Bagdad-Bob Björklund
Från Ekot i fredags:
"Ekot har i dag berättat om tusentals berättelser om skolan, som elever skriver på det sociala mediet twitter under hashtagen Björklundsskola. Det handlar mycket om att elever tycker att betygssystemet är orättvist, att skolan skapar ångest och dödar elevernas kreativitet.
Det här kommenterade utbildningsminister Jan Björklund i dag, vid ett skolbesök i Kalmar och Jan Björklund sa att han inte tror på de eleverna som skrivit att kreativiteten försvinner i skola.
– Det tror jag inte ett ögonblick på, utan skolan utvecklar kreativiteten, men …
Du tror inte på det då? Det är ju deras bild.
– Jo, men det betyder ju inte att det måste vara sant"
Allt är bra i den svenska skolan enligt utbildningsministern… 😕
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Samtidigt vill han ha mer katederundervisning, det om något dödar kreativitet. Björklund är inte med i matchen.
Undrar om Björklund gått i Arrogansskola hos Carl Bildt som ju brukar börja svaret på varje kritisk fråga med "Så där är det inte…"?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Björklund har studerat på Karlbergs militärhögskola, tillsammans med min far.
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law
Kan inte påstå att jag sympatiserar med deras åsikter, alls.
Tråkigt att han inte lyssnar på eleverna.
Intressant är också att han är så tyst när KD:s fundamentalistiska falang uttalar sig om skolundervisning. Under Almedalsveckan 2012 var de igång igen och ville ha undervisning i s k intelligent design, en "lära" som har ungefär lika starkt vetenskapligt stöd som att det finns talande ormar som kan lura kvinnor att äta förbjudna äpplen. En av dem som stödde förslaget var partiets utbildningspolitska talesperson Yvonne Andersson. I
Intelligent design är väl katolsk pseudovetenskap?

#7. Inte nödvändigtvis katolsk, inte ens nödvändigtvis kristen. Men pseudovetenskap är det oavsett.