Birgitta Ohlsson om SD
Birgitta Ohlsson (FP) om SD:
http://www.expressen.se/debatt/vannerna-avslojar-sd-bakom-masken/
T.S ursäkta men kan du skriva åtminstone en mening om vad det gäller utöver SD. Det blir så meningslöst att bara sitta och klicka på länkar anser i varje fall jag. Själv länkar jag gärna till artiklar men försöker att skriva själv lite också i synnerhet om jag startar en tråd.
"Inte sedan 1930-talet har det funnits så många folkvalda rasister i Europa" - Birgitta Ohlsson.
Nyss var ju fakta så otrolig viktigt när jag skrev om romer o brottsstatistik? När Birgitta Ohlsson drar alla nationalistiska högerpartier i Europa över en kam o säger att dem är rasister så är det helt ok?
Måste förresten alla inlägg här handla om SD? Börjar bli lite tjatigt.. 😴
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law
nu får du ta och ge dig. romer är en folkgrupp = de är romer oavsett vad de gör eller tycker. rasism definieras av vad man gör och tycker. det är inte en fråga om statistik eller hårda fakta utan ett omdöme; "det där är rasistiskt det du gör nu" säger jag för att jag bedömer att det du gör är rasistiskt. "det är kriminellt det du gör nu" är en fråga om huruvida det står att det är brottsligt i en lagtext, och "det är romskt det du gör nu" är ett icke-påstående.
Har jag någonstans påstått att rasism är synonymt med statistik? Nej det är en fråga om antagande, marängen. I vilket fall så generaliserar hon varenda nationalistiskt högerparti i Europa. Extremistiskt tänkande vilket inte hör hemma i den demokratiska debatten.
Detta uttalande av Birgitta Ohlsson är en reaktion av nationalistiska partiers framväxt. Med tanke på ordvalen och att hon nästan stämplar alla som rasister så måste rädslan för att "eliten" ska förlora makten i Europavalet vara mer påtagligt än jag kunnat tro.
Instämmer med #1. Det är rätt tröttsamt och intetsägande med en massa trådar där man lägger in en länk och sedan i vissa fall, kopierar in halva artikeln under länken utan att själv komma med något eget.
För övrigt är det ganska illavarslande hur förmodat vuxna och politiskt intresserade människor totalt verkar sakna förmåga att förstå det politiska spel som pågår just nu.
Alla de övriga partierna gör nu, ivrigt understödda av både privata och statliga media, allt som står i deras makt att på alla sätt smutskasta och sabotera för SD:s chanser till både EU-valet och de övriga valen under 2014. I princip allt som skrivs och sänds i media görs med avsikt att missgynna partiet. Birgitta Ohlsson är ju folkpartist och gör förstås allt i sin makt för att hennes eget parti och regeringskoalition skall få så många röster som möjligt och att Alliansen skall segra även 2014. Denna artikel är inget undantag.
Om Nerfer avser starta nya trådar för varje smutskastningsartikel, TV-inslag eller radioprogram som görs om SD från och med nu och fram till valet så kommer denna sida knappt innehålla något annat.
#2 och #6
Vissa partier bjuder ju mer på det än andra, dessutom har de ju sin kongress nu så det är aktuellt vare sig du vill eller inte. Precis som när C hade sin fifteen minutes of fame under deras kongress i Karlstad.
Vore precis lika bra om politiskt intresserade personer kunde lägga ihop två och två.
Och när SD har kongress så diskuteras den politik man behandlar på landsdagarna menar du?
http://sverigesradio.se/sida/play.aspx?ljud=4770736
Inte en enda fråga till Jimmie om deras politik utan i över sex minuter ställer man samma fråga på olika sätt. Fullkomligt bisarrt, i statliga och "opartiska" SR dessutom.
Nej det menar jag inte. Man behandlar det somde gör, inte säger sig göra.
Exempelvis SDUs ställning i framtiden, sänkt abortgräns och så vidare. Press granskar, man håller nödvändigtvis inte med. Att sitta här och gnälla över att man är aktuella är det som inte är insiktsfullt. Däremot passar det ju offermentaliteten som en annan tråd behandlar, vilket gör den aktuell per automatik.
Gillar ni inte det som skrivs, strunta i tråden så blir den ju inaktuell till slut.
Det där är ju trams det vet du lika väl som jag. SD uppmärksammas oerhört sällan för de faktiska förslag de lägger och det seriösa arbete de lägger ner både på riksnivå och lokalt. Enda gången det är intressant för media att skriva och rapportera om SD är när det ges tillfälle för smutskastning.
Okej om man skriver om negativa saker men då måste man samtidigt skriva positivt, eller åtminstone neutralt, om SD:s politik liksom man gör om de övriga partierna.
Nämn ett sådant förslag då? risken är ju att andra inte tycker det är så bra som SD själva. Redogör för vilka biologiska faktorer somavgörvilken vecka abort skulle ske? Eller medicinska studier SD stödjer sig på?
Hur ofta skrivs det odelat positivt om andra partiers förslag?
Otroligt korkat att skriva positivt om något som är negativt, vill du läsa sånt får du gå in på avpixlat och liknande sidor. Inte ens du kan ju förneka att det är konstiga uttalanden som gör det tacksamt för medier att ta upp.
Som jag ser det tar man upp förslag och uttalanden som SD gör, men man är inte odelat positiva till förslagen. Sedan kan ju Södersjälv påstå att de styr svensk skattepolitik, när han gör det så granskas det naturligtvis. Om nu rösta ja eller nej till andras lagförslag är att styra skattepolitik.
"Nämn ett sådant förslag då?"
Ett bara? Jag kan nämna tre, för sakens skull;
Debattartikel från idag: Låt folket rösta om EU-medlemsskap.
"Det är därför dags att låta det svenska folket inte bara få rösta om sina representanter i EU-parlamentet, utan att de även får rösta om hur de ser på EU:s fortsatta utveckling mot en EU-federation."
"Vi vill att brottsprovokation ska tillåtas för allvarlig brottslighet. Inte bara de enskilda brottens straffvärde ska tas i beaktande utan även om brotten utförs i organiserad form och är systematiska. Organiserad brottslighet är ett sådant exempel. Även normalt sett svårutredda företeelser som olika typer av allvarliga sexualbrott, t.ex. trafficking, barnporr och gromning, bör vara föremål för brottsprovokation. Gemensamt för dessa brott är att de dels är ljusskygga och svåråtkomliga, dels att de förorsakar stort lidande för enskilda brottsoffer."
Nummer tre är försvarspolitiken där SD har en helt unik politik som går ut på att vi faktiskt ska bemanna, utrusta och ge resurser till vårt försvar att kunna lösa sina uppgifter för nationellt försvar.
#12 De hade ju inte kunnat nämna när #11 skrevs eftersom de blev offentliga efter det. Men jag svarar ändå på dessa "förslag". 1. Ska vi alltså ha en till röstning om vi ska vara med i EU eller ej? Det är okej för min del men inte speciellt bra för Sverige. 2. Oerhört svårt rent lagmässigt, ska man begå brott för att förhindra brott? Väldigt lätt att säga som SD, svårare att dra gränsen för vad som är brottsprovokation, det har prövats och är ett arv från Freivalds, inte SD. 3. Unikt? Det är precis det som man gör idag, fast hur framgångsrikt det skulle vara i händelse av invasion är ju en annan sak. Nu är ju inte Sverige av hävd ett land som provocerar andra, 200 år utan krig ska vi vara stolta över, inte bedrövade. Värna neutraliteten istället, den lilla som är kvar. Försvaret får mer pengar än nånsin, vad hjälper det?
1.
Kravet från SD är i grunden fortsatt utträde ur EU i dess nuvarande form eftersom EU idag inte alls är samma EU som vi folkomröstade om 1994. SD vill verka för en omförhandling av EU-medlemsskapet där vi kommer bort från dagens odemokratiska överstatlighet men samtidigt behåller samarbete, handel och de positiva sidorna av EU. Eftersom SD är ett demokratiskt parti som utgår ifrån att beslutsrätten i slutändan ligger hos folket är naturligtvis en folkomröstning den enda rätta vägen att gå. Denna omröstning genomförs efter omförhandlingen.
2.
Nej, det är inte alls svårt, det finns redan i flera andra länder.
3.
Du har fel på nästan alla punkter i din kommentar. Sjuklöverns partier verkar alla för en bibehållen nivå och inriktning på försvaret (Alliansen) eller ytterligare nedskärningar (rödgröna). Endast SD står för en realistisk försvarspolitik där det råder balans mellan uppgifter och resurser.
#14 Du kan ju inte på allvar tro att man har den nivå, plus tillför 4 miljarder för att minska försvarsförmågan? Man utrustar naturligtvis den arme vi har för att lösa uppgifter nu också, tomma ord utan innebörd visserligen, men det är ju SDs ord också. Har du någonsin gjort militärtjänst?
Nu argumenterar du förvirrat igen. Vilka 4 miljarder? Armen? Du menar förmodligen armén men borde tala om försvarsmakten som består av både armé, marin och flygvapen.
Ja, självklart.
Försvarsmakten fickformat miljarder extra tilldelats budgeten, hur de sedan fördelar är upp till dem. Förlåt att jag sitter på telefon och skriver, tyvärr orkR jag inte tillfredställadina krav på språklig korrekthet.
#14 jodå, nu blev det visst en variant på eu urträdet också, kanske verkar vara dagens ord.

#11. "Som jag ser det tar man upp förslag och uttalanden som SD gör, men man är inte odelat positiva till förslagen."
Nämn en gång då media varit det minsta positiva över ett förslag eller uttalande som SD gjort.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#19 Varför då? Kan ju lika gärna fråga när media ställde sig positivt till något politiskt förslag. Precis som SD kuriren ställer sig positivt till SD förslag ställer sig Mittmedia sig positiva till centerförslag. Att inte SD blir hyllat i alla medier beror på samma sak som att inte S, M, eller vilket parti som helst blir hyllat i alla medier. Skillnaden är att det är mer gnäll från SD håll, om PK, Aftonblaskan osv..

Nu är det väl inte så underligt om SD-kuriren ställer sig positiva till SD förslag, jag tänkte nog med op exempel från AB, Expressen, SvD osv då jag utgick från att vi diskuterade "allmän media" eller vad man nu kallar det.
#31 Vet inte vad du menar med allmän media, en del kallar sig oberoende liberal, eller oberoende socialdemokratisk, men att media skulle vara oberoende är en myt de själva inte ens tror på. Närmast kommer väl statlig styrd media, SVT och SR, men de har ju politiskt tillsatta chefer. Att SD missgynnas i tidningar som inte har samma politiska agenda får de leva med, precis som socialdemokrater i Värmland får leva med en första tidning som är högerorienterad, i det närmsta konservativ, även om det inte är lika tydligt sen Gustav Ander trädde tillbaka.

#22. "…exempel från AB, Expressen, SvD osv ". Tror nog att du vet vad jag menar med allmän media, Calle 64.
Nej det vet jag inte jag tog exempel från tidningar eftersom man oftast tar aftonblaskan som exempe. l Allmän media har jag aldrig hört som begrepp, vad menar du? Är ju omöjligt att debattera med folk somhittar på egna begrepp, vilket verkar vara vanligt på detta forum. Tydligen har några tolkningsrätt, trodde du var seriös baserat på andra inlägg.

Vad jag menade med allmän media var de tidningar som inte var tillknutna ett parti. Som SD-kuriren tex.
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag hittade på ett nytt begrepp som var så otydligt.
Är inte SD-kuriren knutet till ett parti? Varför finns det då en kategori "Partinytt" med senaste nytt om SD där? http://sdkuriren.se/category/partinytt/
Ja, det var ett extremt otydligt begrepp …
Försvarsmakten i fickformat alltså…
Du kan istället vara lite seriös och läsa försvarsmaktens perspektivplanering för 2013.
Bla sidan 42 är intressant;
"Sammantaget finns en fortsatt obalans mellan uppgifter och resurser, främst inom materielområdet."
Försvarsmakten skriver vidare att utan anslagshöjningar måste försvaret successivt de kommande åren lägga ner ytterligare förband eller materielsystem.
"Försvarsmakten bedömer dock att om antalet krigsförband som ingår i nuvarande insatsorganisation bibehålls kommer både volymen och kvaliteten i krigsförbanden successivt att nedgå. Ekonomin medger inte en bibehållen volym i krigsförbanden och den materiella förnyelsen kan inte genomföras i den takt som krävs för att med rimlig framgång kunna möta en kvalificerad motståndare. Detta är inte en långsiktigt hållbar handlingsväg för Försvarsmakten."
# 27
I deras perspektivplanering ja, de vill väl ha ännu mer pengar. Tror fortfarande inte de anser sig värdelösa.

#26. My bad, jag skulle givetvis skrivit "Som SD-kuriren är tex." Alltså knutet till ett parti.
Det blev lite rörigt där.
Dom ökande anslagen till försvarsmakten går till löner, tex kostar dom anställda idag 33,7 miljoner kr mot 7,1 miljoner kr 2008 då vi hade värnplikten det är stor ökning. Dom har sparkrav på sig. Från 2015 skall 760 miljoner kr sparas in om året på matrialinköp och förråd mm.
#40 Det förklara ju en del av 4 miljarders ökningen i anslag.

Hur kan lönerna ökat så mycket? Det har ju skurits ner på militären, vad jag vet.
Yrkesmilitärer kostar väl mer än värnpliktiga?
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Nu slängs siffror och åsikter hej vilt här. Om ni kommer med siffror och uttalanden så måste ni ju styrka dessa genom länkar till dokument där de återfinns.
Jag kan inte påminna mig ha hört något om en budgetförstärkning på 4 miljarder, var kommer den siffran ifrån? I regeringens budget för 2014 och inriktning för perioden 2015-2017 får försvarsmakten höjda anslag med sammanlagt 1,4 miljarder på dessa 4 år. Samtidigt kan man räkna med en urholkning pga inflation på kanske lika mycket, alltså ett nollsummespel. Ingen höjning i praktiken.
I SD:s budgetplan ökas försvarsanslagen successivt till en nivå på 2,0% av BNP, vilket idag skulle motsvara en försvarsbudget på nästan 70 miljarder för 2012. Det är samma nivå på finansieringen som vi hade före millennieskiftet och också det en minskning jämfört med budgeten under kalla kriget som låg på ca 3% av BNP.
Bra försök, det ska du ha en eloge för, men du måste naturligtvis även förklara vad det är för bilder du lagt upp och vilka poster du tittar på.
Jag kan ev. få fram en ökning med 1 miljard till hela utgiftsområde 6.
Det spelar dock ingen roll. Alla seriösa bedömare, inklusive försvarsmakten själva, är överens om att försvaret är kraftigt underdimensionerat och stor obalans råder mellan uppgifter och resurser. Någon miljard hit eller dit är helt ointressant då man bara inom materielområdet saknar tiotals miljarder de kommande åren för bl.a. finansiering av nya Gripen E/F, nya skolflygplan och transportflygplan som ersättare för våra gamla Tp84 Hercules.
Enbart SD tar försvaret på allvar och finansierar det fullt ut.
Sveriges främste försvarsbloggar Wiseman´s Wisdoms rekommenderas varmt om man har intresse för försvarsfrågor och inte bara vill lapa i sig våra nymoderata försvarspolitikers lögner.
http://wisemanswisdoms.blogspot.se/search?q=f%C3%B6rsvarsbudget
hur urspårat är inte samtalet när det kallas odemokratiskt att säga att det finns folkvalda rasister. jag orkar inte med en så låg nivå, det är fullkomligt osakligt.