GLOBALISERING
Jag har några frågor om globalisering! Jag tycker ämnet är intressant ,speciellt kulturell globalisering.
Vad anser ni om Kulturell globalisering, kan de påverka miljön och människan ur ett historiskt och samhälleligt perspektiv?
Påverkas människan olika av globaliseringen beroende på var på vår jord man bor?
Internationella relationer är en form av globalisering, på vilket sett det kan anses som globalisering.
Hur måste globaliseringen förändras/förbättras så att utvecklingen vad det globalisering blir bättre för miljön/människan oavsett var hon/han bor på vår jord. (Vad behöver förändras? Vems ansvar är det? Kan vi fortsätta med vår livsstil?)
Känns som att frågorna är tagna ur en skolbok för gymnasiekursen Internationella relationer alternativt samhällskunskap 2? 😎
Spännande ämne dock! Globalisering är både på gott och ont anser jag.
Med vänliga hälsningar
Chess
#1 Går inte i gymnasium, men några frågor är tagna från min SO bok😎 Håller med!
Kulturell globalisering, är det vad man förut kallade kulturimperialism? Globalisering genom medier gör enligt McLuhan att gränser suddas ut, och flyttas, gränsen för vår uppfattningsförmåga blir större. Vi lär oss mer om avlägsna kulturer, vår egen kultur har också möjlighet att spridas över större områden. Programmet "Allt För Sverige" är ju ett bevis på detta. Visserligen i liten skala men ändå. Utan television eller möjlighet att relativt enkelt flyga långa sträckor så skulle inte dessa lära sig så mycket om Sverige. Likväl skulle inte vi veta så mycket om resten av världen. Miljömässigt får det naturligtvis negativa konsekvenser men det beror mer på att vi inte löst energifrågan på ett effektivt sätt än. Utvecklingen går ju mot rätt håll i alla fall, om man inte blir alltför konservativ i energifrågan. Bättre och effektivare bränsle, bättre och energisnålare motorer, alternativa energikällor och motorer utvecklas hela tiden. Det återstår bara att lösa upp motståndet mot nya vägar att gå.
#3 Vilket bra svar! Tack.
Styr inte inflation och arbetsmarknad också hur globaliseringen utvidgas. Människor flyr väl inte till länder som är ekonomiskt utsatta? Även om dessa länder kanske löst energifrågan? Sett ur ett historiskt perspektiv så utvandrar vi nästan alltid till välmående länder.
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Uppgift i skolan? Du får väl googla lite.
Men jag kan ju bidra med att jobben har lättare för att flytta ut till sk. låglöneländer. Mitt tex….
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Inte globalt, inflation och arbetslöshet är nationella problem.

#7. Ja och nej, krisen i USA påverkade hela världen.
Klar med läxan!
#8 Det var just ett bevis på global marknadsekonomi, lån och återgång, derivata och spekulationer kring dessa. Inte beroende på USAs statsfinanser. Snarare blev staten fattigare av att gå in och rädda redan misslyckade satsningar.
Global ekonomi skapades för att göra något svårt till något omöjligt. Möjligheten att kasta miljarders miljarder runt vår jord på några sekunder har gjort det omöjligt för i stort sett alla att få en ärlig och vettig överblick vad som händer och konsekvensen av det. Det som händer under börskraschen på 30talet är ingenting jämfört vad som väntar,det är inte fråga om utan när. De giriga blev alltför giriga i att komma åt det sista smulorna på bordet.Men när pengarna är värdelösa är det lätt att räkna ut vad de äger,för vad är 1miljard gånger 0.Det är sant,absolut ingenting. Sen om den är.kulturell eller inte är slutändan ingen större skillnad när man inga pengar har eller de få man har är inget av värde. Vet inte om jag tillfört något i frågan,hoppas bara att man får någon att agera innan kraschen är ett faktum.
Jag ställer mig frågande om framtiden verkligen är beroende av människor. Tekniken utvecklas kontinuerligt för att vi bara inom detta århundrade kanske inte ens kommer vara i behov av taxichaufförer (självkörande bilar). Städpersonal kommer ersättas av mera och billigare robotar (används redan nu). Är bara en tidsfråga innan fler smarta och innovativa robotar används inom industrier.
Just nu är globalisering positivt för alla världens länder men i framtiden kanske detta kommer upphöra i takt med digitaliseringen.
Edit: Eller kanske rentav tvärtom. Men, människor vill ju arbeta.

#11. Nu kom ju en jättekrasch 2008 i USA, väntar du på en ännu större? Får hoppas det dröjer lite i alla fall, vi har ju inte hämtat oss från den ännu.
#13 En svensk bolånekrasch skulle vara ganska förödande, inte internationellt men för oss svenskar.

Ja, vi har ju haft ett par. Det rasade duktigt här i Danmark också för några år sen. Men eftersom #11 hänvisade till 1929 så trodde jag han menade en mer internationell variant.
Den globala ekonomin skapat en situation att om nån släpper en fjärt i en del av världen och så sitter dessa ska gudagåvor som skall utvärdera hur det påverkar ekonomin och som jag är övertygad inte har en åsikt som på ett eller bara det är ett som sätt gynnar dom själva. Hela ekonomin är uppbyggd för att de med verklig ekonomisk makt att tjäna maximalt och genom att flytta dessa på ett sätt som gör att de tex ska kunna smita från skatt.För att sen via skatteparadisen låna massa miljarder till bla Svenska staten för dyra pengar .Pengar svenska folket skulle vara klart berättigade till,det hela skapades inte för den vanliga döde människan.Allt anpassat efter deras girighet. Tänk att Japan har lite otur,behöver plocka in pengar från USA,sen lite andra länder som investerade och som behöver få tillbaka dem i tid av brist.Vad tror du händer med dollarn? Vad händer med flera valutor i världen om dollarn rasar.Tex vid tillfälle av någon större naturkatastrof.Man har på film sett litet försmak av vad som väntar. Den globala ekonomin är genom sin uppbyggnad och slappa riktlinjer gjort den så känslig så de som skapat dessa urusla riktlinjer och som är minst lika urusla att leva efter dem borde lagligt straffbara.Men det kan man drömma om.
#16 Du menar alltså i första stycket:
Den globala ekonomin har skapat en situation där aktiebolag och börsmäklare inte sällan skor sig på länders ekonomiska utsatthet.
"Hela ekonomin är uppbyggd för att de med verklig ekonomisk makt ska tjäna maximalt och genom att flytta dessa på ett sätt som gör att de tex ska kunna smita från skatt."
Stämmer att stora summor pengar försvinner utomlands. Därför är det ju bra att skatteverket ökat kontrollen och dessutom infört nya skatteavtal med länder.
- "Allt anpassat efter deras girighet."
Låt oss sjunga tillsammans: Bort med kapitalismen!
- "Tänk om Japan har otur och behöver låna pengar av USA. Tänk sedan på andra länders dollarinvesteringar som behöver få tillbaka detta i tid och brist. Vad tror du händer då?"
Då kommer USA med största sannolikhet hotas av ekonomiska sanktioner. Dem blir också skuldbelagda, ungefär som dagens Grekland.
- "Vad händer med valutorna i världen om dollarn rasar? T.e.x vid tillfälle av någon större naturkatastrof. Man har sett på film en liten försmak av vad som väntar."
Sjunker dollarn blir människor förmodligen köpglada. Kineserna börjar för första gången att massimportera amerikanska varor. Ja, vem vet, kanske amerikanarnas midjemått också krymper.
- "Den globala ekonomin är genom sin uppbyggnad av slappa riktlinjer så känslig att de som skapat dessa urusla riktlinjer (…) borde vara lagligt straffbara. Men det kan man drömma om."
Vi kan alltid hitta på satiriska rim om kapitalismens konsekvenser.
Tobinskatt, det är lösningen till mycket. Dels skulle transaktioner redovisas, gör de inte det är det skattesmitning. FN skulle kunna försörjas, kapitalism skulle kunna råda, utan girighet som mål.
Ni får ursäkta,jag har aldrig gått på högskola.Även om drömmen var att läsa til beteendevetare.Har inte fått lära mig de fina termer vissa har haft möjligheten att göra. Måste fråga de som utan tvivel sitter med större kunskap än mig i ämnet. 1.Tror ni att genom politiska beslut om diverse skattepolitik eller inflation,bubblor inom allt från byggvärldena,aktiebörsen etc etc. 2. Anser ni att tex om att valutor typ USA dollarn att den inte kan krascha och vad kan man i resten av denna globala ekonomin förvänta ska hända med vår ekonomi i Sverige. 3.Anser ni att vi tack vare globala ekonomin sitter tryggare i händelser som krig,naturkatastrofer mm mm innan denna ekonomin fick se dagens ljus? 4.Ser ni några nackdelar med den,i så fall vad?
1. Ju större en valuta är desto svårare att spekulera i den. I Sverige i början av 90-talet så började några spekulera i kronor, George Soros i spetsen. När han sålde sitt innehav följde många efter. Tillgången på kronor på marknaden blev stor, när den blir stor minskar efterfrågan. Alla ville sälja ingen ville köpa, priset sjönk, kronan devalverades. Staten fick gå in och stödköpa för lånade pengar och vi fick hög utlandsskuld. Den har vi först på senare år lyckats rätta till. Fast nu lånar vi igen för att finansiera skattereformer, såsom 5e jobbavdraget. Statens få möjligheter till reglering är höjd ränta när vi vill spara, lägre om man vill få fart på konsumtion och företagande, vilket kan ge inflation om arbetslösheten blir för låg. Nu räknar man väl med ca 6,5% som inflationsdämpande nivå (nairu). 2. Kronan är en liten valuta, visserligen är svensk ekonomi stark just nu, men börjar andra se tecken på försämring, och ökningar på andra håll. Ja då kan man sälja svenska tillgångar och flytta kapital vilket gör att vi kan hamna i samma sits som 1991. 3. Som privatpersoner har vi det bra mycket bättre nu än när vi inte kunde påverka ekonomin alls. Vi är inte beroende av att skörden går bra under ett år. Vi har fler alternativ, är potatisen för dyr i vårt land köper vi den från Ukraina istället. Det förutsätter naturligtvis att vi inte isolerar oss här och arbetar för en global gemenskap, oavsett hudfärg eller etnicitet. Katastrofhjälp är ju också en fördel om man skulle råka ut för det så är fler länder idag intresserade av ett fungerande Sverige än för hundra år sedan. 4. Nackdelen är väl främst att några enormt kapitalstarka fondförvaltare är mer intresserade av kortsiktig avkastning än väl fungerande företag. De kan byta investeringsobjekt snabbt. Som fallet med Lehmann brothers så verkar det relativt lätt att ljuga om sina tillgångar och få folk att satsa i övervärderade företag, när vinster ska hämtas hem så finns det inga tillgångar. Samma med Stockholms bostadsbubbla, när ingen vill eller kan köpa för spekulerat värde, så är vinsten borta. Ett hus som i Stockholm är värderat till 5 miljoner kan bruksvärdessystemet ligga på 2 miljoner. Man tappar tre miljoner på en "vinst" som aldrig funnits. Banker som lånat ut till fem miljoner kräver tillbaka pengarna och bubblan är ett faktum.
Då är en valuta stor som US-dollar att den kraschar en utopi och alla som tillhör samma valuta system också omöjligt kan krascha den likaså.Oavsett hur svågerpolitik och falska redovisningar om sin respektive Lands ekonomi inom EU tex och alla smutsiga uppgörelser som de försöker hålla i det tysta så är en krasch en utopi?
#20 Välformulerat! har du studerat nationalekonomi? 😎
#22 Tack, bara 10 poäng, mikro och makroekonomi.
Vill inte låta som en gammal kommunist,samtidigt vill jag inte sitta med skygglappar för oviljan att se vad som händer.Medveten om att inte någon idealisk värld finns. Men med,eller utan högskolestudier i ekonomi så finns det inte mkt till framtid i varken ekonomiska eller andra för den delen heller för den som växer upp nu. Att så få vill inse är mer skrämmande än att det verkligen kommer inträffa.
#24 Det har man sagt i flera tusen år, så det är det många som insett.