Ej oskuld ska stenas till döds
"En man kanske gifter sig med en kvinna, men påstår sedan att hon inte var oskuld. Om det inte finns något bevis på att flickan var oskuld ska hon stenas till döds.
Kanske är det också så att en flicka är trolovad och en annan man träffar henne i staden och ligger med henne där. Då ska båda stenas till döds, flickan därför att hon inte ropade på hjälp."
Ja, i vilken helig skrift står det om det här, tro? Svaret står att finna i den här artikeln.
http://www.dn.se/ledare/signerat/islamofobi-radslan-ar-sds-fundament/
😃
Det får mig att tänka på den här: http://acharemot.wordpress.com/2012/01/26/jag-tankte-salja-min-dotter-som-slav/
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#0 Du jag tänkte på det där. Det är så fånigt. Har dom läst Bibeln? Jehova i gamla testamentet är inte nådig. Där uppmanar han till mord på barn och kvinnor. Inta den eller den staden döda alla, skona ingen (bebisar kvinnor inklusive) ni är mitt utvalda folk som har rätten på er sida amen. Dessa skrifter innehåller allt möjligt. Man behöver inte ta avstånd från allt…det finns fina tänkvärda saker sen finns det helt sjuka stycken.
#1: Hahaha, ja, den är helt underbar!!
#2: Precis. Även i Nya testamentet finns det en del mindre angenäma passager. Och i alla heliga skrifter finns det tänkvärda saker, som du skriver, och då kan vi välja att fokusera på dem och bortse från allt dumt som också står.
Ja även i nya testamentet. Och inte ens Dalai Lama är så go å tas med alla gånger. Nu kommer jag kanske in på sidospår….men alla Tibetaner älskar verkligen inte sin ledare, vars nypor kan vara järnhårda.
#4: Jag tycker att Dalai Lama är helt underbar, men jag känner inte honom personligen så det är möjligt att det är bilden av honom som är underbar. Hur det än är så är vi ju bara människor, oavsett om vi anses vara heliga eller sitter och skriver böcker som kommer att kallas heliga och tros på, och vi människor har våra fel och brister likväl som goda sidor.
Jag tyckte också han var helt underbar…vem gör inte det? Men så började jag läsa lite andra saker….det var inte särskilt smickrande och som sagt alla Tibetaner mår inte bra av honom, han har stenhårt förbjudit en gren av den Tibetanska traditionen…som hans egna hyllade föregångare ägnade sig åt…men nu ska den traditionen plötsligt järnhårt bannas, vilket har lett till tumult och folk blir åsidosatta och förföljda för sin tro. Även här styr rädslan. Makt korrumperar och jag tror vi i väst har en aningen naiv tro när det gäller buddhisterna, att dom ska liksom stå över sånt…men det gör inte ens dom. Ja vi behöver idoler heliga män att sätta på piedestal..men det är något vi måste växa ifrån och istället se saker mer ärligt….dvs en blandning av både gott och ont, och sluta upp med svart och vitt-tänkandet. Det är det som är orsaken till såna enögda uttalanden om muslimernas tro tex. Förenklingar kan vara sköna men de leder inte vidare.
Han är ju inte ens vegetarian, så mycket vet jag. Och han är en människa. Som vi andra.
Oj, jag visste inte det där med den förbjudna grenen, vet du vilken det är? Jag är inte så värst insatt i tibetansk buddhism, men just den traditionen kunde vara lite intressant att kolla upp, bara för att …
Om jag minns rätt heter den Shugden. Jag såg en dokumentär om det där och jag blev illa berörd. Där förlorade jag de rosa brillorna vad gäller Dalai Lama. Kontroversen har tagits upp i USA och England till exempel…men när jag googlade på svenska fick jag knappt någon träff. Verkar som media totalt missat detta. Kanske vill man behålla gulligullet med Dalai Lama som helig ko.
Ja, han är ju gullig … 🙂Tack ska du ha, jag måste kolla Shugden och vad som är speciellt med den.
Ja gör det…det kan vara kul att vi blir två personer i Sverige som vet något om den haha…(det finns nog fler skoja bara) Sist bara.. Buddhismens kvinnosyn är inte heller så kul alltid. Något man också glömmer när man klagar på islam som utmålas så ensidigt som kvinnoförtrycksreligion…jag skulle vilja säga att dom har sällskap…alla de stora religionerna är i grunden patriarkala.
#10: Haha! Ja, lite unika är vi nog! 👍
Och det har du nog rätt i. De stora religionerna har minsann sina fel och brister. Vilket är logiskt med tanke på att de är skapade av vanliga dödliga människor.
Och vilka kristna länder tillämpar detta idag 2014?
#12: Varför är det intressant? Det intressanta är att det står i Bibeln. Tråden handlar om vad som står i bibeln, inte var det tillämpas.
SD skyller Koranen för allt möjligt dumt, mycket som inte ens står i Koranen dessutom, men kan inte säga i vilka länder det som faktiskt står i Koranen tillämpas idag 2014. Så vi kan börja där, tycker jag. Om du nu är så fasligt intresserad av tillämpningar av gamla böckers påbud.
Tråkigt att sådana här nyhetsgrodor ska stjäla uppmärksamheten från de viktigare frågorna. Resulterar bara i en anti-sd sida som försvarar islam när personerna själva förmodligen inte läst koranen eller har en susning om vad den förespråkar.
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law
Det är i allra högsta grad intressant, det förstår vem som helst som inte gör det till en tävling att diskutera och aldrig kan erkänna minsta glapp i sin egen ståndpunkt och övertygelse.
Bevisligen pågår detta idag, i modern tid, i muslimska länder. Visst är det olagligt enligt vissa centrala myndigheter men dessa är på många ställen i Afghanistan, Irak, Somalia och i andra muslimska länder, så svaga och saknar folkets stöd att det i praktiken inte spelar någon roll. Lokala krigsherrar, imamer och byäldstar är de som styr i verkligheten. I andra länder är stening ett straff som är lagligt, t.ex. i Iran.
http://edition.cnn.com/2013/06/03/world/meast/iran-stoning/
"Stoning remains the way Iranians -- overwhelmingly women -- are punished for committing adultery"
"A teenage Muslim girl was stoned to death under 'Sharia law' after taking part in a beauty contest in Ukraine."
http://www.moroccoworldnews.com/2012/05/42426/woman-sentenced-to-stoning-in-sudan/
"According to groups’ rights and lawyers, Intisar Sharif Abdalla, a Sudanese woman, has been sentenced to stoning for adultery. She is believed to be held near Khartoum and shackled in prison with her baby son. Amongst fears that this sentence is an indication that Sudan could begin to implement Islamic Sharia after the secession of southern Sudan, activists and campaigners condemned the ruling, stating this is a violation of all international standards and laws."
Det finns hur mycket sådana här händelser som helst-den absoluta merparten (alla?) från muslimska länder.
Så för att svara konkret på din fråga: "As of September 2010, stoning is a punishment that is included in the laws in some countries including Saudi Arabia, Sudan, Iran, Yemen and some states in Nigeria"
#16 Intressant redogörelse för samhällsstrukturer i olika länder! Strukturer som man inte automatiskt bär med sig för att man flyttar till ett annat land!
Nej, men i många fall gör man det.
#16: var är det konkreta svaret på min fråga? Nu läste jag bara snabbt, jag kanske missade var du skrev exakt var i Koranen det står …
#18 Vilket säger emot Kent Ekeroths linje at man automatiskt bär med sig en samhällstruktur när man flyttar till ett nytt land. Du går inte med samma vanföreställning som Kent Ekeroth och det är bra!
Jag är inte överdrivet förtjust i Islam även om jag kan gilla Sufismen (som tyvärr är väldigt illa ansedd av stelbenta islamister) Vissa länder har en kultur som är helt sjuk och visst tar dom sats från sin religion för att legitimera sina sjuka idéer och grymhet. MEN så har vi alla dessa andra miljontals muslimer från andra länder som inte ägnar sig åt stening av kvinnor . Jag har inte ens för mig att Koranen förespråkar stening utan det är något från sharialagarna om ens det. Kanske någon annan har bättre koll än jag? Håller på sätt och vis med Fat Cat. Fast jag tycker de som kritiserar Islam kunde tjäna på att inte själva bete sig som fundamentalister när dom kör sin svartvita demonisering. Dessutom….det är en otrolig skillnad på länderna och kulturerna där nere. Många verkar ha noll susning om Nordafrikas och Mellanösterns folk och blandar alla som samma. Jag har aldrig träffat någon muslim som förordar stening av kvinnor. Att det finns såna ffa i gulfländerna innebär inte att alla muslimer och Koranen ska klä skott för det. Sen skulle jag vilja efterlysa en storpolitisk analys varför det gått så här med den framväxande fundamentalismen i Mellanöstern? Finns det krafter från väst som haft ett finger med i spelet? Oljan? Maktspel? Alla tjatar om bara om religionen. Det finns andra kanske ännu viktigare komponenter.
#19 Från Haditherna; "When Ma'iz bin Malik came to the Prophet (in order to confess), the Prophet said to him, "Probably you have only kissed (the lady), or winked, or looked at her?" He said, "No, O Allah's Apostle!" The Prophet said, using no euphemism, "Did you have sexual intercourse with her?" The narrator added: At that, (i.e. after his confession) the Prophet ordered that he be stoned (to death). (Volym 8, Bok 82, Nummer 113) Ubada b. as-Samit reported: Allah’s Messenger (may peace be upon him) as saying: Receive (teaching) from me, receive (teaching) from me. Allah has ordained a way for those (women). When an unmarried male commits adultery with an unmarried female (they should receive) one hundred lashes and banishment for one year. And in case of married male committing adultery with a married female, they shall receive one hundred lashes and be stoned to death.” (Sahih Muslim, Book 17: Number 4191" Så nej, det står möjligtvis inte i just Koranen som sådan, men det står i Haditherna vilka är att jämställa med Koranen i detta all. Allt annat är enbart hårklyverier. Skillnaden mellan kristendomen och islam är alltså att man idag 2014 fortfarande tolkar och lever enligt dessa gamla texter i flera muslimska länder. De länder jag nämner i mitt förra inlägg. sv.m.wikipedia.org/wiki/Hadith
Koranen beskriver en strängare gud med strikt monoteism. Jag anser väl snarare att Islam är "religionsfientligt". Visst har bibeln liknande skrifter men nya testamentet karakteriserar en barmhärtig gud.
I framtiden kommer också Mellanöstern vara demokratiskt, tyvärr har USA rört runt i soppan och livat upp "islamska våren" som skapat folkliga uppror med fundamentalister i bakgrunden.
Folket söker demokrati medans dem bokstavstrogna utnyttjar situationen för att motverka liberaliseringar.
Domarboken
19
Vid den tiden, innan Israel hade någon kung, fanns det en man i Levis stam som bodde längst bort i Efraims bergsbygd. Han tog en flicka från Betlehem i Juda med sig hem som bihustru.
2 Men hon var otrogen och flydde därifrån och återvände hem till sin far.
3 Efter fyra månader försökte hennes man få henne tillbaka, och han tog med sig en tjänare och en extra åsna och for för att hämta henne. När han kom fram till hennes hem bjöd hon honom stiga in, och hon presenterade honom för sin far, som var mycket glad att få träffa honom.
4 Fadern bad honom att stanna och han blev kvar som deras gäst i tre dagar.
5 På den fjärde dagen var han mycket tidigt uppe och gjorde sig färdig för att ge sig iväg, men flickans far tyckte att de först skulle äta frukost.
6 Sedan bad han honom att stanna ännu en dag, så att de kunde fortsätta att umgås.
7 Först ville inte mannen det, men eftersom hans svärfar var så angelägen gav han slutligen med sig.
8 Följande morgon var de uppe tidigt igen, men flickans far var också den här gången angelägen om att han skulle stanna lite längre och föreslog: Du kan väl stanna i dag och ge dig i väg fram emot kvällen! Och mannen stannade, och de umgicks ännu en dag tillsammans.
9 När hans hustru och tjänare gjorde sig färdiga för avfärd på eftermiddagen, sa hans svärfar: Det börjar bli ganska sent. Stanna här i natt, så kan vi ha trevligt i kväll, och sedan kan du resa tidigt i morgon bitti.
10 Men nu gick mannen inte att övertala. De gav sig iväg, och innan det blev mörkt nådde de Jerusalem, som också kallas Jebus.
11 Nu är det för sent att fortsätta, sa hans tjänare till honom. Kan vi inte stanna här i natt?
12-13 Nej, svarade mannen. Vi kan inte stanna i denna hednastad där det inte finns några israeliter. Vi måste fortsätta till Gibea eller möjligen Rama.
14 De fortsatte alltså, och solen gick ner just som de kom till Gibea, en stad som tillhörde Benjamins stam.
15 De drog in där för natten och stannade till på torget, men ingen erbjöd dem rum för natten.
16 Då kom en gammal man förbi, på väg hem från sitt arbete ute på fälten. Han var från Efraims bergsbygd men bodde nu i Gibea, där det för övrigt bara fanns benjaminiter.
17 När han fick syn på de resande frågade han dem varifrån de kom och vart de skulle.
18 Vi är på väg hem från Betlehem i Juda, svarade mannen. Jag bor längst bort i Efraims bergsbygd i närheten av Silo. Ingen har bjudit in oss över natten,
19 men det går ingen nöd på oss, för vi har tillräckligt med foder åt våra åsnor och mat och dryck åt oss själva.
20 Ni är välkomna till mitt hem som mina gäster, sa den gamle mannen. Här kan ni inte stanna. Det kan vara farligt.
21 Han tog dem med sig hem, gav deras åsnor att äta, och ställde sedan fram kvällsmat.
22 Just som de satt där och mådde gott, kom en grupp män till huset och började bulta på dörren. De var homosexuella och ville komma åt mannen som var på besök.
23 Värden gick ut för att samtala med dem.Nej, mina bröder, begå inte en sådan usel handling med min gäst.
24 Ta i stället min dotter, som är oskuld, och den här mannens bihustru. Vi ska föra ut dem till er, så kan ni göra vad ni vill med dem.
25 Men de ville inte höra på honom. Då tog den gästande mannen sin bihustru och förde ut henne till dem. De misshandlade henne och våldtog henne hela natten, och först i gryningen lät de henne gå.
26 Hon föll ihop utanför huset och låg där tills det blev ljust,
27 och när hennes man öppnade dörren, fann han henne liggande där med händerna på tröskeln.
28 Kom nu, så ska vi ge oss i väg, sa han.Men han fick inte något svar, för hon var död. Då lade han henne över åsnan och tog henne med sig hem.
29 När han kom hem styckade han hennes kropp i tolv delar och sände en del till varje stam i Israel.
30 Hela nationen blev upprörd över det illdåd, som benjaminiterna hade begått.Någonting så fruktansvärt har inte hänt sedan Israel lämnade Egypten, sa alla. Vi måste göra någonting åt det.
Nu tror väl alla detta är taget ur Koranen!! Nä biblen, så frågan är väl om även de kristna nu ska förpassas från landet. För de måste ju även de anses vara omänskliga, eller?
Nu skriver Magnuz, i och för sig "Skillnaden mellan kristendomen och islam är alltså att man idag 2014 fortfarande tolkar och lever enligt dessa gamla texter i flera muslimska länder. De länder jag nämner i mitt förra inlägg." Vad Magnuz kanske missar (jag vet inte) är att många muslimer har samma "modernistiska" sätt att tolka Koranen och haditherna som majoriteten troende kristna har i Europa. Ett exempel:
Principen om att kvinnan skall ärva hälften av vad mannen ärver uppkom i en tid då kvinnan inte fick ärva något alls. Detta var i en strikt patriarkal samhällstruktur på Arabiska halvön. Själva andemeningen kan tolkas som att kvinnan också har rätt att ärva. I t ex Egypten har man länge tolkat principen på så sätt så att kvinnor och män har lika arvsrätt.
Skillnaden mellan samhällen som präglats av kristendom i Europa och samhällen som präglats av islam i Mellanöstern är nog inte så mycket religionerna, som man skulle kunna tro, utan att Europa genomgått en process där samhällsstrukturen inkl. de religiösa sedvänjorna ifrågasatts. T ex genom Franska revolutionen 1789. Vi skall komma ihåg att det är många troende muslimer som ställer sig bakom demokrati, jämlikhet mellan könen o s v.
#25 Problemet som jag ser det så har kristendomen utvecklats från den tiden, medans islam står still i utvecklingen. Finns dom som har varit muslimer som har sagt att många muslimer kör på den usprungliga läran. Vi vet redan att alla religioner har gjort/gör fel men alla väljer att blunda för islams fel och håller dom bakom ryggen som om dom vore perfekta och kan inte göra något fel.
DETTA är ett problem att man inte vågar kritisera islam för då är man ju ''främlingsfientlig'' och ''islamofob''. För det är ju inga problem att kritisera kristendomen? Det är ju helt okej? Ska jag kalla alla som kritiserar kristna för kristofober?
May the spirit of the wolf guide me in life.
#25 Förstår inte syftet? Domarboken skildrar flera historier. Våldtäkt, död och mord är ofta återkommande ämnen, har inget att göra med bibelns levnadsvillkor.
Btw, jämföra kristendomens gamla testamente med koranen är som att jämföra koranen med koranen.
#27 Det kanske kan tyckas lite uttjatat, men: Motsvarande tokerier finns inom kristendomen. En grej som kan vara intressant är att jämföra vad som fanns inom kristendomen när den var ungefär lika gammal som islam är nu. Inkvisitioner, häxbränning o s v. Nu är inte denna jämförelse felfri, men man kan tänka tanken.
Kollar man på hur kristendomen fungerar idag väljer ju majoriteten av de kristna ut delar av Bibeln som de känner stämmer (t ex kärleksbudskapet) och utesluter andra delar (t ex att kvinnan inte får sova inomhus under menstruationen). Många muslimer gör likadant.
#26 och #29
Du har nu i två inlägg skrivit ungefär att; ja visst finns det idioter men de flesta muslimer är som oss.
Jag råder dig att läsa på lite i den länken som jag lagt upp i tråden om muslimers syn på Sharia etc..
Det är en majoritet av världens muslimer som står bakom många av dessa, för oss, medeltida normer och värderingar, inte någon liten extremistiskt sekt! Och nej, de allra mest vedervärdiga åsikterna om våldtäkt som straff, stening osv har inte stöd av en majoritet, men man behöver inte gå så långt. Det räcker med t.ex åsikten om att männen alltid bestämmer i privatlivet, som har stöd av en förkrossande majoritet. Det kan aldrig vara "islamofobi" eller liknande att ifrågasätta detta och tycka att det är fel!
"…att männen alltid bestämmer i privatlivet, … Det kan aldrig vara "islamofobi" eller liknande att ifrågasätta detta och tycka att det är fel!"
Hoppas jag inte för då är jag också islamofob.
Det var dock inte länge sedan (15-20 år sedan) en övervägande majoritet av svenskarna tyckte att det var fel att homosexuella skulle få adoptera barn - en åsikt som förmodligen bygger på "kristen" grund.
Märker du hur du hela tiden måste gå bakåt i tiden för att lyckas med dina helt ovidkommande jämförelser? Detta är poängen. Vi lever idag i nådens år 2014 och jag diskuterar nuet, inte vad som hände i Sverige, Europa eller världen för 20, 200 eller 2000 år sedan.
Din poäng är alltså att man inte kan kritisera något som sker idag om det är så att det inträffat någon annanstans i världen någon gång tidigare i mänsklighetens historia..intressant.
#32 Klart man kan kritisera det som händer idag även om det har hänt förr. Vad jag vill ha fram är att de yttringar islam ofta kritiseras för inte bara förekommer/förekommit inom islam.
Tror det existerar en vid okunskap angående muslimers normer..
Minns ett erbjudande som gavs till mig för längesedan, detta från min systers dåvarande pojkvän, en irakier. Under en utekväll på krogen erbjöd Muhammed mig att dejta hans syster - men bara om jag konverterade till islam.
Sådana normer utökar segregationen, hur mycket vi "etniska svenskar" anpassar oss.
Dem som spyr galla över SD ser tyvärr inte helheten.
Precis.. SD-kritikerna är mer intresserade av att absolut inte erkänna att SD har fel på någon punkt än själva sakfrågan. Genom detta beteende offrar man miljoner kvinnor, kristna och andra grupper som lider oerhört under islamiska regimer och dogmer. Mest tydligt är detta inom den svenska feminismen som aldrig någonsin på ett aktivt sätt skulle ifrågasätta att svenska tjejer gifts bort med äldre män mot deras vilja eller att många kvinnor lever mer eller mindre avskiljda från övriga samhället under strikta patriarkala familjenormer. Om det däremot sitter 70% män i styrelsen på ett privat bolag så håller världen på att gå under i rök och eld och Gudrun et al kräver lagstiftning och krafttag mot de oerhörd kränkningarna mot de kvinnor som aldrig får chansen att sitta i en bolagsstyrelse.
Om en SD-representant skulle skriva en kommentar på facebook om att jorden faktiskt är rund så skulle IRM, Expo, 997, Nerfer och de andra genast påstå och hitta "bevis" för att den är platt.
Förekommit - ja
Förekommer - nej
Det är milsvid skillnad och det är också därför du inte klarar av att diskutera dessa ämnen.
#24 ja de bokstavstrogna är ett gissel. Bevare oss för det muslimska brödrarskapet! #23 när stormakterna blandar sig i verkar det alltid bli värre med fundamentalismens frammarsch. Men det är klart när ett land känner sin kultur och identitet hotat, när man blir angripen så sluter sig folket samman och då passar nationalistiskt religiösa fanatiker på… Som i Afganistan. Först kom Ryssen…folket slöt sig samman….sen kom USA in och främjade talibanerna…. USA har stöttar och finansierar "rebellerna" islamisterna som dräller in i Syrien. Även Sveriges Reinfeldt ville sponsra de sk rebellerna i Syrien som skulle "befria" landet. Jo man tackar. Befriade av islamister och fanatiker. Tack så mycket. Assad är ingen ängel men folket i Syrien och de kristna är livrädda över vad som skulle hända om islamisterna tog över. "Redan i början av mars meddelade regeringen att man övervägde att skicka svenska skattepengar, så kallat demokratibistånd, till de islamistiska rebellerna i Syrien." "– Detta är ytterligare ett exempel på att vårt bistånd måste förnyas – för frihet och mot förtryck, sade Carlsson till SVT när hon skulle förklara varför skattemedel ska gå till beväpnade islamistiska grupper i utlandet." http://www.friatider.se/reinfeldt-ger-100-skattemiljoner-till-syriska-terrorister
#35 Ligger nånting i det du säger.
Det tragikomiska är att Muhammed själv blev bortgift, lite synd eftersom min syster älskade honom.
DN september 2013: "En stor andel av rebellerna i det syriska inbördeskriget är knutna till jihadistiska eller ”hårdföra islamistiska” grupper enligt en ny brittisk rapport." Det var ju inte direkt någon nyhet.
Magnuz har du något att säga om att väst sponsrar fundamentalisternas krig? Driver fram massflykt. Syrien invaderas av betalda rebeller…legoknektar och fanatiker. Och väst hjälper till. Vilka är värst…islamisterna eller deras sponsorer? Du klagar på muslimernas människosyn, men vad säger du om dem som bombar deras länder och delar ut vapen till mördare och inkräktare?
Instämmer med dig Olaf! Att sponsra "rebeller" med fundamentalister i bakgrunden är ingen bra idé. Bättre låta Assad-regimen styra än lokala krigsherrar som förvandlar Syrien till ett nytt Bagdad.
Problemet är förmodligen att bokstavstrogna känner sig hotade, västerländska makter med USA i spetsen gör anspråk och försöker demokratisera Mellanösternländer som Irak och Afghanistan.
Ja de bokstavstrogna känner sig säkerligen hotade…samtidigt samarbetar dom med väst för att "befria" Syrien och istället införa en Isalamistisk stat. De sk rebellerna/fundamentalistfanatikerna är således bara nyttiga idioter, sponsrade från väst som tydligen har en egen agenda. Man använder sig av det befintliga missnöjet för att söndra inifrån. Den arabiska våren till exempel…var den naturlig? http://readersupportednews.org/pm-section/135-135/19691-cia-made-the-arab-spring
Många västledare har lovordat muslimska brödraskapet, som om Egypten håller på att förvandlas till en parlamentarisk demokrati. Vilken fantasi! Militären fungerar som landets enda opposition, folket har talat.
Tolka dagens händelser utan att ta hänsyn till historik är ju lika dumt som att blunda för de fakta att kristendom inte heller är en heterogen religion.
#42 Exakt.
Västerländska politiker har ytterst liten koll på vilka dem egentligen stöttar. Lite skrämmande faktiskt..
Arabiska våren är ju fundamentalismens vår, sponsrat av väst. folket blir förda bakom ljuset, läs vad som hände Libyen efter Gaddafi
#43 ja det kan man kalla fantasi….man tar sig för pannan! #45 håller med!
Har inte så mycket att tillägga. Håller med om i princip allt du säger. Syrien, Egypten, Irak och Libyen är bra exempel på detta. Vad det handlar om är ju egentligen en kamp mellan USA och Ryssland när det gäller geopolitiskt inflytande. Tydligast är detta i Syrien där Assad stöds av Ryssland och Putin i utbyte mot att ryssarna får tillgång till hamnar och flottbaser i Syrien. Denna militärstrategiska fördel är inget som Putin vill offra och USA är såklart pigga på att destabilisera landet och tvinga bort Assad i syfte att klämma dit ryssarna.
Det komiska är ju att vi skickat JAS-plan till Libyen för att slåss ihop med bl.a Al-Qaida. Samma grupper eller till och med personer slåss sedan mot svenskarna i Afghanistan.
Talibanerna i Afghanistan försågs av USA med vapen för att slåss mot ryssarna. Samma vapen som sedan användes mot USA när de invaderade 2001.
#37 USA har stöttar och finansierar "rebellerna" islamisterna som dräller in i Syrien.
Vänta lite nu stopp här. USA har inte stöttat islamisterna utan Fria Syriska Armén, läser du på lite så ser du snabbt att USA inte ville sända tunga vapen till FSA för det fanns risk att islamisterna kunde komma över dom. FSA har fått karbiner och ksp samt ammunition.
# 48 "Fria Syriska Armén bildades den 29 juli 2011 och är sammansatt av avhoppare från Syriens Armé, islamister samt terrorister med kopplingar till Al-Qaida och andra terrororganisationer." http://sv.wikipedia.org/wiki/Fria_Syriska_Armén
#47 Tack! Bra sammanfattning. Den var belysande. De här länderna är krigsskådeplatser för ett världsmaktskrig och egenintresse från stormakternas håll. Allt snack om demokrati skramlar falskt och ihåligt så fort man skrapar på ytan vad det egentligen handlar om. Vad jag är ute efter är peka mot just det här istället för att allt snack ska jämt handla om huruvida muslimer är fundamentalistiska eller inte. Det handlar ju så ofta om vanliga människor visserligen striktare i sin syn på otrohet och sex än vad vi i väst är, med en föråldrad kvinnosyn men inte nödvändigtvis galna stenartyper för det, utan vanlig människor, precis som resten av världens folk som lever efter gammeldagsa moralregler och halvtaskig kvinnosyn. På grund av dessa krig och intriger tvingas folk nu fly…de bor i läger…några släpps in här och riskerar nu pekas ut som fundamentalistiska stenartyper av folk som inte vet bättre. Jag säger inte att din kritik mot islam är oberättigad, men vad jag säger är att det känns helt enkelt jäkligt orättvist! Jag känner folk från Syrien, visserligen kristna som nu tvingas lämna allt på grund av det här förbannade rävspelet som spelas över deras huvuden på deras bekostnad. Kan vi inte lägga vår energi på att visa att kejsaren är naken istället för att slåss med varandra. Om vi kunde få stopp på rävspelet och vägra delta i dessa krig så skulle vi inte behöva ha massinvandring och flykt. Men att hålla ett öga på brödrarskapstyper och fanatiker i sverige som börjar jävlas med andra muslimer, tycker jag gott man ska fortsätta med och inte sopa problemen under mattan bara för att vara PK.
#49 Wikipedia är ingen pålitlig källa då vem som helst kan ändra där. Delar ur FSA har brutit sig loss i höstas som var extremister men dom får ingen vapenstöd.
Fast gränsen mellan de du kallar extremister och "vanliga goda" muslimer är inte alltid så tydlig. Ta Karzais regim i Afghanistan t.ex. som vi nu slagits och mist svenska soldater för under många år. Han var själv på väg att införa stening som straff för otrohet bara för nåt år sedan.
http://www.theguardian.com/world/2013/nov/25/afghanistan-reintroduction-public-stoning-adulterers
"Men and women who commit adultery shall be punished based on the circumstances to one of the following punishments: lashing, stoning [to death],"
Det skiljer alltså bara grader i helvetet mellan vissa grupper men de framställs som natt och dag i mediarapporteringen.
Abortkliniker sprängs i kristna samhällen, det i religionens namn. Folk avrättas i både USA och Saudi Arabien dömda i domstolar. Är det ena bättre än det andra?
#53 Källa på att abortkliniker "sprängs" i kristendomens namn?
Jämförelsevis är skillnaden stor, Saudiarabien dömer utifrån Sharialagar och brukar tortyr (stening) som avrättningsmetod. USA:s rättsväsende använder inte bibeltolkningar i domstol. Amerikanska delstater tillåter fortfarande dödsstraff men metoden är omdebatterad och ifrågasatt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Finner inga kända fall där abortkliniker stängts på grund av AOG, "sprängningsförsök" är då bättre ordval..
Army of God tillhör också katolicismen, majoriteten av amerikanska befolkningen är protestanter.
#56 Inte för jag vet varför du tycker att inriktningarna spelar någon roll , men 25 % av befolkningen är inte få.
Hur många abortkliniker finns i Saudiarabien? 😐 Skillnaden mellan länderna är väldigt stor. Naiv världsuppfattning att göra sådana jämförelser.
#59 Har du en källa på att befolkningen i stort gör det? Jag tvivlar på att exempelvis mormonerna tycker att abort är okej, de räknas inte till katolikerna. Och har du en källa på att merparten av invånarna i Saudiarabien stödjer ex stening?
Religiös fanatism är vanligare hos kristna än folk tror.
Hittar tyvärr ingen statistik nu, hinner inte leta då jag jobbar. Kan säga att mormonerna utgör bara 1.7 procent av befolkningen. Den gemensamma nämnaren för protestantism är öppenhet angående abortfrågor.
Hur är det egentligen med religionskunskaperna?
#61 Frågar du dig själv?
Naiv jämförelse av Saudiarabien i lagfrågor, ingen geografilärare eller religionshistoriker i världen hade gått så långt. Möjligtvis om dem tillhört politiska vänsterblocket vilket majoriteten av forumläsarna tycks göra…
#61 Då du redigerat in text:
Definitionen för protestantism är inte huruvida man stödjer abort, utan huruvida man står under Vatikanstaten.
#64 Nej, det är du som skriver otydligt.
#61 "Den gemensamma nämnaren för protestantism är öppenhet angående abortfrågor."
Detta är helt fel! Man kan inte vara inläst på allt och det man inte kan bör man undvika att uttala sig om med tvärsäkerhet. Detta så att man inte gör bort sig, vilket du gjorde här. Du kan säkert mycket annat, så diskutera det istället.
#65 Vatikanstaten gör det på sätt och vis. Sen var det på 1500-talet som Martin Luther var verksam, inte 1400-talet. Diskuterade ni inte det på religionskunskapen? 😉
Finner inget underlag över hur antalet protestanter ställer sig till abortlagstiftningen men enligt Wikipedia anser en bred majoritet att abort är moraliskt fel. Protestantismen tar oftast avstånd från katolicismens stränga levnadsvillkor.
Ja, Martin Luther införde ideologin på 1500-talet. Därför skrev jag 1400-talet, då Vatikanstaten styrde med järnhanden.
#68 Det var inte menat som personligt påhopp! Jag skrev också att du säkert kan mycket annat. Om du har helt fel måste jag få säga det. Hade du varit så förvirrad som det verkade med din kommentar om protestanismen rent allmänt (vilket jag vet att du inte är annars då jag läst många av dina inlägg) så hade betyget MVG sagt mer om betygssystemet än om dig.
Din förvirring fortsätter i #70. Även om det finns en statistisk signifikant skillnad gällande synen på abort mellan katoliker och protestanter (vilket jag betvivlar att det gör egentligen), så är väldigt många troende katoliker för fri abort. Som kuriosa kan nämnas att många troende katoliker, och muslimer, är för homosexuellas rättigheter. Vi vinner nog ingenting på att försöka skönmåla protestantismen framför andra religioner.
Var inte irriterad på er, uppstod slagsmål mellan två skolelever. Var tvungen att rycka in… Polisen blev tydligen inkopplade.
Från wikipedia;
Main article: Anti-abortion violence
Abortion clinics have frequently been subject to anti-abortion violence. The New York Times cites over one hundred clinic bombings and incidents of arson, over three hundred invasions, and over four hundred incidents of vandalism between 1978 and 1993,[8] and the National Abortion Federation, an organization of abortion providers, cites over 300 attempted or completed instances of bombing or arson, thousands of invasions and vandalism incidents, as well as other attacks, between 1977 and 2009.[9] According to the NAF, the first instance of arson at an abortion clinic took place in March 1976 in Oregon, and the first bombing was in Ohio in February 1978.[10]Some notable incidents are:
- In 1993, Dr. David Gunn, one of a number of doctors murdered by opponents of abortion rights, was shot and killed outside as he arrived at his clinic.
- In 1993, Dr. George Tiller was shot in both arms by Shelley Shannon outside his clinic. Tiller would later be murdered in church by another opponent of abortion rights.
- In 1994, Dr. John Britton, another doctor, and James Barrett, his escort, were shot and killed by Paul Jennings Hill as they arrived at a clinic. Barrett's wife June was also wounded.
- In 1994, John Salvi shot and killed two abortion clinic receptionists, Shannon Lowney and Lee Ann Nichols, and wounded five other people.[11]
- In 1998, a remote-controlled pipe bomb that Eric Robert Rudolph set outside a clinic killed security guard Robert Sanderson and maimed nurse Emily Lyons.
- In 2001, Peter James Knight shot and killed a security guard, Steven Rogers, at the abortion clinic where Rogers worked.
In the United States, the Freedom of Access to Clinic Entrances Act was passed in 1994 in response to these acts of violence. It prohibits the use of force or obstruction to interfere with a person's attempt to obtain or provide reproductive health services, and the intentional damage of a reproductive health care facility such as an abortion clinic.
See also
Lite mer statistik:
Ni skiter egentligen i flckan ni bara argumenterar för att få fram er poäng. Om ni bryr er så jävla mycket åk ner till u-länderna och hjälp till och gör en skillnad. Jag menar, inte fan ser jag folk demonstrera på gatorna om sveriges vapenhandel med diktaturer. Dubbelmoral har ni.
#75 O du vet vad om skribenterna i den här tråden? Du trivs uppenbarligen bäst med att kverulera.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Larvigt att vi skulle snöa in på abortmotståndet då frågan är väldigt kontroversiell. Tror dem flesta amerikanarna tar avstånd från terrorister som AOG, även om abortfrågan är omdebatterad så förespråkar inte protestantismen våldslösningar.
Annars är lagskillnaden med Saudiarabien superstor, dödsstraff sker genom stening, människor döms utifrån religiösa skrifter, jämställdheten är icke-existerande.
Lika löjligt att snöa in på Saudi Arabien när man diskuterar Islam. Generaliserar man hela religionen så visar jag bara att avarter hittar man var som helst. Precis som #0 avser. Tråden bygger på att man snöar in på det som passar sina egna syften.