Politik iFokus

Politik

Etikett: 15-politiska-partier
Läst 3251 ggr
KKevingothe
1

Vilket parti tillhör jag?

Jag har alltid varit otroligt intresserad av politik och är väldigt insatt i just ämnet politik men frågan är vilket parti jag tillhör.

Jag vet att jag absolut är röd men jag har lite svårt bestämma mig mellan Socialdemokraterna och Vänsterpartiet.

Kan någon förklara på ett objektivt sätt vad som skiljer Socialdemokraterna ifrån Vänsterpartiet?

Skulle gärna engagera mig politiskt och gå med i ett parti och börja aktivt i antingen SSU eller Ung Vänster.

997
3

Jag vill inte styra ditt val av ungdomsförbund, det måste du avgöra själv, men jag upplever att Vänsterpartiet idag för väldigt förnuftiga resonemang. Till skillnad från de andra partierna ser man problemen i samhället och har genomförbara idéer för hur man skall komma tillrätta med dessa problem. De problem jag tänker på är segregering och det som borgarna kallar "utanförskap". Både socialdemokrater och borgare har misslyckats med att lösa dessa problem och jag tror att med mer Vänsterpartiinflytande i politiken så kommer man komma närmare en lösning.

Dock håller jag inte med Vänsterpartiet om kärnkraftsfrågan och ej heller om Sveriges EU-medlemskap. Hursomhelst är den mest akuta frågan idag att ökade klasskillnader håller på att leda till en kris i samhället.

Detta var lite av mina tankar. Hoppas du hittar ett ungdomsförbund som det känns meningsfullt att engagera sig i!

[NeferNefer]
3

Varför inte kontakta de ungdomsförbund du är intresserad av och be dem skicka material så du kan läsa på? 🙂

997
2

Tillägg: Kom att tänka på att mitt inlägg inte svarade på din fråga om vad som skiljer Socialdemokraterna och Vänsterpartiet. Jag tror inte man hittar någon direkt kvalitativ skillnad, utan det är snarare en gradskillnad, där Vänsterpartiet är längre till Vänster. Så ser det nog ut i de flesta länder gällande motsvarigheterna. I t ex Italien har motsvarigheten till Vänsterpartiet bildat regering några gånger och för en politik som snarast motsvarar socialdemokraterna. Det är nog svårt att hitta några tydliga skillnader.

KKevingothe
1

Nu vet jag inte exakt hur man mäter detta men det finns såkallade väster-högerskalan, på den skalan skulle jag tro att jag hamnar så vänster man kan bli! Debatter är jättebra att se på, det var via debatter jag förstod tydligt att jag var röd och sen har jag pendlat mellan vänsterpartiet och socialdemokraterna, kan bero på partiledarna ioförsej. I debatter 2013 så tycker jag alltid lite mer om vänsterpartiet än socialdemokraterna för att jag tycker Jonas Sjöstedt är en oerhört skicklig talare medans jag inte tycker Stefan Löfven är den bästa socialdemokraterna haft, en av mina stora politiska förebilder är Mona Sahlin och jag hoppas verkligen att hon har över som partiledare snarast igen.

KKevingothe
1

2 - Jag har läst igenom på deras hemsida om " vår politik" och "våra åsikter" och så vidare och kommit fram att de är väldigt lika

KKevingothe
1

Skillnaderna mellan de tvåa partierna är nog små och svåra att hitta skulle jag tro

[Calle64]
2

Jag skulle påstå att S är mer marknadsliberala än V. Den tredje vägen var en variant på rent marknadsliberal politik. AP- fonderna var väl det som skiljde men det var ju inga större protester från S när de försvann.

Tralle3
0

Alltså vill man gå på djupet om olika partier så krävs studier som tar flera år, man kan inte lära sig detta genom att läsa på wikipedia eller på partiernas hemsida. Vad vi måste fatta i sverige är att så länge vi är med i EU och är ett sub-land. Så kan vi inte göra vad vi vill. Vi måste också fatta att partierna är som vilken annan vinstdrivande organisation som hellst. Där vinst inte bara rör sig om pengar, utan mycket annat.

Att tro att klyftorna eller utanförskapen kommer minska bara för att X parti tar makten är absurt eftersom de flesta partierna i sverige går efter den västerländksa kapitaliskta modellen (rätt eller fel, kan inte jag avgöra).

Du måste fråga vad dessa partier vill ha utav dig, varför vill de varva sig och din röst? Vem tjänar mest på detta?

997
0

#8 Det första stycket tycker jag var bra skrivet, då det är väldigt svårt att medvetandegöra olika ideologier och förstå hur de tar sig uttryck i praktiken. Vi kan ju fråga oss hur medvetna våra politiska företrädare är om de ideologier deras respektive partier försöker företräda. Jag ställer bara frågan.

I det andra stycket tycker jag du är ute och cyklar…. på farliga stigar dessutom, då du ju här ifrågasätter att den parlamentariska demokratin fungerar. Det måste väl ändå spela en roll vad man röstar på!

Tralle3
0

Jag frågesätter mycket riktig. Varför skulle det vara farligt att frågesätta vårt system? Det spelar roll vad man röstar klart, men det är bara naivt att tro att dessa komplexa problem så som utanförskap, klyftor, osv ska lösas genom att ett annat parti kommer på makten. Att döma utav historien så skapades utanförskapet och mycket av dessa kännetecken under de rödas period (inte sagt att det är deras fel, men bevisligen så löstes ej dessa problem).

Att snacka om politiska partier och utanflörskap är skrattretande, då dessa två variabler inte behöver ha några direkta samband.

Jag vet inte vad OPs definition på utanförskap är men jag ser absolut inte hur något parti ska knäppa med fingret och plötsligt bota den extremt stora mängden av människor som lever i sverige med antisociala sjukdomar. Eller bota den doktorin som vi alla lärt oss sedan barnsben, att skilja på "äpple och päron", om du fattar vad jag menar.

997
0

#10 "Jag vet inte vad OPs definition på utanförskap är men jag ser absolut inte hur något parti ska knäppa med fingret och plötsligt bota den extremt stora mängden av människor som lever i sverige med antisociala sjukdomar."

Det är det nog ingen som tror.

Tralle3
0

"Det är det nog ingen som tror"

- Var inte så säker på det, oftast används dessa argument, och enkla lösningar till komplexa problem. Har du någon gång kollat på debatt på svt och studerat olika partier?

KKevingothe
0

Jag kollar på varenda debatt som går på svt…. Jag tror jag bestämt mig för socialdemokraterna efter att ha talats vid med en person jag känner som är medlem is ssu och pratat med en annan jag känner som är med i ung vänster

997
0

#13 Av nyfikenhet frågar jag vad det var som fick dig att komma fram till det?

Tralle3
0

Vad exakt har du tänkt att göra i partiet, vill du arbeta med något speciellt eller? Om du nu är allvarlig så finns det mycket att tänka på, och då vet jag inte om detta forum är det bästa eftersom det mesta vi skriver här är kvalificerade gissningar och pseudovetenskap.