Politik iFokus

Politik

Etikettvård-och-omsorg
Läst 1806 ggr
zzTCM
0

Upp och nervänt

Vår nya regering har med rätta ondgjort sig över den förra regeringens politik när det gäller Psykiatrin. Jag har själv tyckt att de verkar ha en sund syn på Psykiatrin……men inte nu längre! Det räckte alltså enligt dem att skjuta till mer pengar. Pengar som ännu inte gjort någon nytta eftersom det gått för kort tid och som dessutom använts till studier och projekt som inte kommer de drabbade till störrre nytta i deras rehabilitering.

Nu vill samma regering som tyckte att det var så fel att psykiskt sjuka människor inte får någon vård minska på sjukskrivningarna. Genomsnittstiden för en sjukskrivning vid depression är idag 341 dagar. Regeringens nya direktiv säger 0 dagar vid lindrig depression, upp till tre månader vid måttlig depression, upp till sex månader vid allvarlig depression.

Läkarna är bara rådgivare när det gäller sjukskrivningar. Beslutet fattas av försäkringskassan. Handläggaren kan alltså ha en helt annan uppfattning.

Vad händer om en patient lider av en allvarlig depression om en handläggare har en annan synpunkt än läkaren och följer regeringens direktiv och klassar den som måttlig eller t.om. lindrig?

Ökar inte det risken för både självmord och även mord på andra ute i samhället? JUST DET som regeringen sa att de ville komma tillrätta med innan valet.  

Jag anser att regeringen sviker de psykiskt sjuka i ännu högre grad än den förra regeringen. Det visar de prov på nu. Vi har i massmedia läst om psykiskt störda som förtvivlat bett om hjälp innan de mördat någon helt okänd ute på stan. Men vår nya regering verkar tro att man botar allt med mera arbete så det är väl det som de menade med mera och bättre vård…..

Vad anser ni? 

//Lisbeth

zeretki
0

Det visar på hur samhället ser ut idag. Vi har helt glömt bort att människor är levande varelser och inte robotar. Känslor, psykologi, hjärta och själv är helt borta ur vår syn på arbete och liv.

Sara
0

Jag har krävt remiss till öppenpsyk i flera år med läkarna har alltid sagt att det i princip är omöjligt att komma in där med BARA en depression hur svår den än är.

Så förra året fick jag äntligen en remiss dit men efter en timmes samtal och bekräftelse på att jag antagligen skulle må bättre av samtalskontakt där, så sa överläkaren jag träffade att jag är oprioriterad och det är lång väntetid. Det har gått ett år nu..

Vill regeringen förkorta sjukskrivningen så får de banne mig se till att folk kan få hjälp.

Sara

precis
0

Det var nyligen en mycket bra svensk dokumentär på tv om en manlig journalist och depression. Han och fkassan hade uppfattat den som lindrig eller måttlig. och eftersom han litade på och lydde deras "rekommendation" och fortsatte jobba på, så föll han efter ett tag ner i en rejäl depression och fick hela sitt liv förstört. (Socialt, ekonomiskt, osv…)
En lindrig depression är billigare att bota och går betydligt snabbare… :(
(tyvärr minns jag inget om namn, titel eller nåt, tror det var SVT2)

zzTCM
0

# 3 Ja det var en bra och lärorik dokumentär. Han fick elbehandling ECT till slut eftersom han själv ville ha det. Då blev han bättre och kunde ta tag i sina vardagssysslor till att börja med. Hemmet hade han inte kunnat sköta alls. Han låg bara i sängen och väntade på att det skulle bli natt och att han ev. skulle få sova. Ett bra ex. på hur det kan gå och hur lång tid det tar innan man får den behandling som behövs, om man ens får den. Det tog tid innan han fick elbehandlingen.

WiktZac
0

Per Lapin - Den deprimerade reporten

Mycket bra, som vanligt höll jag på att säga när SVT sänder dokumentärer. Den går att se på webben i några veckor till.

//Zac

zzTCM
0

# 5 Ur länken "I en närgången och utlämnande skildring följer hon Per under ETT ÅR."

Hmm ett år! Direktiven för sjukskrivning är upp till sex månader vid allvarlig depression.

WiktZac
0

Jag antar att regeringen då byter kanal efter halva dokumentären? ;o)

//Zac

charlie
0

#7 Bara för din info, det är inte regeringen som sätter direktioner för hur lång sjukskrivningstid åkommor ska rendera i. Det torde egentligen vara det konstigaste mått på hur allvarlig en sjukdom är, hur lång tid man ska vara sjukskriven.

---

zzTCM
0

Visst är det regeringens direktiv=riktlinjer, föreskrifter som gäller

Vår regering vill skärpa kraven för sjukskrivningar. Även om de inte kanske är de som bestämmer längden så är det väl ändå de som fått till stånd denna förändring? Alltså är det på grund av vår nya regering som detta sker. Då kan man väl säga att det är regeringens direktiv?…

charlie
0

#9 Tydligen fick socialstyrelsen att arbeta fram sin nya bedömning år 2005.. så _tyvärr_ du kan inte skylla detta på den nya regeringen.

---

Sara
0

# 10 Varför har det inte börjat gälla än om det redan var färdigt år 2005?

Andra förändringar kan ske på nått halvår.

Sara

charlie
0

#11 Jag är ju ingen expert men av någon anledning så tar utredningar tid.

---

zzTCM
0

# 10 Har inte vare sig röstat på alliansen eller sossarna… Jag VET att de försökt komma tillrätta med sjukskrivningarna även de. Det ÄR ju ett problem det inser väl alla. De hade kanske inte lika drastiska direktiv då de hade makten som alliansen har nu. Det hade vi väl märkt isåfall. Men NU händer det saker….

Att även sossarna tagit fram riktlinjer är ju klart. Men du kan väl ändå inte förneka Charlie att alliansen pratat om förändringar  när det gäller sjukskrivna och arbetslösa? Alla vet vi att det varit en av deras viktigaste frågor. Det är konsekvenserna av deras politik vi ser nu. Varför säger du att jag inte ska skylla på den nya regeringen? Skylla på… märkligt ord från en person som verkar gilla läget. För det gör du väl?

charlie
0

#13 "Det är konsekvenserna av deras politik vi ser nu." som du vet så är det en viss tröghet i system, speciellt politiska system. Jag förstår inte varför du så envist vill skylla det på de borgerliga partierna när det var S som initierade detta? Vad får du ut av det egentligen?

---

zzTCM
0

# 14 Varför hurrar du inte? Vill du vända på det hela nu??? Så det är sossarna som gick till val på att vilja försämra för de sjuka? Vad får du ut av det egentligen kan jag kontra med.

Jag VET att sossarna "initierade" detta att det är ett problem med sjukskrivningarna VET ju alla. Sossar och moderater är ganska lika i tänket ibland anser jag. Det här blir kanske en fråga som Mona Sahlin kan hävda inte går att rätta till om sossarna tar tillbaka makten:)

Men jag tror inte att sossarna hade vågat eller ens velat att det skulle gå så här drastiskt till. De hade förlorat allt för många väljare.

Cattis
0

#11 Förra regeringen startade utredningen om detta 2005, den utredningen var en av dem som nuvarande regering valde att fortsätta och nu är den klar.
Så denna "lösning" är snarare ett resultat av både denna och förra regeringens idéer.
Massor av långa utredningar som förra regeringen startade, en del som pågått i flera år, lades ner av den nya regeringen - men denna valde de att fortsätta alltså.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

zeretki
0

#2 Nej, det krävs en hel del för att få hjälp av landstinget och så. Själv skulle jag få vänta i nästan ett år för att få terapi, trots att jag var nära självmord.

Men så beslöt sig mina föräldrar för att hjälpa mig med att betala en privat terapeut som kostar 600 i månaden. Något som jag inte hade råd med på socialbidrag.

Hade jag inte fått hjälp så hade jag inte levt idag.

Och idag så kan jag både studera och arbeta, fast jag måste lära mig att ta det lugnt också.

WiktZac
0

#16 Precis! Att beställa en undersökning har strikt sett ingenting med ett senare beslut att göra. Däremot kan det bli pinsamt om en undersökning kommer fram till en motsatt åsikt, därför lägger man ner sådana utredningar så resultaten begravs. Denna av S beställda undersökning passade sannolikt Alliansen alldeles väl och fick därför bli underlag till vad som synes vara ett ganska darrigt och dåligt underbyggt beslut.

Inget konstigt i det alls, politik i praktiken. Så har det gjorts hundratals gånger av alla i regeringsställning.

//Zac