Drevet fortsätter
Drevet mot icke-främlingsfientliga oliktänkare fortsätter, denna gång riktas uppmärksamheten från Aftonbladets krönikör Ronnie Sandal.
- "Ungdomskärleken blev en näthatare".
I krönikan försöker skribenten, Ronnie, förklara anledningen till en vänsterpartists ungdomskärlek blev en så kallad "näthatare". Varför hon och 6200 andra kartlagda personer kommenterar på bland annat Avpixlat och varför deras åsikter inte rimmar med dagens normer.
Vännen och vänsterorienterade Mathias Wåg sammanfattar den gamla ungdomsflammans personlighet:
- "Hon var en sådan. Hon som alltid varit sosse. Hon som alltid reagerat mot orättvisor. Det gjorde hon fortfarande. Men nu skrev hon om den lilla ort dit hon flyttat - där de lagt ned vårdcentralen, men öppnat en flyktingförläggning. Hon skrev att hon skämdes över svenska skolor, svenska äldreboenden. Så långt begripligt".
…Vilket också får mig att undra varför hon klassificeras som "näthatare", blir det automatiskt eftersom man skriver på främlingsfientliga sajter? Sist men inte minst, vad ger herrarna rättan att kränka människors integritet, yttrandefrihet och åsiktsregistrera tusentals människor? På vilka grunder? Till vilket pris?
- "Innan vi lägger på säger Mathias Wåg att han funderar på att söka upp henne". -(Ronnie Sandahl)
Åtminstone avslutas krönikan fint med konstruktiva slutcitatet att Wåg vill kontakta "ungdomsflamman" för att ställa frågor (Vilket är jättebra i avseendet att han inte bygger vidare på fördomarna). Men, synd eftersom kvinnan redan blivit dömd på förhand och kallats "näthatare".
Vad är då anledningen till mediedrevet när ungdomskärleken oskyldigt skriver om sociala orättvisor? Jo, hon sympatiserar förstås med "fel" parti, Sverigedemokraterna.
(Källa) http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/ronniesandahl/article18036089.ab
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law
Offerkoftorna är inte slut de heller.
#1 Kan du inte komma med något vettigare?
May the spirit of the wolf guide me in life.
#2 Det är ju ett evigt gnäll, alla som inte håller med SD är vänster.
Offerkofta eller inte men när Expressen, en av Sveriges största medier anlitar vänsterextrema "Researchgruppen" för att systematiskt åsiktsregistrera ett tusental människor så är något fel i demokratin.. Än värre är väl att Aftonbladets krönikör Ronnie Sandahl också har goda kontakter med en av ansvariga männen och dessutom verkar vara öppen för åsiktsregistrering.
#4 Är det åsiktsregistration när de har skrivit de saker som de har? Jag menar, åsikterna står ju där på nätet?
Eller vad det att de letade reda på namnen tillhörande kommentarerna?
Sen kan man ju fråga sig varför människor skriver saker på nätet, för att sedan inte stå för de som de säger, men det är en annan historia det.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
När man samlar personuppgifter om människor som vill vara anonyma så är det en form av kränkande åsiktsregistrering. Även jag själv har skrivit på Fria Tider angående diverse saker men aldrig något fördomsfullt gentemot invandrare. Researchgruppen samlar hela datanätverk och registrerar människor på grund av deras åsikter.
Fenomenet att människor överdriver på nätet kommer förmodligen alltid att existera i någon form. Vissa mobbar medans andra spyr rasistisk galla. Viktigt att uppmärksamma sådant (!) Men, inte genom oetiska metoder som Expressen uppenbart använder sig av.
#3 Och varje gång en SDare uttalar sig om något h*n tycker är fel så slänger ni alltid ur er ''offerkoftor''.
#5 Nu är det ju yttrandefrihet och åsiktsfrihet i Sverige. Man har rätt att få vara anonym. Det är en frihet vi ska vara rädda om. Att hänga ut någon med namn, bild vart h*n bor på privatpersoner för att denne person har en åsikt är fel och det börjar lukta diktatur.
#8 Som sagt, det var en fråga.
Jag tycker dock fortfarande att alla ska kunna ha sina åsikter som dom vill, utan att bli förföljda eller typ bombhotade. Men jag tycker samtidigt att alla människor som faktiskt har någonting att säga säger det med sitt namn kopplat till det.
Annars är det liksom ren feghet, att skriva saker bara för att man vet att man är trygg bakom en nätfasad.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking

Om det nu varit så att SD (eller liknande parti) gjort detsamma, hade ni som tycker att Expressens avslöjande är helt demokratiskt ok, också ansett det om det hade publicerat en vänsterextremisitsk sajts kommentatorer? Och nu pratar vi inte om politiker, utan även "vanliga" personer som diskuterar politik på olika sajter.
Tänk på att även de som kommenterat MOT på Avpixlat nu hängs ut som "näthatare".
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#10 Båda delarna är fel.
-Stephen Hawking
#9 Det kan vara fegt, men man kan också ha en anledning att vara anonym. Oavsett vad som har man rätt till att få vara anonym.
Nu är det ju inte konstaterat att det är åsiktsregistrering. I ivern att desperat rättfärdiga främlingsfientliga åsikter så glömmer man bort att det faktiskt är uttalat nolltolerans i partiet. Gör man stort väsen av det som parti så fårman räkna med granskning, precis som i IB affären. Vilket också gjordes av hemska vänsterextremister. Ärligt talat så kallar ni folk utanför SD för vänsterextrema så är ju SD på andra sidan, högerextrema,med samma logik. Ska vi bunta ihop alla på högerkanten, SMR, SvP och SD? En del SDare har ju gått till SvP och tillbaka igen, innan de upptäckte att de inte kunde sitta kvar i fullmäktige, SvPs ende representant i en kommun sitter på SD mandat. Det är ju ett tjat om AFA, som säpo anser upplösta, skaman kallaSD för BSS? Inte undra på att drevet går. Precis som det gjorde i Eskilstuna mot vänsterextrema.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=5283857
"När man samlar personuppgifter om människor som vill vara anonyma så är det en form av kränkande åsiktsregistrering." Kan man inte stå för sina åsikter så bör man noga fundera över varför, troligen är de fel… Jag står för alla mina åsikter.
#14 Oavsett om det är fegt så har man ändå rätt att få vara anonym. Kanske vill dom vara anonyma för att sånt som en bomb utanför dörren inte ska hända. Som faktiskt hände medans denna persons barn och fru var hemma. Tänk dig om någon av dom hade stått ivägen för dörren som flög in, dom kunde ha dött. Så det kanske är för deras anhörigas skull att dom vill vara anonyma.
Nu var det ingen bomb, dörren flög inte in, luckan till brevinkastet var det. På sin höjd ett knallskott. Vi vet inte heller om det var politiskt motiverat. Så,, offerkofta igen då!
Winrey; vart har du den rätten i lag? ^^ Nej, stå för åsikterna, annars är åsikten fel…
#16 Stod på text tv att det var en dörr igår men såg nu att det var brevluckan. Sprängladdning var det, sprängladdning sprängs om du inte visste det. Låter som du seriöst förespråkar detta typ av våld. ''Offerkofta'', hur många gånger har du skrivit det? Börjar seriöst misstänka att ditt ordförråd inte har något annat ord än det. Du är på en låg nivå.
#17 Haha, annars är åsikten fel? Snälla, det var det dummaste jag har hört på länge. Alla har olika syn på vad som är rätt och fel så att springa runt och säga att åsikten är fel för att man har valt att vara anonym är löjligt.
Kinaskott och ett öres smällare sprängdes de också.
#20 Ja, men nu var det inte det. Men jag tar det som att du tycker att det var rätt det som hände.
Förstår att du tar det som du vill, som vanligt!

Moa "Kan man inte stå för sina åsikter så bör man noga fundera över varför, troligen är de fel… Jag står för alla mina åsikter. "
Varför har du då inte skrivit ut ditt riktiga namn, ort och land eller berättat nånting om dig själv på din sida här på iFokus?
#23 Det har hon faktiskt gjort. Det har även jag gjort.
-Stephen Hawking
#22 Jag tolkar det du skriver, jag kan bara utgå från mig själv eller hur?

#26 Vid förfrågan då, självklart. Annars tar ju diverse spam och skräpmejl företag och skickar saker till dig.
-Stephen Hawking
Halvdansken; vad anser du att jag skall skriva?
De flesta här vet det som är relevant, däremot skulle jag aldrig bli upprörd om någon sammanställde det jag skrev offentligt. Jag skriver under med mitt verkliga namn, har min ålder angiven och tidigare även ort, men flyttat flera gånger på slutet så då känns det ej relevant just nu. De som umgås med mig IRL får höra samma saker som skrivs här, så nog står jag för mina åsikter…

Jag har inte fått några spam pga iFokus, man uppger ju inte emailadress.
Moa, att man diskuterar saker med vänner är inte samma sak som att man vill förekomma i Expressen med namn, adress o bild och/eller att plötsligt vara registrerad nånstans pga sina åsikter. Det är ju inte säkert att alla accepterar vad du tycker.
Moa: Du förstår väl att ett förnamn inte på något sätt är att uppge sin rätta identitet? Jag skriver också under mitt förnam, men eftersom det finns över 70 000 personer som heter Magnus i Sverige så är det knappast så att man vet vem jag är bara för det.
Det finns över 16 000 personer som heter Moa i Sverige, vem av dessa är du?
Som medhjälpare på annan sajt här på iFokus så vill jag bara påminna alla om att det är otillåtet att avslöja folk här, inget av ert resonemang nu är med ont uppsåt, men regler är regler…
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
#29 Det har jag.
I vilket fall, om du vill höra mitt hela namn, och var jag bor, så fråga. Jag har skrivit det förut, flera gånger.
Och ja. Jag anser att alla som inte säger sitt riktiga namn när det frågas efter är fega krakar.
-Stephen Hawking