Tårta eller knivar och glasflaskor ...
… vilket skulle ni helst vilja anfallas med?
Inga av dom sakerna är okej, våld är aldrig okej att använda.
Enligt vittnen på plats så såg det ut som dom hade bestämt möte för att slåss.
Nej, ge er nu människor.
Ett fel gör inte att ett annat fel blir rätt.
Oavsett om det gäller tårning, glasflaskor, hot mot kvinnor eller rasistiska uttalanden i diversetidningar.
Allt som är fel är fel, oavsett.
Sedan när det sker systematiskt kan det kopplas till ett parti mer än enstaka händelser som snarare bör kopplas till person. Detta gäller avsett vilken organisation personen i fråga företräder.
#1: Jag tror knappast att barnfamiljerna var där för att slåss.
#1 Läs den artikeln du länkar till!
Citat: – Slagsmålet inleddes på ett sätt som gjorde att det såg arrangerat ut – vänsterextremisterna och högerextremisterna rök ihop på en gång. Det var som om de på förväg kommit överens om att träffas och slåss. För mig påminner det om när fotbollsklubbars ”firmor” slåss, säger han till DN.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Julatopp, julatopp … jag har läst den. Vad är det som säger att det inte var en nasse de talade med? Han kan mycket väl ha velat få det att framstå som att alla är lika goda kålsupare. Personen de talade med är anonym och i artikeln står det klart och tydligt att nassarna kastade in glasflaskor och annat mitt bland barnfamiljerna. Det är inte okej nånstans. Jag skulle också bli riktigt skogstokig om någon kastade flaskor och sten på mina barn, det kan jag säga dig, och jag tror de flesta normala föräldrar skulle känna likadant.
På videon ljuder det någon form av flygalarm, undrar om det inte är SMR som är där och bråkar sätt video där just SMR har sådan ljud?
#6 För att ingen ensam nasse skulle frivilligt stå kvar och prata med pressen på ett torg med delar ur AFA på plats.
Du har rätt, det var svenska motståndsrörelsen.
Från deras hemsida:
"En av Nordfronts journalister sammanfattar dagen:
Vi har gjort bra ifrån oss, till en början drevs ”demonstrationen” tillbaka. När polisförstärkningar anlände till platsen fick den röda pöbeln nytt mod och gick till angrepp. Under tumultet knivhöggs en av deltagarna i Motståndsrörelsens aktion flera gånger i ryggen. Den skadade personen var vid gott mod innan han fördes till sjukhus. Polisen på plats uppträdde mycket aggressivt och brukade rikligt med pepparsprej.
Till slut så ”säckades” motståndsrörelsens aktivister men den röda pöbeln fick stå oantastade av ordningsmakten. Förutom journalister och sjukvårdspersonal, har alla deltagare i Motståndsrörelsens aktion gripits."
https://www.nordfront.se/just-nu-konfrontation-med-svenskhatare-i-karrtorp.smr
Såg nu att dom tar på sig det. Hoppas polisen gör sitt jobb nu och griper dessa våldsmän från båda sidor.
Dags att bara tillåta elrör till flaggorna som på idrottsevenemang.
Linje 17 är väl knappast samma sak som AFA. AFA finnsju knapptkvar heller, AAA och andra falanger har tagit över.
Nu har jag talat med en bekant som är, hm, "fotbollssupporter". Han berättade för mig att när huliganer bestämmer sig för att träffas och slåss bestämmer de en plats och en tid där de garanterat får vara ostörda (öde platser, nätter, fritt från poliser och åskådare som kan tänkas larma polis), absolut inte i Kärrtorp. Och de tar under inga omständigheter med sig barn! När de har slagits klart tar de i hand och tackar för "god match". Säger han, jag själv vet inte. Jag är inte ens sportintresserad (och det tror jag inte huliganerna heller är, egentligen).
Liknelsen med uppgjorda supporterbråk faller således totalt. Att beväpna sig och gå ut och anfalla barn i en fredlig demonstration är en våldsam och totalt motbjudande handling.
#12 Är elrör som visas på filmen, vet att SMR har flaggpinnar men det är nog hårdare material sätt dom slå med dom.
Tillägg till #14: "Huliganer" är mitt ord, han säger inte så, såklart. Han säger "firmor".
Ville bara lägga till det, för ordningens skull.
#13 Nej men AFA känns igen från deras svart röda fanor och huvtröjor. På filmen ser man trolig folk från dom.
#16 Du är inte ensam att känna folk ur firmor, både jag och sajtvärden känner folk som tillhör en firma i sthlm och dom kan drabba samman mitt bland barnfamiljer om det skulle vara aktuellt.
Då måste de ha fyllt dem med något, omöjligt att de inte böjer sig när de används så här.
#19 Det är nog möjligt.
Jag fruktar att valåret nästa år kan bli väldigt stökig.
http://tobbesmedieblogg.blogspot.se/2013/12/media-fordomer-for-forsta-gangen.html?spref=fb
"I åratal har varje fredlig sammankomst som anordnats av exempelvis Sverigedemokraterna eller Svenskarnas Parti attackerats av vänsterhuliganer. Det har skrikits och viftats med vuvuzuelor, men det har även flugit gott om projektiler, i form av fyrverkipjäser, gatstenar och flaskor. Människor har misshandlats. Ingen i etablerad media har uppmärksammat detta nämnvärt, mer än någon förljugen rubrik om "Stökigt vid högerextremt möte" eller "20 gripna vid högerextrem demonstration". "
#22 Det är ingen ursäkt att gå till angrepp med bengaler, smällare och glasflaskor bland barnfamiljer tycker det är högst tråkigt att man inte kan respektera varandra.
Håller med dig. Alla skall kunna genomföra demonstrationer, torgmöten och manifestationer utan massiva polisinsatser eller risk för att utsättas för våld.
Förvånad att det inte fanns större polisnärvaro pratade med en vän som bor 100 m från centrum dom berättade att det var ca 20-30 poliser på plats och det tog tid innan fler poliser kom till platsen.
De räknade nog inte med denna utveckling. Det normala är ju att det är vänstern som attackerar högern, inte tvärtom.
#26: Fel fel fel. Här är några av alla som har mördats i Sverige av nazister, rasister, högerextremister de senaste åren: - Åke Nord, Stockholm, 8 november 1983. - Ludwig Buchwald, Göteborg, 29 oktober 1985. - Ronny Landin, Nynäshamn, 20 juni 1986. - El Moustafa Ennadja, Lund, 20 januari 1990. - Kent Antonsson, Göteborg, 12 augusti 1990. - Hayan Altrn, Uddevalla, juli 1991. - Jimmy Ranjbar, Stockholm, 8 november 1991. - Tommy Månsson, Linköping, 14 augusti 1992. - Mikael Hogg, Nödinge, 30 april 1993. - Anders Gustafsson, Stockholm, 1 januari 1995. - Peter Karlsson, Västerås, 11 mars 1995. - Lars Hellberg, Avesta, 13 april 1995. - Tony Boija, Borlänge, 29 april 1995. - Sven-Peter Pettersson, Malmö, 3 juni 1995. - Per Skogsberg, Göteborg, 7 juni 1995. - Lars Enmark, Skellefteå, 25 juni 1995. - John Hron, Kungälv, 16 augusti 1995. - Gerard Gbeyo, Klippan, 9 september 1995. - Björn Söderberg, Stockholm, 12 oktober 1999. - Salih Uzel, Skogås, 31 december 1999. - Kooros Effatian, Malmö, 13 juni 2003. - Firas Al-Shariah, Malmö, 28 juli 2003. - Trez West Persson, Malmö, 10 oktober 2009. - Joakim Karlsson, Vallentuna, 22 september 2012.
Polismyndiheten förvätade sig antagligen inte detta. Det är ju inte direkt så här dessa demonstrationer brukar sluta.
Om detta var ett försök av TS att förminska attacken av Jimmie Åkesson och hans parti så har hen misslyckats. Förövrigt så har ju svenskarnas parti fått smällare och bengaler mot sig och SMR fick själva i början av november glasflaskor, bengaler och hela kravallstaket kastade mot sig.
Männsikorna på båda sidor är patetiska.
En krönikör berättar vad som hände: http://blogg.dn.se/epstein/

Det är ta mig 17 helt otroligt. Det som händer har liksom ändå aldrig hänt….om det är SD´are eller andra främlingsfientliga individer inblandade. Ni måste ha skygglappar stora som höghus, minst.
Oavsett sida så är det aldrig ok att en demonstration attackeras på det här sättet.
Diskussionen gällande huruvida det var förutbestämt möte eller inte spelar inte så stor roll, det är ändå inte ok att bestämma ett möte så här. Jag vet av erfarenhet att en hel del av de sk firma-mötena mellan "huliganer" sker på förutbestämda platser där man bestämmer beväpning,regler, skydd och antal i förväg, och där man tar i hand efteråt. Jag vet också, att många av de mötena sker i centrala storstäder i relativt nära anslutning till matcherna med stora risker för tredjeman. Det finns alltså inget "antingen eller". Jag har ingen insyn i någon av de här grupperingarna (jag inbillar mig att det kan ha varit fler än 2) som drabbat samman idag, och jag tycker att oavsett om det var ett arrangerat möte eller inte så är det helt åt helvete att det görs bland allmänhet och vanligt folk.
Någon befarade ett stökigt valår nästa år. Det gör jag också. Låt oss hoppas att det inte blir så, utan att alla sidor respekterar varandras demokratiska rättigheter att föra ut sitt valmanifest utan att det blir våldsamma attacker, låt oss hoppas att våra sjukhus kan vårda de som är sjuka och verkligen behöver det och inte våldsverkare som skadats i fighter de själv gett sig in i. Låt oss hoppas, att tredje man och allmänheten kan vara på stan. Nu är jag inte troende, och tror inte att något av detta kommer att bli realitet utan mest sannolikt kommer det att bli väldigt stökigt och många upplopp, frågan är hur många som kommer skadas svårt och om någon kommer att dö för det har väl mig veterligen inte hänt i någon demonstration* än i alla fall (men däremot i huliganslagsmål).
* = försöker rannsaka minnet för jag har för mig att det kan ha hänt vid något tillfälle, men hittar inget tillfälle, däremot ett antal tillfällen där någon mördats och det därefter är regelbundna demonstrationer till minne för personen i fråga.
mvh Martin
Från nätverkets sida; http://forsjutton.se
Inte för att förringa några brott och mord är förstås fruktansvärt för alla inblandade, men den där listan är ju inte över brott begångna med politiska syften. Ta bara det sista namnet. Joakim Karlsson mördades i samband med en fest. Jag tror knappast att vänster- och högerextremister festar tillsammans. Att mördaren hade kopplingar till någon högerextrem grupp gör det inte med automatik till ett politiskt mord.
Det jag menade var förstås att det är vänstergrupper som brukar attackera andra partiers demonstrationer, torgmöten och interna möten. Det kan du knappast förneka.
Ta nu några djupa andetag och titta på den här filmen;
http://www.youtube.com/watch?v=-wAzFF8za-Y
Särskilt från 2:04 - 2:16 är det riktigt obehagliga bilder.
Nu handlade väl detta om dagens demonstration, inte att mäta testosteron mellan höger och vänstergrupper.
#34: Tack, precis. Jag är väldigt bedrövad och upprörd just för att det kastades flaskor och annat mot barn. Det är aldrig nånsin okej att attackera folk på det här viset, men vad är det för hemska dumhuvuden som ser att det finns barnfamiljer där, och så ställer sig och kastar smällare och flaskor mot dem? 😭Hur kan de leva med sig själva? Tänk om något barn hade skadats eller till och med dött? Jo, faktiskt, en flaska som träffar illa kan faktiskt döda. Det struntade de i, totalt, de var ju ute efter att skada! Människor som är ute efter att skada barn, det är inte friska människor.
#33: http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/anderslindberg/article18027266.ab
"Säkerhetspolisen brukar peka på våldsbejakande islamism som det största hotet i Sverige. Utan att ifrågasätta bedömningen av hotbilden från just den gruppen kan man konstatera att det är högerextremister som hittills stått för huvuddelen av det grova politiska våldet.
Flera personer har mördats eller misshandlats till döds av högerextremister. Händelser som mordet på fackföreningsmannen Björn Söderberg, morden i Malexander och Lasermannens terrorkampanj är tydliga exempel. I vårt grannland Norge står Anders Behring Breivik för den värsta terroristattacken i norden i modern tid."
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/svtsormland/tillslag-mot-vansteraktivister-i-eskilstuna Konstigt att SMR inte blir utsatta som dessa? Är det inte ett evigt gnäll på att vänsterextremister får härja fritt och att det är synd om högerextremister?
På vilket sätt var morden i malexander politiskt motiverade? Det var ju ett "vanligt" bankrån, ingen politiskt motiverad gärning. Ingen, inte jag i alla fall, tycker synd om högerextremister, däremot anser jag att media vinklar rapporteringen nåt oerhört när det gäller vänster/högerextremisters handlingar.
Ställa sig utanför samhället och finansiera det genom rån är ju ett politiskt ställningstagande, kommunist som fascist.
#0 Förstår inte syftet med tråden? Är jätteviktigt att uppmärksamma extremism, men att försöka rättfärdiga tårtattacken med detta? Känns som att du är ute efter någon form av politiska poäng. Våldslösningar är fel.
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law
Nerfernerfer, med ditt sätt att resonera är det tydligen ett högerextremistiskt och politiskt mord om en nasse slår ihjäl en annan på en intern nassefest.
#41 Vad vill du säga, uppenbarligen hur många gånger som helst, är det vänsterns fel?
#41: Du håller på att tjata om att det är vänsterextremister som är aggressiva. Jag visar en lista på en del av alla som har mördats av högerextremister sen 80-talet. Nu helt plötsligt ändrar du problemet till att det måste vara politiska mord, och då räknas det inte om nassar slår ihjäl nassar (!). Jag ser det fortfarande som att det är nassar som begår mordet, och således är det högerextremistiskt våld fortfarande.
#43 Jag förstår att du ser dig tvungen att försöka blanda bort korten och låtsas att du inte förstår mina frågor och påståenden. Det är det yttersta beviset för att jag har rätt.
Hört att det var två ur SMR som blev knivhuggen en känner jag till, sätt klipp på hur killen blöder från ryggen men den andra då var han med från SMR?