"Gratis barnsjukvård
ABC: "Gratis barnsjukvård
Från och med den första juli kommer all barnsjukvård att vara gratis i Stockholms läns landsting.
Detta inkluderar även akutsjukhusens barnmottagningar.
Socialdemokratiske finanslandstingsrådet Ingela Nylund Watz säger att föräldrarna till de 1,5 miljon barn som uppsökte vården förra året, inte ska behöva låta plånboken avgöra vid ett eventuellt sjukhusbesök. Subventioneringen kommer att kosta landstinget 14 miljoner kronor om året"
Det var på tiden då BVC m.m. är gratis. Men hur är det med köerna på Barnakuten och kan bli som gratis, då avgifter skulle hålla de onödiga fallen borta?
Jag tror ingen, oavsett inkomst inte uppsöker barnakuten om det är nödvändigt, kostanden är ju bara 140 kronor. Tror verkligen Ingela Nylynd Watz att det finns föräldrar som inte söker sjukvård för sina barn för den svindlande kostnaden av 140 kronor?
En del åker till akuten istället för Vårdcentralen eller Närakuten, på akuten har man klagat över för många banala fall som inte hör hemma där.

Vad olika det är i olika landsting. I Västmanland har det varit gratis i flera år. I och för sig tycker jag att man ska lägga ner landstingen.
Där satte då en "hole in One" Landstingen har spelat ut sin roll, spara den byråkratin av avskaffa dessa småborliga småpovar.
#4 Håller med - och småpåvarna är röda också (eller grå…)

Ja kommunerna kan ta hand om vårdcentraler och staten om sjukhus, varför ska vi ha en byrokratisk koloss därimellan.
Håller med om att landstingen är alldeles för byråkratiska, mer entreprenörer och mer effektivitet skulle inte skada.
Denna gratisvård kommer dock inte att vara länge i och med att det är ännu ett S-utspel inför valet.
Får se om folk går på det som vanligt eller om man tänker till den här gången.

Eftersom Västmanland har haft fri vård för barn flera år så borde väl Stockholm kunna ha det.
Tror ändå att det är rent valfläsk. Skulle kosta för mycket för Stockholms läns landsting.
Men man kan ju höja landstingsskatten i och för sig. Igen.
Oj, det finns MÅNGA familjer i Sverige för vilka 140 kronor är mycket pengar. Om man har ett barn som ofta blir sjukt kanske det handlar om 2-3 besök till akuten per månad, eller fler (tänk akut astma, krupp, allergichocker osv) och det springer snabbt iväg.
Dessutom kostar det inte 140:- att åka till akuten, utan 280:-, iallafall sist jag var där.
Jag tycker att det är ett bra förslag att ta bort avgiften, men jag är också rädd för att köerna blir ännu längre.

I och för sig blir köerna säkert längre då.

Vore helt rätt detta va gratis överallt i Sverige. I kungsbacka har det varit Gratis hur länge som helst.

Här är det också gratis och har så varit i flera år (i alla fall så länge jag bott här). I Härjedalen var det också gratis (tillhör Jämtlands läns landsting). Allting verkar dyrare i Stockholm. Skönt att bo ute på "vischan", även fast jag är född stockholmare.
Denna svenska byråkrati går mig på nerverna…

Ja det är lite lustigt att pengar som tas ifrån skattebetalare i Stockholm går till att sänka avgifter som Stockholmarna själva måste betala för att kunna skicka iväg mer pengar.
---

Jaha, då tar jag lite igen de skattepengar mina föräldrar, bror och jag betalat unde alla de år vi bodde i Stockholm, nu när jag bor på vischan, om det är Stockholmarna som betalar för att mina barn får gratis läkarvård. Eller har jag missuppfattat det du skriver #15.?
i Sörmland har vi haft gratisvård för barnen i flera år.
skönt för de föräldrar som har barn som ofta är sjuka.
för alla har nog tyvärr ej råd att altid söka läkare om barnet är sjukt
Oj vad skrämmande! Jag trodde faktiskt att det var gratis i hela landet!!! jösses - där fick jag en riktig tankeställare…det gäller att hänga med…
Vi har gratis iallafall…I Vimmerby
#18 ja, konstigt är det. Men det kanske har med kommunens styre att göra?
nån som vet?

#19 Förmodligen handlar det mycket mer hur mycket utav skattepengarna som hamnar i transfereringsystemet. T.ex. så försvinner en jättedel (har hört att det är i häraden av kostnaden för att driva Karolinska sjukhuset) av de pengar som invånarna betalar i skatt till Landstinget iväg till andra landsting..
---

Hm, vore det inte på tid att man la ner Landstingen och lät kommunerna överta ansvaret. Som det nu är så bråkar kommun och landsting med varandra om vem som ska stå för både det ena och det andra. När man då jobbar inom vården (som jag då gör) blir man förbjuden att göra vissa saker, fast man har utbildning för det. Vårdtagaren hänger någonstans mitt emellan och faller ibland rätt ner.
(Lite utanför ämnet).