Zlatanpartiet
Tja, varför inte … Sverige följer ju USA i mycket, och kunde de ha en skådespelare som president kan väl vi ha en fotbollsspelare som statsminister. Eller? Skulle ni rösta på Zlatanpartiet?
http://www.svd.se/sport/zlatan-som-statsminister-inte-troligt-men-mojligt_8842770.svd
Personligen säger jag att jag tror inte att Zlatan skulle vilja starta ett parti, och om han gjorde det skulle jag kolla igenom partiprogrammet och följa debatterna. Men jag ser det inte som uteslutet att jag skulle rösta på honom.
# 1 Det är ett personangrepp på Åkesson. Vad vet du om han IQ och om Zlatans?
I övrig håller jag med T.S
Zlatanpartiet förlorade precis min röst. http://www.expressen.se/sport/fotboll/zlatans-attack-efter-debatten-om-bilpriset/
Damfotbollen är skyldiga Zlatan ett stort tack! Så här mycket uppmärksamhet har de aldrig fått förut, och nu har manliga sportjournalister som i grunden har samma åsikter som Zlatan tvingats ut för att ställa in sig bland fy-roparna i den politiska korrekthetens namn.
Men någonstans saknar man en röst från åtminstone en enda damfotbollsspelare som törs säga "ja, men det ligger ju något i vad han säger!" Fast så högt till tak är det ju inte i vårt land, vare sig det gäller fotboll eller något annat. Här bestämmer media vad vi får tycka högt…
För damfotbollen är framtiden utstakad: mera "rättvisa" villkor - inte av egen sportslig kraft, utan genom opinionsbildning.
Exakt vad är det du vänder dig emot i det han säger?
#4 och #5 Dålig kvinnosyn ni har skulle damerna vara sämre än herrarna? På vilket sätt skulle tjejerna vara sämre än männen i fotbollen?
Visst herrfotbollen drar in mer pengar i form av biljetter och reklam men jag skulle hellre gå och se en landslagsmatch för damer än divan Zlatan som är en gnällspik på planen.
#6 Problemet är att tjejerna mäter sig med killarna i stället för att skapa sin egen plattform. Så länge de vill jämföra sig med herrarna, typ Sjögran contra Svensson, så får de faktiskt finna sig i att bli granskade på samma villkor som herrarna.
Okej, då var onödigt av Zlatan att dra det där med damcykeln, sådant skapar bara slitningar och bitterhet. Men trots allt så har damfotbollen avsevärt bättre status i Sverige än i de flesta andra länder, och detta utan att tjejfotbollen någonsin givit tillbaka lite respekt till killarnas fotboll. Allt tycks bara vara en oändlig kravlista och bitterhet.
Julatopp, sjävklart kan du gå på en damlandskamp framför en herrkamp, det finns väl inget som hindrar dig från det?
Vad gäller Zlatan så känns det som om tidningarna så levt gott på honom så länge nu lurar ut honom på tunn is. Frågan är om de skulle ha gjort samma sak när han var 26 som nu när han är 32 och sannolikt gjort sitt sista mästerskap för Sverige?
Att damerna är sämre rent krasst, jämförelsevis, borde väl inte någon förneka eller? I princip vilket P16-lag som helst slår ju svenska damlandslaget varje dag i veckan.
Däremot anser jag att damlandslaget i fotboll är betydligt bättre än herrarna, jämfört med andra nationers damlag.
Det Zlatan stör sig på är ju att hela saken kommit att handla om detta med bilen, inte om Anders Svenssons bedrift. Det har blivit en tråkig och plump historia istället för något positivt för Anders som varit och är en fantastisk fotbollsspelare.
Zlatans uttalanden skickar oss tillbaka i tiden. Det är inte bara jag som tycker att han väljer att uttala sig på ett trist sätt.
http://www.expressen.se/sport/fotboll/om-zlatan-skickar-oss-tillbaka-i-tiden/
Rydström säger bland annat att Zlatan känner sig hotad av Lotta Schelin. Ja, men varför skulle han annars reagera så starkt?
http://www.expressen.se/sport/fotboll/rydstrom-forbundet-behover-genustanket/
#9/10 Självklart vimlar både sport-, kultur- och ledarsidor av ett kollektivt avståndstagande från Zlatans åsikter om damfotboll - allt annat är otänkbart i vårt mediaklimat!
Men går man tillbaka till tiden "före Zlatan" så kan man hitta en och annan som vågat svära i fotbollskyrkan. Efter EM i somras tog t.ex. krönikören Åke Stolt på "Idrottens Affärer" upp problemet med att så många experter inte tycks ha mod att kritisera damfotbollen. Nu har vi sett att inte ens självaste Zlatan tillåts uttrycka sin personliga åsikt utan att mötas av mobbens rop på "oren". Det kostar att vara uppriktig!
(Jag såg själv på damernas EM, och blev häpen över att se en blågul försvarsspelare som genomgående inte kunde slå en passning på rullande boll med "fel" fot, utan tvingades stoppa bollen och sedan byta fot för att lyckas slå passningen. Massor av experter måste ha gjort samma iakttagelse, men ändå skrevs det inte en spaltcentimeter om det vad jag kunde se. Det hade varit otänkbart med samma ullvantar i behandlingen av herrlaget!)
Rydström har ju förmodligen gjort sig en karriär inne i värmen efter fotbollen genom att säga och göra precis det man ska… Blir verkligen inte förvånad att det "råkar" vara just han som uttalar sig i den här artikeln.
Jag säger inte att Zlatans uttalanden är jättelyckade ur alla synvinklar, men samtidigt är det så tydligt när en person som oftast höjs till skyarna, och som används som gott exempel på integration och argument för massinvandring, säger eller tycker liiiite annorlunda mot vad som är politiskt korrekt i dagens medieklimat. Omedelbart kastas han till vargarna och krönikörerna slåss om vem som kan ta mest avstånd från honom. Det är patetiskt att se.
#12 Hur mycket av Zlatans uttalande är en effekt av integration eller invandring?
Det är detta jag menar med att sd är ett fascististk parti: Människor skall kategoriseras utifrån sd's egna måttstockar.
Trams. Det är ju inte jag eller SD som tagit upp Zlatan tidigare utan "din sida". Han lyfts fram som något positivt som invandringen fört med sig (gärna ihop med mat, det så kallade Pizza och Zlatan argumentet).
När han så uttalar sig lite klantigt så överges han direkt och alla tar avstånd. Så tunn är den MENA-kulturella fernissan.
#14 Men är du så korkad att du tror att vi som vill ha en invandring automatisk måste tycka om allt som alla invandrare säger eller gör?! Nej, så kan det inte vara. Du trollar bara? Alternativet är så himla mycket värre.
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Nej, och det har jag inte sagt heller. Svårt att ta dig på allvar när du medvetet vantolkar allt jag skriver. Läser du ens och försöker förstå vad jag menar? Det känns inte så. Du reagerar ju mest reflexmässigt och säger emot allt jag säger likt någon sorts tvångshandling. Du är som en Pavlovs hund och jag är en klocka.
#7 Damfotbollen är större i Europa än du tror med väldigt många bra lag. UEFA tar tydligt avstånd från det Zlatan sa. Är Kvinnor sämre i sporter än manliga då? -Nej vi har många duktiga tjejer inom idrotten jag tycker de Zlatan säger är väldigt tråkigt han själv och många andra utsätts för rasism på läktaren tycker han det är okej med det skulle inte tro det.
#16 Du relaterar ju att folk nu tar avstånd till vad han sagt till det faktum att han är invandrare. För oss som inte är helt förblindade av invandrarfrågan utan kan tänka i andra banor så är de här sakerna helt och hållet orelaterade. Jag skiter väl högakningsfullt i vilket ursprung en människa har, beter man sig idiotiskt så ska detta pekas ut.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Nej, jag relaterar till att man tidigare använt Zlatan som ett slagträ i debatten.
där håller jag med dig(på ett vis); de debattörer som bara framhåller invandrade "superhjältar" som argument för en invandring tål jag inte, jag är lika glad över att vi har ett land som tagit emot 56-årige byggnadsarbetaren Mustaffa som Zlatan. Människovärdet beror inte på prestationen.
#7 När berättade tjejerna att dom jämför sig med Zlatan? Tycker du att det är en bra signal till ungdomar att om killar gör något bra skall dom belönas med en bil medans tjejer får nöja sig med en cykel?
# 21, jag skrev ordagrant så här i #7: Problemet är att tjejerna mäter sig med killarna i stället för att skapa sin egen plattform. Så länge de vill jämföra sig med herrarna, typ Sjögran contra Svensson, så får de faktiskt finna sig i att bli granskade på samma villkor som herrarna."
Några uttalanden ur Sportbladet efter Fotbollsgalan: "Hon är lätt värd en bil. Om han fick en bil ska hon absolut få en bil. Kanske två bilar. En ännu snyggare bil i alla fall tycker jag". (INilla Fischer om Sjögran)
Schelin sa i samma ärende: "Jag hoppas hon får en bil. Hon har haft så bra prestationer under så många år och som Anders gjort så många landskamper. Jag ser ingen skillnad på Anders att hon inte skulle vara värd en bil." Är inte det jämförelser så vet inte jag, och man behöver inte läsa speciellt många inlägg om damfotbollslandslaget för att hitta fler griniga anspelningar i olika sammanhang.
Angående "signalen" så kan du ju läsa rad i ett andra stycket på inlägg #7: "Okej då, det var onödigt av Zlatan att dra det där med damcykeln, sådant skapar bara slitningar och bitterhet."
För övrigt, under galan sade Zlatan följande: "Om hon förtjänar en bil? Ja, möjligtvis… Absolut. Ja." Tror att det är Zlatans ärliga mening, men han passade på att retas lite med Expressens reporter, och jag skulle tro att han trivs med uppståndelsen.
#22 Hon menar att man skall jämföra antal landskamper då hon har gjort 182 landskamper. Är det att jämföra dom båda på planen? Bilen fick han för antal landskamper och inte vad han gjorde på planen!
# 23 Jag tror inte att jag specificerade att det rörde sig om jämförelser om hur man agerar på planen utan att man t.ex. vill att både herr-, dam- och ungdomsfotboll skall ha exakt lika förutsättningar. Så här uttryckte Pia Sundhage det i Aftonbladet helt nyligen: " Då kan jag säga så här: om man vill kalla sig för nationalsporten så innefattar det småpojkar, småflickor, stora och starka damer och några goa gubbar. Det är hela fotbollen. Det kan inte vara så att bara de som drar in pengar, att det är det som räknas. För vi har utbildning, föreningsidé och jag kan hålla på så här hur länge som helst. Så ska man heta och tycka och stå för något, det är därför jag säger värdegrund, hur viktigt det är att vi vill vara nationalsporten, den som fotbollen som berör." (Fetmarkeringen är min.)
Detta ser jag som en bekräftelse av det jag skrev som avslutning i #4, nämligen att för damfotbollen är framtiden utstakad: mera "rättvisa" villkor - inte av egen sportslig kraft, utan genom opinionsbildning.
Det är ofint att tala lönsamhet, nej nu skall vi tala om "värdegrunder". Jag tycker faktiskt att killarna har rätt att knorra lite över den utvecklingen.
Avslutningsvis i den här debatten för min del: jag gillar damfotboll, det jag vänder mig emot är dessa drev som skall uppbådas så fort någon råkar peta på vår folkhemskuliss, vad det än gäller. Idag hytter vi som ett folk i riktning Paris, om fjorton dagar är det förmodligen ett nytt ämne och någon annan som skall tas i upptuktelse. Högre till tak har vi det tyvärr inte som nation betraktat. Men vår beredskap mot en ond omvärld är god…

Jag fattar inte varför man ska få en bil för att man spelar fotboll, oavsett kön. Ge den där bilen till en sjuksköterska eller städare istället. De blir nog betydligt gladare för den.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du har ju uppenbarligen inte sett det här klippet!
Zlatans uttalande angående damfotbollen var kanske inte det lägligaste men däremot finns en smula sanning. Inom sporten skall könen givetvis respekteras jämlikt men fotbollslagen värderas olika då herrfotbollen skapar fler intäkter.
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law