Gunilla Carlsson
Ja lite klumpigt av henne.
När reporten frågade henne iall hon tyckte det var OK att skattebetalarna skulle betala hennes utgifter även om hon är i politiskt arbete under tiden kom jag och tänka på Bosse Ringholm. Han tog ju regeringens privatflyg för att delta på en LO kongress som talare. Han var nere i Europa och tittade på en match mellan Sveige och något annat lag (kommer inte ihåg vilket). För att hinna hem till LO kongrssen så lät han flyga ner regeringens plan och sedan flyga upp det till Stockholm igen.
Detta var ett politiskt uppdrag som dessutom inte hade något med hans roll som minister att göra men det fick vi skattebetalare betala dyrt för.
Teflon Bosse klarade sig dock efter lite kritik.
Marita Ulvskog har hårt kritiserat Gunilla för detta (med viss rätta) men hon kör huvudet i sanden för sina egna partikamraters tilltag.
Stor skillnad det Gunilla Carsson gjort är nästan brottsligt. hon kan bli åtalad, det som fick Gudrun att dra sig tillbaka.

#1 så jag tolkar ditt inlägg som att det som teflon Bosse gjorde inte är brottsligt. Att utnyttja skattebetalarnas pengar till att flyga sig hem till en kongress för LO???
Verkar rejät brottsligt i minia ögon ivf
Ja kan man tycka, men det finns ingen myndighet som kan åtala honom. Det Gunilla Carlsson och Gudrun gjorde är sådant som du och jag blir åtalade för och satt bakom lås och bom för.
Fast i det här fallet hade hon ju faktiskt haft utgifterna - Gunilla Carlsson, alltså. Däremot *borde* partiet ha betalat. I Gudrun Schymans fall så försökte hon däremot dra av för saker som partiet (eller någon annan, minns inte..) redan *hade* betalat.
#6 Ja, och det är en stor skillnad för mig.
Jag har överseende med vem som helst som drar av något man faktiskt betalat - men jag har noll - absolut noll! - överseende med den som försöker få räkningarna betalda två gånger.
Jag håller helt med dig, Anders. Jag tycker att Gunilla Carlssons miss var klart mindre - och att hon inte gör mer fel än alla andra svenskar som "försöker". Dessutom tycker jag att hon hanterat frågan på ett snyggt sätt.
Denna debatt är något färgad, bägge har gjort sig skyldig till något brottsligt, hur snyggt man än hanterar det. Att inte du eller jag bli åtalade för att hava avdrag för ditt och datt beror bara på att skattemyndigheter inte har resurser att åtal alla som försöker. Vi ska vänta oss mera av våra förtroendevalda som lever av våra skattepengar.
#9 Inte vill bli åtalade?
Jag trodde vi diskuterade den juridiska och moraliska skillnaden i:
- att ha utgift som du inte fick göra avdrag för - misstag
- att inte ha en utgift, men ändå försöka dra av den - bedrägeri

Oj vad korkad man kan vara. Om man jobbar som politiker, och dessutom med 700 000 kr i årslön, så borde man ju inte ens våga föra pennan i närheten av avdragsfälten i deklarationen. Undrar hur hon tänkte? Var hon i en så pressad ekonomisk situation att hon måste få dra av kabeltv-avgiften…?
Oskar
#11 Ja, visst verkar det klantigt!
#10 Misstag? Tror du det?
#13 Ja, det är ju svårt att veta vilken kunskap hon har.
Är men helt säker på att man inte har rätt att dra av, men hoppas på att det ska "slinka igenom" så är det väl nästan lika mycket bedrägeri som att dra av något man inte haft utgift för.
I lagens namn är det lika mycket bedrägeri, men svenska folket tycker bara att det är en sport att försöka med olika avdrag.
#15 Det ligger nog en del i det…

Gunillas fel var att hon inte tydligt nog yrkade på avdrag. Hon tog bara upp kostnaden. Om hon däremot hade skrivit ett tillägg där hon bett skattemyndigheten pröva avdragen hade det inte blivit något problem och inga skriverier i tidningarna. Det var där hon gjorde sitt stora misstag.
Det är skillnad på att yrka på ett avdrag och att bara ta upp det och hoppas att det går igenom.