Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 882 ggr
[Calle64]
1

Tänkvärt!

997
1

Det är märkligt att Vänsterpartiet blir jämförda med diktatoriska stater när alla vet att Vänsterpartiet inte vill införa diktatur. För första gången är en politikers, Juholts, utseende relevant i det politiska samtalet. Mona Sahlins kontokortsaffärer från 1995 (eller om det var 1996) användes som argument i valrörelsen 15 år senare.

Jag kanske är konspirationsnojig, men bubblar det under ytan någonstans? Är det någonting som de borgeliga är rädda att bemöta? Är det det som är anledningen till att man lämnar sakfrågan?

Vad är det som gör att Göran Hägglund (kd) använder härskartekniker i vissa debatter?

Han gör faktiskt det!

Magnuz
3

"Det är märkligt att Vänsterpartiet blir jämförda med diktatoriska stater när alla vet att Vänsterpartiet inte vill införa diktatur."

Inser du, helt seriöst, inte hur ihåligt detta klingar med tanke på vad du annars brukar skriva om här?

[Calle64]
2

Allt snuttifieras och förenklas, alla söker enkla svar på svåra frågor, inte konstigt att debatten spårat ur.

997
2

#2 Sverigedemokraterna pratar om en svensk "kultur" på samma sätt som fascisterna har pratat om "kulturer". Vänsterpartiet pratar inte längre om "proletariatets diktatur". För att nämna ett exempel.

Magnuz
2

Det är såklart dessa ord jag syftar på;

"…när alla vet att Vänsterpartiet inte vill införa diktatur."

Detsamma gäller såklart SD. Din argumentation är på nivån; Hitler var vegetarian, alltså är alla vegetarianer nazister.

[Mustangcab]
1

#4 Nej inte sen Lars Ohly avgick i alla fall 😃

997
3

#6 Lars Ohly ville inte heller införa diktatur. Han var Eurokommunist, enligt egen utsago.

997
1

#5 Mussolini gjorde ingen hemlighet av att han ville införa diktatur. Sverigedemokraterna säger själva att de är ett demokratiskt parti och jag tror inte det är så många SD:are som har planer på att införa diktatur. Det är snacket om "kultur" och "nation" som SD har gemensamt med fascism.

[Mustangcab]
0

# 7 Det var proletariatets diktatur jag åsyftade.

Magnuz
2

Ja, och jag har ju visat att nuvarande styrelseskick och samhällsklimat samt så gott som alla andra partier också har vissa saker gemensamt med fascism, alltså blir hela din argumentation meningslös eftersom det är så totalt urvattnad att den är helt poänglös.

997
1

#10 Jasså?

Denna kommentar har tagits bort.
[Calle64]
1

# 10 du har inte visat på något sådant. Ett desperat försök kan jag ge dig, inte mer än så.

Magnuz
1

Ja, läs inlägget där jag hänvisar till Mann (som du hänvisade till) och hans definitioner av fascism. Flera av dessa existerar idag, med nuvarande styre.

[Calle64]
2

Det kan du väl ta i den tråden där det förekommer.