andra religioner som inte delar samma seder.

olaka
7

Så länge det följer djurskyddlagar så skiter jag högakningsfullt vem köttet än är tillägnad till, vare sig det är Allah, Jesus eller Lennart Svan. 

Sen undrar jag var du får "majoriteten" ifrån?

Winrey
3

#71 Kan förstå vad du menar men tycker inte det är okej att om majoriteten skulle bli halal i Sverige. Testa och göra något kristet, judiskt eller något annat som inte är islamskt i deras länder och se vad som händer.

Winrey
2

#72 Jag skrev OM.

JonasDuregard
9

#73 "Testa och göra något kristet, judiskt eller något annat som inte är islamskt i deras länder och se vad som händer."

Och nu önskar du att Sverige tar efter det? 🤔

Winrey
2

#75 Nej, jag menar att inga får göra sånt i deras länder men dom vill göra som dom vill i andra länder.

olaka
8

Men ditt OM är ju helt absurt, inte misnt för att vi äter skitmycket griskött i Sverige som per definition är haram.

Lite "lustigt" att du skriver att du inte är rasist/främlingsfientlig för att du är negativt inställd till islam, men du associerar konstant islam och muslimer med "dom" och "deras länder".

Winrey
3

#77 Vad ska man säga då? Är muslimers länder Sveriges? Italiens? Spaniens? Indiens? Nä, det är deras. Så du tvingar alla att vara positivt inställd till islam?

olaka
8

Det finns muslimer i Sverige, det finns svenskar som är muslimer. Du tycks associera muslimer som någon annan; inte vi utan dem. Men muslimer är lika mycket vi som du och jag. Sverige är ett sekulärt land och "tillhör" ingen religion, men alla människor har rätt att ha och utöva sin religion i Sverige.

Winrey
2

#79 Jo, men ska det inte finnas några gränser?

olaka
8

Vad i hela världen har det med saken att göra? Definierar du Sveriges gränser utifrån en religiös tillhörighet?

Winrey
2

#80 Jag menar gränser för utövandet. Inte landsgränser.

olaka
4

Det framkommer tydligt av de artiklar som länkats till att djurrättsargumenten INTE håller mot halalslakt. Om ni vill ha någon trovärdighet i den aspekten så finns det RIKTIGA problem där ute som man kan göra något åt:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/olaglig-skolmat-slar-ut-svensk-produktion_7705346.svd

olaka
8

Det har inte med saken att göra, vad jag påpekade var att du TROTS att du hävdar att ditt motstånd mot islam inte har med främlingsfientlighet att göra, ständigt associerar islam och muslimer som DOM från ANDRA LÄNDER. Din aversion mot islam är alltså en aversion mot främlingen, mot några så som tillhörande andra länder.

I övrigt har jag redan satt djurskyddet som överordnat religionen.(i #72)

Winrey
2

#84 Jag stödjer inget som har med islam och göra. Jag uttröck mig så för att dom flesta muslimer är från andra länder.

Magnuz
4

Jag har inte varit så aktiv i denna tråd och kan erkänna att jag inte läst igenom alla inlägg och följt upp alla länkar. 

Det jag menar med svensk djurlagstiftning är förstås sådan slakt som genomförs i andra länder än Sverige och som sedan importeras hit. 

Exempel på vidrig slakt;

http://www.youtube.com/watch?v=_G8Zhgyi2E8

Det finns mängder med videor och artiklar om detta överallt, bara att söka eller klicka sig vidare från den jag länkar till här.

Även om detta inte sker i Sverige så är detta ett sluttande plan, ungefär som med moskéer och böneutrop. Tillåter man en sak så är det sedan lätt att sakta men säkert flytta tillbaka gränsen för vad som är tillåtet.

Ritualslaktat kött hör inte hemma här och bör givetvis förbjudas. Är det något som skall förändras så är det ju snarare åt andra hållet, att vi förbättrar våra lagar och ser till att djuren har det så bra som det bara är möjligt fram till sin död, som skall vara snabb, stress-, och smärtfri.

olaka
8

Suck!

Återigen: Det finns INGET som pekar på att den halalskalt som skett i detta fall på NÅGOT SÄTT försämrat djurskyddet, så varför är det ett "sluttande plan" att tillåta den här formen av halalslakt?

Sen är det så himla typiskt av dig att ta upp "moskeér och böneutrop", var EXAKT är det sluttande planet där? Jag antar att du inte menar snygg mosaik, snygga kvalitetsmattor och gott kaffe.

Halvdansken
1

#71. "Huvudsaken är att det finns valmöjligheter för alla icketroende eller andra religioner som inte delar samma seder. "

Men om det inte finns det då? Om nu all kyckling i Sveige var ritualslaktad? Är det ok?

Magnuz
6

Det är såklart ett sluttande plan när vi först godkänner en "okej" form av Halal, precis som vi nu gett klartecken till den första moskén i Sverige att ha vissa böneutrop. Krav på ytterligare anpassning av samhället till islam kommer att komma därefter, som ett brev på posten.

Facit på vem som har rätt kommer vi ha om 20-30 år när den muslimska gruppen vuxit sig betydligt starkare i Sverige och vi lär ha godkänt även andra former av Halalslakt och har böneutrop även i flera tätbebyggda områden. 

Kom ihåg denna konversation i framtiden så kommer du märka vem som fick rätt.

[Mustangcab]
3

# 88 All kyckling anses var halalslaktad med den metod som man anävnder i Sverige.

olaka
9

Det kan vi absolut, eller så kan vi gå tillbaka 20 år och se vad som hände med samma förutsägelse från Vivianne Franzén.("Hur länge dröjer det innan våra svenska barn ska vända ansiktet mot Mecka?")

Det var ogrundad skrämseltaktik då och det är det idag, inget nytt under solen.

Winrey
2

#91 ''Lustigt'' att du utnämner dina åsikter som 100% sanning ^^

JonasDuregard
9

#89 "Det är såklart ett sluttande plan […]"

Det där låter som ett dåligt skämt 😴.

Det är så klart ett sluttande plan att vara emot Halalkött. Snart kommer du vara mot allt kött, och sedan alla sorters mat.

Det är så klart ett sluttande plan att ens tillåta dig att skriva här på politik, för snart kommer du kräva mer och mer inflytande och till slut kommer du kräva att krönas till kung över hela världen.

"Kom ihåg denna konversation i framtiden så kommer du märka vem som fick rätt."

OK. Jag ska gå i 30 år och komma ihåg vad någon snubbe som kallar sig Magnuz skrivit på ett nätforum. Ska bara memorera tiotusen youtube filmer om andra sätt som jorden kommer gå under och samhället kollapsa den närmsta tiden.

Hela din lilla dystopi är rent ut sagt löjlig. Ser vi till historien så dyker det ju upp sådana här domedagsprofetior jämt och ständigt, och vi ser även att det gång på gång visar sig att det inte är den påstådda domedagen som är det farliga utan vad domedagsprofeterna får för sig att göra för att undvika den.

Du och dina gelikar är ett minst lika stort hot mot samhället som islam är.

olaka
3

Verkligen? Hur?

JonasDuregard
3

#94 Det undrar jag också 🤔.

Winrey
2

#94 ''Det var ogrundad skrämseltaktik då och det är det idag, inget nytt under solen.''

Hur kan du veta att det är sant? Du skriver det som om det är sanningen.

olaka
7

Det är samma argument nu som för 20 år sedan och vi kan kolla på facit för vad som hände efter 1993; NyD åkte ut ur riksdagen och de etablerade partierna har enl. "er" fört en muslimvänlig, multikulturell politik sedan dess och inte är vi en tum närmare ett samhälle som tvingar våra barn att vända sina huvuden åt Mecka. Ungar är snarare mer bortvända från Mecka idag eftersom de inte bara struntar i Islam, utan att de nu, tack och lov, i ännu högre grad struntar i Jerusalem nu än i 1993.

[Mustangcab]
3

Men säger jag det är en stor skillnad mellan Ny Demokrati och SD. SD är byggt från botten det var inte Ny Demokrati och de kommer inte att åka ur riksdagen. Var så säkra på detta.

Ju mer de etablerade pariterna gör bort sig på diverse ställen och jag avser då i pengar räknat vad de lägger skattepengarna på desto fler röster kommer SD att få de inte sitter  vid köttgrytorna.

Sen har det ingen betydelse om de är "lite" rasistiska eller inte gemene man känner nog igen sig.

olaka
9

Det var inte partierna som var poängen, utan att Vivianne Franzéns islamafobiska retorik känns igen tjugo år senare, trots empirisk data…

Winrey
1

#97 Det behöver ju inte hända samma sak som 1993.

olaka
7

Visst är det så, men det finns inga indikationer på det motsatta.

Tesen då som nu är ju att "vi" i multikultikospirationen på något sätt gav en massa makt till "islam" vilket naturligtvis är trams, det sekulära samhället kommer naturligtvis att försvaras om det ansätts på något rellt sätt, Vänstern kommer ALDRIG acceptera ökat kvinnoförtryck för att nämna ett exempel.

Idag finns det så klart inget hot mot det öppna samhället från muslimskt håll, utan snarare (om vi håller oss kvar i exemplet om kvinnors rättigheter) från värdekonservativa partier som propagerar för sambeskattning etc.

Winrey
2

#101 Det är vad du tror, ja. Inte vad du vet.

JonasDuregard
10

#102 Om det är det enda du kan prestera som motargument så är det värre ställt än jag kunnat ana. Till och med jag skulle kunna komma på bättre motargument än så, och jag är inte den som är besatt av att Islam är dåligt…

Winrey
2

#103 Så du tycker att man kan säga sig veta något som man egentligen bara tror?

olaka
7

Vill du att jag "erkänna" att jag inte till 100% vet hur samhället ser ut om tjugo år? Absolut är det så! MEN, det enda vi har att luta oss tillbaka på är empiri och av oss två är det jag som har det och du inte.

JonasDuregard
11

#104 "Så du tycker att man kan säga sig veta något som man egentligen bara tror?"

Det är väl vad du gjort i hela tråden? 🤔

Jag ser ingen skillnad i form på dina och Olakas inlägg (även om hans smäller lite högre när det gäller innehåll). Att du försöker reducera diskussionen till någon slags underlig formfråga genom att medvetet missförstå det alla andra förstår är ganska talande.

Det du klagar på är om jag förstår dig rätt att Olaka inte kan veta säkert att samhället inte kommer kollapsa om vi inte stoppar muslimerna? Samtidigt var ju det bara ett svar på Magnuz påstående att samhället kommer kollapsa. Anser du att Magnuz kan veta det? Om inte kanske du borde rikta din kritik även mot honom. Eller kanske bara släppa det här, för jag tror inte du vinner mer på det än vad du gjorde när du svamlade om att alla kallar dig rasist och allt vad det var.

Magnuz
9

@Olaka m.fl

Jag behöver inte försvara något som en enskild person sagt för 20 år sedan det hoppas jag du förstår. Dessutom är ju uttalandet formulerat som en fråga och inte ett påstående.

Vill du ha empiri? Ok..

Före 1976 fanns inte en enda moské i Sverige, idag finns minst 22 stycken och många fler är på planeringsstadiet. 

1930 uppgav 15 personer i Sverige att de var muslimer, idag uppgår siffran till ca 200-300 000 personer, en rätt ordentlig procentuell ökning…

Fram tills för nåt halvår sedan existerade inte muslimska böneutrop i Sverige, givetvis kommer fler och fler ansökningar komma in och tillstånd delas ut. Jag skulle vilja se den ansvarige tjänsteman eller sjuklöverpolitiker som säger nej till böneutrop. Denne kommer obönhörligen att få löpa gatlopp i media och utmålas med de sedvanliga epiteten.

Vi har sedan 2010 en moderat islamist i riksdagen och försvarsutskottet som bl.a. accepterar att män får slå sin fru, att man inte skall lyssna på musik och gärna vill bo i ett muslimskt kalifat.

Hela den här debatten om Halalslaktat kött eller inte i offentlig förvaltning skulle naturligtvis aldrig kunnat ägt rum i Sverige för ca 1980. Folk skulle skrattat åt den som beskrev dagens samhälle (inte bara i Sverige utan hela Europa och världen) så som det ser ut.

Osv…

"Vänstern kommer ALDRIG acceptera ökat kvinnoförtryck för att nämna ett exempel."

Du behagar skämta? Snälla nån…islam ÄR kvinnoförtryck!

Maria
8

#107 Jag bor granne med Nasirmoskén i Göteborg och den invigdes 1976😉

/Maria

Thaeri
8

#107, läs Bibeln så ser du att kristendom är precis lika mycket kvinnoförtryck. Och ja, jag talar om Nya testamentet.

Ja, nu finns det olika tolkningar och så vidare, men det är ytterst få kyrkor i världen som har samma jämställda tolkning av kristendomen som Svenska kyrkan officiellt.

Så jag skulle säga att abrahamiska religioner är kvinnofientliga, punkt.

Att Sverige har kommit någorlunda långt jämställdhetsmässigt beror inte på att vi är kristna, utan att vi har ett säkulärt samhälle där de flesta faktiskt inte tror på den gud som Bibeln talar om. Men i de samhällen där folk är djupt troende kan det bli riktigt, riktigt skrämmande. Och det finns fler kristna fundamentalister än människor i Svergie eller ens Norden. Långt, långt fler.

För övrigt vill jag ha ett svar på mitt #67 som var ett svar på ditt #66

Halvdansken
5

"Och det finns fler kristna fundamentalister än människor i Svergie eller ens Norden. Långt, långt fler."
- Ja i hela världen. Många fler, USA är ett bra exempel. Men vad har det med saken att göra hur vi gör i Sverige?

Magnuz
4

Ja, det var därför jag skrev "före 1976".

Vill du diskutera kristendomen så kan du starta en ny tråd om detta.

Ser inte någon direkt fråga i det inlägget. Du blandar friskt utan någon riktig poäng. Du får förtydliga dig.

Thaeri
3

#111, OK, jag ska förtydliga mig:

Är svensk indusrislakt bättre än halalslakt enligt alla konstens regler?

fatcat
3

#112 Ja, djuret kanske känner sig mer stressat när en imam står bredvid och för oljud?

pinku
7

Nej, nu skojar du allt. Vet du någonting om industrislakt? Jag skulle iallafall föredra en imams oljud än att höra mina artfränder skrika i dödsångest.

Persifone
4

#114 Håller helt med dig.

fatcat
4

Så ni tror inte era artfränder skriker i dödsångest under en halalslakt? Tror ni slakten sker i en moské i ljudisolerat rum? 🤔

pinku
4

#116 Som jag förstått det är det själva poängen, att djuret blir "orent" om det är stressat eller tar del av de andra djurens död. Folk verkar tro att industridlakt i Sverige är nåt slags kollo för kossor, och så är det ju definitivt inte.

JonasDuregard
4

#116 Jag uppfattade det snarare som att de menar att dödsångesten är helt opåverkad av imamens närvaro. Är du beredd att hålla med om det?

Jag vet inte om det du skrev i #113 var skämt eller allvar.

fatcat
2

#117 Jag har sett några youtubeklipp hur halalslakt går till, då tog imamerna inte hänsyn till de andra djuren. Syftet kanske är som du säger att djuret ska bli av med stressen, frågan är dock om det sker i praktiken. Nu är det ju också så överallt och inte bara halal, vi har säkert gårdar i Sverige som använder oetiska slaktmetoder. Det som är anmärkningsvärt är att Mellanösternländerna oftast eller aldrig använder bedövning på djuren..

#118 "...Är du beredd att hålla med om det?" 

Jag hoppas det är så. 

"Jag vet inte om det du skrev i #113 var skämt eller allvar."

Ett djurs välbefinnande är för mig inte ett skämt. Är nästan säker på att dem kan känna lika mycket stress som människor.

Magnuz
1

Ja.

pinku
3

#120 Varför?

[Mustangcab]
2

Vad gör man inte för att hitta sysselsättning för prästerskapet?

pinku
1

#122 Jag vet inte? Förstår inte riktigt vad du menar?

fatcat
1

#123 Vad är det du inte förstår?

pinku
2

#124 Jo, det är så att jag inte förstår mustangcabs kommentar. Kan du förklara den? Har den nåt att göra med slaktdjurs lidande? Eller (som Magnuz påstår) att svensk industrislakt är bättre än halalslakt? Kommentaren är för mig lite goddag yxskaft, vilket gör att jag inte tror att jag förstått den. Tack för visat intresse!

[Mustangcab]
2

Vad jag menar är att man ska ha en präst till att läsa över ett djur som ska slaktas. Har de inget bättre att ta sig för?

fatcat
3

#126 Säg det.. När min morfar begravdes förra vintern pratade jag med prästen som var mer intresserad av datorer än mig själv. Han berättade om längtan till ett annat yrke som att bli datatekniker.. Kändes lite konstigt o höra om jag ska vara ärlig, speciellt på en begravning.

Ja, dagens präster har bättre saker för sig men ödet har drivit dem till ett religiöst yrke, utan tro.

fatcat
1

Jag konfronterade också prästen att kyrkan inte ska ha något politiskt inflytande. Morfar var tydligen med i kyrkorådet och därför betydelsefull för dem.

fatcat
1

Till skillnad från våra "troende" präster är imamer inte några politikers nickedockor. Tvärtom tillåts dem själva styra direkt under islam.

[Mustangcab]
2

# 129 Nu förstår jag faktiskt inte vad du menar???🤔

fatcat
2

Jag menar att svenska kyrkan förlorat sitt syfte. Präster är idag karriärmedvetna kulturkonsulenter åt politiker som sprider allt annat än den bibliska läran.

Svenska etablissemanget borde nästan skriva ett nyare testamente som innehåller hbt personer och politisk korrekthet.

Magnuz
2

Därför att man bedövar alla djur. Halalslakt, i dess moderna form, är lika industrialiserad som svensk. 

Titta på den här filmen;

Vid 0:18 bedövas kossan med ett bultskott i huvudet, ramlar ut och ligger i princip helt still. Därefter avblodas djuret.

Därefter visas hur det går till i ett Halalslakteri. Det är i princip samma hantering av djuret med hjälp av maskiner, i en stor industrilokal. Skillnaden är att djuret får halsen uppskuren av en sågklinga och sprattlar och kämpar för sitt liv med oerhörd dödsångest i flera minuter innan det dör.

Titta på hela filmen, läs texten och "titta mig sedan i ögonen" och säg att du försvarar detta och vill att det skall vara tillåtet i Sverige.

[Mustangcab]
4

Svenska kyrkan är numera fristående från staten och ja tack och lov så är den med i tiden och lever inte som om det vore för 2.000 år sen.

fatcat
0

Det är bra att kyrkan inte längre har kontroll över staten men det känns som präster idag talar för politiker och inte bibeln. Deras tro står inte längre till gud utan snarare till maktutövarna i detta land.

[Mustangcab]
3

Men kyrkan har inte haft kontroll över staten sen före Gustav Vasas tid. Det var han som förstatligade kyrkan och lät staten bestämma över kyrkan inte tvärtom. I katolska länder har kyrkan ett mycket större inflytande än  vad kyrkan har haft i Lutherarnska länder.

Tidigare så var det kyrkan som mantalskrev folk numera är det skatteverket liksom kyrkan höll reda på vem som föddes och dog. Det var praktiskt att ha det så det då vi inte hade någon byråkrati för att utföra dessa saker.

Jag anser att de företrädare som vi haft typ KG Hammar och Anders Wejryd har varit bra personer.

fatcat
0

Ja det stämmer, Gustav Vasa såg tillfället i samma veva som Martin Luther införde protestantismen. Fast meningen var nog inte att präster skulle bli tråkiga kulturföreträdare åt politiker som idag öppenhjärtigt pratar om införandet av andra religioner.

Det är väl minst 100 år sedan som kyrkan förde mantalsskrivningar? Kungen ville veta hur många stridsdugliga pojkar det fanns i varje kommun så man överlät kyrkan att räkna in alla.

olaka
8

Vilket islamhat du företräder! Islam är en minoritetsreligion som har etablerat sig i Sverige, men det är inget som säger att det gör att den kommer "ta över" Europa och Sverige som virrpannorna kring Dispatch International hotar med. 

Jag har läst nånstans (tror det var något från humanisterna) om att det är långt fler som dekonverterar än som konverterar i Sverige. Som sekulärhumanist så tycker jag att det vore bra om religionernas makt i Världen minskar och det tror jag sker allra bäst i ett öppet och tolerant samhälle, snarare än ett polariserat och religionsförtryckande.

I övrigt är det märkligt att du inte accepterar de källor som vi faktiskt har om att den halalslakt vi här pratar om följer svenska djurskyddsregler till fullo.

pinku
5

#132 I Sverige är det lag på att alla djur ska bedövas innan slakt. Jag förstår inte riktigt varför du fortsätter dra upp det, trots att flera redan upplyst dig om detta. Jag tycker iofs att all slakt är ganska vidrig, men kan inte se att halal skulle innebära mer lidande för djuret. I Sverige.

Magnuz
3

Jag räknar upp ett antal fakta rörande islam i Sverige, hur kan fakta vara hat?

Jag varken tror eller inte tror att islam kommer att "ta över" i Sverige. Då måste man först definiera vad "ta över" innebär. Det står dock bortom allt rimligt tvivel att islam kommer att få allt mer inflytande över stort och smått i vårt land. Exempel på detta är böneutrop från moskéer och Halalslaktat kött som kommer att bli allt vanligare. 

Den slakt som sker i Sverige är bara ena sidan av myntet.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kott-fran-plagade-djur-saljs-i-mataffarer_4134699.svd

_"ute i Europa har den växande marknaden för halal- och kosherslaktade charkvaror skapat en stor överproduktion av kött från obedövade djur som lidit och känt ångest i ett utdraget dödsförlopp. I flera stora producentländer slaktas nästan alla får och lamm, och upp till var sjätte ko, nu utan bedövning."
_

"Branschens företrädare varnar för att detta importkött med största sannolikhet och i betydande omfattning letar sig in i svenska butiker och matsalar utan att vare sig säljare eller konsumenter informeras med någon märkning."

Jag pratar om Halalslakt i allmänhet eftersom detta inte är något isolerat svenskt fenomen. Säger man att man inte har nåt emot Halalslaktat kött så menar man att man tycker det okej att behandla djuren så som min film visar. Jag tror jag nämnde det tidigare i denna tråd men min inställning är förstås att all Halalslakt och import av Halalslaktat kött omedelbart skall förbjudas och vi ska verka inom EU för ett Europeiskt förbud mot slakt utan bedövning.

pinku
3

Men slakt utan bedövning är praxis på många ställen i världen. Jag kan inte se att halalslakt skulle vara värre än annan slakt på ställen där man har kassa djurlagar.

[Mustangcab]
2

# 136 Om du tycker att 1991 är 100 år sen så ja.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Folkbokf%C3%B6ring

fatcat
0

#141 "Om du tycker att 1991 är 100 år sen så ja."

Nej det tycker jag inte? Var endast en fråga eftersom jag inte visste exakt när den kyrkliga folkbokföringen ägde rum. Tack att du informerar om detta! 🙂🌺

Thaeri
5

#132, så industrislakt är förjävligt oavsett om det har halalstämpel på sig eller inte med andra ord. Inget konstigt där. Hyckleri på hög nivå oavsett alltså.

Men om jag startar mitt hypotetiska gårdsslakteri då? Där slakten sker så humant till som bara går. Skulle du hellre köpa kött från Scan än mig om jag valde att uppepå det hela halalcertifiera mitt kött?

[Calle64]
5

#139 Branschen i ditt fall, du tror inte det är den svenska branschen som har ett visst intresse av att det säljs svenskt kött? Hur vore det med en vettig källa en enda gång när du länkar?

Magnuz
1

Nja, själva industrialiseringen är nog svår att komma runt eftersom det inte blir lönsamt att slakta i liten skala. Det går dock att kombinera massproduktion/slakt med tillräckligt bra djurskydd. 

Ja, själva Halaldelen av det hela skiter jag egentligen helt i. Däremot har jag respekt för de som inte gör det.

[Mustangcab]
1

# 145 Det finns visst gårdslakterier.

Magnuz
2

Jo, det finns förstås alltid utrymme för småskalliga, nischade, slakterier etc. med specialprodukter för en mindre kundkrets som är villiga att betala mer för kvalitet. Tyvärr har de flesta inte råd med detta utan köper sitt kött på Coop Forum och Willys.

Som en parallell, titta nu när vi närmar oss jul hur stor andel av julskinkan i affärerna som är ekologisk och på prisskillnaden mot vanlig.

[Björn.B]
6

#147 Stämmer inte att mindre köttbutiker skulle ha få kunder. Snarare har dom väldigt mycket kunder. Gör ett studiebesök tex saluhallar eller grådsbutiker du blir nog förvånad.

Ser inte problemet med halalkött. Det är inte sämre än bultpistol, många erfarna kockar föredrar halalkött.

marängen
6

ni har inget val om huruvida svenskt kött skall vara bedövat eller inte heller, varför spelar era valmöjligheter roll i denna fråga? den enda motivationen till att motstå halal är att man är antimuslimsk och vill legitimera antimuslimska uppfattningar.

marängen
4

de enda som ställer sjuka krav på anpassning är ju ni, som kräver att all köttindustri skall inrätta särskilda slaktmaskiner som är vända åt andra håll än mecka, eller att vissa slaktdjur skall höra när deras artfränder dödsskriker, eller att köttet inte töms på blod, eller liknande. att då gnälla om att samhället 'islamiseras' är fruktansvärt jävla ihåligt eftersom det är ni som vill påtvinga samhället bisarra och irrationella förändringar baserat på era (anti-)religiösa uppfattningar.

marängen
7

fler grejer som är halal: inte slå främlingar på käften, inte mörda, inte stjäla, inte gå runt naken på stan

så där är det ju också hemskt att sverige är så hemskt islamiserat att det är förbjudet med dessa beteenden

Lamina
4

#151 Så fruktansvärt bra skrivet! Kan jag sno det till Facebook? 😇

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Thaeri
4

#145, men svensk industrislakt klarar inte det. Bara småskaliga slakterier fixar djurskyddsbiten.

Tror du något annat har du aldrig någonsin besökt ett större slakteri i det här landet.

vallhund
2

#148 Visst har de flesta mycket kunder, men sett till hela landets köttkonsumtion så är det en försvinnande liten del som produceras av småskaliga slakterier eller hemslakterier/gårdsbutiker.

Bultpistol dödar inte, det bedövar. Det är avblodningen som dödar.

[Björn.B]
2

#154 Har aldrig sagt att dom mindre köttaffärerna och gårdarna har stor andel av marknaden utan dom har en bra kundkrets med många trogna kunder.

Var i min text står det att jag skriver att Bultpistol dödar? Större slakterier är dåliga på att avbloda djuret efter bulten det är skillnaden mot halalkött som man låter avblodas bättre.

marängen
2

#152 klart ju!

Magnuz
3

marängen…dina inlägg är enbart förvirrade och saknar poäng. 

Som jag skrev, det finns en marknad för mindre butiker såväl för kött som för andra produkter som potatis, morötter mm som är närproducerat och ekologiskt. Men, kundgruppen är ofta inte stor utan består av en grupp köpstarka, välbärgade och medvetna kunder.

Halvdansken
5

Mar¨ngen "bisarra och irrationella förändringar baserat på era (anti-)religiösa uppfattningar"

Anser du att antireligiösa uppfattingar är mer "bisarra och irrationella" än religiösa? Om det är nåt som är bisarrat och irrationellt så är det väl religiösa skrifter som är allt mellan 5000 och 1400 år gamla.

[julatopp7018]
2

#157 När du säger; _kundgruppen är ofta inte stor utan består av en grupp köpstarka, välbärgade och medvetna kunder.
_Då funderar jag på hur det kommer sig att familjer besöker självplock, och närproducerat och ekologiskt ställen och även jag och vanliga svensson som vill handla billig och bra prudukter.

Läser på många forum med med barnfamiljer som letar efter lokal närproducerat och ekologiskt mat. Det är inte dyrare än i affären. I stockholmsområdet plockar jag varje år majs, jordgubbar och besöker närproducerat som odlar en massa olika ekologiska grönsaker och handlar av dessa tillsammans då med andra vanliga barnfamiljer o svensson.

Kundgruppen är stor, skulle jag säga iaf vid självplocken där ett 100-tal kan gå på fältet under en dag.

[Mustangcab]
1

fler grejer som är halal: inte slå främlingar på käften, inte mörda, inte stjäla, inte gå runt naken på stan skrev # 151lag heller.

Det är inte tillåtet enligt svenks lag heller.

Lamina
4

#160 Det var ju det som var själva poängen. 🥵

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Halvdansken
3

#161. Kan du då räkna upp lite saker som är haram, men som inte regleras i svensk lag? Som musik, att blanda könen (simmning, dans, ungänge), att kivinnor kör bil, otrohet.

marängen
4

kul att ni fattar poängen precis tvärtom 😃 grejen som gör er irrationella är att ni är emot ngt FÖR ATT DET ÄR HALAL, inte för att det är dåligt eller omänskligt eller liknande i sig själv. alltså är ju era uppfattningar fundamentalistiska och grundar sig på religiösa påbud snarare än moral eller logik - huruvida islam tillåter eller förbjuder det borde ni ju rimligtvis inte bry er om ifall ni är sekulära, eller för den delen, tillhör ngn annan religion.

men men, ni tänker hur ni vill

Magnuz
2

Har för mig att jag nämnde Waberi i ett tidigare inlägg. Här framträder han och några andra ledande muslimer i Sverige och talar om hur islam fungerar.

http://www.youtube.com/watch?v=DQsPXNlM1gc

Några exempel;

Mannen har alltid sista ordet och skall företräda familjen utåt.

Mannen skall utföra alla sysslor som sker utanför hemmet.

Det är i vissa fall tillåtet för en äkta man att slå sin fru.

Halvdansken
3

#163. Nej, jag är emot det eftersom det läggs en religiös aspekt på mat och slaktmetoder, och jag vill att samhället ska vara befriat från irrationella irrläror som är 1400 år gamla.

Bara det att vi pratar om Halal och Haram visar på hur religionen (i detta fallet islam) smyger sig in även bland icke-muslimer. För 3 år sen visste jag inte vad de orden betydde. Vad heter liknande begrepp inom judendomen, koscher?  Varför har inte det diskuterats?

[Calle64]
4

#164 På tal om halalslakt?

Halvdansken
2

Förmodligen på tal om inlägg #151.

Thaeri
2

#165, det bör absolut diskuteras också. Problemet är väl att när det där med halalkött tas upp är det nästan alltid islamofober som gör det, och det är relativt riskfritt att vara islamofob jämfört med att vara antisemit.

Tar man upp slaktmetoder från ett rent djurskyddsperspektiv får man dessutom ofta höra att man är islamofob eller antisemit, eller båda delar om man ser problem med halalslakt och koscherslakt, oaktat om man som jag ser många vettiga värden i de senare och har stora problem med hur industrislakt faktiskt går till oavsett var i världen den sker och oaktat religiösa förtecken.

Och det handlar inte om att religionen smyger sig in, utan om att det är just Islam som råkar vara på tapeten nu.

vallhund
1

Vilka är vi kristna?

Halvdansken
1

#169. Den frågan får du väl ta upp med vikingarna.

fatcat
2

#168 Även om Islam råkar vara på "tapeten" för tillfället så tycker jag anledning är desto större att ifrågasätta religiös fundamentalism. Nya religiösa seder strömmar in i samhället som aldrig tidigare skådats i Sverige och som kan påverka människor både positiv och negativt.

Viktigt är också att man respekterar muslimers tro men ändå att det sker i enlighet med våra demokratiska värderingar.

[Mustangcab]
3

"#163. Nej, jag är emot det eftersom det läggs en religiös aspekt på mat och slaktmetoder, och jag vill att samhället ska vara befriat från irrationella irrläror som är 1400 år gamla. " skrev halvdansken

Instämmer till 100%.

Thaeri
3

#171, absolut måste man kunna ifrågasätta vilken religion som helst, och speciellt fundamentalism.

Men när det kommer till det här med kött så verkar det mest vara fördomar som styr. Istället för att kolla upp vad skillnaden mellan de olika reglerna är exakt, och filosofin bakom, så bestämmer sig folk för att x är bra, y är dåligt, bara för att y råkar hänga ihop med religion a.

Fundamentalisterna missar ofta filosofin bakom dessutom, utan ser bara rena regler.

#172, jag för min del struntar i varför folk vill ha en humanare slakt av djur än vad som sker i dagsläget, bara det sker. För djurens skull. //ateistisk djurvän

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.