Max pressar personalen politiskt
http://www.etc.se/inrikes/max-kampanjar-alliansen-katastrof-om-sv-vinner "I ett internt brev uppmanar hamburgerkedjan Max sina anställda att rösta på alliansen. – Om oppositionen vinner valet vore det en fullständig katastrof, skriver Richard Bergfors, vd för Max." Är det inte lite osnyggt av en affärsrörelse att tala om för sin personal hur de ska rösta?
Så fruktansvärt opassande. Hoppas att de är som jag och gör tvärtemot när någon försöker tvinga mig.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Det borde vara straffbart!
Jag är likadan. Men jag är så grymt besviken, jag föredrog MAX framför andra hamburgerkedjor, mycket för deras vänliga framtoning gentemot personal och miljön. Men nu ser jag att de inte är ett dugg bättre, så nu har jag ingen anledning att gå dit mer.
Ah, inlägg #3: Jag menar att jag är likadan som VildaVittra, jag sätter mig också på tvären när någon försöker tvinga mig till något.
Dem tvingar väl inte personalen att rösta på alliansen? Är ju endast deras personliga åsikter.
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law
Tvinga är nog fel ord. Jag tycker det är opassande att man som chef försöker påverka sin personal.
Visserligen kan de aldrig kolla, men vad är nästa steg?
"-Rösta som vi säger, annars får du sparken!"
http://www.dn.se/ekonomi/max-varnar-for-s-och-v/ "Kritiken mot Maxchefernas brev har varit hård. Flera twittrare konstaterar att det är fel av ett företag att tala om för sina anställda hur de ska rösta. Andra skriver att de nu ätit sin sista Maxburgare: ”Vidrigt”, ”Ätit min sista Max” och ”Är ni det 5:e allianspartiet?” är några av kommentarerna. Maxkoncernen går med en vinst på 126 miljoner kronor varav 100 miljoner delas ut till aktieägarna Curt Bergfors, Richard Bergfors och Christoffer Bergfors samt 14-årige Wilhelm, skrev Dagens Industri i en artikel förra sommaren."
Ja visst är det olämpligt med chefer som försöker påverka personalens röster. Skall inte förekomma och borde nästan vara straffbart.
Restaurangbranschen tjänar storkovan av allianspolitiken. Har förmodligen aldrig varit lättare att anställa gratisjobbare som FAS3:are eller papperslösa o samtidigt skattefiffla. Sänkta momsen har gynnat ägare men inte samhället.
#9 Ska det vara straffbart får vi skippa valstugorna med dom står ju och försöker påverka oss hur vi ska rösta :)
Klart olämpligt att så stor kedja försöker få sina anställda att rösta blått.
10# Och hur har Vänsterpartiet och sossarna tänkt att lösa ungdomsarbetslösheten? Visst sänkt moms var inte det man hoppades på men det har ju lett till fler jobb det gå inte att komma ifrån. Jag kommer troligen rösta på sossarna men lite mer aktiva får dom vara när det gäller jobbpolitik.
Söderort, det går inte att jämföra. En arbetsgivare gentemot en arbetstagare är ju ofta en situation som kan missbrukas om inte lagar finns eftersom arbetsgivaren hamnar i dominerande ställning; arbetstagaren blir beroende av att få lön av arbetsgivaren. Klart arbetsgivaren kan sparka dig om du vägrar göra det jobb du anställts för utan bara sitter på en stol och latar dig, men du är knappast anställd för att rösta.
En valstuga kan du gå förbi, men tänk dig själv att du har lite småtaskig ekonomi och inte vill bli av med jobbet, men arbetsgivaren pressar dig att rösta.
Bättre i så fall med sänkta arbetsgivaravgifter för ungdomar än sänkt restaurangmoms som mest gynnar ägare och överklassen.
#13 Jag räknar med att det blir sossarna som vinner och inför krogmomsen det gör att krogarna säger upp folk, alltså kommer Max få säga upp en massa ungdomar för att spara. Du får prova att skaffa dig ett företag. Det är väldigt lätt som du gör nu att bara se till den anställda men prova att se genom företagens ögon klart dom vill tjäna så mycket pengar som möjligt annars kan dom lägga ner verksamheten.
Hjälper inte staten företagen flyttar dom verksamheten utomlands eller lägger ner är det bättre?
Visst kan man gå förbi valstugor men du får hem reklam eller hur?
Jag kan kasta reklamen jag får hem utan att känna att min sociala trygghet hotas. En arbetsgivare kan inte se hur jag röstar, men det kan ändå kännas mer obehagligt.
Problemet är det ökande antalet arbetslösa människor som idag är beroende av försörjningsstöd, samtidigt som befolkningen växer lavinartat. För att klara samhällsutvecklingarna så måste skattehöjningar ske.

Det är ju svårt att bedöma, men man gjorde förra året en nettovinst på 125 milj. De fyra ägarna delade ut vinst till sig själva på 100 miljoner kronor.
Oberoende bedömare tror att det handlar om ca 4000 jobb som skapats i resturangbranchen och hela reformen har kostat över 5 miljarder. 1,25 milj kr/skapat jobb alltså.
Det tycks alltså som att "reformen" har varit en ren utdelning av pengar till ägare.
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Jag ska säga att siffran 4000 är väldigt högt räknad, andra bedömare Tror inte att några jobb alls har skapats.
Glömde också källhänvisa:
http://www.privataaffarer.se/skatt/sankt-krogmoms-ger-inga-nya-jobb-523900
http://www.dn.se/ekonomi/miljardsatsningen-gav-fa-nya-jobb/
http://bloggar.aftonbladet.se/ledarbloggen/2014/01/100-miljoner-skal-att-rosta-pa-m/
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Fick precis det här med mailen. En intressant sammanställning: Almedalsveckan 2010: Max bjöd alla deltagare på hamburgare, med vd:n bakom grillen. Oktober 2011: Dåvarande arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (M) besöker Max för en presskonferens om restaurangmomsen. Januari 2012: Restaurangmomsen sänks från 25 procent till 12 procent. Snart drar Max igång den prisade reklamkampanjen Moms Filibabba. Februari 2012: Max skickar presentkort på hamburgare till alla riksdagsledamöter för att tacka för sänkningen av restaurangmomsen. Tilltaget polisanmäls för misstänkt mutbrott. Maj 2012: Max berättar att de skapat 200 nya jobb sedan sänkningen av restaurangmomsen. Dessutom genomför restaurangen en marknadsundersökning för att se hur mycket billigare en dagens lunch blivit på svenska restauranger sedan momssänkningen. April 2013: Max vd Richard Bergfors intervjuas i Besöksliv och säger att restaurangmomsen fått företag att satsa. Januari 2014: Max skickar ett brev till sina anställda där de varnar för katastrof om S och V vinner valet och därmed höjer restaurangmoms och arbetsgivaravgifter för unga.
Så jag ska inte handla på Max längre. Synd de har de godaste burgarna. Men nej jag låter bli.
Max är väldigt bra men Burger King desto bättre.. 😍
Det är både billigare och bättre att göra det själv.
# 26 Men det tar tid 😂
Själva burgaren går ju på en svinblink…

Man får väl rösta på vad man vill, oavsett vad arbetsgivaren tycker. Det är väl fortfarande valhemlighet i Sverige? Och det kanske finns många som håller med.
Dessutom uppmanar de inge att rösta på alliansen, de framför sina farhågor, och det är inte olagligt.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#29 Ingen anser att det är olagligt, bara djupt olämpligt.
#16 Hur ser du att fackförbunden ger bidrag till Sossarna och uppmanar sina medlemar att rösta rött?
Finns ju medlemar som röstar tex på Moderaterna så varför skall man gynna Socialdemokraterna?
Alla som har företag vill tjäna pengar är det fel? Ja enligt många här, hur har ni tänkt att företagen skall vara kvar i Sverige när det är fult att tjäna pengar på sitt företag? Jag förstår att företagen lämnar Sverige och hittar billigare arbetskraft utomlands när man blir motarbetade.
Folk får ta en titt i spegeln och fråga sig vill jag ha ett arbete och vill jag se ungdomar i arbete. Ger man inte företagen bättre villkor varför skall dom då anställa människor när dom inte kan tjäna pengar på sin idé? Alla drömmer att bli rika men den Svenska avundsjukan gör att det inte går att ha ett större företag kvar här.
En av anledningarna att mitt förtroende för både S och fackförening försvann.
* Du har inget maktförhållande mellan fackliga företrädare och personal på ett företag, på samma sätt som du har mellan arbetsgivare och personal. På samma sätt som Svenskt Näringsliv uppmuntrar deras medlemmar att rösta borgligt.
* Facket uppmuntrar till att sina medlemmar ska rösta på arbetarrörelsens partier för att arbetarrörelsens partier bevakar arbetarrörelsens intressen. Alliansen har, trots påståenden om motsatsen, kraftigt förändrat villkoren för svensk arbetskraft och för facken.
* Max tjänade bra med pengar redan innan Alliansen sänkte arbetsgivaravgifter för unga och sänkte resturangmomsen.
http://www.dagensps.se/artiklar/import/2006/1/16/5220/index.xml
Att nu försöka påverka hur de anställda ska rösta är bara för att säkerställa ännu högre vinster på skattebetalarnas bekostnad, pengar som skulle kunna användas till MYCKET bättre syften än att ge Richard Bergfors ännu fler Porschar. Att i det läget dra jantekortet är barockt.
* Det är jättebra att man FÖRSÖKER ge ungdomar jobb, men de satsningar som görs är inneffektiva i bästa fall.

#31 Fast det stör faktisk inte mej så mycket. Moderaterna gillar inte fackförbund men det gör S.
Fackförbunden kom till av en anledning men många verkar ha glömt det nu. Om M får som de vill och fackförbunden försvinner så kommer väldigt många att få stora bekymmer med arbetsmiljöfrågor och sämre löneutveckling.
- LO är en stark fackförening och utesluter folk ur SD då tar man ställning som fackförening, röstar du inte som vi säger kastar vi ut dig.
- Just det brevet hos Maxs var en uppmaning inget krav liksom fackföreningar som uppmanar folk att rösta rött. Det är skillnad på krav och uppmaning.
- Ja Max tjänar penar som alla andra företag var är problemet med det? Kan du svara på om du tycker det är rimligt att företagen ska gå med vinst?
- Försöker? Max har gett många ungdomar jobb, lika så många andra snabbmats resturanger http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sjostedt-max-agare-som-ar-vinnare-inte-de-anstallda_8920764.svd
Jonas Sjöstedt i artikeln berättar öppet att han inte gillar storföretag så då kan alla större företag lämna Sverige hur tror du det kommer gå?
Max sysslar tydligen inte bara med politiska påtryckningar, utan även med unken penalism:
http://www.etc.se/inrikes/max-straffar-anstallda-som-saljer-daligt
#36 Ja vi får stänga igen alla företag som sätter upp mål inom företagen det är det bästa. Sen kan Vänstern och socialdemokraterna dunka varandra i ryggen nu och vara stolt med att sparka ut alla företag som är dumma
.
Vad blir nästa mål att företag inte får tjäna över en miljon kr?

#38 Det var en sänkning för att ge fler ungdomar jobb och det har Max gjort. Jonas Sjöstedt vänsterpartiet säger så här i artikeln
– Nej, jag skulle vilja använda pengarna till att gynna småföretagare, bygga bort bostadsbristen och satsa på välfärden. Där är bättre än att ge pengarna till arbetsgivare som gör större vinster, säger Jonas Sjöstedt
Jättebra att an vill satsa på bostäder och välfärden men samtidigt säger han att stora företag som tjänar pengar är smutsigt. Tycker du att det är fel att tjäna pengar ja eller nej?

LO är en stark fackförening och utesluter folk ur SD då tar man ställning som fackförening, röstar du inte som vi säger kastar vi ut dig.
Nej, om du är AKTIV inom Sverigedemokraterna så riskerar du uteslutnign ur Transport, samt kan inte vara förtroendevald inom andra förbund, mer om det här:
http://www.transport.se/Transport-tycker1/Om-Sverigedemokraterna/
Fortfarande är det så att du inte riskerar din anställning om du bråkar med facket, om du däremot sätter dig upp mot din arbetsgivare kan det gå riktigt illa.
inget krav
Ingen säger att det är det, men brevet innehöll formulering som vissa upplevt som lätt hotfull.
Ja Max tjänar pengar
Du målar ohederligt upp en halmdocka av mina argument, jag visade att man gjorde vinster redan innan Alliansen.
Men med punktmarkerade skattesänkningar till just den här formen av näringsverksamhet, speciellt när antalet jobb inte visar sig öka så mycket som man ville, så är det vinster på skattebetalarnas bekostnad. Man har använt reformutrymmet för att göda näringsidkare, pengar som hade varit oumbärliga på annat håll.
gett många ungdomar jobb
Max anställer unga för att man tjänar på att de kränger deras hamburgare, hade inte någon jobbat där hade ägarna inte fått någon vinst, så att säga att man "ger" jobb är trams, både den som anställer och den som anställs tjänar på uppgörelsen.
Det verkar inte som att momssänkningen som gett speciellt positiv effekt.
Fler siffror:
2011 innan momssänkningen så ökade Max sin personalflotta med 18% och ökade sin vinst med 8 miljoner.
2012 efter momssänkningen så ökade Max sin personalflotta med 9% och ökade sin vinst med 24 miljoner.
Momssänkningen verkar alltså bara har ökat på vinsten, naturligtvis är det ett litet sample, men flera bedömare har ju gjort samma bedömning, efter att ha tittat på hela branchen.
#40 Är en skattesänkning en gåva sen när då? Alla resturanger fick en sänkning inte bara Max du skilja gåva från en skattesänkning för att skapa jobb åt unga. Vänsterpartiet ser stora företag som ett hot, Finns inte en chans att företagen kommer anställa ny personal med Vänsterpartiets politik där man ser företagen som boven.

#41 Företag har en skyldighet att informera om saker som kan påverka den anställda men vill man inte se från alla vinklar så tar man på sig en strut och väljer att blunda för verkligheten.
Folk som gnäller på Max bör inte sitta sen och tjura när Vänstern och sossarna vunnit att det inte finns jobb.

#46 läste du inte mitt inlägg i #39?
– Nej, jag skulle vilja använda pengarna till att gynna småföretagare, bygga bort bostadsbristen och satsa på välfärden. Där är bättre än att ge pengarna till arbetsgivare som gör större vinster, säger Jonas Sjöstedt.
Han säger öppet att man Vänsterpartiet inte vill gynna stora företag i Sverige. Tror du företagen vill satsa på Sverige ja eller nej?
SAP bildades 1889 LO bildades av SAP 1898. Det ena skulle arbeta politiskt och den andra fackligt. LO har medlemmar i SAP högsta styrelse. Två grenar på samma träd.
Ursäkta glömde länken

Nu ska den som säljer minst på Max i Uppsala få en lite skojsig bestraffning.
Låter som ett mysigt ställe att jobba på det där 😃
http://www.aftonbladet.se/incoming/article18225922.ab
#50 Jag kommer aldrig sätta min fot där igen eller köpa någon av deras produkter. Jag som älskar friscobröden. 😭
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag gick alltid till Max … nu har jag letat upp närmaste Burger King istället. Jag är så besviken på Max, jag hade trott att cheferna skulle komma med en bra förklaring och en ursäkt, men det är bara trista bortförklaringar och fler trista nyheter.
Max skriver på Facebook att det i #50 postade inte är okej och man skall reda ut det hela med restaurangchefen där.
Folk har allt för bråttom idag att såga något som kommer ut i media idag låt alla parter berätta innan man sågar något med fotknölarna.
#53 Just det folk är som gamar när något kommer ut, den skyldiga skall slitas i stycken av folk o avsätt hur man försöker förklara hur man menar.
http://www.max.se/sv/Om-Max/Presscenter/Kommentar-angaende-Max-interna-manadsbrev/

#55: Ja, det reagerade jag också över. Han snackar om "företagshemligheter". Det låter som att det finns mer mjöl i påsen som inte är rent, för det där med momsen är väl ingen hemlighet, och det där med bestraffningen var ju en enskild persons verk (låter bekant …).
#56 Visste du att alla Max restauranger har en egen chef, samma sak med donken och Burger King. Tror du att VD betyder att man har stenkoll på vad dessa chefer säger till sina anställda varje dag? Det är lätt att söka rätt på den informationen på deras hemsidor om man tar sig tid att sätta sig in i saker o ting innan man skriver.

#58 Nej men man bör ju ha lite under fötterna innan man skriver tycker du inte det. Eller är detta en sajt för rykten och osanning i så fall väljer jag andra sajter. som kan diskutera med fakta

Jag var nog för snabb att fälla, lite konstigt att just Max är utsatt för denna kampanj. McDonalds hade ju sitt med svartjobbare, Burger King har väl klarat sig hittills? Annars tror jag hela branschen har sina brister vet att det i Karlskoga var press på ungdomar att jobba istället för att gå i skolan för ett tiotals år sedan, hittar ingen länk tyvärr.
#60 tråkigt att du inte vill diskutera fakta istället för osanningar. Då låter jag er hållas.

Oj då, går det inte ens att lita på Godmorgon Sverige, 1:an och Nyhetsmorgon längre!
Det finns ännu fler som är lika oseriösa som vi … även Dagens Industri. Anmärkningsvärt! Man borde ju tycka att de skulle vilja hålla sig till fakta istället för osanningar! http://www.di.se/artiklar/2014/1/22/max-varnar-for-vansterseger/
Typiskt bolschevikerna på di!
#67: Ja, fy, vänsterextremister och oseriösa faktahatare! :-O
Skärpning nu, även om man inte delar samma åsikt så behöver man inte göra sig löjlig!
Hoppas i alla fall att Max slutar pressa i folk hamburgare o politiska åsikter.
Sånt gör man som bäst hemma, framför frukostbordet där bara familjemedlemmar hör.
😉