Ungdomsarbetslösheten - då som nu...
Den som tror att ungdomsarbetslöshet är ett nutida påfund kan kanske vara intresserad av ett utdrag ur Svensk Läraretidning för åttio år sedan, den 15 februari 1933. Där kunde man bl.a. läsa:
"Två år ha gått sedan Socialdemokratiska ungdomsförbundet till den dåvarande frisinnade socialministern överlämnade en skrivelse med yrkande om åtgärder från statsmakternas sida mot ungdomsarbetslösheten. Framställningen grundade sig på en under våren 1930 inom förbundet gjord undersökning, vilken visade att 11 procent av förbundets medlemmar voro arbetslösa. Riksdagen anhöll också med anledning av väckta motioner om en skyndsam utredning och därpå grundade förslag angående utvägarna att för den arbetslösa ungdomen underlätta förvärvet av yrkesutbildning och möjligheter till förbättrad arbetsförmedling för ungdom under 18 år. Fem tillkallade sakkunniga ha sedan dess under riksdagsman Mosessons ordförandeskap varit sysselsatta med ifrågavarande utredning.
Medan utredningsarbetet pågått har ungdomsarbetslösheten ökats starkt. Socialdemokratiska ungdomsförbundets ordförande och sekreterare ha i dagarna ingivit utförliga skrivelser till social- och ecklesiastikministrarna i vilka ett till synes befogat klander riktats mot de sakkunnigas arbetstakt. Vi anföra ur de till regeringen inlämnade skrivelserna: De sakkunniga ha visserligen framställt vissa förslag angående anordnandet av s. k. reservkurser genom arbetslöshetskommissionens förmedling. Utan att på minsta sätt förringa betydelsen av dylika kurser, kunna dock dessa icke erbjuda annan än en högst tillfällig och begränsad lättnad i det svåra läge som den arbetslösa ungdomen befinner sig i.
Det må även tillåtas oss att framhålla det egendomliga i att de sakkunniga under en betydande del av fjolåret icke ens sammanträtt till regelbundet arbete. Allt detta synes oss i och för sig vara ytterst uppseendeväckande, men blir ännu mera oförklarligt – vi tveka ej att använda ordet oförsvarligt - med hänsyn till den fruktansvärda ökning av ungdomsarbetslösheten, som sedan våren 1931 inträtt i värt land, och som knappast kan vara okänd för någon medborgare i landet. Det socialdemokratiska ungdomsförbundet exempelvis, som år 1930 hade i runt tal 11 procent av sina medlemmar arbetslösa - en siffra som då ansågs oroväckande hög och såsom ett bevis för förefintligheten av en allvarlig ungdomsarbetslöshet i landet - hade den l okt. 1932 i runt tal 34 procent av sina medlemmar arbetslösa. Detta vill med andra ord säga att av förbundets cirka 75,000 medlemmar den l okt. 1932 ungefär 25,500 voro arbetslösa. Betänker man vidare, att cirka 75 proc. av förbundets medlemmar äro i en ålder av mellan 15 och 25 år och man dessutom utan risk torde kunna antaga, att arbetslösheten procentuellt är störst bland yngre åldersgrupper inses hur överväldigande stor del av dessa över 25,000 arbetslösa som äro att hänföra till de egentliga ungdomsåldrarna. Den anförda siffran
tjänar också som en skrämmande illustration till ungdomens nödläge i detta nu."
(I november 2013 var 140 200 ungdomar mellan 15-24 år arbetslösa. Det innebär att ungdomsarbetslösheten uppgick till 22,6 procent. Den säsongsjusterade siffran var 24,1 procent. EU-snittet för ungdomsarbetslösheten låg på 21,2% i september 2013. (Källa ekonomifakta.se, utgivare Svenskt Näringsliv)
Vad räknas som arbetslös då? Finns ju många satar som praktiserar via arbetsförmedlingen. Dvs de har jobb, men ersättningen är så pass låg att de inte kan starta ett eget liv. Långt ifrån alla som har "arbete" kan ta risker. Då kan man ju fråga sig vad kvaliten på livet är…
Ja, man ser ju att knepen är rätt lika idag som de var för åttio år sedan. På den tiden kallades det "reservkurser", idag heter det något annat…
Om man räknar de som har fast arbete och har bra inkomst nog att börja sitt liv och konsumera (vilket är meningen med livet) så är det nog ytterst få.
Såg detta på Facebook.
http://helahalsingland.se/soderhamn/1.6709943-bristande-intresse-bland-de-unga
#3 När blev konsumtion meningen med livet?
Lämpligtvis anpassar man magen efter matsäcken o lär sig leva på den inkomst man faktiskt har.
Det har människor fått göra i alla tider, att få fast anställning med bra lön är inte något man kan sitta o vänta på att få, man får ta de arbeten/arbetstillfällen som finns o fortsätta därifrån. Det är lättare att få arbete om man har arbete.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag var ironisk, men det jag menade är att det är skillnad på att ha ett arbete, och att ha ett arbete man trivs med och kan bygga vidare på. Jag kallar inte arbete att slita 10 timmar i en jävla fabrik för att betala räkningar och sedan inte ha något över till nöje, jag kallar det att träla. Men saken är ju dock den, att i sverige lever folk inte efter sin plånbok eftersom vi har något så fantastiskt som "lån" (vilket blir en fälla i sig).
Så ja, allt beror på hur man tolkar definitionen och statistiken.
Krediter är en gammal beprövad metod för att hålla människor i träldom.
7:
Exakt, och det kallar jag inte frihet utan en lögn makten har lyckats övertala folket om, precis som de lyckats övertala "oss" om att en vikarierande städare som inte har råd att skaffa famij är en "sysselsatt". Eller att lägre skatt bidrar till mer arbete eftersom företagen har råd att anställa mer. Vilket i sig inte stämmer med tanke på all den outsourcing som företagen gör till rekryteringsfirmor och/ eller söker metoder till effektivare resultat med minimal personal…
En tillfällighet att Jan Malmsjö under nyår sa "lögnens makter"…måste ligga något i det :).
#8 Du tog "orden ur min mun" eller skall jag säga "Texten från mitt tangentbord" Jag behöver inte tillägga något 🙂
I Ronneby är 33 % av ungdomar mellan 18-26 år arbetslösa.
-Vi har 8 timmars arbetstid/dag i Sverige, går man skift är arbetstiden lägre, till det kommer resor o på en del ställen inom bl a vården har delade turer återinförts (jävla otyg).
-Ingen är tvingad att ta lån för konsumtion.
-Det är få förunnat att kunna starta familj o tro att man kan klara det på en inkomst. Normalt sett så är man två vuxna med inkomst i en sådan relation.
Ett stort problem är alla vikariat samt deltider inom bl a handels. A kassornas regler för ersättning diskriminerar de som tar arbeten som inte är heltid. Har man hoppat av grundskolan så har man små chanser att få arbete som lönar sig.
11:
Ja du nämner ju själv kruxet med systemet. Med detta är ju självklart något som "makten" inte vill varje svensk ska veta eller tänka på, när de tar på sig den blåa träl-rallen och går till jobbet. I hopp om att en dag köpa den där fina Volvo V70 2014 och en sommarstuga på landet.
När sedan "svensson" upptäcker att det inte finns några möjligheter att betala dessa lån så börjar han fundera på alla de invandrare som har fina prylar, och även börjar hata. Av ren nyfinkenhet så hittar denna personen/personer ett trevligt parti som vill värna om den svenska arbetaklassen, och år 2014 lägger han sin röst på SD.
Självklart finns det invandrare med hög akademisk utbildning som tjänar väldigt bra, precis som det finns drösvis som inte får sin utbildning godkänd o fortsätter till UK, USA o/e Canada där de inte diskrimineras o tvingas bli spärrvakter eller toalettstädare. Finns oxå gott om drivna entreprenörer som inte är uppvuxna i vårt överbeskyddande trygghetssamhälle o som vet att man blir sin egen lyckas smed.
Väldigt många arbetar med lågkvalificerade yrken med usel lön o en väldigt stor andel från t ex Somalia får inte ens in en fot på arbetsmarknaden öht. Det är tragiskt för dessa människor o det är tragiskt för Sverige som skapar utanförskap o förhindrar att dessa människor kan försörja sig själva o känna sig delaktiga i vårt samhälle.
Att systematiskt låta människor leva i utanförskap är förödande för samhället, oavsett om det är invandrare eller ungdomar.
Jag håller med om det du säger men inte allt. T.ex. finns det invandrare som inte vill tillhöra svenska samhället och då spelar det ingen roll man man har en "ansvarsfull" integrationspolitik eller inte.
Tror inte man ska skylla allt på "samhället" vilket är den senaste doktorinen som folk influeras av.
Jag fattar dock inte vad ditt inlägg har med denna diskussion att göra.
#0 Jag undrar överhuvudtaget vilka som tror att ungdomsarbetslösheten är något nytt påfund? Dock ska man inte bortförklara den genom ifrågasättandet av missvisande arbetsmarknadsstatistik som "praktik" o dylikt. Sänk arbetsgivaravgiften för yngre och sluta massimportera billig arbetskraft som leder till debatter om lönedumpning.
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law
# 15 Det är faktiskt ganska många i den allmänna debatten som säger att "förr kunde de minsann sätta ungdomarna i arbete", eller att ungdomarna på fabriksorterna hade "ett jobb som stod och väntade på dem i fabriken bara de gått ur skolan". Det senare stämmer förstås i viss mån, men som synes av det gamla klippet var det inte alltid så enkelt, och jag tycker inte att det skadar att påminna om det…
Jag är lite frågande inför din formulering "Dock ska man inte bortförklara den genom ifrågasättandet av missvisande arbetsmarknadsstatistik som "praktik" o dylikt". Vilka är "man" i det fallet - är det jag, när jag påpekade att "beredskapsjobb" i olika former snyggar till siffrorna, eller menar du några andra?
Att "sluta att importera billig arbetskraft" är nog lättare sagt än gjort så länge vi har att anpassa oss till den fria rörligheten för EU-medborgarna.
#16 Mina föräldrar som är födda -60 skulle nog hålla med om att arbetsmarknaden var bättre förut, båda är dock högutbildade. Industriella eran var faktiskt jättestor, politiker verkar fortfarande leva efter denna utopi som inte längre existerar.
Men visst, går vi tillbaka till 30 eller 80-talet så var ungdomsarbetslösheten relativt stor.
Beredskapsjobben eller praktikant är samma som arbetslös, skillnaden är att regeringar uppfinner arbetsmarknadsprojekt i syfte att snygga till siffrorna för hur många som har "sysselsättning". Finns ungdomar idag som lever av a-kassan och sliter arslet av sig på praktikplatser för en skitig månadsersättning.
Född på 60-talet (64) så var det beredskapsjobb som det hette på den tiden. I alla fall sedan dess har denna form bara bytt namn. Det är nog inte fel att det tar lite tid innan man hittar sin nisch, om man bortser från det ekonomiska. Visst fanns det fler platser för så kallad okvalificerad arbetskraft. Gillar inte det begreppet bara, man kan lära sig på flera sätt. Problemet är mer attityden att någon ska fixa saker hela tiden. Vi körs in på dagis vid 6 års ålder, körs ut vid 19 från gymnasiet,. Därefter förväntas vi vara beredda att välja "rätt" utbildning i ytterligare 3 - 5 år. Helst ska vi sedan vara produktiva för kunskapssamhället, gärna ingenjör. I sin tur ska då dessa rädda välfärden. Den bransch jag är verksam anses flummig och inte lika produktiv (media). Kort sagt så bygger vi framtiden på traditionella yrken som varit framgångsrika för en industri som flyttat utomlands. Det kommer alltid behövas ingenjörer så missförstå mig inte. Variationen glömmer man och exportmöjligheter inom andra områden. En rad mediebolag, spelföretag och andra mjukvaruproducenter glöms bort. Trots framgångar som Skype till exempel. Musikindustrin icke att förglömma.
Naturligtvis är det oerhört svårt att veta när man går i nionde klass vilken väg man ska välja. Man väljer en framtid som börjar ca 8 år framåt. Hela tiden lever inte ens i nutid, utan med val vi ska göra för framtiden. Bodil Jönsson har beskrivit detta på ett utmärkt sätt i hennes böcker Tankar Om Tid.
19:
Jag håller med, det finns många problem som de allre flöesta inte är beredda på, vilket också bidrar till denna problematik. Saken är dock den, man ska inte stirra sig blind på "de som inte jobbar" eftersom det finns många andra grejer en individ kan göra för att nyttja tiden väl. De värsta är ju ungdomar som inte avslutat eller vill gå i skolan och göra något positivt, dessa blir indragna i väldigt destruktiva grejer (vilket de flesta håller med om).
#19 Instämmer.. Är själv 25, funderar fortfarande att göra annat! Ska kanske ansöka till folkhögskolan och läsa till socionom. Innan detta vill jag besöka min gamle mentor och antroposof i Tyskland.
Behöver vägledning…
Det gör du helt rätt i, min syster följde mönstret, svennsonmönstret, blev konstruktör. Villa, kombi, barn och familj och fast i ekorrhjulet. Sadlar nu om drygt 40 år gammal. Inte för att det är fel att göra det, men insåg själv hur själsdödande det var med tråkigt, visserligen socialt accepterat, arbete.
Det är också något som alla inte är beredda på eller accepterar, att man bryter mönstret. Allt handlar om att bryta ett mönster, gott som ont.