Politik iFokus

Politik

Etikettideologi
Läst 8014 ggr
997
5

Fascism?

Länken nedan är till en föreläsning av Henrik Arnstad

http://www.youtube.com/watch?v=Ab6GJ4fo58w

H. Arnstad menar att Sverigedemokraterna är ett fascistiskt parti. En intressant grej i det hela är att de fascistiska partier som idag finns i de flesta europeiska länder själva förnekar att de är fascister, men ännu intressantare är att media och t o m forskare hävdar, när de pratar om fascistiska partier i andra länder, att "i just vårt land" finns inget fascistisk parti som fått genomslag. Det är alltså inget unikt för Sverige. Har själv tyckt att det är konstigt att man sällan benämner Sverigedemokraterna som fascister, vilka de ju faktiskt är utifrån kriterier som ställs upp för vad som kännetecknar en fascistisk rörelse. Se klippet och bilda er en egen uppfattning!

Magnuz
4

Och vem är Arnstad? En fuskhistoriker med en agenda. Vad har han för kunskap och bakgrund som gör att han har någon substans i det han säger?

997
3

#1 Han är påläst och har belägg för vad han säger. På vilket sätt menar du att han fuskar?

Magnuz
3

Det är ju allmänt känt att han låtsats inneha titeln "historiker" utan att ha läst allt det som krävs för att med rätta kunna titulera sig som sådan.

Magnuz
7

Mattias Karlsson bemöter tämligen enkelt dessa fantasier om fascism;

http://www.aftonbladet.se/debatt/article17925765.ab

"Fascismen bygger på ett anti-demokratiskt synsätt. Vi är ett demokratiskt parti. Fascismen ekonomiska modell utgår från korporatism eller nationalsyndikalism. Sverigedemokraternas ekonomiska grund är marknadsekonomin. 

Fascismens utgångsläge är att samhället ska förändras utefter revolutionära och radikala förändringar. Vi är ett socialkonservativt och reformistiskt parti som förespråkar förändringar i små steg. Fascism är en icke-traditionalistisk och modernistisk ideologi. Vi är ett traditionalistiskt parti. Fascism står för centralisering och tron på en stark ledare. Vi är för decentralisering och förespråkar större folkinflytande med fler folkomröstningar och större inslag av direktdemokrati. Henrik Arnstad har inte satt sig in i Sverigedemokraternas politik och ingenting tyder på att han är det minsta intresserad av att göra detta."

997
6

#3 Hur mycket och vad skall man ha läst för att man, enligt dig, skall få kalla sig "historiker"?

Märkligt att du hakar upp dig på Arnstads utbildning istället för att bemöta hans argument. Jag tycker det skulle vara intressant att höra hur du bemöter dem. Jag antar att du, precis som Arnstad menar att företrädare för fascistiska partier gör, förnekar att partiet är fascistiskt, utan att förklara närmare. Men jag hoppas på en positiv överraskning: att du pekar på skillnader mellan SD och (andra) fascistiska partier.

Magnuz
6

Att påpeka att personen som påstår en massa saker och vill verka lärd och duktig i själva verket ljuger och fuskar om sin utbildning är alldeles otroligt relevant i sammanhanget. Han tappar nämligen väldigt mycket trovärdighet genom detta.

I övrigt hänvisar jag till mitt förra inlägg.

997
5

#4 Får be om ursäkt! Jag hann inte läsa ditt svar innan jag skickat mitt eget. Jag är ändå inte nöjd med svaret. Vad som jag undrar är vad staten har att göra med "kultur" - Varför skall staten lägga sig i hur människor går klädda, äter för mat, sjunger för sånger, firar för högtider? När SD:are får frågan om sin agenda svarar de "bevara den svenska kulturen" e dyl. När de sedan får frågan om vad som är svenskt svarar de med det jag nämnde ovan eller liknande. Alltså gör man kultur till en politisk fråga. Att inskränka människors rätt till kultur eller trosuppfattning är, enligt t ex min mening, fascism. Inga andra gör på detta sätt så tydligt. Inte ens i gamla Sovjet.

Magnuz
8

Nu kan ju jag av naturliga skäl inte svara för de du påstår dig pratat med men mitt svar är väldigt enkelt; du har fel. SD har inga politiska förslag där man lägger sig i hur folk klär sig eller vad man äter, det är bara hjärnspöken hos dig. Det enda undantaget kan möjligen vara heltäckande slöja där jag tycker att man i vissa fall inte skall tillåtas bära sådan, t.ex. som polis, lärare eller förskollärare. 

Oavsett så är ju knappast synen på kultur skäl nog att kalla SD fascistiskt.

997
4

#8 Nej, det är inga järnspöken, utan blir en konsekvens av att man gör politik av "kulturen" (som för övrigt är omöjlig att definiera och avgränsa från "andra kulturer".

Magnuz
5

Jaså? Vilka politiska förslag har SD som reglerar vad man får äta?

997
3

#10 Skriver du under på det andra jag nämnde?

SD:are har klagat över att vissa svenskar inte äter fläsk och att vissa dessutom bara äter halal-slaktat kött. Om man, som politiker, klagar över detta, så har man väl en intention med det. Sedan kan man säga att "det står inte i SD's program", men samtidigt har ingen i SD's ledning tagit avstånd från inställningen att människors matvanor är en politisk fråga.

fatcat
4

Skulle vara intressant med en föreläsning från en riktig historiker. Inte Henrik Arnstad, vänstermaffians propagandaminister.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Halvdansken
4

Var har SD klagat över att vissa människor inte äter fläsk? Att debatten med halal kommit upp beror väl på att även icke-muslimer "tvingas" att äta ritualslaktat kött (kyckling), därför att det inte finns alternativ.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

997
2

#13 Oj vilken kränkning!

997
4

I sammanhanget är det viktigt att påminna om att Arnstad betonar skillnaden mellan begreppet "Fascism" som skällsord och begreppet som beteckning på en ideologi. Arnstad är tydlig med att det är det senare han syftar på. Arnstad är uppenbart både anti-sd:are och anti-fascist. Jag anser också att SD är ett fascistisk parti. Däremot tror jag inte att alla SD:are är fascister. Därför försöker jag förstå hur sd:are, t ex du Magnuz, tänker.

997
4

#12 Du har garanterat inga belägg för den etiketten (=påhoppet) på Arnstad. Ta till dig eller förkasta budskapet istället.

Magnuz
2

Nej, absolut inte. Däremot går det inte på ett sådant här forum att bemöta alla små nyanser, delar och vinklar av ett inlägg utan man får ta en sak i taget och jag valde maten som exempel.

Jag summerar; du tycker att SD är fascistiskt bl.a. för att man vill förbjuda viss mat. 

Fakta: SD vill inte alls förbjuda någon särskild mat. 

Alltså faller hela ditt resonemang.

997
3

#17 Vi kan väl vara överens om att det finns sd:are som kommenterat människors matvanor i ett politiskt sammanhang. Är människors matvanor en politisk fråga?

Halvdansken
3

#14. Varför är det ok att säga till icke-muslimer att man kan äta halal, men det är inte ok att säga till muslimer att man kan äta icke-halal?

olaka
6

Lustigt att Ad Hominem nu verkar vara det första de SD-frälste tar till, man försöker inte ens bemöta kritiken…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

997
3

#19 Muslimer i Sverige tvingar inte icke-muslimer att äta halal.

fatcat
2

#21 Nej, det sköter politikerna. Lyckligtvis är konsumenterna ganska medvetna om vad dem äter.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magnuz
2

#18 Nej, jag kan inte komma på att jag hört det.

Magnuz
4

#20 Det är uppenbart för alla läsare att kritiken bemöts, i #4 framförallt.

997
4

#24 Nej.I #4 snarare bekräftas Arnstads tes. Det finns en hel del felaktigheter t ex

Fascismen ekonomiska modell utgår från korporatism eller nationalsyndikalism. Sverigedemokraternas ekonomiska grund är marknadsekonomin. 

De öppet fascistiska partierna i t ex Italien är anhängare av marknadsekonomi. 

Fascism är en icke-traditionalistisk och modernistisk ideologi

Fascisterna opponerar sig mot grundläggande värderingar inom modernism.

_större inslag av direktdemokrati.
_

??? När man hotar sina politiska motståndare??? Antar att SD här menar att man har "direktdemokrati" när man tycker så som SD vill att man skall tycka.

Angående SD-medlemmar/anhängare som hotar sina politiska motståndare hänvisar jag till http://www.interasistmen.se/hotad-av-sd/

När det gäller fascism hör mina ovanstående kommentarer till allmänbildningen.

Winrey
6

#25 Hot är fel oavsett om det kommer från SDare eller andra. Det finns rötägg i SD som det finns i alla partier. Men det jag tycker är lustigt är att när en SDare hotar så är det så fel och hemskt (vilket det är) men när en Sverigedemokrat blir hotad så är det helt okej, då kommer kommentarer flygande som ''offerkofta'' och ''gnäll''. Hur kommer det sig?

May the spirit of the wolf guide me in life.

997
1

#26 Håller med om att hot alltid är fel! Ingenting kan ursäkta att man hotar en motståndare. Våld föder våld, vilket vi ser idag. Själv hotar jag inte någon - inte heller SD:are.

Magnuz
4

Hela ditt inlägg är värdelöst utan att du stryker dina påståenden och med hjälp av länkar bevisar vad du menar. Mattias Karlsson är en mycket påläst tänkare och ideolog som jag faktiskt tror en aning mer på löst tyckande från din sida.

Ta bara detta med direktdemokrati. Följande är direkt hämtat från SD:s hemsida;

"Sverigedemokraterna vill vitalisera den representativa demokratin med fler inslag av direktdemokrati. Vi tycker även att det ska bli lättare för människor att få till stånd folkomröstningar såväl på lokal- som riksnivå"

Alltså är det till etthundra procent fel att påstå att SD skulle vara fascistiskt eftersom fascismen går ut på att införa ett elitstyre och avskaffa parlamentarismen och demokratin.

Ditt (och fusk-Arnstads) resonemang går ut på att: A ser ibland ut som B. B sade en gång C. C kan i vissa fall tolkas som D. D har i vissa fall ett och annat fascistiskt drag, alltså är A fascistiskt.

997
3

#28 Återigen: Vad har du för belägg för att Arnstad fuskar?

Ad Hominem - som någon redan nämnt!

Magnuz
2

Ett tips är att kolla här.

Magnuz
5

Det är förresten intressant att notera var föreläsningen äger rum och vem det är som talar i inledningen. Personen med asiatiskt utseende är nämligen ingen mindre än ytterligare en gammal brottsdömd AFA-aktivist, syndikalist och EXPO-medarbetare.

Han har bland annat skrivit följande textrader;

"Att känna eller t.o.m. tycka att den vita rasen är underlägsen på alla upptänkliga plan är naturligt med tanke på dess historia och nuvarande handlingar. Låt den vita rasens västerland gå under i blod och lidande. Leve det mångkulturella, rasblandade och klasslösa ekologiska samhället! Leve anarkin!"

http://sv.wikiquote.org/wiki/Tobias_H%C3%BCbinette

Det projekt man nu bedriver är så kallade ”kritiska ras- och vithetsstudier”, dvs rasistisk forskning via ett rasbiologiskt institut på Södertörns högskola. Eftersom det handlar om den "vita rasen" och att smutskasta och förringa denna så är det accepterat och till och med finansierat av våra gemensamma skattepengar.

Magnuz
3

Man kan sammanlagt konstatera dels att själva sakargumenten för att SD skulle vara fascistiskt är felaktiga. Dels råder ingen tvekan om vilken agenda dessa så kallade "forskare" har och vilka krafter som driver dem. Det handlar helt enkelt bara om en annan falang av nätverket Revolutionära Fronten-AFA-Researchgruppen-Piscatus-EXPO och i förlängningen även delar av Ung Vänster och Vänsterpartiet.

De är Svenska Motståndsrörelsens motsvarighet på vänsterkanten och i rådande politiska och mediala klimat får man, till skillnad från SMR, utrymme att breda ut sig i media och till och med statliga medel för sin verksamhet.

olaka
4

Konspirationsteorierna tätnar, Magnuz börjar mer och mer låta som nån på vaken[punkt]se. Undrar när han kommer dra in Bilderberggruppen i ko spirationen mot de stackars oskyldiga änglarna i SD. Ang. artikeln i Aftonbladet så tycks det inte ett bemötande av Arnstedts bok utan resultatet av att ha kopierat ingressen i Wikipedia artikeln och skrivit negationer på blandade ställen. Återigen har vi ett lysande exempel på att hatsajterna kring SD försöker smutskasta kritiker, skrämmande.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Magnuz
3

Haha, om du nu ändå ska försöka dig på ett svar så kan du väl åtminstone skriva nåt med lite substans istället för ett gäng personangrepp?

Nej visst ja…det finns helt enkelt inga vettiga argument mot det jag lägger fram utan enbart löjeväckande och fåniga anklagelser om än det ena än det andra, helt utan belägg eller vidare resonemang.

olaka
5

Här är ett tydligt exempel på Sverigedemokraternas vurm för korporativistiska ideér:

"Strävan efter att ersätta klasskamp och hat med förbrödring och nationell solidaritet, strävan efter att ersätta revolutionära tendenser med ansvarstagande reformer och strävan efter att ersätta tendenser till anarki och samhällsupplösning med trygghet, hög moral och lag och ordning."

http://sverigedemokraterna.se/var-politik/socialkonservatism/

997
3

"Haha, om du nu ändå ska försöka dig på ett svar så kan du väl åtminstone skriva nåt med lite substans istället för ett gäng personangrepp?"

I en hel del av dina resonemang finns personangrepp och i inget av dina resonemang finns substans när det gäller frågan om SD's fascism.

Problemet är att SD's politik är fylld med diffusa utgångspunkter därför att man döljer just de tendenser som är fascistiska.

Halvdansken
5

#35. Jag måste då säga att jag hellre vill ha förbrödring och nationell solidaritet än klasskamp och hat. Hellre ansvarstagande reformer än  revolutionära tendenser. Hellre trygghet, hög moral och lag och ordning än  anarki och samhällsupplösning.

Om jag nu måste välja.

Hur ser ett anarkistiskt sammhälle ut egentligen? Finns det nånting som fungerar där?

Magnuz
6

Nej, det är inte några tydliga exempel alls. Det verkar som du bara tagit något citat, vilket som helst, klistrat in och hävdat att det skulle vara korporativism, vilket är helt felaktigt.

Felet ni allihopa, inklusive Arnstad, gör är att ni försöker hitta så många egenskaper hos fascism som möjligt. Säg att man hittar 100 punkter eller saker som kan känneteckna ett fascistiskt styre. Sedan lusläser man och vantolkar SD:s partiprogram och kommer då naturligtvis att kunna hävda att vissa av dessa 100 punkter stämmer in och vips har man bevisat att SD är ett fascistiskt parti.

Problemet med detta tillvägagångssätt är ju att man kan göra samma sak med andra partier och hitta beröringspunkter där också, ibland samma men kanske även helt andra punkter. 

När man inte riktigt når ända fram hittar man på ett nytt ord: "neofascism" och så kan man sedan påstå att detta är nästan vad som helst, men samtidigt, genom att behålla ordet fascism, slå an en negativ klang som sedan kan associeras vidare till Mussolini, Hitler och gaskamrar. Det är en rakt igenom ohederlig argumentation som har sin förklaring i att man inte kan rå på SD i normal, saklig debatt. Återstår då olika sätt att försöka smutskasta och stigmatisera i syfte att få vanliga människor som oftast är relativt oinsatta och ointresserade av politik, att rygga tillbaka över ord som fascism, nazism och rasism.

olaka
4

Problemet blir ju när man skriver ut det så i ett program, för då menar man något med det; att det skulle se ut så idag. 

Om ett parti i sina programförklaringar skulle säga att man var emot att skåningar våldtog sina barn och styckade sina hundar och offrade dem till Belsebub, så skulle naturligtvis kritiken mot en sån yttring inte (nödvändigtvis) baseras i att man är för att skåningar våldtog sina barn utan snarare att man ansåg att uttalandet var helt uppåt väggarna.

997
2

#38 Om man försöker smutskasta ett parti genom att anklaga det för fascism, så tror jag inte att människor i allmänhet är dumare än att de genomskådar det. Det är liksom inte det som är poängen med att belysa de fascistoida tendenserna i SD. När , i alla fall jag, använder termen "fascism" är det något som jag, förvisso är emot, men jag använder inte termen som ett skälsord för att reta upp SD:are, utan för att jag tror att SD's politik leder till ökad kontroll över människor. SD är emot det mångkulturella samhället, t ex Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt är för det mångkulturella samhället. Själv är jag varken för det ena eller det andra; kultur är inte en politisk fråga. Det s k "mångkulturella" samhället riskerar också att leda till ökad kontroll över individen (om man skall tvinga människor att leva efter det politikerna anser vara "mångkultur) - vilket också är viktigt att vara medveten om. Vad jag menar är att politik och kultur inte skall sammanblandas. Politiker skall inte blanda sig i människors kultur - Det är detta som blir fascism i och med att någon måste sätta upp gränser mellan olika "kulturer" (vilket sker både om man säger sig sträva efter att bevara en "svensk" kultur eller om man strävar efter "mångkultur"). Kultur är ett diffust begrepp och gränsdragningar mellan olika "kulturer" blir därför diffusa. Politiken skall syssla med frågan om hur resurser skall fördelas eller icke-fördelas och stifta nödvändiga lagar. Politiker skall inte blanda sig i religion, kultur o s v.

Magnuz
3

Det finns ju dessa tendenser, i olika hög grad, i samhället idag. Bara ett av många exempel;

http://www.dn.se/nyheter/sverige/gangens-vald-sprider-skrack-i-orebro/

Du skriver såhär;

"Om man försöker smutskasta ett parti genom att anklaga det för fascism, så tror jag inte att människor i allmänhet är dumare än att de genomskådar det."

Precis så är det, jag genomskådar det direkt.

När det gäller kultur så är det i allra högsta grad en politisk fråga. Politiker bestämmer ju allt ifrån om skolavslutningar i kyrkan skall vara tillåtna eller inte, om Halalslakt skall godkännas i Sverige eller inte. Vi har till och med ett särskilt kulturdepartement som kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth basar över. Politiker bestämmer vilka nationella kulturpolitiska mål som gäller och sedan har kulturrådet att fördela skattepengar som bidrag till verksamheter som man anser uppfyller dessa. Kulturdepartementet disponerar nästan 7 miljarder kronor årligen av våra skattepengar. Att anklaga just SD för att lägga sig i kulturen är alltså otroligt verklighetsfrämmande och historielöst.

997
3

#41 Överdrivet kontrollerande av människors liv från politikers sida är inget nytt och det är inte bara SD som har sysslat med detta - Det har jag inte påstått. Problemet är att SD vill, så som jag tolkar det (har svårt att tolka det på annat sätt), öka politikers kontroll.

Det blir ett demokratiskt problem när man gör politik av kultur då frågan blir vem som definierar vad som är kultur och vad som är "rätt" kultur. Detta innebär att makt utövas av någon mot någon annan, vilket (enligt min uppfattning) skall undvikas i ett fritt och demokratiskt samhälle. Inom fascism legitimeras en sådan hierarki, vilket också SD försöker göra. SD fungerar på så sätt precis som de partier som ofta kallas fascistiska.

RobinEH
3

Facister? Nu knep de allt min röst!

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Magnuz
2

Men vilka konkreta förslag är det du menar när du säger att SD vill öka kontrollen av människor? 

Eftersom alla dagens, och gårdagens, partier utövar kontroll av kultursektorn, vilket jag visar i mitt förra inlägg, så blir det ju meningslöst att skilja ut SD och kalla de för fascister. Med det resonemanget är ju alla partier fascistiska.

Grundproblemet med hela diskussionen är att du/Arnstad definierar om begreppet fascism för att kunna klistra det på SD i smutskastningssyfte. Man hittar tom på ett nytt ord, neofascism, för att man inte lyckas hitta någon verklig fascism i SD:s politik.

997
2

Som jag sa tidigare: Jag är inte ute efter att "smutskasta" SD, men har SD fascistiska tendenser skall dessa belysas.

Ingen verklig fascism i SD's politik? När man forsätter visa förtroende för människor som går med järnrör på stan, vill ta till våld (m h a  AK4) mot "mångkulturen" (http://www.interasistmen.se/dumheter/sd-ordforande-om-politiker-som-ville-bevapna-svenskar-han-ar-en-sann-sdare/) t ex.

olaka
2

Glöm inte den nyaste från Ekeroth:

"Äär om möjligt ännu mera övertygad om att svensk media måste ersättas med något sunt."

Magnuz
2

Jag försvarar såklart inte sådana uttalanden men samtidigt är det ju en enskild person som gjort dessa uttalanden (förutsatt att det stämmer), inte SD som parti. Ska man bedöma om ett PARTI är på ett visst sätt så måste man ju utgå från partiets program, vilka förslag man lägger osv, inte vad enskilda personer gör eller säger. Det finns ju naturligtvis inget stöd för någon väpnad revolution inom SD, det är helt absurt att tro det. Väpnad revolution, våld etc. återfinns istället på vänsterkanten, vilket även bevisades av att just denne SD-politikern (som jag själv anser borde uteslutas omedelbart) fick sin brevlåda sprängd kort efter att hans kommentarer hängts ut i Expressen. 

Men om nu detta är ett bevis för att SD är fascistiskt så är ju i sådana fall även vänsterpartiet fascistiskt eftersom man har medlemmar som öppet stödjer Revolutionära Fronten och AFA, grupper som regelbundet använder just våld för att uppnå politiska syften, en sorts väpnad kamp. Vänsterpartiet har heller inga problem att ordna demonstrationer ihop med dessa grupper och att sätta upp en "enad front", som Jonas Sjöstedt uttryckt det.

Jag tycker också att svensk media borde ersättas, i alla fall delvis. Det betyder i klartext att jag vill ha en opartisk, objektiv media som gör det som man förväntar sig, nämligen att spegla verkligheten utan egna agendor. Särskilt gäller det SVT och public service. När SVT:s anställda till 52% sympatiserar med MP och hela 83% med de rödgröna är det självklart ett problem som måste rättas till. 

"SVT:s partisympatier skiljer sig extremt från allmänhetens. Det är ett demokratiskt problem, enligt Kent Asp, professor vid Göteborgs Universitet."

olaka
4

#47 Så de reportrar som anställs ska åsiktsregistreras? Eller ska man rekrytera alla reportrar från Avpixlat kanske, för att garantera att de har det rätta "oberoende" virket? SVT/SR/UR har ett mål att spegla verkligheten, detta innebäratt man tex aktivt rekryterar invandrare och hbtq-personer, något som utan undantag leder till hat och hot från den högerextrema nätmobben. Tycker du att det är rätt att man får upp denna representation?

Magnuz
2

Du säger ju emot dig själv nu. 

Å ena sidan ser du inga problem med den groteska slagsidan åt vänster hos de anställda, men å andra sidan säger du att personalen skall spegla verkligheten.

Vad spelar det exempelvis för roll om en nyhetsuppläsare är homosexuell eller heterosexuell? Det är ju inget som tittarna ens märker av. Politiska åsikter däremot riskerar i allra högsta grad att reflekteras i sättet som en uppläsare eller reporter agerar i olika situationer. Det märks oerhört tydligt på framförallt Gustav Fridolin som alltid behandlas med silkesvantar och som ofta framträder i diverse nöjesprogram etc, allt för att få så mycket facetime som möjligt för MP:s språkrör.

olaka
5

Men hur ska det gå till när du och Kent ersätter dagens media med något sunt? Ska man sparka hela reporterkåren? Hur ska man rekrytera nya som stämmer överens med vad du och Ekeroth finner för sunt?

997
2

Kent Ekeroth sitter kvar i Riksdagen och fortsätter att representerar SD trots allt han sagt och gjort med sin järnrörslogik - Källhänvisningar är överflödiga. 

Vad media gör är att de granskar Sverigedemokraterna precis på samma sätt som de granskar andra partier. Vi skall inte glömma att andra partier också blivit granskade genom dold mikrofon o s v. Då SD är ett nytt parti är det naturligt att det granskas mer, då vi inte vet lika mycket om vad SD står för.

Att Kent Ekeroth har invändningar mot att SD granskas (för det är ju det som media gör) visar att tesen om att SD har fascistiska tendenser, eller rentav är ett fascistiskt parti, stämmer.

Winrey
3

#50 Sunt är väl att ha journalister som är neutrala i politik. När man granskar något parti och blandar in sina åsikter och känslor i granskandet så blir det väldigt vinklat. Det gäller oavsett om man är för eller emot partiet man granskar.

olaka
4

Nu var det inte allmänt gnäll över vänster/pk press denna gången från Ekeroth, det hade ingen reagerat på för det händer dagligen. Detta gällde att han han vill ersätta svensk press. Hur ska detta göras?! 

Hur tycker du man ska göra? Ska journalister förlora sin rösträtt? Tror du detta gör at de förlorar sin politiska övertygelse?

Många som blir journalister på grund av ett politiskt engagemang; man ser orättvisa och vill förändra detta. Det här är alltså en reportertyp du/ni inte vill se? 

Det är lätt att gnälla över att reportrar röstar på ett visst sätt, men lite politisk mognad måste man väl ändå ha och inse att även om man ogillar det så är alternativen till att tillåta människor(även reportrar) rösta på vad de vill.

Winrey
2

#53 Jag bryr mig inte vad dom röstar på men när man hatar eller älskar det partiet man granskar så lägger man sina åsikter och känslor i granskandet och då blir det vinklat. Det bästa är att när man granskar bortser från sina åsikter och känslor och kollar på saken objektivt. Det betyder inte att dom inte får ha åsikter utan man ska bortse från dom när man granskar.

olaka
3

Och det gör man inte? Att man inte står på samma sida som hatbloggarna på extremhögerkanten är väl självklart, men att man inte granskar de man sympatiser med är jag skeptisk till; parallellt med att journalisternas sympatier visar sig vara överrepresenterade för V och MP så visade studier från de senaste valen att de borgerliga partierna förfördelades i artiklarna.

Winrey
3

#55 Nej, det tycker jag inte att dom gör. Expressen/Aftonbladet är kända att hata SD så starkt att det snart ryker ur deras kontor av hat så jag litar inte på att dom är objektiva och skriver 100% sanning, lika lite som jag litar på en sida som älskar SD så högt att dom inte kan kritisera partiet också.

[NeferNefer]
4

#56: Är de kända för att hata SD så starkt att det ryker ur deras kontor av hat? Inget jag känner till. Om de är så kända för det borde det vara en smal sak för dig att skaka fram källor för det, och då menar jag inte Avpixlat, som knappast är objektivt (årets underdrift).

Winrey
2

#57 Det märker man ju när dom skriver om SD att dom inte är objektiva och att dom hatar, att du inte ser det är säkert för att du hatar dom exakt lika mycket. Så lustigt att ni automatiskt tror att jag får mina åsikter ifrån avpixlat vilket inte är sant.

[NeferNefer]
4

#58: Var nånstans i mitt inlägg står det att jag tror att du får dina åsikter från Avpixlat? Och det är knappast svar på min fråga "Det märker man ju", eftersom jag inte märker det och säkert finns det fler som inte heller märker det.

Winrey
3

#59 ''och då menar jag inte Avpixlat''

Det är som att säga att du tror att jag får allt ifrån Avpixlat när du inte ens vet om jag läser avpixlat eller inte. Såklart ni inte märker någonting när ni hatar SD mer än pesten. Dom förstorar upp SD extremt mycket, sen när andra partier gör något så blir det bara en minimal text. Det tycker inte jag är objektivt.

[NeferNefer]
3

Undanmanövrar. Tröttsamt. Jag försöker en gång till, få se om du lyckas bättre nu.

Är de kända för att hata SD så starkt att det ryker ur deras kontor av hat? Inget jag känner till. Om de är så kända för det borde det vara en smal sak för dig att skaka fram källor för det.

Winrey
2

#61 Gå in på deras sidor och se att dom förstorar upp SD överdrivet mycket och skriver bara extremt korta texter om andra partier. Behöver inte länka källor då jag förutser att du redan kan komma in på aftonbladet och expressen själv för att jämföra hur olika dom skriver om SD och övriga partier. Det är inga undanmanövrar, att du tolkar det så är inte mitt problem och inte alls nära sanningen.

[NeferNefer]
3

#62. Som sagt. Jag ser inte något av det du påstår. Kom med riktiga bevis, med länkar till trovärdiga källor, för jag tänker inte sitta och leta efter "bevis" för dina konspirationsteorier. Jag väntar, men jag tror inte du kommer att kunna presentera minsta bevis för ditt påstående från #56: "Expressen/Aftonbladet är kända att hata SD så starkt att det snart ryker ur deras kontor av hat".

Winrey
2

#63 Det är inga konspirationsteorier, som förövrigt ni alltid säger. Tröttsamt. 

http://www.expressen.se/nyheter/sd-topp-petas-efter-sextrakasseriskandal/

Här tillexempel uppmärksammar dom om en SD-topp som petas efter sextrakasserier vilket är bra att dom gör. Men för ett tag sen så gjorde en moderat sextrakasserier som det stod om på text tv, men hittar ingen artikel om det på expressen/aftonbladet. Om någon hittar den så får ni gärna visa men nu utgår jag från att jag inte hittar och undrar varför SD får en sådan uppmärksamhet av det när en moderat som gjorde exakt samma sak inte får samma uppmärksamhet.

[NeferNefer]
4

Det där är väl inget bevis för att Aftonbladet och Expressen "är kända att hata SD så starkt att det snart ryker ur deras kontor av hat".

Om de är så kända för det borde du väl lätt kunna hitta hur mycket bevis som helst. Det har du hittills inte lyckats med, och du kommer inte att lyckas alls, för det där är bara en tramsig konspirationsteori. 😴

Winrey
1

#65 Hatar dom inte när dom förstorar upp saker om SD men gör inte det för andra partier även fast dom har gjort exakt samma sak? Som sagt ingen konspirationsteori som ni alltid kommer med, kan ni seriöst inga andra ord? Och som sagt hur du tolkar är inte mitt problem.

997
3

#66 Nya partier granskas alltid hårdare. Miljöpartiet hade det inte heller så lätt de första åren de satt i Riksdagen. Problemet är snarare att SD:are anser att det är under deras värdighet att bli granskade på samma sätt som andra partier.

[NeferNefer]
2

#66. Suck. Det handlar inte om hur jag tolkar. Du skriver: "Expressen/Aftonbladet är kända att hata SD så starkt att det snart ryker ur deras kontor av hat " (min fetning). Det är de inte alls, och vore de det skulle du inte ha svårt att hitta bevis för det. Ett förslag inför nästa gång: skriv "Jag tycker det verkar som att" eller "Jag tror att", för då behöver du inte bevisa något. Personer får tycka och tro som de vill.

Winrey
1

#68 Jag skulle ha skrivit ''Jag tycker'' mitt misstag. Men förnekar du att Aftonbladet/Expressen hatar SD?

[NeferNefer]
1

#69 Det handlar inte om vad jag medger eller förnekar, jag jobbar inte på någon av tidningarna och lägger mig inte i vad de tycker om saker och ting. Men vad jag kan säga, och som jag har sagt redan, är att jag inte märker av något alls av det där hatet som är så allmänt känt enligt dig. Hade det varit allmänt känt hade jag också vetat det. Jag tillhör nämligen allmänheten.

997
4

Vi ser hur SD:are försöker utmåla sig själva som offer. Under ytan i SD:ares sätt att resonera tycker jag ligger resonemang som att vi som inte är SD:are är "taskiga" som inte tycker som dem. Media "hatar" SD för att man granskar dem. 

Ingenting har fortfarande skrivits om SD's politik och på vilket sätt den inte är fascistisk, utan "socialkonservativ" (som SD själva hävdar att de är). Jag har faktiskt gjort ett ärligt försök att förstå vad SD's politik bygger på förutom att man inte tycker om invandrare. Har läst delar av partiprogrammet, lyssnat på SD-politiker men förstår fortfarande inte. När jag lyssnat på Arnstads resonemang kring fascistiska rörelser och dessa likheter med SD - så klarnar allt. Därför önskar jag att någon SD:are kan bemöta argumenten, så att vi som inte är SD:are kan känna oss trygga med att det inte är ett fascistiskt parti som sitter i Riksdagen. Hittills är allt som kommer fram att Arnstad och media är "taskiga" mot SD.

Winrey
2

#70 Man brukar inte märka någonting när man håller med om det som skrivs.

#71 SDare får faktiskt väldigt mycket hot och våld emot sig så att säga att man utmålar sig själv som offer för att man nämner det är fjantigt. Jag vet inte om ''offerkofta'' ''gnäll'' och ''konspirationsteorier'' är några argument som ständigt kommer ifrån dom som inte tycker om SD.

997
4

#72 Säger SD:are att de blir hotade får man väl tro dom, men de som kritiserar SD blir helt klart hotade.

De begrepp som du menar SD:are titlueras ligger det faktiskt någonting i. Tänk t ex på alla som blivit tårtade: Kungen, Bosse Ringholm, Leif Pagrotsky: Det blev lite skriverier om det bara. Det var ingen, vad jag minns, som definierade tårtning som en våldshandling. När Jimmie Åkesson tårtades blev det ett j-vla liv. Helt plötsligt definierades tårtning som en våldshandling. Per Gudmundsson på Svenska Dagbladet kom med pekpinnar mot tårtningen mot Jimmie Åkesson, men har inte kommit med några pekpinnar mot de andra tårtningarna. Vi skall komma ihåg att det är egentligen en ganska harmlös handling att tårta en politiker - knappast en våldshandling. Sedan är det ju inte ett bra sätt att föra ett samtal på.

Tydligen är det värre att tårta sverigedemokrater än andra. Detta är ett exempel på att media snarare är väldigt snälla mot SD. Sedan är det medias jobb att granska dem. Vad händer då under sådan granskning? Jo: Under bandinspelning sjunger de vit-maktsånger, på hatsajter vill de ta till vapen mot "mångkulturalism" o s v. T ex uttalandet om flyktingbarn som hungerstrejkade "Hoppas dom svälter sig till döds" gjordes av en SD-politiker. Det var hennes egna ord och inte något som, i detta fall, Expressen hittade på för att "smutskasta" SD.

Det är dylik järnrörslogik som gör att jag fortfarande tycker att det mesta tyder på att SD är ett fascistiskt parti eller åtminstone ett parti med fascistiska tendenser.

Magnuz
2

Du behöver inte klumpa ihop mig med Kent Ekeroth, jag känner inte människan och kan förstås inte svara på vad han tycker och tänker.

Jag tycker att man på SVT kan anstränga sig för att ta in människor som man vet är icke-vänster. Skall man rekrytera nya anställda och dessa skickar in sina CV där det framgår var man arbetat tidigare så är det inte så svårt att läsa in sig lite på vad personen gjort innan och vad denne har för politisk huvudinriktning. Ingrid Carlqvist t.ex. är en person som skulle kunna vara lämplig att anställa för att väga upp åtminstone lite grann. Marcus (heter han så?) Birro eller Maria Abrahamsson kanske? Inte för att jag är något fan av henne men som public service har man ett ansvar att försöka få in människor med åsikter och därmed idéer som representerar hela folket.

Sedan tolkar du in alldeles för mycket i ett enda uttalande från Ekeroth (som du dessutom inte ens länkar till så jag vet inte om det stämmer). Ersätta skriver du med emfas och låter påskina att fascisten Ekeroth nog minsann vill avrätta alla journalister, spränga TV-huset och sätta upp ett nytt propagandaministerium under hans egen ledning.

[NeferNefer]
2

#74 Oväntat att Ingrid Carlqvist skulle föreslås … inte …

http://www.interasistmen.se/granskning/300-sverigedemokrater-hyllar-chefredaktor-for-rasistisk-tidning/

Så "icke-vänster" är alltså lika med rasist. Så intressant. Då antar jag att jag och större delen av svenska folket är vänster, då.

Magnuz
2

Här är ett mycket tydligt exempel på i alla fall Expressens illa dolda agenda.

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/fiendelagren-kan-motas-i-rattssalen/

Man har alltså att göra med två lika goda kålsupare, en nazist och en vänsterextremist. Man väljer dock att enbart hänga ut nazisten med namn och bild medan man anonymiserar RF-ledaren. Varför gör man så om det inte är för att man egentligen sympatiserar med RF lite grann i smyg medan man avskyr nazisten. Inget fel i att avsky nassar, jag gör det själv, men självklart skulle man hängt ut dem båda alternativt ingen av dem.

[Calle64]
4

Man kan ju inte ropa på vargen hur många gånger som helst. Killen i Malmö som skar in  ett nassekors i pannan på sig själv gjorde polisanmälan, gnäll! 

Partiledning som som uppmanar att anmäla varje skymf för att statitisken ska öka,( landsdagarna) är ju andra exempel. Järnrörsskandalen, man skulle ju försvara sig. Riksdagsmannen som anklagade en vakt för stöld när han supit bort sin portfölj. Listan kan göra så lång. Framförallt alla som gnäller både här och på avpixlat hur massinvandring, vänsterextremister, sjuklövern, feminister, det vill säga de 94% inte fattar hur Sverige är åt helvete!

Att då få öknamn är inte konstigt,speciellt som man själva är väldigt konsekventa med öknamn på andra är inte konstigt. Att man gnäller över det är ju föga förvånande. Offerkofta är snällt jämfört med att kalla folk horor, blattar och annat vanligt förekommande.

På samma sätt försöker några här bunta ihop alla som inte håller med SD i stora grupperingar. De flesta tycker att SD är ett rasistparti som enbart kommit fram på invandrarfrågan. Sen skiter jag fullständigt i vad de skriver i sitt partiprogram, där man skrev av ett av sjuklöverns texter rätt av, man ändrade det sen och då har det ju aldrig hänt? Alla partier satsar på vård skola och omsorg i sina program.Få talar om hur, allra minst SD, fast de tänker ju tvinga andra till samarbete enligt Jimmie Åkesson. Alltså snålskjuts kan man tänka sig, oavsett parti. Man vill skilja sig från de andra partierna men talar samtidigt om att få mer inflytande?

Winrey
2

#77 Att säga sin åsikt om massinvandring, vänsterextremister, sjuklövern, och feminister är att gnälla? Då är ju alla åsikter gnäll.🤔

Magnuz
2
Magnuz
2

SD-hat..visserligen inte media men ändå.

http://detfinahatet.se/wp-content/uploads/2013/12/nestor31.jpg

Men det är väl såklart några Sverigedemokrater som trollar och oavsett så är ju detta sådant som måste accepteras, annars är man minsann en offerkofta.

997
2

#78 Nej, det är inte gnäll att ha åsikter. Däremot måste man tåla att alla inte har samma åsikter som en själv. Många SD:are svarar med att meningsmotståndare är "taskiga" mot dem när de inte håller med. 

Det är detta som är gnäll.

#79 Skulle inte definiera det som hat. Vad är det i bilden som tyder på hat?

#80 Fascistiska metoder är inte mindre fascistiska för att de riktas mot SD. Detta är inget man behöver acceptera oavsett om man är SD:are eller ej.

Magnuz
2

Självklart är det hat när man på förstasidan har en stor bild på en ihopknycklad röstsedel, slängd i rännstenen. Hade man bara vara normalt och sunt negativ så hade man inte haft en sådan bild utan man hade nöjt sig med en negativ text. Sedan kan man såklart aldrig komma överens om vad som är extremt ogillande och vad som är hat, det är helt och hållet upp till betraktaren eller personen som utför en handling, det går liksom inte att mäta. Precis som begreppet massinvandring.

Jag var förstås ironisk i #80 eftersom det finns personer, bla på detta forum, som på fullt allvar hävdar att SD inte är mer utsatta än andra och att man ständigt överdriver och förvanskar för att få sympatier. Exemplet ovan är ju bara ett av väldigt många och det är ett näthat som ALDRIG uppmärksammas av vanliga media där det nästan bara är "antirasistiska" kvinnor som utsätts för "SD-hat" som kommer fram. Så som rapporteringen sker får den oinsatte intrycket av att det enbart är kvinnnohatande Sverigedemokrater som hatar på nätet, vilket förstås är helt felaktigt. Även detta är en del i medias kampanj mot att SD ska få fler röster i nästa val, vilket i sin tur bl.a. bottnar i den skeva fördelningen av partisympatier hos journalisterna, som jag skrev om ovan.

Winrey
2

#81 Jag har då aldrig sett eller hört att en SDare skulle ha sagt att man är taskig för att man inte tycker likadant. Då har jag sett många diskussioner mellan SDare och icke SDare.

Magnuz
2

Håller med #83 helt och hållet i detta. SD-väljare är inte annorlunda mot andra människor och reagerar precis på samma sätt som alla andra, dvs rena påhopp, tarvligheter och lögner accepteras inte. Däremot har jag inga problem med SD-motståndare som beter sig civiliserat och klarar av att argumentera utan personangrepp och med respekt. Det är tyvärr oerhört sällsynt utan det brukar förr eller senare spåra ur till ren pajkastning och diverse smutskastning.

997
1

#83 Kanske inte ordagrant använt ordet "taskig", men när SD blir granskat klagas det över att media är "emot SD". 

#84 Har t ex jag kastat paj på dig?

Väsentlig fråga faktiskt. Själv tycker jag inte jag har kastat paj på någon.

olaka
3

Så för att väga upp en statistisk avvikelse i en hel yrkeskår så vill du dels att man inte anställer någon som någonsin jobbat inom vänstermedia(ingår a-pressen?),

dels att SVT anställer människor som är 

* Tokislamofober som Carqvist(Ingrid tycker att islam och nazism är lika illa, Mein Kampf och Koranen jämförs ständigt, Hitler var typ islamist etc. Dessutom är hon chefsredaktör för Dispatch International, en tidning som publicerat riktigt obehagliga rasistiska texter), 

* Tokkristna som Birro eller

* Moderata riksdagskvinnor som gjort sig kända för att tycka att SVT konspirerar mot Alliansen.

Det första är djupt obehagligt, tur att det är demokrater som bestämmer inom media och inte nån som du. Det ändra är otroligt lustigt och får mig osökt att tänka att vad du menar med vänster är vad jag menar med rationellt tänkande. Undra om Kent tänker som du, att han vill förvandla public service till ett svenskt Fox News på steroider typ…

Magnuz
2

Du ägnar dig inte åt samma pöbelpajer som vissa andra. Däremot anser jag att hela SD-är-fascister grejen är en form av pajkastning eller smutskastning fast man försöker hålla det på någon sorts intellektuellt högre nivå. Det är i grunden ingen skillnad mot att skrika "Nassejävel", samma sak fast med finare ord och Powerpoint.

997
3

#87 Själv skulle jag inte definiera "pajkastning" som att försöka identifiera var ett parti står ideologiskt. Det finns alltid en risk för att anhängare av partiet uppfattar försöket som "kränkande" och att de känner sig förorättade.

Vi skall komma ihåg följande exempel (men det finns säkert fler):

1) Vänsterpartiet blir ständigt påminda om att de hade samarbete med bl a det sovjetiska kommunistpartiet under Stalins ledning fram till 1950-talet. Egentligen vet alla att Vänsterpartiet inte har för avsikt att införa någon stalinistisk diktatur.

2) Moderaterna har nyligen blivit påminda om tvivelaktiga yttranden om Apartheitstyret i Sydafrika.

3) Någon gång har en Vänsterpartist jämför Folkpartiet med Pinochet i Chile.

Att man jämför partier man inte tycker om med andra partier eller ideologier man inte tycker om är inget ovanligt. I vissa fall kan det gå till överdrift.

Själv anser jag att jämförelsen mellan SD och fascism är betydligt mer väsentlig än jämförelsen mellan Vänsterpartiet och Stalinism. Sedan kan jag hålla med om att det inte är ok att samarbeta med rörelser som förespråkar våld.

Winrey
1

#85 Ska inte alla rannsaka sig själva? Det kanske finns en anledning till varför SDare känner sig orättvist behandlade? SDare gör fel och misstag i vissa situationer ibland, ja. Men ni som är emot kanske också ska rannsaka er själva och tänka att ni faktiskt beter er också dåligt i vissa fall.

Magnuz
2

Själv ser jag inte något behov alls av att jämföra dagens partier med något som fanns för 50, 75 eller 100 år sedan. Varför kan man inte bara ta saker för vad de är och förhålla sig till den aktuella politiken utan att fastna i helt meningslösa historiska jämförelser?

Visst, jag har säkert kommenterat vänsterpartiets historia någon gång, men det är inget jag brinner för och bygger någon argumentation på överhuvudtaget, vilket många gör när det gäller SD utan att ha någon koll alls på vad partiet faktiskt vill och står för.

997
2

#85 "SDare gör fel och misstag i vissa situationer ibland, ja. "

Att t ex härja på stan med järnrör är fel - ja.

Att uppmana "etniska svenskar" att ta till våld mot "mångkulturen" är fel - ja.

Vi kan ta fler exempel, men varför härjar inte talesmän från andra partier på stan med järnrör?

Jag anar ett samband - Som ligger i anledningen till att tråden startades.

#88 Historiska kopplingar är viktiga då Europa nu är inne i ett skede som riskerar leda till samma problem som fanns på 1930-talet.

Winrey
2

#91 Förstod väl att det var det enda du skulle nappa på. Ni har en tendens att se er själva som perfekta varelser som inte kan säga eller göra något fel. Man ska minnas historia MEN man kan inte använda det som ett argument. Ni pratar om konspirationsteorier, att tro att det kommer att bli som hitler är väl om något en konspirationsteori. Hitler tiden kommer aldrig att hända igen.

[Calle64]
2

Det fascistiska kommer ju från att folk uttalat sig om förintelseläger felaktigt, kallat folk för babblar, sjungit vit makt sånger på båtar, hackat på folk i allmänhet. Inte minst SD själva erkänner ju att vissa element inte hör hemma i partiet. Ett parti som drar till sig dessa gör det ju av en orsak. http://www.expressen.se/nyheter/bylund-sd-ar-man-idiot-bonnlapp-och-rasist-sa/

997
3

#91 Varför skall man minnas historia om man inte använder sig av erfarenheten den ger? Tycker du här ger uttryck för järnrörslogik.

Winrey
1

#94 Har ni seriöst inga andra ord i era ordförråd? Vi har redan lärt oss av historien, hitler tiden kommer aldrig att upprepas. Sluta vara så paranoid och tro att hitler kommer återupplivas.

997
2

Det är inte Hitler jag tänker på. Jag tror inte heller att något liknande nazisterna kommer tillbaka med gaskammare o s v. Däremot har SD stora likheter med t ex Mussolini och den italienska fascismen. Om SD sedan väljer att samarbeta med t ex franska Front National är det en bekräftelse på detta.

Magnuz
2

Problemet med historiska jämförelser är ju att man alltid kan hitta exempel ur historien som belägger sin egen åsikt. Det är ungefär om statistik. Därför blir det rätt meningslöst. Särskilt när man måste skriva om historiska (och andra vedertagna) definitioner som t.ex. fascism, för att passa sina egna syften. 

Demoniseringen i media av Front National, FPÖ, PVV osv är tydlig. De allra flesta svenskar har knappt hört talas om dessa partier och än mindre vet man vad de står för, förutom det man läst i Aftonbladet och Expressen. Det finns inget som helst fascistiskt med Front National. Fast det är klart…ändrar man betydelsen av fascism till någon helt annat än ursprungsbetydelsen kan man ju få vad som helst att vara fascistiskt.

[Starman]
1

Och ändrar man den inte så är FN ett fascistiskt parti.

[Calle64]
4

Förintelsens förnekande är historielöst, Front National, Le Pen förnekar den, det är inget trixande med historiebeskrivning eller statistik. Att envist förneka och lägga skulden på kvällstidningar är att gå fascismens ärende. Ärligt talat att försvara dessa partier och i andra trådar hylla SD visar mer på att man har en tydlig agenda än att man bryr sig i andras väl, svenskar som utlänningar.

Magnuz
2

FN är varken fascistiskt eller förnekar någon förintelse, det är rena lögner och det är talande att ingen lägger fram några bevis för sina påståenden.

Tomma tunnor skramlar som bekant mest.

997
2

#100 Det är alltid så att gränsdragningar mellan ideologier när det kommer till de olika partiernas politik är svåra att dra.

Arnstad har, i sin bok "Älskade Fascism" tagit upp två exempel på definitioner av fascism. Sverigedemokraterna stämmer väldigt bra in på den ena av dessa definitioner, men inte alls på den andra. Jag återkommer gärna om detta, då jag inte har definitionerna i huvudet. Tyvärr stämmer Sverigedemokraterna in på den definitionen som har mest substans. Jag återkommer som sagt, så att alla kan bilda sig en egen uppfattning.

Man kan inte "bevisa" att ett parti eller en politiker har en viss ideologi. Hur bevisar man att Reinfeld är liberalkonservativ? Däremot kan man identifiera tendenser i den politik man för, ämnar föra, och vad man uttrycker för värderingar.

[Starman]
5

Du är också med stor sannolikhet fascist. Brukar vara så med fascister; de förnekar att de stora fascistiska aktörerna är fascister. Genomskinligt, kallas det på rikssvenska.

997
4

Följande egenskaper kännetecknar fascistiska rörelser/partier enligt M. Mann (2004):

1) En dröm om en harmonisk gemenskap (hoppas jag alla partier har [egen anmärkning])

2) Kulturrasism 

3) Vilja att starkt begränsa invandringen

4) Ledarkult

5) Paramilitära styrkor

Gällande SD:

Punkt 1) lämnar jag därhän, men punkt 2), 3) stämmer väldigt bra. 5) är på gång med SD's egna säkerhetstjänst. 4) stämmer inte riktigt, men att sjunga Tjallallallalla Jimmie Åkesson på valvakan är väl inte något som påminner om vad "vanliga" partier brukar göra på valvakor.

Sammanfattningsvis är det väl 2), 3), och 5) som verkar stämma på SD.

Griffins (1991) definierade fascism så här:

Fascism is a genus of political ideology whose mythic core in its various permutations is a palingenetic form of populist ultra-nationalism.

SD tror på "det svenska", men kan inte definiera vad detta "svenska" är.

Vi låter Jimmie Åkesson försöka förklara:

http://www.youtube.com/watch?v=uh4gS0G0eFo

Vi ser ytterligare ett exempel på att SD (som representeras av dess ledare) inte kan definiera vad de menar utgör grunden för deras politik, nämligen vad som är "svenskt".

Det är häri man kan säga att det finns en myt om svenskhet som SD utgår från.

Magnuz
1

Det var nog det mest krystade försök du gjort hittills…och det stämmer inte ens.

Här kan man läsa vad Mann skriver om fascism. Hans definition;

“Fascism is the pursuit of a transcendent and cleansing nation-statism through paramilitarism.”

Grunden är alltså att uppnå ett mål med hjälp av paramilitarism. Det menar du uppfylls genom SD:s egna "säkerhetstjänst"?! Det är omöjligt att ta dig på allvar när du kommer med sådana hutlösa påståenden. SD:s säkerhetstjänst är inte något annat än ett antal personer som inriktar sig på skydd av de egna politikerna vid möten, i deras hem osv. Jag är inte insatt i hur detta går till men kan tänka mig att man har kontakten med polisen, söker igenom byggnader där man skall ha möten, bistår utsatta förtroendevalda med larm- och kamerainstallationer i sina hem osv. 

SÄPO är förstås en del av denna säkerhetstjänst nu när man sitter i riksdagen och jag hoppas du inte räknar in SÄPO som SD:s paramilitära styrkor?

De enda grupperingar som liknar paramilitära styrkor idag är ju Revolutionära fronten och AFA, vilka återfinns på vänsterkanten. Dessa i kombination med media och att media till och med samarbetar med dessa våldsverkare uppfyller helt Manns definition på paramilitarism, som lyder;

"Grass roots", populist squadrism aimed at coercing opponents and obtaining popular approbation by acting as a supplementary police force."

Vi kan sedan läsa vidare och läsa vad han menar med cleansing;

_"Favoring one or more ethnic or racial groups over others, either by granting special privileges or imposing disabilities; deportation of ethnic minorities, or worse."
_

"Silencing the political opposition so that the transcendent aims of fascism can be realized. Restricting the freedom of speech, outlawing opposition parties, imprisoning political opponents (or worse) and indoctrinating youth in fascist principles."

Båda dessa definitioner uppfylls idag genom särskilda åtgärder som riktas mot att ge invandrare arbete, som inte åtnjuts av etniska svenskar, alltså en diskriminering baserad på etnisk tillhörighet. Ett annat exempel är lagstiftningen om hets mot folkgrupp där svenskar inte kan åtnjuta detta skydd, enbart andra etniska grupper. Uteslutningar ur fackförbund och avsked från arbete om man kommer ut som Sverigedemokrat är andra fascistiska metoder som tillämpas idag. 

Vidare till andra stycket där vi kan applicera dagens debatt om invandring och där man gör allt för att tysta kritikerna, inte minst kopplat till det jag skrev förut om AFA och RF etc. Fakta utmålas som myter och lögner, statistik över t.ex. brottslighet och ekonomisk påverkan tystas ner, bagatelliseras eller misstänkliggörs. Sista meningen om indoktrinering av unga stämmer in väldigt bra där man idag "utbildar" i att tycka illa om SD redan i skolan, helt vidrig politisk propaganda mot barn alltså, i linje med definitionerna för fascism. EXPO är väl den organisation som sysslar med detta, vilket kan liknas vid en sorts propagandaministerium värdigt Goebbels.

Slutsatsen är alltså att dagens samhälle, under sjuklöverregering, med Manns definitioner är MER fascistiskt än vad man försöker få SD att vara.

Magnuz
2

Denna är ju för underbar. Att förneka att man är fascist är utmärkande för fascister, alltså är du fascist. 😴

[Calle64]
3

#104 Så bunta ihop all "andra"är ok om man är SD frälsare, men när man påtalar SDs fascistiska grund så ska man leta, och jag menar verkligen leta, citat som motbevisar detta? Det eviga tjat och påhopp på alla andra partier och personer, visar just de drag av fascism du försöker motbevisa med dina "källor".

[Starman]
4

Du förnekar att faktiskt fascistiska organisationer är fascistiska. Det är utmärkande för en nutida fascist. Apologetik för fascism är ett utmärkande drag för fascister.

997
1

_SD:s säkerhetstjänst är inte något annat än ett antal personer som inriktar sig på skydd av de egna politikerna vid möten, i deras hem osv.
_

Ja, än så länge är det så. Motsvarande "Säkerhetstjänst" i Italien i början av 1920-talet började misshandla fackföreningsledare och journalister med tiden.

För övrigt kan man, som jag varit inne på ovan, utgå från olika definitioner. Enligt vissa definitioner är SD ett fascistiskt parti, enligt andra inte. En sak som SD har gemensam med fascismen är att man lägger vikt vid "känslan" av nationstillhörighet. Eftersom denna, tydligen, är väldigt central för SD, anser jag att SD kan definieras som ett fascistiskt parti.

Magnuz
2

Nej, det gör jag inte.

997
1

#109 Vilka organisationer är då, enligt din mening, fascistiska?

….om inte de som stämmer in på definitionerna av fascism.

997
2

En intressant grej i fascismens historia är att rasism inte alls började som en biologisk rasism. De italienska fascisterna, kring 1920, inriktade sig mot en slags kulturell rasism. Man trodde på den italienska kulturens överlägsenhet. Den biologiska rasismen började inte göra sig gällande förrän på 1930-talet, inte bara i Tyskland, utan också i Italien. Vi vet alla vad som hände sedan….

Källa:

Kallis (2010) Fascism and the Jews: Italy and Britain.

Vi ser idag hur SD - på ytan - undviker att förknippas med biologisk rasism, men förespråkar kulturell rasism (även om man inte använder det begreppet).

Nu behöver detta ju givetvis inte betyda att en SD-regim skulle starta koncentrationsläger! Det som är viktigt här är att den biologiska rasism kan bli en följd av en kulturell rasism - Det är inte så konstigt när man försöker dra gränser mellan "kulturer", vilket man misslyckas med eftersom det helt enkelt är omöjligt. Då måste gränsdragningen göras vid yttre attribut, vilket man kan inbilla sig är möjligt.

Magnuz
2

#108, #110

Djurgårdens IF är garanterat en fascistisk organisation.

http://www.dn.se/sthlm/sakerhet-brast-trots-planering-i-forvag/

"Djurgården IF:s säkerhetsansvarige Mats Jonsson…"

För att inte tala om alla banker, klart fascistiska företag som jobbar aktivt med säkerhet.

Gällande nationalism så antar jag att alla som just nu kollar på Sverige-Finland i hockey och håller på Sverige pga att man bor i Sverige (eller i Finland och håller på finnarna) är ett enda litet snedsteg från att stå med en k-pist i händerna och mota in judar i gaskammaren.

Som Führer kan man säkert få Herman Lindqvist att ställa upp. För visst måste man vara en fascist-nazist-rasist om man författar följande rader;

"Sverige är unikt, inget annat land är exakt som vårt. Vi ska med stolthet hissa vår flagga och se ut över våra vackra landskap och påminna oss om allt stort och fint som skapats i vårt land. Men för att vi ska förstå vad Sverige, som vi älskar, är måste vi kunna vår historia och förstå hur Sverige blivit vad det blivit."

Och så har vi Norge, där barnen matas med fascismen redan från barnsben när man tvingas ut och vifta med flaggor den 17 maj på ett sätt som inget annat land, förutom möjligen USA, kommer i närheten av. USA ja..där man svär trohet till flaggan och nationen USA. 

"I pledge allegiance to the Flag of the United States of America, and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."

Man kan alltså säga att det var en fascistisk stat som besegrade en annan när jänkarna fick Italien att kapitulera 1943.

997
2

#112 Tycker du också skall beakta och besvara det jag skrev i #111.

Uppskattar tiden du lagt ner på att argumentera i ämnet, även om du fortfarande inte kunnat förklara hur det basala i SD's ideologi skiljer sig från fascism.

[Jimmy.L]
0

Grabbar och tjejer här inne förekommer lite hårda ord här, ta ett steg tillbaka och tänk på hur ni skriver så hjälper ni mig väldigt mycket då jag saknar för tillfället Medarbetare som kan hjälpa mig. tack på förhand /Sajtvärden.

[Calle64]
3

Försök håll dig till saken som diskuteras istället.

Magnuz
2

Återigen förstår du inte vad det handlar om. Jag påstår inte att svensk kultur är överlägsen någon annan. Däremot hävdar jag att den existerar och är värd att bevara och förvalta, inte slänga på sophögen, ta avstånd ifrån eller till och med förneka att den ens existerar. 

På samma sätt anser jag att t.ex. indisk, fransk eller turkisk kultur har lika värde och också skall bevaras. Jag motsätter mig att världen ska bli en enda stor mångkulturell smörja där det enda sättet att veta om man är i Sverige eller Grekland är genom att titta på termometern.

Med det sagt vill jag även påpeka att det finns en mängd företeelser inom andra kulturer, som vi tack och lov inte har haft i Sverige i modern tid men som nu gör intåg i och med vår invandring. Detta kan t.ex vara kusingiften, tvångsgiften (många gånger med minderåriga), plågsam slakt av djur utan bedövning, hedersmord, förtryck av kvinnor genom heltäckande slöjor, familjerätt där kvinnan t.ex. ärver mindre än män eller där en kvinna som våldtas riskerar att dödas, dödsstraff genom stening, fysisk bestraffning som avhuggning av händer eller piskning. Det kan även handla om klanfejder eller varför inte blodsfejder;

http://www.kristianstadsbladet.se/inrikes/article2056812/Tolvaring-svart-misshandlad-i-Boras.html

Jag anser, förstås, att man måste kunna vara kritisk mot ovanstående utan att bli kallad kulturfascist eller något annat hittepåord. Håller du inte med om det?

[Calle64]
3

#116 Det är ju fortfarande förbjudet så vart ska du med gråtvalsen denna gång? Gör sitt intåg, vilket trams!

997
2

#116 De grotteska sedvänjor du nämner, som förekommer i andra länder, är förbjudna i Sverige. Detta är en fråga om samhällsstruktur och inte någon "kultur" som människor är bärare av.

Vad är problemet med om, som i det exempel du nämner, man inte kan skilja mellan Sverige och Grekland? Egentligen?

Magnuz
2

Det mesta av det jag nämner förekommer i allra högsta grad i Sverige och är ett resultat av invandringen som tar med sin kultur hit. Det spelar ingen roll alls om det är förbjudet eller inte.

Jag ser det som oerhört berikande och intressant att kunna resa till andra länder och ta del av deras kultur. Framförallt tror jag att olika folk och nationer själva vill bevara sin egen särart och det är inget som politiker skall besluta om att avskaffa eller genom massinvandring försöka utplåna.

Du kallar det för "samhällsstruktur" men det är såklart detsamma som kultur och jag frågar om det är okej att kritisera dessa kulturella inslag utan att blir kallad kulturfascist?

olaka
3

#119 Vad du missar med din(och andra högerextremisters) oro över kulturen är att den inte är hotad av invandringen, den utvecklas. Sveriges kultur håller inte på att utrotas, den lever och frodas men ändras, för det är det en levande kultur ska göra. Det är därför SDs uppvaktning av folkmusik och gammeldansen inför förra valet fick kalla handen, för folkmusiker och dansare förstår hur kultur mår bra. Det finns heller ingen risk för att vi glömmer vårt arv, många är otroligt intresserade av kulturhistoria.

Magnuz
2

Nej, jag missar ingenting. Däremot är jag emot en utveckling i den riktning jag nämner i #116. Jag anser att invandrare skall assimileras in i den svenska kulturen. Flyttar man hit har man rimligen en vilja att bli svensk och att upplevas som svensk av andra. 

Bor man då i ett invandrartätt område, pratar uteslutande något annat språk än svenska, umgås enbart med andra landsmän, sätter sina barn i t.ex. muslimska friskolor, jobbar på t.ex. en pizzeria eller ett taxibolag tillsammans med landsmän, gifter bort sina döttrar och söner med personer som man tar hit från hemlandet etc etc, då har man inte den viljan. Resultatet av detta blir, som vi redan ser i Sverige och övriga Europa, att det skapas parallella samhällen som splittrar nationen och landet.

Jag säger inte att alla invandrare lever på detta sätt men en stor mängd gör det, i t.ex. delar av Malmö, Göteborg, Stockholm men också i andra, mindre, städer som t.ex Borlänge där det bor en stor mängd somalier.

997
2

#120 Instämmer till fullo!

#121 Det innebär väl inga problem att det finns "parallella samhällen" om det finns materiella resurser så att människor kan så bra levnadsstandard som möjligt och möjligheter att leva de liv de själva vill?

Om några "icke-etniska-svenskar" driver ett företag som bidrar till "BNP" (ett begrepp som förvisso är förknippat med nyliberalism), spelar det väl ingen roll?

Nu tror jag inte att det kommer att vara "parallella samhällen" framöver. Vi andas samma luft, är alla del av samma ekonomi, delar på välfärd (skola, vård o s v) - Därför kommer vi att vara ett samhälle. Det är att man arbetar i samma land, betalar skatt till samma stat, delar samma välfärd, som utgör samhället.

Jag förstår att min uppfattning är provocerande för dig och andra SD:are, men det är min, och många andras, uppfattning.

[Jimmy.L]
2

#121 Du borde prova tex syriansk matkultur det är väldigt gott. Bara för man kommer från ett annat land behöver man inte glömma bort sina rötter även Svenskar som bosätter sig utomlands tar med sin kultur. Känner många invandrare som kan bra svenska fast dom bor i miljonprogramen i förorten.

Magnuz
2

Självklart skapar det problem med parallella samhällen! All historia visar på att stater med väldigt heterogen befolkning drabbas av oroligheter, splittring och ofta våld eller till och med inbördeskrig. Titta på alla de konflikter som idag finns runt om i världen. Nästan alltid beror det på stater med olika etniska grupper som drabbar samman. Det är alltså en oerhört farlig väg att slå in, att tro att vi i Sverige skulle klara sig ifrån detta.

Jag kan absolut uppskatta andra kulturer, det har jag redan klargjort. Tyvärr tenderar ju den här debatten att handla om mat. Pizza och Zlatan…det är så tröttsamt, när det egentligen handlar om så mycket mer och på ett djupare plan. Inte heller är det något problem om en mindre mängd människor från andra länder bosätter sig här och tar med sin kultur, dans, mat och vad det nu kan vara. Problemet blir ju när det blir så många att det svenska trängs undan och ersätts av detta främmande. 

John Cleese uttryckte precis detta för några år sedan;

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2032956/John-Cleese-London-longer-English-city-thats-got-2012-Olympics.html

"Mass immigration has turned London into a city that is 'no longer English', John Cleese claims. The former Monty Python star says he now feels like a foreigner walking through the capital's streets."

'I had a Californian friend come over two months ago, walk down the King's Road and say, "Where are all the English people?"

'I mean, I love having different cultures around. But when the parent culture kind of dissipates, you're left thinking, "Well, what's going on?"

Observera att tidningen dailymail använder begreppet "mass immigration", ett uttryck som man tydligen inte får använda i ankdammen Sverige, enligt vissa. Precis samma sak som John upplever gällande England händer just nu i Sverige, eller rättare sagt, det har hänt på många platser redan.

997
2

#124 Ditt resonemang, såsom jag har förstått det:

1) Homogena samhällen mår bra - Heterogena samhällen mår dåligt

- Vilka samhällen är heterogena?

2) Jo, samhällen som inte mår bra.

Det är i detta resonemang du hamnar i eftersom du, och ingen annan, kan definiera gränserna mellan olika kulturer.

Angående begreppet Mass Immigration: Olika begrepp har olika innebörder i olika språk, t ex engelskans race. Man kan inte bara översätta ord rakt av.

Magnuz
2

Jag vill inte vara så kategorisk så att jag påstår att det är en naturlag men vi ser ju redan idag splittring i Sverige. Upplopp och kravaller, så kallade "utanförskapsområden" där vi har precis de parallella samhällen som jag pratar om. Självklart har dessa grupper det inte lika förspänt som etniska svenskar vilket leder till avundsjuka och misstro mot "svennarna". Kravallerna och upploppen, senast i Husby, kommer som ett brev på posten av detta. Samma sak såg vi i Paris förorter.

Gällande gränser så nej, det är såklart inga solklara gränser varken mellan olika kulturer eller mellan en hållbar invandring och en icke hållbar.

Nej, mass immigration går självklart inte att översätta till massinvandring…så dumt av mig.

[Calle64]
2

Så massinvandring ska stoppas, hur många ska vi tillåta? Hur löser det demografiska problem vi står inför? Vem ska jobba inom vård skola och omsorg? Vi har inte ens lärare till naturvetenskapliga ämnen idag, hur ska vi lösa det? Låta arbetslösa svenskar få de jobben! Visst, vilken utbildning har de? Inte undra på att SD följer Reinfeldts fotspår, sjuka ska väl ut och jobba, så SD sympatisörerna kan sitta med sina bidrag de snor från landets framtid.

olaka
3

Det är klart att det finns många som röstar på SD som har rasistiska tendenser, men det är tragiskt att de andra inte ser att det är en klassfråga. Vi har ett rikt land och vi har en enorm potential, jag tror inte vi har råd att tacka nej till människor som vill göra landet ännu rikare.

997
1

Ang. klassfråga - Ja, det är konstigt. Det är lite som med kejsarens nya kläder. Alla vet egentligen, men ingen vågar prata om klassfrågan. Därför växer SD. Påminner om vissa historiska händelser…

Magnuz
3

"Klassfråga" = meningslös vänsterretorik utan innehåll. 

Det har alltid funnits mindre välbeställda människor i Sverige utan att det lett till det vi ser idag. Varför ser vi inte kravaller, bilbrände, stenkastning mot polisen, ambulanser och brandkår i t.ex. Ronneby eller Bromölla som har en av landets högsta ungdomsarbetslöshet?

Att Sverige "är ett rikt land" kan också diskuteras.

997
2

Franska revolutionen 1789

Ryska revolutionen 1917

Revolutionen på Kuba 1953

Nicaragua 1979

o s v

….Orättvisa leder till uppror förr eller senare. Kan bli så även i Ronneby och Bromölla med tiden. 

Nu tror jag inte på våldsamma revolutioner som ett sätt att förbättra samhället, men vad jag vill ha sagt är nog ganska klart.

Magnuz
1

Men nu är det ju inte så… Du måste ju förhålla dig till hur verkligheten ser ut. Du famlar efter långsökta halmstrån som inte ens finns.

997
2

#132 Vilka halmstrår är det som inte finns i det jag sagt? Att det finns orättvisor i samhället? I så fall är det en respektlöshet för utsatta människors situation som är väldigt typisk för SD.

olaka
2

Det är lungt, jag räknar in dig i den första kategorin.

Protesterna tar sig olika uttryck, protester i urbana miljöer har alltid varit mer explosiva än i mera rurala områden, det betyder inte att man är mindre missnöjd med situationen eller förlorar mindre på dagens samhällsmodell.

Inkomstskillnaderna har ökat enormt mycket sen åttiotalet, och främlingsfientlighetliga SD är en konsekvens av detta, speciellt under lågkonjunkturer. Men det är otroligt primitiva och helt felaktiga lösningar på det problemet.

997
2

#134 Håller med: Sd är en konsekvens av ökade inkomstskillnader. SD kan också bidra till ännu större inkomstsskillnader, då meningslöst drivande av "invandringsfrågor" leder till att fokus tas från de mer väsentliga frågorna om fördelningen av resurser.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.