Nationalism
Jag är emot nationalism som ideologi, den förtrycker mig som individ genom att tvinga på mig en historiesyn och egenskaper man ska ha bara för man är född inom ett visst geografiskt område. Dessutom har dessa nationalister tolkningsföreträde om vad den har för innebörd. Den förtrycker även mig som individ om jag inte anses uppfylla dessa krav, fel religion, fel språk, fel kultur och så vidare. Genom att den förtrycker mig som individ så förtrycker den även grupper av folk som inte passar in, inte ens fast man har samma kulturella bakgrund, språk, religion, och även födda på samma sjukhus som dessa nationalister.
Historiebeskrivningen är också förvanskad, Hitlers germanska och framförallt ariska arv är ju exempel på detta. Inom svensk nationalism hyllas kungar som Karl den tolfte, men vet man varför? Allt äldre än 50 år ges ett romantiskt skimmer. Jag tror helt enkelt inte en tredjedel av Sveriges befolkning som lämnade landet håller med om den föreställningen nationalister har. Jag tror helt enkelt farmors farbror flyttade till Amerika för att det var så bra i Sverige.
Jag tror helt enkelt mer på min mormors berättelser om hur eländigt det var som torpare strax utanför Säffle, även om torparna är borta och storbönder (med dåtidens ögon sett) köpt upp deras mark.
Jag tror inte heller dessa nationalister skulle klara försörjningen av Sveriges befolkning, även om man slängde ut alla som inte passar in i deras världsbild. Det skulle snarare bli som det var, skörden slår fel och folket får lida, även nationalister. Industrin satsar fel på en krympande marknad (utan EU) folket får lida. Våra tjänster vill ingen ha, eftersom vi avsagt oss deras, folket dör!
Jag är på samma sätt mot socialkonservatism, är det ett annat ord för samma sak?
Däremot är jag för det mesta stolt över saker i mitt närområde, rätt eller fel, när Färjestad vinner SM guld. När Värmland kommer på tal, över att vi har det bra i Sverige. Likväl som jag skäms när nationalister uttalar sig, över vårt skolsystem, politiker och så vidare. Tyvärr kan jag inte skylla det på varken invandrare, romer eller skåningar.
Det kanske är dags för en värmlänsk utbrytarrepublik ändå?
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Blir ju knepigt om det bara är för att bli av med nassar ;-).