Sjuk vård?
Nu är det svårt att dra slutsatser från ett enskilt fall, men denna person hjälper även andra som inte kan påverka själva. Låter som man inte ska bli sjuk i semestertider. http://www.svt.se/nyheter/val2014/behovde-akut-canceroperation-skulle-vanta-i-tre-manader
En annan har väntat två och ett halvt år på behandling. Under tiden är jag ju väldigt "billig" för staten då jag inte kan jobba, så jag undrar hur de kom fram till att nedskärningar är en ekonomisk vinst.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Samma med att transportera sig mellan sjukhus vilket slamhällsekonomiskt slöseri. En enkel röntgenbild så måste man ta ledigt en hel dag i vissa delar av landet.
Varje gång jag läser om liknande fall blir jag mycket illa berörd.
Jag rör mig i en bekantskapskrets där flera långtidssjuka ingår, en ganska stor del av dessa (jag själv inkluderad) har fått vänta länge på behandling, om det ens har blivit aktuellt med konkret sådan. Att tvingas byta vårdgivare flera gånger om för att hitta en som är intresserad av att hjälpa patienten i fråga verkar inte alls vara ovanligt i dagens Sverige.
Att då flera vårdanställda (i mitt län och ytterligare ett annat jag bott i) fortsätter prata om "världens bästa vård" är minst sagt ironiskt i sammanhanget.
Det är bra att media hanterar sådana här fall, då finns åtminstone hopp om förbättring.
Skulle inte privatiseringen ta bort vårdköerna..? Har för mig att det var ett argument.
Vi har väldigt högt antal läkare per 1000 invånare MEN minsta patienttid. Varför? Jo för att läkarna göra de jobb som läkarsekreterarna gjorde förr.
Lite samma sak som att det är POLISER som sitter och receptionen (t.ex. fotar ditt pass) och så vidare där det förut var olika slags tjänstemän/sekreterare/hittar inte order just nu som inte var poliser.
#5 Ligger mycken sanning i det.
Handlar tråden om "sjuk vård" eller sjukvård?
Oavsett vad, så är det skrämmande.
#7 Oavsett vad TS syftar på med sin rubriksättning kan man tryggt konstatera att dagens svenska sjukvård är sjuk vård.
Problemet är sjukvårdsbudgeten i många kommuner som överskrids, sparkraven påverkar givetvis kvalitetsnivån. Sverige har toppklassad sjukvårdsutrustning men vad hjälper det när regeringen inte tillför mer pengar till bemanning. Under decenniet har befolkningsökningen skett med rasande fart, samtidigt spelar sjukvården ungefär med samma resurser som tidigare.
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law
Medveten särskrivning.
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
👍
Otroligt nog så var det ett bra inslag i debatt igår, spola förbi Birro och Heberlein och lyssna på Lina.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Jaha, här har man väntat i två och ett halvt år på behandling och idag damp det ner ett kuvert från akademiska. Jippi tänkte jag, äntligen! Sedan öppnade jag kuvertet, det var en räkning på uteblivet besök, på en tid jag inte ens fått. 😕
Är det så alliansen ska finansiera deras lyxhus? Genom att få utförsäkrade att betala för icke existerande läkartider? Tyvärr kan jag inte säga att detta är första gången, det händer titt som tätt.
Nu hamnar man väl längst bak i kön igen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#14 Har bra lust att slänga den där räkningen på Fredrik Reinfeldt och fråga varför dem inte gör nånting åt dagens invandringspolitik… Hoppsan menar sjukvården!👍 Sjuka och handikappade i det här landet blir bara sjukare av Allianspolitiken😐
Måste få säga att det var bättre förr.. 🤫
😉
Men för fasen, sluta skylla allt på invandingen nu, du är ju som en LP-skiva som hackar
Invandring…*Hack*… Invandring… *Hack*…😉
Tror LP skivan gick sönder.. 🎈
Inte bara skivan som hackar, skivspelaren är helt slut!