Politik iFokus

Politik

Etikett: invandring-och-integration
Läst 1679 ggr
[postmortum91]
2

Tur att jag inte är sajtvärd här

Tänk om jag vore Sajtvärd på politikifokus, det hade inte slutat bra. 

För det första hade jag typ bannat flera medlemmar från sajten och sedan hade jag agerat som en Sovjetsk diktator under kalla kriget. 

Är det bara jag som känner sån vrede när man kommer in på ett ämne man verkligen brinner för och har så starka åsikter inom när folk tycker "fel"?

Jag har jättesvårt att vara diplomatisk och agera sakligt när det känns som man pratar med en vägg. Eller man blir så frustrerad av att folk är "korkade" bara för att de tycker olika. 

Jag menar inte att ni är korkade nu, jag menar bara att jag har så svårt för att hantera min ilska när det kommer till immigrationspolitik.

Om jag skulle uttrycka mig dumt, så ska ni veta att jag har en inre strid inom mig att inte bry mig, att strunta i att ta diskussionen men mitt engagemang gör det nästan omöjligt att inte svara, och ibland även otrevligt och dumt.

Jag tror inte att jag är ensam om det, men frågan är vem som vågar erkänna. Det är väl därför vissa trådar hettar till ordentligt, just för att det finns fler som mig, som "krigar" om sin sak. 

Jag vet även att man ska bemöta rasister och främlingsfientliga människor med respekt och att det är rasismen i sig som man inte ska tolerera. Jag har svårt för det, jag dömer personen, även fast jag vet att det är fel.

Sploutt
0

Jag känner exakt samma sak. Varesig det gäller feminism eller råutfodring till djur… Jag blir vansinnig och har lite svårt att acceptera att folk är dumma i huvudet rent ut sagt.

[postmortum91]
3

#1 hahaha jag känner samma inom feminism också, speciellt på män som svarar nonchalant. Då vill jag bara sätta upp deras foto på en boxningssäck och dänga skiten ur säcken xD

[Remix]
4

Desto större tur då att det är  Jimmy som är Sajtvärd, han klarar balansgången mellan öppen debatt och eget tyckande på ett utmärkt sätt!

Apropå konflikter i olika form så är det värt att beakta ett uttryck från den kinesiske strategen Sun Tzu som levde för 2600 år sedan. Han skrev: "Om du känner motståndaren och dig själv är utgången av hundratals kamper givna. Om du känner dig själv men inte motståndaren får du ett nederlag för varje seger. Känner du varken motståndaren eller dig själv är du förlorad."

Och det bästa sättet att lära känna en motståndare (och kanske sig själv) är att diskutera med honom, inte att på förhand högmodigt ta för givet att man är ensam om att ha tillgång till facit.

[Jimmy.L]
4

Är inte lätt att vara Sajtvärd här heller men jag försöker att låta alla komma till tals så länge man kan vårda språket. Jag vet att det kan bli hett i en debatt och känner man det kan man ibland göra något annat och låta känslorna svalna 🙂.

[Calle64]
5

Är ju ett problem att man ser det som något man ska vinna. Att det är en ständig konflikt man söker där man ska besegra någon. Allmänt i samhället är det många som ser det som att man måste sätta saker i motsats till varandra. Speciellt där vi har flest heta debatter här, så fort invandringen kommer på tal. Man söker konflikt, har aldrig utgångspunkt i att det kan vara en möjlighet till utveckling. Någon grupp i samhället får lida för att invandrare tas emot. Ju sämre underbyggda farhågor desto större motstånd, och desto fler känsloyttringar. Jag är livrädd ju mer makt de jag tycker är pappskallar får, naturligtvis tar känslorna över. De på motsatta politiska sida verkar livrädda för allt som har med invandring att göra, klart de blir känslosamma.

[Remix]
2

#5 Hur det går när känslorna får ta över ser man väl i de första inläggen i den här tråden?

Sedan är det klart att en debatt går ut på att man vill övertyga och "vinna" diskussionen, om inte annat för en själv. Hur bra debatter blir det i riksdagen när alliansen diskuterar inbördes? Nerven uppstår ju först när det blir lite tuggmotstånd!

Tyvärr finns det vissa förutsägbara åsiktsmannekänger som bara skriver för likasinnade och väntar sig ett klapp på huvudet av medlemmarna i den egna klubben för att man är så vidsynt och förståndig. När dessa profiler uppenbarar sig i trådarna blir debatten därefter - tråkig och förutsägbar.

MichaelE
0

Har varit Medarbetare här och dåvarande Sajtvärd gick under jord och jag blev ensam kvar med en annan som jag inte kom politiskt överens med.😡 På den tiden var det mycket blått i ledningen och det tenderade att deras arbete på denna sajt inte var neutral.😡

Jag kommer aldrig tillbaka hit även om jag har en hel del vattentäta politiska åsikter.☝️ Vad jag än skriver så dör de trådarna ut med min kommentar som den sista. Med andra ord så har jag svårt att få igång en riktig debatt. Tydligen så har folk svårt att hitta argument eller så har jag helt enkelt rätt i det jag säger.😂 Skriver dock här när jag är som mest förbannad😃

[Remix]
3

#7 Som relativt ny här tycker jag nog ändå att balansen är rätt skaplig, och personligen tror jag att det går att samtala med såväl Sverigedemokrater som deras motpoler. Skalar man av 20% i ytterligheterna åt respektive håll så är jag övertygad om att det finns förutsättningar för om inte förståelse så åtminstone insikt i hur respektive läger resonerar. Den dagen vi skrotar molotovcocktails, plockar ner boxbollarna och vågar se varandra i ögonen oavsett hudfärg och bortser om vi växt upp i Montenegro eller i Malmberget så kan vi nå om inte samförstånd så åtminstone viss förståelse för varandra. Det är en ranglig spång, men den kan leda vidare till oväntade upptäckter för den som törs släppa taget om sargen!

[Jimmy.L]
1

#8 Bra sagt 👍.

[postmortum91]
1

När förra sajtvärden hade sidan så hamnade jag i bråk med en kvinna som gick på mig personligt, skrev till mig i pm och kallade mig för psykiskt störd etc. Inte trevlig…

Då var även jag Medarbetare och även den här damen som jag hamnade i konflikt med. Dock kommer jag inte ihåg vilket parti hon stod för, har för mig att det var höger iallafall eftersom jag själv är vänster.