Politik iFokus

Politik

Etikettskola-utbildning
Läst 1359 ggr
[Calle64]
1

Skolan

Jag är inte så insatt i skolans värld nuförtiden, men är inte problemet att inte lär sig tillräckligt när de är där? Om nu lärare och skolan är så värdelös, vilket jag tvivlar på. Borde man inte sätta miljarderna på att förbättra naturvetenskapliga ämnena? Det var väl ingen som kommer att läsa lärarutbildning i några av dessa ämnen, fysik och kemi, tror jag. http://www.dn.se/nyheter/politik/alliansen-vill-forlanga-grundskolan/

[Mustangcab]
0

T.S Både och, naturligtvis så behövs mer naturvetenskap men att börja skola vid 6 års ålder anser jag var en självklarhet. Mina brorsbarn som är födda i England under 1970-talet började vid 6 års ålder. Numera så börjar brorsbarnbarnen i skolan när de är 5 år.

Tralle3
0

Ja, fast problemet i sverige är att det är tufft att skita i skolan. Få barn få varken stöd eller hjälp hemmifrån med läxor vilket resulterar i katastrof.

[Calle64]
1

Sommarskola och extraår efter nian tror jag inte på.

Tralle3
0

Självklart inte, när detta tänkande inte finns i kulturen.

[Mustangcab]
0

Klarar man inte att gå 9 år i skolan och lära sig det man behöver så får man väl gå ett extra år. Som Kardemumma som skrev 2 år i varje klass.

[Calle64]
0

Fast hur hjälper det i PISA resultaten? Om allt blir obligatoriskt, även gymnasiet så lär ju inte resultaten öka. Dessutom är ju lärarnas insats ifrågasatt, borde man inte då lägga pengar på att förbättra lärarutbildningen? Jag begriper inte vad som håller kvar lärarna i skolan, varken lön eller status skulle hålla mig kvar.

Magnuz
2

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/likhetsdoktrinen-ar-orsaken-till-skolans-kris_8868016.svd

Det räcker med att läsa detta. Han har MVG och de flesta svaren på skolans kris.

[Calle64]
0

#7 Han har garanterat inte ett enda MVG. Tvivlar på att det är arbetarbarn som förstört skolresultaten, för 40 år sedan gick de också i skolan. Tror snarare att det ungefär som i idrott, ju fler som spelar så leder bredden till att topparna blir fler. Det kan naturligtvis vara så att alla inte kan bli ingenjörer, men det behövs annan kunskap och färdigheter i samhället också. Nä en trött professor i tyska är ungefär som när Alexander Bard lägger sig i debatten. Typiskt att en sådan ska uttala sig när tyskan tappat sina studenter på universiteten!

[Mustangcab]
1

Jag tror att det är invandra barn som sakar de kunskaper som de behöver för att börja i en svensk skola. Men så får man inte säga.

[Calle64]
1

Så invandrarbarn klarar inte skolan, för att de är just invandrare?

Tralle3
1

Jo man får säga så, fast om jag vore etnisk svensk och älskade sverige skulle jag nog oroa mig för alla missanpassade svenska ungdomar som inte kan snacka eller skriva sitt eget språk. Det mina vänner borde vara prioriteringen för svenska föräldrar och skola och även för oss så vi inte riskerar att bli en skämtnation.

[Mustangcab]
2

# 10 Nej för om du inte kan språket och inte har gått i skola innan och blir satt i en 5 klass tillsammans med elever som är lika gamla hur ska du klara av det?

olaka
2

Jösses, kunde han inte ha förkortat det hela till:

"Skomakare bliv vid din läst. För böfvelen"

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Calle64]
0

#12 Ber om ursäkt för att jag satt taggarna utåt. Nej det är naturligtvis svårt att utan introduktion kliva rakt in i en klass. Det är ett integrationsproblem, hur vi tar hand om de vi tar emot. De kommer väl också, om de gått i skola, från ett helt annat system. Tror det är därför de blir stökigare senare i skolan. Känner man sig missanpassad är nog risken stor att man blir det också. Glömmer aldrig när jag bytte från en "arbetarklasskola till en finare, man var stämplad redan från början. Hade vi inte haft en jämlik skola då, med i alla fall ambitionen att alla kan klara skolan så hade man kanske varit en av de"missanpassade" nu.

Tralle3
0

Är inte problemet snarare att föräldrarna till dessa individer inte kan eller har intresse att hjälpa barnen med läxorna och de problem som de stöter på i det svenska samhället? Har man inte motivation hemmifrån blir allt svårare, speciallt om en viss motarbetning till studier och svenska samhället finns.

[Calle64]
0

#15 Om de nu kan, är inte speciellt imponerad av SFI för vuxna.

Tralle3
0

Då är det ju en omöjlig uppgift att lösa rent politiskt om det hänger på individnivå. Jag tror trots allt det är fler människor nu som studerar än för 20-30 år sedan. Så överlag är ju inte skolan misslyckad, bara det att missanpassade grupper blir mer synliga.

[Calle64]
0

# 17 Ja där har du en poäng, på min tid var det ju många som började jobba redan efter nian. De ska ju nu ha betyg för att kunna börja på gymnasium. Var ju lite avundsjuk på de som köpte fina bilar när man själv cyklade eller åkte buss i tjugo års åldern.

Magnuz
1

Det var i huvudsak detta jag tänkte på;

"Under det nya slagordet ”inkludering” har nu också alla specialklasser för elever med särskilt stödbehov på grund av autism och dylikt tagits bort. Förutom att ifrågavarande elever kommer till skada drabbas också övriga på grund av en kaotisk klassrumssituation som omöjliggör en vettig undervisning."

Detta är också intressant och logiskt;

"Ett alternativ är att återgå till läget före 1862 då studentexamen infördes och ersatte inträdesprov till universiteten. På så sätt elimineras betygsinflationen och det blir omöjligt för olika sorters skolor att konkurrera med annat än verklig kunskapsförmedling. Kraven måste utgå från det högre stadiet och inte tvärtom som nu."

Jag är helt övertygad om att man måste dela upp klasserna mer efter förmåga i syfte att ge alla elever stimulans på sin nivå. I dagens skola verkar det endast vara medelmåttorna som stimuleras. De duktiga blir understimulerade och de med svårigheter hänger inte med, resultatet blir såklart därefter.

[Calle64]
0

Det är ju knappast bra att ha en sluttenta i ca 30 kurser. Metodiken på universitet är ju för det mesta obefintlig. Ställer mig också tveksam att vi behöver den sortens kunskap som 1862. Daglig information är så oändligt mycket större idag än för 150 år sedan. Varje vecka möts vi av mer information än en renässansmänniska gjorde under en livstid. Att rabbla upp bevis på att vi pluggat behövs inte på samma sätt nu. Som jag förstått det så är det G eller nu E som mäter kunskap, Övriga betygssteg hur förmågan är att använda den. Att det då blir till exempel 17,5 poäng i snitt för att komma in på universitet istället för kvantifierade kunskap är ett problem för högskolor. Att instutionsråttor kan ifrågasättas och att de sitter på kunskap som inte är efterfrågad på samma sätt gör dessa livrädda för satt deras positioner faller. Ren googlekunskap, inhämtning av fakta, är inte lika viktigt som kreativitet. Det är ju bara att se på denna sida hur vissa använder "fakta" som fan läser Bibeln. Den kunskap jag hade som gav höga betyg i 1 - 5 systemet är inte lika relevant idag, det vet jag skrämmer vissa adjunkter och professorer som inte kan annat än redovisa resultat, ett flertal är skrämmande skrämmande dåliga på att hitta användningsområden.

[Majbot]
1

Vad jag upplevde som de största problemet då jag gick i grundskolan var den stökiga miljön i klassrummen. Ganska svårt att försöka ta in något när halva klassen håller på att fjanta sig och läraren gång på gång försöker säga ifrån. Läraren kastade inte ut dessa elever heller 9/10 gånger eftersom de måste lära sig ämnet precis som alla andra stackare som sitter tyst och fint och antecknar…

[T-Johan]
1

jag arbetar med "elever med särskilda behov". Det som skrämmer mig mest är alla dessa svenskar som inte klarar grundskolan. Dom är fler än ni vågar tro. Invandrarna har ett handikapp, svenskan. Men vi har flickor/kvinnor som bara gått 3 år i skola. Pojkarna har gått mycket mer i skola. Flickorna är vana med att, när dom inte kan en uppgift, gör pojkarna den åt dom. Så har det vari i deras kultur. När vi hjälper flickorna att själva lösa uppgiften, växer dom. Och det är kul att se. Många svenskar som jag har, saknar grundläggande kunskaper i matte. Skräck exempel; slutbetyg från gymnasie i matte B var godkänt. När vi testa eleven låg hon på mellan- stadie nivå. Internt kallas det för "snällbetyg". Ja ja det finns mer att säga, och skolan blir inte bättre tyvärr.

fatcat
0

#22 Varför skrämmer det dig att "svenskar" inte klarar grundskolan? Beror det på att dem tillhör majoriteten? I såna fall måste ju undervisningskvalitén vara bristfällig..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[T-Johan]
0

Att invandrare har svårt för svenska är väl inget konstigt. Den tröskeln har alla med ett annat modersmål. men svenskar som gått 11 - 12 år i skolan och fått ett godkänt betyg i matte borde ha bättre färdighet än "mellanstadie nivå". Det egendomliga är att "statestik" har dom flesta kunskaper motsvarande första året på gymnasiet. Hur lyckas man med bedriften att gå genom svensk skola med godkänd betyg i matte och bara ha faktiska kunskaper motsvarande 6 klass? att detta är möjligt skrämmer mig

fatcat
0

Nu är "etniska svenskar" inte någon större "problemgrupp" där kunskapen ifrågasätts så förstår inte vart du vill komma? Att svenskar precis som invandrare kan ha bristfälliga kunskaper bör nog varenda forumläsare veta, vi är väl alla människor? 

Det skrämmande är att regeringen inte upprustat svenska skolan, kunskaperna sjunker och kvalificerade lärare är idag en bristvara. Hur framtidens lärande kommer verka är högst oklart.

997
0

#25, Jo, de jag tror du menar när du pratar om "etniska svenskar" är också en problemgrupp i sammanhanget.

fatcat
0

Inte bland prioriterade "problemgrupper",  detta av många förklarliga skäl. Undervisningskvalitén är givetvis hotad för hela befolkningen och därför bör skolpolitiken omstruktureras. 

En lösning vore väl att riva upp det fria skolvalet.. möjligtvis (i värsta fall) återförstatliga skolan.

997
1

#27 "Inte bland prioriterade "problemgrupper"," Just detta att de inte är prioriterade är också ett problem. Det är inte bara de som har svenska som andraspråk som har problem i skolan. Dessa elever har också rätt till insatser.

[Calle64]
0

Är inte så säker på att lärarlegitimation ger bättre lärare, det talar bara om att man gått alla kurser på ett lärarprogram. Det kan säkert fattas några poäng utan att man är sämre än en kollega. Såg ett program på UR där en som undervisar blivande lärare i matte verkade helt världsfrånvänd. Man räknade på ett tal de borde ha kunnat på mellanstadiet fast de var på högstadiet. http://www.ur.se/Produkter/179389-UR-Samtiden-Underbar-matematik-2013-Att-utveckla-elevernas-matematiska-formaga

fatcat
1

Håller med dig Calle.. Lärarlegitimationen är dock ett försök att höja yrkesstatusen för lärare. Idag kanske det behövs..