Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1693 ggr
Mitralis
2

SD är intressant

Men det är inte det som jag vill att tråden ska handla om 🙂
Då det verkar som att de flesta tycker att trådar om SD är intressantast så skriver jag det i rubriken för att få några fler att öppna tråden 😃

Om Socialdemokraterna skulle vinna valet, vilka tror ni att de regerar med då?
Vilka skulle du vilja att de regerar med?
Som det ser ut nu så verkar partierna i oppositionen vara ganska splittrade vad det gäller försvars- och säkerhetspolitiken. Tror du att de kan närma sig varandra?

[Jimmy.L]
1

Sitter och följer försvarsdagarna från Sälen och det är väldigt splittrade partier tror nästan alla partier har olika åsikter om det. Men jag tror ändå det blir en rödgrön regering.

997
2

Bra rubrik - tror du har helt rätt 🙂

Socialdemokraterna och Miljöpartiet tror jag bildar regering. Vänsterpartiet kommer inte att ingå, utan planerar att bedriva opposition för att kunna driva politiken mer åt vänster inför valet 2018. Detta är en bra taktik (ur vänsterperspektiv (eftersom jag själv har hjärtat till vänster)), då socialdemokraterna kommer att föra en ganska borgelig politik. Det senare har vi sett i en rad andra länder de senaste 15-20 åren att socialdemokratiska partier kommit till makten. Även om t ex Hollande i Frankrike hade ett klart vänsterperspektiv lyckas han inte få igenom sin politik, utan får föra en politik som liknar högerns. 

Egentligen skulle det bästa, ur stabilitetssynpunkt, hade varit om Socialdemokraterna bildar regering med Miljöpartiet och t ex Folkpartiet och Centern, så att det blir en majoritetsregering.

fatcat
1

Miljöpartiet bedriver storstadspolitik, deras styre kommer endast gynna städerna. Landsbygden tar smällen av ökade bränsleskatter och dyrare elpriser. 

MP:s motsvarighet i Tyskland röstade mot kärnkraftverk, resultatet är den äckliga gasledningen i Östersjön. Dessutom vänder kolindustrier på varenda landområde. "Miljövänligt" heter det i finare kvarter…

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

997
2

#3 Ja, det är konstigt att man kan betrakta gasledningen i Östersjön som "miljövänlig". Sverige riskerar att gå liknande väg. Just de två saker du tar upp: kärnkraften och landsbygden är de enda sakerna som oroar mig med en rödgrön regering. …men det är ack så viktigt med kärnkraftsfrågan.

Tralle3
0

S och SD sammarbetar i smyg eftersom de har gemensamma ekonomiska och personliga intressen.

vallhund
1

#5 Intressant, var har du fått det ifrån?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Denna kommentar har tagits bort.
[Calle64]
2

Tror det blir S, MP och V. Det vi ser nu är att de vill profilera sig med egna frågor. Vid regeringsskifte vill de säkerställa egen majoritet, dels för att få igenom förslag i riksdagen utan att något parti har vågmästarroll. Dels för att marginalisera SD. Naturligtvis kommer de att gnälla över att de inte får samarbeta med något parti efter det.

fatcat
1

Ett samarbete mellan S, MP och V skulle innebära dödsstöten för integrationspolitiken. Dessutom behöver vi inte fler långtidssjukskrivna i samhället.

Jag tror att Sverigedemokraterna spelar en avgörande roll i valet 2014, när det kommer till att bilda ny regering.

[Calle64]
1

Tror du Alliansen kommer att samarbeta med Sverigedemokraterna?

fatcat
1

Skapar Socialdemokraterna en pakt med V och MP så tror jag Alliansen kan säkerställa ett fortsatt styre genom inkluderandet av SD. 

Frågan är dock om högerblocket vågar genomföra ett sådant samarbete, tror inte det.

fatcat
1

S har mer likheter med Sverigedemokraterna än Moderaterna, båda vill begränsa arbetskraftsinvandringen för att satsa på arbetsmarknadsåtgärder och integration. Ett sådant styre vore bättre för Sverige.

olaka
1

Socialdemokraterna vill inte "begränsa arbetskraftsinvandringen":

http://www.socialdemokraterna.se/Var-politik/Var-politik-A-till-O/Arbetskraftsinvandring/

Sverigedemokraterna vill inte ha en integrationspolitik överhuvudtaget, man vill ha en assimileringsdito.

http://sverigedemokraterna.se/var-politik/var-politik-a-till-o/ (klicka på integrationsfliken)

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Mitralis
3

Tog inte många inlägg tills vi var tillbaka till SD.

fatcat
1

#13 Finns politiker inom Socialdemokraterna som är för en begränsning av arbetskraftsinvandringen, t o m Löfven. Inget konstigt eftersom vi redan passerat gränsen, fattigdom ökar tillsammans med arbetslöshet. 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/romsonbesked-kan-skramma-lofven_8846318.svd

Sverigedemokraterna vill förändra integrationspolitiken genom assimileringssatsningar.

fatcat
1

Lätt att glömma men Sverigedemokraterna är enligt opinionsundersökningar Sveriges tredje största parti, alltså större än MP.

Martin
0

Jag skulle önska att man använder adekvata rubriker till trådarna, nu läser jag nästan allt och det oavsett rubrik men ibland räcker inte tiden till och då sållar jag utifrån rubriker.

mvh Martin

Mitralis
2

#17 Normalt så brukar jag göra det, men i och med att de flesta verkar dras till SD så kunde jag inte låta bli att göra ett lite annorlunda upplägg.

olaka
2

Förlåt, men det kom osanningar.

I det här fallet är det kanske bättre att gå till källan än till en "analys" i en av Sveriges mest konservativa dagstidningar:

http://www.dn.se/nyheter/politik/lofven-riv-upp-lagen-om-arbetskraftsinvandring/

Summa summarum så är det otänkbart att Socialdemokraterna att samarbeta med ett parti som SD. Nej, en röst på SD 2014 är, förutom en röst för intolerans och främlingsfientlighet, en stödröst på Reinfeldt.

Kan vi sluta prata om SD nu?

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Calle64]
3

Förstår inte logiken med varför SD ska ha makt för de är tredje största parti, ibland, MP andra mätningar. S är störst nu men vem bryr sig i att de inte har makten?

Typisk gråtvals från SD sympatisörer, som man får höra. Synd att andra börjar haka på samma vals.

Tralle3
0

S kan sammarbeta med SD om det skulle vara aktuellt, de stödjer ju samma typer av frågor i vissa lägen. Varför skulle det vara konsigt, det fattar jag inte. S är inte direkt motståndare till SD och har aldrig varit det.

Assimilering och integrering är samma skit egentligen, vilket är att invandrare ska komma in i samhället gällande arbete, språk, kultur, seder osv. Dvs någon som de flesta partier "vill". Notera dock att de andra partierna säger att invandrare ska "integreras" inte att integrationen ska sker över hela samhället generellt. Och SD säger "assimileras" istället. Två olika uttyck som används på samma sätt.

Att något parti måste sammarbeta med SD nuförtiden  är ett faktum, det sker ju redan i bred utsträckning. Och det förvårnar mig inte om även V kommer sammarbeta med SD i framtiden om de har gemensamma intressen.

SD och V är ju trots allt "arbetarnas" parti som de så gärna skyltar om.

997
3

Det är inte bra att sitta i regeringsställning för länge. Ju längre ett parti sitter i regeringsställning, desto längre kommer partiet från människors vardag. Det heter ju "All makt korrumperar", vilket jag tycker det ligger mycket i - Politikerna glömmer bort att lyssna på väljarna och tappar fokus på sina representativa och verkställande funktioner. Istället hamnar fokus på makt och att själv vinna fördelar. Detta hände socialdemokraterna på 1970-talet t ex. Vi kan se en ökad arrogans  från regeringspartiernas sida idag. Oavsett ideologi är det viktigt att man byter regering med jämna mellanrum. Det tror jag också är på gång.

Tralle3
0

Vilka är bättre, trädhuggare eller trädkramare?

Mr_Si
1

Tror på att S, MP och V samarbetar… blockpolitiken är så starkt etablerad vid detta laget att jag har svårt att se andra alternativ

olaka
3

SD har inte gemensamma intressen med något parti från arbetarrörelsen, att sätta arbetare mot arbetare är aldrig en arbetarvänlig politik.

Ang. integration så far du med osanning, här är hur till exempel Vänsterpartiet uttrycker sig i frågan:

http://www.vansterpartiet.se/politik/integration/

997
1

#24 Det finns ett visst tyvärr över detta. Hoppas du har fel, men jag tror dessvärre du kan ha rätt.

Från vänsterperspektiv: Om V stannar utanför och en regering med t ex S, Mp, Fp bildar majoritetsregering kan politiken vridas mer åt vänster 2018. Socialdemokraterna kommer, i nuläget, mest att driva en ganska borgelig politik - det kommer att få svårt att göra något annat. Sverige behöver mer av vänsterpolitik under de närmaste 10-15 åren för att inte klassklyftorna skall öka ytterligare.

[Andra stycket är mina egna åsikter, givetvis]

[Calle64]
2

Problemet med SD är ju att de hela tiden väljer att konfrontera, inte ens söka samarbete. Under 25 års firandet  sa Åkesson att man skulle tvinga andra partier till samarbete. Otroligt barnsligt och naivt, ser man kommentarer här så är det samma sak. Sandlådenivå och gråtvalser, inte en kommentar på allmänna debatter,fast det blir väl försök till det nu. Skulle det vara en från början öppen debatt så nog fasen får man in SD på något sätt, Kärrtorpstråden till exempel, det visar att sympatierna ligger närmare SMR och SvP än demokratiska partier.

Enkel och dikotomisk logik, som brister ut i Haha inlägg så fort argumenten tryter. Tänka iflera steg tycks omöjligt, även längst upp i den polerade partitoppen. Bylund, Kinnunen, Ekroth, Söder och en mängd både avknoppade och verksamma politiker verkar kunna varavilkabyhattar som helst utan att bokstavstrogna anhängare misstycker. Allvarligt talat så är det parti som väljer att samarbeta med dessa körda,vilket de är medvetna om. Har inte hört ett ord om hur de gör med vallistorna i år. Kommer de vara öppna så de kan få in sina enda politiska vänner Svenskarnas Parti? Det enda som skiljer är ju att antisemitism är starkare i SvP och att de tycker att SD är för mesiga.