Alkohol är mer värt än invandrare
Jag har skrivit det här förut, men tänkte skriva det igen.
Folk drar väldigt ofta parallellen mellan invandringen och välfärden, det är antingen eller. Det är ofta så Sverigedemokraterna lyfter fram det, speciellt i sin reklamfilm. Reklamfilmen jag syftar på, är den då det går en gammal tant mot en hög med pengar samtidigt som kvinnor i burqa springer som galningar och knuffar sig före tanten om pengarna. Det är så folk rutar upp det: Vi eller dem, ni väljer.
Ska vi ta hand om oss själva eller om DEM som är annorlunda. Det jag tänker på ofta är, varför måste man konkurrera mellan människor?
Tänk er hur mycket pengar vi svenskar bränner varje år, vad våra skattepengar går till. Det är inte välfärd och invandring, det är så mycket mer, men ändå struntar vi i att tänka på det, vi riktar in oss: Vi i Sverige ska ha det bra, eller de utifrån. Varför inte dra in på någonting annat, mindre viktigt? Istället ska vi dra in på människor, hur sjukt är inte det?
Vet ni hur mycket pengar alkoholen kostar samhället? Det vet inte jag heller, inte exakta siffror. Men jag vet, att det kostar samhället över dubbelt så mycket som vi får in via alkoholskatten. Varför inte öka skatten mer på alkoholen? Varför inte sänka lönerna för politikerna som får överdrivet mycket pengar? Varför inte dra in på affärsresor för våra politiker och andra statliga toppar? Varför inte dra in på vägarbeten, varför ska vi alltid bygga nya vägar så att det ska gå fortare och fortare att åka till ett ställe? Vi människor är så egoistiska.
Varför kan inte alla vara beredda att få höjda skatter, sänka lönerna för politikerna, öka alkoholskatten ytterligare etc för att fler MÄNNISKOR ska kunna må bra? NEJ, vi i Sverige är så måna om att VI minsann ska ha det så bra som möjligt, mjölken får inte kosta en krona mer, det är för dyrt, skit i bönderna som mjölkar, så länge DU kan spara pengar till att resa och köpa ditt hus för över 1 miljon.
Jag pratar om alla generellt sätt, varför gör vi skillnad på människor? Ska det verkligen spela någon roll var vi föds? Det måste inte vara en kamp mellan den gamla damen med rullatorn och de svartklädda kvinnorna med burqa.
Höjs alkoholskatten ökar hembränningen och smugglingen, inte bara den privata utan också den organiserade, organisationer som även sysslar med annsn kriminell verksamhet.
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Denna sketch kanske passar bra i denna diskussion:
#1 Självklart, jag vet om problematiken, tyvärr. Eftersom jag samtidigt är väldigt emot EU, så kan jag säga att i min beräkning så ska även gränserna kontrolleras bättre, och intaget av alkohol ska reduceras och kontrolleras stenhårt. Straffet för otillåten hembränning ska även vara hårt och polisen borde bli bättre på att ta tag i tipsen de får.
#2 Helknasig sketch :P