Politik iFokus

Politik

Etikett: politiska-skandaler
Läst 6310 ggr
vallhund
3

Grodorna tar aldrig slut

[NeferNefer]
2

Men jisses … 🤪Ja, det är enkelt att påstå precis vad som helst, lite jobbigare blir det när någon synar lögnen i sömmarna.

VildaVittra
3

Ett logiskt tillvägagångssätt är ju att faktiskt läsa boken man citerar innan man öppnar munnen. Eller tillhör inte logik den svenska folksjälen då avsaknad av sådant verkar vara rådande i det partiet?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[NeferNefer]
3

#2: Verkar inte så, eftersom Jimmie Åkessons stabschef Linus Bylund fortsätter gräva gropen för dem själva: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18135875.ab

Linus hävdar att det är sant att det står så i Koranen, men han kan inte svara på var nånstans det står … 🤪

VildaVittra
6

#3 Finns Koranen i en lättläst variant som vi kan skramla ihop till och skicka till pojkarna?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[NeferNefer]
5

#4: Du menar som en bilderbok, kanske? Ja, det borde finnas … vi får undersöka saken! 😂

vallhund
1

Misstänker att det handlar om okunskap samt sammanblandningar av tidningsrubriker.

Våldtäkt o stympning av kvinnor har ju blivit allt mer populärt som en del av psykisk terror i delar av de krigshärjade områdena i Afrika.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

vallhund
1

Här går det undan!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18136866.ab

Nu har han tydligen blivit felciterad.

[NeferNefer]
4

Gråter han då? Bär han … ehm … en kofta?

997
2

Skrattade för mig själv över följande utsaga av Linus Bylund:

"Det är väldigt konspiratoriskt tycker jag och inte riktigt värdigt en forskare vid ett universitet att vi skulle styra våra lokala vice ordföranden att skriva saker på Facebook som vi ska få röster på."

Medveten missuppfattning av Jan Järpe, men också lite märligt att en politiker tar sig rätten att bedöma vad som är värdigt universitetsforskare. Vill Sverigedemokraterna nu också diktera över forskningen vid universiteten?

[Calle64]
3

Men det vet man ju att forskare vid universitet är vänsterextrema, de ska ju inte ha några anslag.

[NeferNefer]
3

#10: Utbildning är det farligaste du kan ge ett folk. Vill du kontrollera dem enkelt bör du hålla dem okunniga. Speciellt som alla forskare är vänsterextrema 😂

Magnuz
5

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/168100?programid=3381

"Bahareh vill inte gå till moskén. Hon ber hemma för hon vill slippa se hur män och kvinnor hålls åtskilda och hon vill inte höra på en imam som predikar om hur muslimska män har rätt att ha sex med flickor de vunnit i krig mot de otrogna."

Enligt svenska imamer får en kvinna inte neka sin man samlag, dvs han får ha sex med henne mot hennes vilja = våldtäkt enligt svensk lag.

Se t.ex. här;

http://www.youtube.com/watch?v=f7Y_xfeTIVs

vid 26:00. 

Överhuvudtaget är denna dokumentär bra att se för de som tror att islam är en jämlik och god religion som är kompatibel med vår västerländska kultur. 

Här är en annan mycket bra dokumentär, från England;

http://www.youtube.com/watch?v=njRKaX0ORuI

Tror att denna varit uppe här förut, eller hur "Calle64"? 😉

fatcat
2

Många uttalar sig som inte har några kunskaper alls av koranen. Några minuters läsning på denna sajt så tror jag att dem flesta ändrar uppfattning om islam.

http://www.islam-svarar.se/new//islam/19-islam-och-icke-muslimer/37-alla-religioner-lut-att-man-ska-vara-rfig

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
1

Intressanta är väl att man ser heltäckande slöja (hijab) som en bestraffningsmetod.

997
4

#12 Det är den svenska lagen som skall följas i Sverige. Finns inte mycket mer att säga om det.

#13 Den Islam som beskrivs på denna sida är, enligt min uppfattning, på medeltidsnivå, men det finns olika tolkningar av Sharia. Det faktum att Sharia kan tolkas på olika sätt förtigs alltid av SD:are när det söker smutskasta Islam.

Nu handlar ju inte denna tråd om Islam, utan de ständiga grodorna som kommer från SD:are.

fatcat
1

Själv tolkar jag inte Sharia som en Nalle Puh bok. Är ganska uppenbart att det som beskrivs på denna sajt också gäller inom nästan alla Mellanösternländer.

[Calle64]
3

#12 Ingen aning "Magnuz", sällan din länkar är relevanta,, kollar inte så ofta. Precis som i denna tråd. Visa var det står i Koranen om våldtäkt om du vill tillföra något.

fatcat
3

Problemet med denna mediehysteri är att man kväver religionskritiker. Den medeltida syn som faktiskt existerar inom islam och Mellanöstern får aldrig chansen att diskuteras i de etablerade medierna.

olaka
8

Det här är inte seriös religionskritik, det är vulgärt islamofobiskt trams.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Calle64]
3

#18 Man diskuterar ju, fast med fel utgångspunkt i Bylunds fall.

fatcat
2

Väldigt tråkigt eftersom det är viktiga samhällsfrågor, kristendomen har redan kritiserats och anpassats efter värdegrundsfrågor. Allt detta raseras, människosynen och jämställdheten tas inte på allvar.

vallhund
2

#18 Förklara gärna vad du menar med "Den medeltida syn som faktiskt existerar inom islam och Mellanöstern"

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sd-topp-valdtakt-en-muslimsk-straffmetod/Den medeltida syn som faktiskt existerar inom islam och Mellanöstern"

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sd-topp-stater-anvander-valdtakt-som-straff_8874642.svd

fatcat
0

#20 Ja, håller med. Har aldrig betraktat Bylund som någon Einstein. Diskussionen gentemot religioner som Islam är dock väldigt ensidig, personer fruktar bli utpekade som "främlingsfientliga" och hörs väldigt sällan inom landsmedierna.

De som istället hörs är Sverigedemokraterna, dem vågar väl debattera eftersom SD redan är utpekat som främlingsfientligt.

[Mustangcab]
4

Om ni tycker att denna SD:are gör grodor så skulle ni veta vad en ledande S-politiker har gjort som suttit 25 år och som är ordföranden i Länspolisstyrelsen. Nej han har inte sagt något om Islam men väl brutit mot en grundlag och varit i tingsrätten och blivit fälld för det. EN GRUNDLAG. Han har vägrat lämna ut allmänna handlingar som varit offentliga till en lokaltidning och blev anmäld för detta. Han sitter på massvis med ställen.

[Calle64]
3

#23 Jo så är det ju, och när de är ute och cyklar som i detta fall så blir ju debatten därefter. Sällan kommer ju wahabiternas roll upp, eller antroposofernas till exempel. Debatten avgränsas till ickefrågor och tjafs.

fatcat
2

#22 Läs och bilda din egna uppfattning. Tycker det är naivt av människor i Sverige som nästan blundar för värdegrundsfrågor inom religionen Islam, detta eftersom man inte vill associeras med Sverigedemokraterna.

Ett bakslag för demokratin.

997
4

#26 Många uttolkningar av Islam är medeltida! Ingen tvekan om det. Men egentligen är det ganska enkelt:

1) Det är svensk lag som gäller i Sverige (det är väl de flesta överens om)

2) Låt inte religionen få inflytande över politiken (gäller även Kristendom)  - Staten bör vara sekulär! (egen åsikt i och för sig).

#24 Ja, det finns dåliga exempel inom alla partier, men nu är det SD det talas om. SD skall granskas och diskuteras precis som alla andra. Skulle själv inte ha något emot att starta en tråd om något annat parti, men jag gör inte det just nu.

vallhund
3

#26 Eftersom jag är uppvuxen i bl a muslimska länder o mellanöstern har jag ganska god egen uppfattning i frågan. Ja jag läste länken när du först postade den i tråden. Jag behöver inte dina pekpinnar, jag råkar kunna tänka själv.

Var det något mer?

fatcat
3

Religioner tillhör medeltiden, det bästa vore om samhället avskaffade kyrkor/moskéer. Människor kan tillhöra och tillbe religioner ändå, så barmhärtig är väl också gud? Bibeln eller koranen finns tillgänglig på biblioteken för dem som verkligen är intresserade.

Tralle3
4

Det är väll snarare så att det ligger mycket ekonomiska intressen i kyrkor och andra heliga platser. Religion har en mycket stor del i samhället eftersom det är så det har blivit genom tiden. Alla som inte tillhörde en viss religion förr i tiden blev förkastade. Religion är på de flesta ställena ett historiskt arv.

Frågan är egetligen hur "islam" påverkar den vanliga svensson i sverige, och varför det är någon ide att lägga energi på att "avislamisera" sverige vilket verkar vara ett hett ämne i vissa partier.

"Enligt vissa svenska imamer får en kvinna inte neka sin man samlag, dvs han får ha sex med henne mot hennes vilja = våldtäkt enligt svensk lag."

- Och vad är problemet med detta om det är olagligt i sverige, värre vore det ju om det inte fanns någon lag alls.

Och ja SD spelar på vissa tolkningar av sharia, som ofta har stöd av vissa imamer och mullor som mer än gärna vill dela med sig av "sin" version av islam. Däremot är medelsvensson inte medveten om detta eftersom det sällan visas på tv eller i tidningar och/eller debatter. SD vet exakt vad de gör, de visar vald propoganda som har stöd av vissa grupper, till en målgrupp som är generellt okunnig om islam och dess historiska kontext. A win-win situation.

fatcat
1

#30 Instämmer😛

Anser att utvecklingen går bakåt, istället för införandet av nya religioner borde politiker prata om avskaffandet. Västerländska demokratin har följt denna protestantiska ideologi för att vi idag kan åtnjuta frihet.

Tralle3
2

Frihet på andras bekostnad om man säger så. Är inte direkt övertygad om att politikerna borde blanda sig i religiösa frågor, däremot gör dem det mer än gärna om de ser affärstillfällen eller fiskar efter röster. Jag kan inte säga att någon religion begränsar någons frihet i sverige, inte ännu. Och motargumentet mot islam är bara ett verktyg diverse grupper använder. De skiter fullständigt i de som blir utsatta för "religionsrelaterade" brott. Inte fan är det någon som bryr sig om vapenhandlen som väst gör med teokratiska diktaturer. Dubbelmoral är det.

olaka
2

Det sekulära samhället överlever bäst på att vara inkluderande och öppet, att förbjuda, peka finger och exkludera är kontraproduktivt och skapar bara en osäkrare värld.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Tralle3
0

Ja, så kan man tycka. Däremot så är ju svenska samhället allt annat än öppet oavsett hur man ser på det. Att ha en öppen debatt är nyttigt, däremot så kommer de aldrig ske en öppen debatt om något i sverige eftersom det är för mycket som står på spel, folk är konflikträdda osv. I 9 av 10 fall är debatterna på tv nyanserade och vinklade och kanske även inspelade i förväg, vem vet.

Magnuz
3

Vad spelar det för roll att svensk lag skall gälla i Sverige i denna diskussion? Ingen alls eftersom det handlar om islams syn på kvinnor i allmänhet och vilka "rättigheter" män har att våldta eller ha sex mot kvinnors vilja. Jag visar att det absolut finns tolkningar och framträdande imamer och andra som tycker att det är helt okej.

Genom att jag visar detta nyanseras också kritiken mot uttalandena och sätter dem i ett större sammanhang. Det du, såklart, vill få till en "groda" och något fruktansvärt, visar sig ha stöd i fakta, i verkligheten. Sen tycker jag att det är lite klantigt formulerat men det är dock taget ur sitt sammanhang så det är svårt att veta exakt vad som föregått detta uttalande. 

All kritik av islam avfärdas ju som "islamofobi". Det är ett konstgjort ord på nyspråk, skapat just för att kunna döda all debatt, precis på samma sätt som man använt orden rasist och fascist på ett sätt som gjort att de tappat att mening.

Menar du att det är islamofobi att påstå att man som rättrogen muslim inte ska lyssna på musik och absolut inte dansa med varandra? Att det är okej att fysiskt tillrättavisa sin fru? Att tillämpa könssegregering eller se kvinnor som har menstruation som orena?

Som sagt, detta är en allmän diskussion om islam, det har inget med svenska lagar att göra. Dessutom ÄR islam politik, lika mycket som det är en religion. Det är ett styrelseskick och en ideologi. 

Det spelar förstås roll på det viset att det bekräftar islams syn på våldtäkt som okej. Visst, alla tycker inte så, men stora delar av den muslimska världen anser att det är okej och då kan man ju inte bara bortse från detta. Det vore ju som att argumentera för att avskaffa alla hastighetsbegränsningar eftersom ju inte alla skulle krocka bara för det.

Det finns gott om kvinnor i Sverige vars frihet begränsas av islam, dels genom att de tvingas bära slöja och dels genom att de inte får vara fullvärdiga medlemmar i samhället utan tvingas hålla sig hemma och ta hand om barn och hem. Det sker såklart inte alltid mot deras vilja men lika självklart är att många tvingas till detta liv, med stöd i religionen.

Det mest intressanta med hela den här stormen i vattenglaset är ju att den är så otroligt förutsägbar. Man hittar EN LITEN KOMMENTAR på facebook som är ett halvår gammal och denna kommentar renderar i mängder av artiklar i media. Man kallar in en professor i islamologi och föga förvånande är det….wait for it…. Jan Hjärpe!! Han dyker så gott som alltid upp när islam skall försvaras och han vet såklart att berätta att allt ont som islam står för enbart är påhitt och skrönor.

På tal om våldtäkt och islam;

Här är en berättelse om en tvååring som våldtogs för att den kristna familjen vägrade konvertera till islam.

http://www.youtube.com/watch?v=qvjTKHHP6t0

Tralle3
2

Lol, "stora delar av den muslimska världen tycker det är okej med våldtäkt". Är inte det ett allt för subjektivt påstående som saknar vetenskaplig grund?

Jag tror de flesta tycker det är fel så klart, däremot så är det sällan "sekulära" muslimer som ni kallar dem får träda fram. Det kan givetvis finnas områden där dessa primitiva handligar är mer utbredda men detta kan ha sin grund i annat än islam.

Att resonera som du gör kommer bara leda till ett argumen, nämnligen att den vita kristna mannen är de värsta förövaren i alla olika aspekt gällande brott mot mänskliga rättigheter, där flertalet historiska händelser utfördes av vita kristna och i jesus namn. Men detta vill du ju självklart inte nämna eftersom det gör dina argument svaga.

Jag tror dock mer på att ingen är bättre än någon annan, sjuka seder och idiologier finns överallt så klart och är inte begränsade eller mer vanliga i islam.

Du snackar om "islamofobi" och hur det används. Men detta är inte begränsat till endast islam. Hur ofta får man inte höra "svenskfientlig" "åk hem" osv. när man kriticerar sverige som icke svensk? Samma sak där, för att få tyst på motparten.

Jag har ärligt svårt att tro att förtryck mot kvinnor baserad på religion är särskillt utbredd i sverige. Förtyck av olima slag, ja kanske, men inte på grund av religion.

En snyfthistoria på youtube bevisar inget förutom en sorglig händelse.

Vad exakt är ditt förslag på denna problematik? Låt mig gissa "vi begränsar invandringen från muslimska länder så att de som redan är här kan assimilera sig och på så vis tvätta ur dem det orena (islam), och hjälper dem som vill återvandra antingen frivilligt eller med tvång?"

Magnuz
1

Jag lever och diskuterar nuet, inte något som inträffade för tusentals eller hundratals år sedan, det kan vi knappast göra något åt nu eller hur?

olaka
4

Menar du att det är islamofobi att påstå att man som rättrogen muslim…

Det behövs inte mer än så. JA på den. DU, som ickemuslim, sätter dig till doms över vad som är rättrogen islam och inte.

Om du inte samtidigt påpekar att rättrogna kristna inte får ha pengar, om de inte ska brinna i helvetet eller ha kläder av olika fabrikat på sig så har du inget att komma med här.

[Calle64]
1

#37 Det är ju bara det att ditt nu beror ju på om det är SDare som uttalat sig, då är ju allt historia. Även det som SAS igår. Är det kommunism så är ju 1800-talet nu.

Tralle3
1

@ 36

Det är viktigt att ta hänsyn till detta eftersom det finns likheter med det påståendet och det som du skrev. Det handlar inte om vad som hände nu eller innan, det handlar om sättet att tänka på. Men innest inne gillar du nog inte tanken på att de värsta förövarna tyvärr inte är muslimer.

Man måste se till det historiska kontextet när man gör uttalanden. Det du skrev verkar vara oehört anti-islamiskt och du vrider och vänder på information för att få fram din agenda och åsikt. Faktum att du gör många objektiva uttalanden om islam, får mig att tro att du är kritiskt till islam rakt av.

Jag kan köpa om du kriticerar de delar av islam som är oroväckande, eller de personer som utför dessa handlingar, men dina uttalanden är för generella för att kunna tas på allvar. Jag ser heller inte hur du tänker lösa dessa problem.

Magnuz
1

Problemet är ju bara att muslim(er?) med dessa uppfattningar sitter i Sveriges riksdag….

[Mustangcab]
1

# 38 Och vad är en rättrogen muslim? Det slåss de om själva.

Tralle3
0

@ Magnuz

Ja, men disskutera denna problematiken då, och inte islam som trosuppfattning. Jag är medveten om extremism i sverige, men jag pekar inte finger åt islam som religion utan de alla olika vinstdrivande organisationerna som köper folks röster med hjälp av godis och en dos religion. Ytterst få imamer som uttalar sig i media är självständiga, utan det är nog grupper bakom dem som vill få fram sin agenda.

Detta stämmer mycket riktigt med tanke på att flertalet av de nyare moskeerna sponsras från saudiarabien, vilka också har en agenda och vilka inte betalar moskebyggen för 50 miljoner utan att få "något" tillbaka.  

Du ser inte problematiken från det större perspektivet. Och i sveriges riksdag sitter många olika tokstollar, det behöver väll du knappast upplysa oss om?

[Calle64]
3

#41 Att bära slöja är inte specifikt muslimskt, men det förekommer mer av utövare av den religionen. I övrigt är det ett relativt nytt fenomen.

997
6

#41 Ett annat problem är att järnrörsbusar sitter i Riksdagen!

Kunde inte låta bli…. 😃

Skämt å sido är det anmärkningsvärt att vi pratar så mycket om de mest medeltidsaktiga inriktningar av Islam, när det finns olika riktningar. Kan rekommendera boken "Vems Islam?" av Mohammad Fazlhashemi. Där belyses detta. SD-företrädare borde läsa denna bok. Om inte annat för att undvika göra grodor.

vallhund
3

Nej det är ingen allmän diskussion om islam, tråden handlar om SDs ohöljda islamofobi.

Tralle3
0

SD kanske är extrema muslimer innerst inne och vill infiltrera samhället för att gå emot israel? =) OBS konspiration =). Magnuz kanske är någon som vi inte trodde han skulle vara…

fatcat
1

#47 Haha, du borde ges nobelpriset som Konspirationsteoretiker.. 😉

Tralle3
0

Okej, jag vågar ej säga mer eftersom "en svensk tiger". =).

fatcat
0

#25 Vad vet du om antroposofer?

[Calle64]
0

#50 Inte mycket, det är just det som är problemet med att skuldbelägga andra utan kunskap. Att sjukdomar sprids i Järna området för man vägrar vaccinera sig kan ju ses som ett sätt att sprida sjukdomar bland befolkningen, en variant på självmordsbombning, fast i långsammare takt.

fatcat
0

Alla antroposofer är inte av den uppfattningen, vissa vaccinationer är nödvändiga. Kollar du på svininfluensan så finns det också vaccinationer som är direkt skadliga.

Skapade en tråd om detta för längesedan på brott.

[Calle64]
0

#52 Men om man generaliserar som man gör med muslimer så skulle man kunna skuldbelägga de som grupp. Sjukdomar sprids i Järna på ett sätt som de inte gör på andra ställen. Från Wikipedia Antroposofisk medicin grundades på 1920-talet av läkare i samarbete med Steiner. Det använder bland annat olika växtextrakt i sin medicin och är inte godkända av läkemedelsverket utan har fått säljas på dispens. Från 2007 finns det en EU-dom om att man inte längre får ge dispens utan all medicin måste följa gällande praxis.[14] Antroposoferna har även gjort sig kända för att vara emot vaccinering[15], vilket i sin tur kopplas till flertalet epidemier och sjukdomsutbrott i Järna-området.[16][17][18]

fatcat
0

Haha, bara vissa antroposofer Calle😃 Alla är inte av den åsikten. Massvaccinationer är också jag emot, immunförsvaret existerar av en anledning.

[Mustangcab]
0

Själv har jag tillbringat 4 veckor hos antroposoferna i Järna på deras sjukhus.

fatcat
0

#55 Var det bra eller dåligt?

[NeferNefer]
3

Den rättspolitiska talesmannen i SD står också bakom uttalandet.

http://www.dn.se/nyheter/politik/sd-topp-star-bakom-valdtaktsuttalande/

Har någon SD:are ännu lyckats hitta stället i Koranen där det står om det här? 😂

fatcat
0

Finns ju en ganska nedvärderande människosyn i koranen som borde uppmärksammas. Bibeln har redan varit på tapeten en längre tid så tycker att medieuppbådet ska inkludera andra religioner. 

Däremot bör man också ha belägg för uttalanden, något som SD saknar.

Magnuz
2

Det räcker att hänvisa till denna lysande krönika av Mats Dagerlind. Ska ni bemöta den, vilket jag är helt övertygad om att ni kommer att försöka med, var då vänliga och håll er från den mycket förutsägbara taktiken att skjuta budbäraren och fokusera på sakinnehållet. Tyvärr tror jag det är för mycket begärt…återstår att se hur många inlägg det dröjer innan jag får rätt.

http://avpixlat.info/2014/01/10/visst-ar-valdtakt-och-kvinnomisshandel-djupt-rotad-i-den-muslimska-kulturen/

997
1

Har nu läst Mats Dagerlinds krönika. Tycker dock inte att den tillförde så mycket. Har du läst boken "Vems Islam?" av Mohammad Fazlhashemi? Jag tror inte du skulle ändra åsikt om Islam (poängen med boken är att det finns olika tolkningar av Islam (jag tror inte att författaren är troende muslim själv)). Däremot hade du inte varit så imponerad av Mats Dagerlinds krönika om du läst denna bok.

Magnuz
1

Mats skriver själv bland annat såhär;

"I många muslimska länder är kvinnan inte ens ett eget rättssubjekt och har mycket få rättigheter…"

Han skriver alltså inte alla muslimska länder vilket betyder att det finns olika tillämpningar och tolkningar i olika länder.

Nej, jag har inte läst boken och jag vet mycket väl att det finns olika tolkningar. Det betyder dock inte att man kan avfärda kritik mot de som tolkar islam på ett "dåligt" sätt som om det inte existerade denna tolkning. Själva diskussionen handlar ju om just dessa "dåliga" sidor och tolkningar, som ju existerar och som dessutom verkar vinna mark.

Man kan alltså med fog påstå att det inom islam finns en mängd groteska saker som tillämpas idag. Det är inte fel att säga så, även om det inte sker i alla muslimska länder, eller hur?

Sedan ska man även komma ihåg att vi nu pratar om de mest extrema tolkningarna. Det finns ju en betydligt större acceptans hos en stor majoritet av muslimerna kring mindre grotska saker, men som ändå står i tvär kontrast mot vårt västerländska och sekulariserade samhälle. Det är också här som konflikten blir tydlig. 

Det är inte i första hand en konflikt mellan kristendom och islam utan mellan sekulära, västerländska demokratier och islam.

Tralle3
0

Det behövs en öppen debatt om detta problem, men tyvärr är folk för outbildade och har för lite tålamod att låta det ske. Istället så får vi falska och vridna debatter på tv för att alla ska känna sig "nöjda".

997
3

#61 Skall man inte skilja stat och kyrka åt i ett sekulärt samhälle. Att tvinga barn att gå i kyrkan på skolavslutningarna är väl väldigt osekulärt?

Intressant att en SD:are uttalar sig om demokrati 😃 Jag vilvar inte på din tro på demokratin, men (som du vet) anser ju jag att SD är ett parti med fascistiska tendenser.

Magnuz
3

#63 Du kommer ifrån ämnet tycker jag. Visst kan vi diskutera skolavslutningar men det känns futtigt och osmakligt att diskutera i samma sammanhang som våldtäkter och stening till döds. Det är som att jämföra och likställa överlagt mord på en annan människa med att råka trampa ihjäl en myra.

[Calle64]
2

Mats Dagerlinds agenda är ju känd, vilket inte gör honom trovärdig sanningsägaren. Man skulle kunna göra en exakt likadant blogginlägg över kristendom och kristna länder.

Magnuz
2

"..var då vänliga och håll er från den mycket förutsägbara taktiken att skjuta budbäraren och fokusera på sakinnehållet. Tyvärr tror jag det är för mycket begärt…återstår att se hur många inlägg det dröjer innan jag får rätt."

Trodde faktiskt det skulle gå fortare, men rätt svar blev alltså 6.

997
3

#66 ? Det var inte så länge sedan du själv nervärderade Arnstad för att han inte blivit färdig med sin kandidatuppsats, istället för att ta del av det han kommit fram till i sin forskningsöversikt. På vilket sätt skiljer sig din kritik mot Arnstad från kritiken mot Dagerlind?

Magnuz
2

Nja, det var en del av min kritik. Jag ägnade sedan åtskilliga inlägg åt att diskutera varför han även har fel i sak. Nu är du oärlig.

997
1

#68 Jo, du försökte faktiskt förklara varför du tyckte att han har fel - det får jag erkänna (även om du inte lyckades!). Mitt minne är inte perfekt. Dock var det väldigt mycket i din kritik som gick ut på Arnstads ofärdiga utbildning.

Vad har Dagerlind för bakgrund?

Magnuz
1

Självklart lyckades jag. Det är ju Arnstad (och du/ni) som har bevisbördan eftersom det är ni som påstår något. De "bevis" som lagts fram kan mycket enkelt avfärdas, vilket jag också gjort.

Jag tog nog upp Arnstads fejkade utbildningsstatus i max 4-5 inlägg och då handlade det mest om följdinlägg som svar på att min kritik ifrågasattes.

Vet ej vad Dagerlind har för bakgrund. Visst är det så att han är part i målet, men det hindrar ju inte att man läser och tar in det han skriver. Speciellt för vissa av er här på forumet vore det nog bara sunt att få lite mer av denna sida av saken då ni har extremt stora skygglappar.

[Calle64]
3

#70 Vad är då skillnaden att ta in vad Arnstad skriver och Dagerlind? Du har inte lagt in några fakta men kräver det av andra, mycket märkligt. Att du själv anser det är ju en helt annan sak.

997
2

#70 Det går självklart inte att "bevisa" att ett parti har en viss ideologi eller vissa ideologiska influense. Det handlar om åsikter och tolkningar i slutänden. När jag frågar dig vad det är som gör att sd inte är fascistiskt frågar jag inte efter bevis, utan en åsikt. Sedan måste åsikterna hålla ihop logiskt för att man skall vara trovärdig  (Jag säger inte att dina åsikter inte hänger ihop bara för att jag inte förstår hur.)

Jag har läst Dagerlinds alster. Tycker inte att det tillförde något.

Magnuz
1

Så är det, men om jag t.ex. säger till någon: "Du är dum", så ligger det ju på mig att förklara varför personen är dum. Det kan knappast vara upp till den som blir kallad dum att bevisa att denne inte är det bara för att någon sagt att hen är det.

[Calle64]
3

#0 är ju en text med en inriktning, nu är det ju andra som påstår saker om den, de är väl i så fall de som påstår att den är "dum" alltså ligger då bevisbördan på den som kommer med det påståendet. Ingen kan ju bevisa åt dig Magnuz.

997
2

#73 Det väljer man själv. SD:are bär sig, gång på gång, dumt åt. Man frågar då hur de resonerar kring sitt beteende och får inget vettigt svar. SD:are är inte dummare än andra. Problemet är att de fascistoida tendenserna kommer fram, samtidigt som SD vill dölja detta. Det är vad jag tror, fram till någon har övertygat mig om motsatsen.

Magnuz
1

Fast det är detta som är problemet med ämnet i denna tråd. SD menar att det finns all anledning att kritisera islam, av anledningar som jag väl knappast behöver rabbla upp igen. Du menar då att SD "bär sig dumt åt" i och med att man kritiserar dessa företeelser medan jag, och väldigt många andra, menar att det är legitim kritik.

Du påstår att du inte får några "vettiga svar". Problemet ligger i sådana fall hos dig som tydligen är helt oförmögen att ta in alla de tiotals svar då fått bara i detta forum de senaste dygnen. Finns liksom inte mer att göra eftersom du redan bestämt dig för vad du tycker och konsekvent vägrar att lyssna på det jag, och andra, skriver och säger.

Magnuz
1

En anledning till att du upplever att du inte får svar är även att SD inte tillåts delta i debatten på samma villkor som andra. 

Här t.ex. finns ett svar från Richard Jomshof som BLT vägrat ta in och publicera. Givetvis beror detta på att Jomshof fullständigt krossar all kritik och "risken" är att BLT:s läsare faktiskt tar SD:s parti, och så kan vi ju inte ha det!

http://sdkuriren.se/svar-pa-pahopp-i-blt/

"Författarna har under dagen försökt få in en debattartikel på detta tema i Blekinge läns tidning, BLT. Tidningen har vägrat. Därför publiceras denna text här på SD-Kuriren"

997
3

#76 Till "bära sig dumt åt" räknar jag inte att vara kritisk till islam eller andra religioner. Att "bära sig dumt åt" är t ex att kalla muslimska kvinnor för avelskossor.

997
3

#76 ….för att inte tala om att springa omkring med järnrör på stan. Jag kommer tillbaka till detta, då partitoppar inom sd bär sig åt så. Visst kan vi alla göra dumma grejer i fyllan, men killarna var i 30-årsåldern. Hade de varit 12-13 hade det varit en annan grej. Händelsen speglar en attityd som rimligen måste finnas i partiet eftersom järnrörsbusarna blev förtroendevalda.

Kort och gott: Händelsen + Diverse uttalanden som gjorts av sd:are speglar:

Järnrörslogik.

Magnuz
1

Naturligtvis var det dumt gjort att bete sig som på filmen men att dra slutsatsen att hela SD, 11 000 medlemmar, skulle vara fascister pga vad tre personer gör på fyllan, på sin fritid, innan de ens valts in i riksdagen, är väl magstarkt.

Vi har för övrigt fattat att din taktik här på forumet är att skriva fascistoid så många gånger du kan i så många trådar som möjligt. Det är bra nu.

[Calle64]
2

Nu är det inte bara vad tre personer gjort på fyllan, Bylunds uttalanden, Söders uttalanden, Åkessons retorik, alla sparkade företrädare. Deras partipolitik, som visserligen ändras i takt med det politiskt korrekta, det påverkar i alla fall min syn på partiet. Järnrörsincidenten är bara symptom som visar sig på den ideologiska inställningen inom partiet. Avpixlat är avslöjande när det gäller inställningen hos sympatisörerna. Det är tur att de bara är 11 000 som har denna inställning, för varför samlas de i ett parti om de inte har samma ideologi?

997
3

# 81 Ja, det är det jag menar också: Järnrörsincidenten är ett symptom. Ett viktigt ord här: Symptom. Man kan använda händelsen för att diagnosticera SD. Det är inte Sverige som är sjukt (vilket SD hävdar), utan SD.

För de som tycker att järnrörsincidenten är uttjatad: Partimedlemmarna har röstat fram dessa personer att stå på listan till Riksdagen. Personerna är en potentiell finansminister och justitieminister. Hade jag varit medlem i ett parti och det uppdagades att toppar i partiet sprungit med järnrör på stan hade jag gått ur partiet. Framför allt om det inte sedan blev åtgärder mot dessa personer. Kent Ekeroth sitter kvar.

#80 Det är yttrandefrihet och du har ingen rätt att hindra mig från att skriva att sd:arna är fascistoida om jag tycker det! Du börjar bete dig som en typisk sd:are som skall styra och ställa över vad folk skall tycka, tänka och säga.

Nedan följer begrepp som jag är trött på att höra från SD:

Massinvandring

PK

Mångkultur

Etnisk svensk

Men jag får stå ut, i yttrandefrihetens namn. Du får stå ut med att jag säger att SD är fascistoida om jag tycker det.

vallhund
3

När blev du Medarbetare här?🤔

Denna kommentar har tagits bort.
997
4

#77 I artikeln du länkade hittar jag bara sådant jag hört tidigare och påhopp på Jan Hjärpe, som hör till dem som är mest kunniga om Islam. Han är de facto professor i islamologi.

Utsaga: 1) Vi hatar islam, 2) Jan Hjärpe förklarar islam på ett sätt som inte inbegriper hat. 3) Jan Hjärpe är taskig!

Detta är järnrörslogik!

[Calle64]
6

#80 Vaddå bra nu? Kritiken minskar väl inte för att du vill det? Är det något som man får nog av så är det dina domderande fascistoida kommentarer! Våga stå för vad du skriver istället för att försöka bestämma vad andra får och inte får skriva.

vallhund
3

Förmodligen får an guldstjärna i partiboken baserat på antal rådar man trollat sönder.

Magnuz
1

Du hade gått ur partiet? Okej…och vad ska de hundratusentals, kanske miljoner, människor i Sverige som sympatiserar med SD:s politik ta vägen då? 

Det är ju detta ni inte förstår, det finns inga alternativ till SD i dagens politik! Jag sympatiserar med SD:s partiprogram, jag anser att vi tar emot för många asyl- och anhöriginvandrare. Jag anser att Sverige inte har råd att betala ut socialbidrag och vård till alla världens medborgare som lyckas ta sin inom landets gränser. Osv. Ska jag skita i allt detta och rösta på något av de sju andra partier som alla varit med och bidragit till denna tragiska utveckling? Tror du på det själv?

Vad är ert förslag på var jag skall ta vägen istället? Förstår ni inte att ni genom er demonisering och stigmatisering tränger in människor i ett hörn och bidrar till polarisering och radikalisering åt båda håll? Varför tror ni att partier som Svenskarnas Parti växer? Att Sverigedemokrater hånas, mobbas, blir av med arbeten, utesluts ur fackförbund etc, enbart för politiska åsikter som är mainstream i t.ex. vårt östra grannland Finland är ju helt horribelt! Ni är en del av detta utan att ni verkar förstå det och jag är rädd för att vi kommer att få se både blodspillan och eventuellt även dödsfall under årets valrörelse och även i framtiden pga denna splittring och radikalisering som sker i samhället pga att debatten kvävs.

997
3

#89 Hade jag varit i dina kläder hade jag startat ett nytt parti som inte har den fascistoida värdegrund som SD har.

Magnuz
1

Ja, eller hur… Som Cancersvulst behöver jag ha ett "värddjur" att ta fasta i.

Magnuz
1

För övrigt är du oerhört naiv om du tror att ett nytt parti inte skulle råka ut för samma sak som SD. Tre exempel: Ny Demokrati, Dansk Folkeparti och Fremskrittspartiet. Alla tre fick och får precis samma behandling som SD, kallas samma saker och smutskastas på samma sätt.

997
2

#92 Inte riktigt! T ex Fremskrittspartiet sitter i regeringen nu.

[Calle64]
3

#89 För andra är det konspirationsteorier utan verklighetsförankring. Ingen annan tror att vi kommer ge socialbidrag och vård till alla jordens invånare. Är du så rädd förstår jag om du tycker SvP är ett alternativ, hade faktiskt ingen aning om att de växt så mycket. Demonisering och stigmatisering är just det SD använder som taktik för att förringa andra. Du ska naturligtvis rösta på SD om du tror att de är räddningen för jorden. Att genom islamofobi, ekonomiskt kaos, godtyckliga generaliseringar, nazister som företräder hyresgäster, antar att det är den som ville ha uppdrag åt hyresrättsföreningen? Du ska naturligtvis rösta på SD om du nu tycker att vi ska isolera oss från resten av världen. Däremot får du respektera att andra inte tycker som du, bygger upp sin argumentation på luftslott som du, helt enkelt har mänskligare värderingar än du. Du gör helt rätt som röstar på SD, de är till för såna som dig!

olaka
3

Undra hur partiledningen( och Magnuz) ska förklara bort det här från Michael Hess?

http://www.interasistmen.se/granskning/sd-politiker-hanar-irm-och-menar-att-sd-vunnit-nu-slapper-vi-nytt-material/

[Calle64]
2

Fint att se hur han behandlar sin partikollega, hotar med uteslutning! Enligt nolltoleransen borde ju han få gå.

Magnuz
0

I Norge ja. Här kan du läsa vad din favoritmytoman Arnstad säger om FrP:

http://www.aftonbladet.se/debatt/article17877758.ab

Självklart är de både "fascistoida" och rasistiska högerpopulister etc.

Magnuz
0

Vad är det som skall förklaras bort?

olaka
3

Att han uttrycker sig bedrövligt och rasistiskt.

Magnuz
1

Han uttrycker sig ohyfsat och grovt ja, men vari ligger sakfelen och rasismen? Missar jag nåt här?

olaka
4

Suck!

Han säger att hon borde akta sig så hon inte blir gruppvåldtagen, bara för att hon ska på fest med människor från mellanöstern.("arabfest")

[Calle64]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tja är det enbart tolkningsfråga?

[Calle64]
2

Inte slutar han där.

[Calle64]
2

Han tar det säkra kortet hot också,

997
2

#103 Om inte det är rasism enligt sd:arna är det järnrörslogik på exeptionell nivå!

997
3

"– Det ska ju inte vara ett skällsord att bli kallad neger. Det finns ju den röda rasen, den gula rasen och jag är ju av ett vitt ursprung. En neger är en neger, inget nedsättande."

Att Rydh sedan talar om "raser" är per definition rasism - Alltså existerar rasism inom SD. Nu kommer snart någon att säga att det "bara" var en enskild individ och inte SD's officiella linje att kalla människor för "neger". 

De som omnämns som "neger" vill inte bli kallade detta - Vad är det som är så svårt för sd:arna, t ex.

[Calle64]
2

Hur länge ska de tjata om enskilda händelser när avhoppen, uteslutningarna uttalanden fullkomligt haglar. Men sitter man bland de fyras gäng händer väl inget. Hess får väl göra som sin namne och flyga iväg för att mäkla fred. Kinnunen gör som Goebbels, skyller på andra.

997
4

#108 De fortsätter öka sitt väljarstöd ändå. Troligen är majoriteten SD-väljare proteströstande (så visar undersökningar i andra länder anågende deras motsvarigheter till SD). Ju mer sd:are gör bort sig desto bättre för väljarstödet (upp till en viss gräns givetvis); då visar man "Jag är minsann missnöjd genom att jag röstar på ett parti med så barnsligt beteende". Problemet för SD är ju att ju fler grodor desto omöjligare blir det för dem att få legitimitet av de andra partierna. Därav t ex "nolltoleransen", som uppenbarligen inte fungerar.

Av den senare anledningen skall vi nog vara tacksamma för alla dessa grodor. 

Angående Kinnunen: Han har inte skyllt på sin 12-åriga dotter, som sd-politikern Anders Dahlberg i Arlöv:

http://www.youtube.com/watch?v=Kze8TwaIAps

SD = Mästare på att skylla ifrån sig!

[Calle64]
3

Tyvärr är det på riktigt, skulle kunna vara från Hipp Hipp.

Magnuz
1

Ni ser att länken till nyheter24 är en artikel som är över två år gammal va? Iofs är ju "järnrörsincidenten" fyra år gammal och den valsas ju runt friskt fortfarande. 

Smart koncept…ta alla negativa saker och lyft fram dem lite då och då som om de vore nya, då kan man ju rent teoretiskt uppnå ett oändligt antal "grodor".

Vad gäller Hess så..tja, om jag hade en blond, snygg tjej i tjugoårsåldern så skulle jag vara väldigt tveksam och orolig om hon åkte på fest i Fittja. Det är inte rasism, det är empiri, dessutom med stöd i forskning och statistik.

Dock håller jag med om att det är väl grovt uttryckt. Jag skulle aldrig själv uttrycka mig på det sättet.

http://affes.wordpress.com/2012/08/05/invandrarna-och-brotten-5-valdtakt/

http://www.youtube.com/watch?v=fGDb5Nh3W_8

997
4

#112 "…stöd i forskning och statistik" 😂 Du blir bara roligare och roligare…Jag uppskattar verkligen din argumentation idag - har fått mig många skratt faktiskt.

[Calle64]
4

#112 Empiri, ja det var dagens skratt! Du får nog googla lite mer på orden du använder.

Magnuz
1

Ja, så kan man också skriva om man inte har några bra svar men känner att man bara måste skriva nåt. 

Hur ser du på Oslo-våldtäkterna? Är det en ren slump att det ser ut som det gör?

[Calle64]
2

#113 Aj då, nu blev du nog Ägd, som ungdomarna säger.

olaka
5

Jösses va infantilt, pust.

Fattar du inte att ÄVEN om man anser att en grupp är överrepresenterad inom brottstatestiken på ett visst område(vilket jag inte gör, men jag vet att du gör det) så är det en HELT annan sak än att säga att det är hög risk att råka ut för det brottet om man kommer i kontakt med den gruppen?!

Magnuz
1

Jag anser inte att vissa grupper är överrepresenterade, det är fakta.

Naturligtvis förstår jag det.

[Calle64]
2

Äntligen är Affe här som källa! Nu blir det riktiga fakta från en sann rasistblogg! Du börjar bli lite väl desperat Magnuz! Observera att youtubeklippet är uppladdat för fyra år sedan likalängesedan som järnrörsincidenten.

olaka
4

Förstår du också att Hess, genom att på detta sätt skuldbelägga en hel etnisk grupp på grund av fördomar han har om ett fåtal av dem, uttrycker sig rasistiskt?

Magnuz
1

Och för att förtydliga så är det inte Affes sida som är källan utan BRÅ. Det Affe gjort är att han sammanställt statistiken på ett överskådligt sätt. Har man kritik mot Affe, skriv då sakligt exakt vad han gör för fel.

http://www.pdf-archive.com/2011/05/08/br-1996-2-invandrares-och-invandrares-barns-brottslighet-1/br-1996-2-invandrares-och-invandrares-barns-brottslighet-1.pdf

Sidorna 76 och 99 handlar om just våldtäkt men man kan med fördel titta på annan brottslighet som t.ex. misshandel.

[Calle64]
5

Affe glömmer att tala om att staistiksiffror ändrades 2005 så alla brott av sexuell natur räknas som våldtäkt,. Därför använder främlingsfientliga hellre hans blogg hellre än BRÅs originalstatistik där det förklaras. http://slutpixlat.blogspot.se/2013/05/affes-statistikblogg-bloggen-dar.html#.UtLYM3-9KSM

[Calle64]
5

Utsatthet för brott i län och i vissa kommuner. Personer utsatta för brott mot enskild person och hushåll utsatta för egendomsbrott år 2011, enligt NTU 2012. Andel för respektive län och kommun, i procent. Brott mot enskild person Egendomsbrott mot hushåll Brott mot enskild person Egendomsbrott mot hushåll HELA RIKET 11,6 10,4 Utsatthet för brott i län och i vissa kommuner. Personer utsatta för brott mot person och hushåll utsatta för egendomsbrott år 2007, enligt NTU 2008. Andel för respektive län och kommun, i procent. Brott mot enskilda personer Egendomsbrott mot hushåll Brott mot enskilda personer Egendomsbrott mot hushåll HELA RIKET 11,9 11,7 Alltså har brott minskat sen "massinvandringen". Lösningen måste ju vara att ta in fler invandrare!

[Calle64]
2
Magnuz
1

Tja..du tycker alltså att "arab" är en ras? Hur kommer du fram till det?

Jag tycker att Hess uttrycker sig klantigt, men baserat på de fakta som jag hänvisat till här och den överrepresentation som finns så är det självklart så att han har en poäng. Man kan dra en parallell till utrikesdepartementets reseinformation om t.ex. Saudiarabien;

http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Riyadh/Reseinformation/Reseinformation-Saudiarabien/

"Efter mörkrets inbrott bör kvinnor avstå även från taxiresor"

Det man gör är att ge rekommendationer utifrån erfarenhet och statistik, alltså precis samma sak som Hess gör. Tydligen är sannolikheten för kvinnor att råka illa ut i Saudiarabien stor, även fast inte alla Saudier är våldsverkare så baserar man sin uppfattning på vad ett fåtal Saudier gjort tidigare.

[Calle64]
4

Det är väl en jäkla skillnad på Saudi Arabien och Fittja, dessutom är det väl knappast relevant i detta fall?

olaka
6

Jag skrev etnisk tillhörighet och jag menade etnisk tillhörighet. Rasism behöver inte käva en tro på strikta biologiska människoraser, det vet du lika bra som jag, så låtsas inget annat.Sen undrar man ju iofs vad herr Hess tycker om den saken, jag skulle inte bli förvånad över nåt.

Man kan dra en parallell till utrikesdepartementets reseinformation om t.ex. Saudiarabien

Nej, det kan man inte, du blandar in irelevant trams. Red harring kallas det.

Magnuz
1

Nja, det där är ju egentligen bara ytterligare en omdefiniering av ord som mångkulturalisterna sysslar med. Rasism är enligt gängse definition uppdelning av människor i olika raser och tillskrivning av egenskaper utifrån denna ras.

Det är inte alls irrelevant eftersom det handlar om erfarenhet och överrisk. Ponera att det bara vore finnar som misshandlade andra personer i Sverige, kanske efter intag av för mycket Kosken. Hälften av alla finnar i Sverige döms årligen för misshandel. Vissa är återfallsförbrytare men totalt döms 80% av alla finnar under en 10-årsperiod. Enbart 20% av finnarna har aldrig dömts för misshandel och inga andra etniska grupper lade någonsin sin hand på någon annan person. 

Skulle du då anse att man utsatte sig för en större eller mindre risk att bli misshandlad om man begav sig till ett bostadsområde med en väldigt stor andel finnar än om man inte gjorde det?

fatcat
0

Vet inte om denna artikel varit uppe förut men lite intressant… 

http://www.expressen.se/ledare/pm-nilsson-jan-hjarpe---islamisternas-advokat/

blombuketten
8

#100. "Han uttrycker sig ohyfsat och grovt ja, men vari ligger sakfelen och rasismen? Missar jag nåt här?"

Uttrycker sig grovt? Men Magnuz, även du måste ju se hur illa han uttrycker sig. Både han och den andre Lind. De inte bara uttrycker sig rent av rasistiskt, de hotar även sin SD-kompis bara för att hon inte har riktigt samma värderingar som dem. Det måste du väl ändå se?

Förnekar du det kan man ju lätt dra slutsatsen att du har samma värderingar som de båda herrarna och att du inte skulle dra dig för att hota den som har andra åsikter. Sådan är du väl ändå inte?

Kvinnan de diskuterar med har ju en rätt vanlig inställning till andra människor, oavsett varifrån de kommer. Hon är SD´are men SKA alltså inte ha, enligt herrarna, denna "mjukare" inställning till, i det här fallet araber (arabfest). Hon ska alltså inte ens kunna gå på en fest där det finns människor från Mellanöstern, och hon ska helt enkelt INTE anse att de hon känner gillar hon. De t o m hotar med att försöka utesluta henne. Förstår du?

Eftersom du här har pratat dig varm om SD, i flera år, så hoppas jag verkligen att du inte är likadan som dessa två herrar och en del andra för den delen. 

Varför tar du aldrig avstånd från något SD-anhängare säger och gör? Varför slätar du alltid över? Jag förstår det inte, för det spelar väl för 17 ingen roll vilket parti ett rötägg tillhör? Man behöver inte alltid vara så förbaskat lojal så man inte kan erkänna att någon går över kanten och gör grova fel?

Dessa två herrar behöver inte alls ha samma värdering som kvinnan har, men de bör baske mig respektera hennes sätt att se på saken, eller hur? Om man t o m börjar hota sina partikamrater över den här typen av resonemang, ja då är jag rädd att demokratin skulle vara väldigt långt borta med sådana herrar vid makten.

olaka
6

"Ordet rasism kan i många fall användas i överförd mening, exempelvis baserat på hudfärg, kultur, art eller härstamning." -Wikipedia

Det är knappast en devalvering av ordet, Hess verkar ju anse att araber är våldtäktsmän!

Din ponering kan du köra upp nånstans, för den är helt irrelevant. Det bygger på att det ÄR en majoritet av en grupp som begår en viss typ av brott, och så är ju naturligtvis inte fallet här och därför är Hess rasist, och du är rasist som skyddar honom.

[Calle64]
1

Mångkulturalist, vad är det en omskrivning av då? Någon som inte håller med Magnuz?

997
3

Så, slår vi upp ordet "Mångkulturalist" i Sverigedemokratiska Akademiens Ordlista:

Mångkulturallist = Person som blivit hjärntvättad av PK-media.

Vad är då "PK"? Vi slår upp detta också:

PK = Förkortning av "Politiskt korrekt" = Person har annan uppfattning än SD.

Magnuz
1

Vad menar du egentligen? Jag säger ju att han uttrycker sig ohyfsat och grovt, det är ju inte så att jag försvarar själv uttalandena, eller hur? Däremot är det inte rasistiskt att uttrycka oro för att en svensk, snygg, blond tjej går på fest (ensam?) i Fittja. Jag tror att de flesta föräldrar skulle känna en viss oro om deras dotter gjorde det, av den anledningen att risken att råka illa ut är större än om festen t.ex. varit i Bromma eller Danderyd. Den som försöker förneka detta ljuger.

Jag tar även avstånd från annat som Sverigedemokrater gör. Däremot förstår du väl att jag inte kan ta avstånd ifrån grova överdrifter och rena lögner, som den klassiska "Ekeroth och Almqvist sprang runt och jagade folk med järnrör". Det är ju helt enkelt inte sant och då måste man ju kunna påtala det utan att för den skulle bli anklagade för att man försvarar beteedet? 

Hess anser att män från Västasien och Afrika är överrepresenterade vad gäller våldtäkt och annan brottslighet. Det har stöd i forskningen och är alltså inte alls rasistiskt. Det man kan anklaga honom för är att han skriver just ordvalet "arab".

Min ponering är absolut relevant eftersom den visserligen är en kraftig överdrift men den visar att man inte bara kan avfärda statistiskt säkerställda samband vad gäller människor från olika delar av världen. Om jag säger att Östasiater inte tål alkohol lika bra som nordbor, är det då också rasistiskt, fast det är medicinskt belagt att så är fallet?

PK = De rådande dogmerna inom ett antal frågor som alltid lyfts fram av media och de flesta politiker som den enda rätta. Några exempel;

EU är bra och vi skall fördjupa vårt samarbete inom EU samt överlämna mer och mer makt åt Bryssel.

All form av invandring är bra och alla som har synpunkter är rasister.

Global uppvärmning är ett obestridbart faktum och det är bara en tidsfråga innan Göteborg står under vatten.

Vindkraft är den absolut bästa energikällan och saknar helt nackdelar och problem.

Kön är enbart en social konstruktion och alla individer kan fritt välja vilket kön de vill tillhöra. Tror man på någon form av genetisk programmering är man antifeminist och kvinnohatande, homofobisk taliban.

Abort är någonting bra, enbart kvinnans rätt att bestämma över sin kropp är central, ingen tanke skall ägnas åt fostrets liv och rätt att födas.

Osv…

olaka
5

Hess anser att män från Västasien och Afrika är överrepresenterade vad gäller våldtäkt och annan brottslighet.

Det kanske han gör, men det var inte så han uttryckte sig, han insinuerade att det var en stor risk att bli våldtagen om man gick på fest med dem. DET ÄR EN VÄRLD AV SKILLNAD!

Magnuz
0

Och det är också därför jag menar att han uttryckt sig grovt och klantigt. Så bra att vi är överens.

vallhund
1

olaka
3

#137 Om du med "grovt" menar rasistiskt och med "klantigt" menar att han ljuger med ont uppsåt är vi överens, annars tycker jag du banaliserar situationen.

Magnuz
1

Haha, jag banaliserar situationen?! Så du menar att hela grejen inte alls är överdriven?

olaka
2

Det menar jag definitivt.

Morphogenesis
1

#135 "EU är bra och vi skall fördjupa vårt samarbete inom EU samt överlämna mer och mer makt åt Bryssel.

All form av invandring är bra och alla som har synpunkter är rasister.

Global uppvärmning är ett obestridbart faktum och det är bara en tidsfråga innan Göteborg står under vatten.

Vindkraft är den absolut bästa energikällan och saknar helt nackdelar och problem.

Kön är enbart en social konstruktion och alla individer kan fritt välja vilket kön de vill tillhöra. Tror man på någon form av genetisk programmering är man antifeminist och kvinnohatande, homofobisk taliban.

Abort är någonting bra, enbart kvinnans rätt att bestämma över sin kropp är central, ingen tanke skall ägnas åt fostrets liv och rätt att födas."

Jag utgår ifrån att du själv förstår att du överdriver i punkterna ovan, men de riktigt positionerna här är alltså någonting du inte håller med om?

Magnuz
1

Naturligtvis överdriver jag en aning men det är ju denna bild man sammantaget får om man lyssnar på politiker från sjuklövern, läser gammelmedia och tittar på TV. Ytterst få kritiker mot ovanstående eller alternativa åsikter släpps fram, och gör de det så har man sett till att samtidigt smutskasta, bagatellisera eller håna den som för fram dessa avvikande åsikter. 

Se bara på vilket liv det blev i ankdammen när DN publicerade en annons för boken om invandring. Ett annat exempel verkar vara programmet Fittstim som sändes igår (?) och som det har blivit ett fasligt liv om eftersom det tydligen var lite kritiskt och ironiserande över dagens extremistfeminism. (har dock inte sett det själv ännu)

Morphogenesis
3

#144. Vad är de verkliga positionerna för halmgubbarna du presenterar då?

Magnuz
1

De verkliga positionerna, dvs vad exempelvis Ullenhag, Billström, Schyman osv tycker innerst inne, tror jag är aningens mer nyanserade. Däremot är det ungefär ovanstående som kommer fram i debatten.

Ett exempel är när Billström yppade ordet "volymer" gällande invandring. Genast tystades hans personligen förmodligen aningen mer nyanserade bild ner av media och stridshingsten.

[Calle64]
1

Vad tycker dessa innerst inne då?

Morphogenesis
3

#146. "Global uppvärmning är ett obestridbart faktum och det är bara en tidsfråga innan Göteborg står under vatten."

Att global uppvärmning accepteras inom klimatvetenskapliga kretsar är väl ganska belagt? 

"Kön är enbart en social konstruktion och alla individer kan fritt välja vilket kön de vill tillhöra. Tror man på någon form av genetisk programmering är man antifeminist och kvinnohatande, homofobisk taliban."

Att vi gör kön (ganska förenklat) på många olika sätt är ganska svårt att argumentera emot om man läser lite utav litteraturen, även om det är svårt att säga var det biologiska börjar och det sociala börjar. 

"Abort är någonting bra, enbart kvinnans rätt att bestämma över sin kropp är central, ingen tanke skall ägnas åt fostrets liv och rätt att födas.""

I det stora hela, ja. Jag vet inte vad du menar med rätt att födas. När börjar fostret få rättigheter?

Om man ska plocka ihop din ståndpunkt från din negativa inställning till det som är "PK" så anser du alltså att global uppvärmning är en myt, att den binära uppdelningen av man och kvinna är gudagiven och bara är naturligt och att kvinnor inte har rätt till sina egna kroppar.

Magnuz
1

Har jag sagt att jag tycker tvärtemot allt det jag räknade upp? Jag beskrev enbart det som är politiskt korrekt att tycka.

997
1

#149 Problemet med uppdelningen mellan "PK" och "Icke-PK" är att inom det som kallas "PK" finns en mängd olika uppfattningar. En sak jag undrar är vad det är som, enligt dig, gjort att "PK" uppkommit. Något måste ju göra att vi blir "PK".

Magnuz
1

PK är ett antal åsikter som av någon anledning blivit extra laddade och som utlöser mycket hat och reaktioner mot de som vågar ifrågasätta dem. Jag tror det hänger samman med att flera av ämnena är starkt förknippat med politiken och vissa partier. Exempelvis invandringen och SD, uppvärmningen och MP, feminismen med V och Fi osv. 

Ta global uppvärmning t.ex. Visst kan det vara så att vi bidrar till den men tittar man på vad IPCC, Al Gore, Per Holmberg och övriga uppvärmningsfantaster har sagt så varnade man ju för tiotalet år sedan att runt 2014 skulle vi inte ha någon snö i Sverige, polarisarna skulle ha smält bort och havsytan stigit med flera meter. Inget av detta har inträffat och faktum är ju att temperaturen på jorden inte ökat de senaste 15 åren eller så. Trots detta fortsätter vissa att prata om uppvärmning på 4-6 grader till år 2100 och vi måste genast sluta köra fossildrivna bilar osv. Självklart har Miljöpartiet satsat väldigt mycket av sin prestige i denna fråga och vi vet ju alla var majoriteten av journalisterna i Sverige har sin politiska hemvist…

997
1

#151 Det jag då undrar är vad dessa personer och organisationer du nämner, t ex Al Gore och svenska Miljöpartiet har att vinna på att sprida detta budskap. Vad har man att vinna på att "fejka" uppgifter om invandringen? Du har tidigare nämnt att högern och vänstern har olika intressen i detta, men finns det någon vanföreställning som s a a "etsat sig fast", enligt dig?

[Calle64]
1

Hur ursäktar det SD och alla dumma uttalanden undrar jag?

Magnuz
1

Man har satsat så mycket politisk prestige i frågorna att det vore förödande om motsatsen blev mer etablerad som sanning. Vad tror du skulle hända med stödet för MP om det visar sig att den globala uppvärmningen är en bluff, eller åtminstone en felaktig slutsats, och jorden istället började kylas av? Självklart skulle de tappa all trovärdighet och tappa även i opinionen.

Detsamma gäller ju SD och invandringen. Även om det är så pinsamt uppenbart att sjuklövern och de flesta media försöker mörka och vinkla precis allt till SD:s nackdel så kommer det inte allt hålla i längden och då kommer stödet för SD öka kraftigt.

Det finns många vanföreställningar och faktoider. 

• Vi behöver invandringen för att klara välfärden.
  • Invandringen är en ekonomisk vinst.

är två tydliga exempel. Skrev alldeles nyss ett inlägg där jag är tvungen att bemöta påstående nr 2.

[Calle64]
1

Med tanke på att grodorna aldrig tar slut?

fatcat
1

Debatten handlar om att misstänkliggöra oliktänkare som främlingsfientliga, spelar ingen roll vad man skriver. Människor har såna stereotypiska föreställningar, bara för motdebattörer kritiserar invandringspolitiken så associeras dem direkt med rasism. Framtida liberaler kommer skämta om detta.

997
3

#156 "bara för motdebattörer kritiserar invandringspolitiken så associeras dem direkt med rasism. Framtida liberaler kommer skämta om detta."

Du hade haft rätt om det inte hade varit så att det ständigt kommer grodor från sd:are som inte kommer från de andra partierna. Dessa grodor kan bero på:

1) Inneboende fascism som SD försöker maskera

2) SD är ett nytt parti och politikerna är inte medietränade

3) SD granskas hårdare.

Jag orkar inte argumentera för varför 1) är mest sannolik och rimlig, då detta har tagits upp i ett flertal andra trådar. Givetvis är 2) och 3) fullt möjliga. Miljöpartiet hade det inte så lätt när de kom in i Riksdagen 1988 och Kristdemokraterna hade det inte heller lätt när de kom in i Riksdagen 1991. Nya partier granskas hårdare (vilket de också skall göras) och därmed avslöjas också fler grodor. Men SD's grodor överträffar ändå andras.

olaka
6

Återigen så verkar Magnuz förklaringar på glåpord bara göra dem mindre hårda. Denna gången är det alla som accepterar vetenskaplig koncensus som är "PK". Undra om det bara är i klimatfrågan eller om det inkluderar andra"kontroversiella" frågor som absolut inte är det inom vetenskapen? 

Är det månne PK att acceptera evolutionsteorin? 

-"Jorden är ca 4,5 miljarder år gammal."
-"Typiskt PK-uttalande!"

[Calle64]
2

Partiets ursprung är BSS, sympatierna för partiet ligger därför närmare rasism än något annat parti. Partiledning kan prata hur mycket som helst om nolltolerans, lik förbaskat kommer många inom partiet såväl som de som röstar på dem ha en främlingsfientlig inställning inom överskådlig framtid. Dessa grodor, debatten här visar det. De som starkast håller på SD här har i stort sett uteslutande deltagit i invandrarfrågor även om de ibland fått in SD gnäll i andra trådar. Kärrtorpstråden till exempel, fast då blev det mest attack på linje 17 för att de inte tog avstånd från vänsterextremism, illa dolt försvar av SMR alltså. Tyvärr får de med sig lite folk utanför partiet i tycka synd om syndromet. De reagerar inte ens på grodorna, snyftvalserna eller att de bara har en fråga. Inte ens "sjuklöver" anklagelserna från SD gör att folk reagerar på att när det passar så är man ett parti bland andra, annars det enda alternativet. Man vill stå utanför "PK" media och politik, man har problem med demokratisk partistruktur (uteslutningar, ungdomsstyrelsen etc) ändå är det synd om de? För mig är det inte källkritiskt tänkande mot den etablerade strukturen, det är trots. Man beter sig som barn i trotsåldern som vill ha andras leksaker. Framtidens liberaler kommer troligtvis se på vår tid och undra, hur fasen kunde dessa få sympatier? Det hjälper inte ett dugg att andra partier i Europa också kommit fram, jag tror dels inte att de gjort bort sig så mycket, jag tror inte heller de är så mycket smartare än oss. Bara för de etablerat sig i Danmark så betyder det inte att det är bra.

Magnuz
1

För de första råder inte alls någon koncensus gällande global uppvärmning. 

För det andra har jag inte påstått att det inte sker någon uppvärmning alls, jag är däremot skeptisk till den alarmism som bla Miljöpartiet använder för att ta politiska poäng. Artiklar som dessa t.ex; 

http://www.expressen.se/nyheter/snon-pa-vag-att-forsvinna-for-alltid/

Per Holmgren som gjort karriär som klimathotare tror att snön är på väg att försvinna. Jag uppmanar alla som läser detta att titta ut genom fönstret, ser ni det vita? Det är snö.

När det nu visat sig att vi har fått ett antal kalla vintrar med mycket snö ändrar sig "experterna" och säger istället att vi kommer att få mycket mer snö när klimatförändringarna slår till.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16472007.ab

Men under början av januari 2014, innan vi fick snö, var man så tillbaka i förutsägelserna om att vi kommer att få mindre snö.

http://web.retriever-info.com/go/?u=http%3A%2F%2Fweb.retriever-info.com%2Fservices%2Farchive.html%3Fmethod%3DdisplayPDF&a=30516&d=05090920140105fc18e75aefff4a9e7796e936112df281&sa=2016282&x=8d85b2080ff5ee47e27c548dd290a2b3&pp=[21,22,23,24,25,26,27]&x2=e9d7604bb61ca1a18ae3d3dabc25b1e0&pu=https%3A%2F%2Fwww.retriever-info.com%2FproxyTest%2F%3Fid%3D050909201401053ZivLx09w1At2Et17j0JaqVH000001010o00%26x%3D633837ab79e3bb8a6296d4869e24bb88

Det är denna ständiga anpassning av tyckandet när verkligheten inte behagar följa IPCC:s modeller eller meteorologernas teorier som gör att det finns en sund skepsis till hela IPCC och rådande åsiktskultur.

Slutligen rekommenderas denna debattartikel;

http://www.expressen.se/debatt/expressen-ga-inte-pa-klimatbluffen/

Underskriven av "Peter Stilbs, professor fysikalisk kemi (KTH)"

Så var det med den koncensusen…

[Calle64]
2

Global uppvärmingen handlar om att jordens medeltemperatur ökar, hela världens alltså. Inte om det snöar i Mellerud eller ej. Jag tror faktiskt inte den diskussionen avsågs av TS!

Magnuz
1

Och här är en graf över medeltemperaturen på jorden sedan 1979. Man kan ana en mycket svag ökning men inte alls så dramatisk som det varnas för i klimatkretsar där man hotar med både 4 och 6 grader varmare till 2100. 

Sett över de senast 15 åren finns dessutom ingen ökning alls.

http://www.drroyspencer.com/wp-content/uploads/UAH_LT_1979_thru_December_2013_v5.6.png

[Calle64]
2

Snacka om att trolla försöker man ta bort fokus från # 0?

olaka
3

Precis, dessutom är klimatfrågan en vetenskaplig fråga, inte en politisk. Jag tänker inte diskutera AWG här inne men att du förnekar vetenskaplig koncensus är lustigt. Här är ett bra cirkeldiagram: io9.com/scientific-consensus-on-anthropogenic-global-warming-a-1499762156 Välkommen in och starta en (eller återuppliva en gammal) tråd på skepticism.ifokus.se eller vetenskap.ifokus.se

Magnuz
1

Jag har precis länkat till en debattartikel underskriven av KTH-professor som inte alls håller med. Det räcker för att bevisa att det inte råder koncensus. 

För övrigt rådde koncensus bland "forskarna" även om att jorden var platt.

olaka
4

1. Lär dig vad vetenskaplig konsensus är: sv.m.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_konsensus 2. Stilbs är som du själv skriver professor i fysikalisk kemi. Det är alltså INTE en klimatforskare. Hur många peer-reviewade artiklar har Stilbs författat som rör klimatet? 3. Att nån form av föregångare till vetenskapsmän trodde att jirden var platt är dels en myt, Eratosthenes beräknade med imponerande precision jordens omkrets redantvå hundra år f. Kr. Oavsett detta är ett nonsensargument, vissa nya idéer har visat sig vara felaktiga, andra korrekt, i avgör inte om en idé är riktig på om den är banbrytade eller kontroversiell, utan på hur bra evidensen stöder idén.

Magnuz
1

Du vet lika väl som jag att det inte är detta som menas när klimathypokondrikerna hävdar att "alla forskare är överens om att IPCC har rätt". Man försöker få det till att alla är överens, vilket inte är fallet.

http://www.forbes.com/sites/jamestaylor/2013/05/30/global-warming-alarmists-caught-doctoring-97-percent-consensus-claims/

Morphogenesis
0

#162 "http://www.expressen.se/debatt/expressen-ga-inte-pa-klimatbluffen/

Underskriven av "Peter Stilbs, professor fysikalisk kemi (KTH)"

Så var det med den koncensusen…"

#165 "Jag har precis länkat till en debattartikel underskriven av KTH-professor som inte alls håller med. Det räcker för att bevisa att det inte råder koncensus. 

För övrigt rådde koncensus bland "forskarna" även om att jorden var platt."

Då fattar du uppenbarligen inte vad vetenskapligt konsensus är. Att länka till en debattartikel av EN forskare (som inte är verksam inom ett relevant fält, plus en journalist då) är INTE att påvisa att det inte råder konsensus. Det är nästan skrattretande. Det finns också ett argumentationsfel inbakat i din text, auktoritetsargument.

Att hänvisa till att vissa trodde att jorden var platt är lika skrattretand. Vad är det du vill ha sagt med det? Hur fick man reda på att det inte stämde?

olaka
3

Lär dig vad vetenskaplig konsensus betyder. 

Vill du låtsas förstå något om vetenskap och diskutera AGW i sig så görs det inte i den här tråden eller ens i detta forumet, det är en vetenskaplig fråga så vetenskap.ifokus.se eller skepticism.ifokus.se är lämpliga för den typer av diskussioner.

[Calle64]
2

#168 Så en tidning som Forbes är bättre källa än forskare? http://libguides.sou.edu/content.php?pid=54475&sid=678227

Magnuz
2

Nu är det ju inte en forskare som tycker motsatsen, det är åtskilliga flera.

Man kan göra en mycket intressant parallell här, till den mycket omfattande undersökning om muslimers syn på Sharia, straffmetoder etc. som jag länkade till häromveckan. Den sågades av er som bristfällig och man kunde inte alls dra några som helst slutsatser av den trots att den var betydligt mer seriös än denna.

Nu försvarar ni en undersökning som gick till på följande sätt;

"So where did that famous “consensus” claim that “98% of all scientists believe in global warming” come from? It originated from an endlessly reported 2009 American Geophysical Union (AGU) survey consisting of an intentionally brief two-minute, two question online survey sent to 10,257 earth scientists by two researchers at the University of Illinois. Of the about 3.000 who responded, 82% answered “yes” to the second question, which like the first, most people I know would also have agreed with.

Then of those, only a small subset, just 77 who had been successful in getting more than half of their papers recently accepted by peer-reviewed climate science journals, were considered in their survey statistic. That “98% all scientists” referred to a laughably puny number of 75 of those 77 who answered “yes”."

Ett internetbaserat formulär med två frågor alltså… med ett bortfall på 70% som inte svarade, det är detta som man använder för att "bevisa" konsensus och ni har inga invändningar, till skillnad mot den andra undersökningen. 😂

[Calle64]
4

#172 Apropå grodor från SDare?

olaka
3

Du valde att kommentera en (gammal) undersökning och inte min länk i #164:

Morphogenesis
1

#172. Jag har inte försvarat någonting specifikt, utan jag har påpekat att du inte förstår vad vetenskapligt konsensus är, och att det du säger i #65: "Jag har precis länkat till en debattartikel underskriven av KTH-professor som inte alls håller med. Det räcker för att bevisa att det inte råder koncensus." tydligt visar att så är fallet. Vidare verkar du anse det är viktigt att den specifika personen du hänvisar till är KTH-professor, vilket är ett argumentationsfel som kallas för auktoritetsargument.

Magnuz
1

Det spelar mindre roll då det visar hur "seriösa" dessa undersökningar är.

Morphogenesis
2

#176. Okej, så en genomgång utav 2259 artiklar som genomgått peer review är oseriöst?

Magnuz
1

Man kan inte svara på det utan att veta mer om undersökningen än så. Bilden som visas i #174 verkar ju t.ex. inte direkt "vetenskaplig" om man säger så…

Så mycket som IPCC och deras följare trixar och fixar så är det svårt att veta vad som är upp och vad som är ner.

Jag har ju inte ens nämnt Climategate ännu i denna tråd.

http://www.telegraph.co.uk/comment/columnists/christopherbooker/6679082/Climate-change-this-is-the-worst-scientific-scandal-of-our-generation.html

Morphogenesis
2

#178. "Jag har ju inte ens nämnt Climategate ännu i denna tråd."

Du gör nog klokast i att inte nämna Climategate heller, det vore synd om din trovärdighet skadades ännu mer.

Magnuz
1

Kan väl passa på att upprepa vad jag skrev ovan;

"För det andra har jag inte påstått att det inte sker någon uppvärmning alls, jag är däremot skeptisk till den alarmism som bla Miljöpartiet använder för att ta politiska poäng."

Det är ju också detta som är kärnan i kritiken. Även de flesta skeptiker tror att människan kan ha en viss påverkan på klimatet, men det är den totala omställningen av hela samhället och att förhastat vidta åtgärder som drabbar människor i onödan som man är kritisk emot.

olaka
4

Jag har hela tiden pratat om människor som inte accepterar vetenskaplig konsensus gällande just AGW(dvs Anthropogenic Global Warming), tokar som förnekar att vi ens har en global uppvärmning är ju inte ens värt att kommentera.

Du använder ordet skeptiker på ett konstigt sätt, jag antar att du menar "klimatskeptiker" men om du vill dra paralleller till min inbjudan ovan så är det inte den typen av skeptiker, utan en sida som baseras på vetenskaplig skepticism, och där är AGW naturligtvis ett accepterat faktum.

[Calle64]
4

För det första, en "poll" eller undersökning är inte forskning. Om en tidning långt ut på högerkanten som Forbes frågar ette antal människor några frågor så är det inte forskning, utan en ren marknadsundersökning. Därför kan man inte hänvisa till den undersökningen och ens koppla den till vetenskap, konsensus eller ej. Personer som hänvisar till sådana visar bara på egen okunskap, att envist fortsätta detta tråd efter tråd är knappast bevis på att man "vinner" diskussionen. Har därför en fråga till Magnuz, tror du det blir sant bara för du upprepar samma misstag flera gånger?

olaka
3

Erik Almqvist till det nynazistiska Svenskarnas Parti: "Vi respekterar dig och ditt engagemang"

https://twitter.com/PernillaMarcos/status/426096891365826560/photo/1

olaka
3

Skitstormen fortsätter, denna gången är det en suppleant till styrelsen i SD Norrtälje som öppet stöder nazism:
http://www.interasistmen.se/granskning/sd-suppleant-stodjer-nazister/

[NeferNefer]
2

#184: Förvånad är jag inte.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.