Våld - från vilket håll?
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Jag tror inte att det är så enkelt som höger/vänster, och när man ser till budskapen från olika rörelser är det väl ändå någon idé med att hålla reda på var var och en av dem står? Det finns sådana som gärna ser sig som "vänster" som är mer lagda åt fascism, och det finns också rumsrena högerrörelser som inte är främlingsfientliga, medan partier som Sverigepartier och en del andra "nationella" rörelser är klart rasistiska och främlingsfientliga.
När våld från såna här grupperingar förekommer är det i första hand polisens sak att ta hand om utredning och söka förövarna. I en del fall kan ideologiska motiv ligga bakom, men jag tror inte att svensk vänster stöder den här sortens terrorism. "Tystnaden" upplever jag mer som fiktiv, då våldet som metod, terrorism, faktiskt fördöms också inom vänstern. Svårigheten ligger väl närmast i vart man ska peka finger när det gäller de här systematiska angreppen på ett statligt verk. Vilka ligger bakom? Vad handlar det för slags "organisation" som gör det här våldet systematiskt? Det är i första hand polisiära frågor att finna svaren, och innan man vet tror jag att man bör akta sig för att peka ut någon viss grupp, eller sätta någon etikett på den - sådant smetar av sig, och jag tycker att det är mycket olämpligt att sätta epitet höger/vänster på det som mer handlar om en benägenhet att begå brott med politiska motiv. Personer som anser att man kan och ska begå brott för sina ideologier kan vara mycket farliga när de sluter sig samman, men om man ska peka ut dem som grupp är det väldigt svårt att avgränsa det till dem som är skyldiga.
Bara att besöka en SD eller högerextrem samling så står stenkastarna från vänstern där.
Våldet kommer inte från något speciellt håll, eller så kan man säga att det kan komma från alla håll. Alltså, att påstå att våldet främst kommer från vänster eller höger och att i så fall vänstern/högern skulle vara mera våldsbenägna är begrepp som egentligen inte alls går ihop.
Däremot så skildras det med större rubriker i svensk media idag när det är de högerextrema som står för våldet, än när de vänsterextrema gör samma sak
DET är det stora problemet!
Krävs insatsstyrkan för att gripa vänsterextremer http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18438016.ab