Politik iFokus

Politik

Etikett: skola-utbildning
Läst 1550 ggr
[postmortum91]
3

Politiker sågar lärare

http://www.expressen.se/nyheter/politiker-sagar-larare-lagpresterande/

Läs. Jag vet inte vad jag ska säga egentligen.
Jag känner det som ett oerhört hån mot mig men framförallt de lärare som varje dag gör sitt bästa utifrån de resurser som finns. Alla tycker någonting om skolan, och folk verkar alltid veta bäst i hur skolan fungerar, vad lärare gör och hur det går och hur man går till väga. Föräldrar verkar vara experter på hur deras barn beter sig i ett klassrum de själva inte är deltagande i. Föräldrar kräver ledigt åt sina barn TROTS att det finns lov utspridda för just resor och ledighet. Man prioriterar bort skolan, både som förälder och som politiker. Och allt ansvar läggs på läraren i klassrummet. Jag känner mig inte alls sugen på att läsa klart när jag känner sådan misstro från politiker. 

Läraryrkets status är i botten. Hur kul tror folk det är att jobba som lärare om ingen uppskattar det man gör? 

Det är inte konstigt att så få väljer att läsa till lärare och att så många hoppar av. Det är fanimej inte kul att sitta här inne på mitt näst sista år och bombarderas av hur kassa lärarna är. Varför kan inte politiker ta sitt ansvar och varför kan inte föräldrarna ta sitt ansvar?

Jag har jobbat en del redan och jag har pratar mycket med erfarna lärare. Jag utbildar mig till mellanstadielärare. Föräldrar pratar dåligt om barnens lärare i hemmet. Vad ger det för signaler? 

Det är så mycket som jag vill få ur mig, men det blir så osammanhängande, så jag skippar det för tillfället och fyller på eftersom. (Jag orkar inte bry mig om grammatiken inne på forum, så ni behöver inte vara rädda för att jag är inkompetent inom de ämnen jag ska undervisa i, som politikern redan tror).

Ikajo
0

Jag har vart lärarassistent på en skola så jag har rätt bra koll på hur skolan faktiskt ser ut. Även om jag har en del åsikter på undervisningsmetoder och idéer på hur lärandet skulle kunna bli mer givande för eleverna så har jag fullt förtroende för lärarnas kompetens. En av lärarna jag assisterade under min praktik gjorde mig involverad i arbetet vilket gjorde min praktik väldigt givande och det var roligt.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[Calle64]
0

Typiskt dagens Sverige att skjuta ansvaret på lärarna. Vad jag förstått så är många lärare i pensionsåldern. Alltså borde de vara av den gamla goda stammen. Politikers kompetens är det nog sämre med, vilka bestämmer över skolorna? Jo kommunalpolitiker!

997
0

Åtta år till med Jan Björklund, så blir det säkert ordning och reda :)

J. Björklund är ju officer i botten. Lärarna kanske skulle ta efter försvaret?

[ironi]

[postmortum91]
2

Ja, Officer, de vet ju jättemycket om  skolan, eller inte. Jag tycker att endast folk som jobbat inom skolan i många år ska få vara med och besluta. En gammal gubbe som tror att skolan fungerar som en militärskola är ingenting att ha.

pinku
2

Jag blir fullkomligt rasande när jag läser detta. Är detta en politiker som vi ska känna förtroende för? Hur kan man nedvärdera en arbetsgrupp som är så hårt ansatt på det här sättet? Så det är till att fortsätta sparka neråt… What else is new.

Vem vill vara lärare? Jag känner fem pers som började utbilda sig till grundskolelärare, men efter första praktiken hoppade av.

Detta är ett slag i magen på de lärare som med alltmer försvinnande medel och kass arbetsmiljö som dag efter dag försöker hålla skeppet flytande. En skam är vad det är!

[postmortum91]
1

#5 Tack, du känner samma vrede som mig!