Sexuell vårdslöshet
Det har vart mycket kring samtyckeslagstiftning under det halvår som gått. För varje nytt uppmärksammat mål så dyker det upp frågor kring lagstiftning och lagtolkning. Vilket är bra men det är inte allt.
Uppsåt. Den viktigaste biten rent lagligt. Om en man kan frikännas för att han saknade uppsåt att våldta så behöver vi en lag som täcker den biten. Likväl som det finns dråp och vårdslöshet, även om uppsåt saknades så förändrar inte det handlingen i sig. Domen blir bara en aningen lättare. Så brottet Sexuell vårdslöshet kanske borde införas, för att hantera när våldtäkt begåtts trots att hen inte hade det uppsåtet.
Allt återkommer dock till attityd. Det finns en vårdslöshet kring sexualitet i vårt samhälle. Vi pratar så mycket kring vikten av att säga "Nej" att vi har slutat tala om vikten av att vänta på ett "Ja". Allt annat utom ett "Ja" borde vara ett "Nej". Attityden kring förpliktande beteende måste förändras. I sexuella sammanhang kan vi nämligen inte tala om förpliktande beteende. Det finns inget sådant som en sexuell plikt. Är inte båda helt och hålet överens om vad som ska ske så ska man låta bli. Svårare än så bör det inte vara. Förstår man inte det och fortsätter i alla fall så har man uppvisat nonchalans och ignorans. Så även om uppsåt saknas så bör vårdslösheten i sig vara straffbar.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Jag anser inte att man ska behöva säga ja. Sex kommer liksom naturligt och man brukar inte fråga och svara. Jag har då aldrig varit med om det.. det skulle förta hela känslan. Däremot är det av yttersta vikt att man påtalar att man inte vill om så är fallet. Man kan inte vara med på det utan att säga att man intevville och sedan kalla det våldtäkt.
Håller med till 1000 % Väldigt bra skrivet Ikajo!
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law
#1 Det är ju för att sex inte kommer naturligt som våldtäkter kan förekomma. Du kan hitta mängder av berättelser där kvinnor och unga tjejer har känt sig tvingade fast de egentligen inte ville. Där de har gått med på det efter tjat. Du kan hitta mängder med berättelser där någon inte har lyssnat när någon har sagt nej. Inte brytt sig eller inte förstått att nej är tillräckligt.
Sex är naturligt men alla attityder omkring sex är det inte. Sexuella trakasserier, sexuella övergrepp och vårdslöshet gentemot en annan människa.
Du driver ett väldigt märkligt argument "Jag har inte upplevt det alltså är det inget problem". Vilken tur för dig då. Men har du tänkt på alla de som HAR upplevt det? Där deras nej inte betydde något. Om kravet för att ha sex var ett "Ja" istället för "Nej" skulle det ge både kvinnor och män ett bättre utgångsläge. Gör inget förrän att du vet att den andre vill. Så svårt är det.
Suck… varför ska det alltid vara någon som tar upp DET argumentet. Ja, jag vet att det finns en försvinnande liten procent kvinnor som ljuger. Vet du vilka de är? Först och främst en partner till den man de anklagar för våldtäkt. Oftast, tyvärr, är det invandrarkvinnor som utnyttjar systemet och det faktum att det är lättare för en utlandsfödd kvinna att bli trodd än för än svensk kvinna. Samt det faktum att en utlandsfödd män blir lättare dömd än en svensk man. Ibland har de begått våldtäkt, ibland är det löjligt att de blir dömda eftersom de inte ens befann sig i samma stad. Men majoriteten?
Majoriteten av alla våldtäkter blir aldrig anmälda. Man räknar med ett mörkertal på 80% det är högt. Det är kvinnor som inte anmäler. Delvis för att risken att få höra att de ljuger är hög. Kul va.
3 nu rör du ihop det ordentligt! Nu påstår du saker jag aldrig yttrat! Ska du tala för en sak är det viktigt att du inte hittar på saker. Jag har ingenstans påstått att det inte förekommer våldtäkter där offret sagt nej. Det jag säger är att ett JA inte behövs för ett samtycke. Ens handlingar säger mer än ord när det kommer till sex och medgivande. Däremot när det kommer till att visa att man inte vill då är ett nej väldigt tydligt och ett måste. Det kommer vi aldrig undan. Likaså attman med kkroppsspråk visar att man inte vill. Sedan finns det dom som struntar i det och våldtar. Då har de ett uppsåt. Jag har inte heller tagit upp något om att ljuga om det. Vill du verkligen ha diskussion så får du sluta hitta på saker om andra. Är jäkligt tråkigt att försöka diskutera när man får slösa tid på att dementera lögner och påhitt.
Och nej, våldtäkter är inte kul. Du kanske ska tänka på att det sitter folk som varit utsatta för det på andra sidan skärmen. Och respektera att det finns olika åsikter om ämnet istället för att sucka, dessutom för något som inte ens är skrivet utan för något du hittar på.
#3 Oftast, tyvärr, är det invandrarkvinnor som utnyttjar systemet och det faktum att det är lättare för en utlandsfödd kvinna att bli trodd än för än svensk kvinna.
Det var en fruktansvärd fördom tycker jag.
/Maria

#3. "Du kan hitta mängder av berättelser där kvinnor och unga tjejer har känt sig tvingade fast de egentligen inte ville."
Skulle vilja lägga till att det inte bara är kvinnor och unga tjejer det gäller, men annars håller jag med om det mesta du skriver.
Samma händelse fick ju också en konstig fortsättning.
#3 "Majoriteten av alla våldtäkter blir aldrig anmälda. Man räknar med ett mörkertal på 80% det är högt. Det är kvinnor som inte anmäler. Delvis för att risken att få höra att de ljuger är hög. Kul va."
Sverige toppar redan listan bland flest våldtäkter i världen, tror du etablissemanget vill se ytterliga förhöjningar i våldtäktsstatistiken? Det man fokuserar på i debatterna är att vi tenderar anmäla i större utsträckning än andra länder. Det är utgångspunkten, inget annat.
#6 Det är inte så mycket en fördom som ett faktum. Jag har en familjemedlem som jobbar som fängelsepastor med just sexualbrottsdömda. Och har jobbat som det de senaste 7-8 åren. Så det är genom att ha pratat med min familjemedlem som jag vet att de allra flesta som sitter på kåken för sexualbrott är utlandsfödda män, ofta muslimer. Jag vet också att de flesta av dem dömdes för våldtäkt på sin hustru/partner. Inräknat i det är det faktum att de flesta av de som dömts oskyldigt anklagades just av en utlandsfödd kvinna, också hon ofta från arabvärlden.
Det är ingenting specifikt riktat mot invandrare eller muslimer. Det är helt enkelt resultatet av misslyckad integration och kulturkrockar. I Sverige är våldtäkt inom äktenskapet olagligt, inte en jättegammal lag men den finns. Bland många andra länder och kulturer så har mannen fri tillgång till sin hustrus kropp. Det är en stor orsak till att många utlandsfödda män döms för våldtäkt.
Den frågan utgör ett helt eget fält med en helt egen problematik som också borde lyftas. Inget snack om saken. Dessvärre så klumpas problemen ihop och diskuteras som samma sak fast så inte är fallet.
#11 Präster har tystnadsplikt.
/Maria
#12 Tystnadsplikt gentemot individer. Inte att berätta om arbetsplatsen.
#13 Jag vet, men det känns knappast som en arbetsuppgift att tala om att sexualbrott oftast begås av muslimer och att oskyldigt dömda oftast anklagas av kvinna från arabvärlden.
Källa på sådana påståenden är önskvärt.
/Maria
#11 Håller med i ditt tänkande men samtidigt anses det vara fördomsfullt eller politiskt inkorrekt. Människor trivs inte med sanningar som pekar mot att invandrare är mer olika än oss. Alltså kulturellt.
#4 Jag anser inte
att man ska behöva säga ja. Sex kommer liksom naturligt och man brukar inte
fråga och svara. Jag har då aldrig varit med om det.. det skulle förta hela känslan.
- Citat från Hera #1
Du tycker inte
man ska behöva säga "Ja" för att du tycker att sex kommer naturligt. Du säger också att du "har då aldrig varit med om det". DU tycker att ett "Ja" skulle förta hela känslan.
Så vad är det jag inte
förstår? Du säger i stort sett att bara för att du inte
upplevt en sådan situation så tycker du inte att det är en bra situation.
Jag får väl ta och anse att du inte
har lyssnat på vad jag säger. Eftersom min princip är att om lyssnaren inte förstår får talaren förklara sig bättre.
Mitt argument
: Jag anser att vi borde ha en sådan attityd kring sex att istället för att invänta ett NEJ borde invänta ett JA.
Varför? Det är enkelt och komplicerat på samma gång. Det enkla svaret är att väntan på ett "Nej" är väntan på avvisande medan väntade på ett "Ja" är väntande på godkännande. Du får själv avgöra vad du tycker är bäst. En annan del av det enkla svaret stavas Kommunikation. Det är väldigt naivt att tro att människor ska kunna läsa av dina önskningar enbart baserade på kroppsspråk och minspel. I alla former av interaktioner så är kommunikation ett måste. Vissa saker måste helt enkelt bli sagt.
Det mer komplicerade svaret handlar om makt. Den attityd som finns i samhället kan summeras Säger hon inte
nej så är det fritt fram oavsett hur situationen ser ut i övrigt. Andra situationer kring övergrepp har försvarats just genom meningen "Hon sa inte
nej", trots att hon befann sig i en situation där hon inte
kunde säga vare sig JA eller NEJ. Betänk istället ett uttryck som Det är inte fritt fram för än hon säger ja. Makten mellan de två parterna ter sig helt annorlunda ut när hennes godkännande inväntas, inte
bara hennes avvisande. Det är givetvis ännu mer komplicerat när det handlar om makt, du har sådant som tolkningsföreträde, fysisk makt och handlingsutrymme att ta hänsyn till.
Det finns få situationer då man är så utsatt som när man har sex, man är naken inför en annan människa och som den mottagande parten ska någon annan komma in i din kropp. Då krävs det att den andre parten visar enorma mängder ödmjukhet och hänsyn. Ett mycket bra sätt kan vara enkla saker som att fråga: "Är det här okej?" "Känns det här bra?" "Gör det ont?" "Kan jag fortsätta
?" "Är du okej?"
Fråga vilken sexolog du vill, de framhåller också vikten av kommunikation. Och nog är väl ett jakande bra mycket sexigare än ett nekande? För ett nekande ska vara så osexigt det bara kan bli.
Man kan inte vara med på det utan att säga att man inte ville och sedan kalla det våldtäkt.
#1 Hera
Jag skulle inte drista mig att tro mig veta vad du tänker men… hur sjutton kan det här vara annat än att dra upp den uttjatade klichén om kvinnor
som har sex men ångrar sig dagen efter?
Om du menar att en kvinna inte får känna sig tvingad bara för att hon inte lyckades säga nej så är det etter värre. Du säger till och med emot dig själv! Det är ju just på grund av en sådan situation som jag anser att vi behöver en förändrad attityd av samtycke. Man ska inte bli tvingad för att man inte klarade av att säga nej! Om killen (eller tjejen) måste ha ett JA för att ha sex så kommer tvång inte att uppstå och om det uppstår trots saknad av ett JA så är tvånget uppenbart.
*I domstolen*
Åklagaren: Var du säker på att hon ville?
Åtalade: Ja
Åklagaren: Svarade hon "ja" när du frågade om hon ville?
Åtalade: Nej
#5 Geez… tror du på fullt allvar att jag tycker våldtäkt är kul? Tror du på fullaste allvar att det var vad jag menade? Givetvis var det sarkasm, vad skulle det annars vara?
#12-15
Nu är visserligen min familjemedlem pastor men tystnadsplikten gäller likväl. Dock så är det inte så att vi pratar om specifika personer, jag vet ingenting om dem personer hen jobbar med. Vi pratar mer om de allmänna tendenserna som finns innanför murarna. Det handlar om allt från säkerhet till andlig vårt och livet efter straffet. Jag har en mjukare inställning till intagna än många svenskar tack vare min familjemedlems arbete.
Du kan inte få källa på allt. När det kommer till livet går inte allt att mäta i siffror. Ibland får man tåla att det enda som finns är historier. Eller tycker du jag ska ta fram en källa på hur många som avtjänar ett straff fast de är oskyldigt dömda? Vilken nytta gör det i längden?
Vill du ha en insikt i det svenska rättsväsendet bör du istället läsa följande blogg: http://karnabomben.se/
Betänk väl att det är samma fenomen kring våldtäkt bland både svenskar och utlandsfödda. Gärningsmannen är en av offret känd person, ofta redan i en relation. Detta är universellt. I förhållande till SD som försökte påstå att utlandsfödda män stod bakom majoriteten av våldtäkter mot svenska kvinnor. Det är inte sant, majoriteten av våldtäkter mot svenska kvinnor begås av svenska män och majoriteten mot utlandsfödda kvinnor begås av utlandsfödda män.
Av 100 våldtäkter anmäls 20, av dem är det mindre än 10 som hamnar i domstol. Av de som hamnar i domstol är det få som leder till fällning. 80 fall av våldtäkt som aldrig blivit anmälda.
Betänk väl det faktum att jag säger att det är främst muslimska män som blivit DÖMDA. Det är inte det samma som att säga att muslimska män begår fler våldtäkter än svenska män. Det betyder bara att bland den lilla procent som fälls så är den största andelen muslimer.
De allra flesta våldtäkter begås med all säkerhet av svenska män mot svenska kvinnor. Skillnaden är att de kommer undan, eftersom de aldrig blir anmälda.
Ungefär så. Dagens våldtäktsdomar kretsar kring huruvida offret befinner sig i hjälplöst tillstånd, vad innebär egentligen det? Ska det vara fritt fram så länge kvinnan är kapabel till att röra ögonen? Hon kan ju liksom blinka flera gånger så gärningsmannen förstår att hon inte vill. Även om han håller för hennes mun.
16 jag säger inte att man inte kan känna sig tvingad. Jag säger dock att vi har ett ansvar själva också. Vill vi inte måste vi säga och visa det och inte anta att den andra ska kunna gissa det. Jag avskyr det här synsättet som målar en bild om att offret inte kan säga nej. Man kan likaväl säga nej som att säga ja. Jag kommer aldrig hålla med om att man ska behöva fråga ordagrant. Jag anser tvärtom från dig att det är naivt att tro att det vid sex behövs ett"ja" ordagrant när man är påväg att ha sex. Få situationer behöver så lite ord. Vid sex talar kroppen mer än någonsin. Varför är det svårt att säga nej? Självklart är det osexigt att säga nej. Det är väl lite meningen? För övrigt har du glömt att det även sker överfallsvåldtäkter. De är färre men sker i allra högsta grad. Så nej gärningsmannen är inte känd av offret.
Jag sekunderar Hera fullt ut i denna diskussion.
Vidare så skulle jag vilja ha korrekta källor till alla siffror och statistik som det slängs med i tråden. Hörsägen saknar totalt värde.
Alla har ett eget ansvar, säger du ja till något, om än efter tjat, hur kan detta då vara ett brott? Du har ju gett ditt samtycke.
Vi skall inte heller glömma ett även män utsätts för sexualbrott, av kvinnor och av andra män.
Jag anser att dagens lagstiftning är korrekt, mer omfattande anser jag vore helt galet. Uppsåtet är inte heller rimligt att förhandla bort.
Med andra ord om en tjej ler till mig på stan så har hon gett samtycke till samlag? Jag kanske uppfattar det så
21 enbart ett leende är inte att ge samtycke. Däremot att deltaga i förspel och sexakt. Säger du däremot nej så har du inte gett ditt samtycke.
fatcat; hur fick du ihop detta? Du har även alltid rätt att avbryta. Hånglar du med någon på krogen, följer med vederbörande hem och fortsätter, men sedan ej vill ha samlag så måste du tydligt avbryta och säga att du ej önskar fortsätta.
Sedan endast ett nej är ej tillräckligt för att det juridiskt skall vara våldtäkt, någon form av tvång måste föreligga. Vilket enligt mig är helt korrekt för att få en rimlighet i bevisningen. (Däremot är det etiskt en helt annan fråga här, där delar jag er uppfattning.)
Hur ska en tjej bevisa att en killkompis som hon bjudit hem inte haft hennes samtycke? Om han våldtar? Han kan ju hitta på vad som, att dem hade en hemlig affär eller nått
Normerna ni förespråkar klingar med samtidens åsiktsanda om att tendenserna till anmäla ökar. Att det egentligen är på grund av våldtäktsoffrena,, inte gärningsmännen.
24 och hur ska en kille bevisa att han faktiskt fick samtycke? Det är väldigt svårt när det står ord mot ord. Ser inte hur det är relevant i frågan.
Inte att förglömma, det bryter mot alla rättsprinciper att den som står åtalad skall bevisa sin oskuld, det är alltid åklagaren som skall påvisa den åtalades skuld.
Dem flesta kvinnorna som anmäler våldtäkt har förmodligen starka skäl. Finns det bevis för att mannen förgripit sig på henne så styrker det ju också kvinnans version. Idag är frågorna snarare huruvida offret givit samtycke, oavsett om killkompisen beviserligen varit inne i offret.
Lämnar tillbaka ordet till Ikajo. Vill fortsätta debattera angående våldtäkter men har inte tid.
#29 Tackar för det 😃
#19 Hör du inte
dig själv? "Vid sex så talar kroppen för sig själv". Hur många våldtäkter tror du inte har inträffat eftersom mannen (det är trots allt oftast män) tyckte att "hennes kropp sa att hon vill". "Hon verkade vilja" är urtypen av bortförklaringar från killar som gett sig på en tjej.
Jag tror inte att ett "Ja" skyddar mycket bättre än ett "Nej" om situationen uppstår. Däremot förändrar det utgångsläget. Det slutar handla om att man inte uttryckte ett tillräckligt tydligt nej. Attityderna kring sex skulle förändras. Kvinnans agerande skulle inte hamna lika mycket i fokus. Har hon inte sagt "Ja" så det ett "Nej" fram tills dess att hon har sagt ja. Struntar någon i detta så blir det uppenbart tvång. Så snart du gör något mot någon annans vilja är det tvång. Det är dessutom mycket lättare att förklara varför man sa "Ja" eller varför man inte gjorde det.
Det är ytterst ovanligt med överfallsvåldtäkter, även om de sker är det ovanligt. Det är dessutom en uppgift som är lätt att kontrollera. Enligt SCB så är den vanligaste platsen för en kvinna att råka ut för våld i hemmet av en för henne känd person
. Den universala tendensen överlag i västvärlden är att ett våldtäktsoffer känner sin förövare. Det gäller oavsett kön, klass, etnicitet och sexualitet.
#20 Det här kommer vara första och sista gången i den här tråden jag svarar dig. Efter att ha sett din diskussion på feminism i fokus så vet jag att det inte
är någon idé.
Som jag har sagt tidigare så finns det inte alltid statistik
att tillgå, ibland finns det bara berättelse. Vad gäller siffrorna kring våldtäkter är de lätta att hitta. Det var artikel i en tidning bara nu i veckan som handlade om mörkertalen. Jag vägrar leta reda på siffror bara för att tillfredsställa någon annans behov bara för att jag är uppmärksam. Leta gärna reda på egna siffror om du vill motbevisa mig men förvänta dig inte att jag gör ditt jobb åt dig. Jag har bättre saker för mig.
Jag är fullt medveten om att det finns våldtäkter inom HBT-världen, jag tillhör den. Jag vet också att även kvinnor
kan till tvinga sig sex. Det är också problem som förtjänar sitt eget utrymme istället för att sopas ihop med resten.
Så den som tjatar behöver inte ta ansvar för att ha tjatat till sig något från någon som inte vill? Det behövs två till att dansa tango säger dem ju. I en situation som innehåller mer än en person har samtliga inblandade ett ansvar, det är inget som man kan skjuta över enbart på en person. De inblandade har ett ansvar inför varandra och inför sig själva. Killen har ett ansvar att inte tjata på tjejen, han har ett ansvar att se till att tjejen faktiskt vill och inte känner sig tvingad. Samhället har ett ansvar att lära tjejer
att de duger utan att få killars bekräftelse så att de i sin tur har det förtroende som krävs för att stå på sig. Samhället har ett ansvar att lära killar att tjejerna är individer med åsikter och känslor, inte objekt som finns till för deras skull.
#23 Det finns faktiskt något som heter olaga tvång, kanske våldtäkt borde finnas med där? Om tjejen/kvinnan eller för den delen killen har sagt nej så är alla vidare handlingar i strid med hennes/hans vilja och bör därför betraktas som tvång. Problemet är inte lagen i sig, problemet är hur lagen tolkas. Det är därför jag tycker lagen i sig duger men att användningen av den måste bli bättre.
#27 Den som åtalas idag behöver redan redogöra för sin uppfattning av händelserna. Så knepigt skulle det inte vara om gärningspersonen skulle vara tvungen att förklara varför hen antog att målsägande ville ha sex om det nu redan är bevisat att de gjorde det.
30 jag delar inte din syn på det här. Gillar inte heller ditt sätt att förminska överfallsvåldtäkter. Att de är färre i antal förändrar inte det faktum att de sker och att man då inte känner förövaren. Enligt mig är det lättare att förklara varför man sa nej än varför man inte gjorde det.
Ja, nej, kroppsspråk… Inget är tydligare än ett slag mot halsen. 😡
Ikajo; din trovärdighet när du hänvisar till siffror utan fakta och bakgrund blir i stort sett obefintlig. Jag kan ju säga att det inte förekommer några våldtäkter. Punkt. Varför skall jag påvisa en källa på detta, den får väl du leta efter? (För du vet ju exakt hur jag tolkar data och statistik, hur jag letar och vilka medel jag nyttjar…?)
Att endast säga att din åsikt är korrekt och värd att bemöta verkar väldigt inskränkt. Tillåts inte andra synsätt och åsikter?
Du hänvisar till "olaga tvång" har du ens läst denna paragraf? BrB 4 kap 4§ "Den som genom misshandel eller eljest med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar annan att göra, tåla eller underlåta något, dömes för olaga tvång till böter eller fängelse i högst två år.". Hade du kollat i en lagbok så ser du att detta med olaga tvång förekommer på flera ställen i kapitel sex i brottsbalken, där sexualbrotten lämpligt nog befinner sig. Exempelvis gällande just sexuellt tvång, det är ett negativt rekvisit i samlag med avkomling. Det är alltså rimligt att faktiskt läsa lagen man talar om, lagen består inte endast av paragraferna du läser direkt i exempelvis brottsbalken, utan det finns förarbeten som talar om hur syftet är att det skrivna skall tolkas. Även förarbetena som sådana blir därmed antagna av riksdagen när en lag godkända.
Jag måste även säga att jag skräms av att du anser att HBTQ-personer/kvinnor inte kan blandas samman med övriga människor, det är väl exakt samma problematik, någon kräver något de ej har rätt till? Våldtäkt, oavsett vem som är offer eller förövare… Skall allas ses som lika och ha samma värde så måste detta väl alltid gälla?
Jag avslutar med att fritt citera mig själv från tråden du skällde så på, detta då jag anser att detta är enormt viktigt och ofta glöms bort.
Det handlar om en rättsprocess, en rättegång. Det är en (1) person som står åtalad och det handlar om vad som kan bevisas gällande vederbörandes handlingar och insikt, inget annat.
Det handlar inte om kvinnan, det handlar inte om mest trovärdig, utan det är flera rekvisit/faktum som skall vara ställda bortom rimlig tvivel.